Oud-scheids wijst Kamphuis en Gözübüyuk terecht: 'Al decennialang een rode kaart'

Oud-scheids wijst Kamphuis en Gözübüyuk terecht: 'Al decennialang een rode kaart'

Gepubliceerd: zondag 9 december 2018 om 19:59zo 09-12-2018 om 19:59

Laatste update: zondag 9 december 2018 om 20:26zo 09-12-2018 om 20:26

De Eredivisie-scheidsrechters hebben dit weekend heel wat steken laten vallen, vindt oud-scheidsrechter Reinold Wiedemeijer. Volgens de 51-jarige Limburger had Matthijs de Ligt rood moeten krijgen tijdens PEC Zwolle-Ajax en had de VAR niet moeten ingrijpen tijdens VVV-FC Groningen.

De Ligt gleed tijdens de openingsfase in Zwolle zijn tegenstander Kingsley Ehizibue onderuit, die op weg leek naar een doelpunt. Arbiter Jochem Kamphuis hield het echter bij geel en ook videoarbiter Dennis Higler vond een rode kaart niet nodig. "Dit is al decennialang een rode kaart, echt niet zo moeilijk. Dit moet je als scheidrechter wel herkennen. Dit is het ontnemen van een duidelijke scoringskans", aldus Wiedemeijer bij Dit was het Weekend op FOX Sports.

De vorig jaar gestopte arbiter denkt dat Kamphuis 'een excuus' zoekt om geen rode kaart te geven. "Rood is niet de meest makkelijke kleur. Je probeert altijd te zoeken: waar is die bal? Is Onana er misschien wat eerder bij? Dan kun je met geel leven. Maar de VAR zit hier overduidelijk fout. Hij twijfelde, daarom greep hij niet in. Ik ga ervanuit dat hij ook niets gezegd had als er wél rood werd gegeven."

'Honderd procent rood'
Jerold Promes kreeg na een vliegende tackle op tegenstander Ritsu Doan aanvankelijk rood van scheidsrechter Serdar Gözübüyük, maar VAR Siemen Mulder raadde hem aan om nog eens naar de beelden te gaan kijken. Promes kreeg vervolgens geel in plaats van rood. "Ik vind het een honderd procent rode kaart. De speler komt op een dusdanig hoge snelheid aan en doet dat been ook nog omhoog", aldus Wiedemeijer. "Hij geeft hem niet de bekende doodschop, maar hij kegelt hem zo hard omver... Dan is voetbal duidelijk: dit willen we niet en dit is een rode kaart." 

Lees ook: Woede en onbegrip bij PEC Zwolle: 'Ik dacht wel dat ik doorgebroken was'

Lees ook: 'Vliegende' Promes trekt zich niets aan van kritiek De Wolf: "Vind dit geen rood"

Plaats een reactie

JonathanAjax +8627
zondag 9 december 2018 om 20:05
Een rode kaart voor Ajax en dan met name voor de toekomst van het Nederlands Elftal? Lijkt me dat de VAR het juist had 😉
Vind ik leuk
Chebaisit +1449
zondag 9 december 2018 om 20:12
Wie is wiedemeier? Die leeft nog altijd met oude regels in zijn dikke kop.
Jij zit zeker zat in de café?
Vind ik leuk
mazu +3188
zondag 9 december 2018 om 20:18
Wiedemeijer is een oud eredivisie scheidsrechter die zn mening geeft. En hij heeft nog gelijk ook , dikke kop of niet. Wie ben jij om dat in twijfel te trekken? Oh wacht, ik zie net je avatar......
Vind ik leuk
Julio-dvd +2446
zondag 9 december 2018 om 20:27
Zelden met Wiedemeijer eens geweest in zn actieve loopbaan. Maar hier heeft hij twee keer 100% gelijk.
Vind ik leuk
Ruud40 +12877
zondag 9 december 2018 om 23:28
Op basis waarvan?
Heb het moment tig keer gezien van verschillende kanten, in slomo etc. en kan nog steeds niet zeggen of het nou echt een overtreding is of niet. Uit de beelden blijkt in elk geval niet 100%, zelfs niet 70% zeker dat de Ligt de speler raakt.

Van 1 kant lijkt het inderdaad zo te zijn, vanaf de andere kant lijkt het alsof de PEC speler zich laat vallen. maar zelfs op de kant waarop het lijkt dat de Ligt de speler raakt is het niet 100% zeker of dat zo is.

Dus VAR of geen VAR: als de Ligt een overtreding maakt heeft ie gewoon geluk dat het zelfs met de video beelden van meerdere kanten niet 100% duidelijk te zien is.

En dan is er maar 1 beslissing mogelijk: Geen rode kaart hoe zuur dat misschien ook voor PEC is. Een rode kaart kun je alleen geven als er geen twijfel mogelijk is.
Vind ik leuk
mcmodd +25108
zondag 9 december 2018 om 23:57
Als hij De Ligt een kaart gee.ft, kleur doet er even niet toe, dan is er in ieder geval een overtreding geweest. Als dit een doorgebroken speler is, en dat was het, dan bepaalt dit dat de kleur rood moet zijn. Een overtreding op een doorgebroken speler is altijd rood.
Vind ik leuk
Sassefras +452
maandag 10 december 2018 om 05:22
Als de VAR-coach vanuit het VAR-centrum namens Zeist het een hele duidelijke rode kaart vond - en blijkbaar na overleg, want hij heeft het over ‘wij’ en ‘ons’ - gaven de beschikbare beelden dus blijkbaar wel degelijk uitsluitsel.
[Reactie gewijzigd op maandag 10 december 2018 om 05:23]
Vind ik leuk
Kees Bman12 +1385
maandag 10 december 2018 om 06:45
Rood is rood .
Vind ik leuk
JonathanAjax +8627
maandag 10 december 2018 om 08:33
Schwalbe.
Vind ik leuk
maandag 10 december 2018 om 11:32
De Ligt gaf toe hem geraakt te hebben...
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 20:56
Ik zie ook aan jouw avatar waarom je hem gelijk geeft. 😉
Vind ik leuk
mazu +3188
zondag 9 december 2018 om 21:07
Klopt, en met mij bijna heel Nederland uitgezonderd de ajax supporters.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 21:10
Dat valt best wel mee. Ik heb genoeg niet Ajacieden gehoord die het geen penalty vonden. Sommigen vragen zichzelf af of het überhaupt een overtreding was. Het is niet eens goed te zien of hij geraakt wordt. Als je ook ziet hoe overdreven hij ter aarde stort, kan ik die zienswijze ook nog wel begrijpen.
Vind ik leuk
jochempje +3704
zondag 9 december 2018 om 21:23
Genoeg voetbal-analisten die hier terecht geen overtreding in zagen. Helaas hebben mensen zoals jou oogkleppen op.
Vind ik leuk
mazu +3188
zondag 9 december 2018 om 21:30
Mensen zoals jou? Jij kent mij niet Jochempje. De enigen met oogkleppen zijn wat betreft dit voorval ajacieden.
Vind ik leuk
jochempje +3704
zondag 9 december 2018 om 21:37
Ik ken jou goed genoeg om aan jouw oordeel geen enkele waarde toe te kennen, aangezien je lekker aan het generaliseren ben.
Vind ik leuk
mazu +3188
zondag 9 december 2018 om 21:43
Dat je dan de moeite neemt om te reageren......😂
Vind ik leuk
jochempje +3704
zondag 9 december 2018 om 21:50
Ik heb een hekel aan mensen die generaliseren, dus dan reageer ik.
Vind ik leuk
mazu +3188
zondag 9 december 2018 om 21:59
Volgens mij moet je even opzoeken wat generaliseren is jochempje.........en nu snel naar bedje toe.
Vind ik leuk
JonathanAjax +8627
maandag 10 december 2018 om 08:34
Meerendeel van Nederland dus 🤣
Vind ik leuk
HanV +4879
zondag 9 december 2018 om 21:48
Wat voor een avatar zou Wiedemeijer hebben?
Hij is niet alleen een oud-scheidsrechter maar in de eerste plaats de leraar van de scheidsrechters. Daarom is zijn mening van belang, zijn studenten hebben in 2 wedstrijden gefaald.
Wat een onzinnige foto trouwens, zorg ervoor dat je de meter er onder kunt zien.
[Reactie gewijzigd op zondag 9 december 2018 om 21:49]
Vind ik leuk
Echt? +4579
maandag 10 december 2018 om 08:43
Rood is gewoon rood, het zou Ajacieden sieren als ze het eens toegeven als ze de VAR mee hebben.
Vind ik leuk
maandag 10 december 2018 om 09:04
Rood is rood wanneer er duidelijk een overtreding wordt gemaakt. Datzelfde geld voor Thorsby tegen PSV. Een vermoeden is niet goed genoeg. Volgens werd gisteren bijvoorbeeld duidelijk niet geraakt.
Vind ik leuk
maandag 10 december 2018 om 09:14
Nou nee hoor.
Lees dit maar even:
https://m.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=275114
Vind ik leuk
Barry Engels +31961
zondag 9 december 2018 om 20:23
Jaja... lekker ff iemand uitschelden die meer verstand heeft van het spelletje dan jou gegeven is.

Het was desalniettemin een dikke rode kaart. Geen schorsing ook nog eens een keer.... is weer het betere matswerk!
[Reactie gewijzigd op zondag 9 december 2018 om 20:39]
Vind ik leuk
Chebaisit +1449
zondag 9 december 2018 om 20:30
Stront in de ogen?Kijk eens goed naar de beelden dan zie je dat de Ligt hem niet eens raakt. Hij springt vallend over het been van de ligt.
Vind ik leuk
Barry Engels +31961
zondag 9 december 2018 om 20:31
Jij had op school zeker een 8 voor Krachttermen.... was gewoon rood.
Vind ik leuk
jochempje +3704
zondag 9 december 2018 om 21:25
Ach, jouw mening neemt niemand serieus, jij hebt nog nooit iets objectief bekeken.
Vind ik leuk
mazu +3188
zondag 9 december 2018 om 22:03
Ik neem zn mening zeer serieus......niet zo generaliseren kereltje.
Vind ik leuk
Barry Engels +31961
maandag 10 december 2018 om 18:02
Ga jij nou maar een potje sjoelen.
Vind ik leuk
Maan88 +5822
zondag 9 december 2018 om 20:34
Jonge zever Tinus! De ligt gaf gisteren zelf toe dat hij hem wel raakte. Was 100 procent rood
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 20:57
Nee hoor, het was geel.
Vind ik leuk
Kees Bman12 +1385
maandag 10 december 2018 om 06:49
Rood is rood er word weer met twee maten gemeten.
Vind ik leuk
Chebaisit +1449
zondag 9 december 2018 om 21:13
Trol bekijk de beelden en veeg de stront uit je PSV of Feyenoord bril.
Vind ik leuk
Jan ref +587
zondag 9 december 2018 om 21:56
Ik heb de beelden goed bekeken en stilgezet ook voor mij 100% rood ik ben amateur scheidsrechter en ik heb geen var maar dan nog zou ik rood geven en mij niet inhouden omdat het Ajax is ik had bij iedere club gedaan
Vind ik leuk
Chebaisit +1449
zondag 9 december 2018 om 22:00
Dan raad ik jou aan meteen te stoppen als scheidsrechter en je PSV of Feyenoord bril af te zetten.
Ik zou ook meteen een nieuwe tv kopen want als jij het beeld stil zet mag jij mij het beeld sturen waar de ligt hem raakt.
Want als je goed kijkt raakt de ligt hem niet en laat hij zich gemakkelijk vallen.
Alleen zien jullie AJAX haters dit natuurlijk niet of beter gezecht willen jullie dit niet zien.
Vind ik leuk
Jan ref +587
zondag 9 december 2018 om 22:08
1 ik heb niets met PSV of Feyenoord 2goed lezen wat ik zeg namelijk ik zou het bij elke club doen 3 ik heb jou raad niet nodig 4 een beetje normaal antwoorden kan geen kwaad voor je
Vind ik leuk
Chebaisit +1449
zondag 9 december 2018 om 22:14
Alá je niks hebt met AJAX en PSV moet jij hier niks roepen.
Vind ik leuk
Nielsk +1779
zondag 9 december 2018 om 22:16
Prutser, als de Ligt zelf aangeeft hem te raken, wie ben jij dan? Geloof gewoon in je eigen waarheid, dan kom jij niet ver in deze wereld
Vind ik leuk
Chebaisit +1449
zondag 9 december 2018 om 22:19
Als jij de ligt een prutser noemt geeft dat aan wat voor een jaloerse calimero jij bent.
Ga je thuis ergeren bij je moeder maar niet hier calimero.
Vind ik leuk
Nielsk +1779
maandag 10 december 2018 om 15:28
Haha Prutser zeg ik tegen jou, moeilijk hè begrijpend lezen. Wat een niveautje heb jij zeg
Vind ik leuk
flater +54
maandag 10 december 2018 om 00:02
de Ligt zei dat hij niet voelde dat hij hem raakte.
maar naar zien van beelden zei hij dat hij hem misschien wel raakte.
dus zou zeggen kijk interview het even terug.
maar het gaat ook over het ontnemen van een doelkans.
en naar mijn mening kon hij niet meer bij de bal.
[Reactie gewijzigd op maandag 10 december 2018 om 00:02]
Vind ik leuk
Jan ref +587
zondag 9 december 2018 om 22:27
Bepaal jij dat of ik hier mag reageeren? dacht het echt niet he maar ja de waarheid is hard en als je daar niet tegen kunt en alleen maar kunt schelden dan heb jij hier niets te zoeken
Vind ik leuk
Maan88 +5822
woensdag 12 december 2018 om 00:45
Misschien moet jij die ajax bril even afzetten!! Nogmaals: DE LIGT GEEFT ZELF TOE DAT IE HEM RAAKTE!!!!!!!!!!! Maak er verder van wat je wil. En volg je eigen advies op en koop een nieuwe tv
Vind ik leuk
Nielsk +1779
zondag 9 december 2018 om 22:15
Was gewoon diep rood
Vind ik leuk
Kees Bman12 +1385
maandag 10 december 2018 om 06:50
Idioot heb jij de lenzen van je hond in.chebaisit.
[Reactie gewijzigd op maandag 10 december 2018 om 06:51]
Vind ik leuk
Chebaisit +1449
maandag 10 december 2018 om 06:56
Jij bent de laatste waarop ik over dit item reageer.
Nee ik heb de lenzen van je moeder in.
Jullie hebben allemaal een Rode lap voor de ogen als een stier bij het zien van ons prachtige AJAX shirt.
Ik lach mij rot over jullie calimero gedrag.
De jaloezie springt ervan af heerlijk.
Ik voed mij dagelijks met jullie calimero gedrag.
Ik ben al 10 jaar jonger geworden, ga zo door 😁😁😁
Vind ik leuk
Jan ref +587
maandag 10 december 2018 om 15:34
Het enigste wat jij hebt is een ajax bril en je praat over calimero gedrag dat wij zouden hebben de enigste calimero dat ben jij ga jij lekker spelen in je shirtje van je clupje dan doe tenminste iets wat nog fatsoenlijk is want je gedraagt je als een klein kind einde discussie
Vind ik leuk
Maan88 +5822
woensdag 12 december 2018 om 00:47
Er is maar 1 Calimero hier en dat ben jij! Afgunst op ajax heeft niemand hier. Je praat alsof iedereen jaloers is. Nog niet eens bijna. En ga je serieus over mensen hun moeder praten. Echt een stoere jonge bravo.
Vind ik leuk
fr1963 +3734
zondag 9 december 2018 om 23:33
De Ligt gaf voor de camera toe dat hij hem raakte.....jouw wens of jouw kijk maakt dit niet anders: iedere andere speler van welke club maar ook, had hier rood gekregen. Zoveelste var matswerk in het voordeel van ajax. Ze doen er echt alles aan om ze eindelijk weer eens iets te laten winnen. Anders staan ze nog veel meer voor paal dan de afgelopen 4 seizoenen. Wel spelers verkopen voor tientallen miljoenen maar nog geen lullig prijsje weten te winnen.....dat moet gewoon stoppen. "Help ajax de winter door", zo heet deze VAR-actie...
Vind ik leuk
flater +54
maandag 10 december 2018 om 00:04
ik zou zeggen kijk het interview even terug dan zie je wat hij echt zei.
Vind ik leuk
Kees Bman12 +1385
maandag 10 december 2018 om 06:48
Rood is rood.
Vind ik leuk
Echt? +4579
maandag 10 december 2018 om 08:45
Zelfs De Ligt geeft toe dat hij hem raakte, hoe kun je dan zo dom blijven lullen?
Vind ik leuk
Aart +188
zondag 9 december 2018 om 20:26
Een Ajaxspeler een rode kaart ? Is geen scheids die dat durft. Corrupt zooitje. Geen oude regels.... vet rood !!!!
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 21:20
Hij heeft geijkt het was rood
Vind ik leuk
HanV +4879
zondag 9 december 2018 om 21:44
Dat hij oud-scheidsrechter is, is dan wel waar, maar belangrijker is dat hij DE leraar is van de scheidsrechters. Hij heeft dus een paar leerlingen een vette onvoldoende gegeven.
Vind ik leuk
Sassefras +452
maandag 10 december 2018 om 05:12
Wiedemeijer is VAR-coach en sprak vanuit het VAR-center namens Zeist 4 situaties door met FOX Sports. Hij gebruikte ‘wij’ en ‘ons’ in zijn verhaal, dus neem ik aan dat hij bevindingen uit een overleg deelde.
Vind ik leuk
PinPelado +1981
zondag 9 december 2018 om 20:33
Whahahahha zou ik ook zeggen
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 20:06
Toch fijn dat die Wiedemeijer gestopt is.
Vind ik leuk
Clutchy +1185
zondag 9 december 2018 om 20:08
Op weg naar een doelpunt die guy is wel erg optimistisch want als je iemand die vol ingesloten staat net over de middenlijn al een potentieel doelpunt ziet maken...
Vind ik leuk
Vowtar +5971
zondag 9 december 2018 om 20:29
De bal was net over de middenlijn, maar Onana had er nog bij gekund. Aha.
Vind ik leuk
Aart +188
zondag 9 december 2018 om 20:31
Net over de middellijn ???? Wat zijn die Amsterdammers het weer eens met de KNVB. Arrogantie/corruptie.
Vind ik leuk
Clutchy +1185
zondag 9 december 2018 om 20:41
Misschien even je PSV bril afzetten
Vind ik leuk
Vowtar +5971
zondag 9 december 2018 om 20:42
Als je een bril nodig hebt om te zien dat De Ligt rood had moeten hebben, is het slecht gesteld met je ogen. Dan mag je iig geen scheidsrechter zijn..
Vind ik leuk
Barry Engels +31961
zondag 9 december 2018 om 20:49
Mwah... is niet de eerste keer dit seizoen dat Ajax opzichtig gematst wordt. Om precies te zijn was het de derde keer.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 20:58
Staan we weer gelijk met PSV 😊
Vind ik leuk
Kees Bman12 +1385
maandag 10 december 2018 om 06:53
Clutchy rood is rood .
Vind ik leuk
Aart +188
zondag 9 december 2018 om 20:30
Net over de middellijn ??? Laat me niet lachen. Beetje gesnoven tijdens de wedstrijd ??
Vind ik leuk
J Kiprich +17805
zondag 9 december 2018 om 20:09
Klopt, net als de Var sinds deze week!
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1433
zondag 9 december 2018 om 20:12
Laat het nu net de taak van de VAR zijn om alleen in te grijpen bij duidelijke fouten en dus niet bij twijfel.
Vind ik leuk
Kim Jung-On +4500
zondag 9 december 2018 om 20:15
Er waren hier toch duidelijke fouten?
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1433
zondag 9 december 2018 om 20:19
Bij Ajax niet. Het was zeer de vraag of de aanvaller eerder bij de bal was geweest, of de keeper. Bij twijfel is het geel en geen rood.
Vind ik leuk
Clutchy +1185
zondag 9 december 2018 om 20:41
Tagliafico stond er ook nog voor oftwel niet doorgebroken
Vind ik leuk
ruud wubbers +19807
zondag 9 december 2018 om 20:45
Misschien kun je morgen beter even naar de Hans Anders, er is serieus wat mis met je zicht.
Vind ik leuk
Clutchy +1185
zondag 9 december 2018 om 22:57
Ik snap dat t pijn doet dat je in de onderste regionen bungelt
Vind ik leuk
HanV +4879
zondag 9 december 2018 om 21:53
Volgens mij was afgezien van de Ligt De Jong de Ajax-speler die er het dichtste bij stond en die liep er 5 meter achter.
Je kunt gewoon het rugnummer zien bij de beelden.
Vind ik leuk
Sassefras +452
maandag 10 december 2018 om 05:29
Er was dan ook geen enkele twijfel bij de coach vd VAR’s, en dat weet zijn leerling nu dus ook.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 20:14
Het was nog niet eens geel. Fluiten ze in Italië niet eens voor....
Vind ik leuk
HanV +4879
zondag 9 december 2018 om 21:54
In Nederland fluiten ze gelukkig ook niet voor overtredingen in Italië.
Vind ik leuk
mazu +3188
zondag 9 december 2018 om 20:14
En zo is het. Het was gewoon een rode kaart, maar deze scheids en de var hadden niet het lef om en rode kaart tegen Ajax te trekken in de 5e minuut. Stel je voor dat die beslissing zou leiden tot puntverlies van de beoogde kampioen, dat wil je toch niet op je geweten hebben......
Vind ik leuk
Bocajuun +794
zondag 9 december 2018 om 20:20
Hoi calimero
Vind ik leuk
mazu +3188
zondag 9 december 2018 om 20:26
Dag sneue kerel met je sneue reactie
Vind ik leuk
Barry Engels +31961
zondag 9 december 2018 om 20:52
Jij hebt vast een heel klein piemeltje....
Vind ik leuk
Aart +188
zondag 9 december 2018 om 20:28
Als Schwaab het was geweest had heel Amsterdam het forum vol gescholden !!! Ajax wordt weer gematst door de KNVB, want ze moeten kampioen worden.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 20:36
Hebben ze geen hulp bij nodig.
Ben je in de war of zo?
Vind ik leuk
Barry Engels +31961
zondag 9 december 2018 om 20:53
Hij is een beetje in de VAR....
Vind ik leuk
Stranger +5851
zondag 9 december 2018 om 21:24
En nu roepen alle PSV ' ers het.
Ik zou ook zeggen rood alleen de arbitrage beslist anders.
Conclusie VAR voegt niets bijzonders toe en scheidsrechters passen eigen regels toe.
Vind ik leuk
Vrolijkje +1615
zondag 9 december 2018 om 20:15
Is allebei rood..hier heeft ie gelijk in.
We zullen nooit weten of hij het gehaald had.
Dus een overtreding op een doorgebroken speler.
En dat is rood.
En promes was ook gewoon rood.
Onbesuisde tackle.
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1433
zondag 9 december 2018 om 20:21
De spelregel is dat het rood is als er een duidelijke scoringskans wordt ontnomen. Als je niet kunt zeggen dat de aanvaller duidelijk eerder bij de bal zou zijn geweest dan de keeper is het dus geel en geen rood.
Vind ik leuk
Julio-dvd +2446
zondag 9 december 2018 om 20:29
Ja vooral samen met alle andere Ajax jokers hier elkaar na blijven papegaaien dan ga je het vanzelf nog geloven ook
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1433
zondag 9 december 2018 om 20:32
Top argumenten geef je.
Vind ik leuk
Julio-dvd +2446
zondag 9 december 2018 om 20:38
Moet ik beargumenteren waarom het neerhalen van een doorgebroken speler rood is??
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1433
zondag 9 december 2018 om 20:41
Misschien dat je kunt reageren op de argumenten die ik hierboven heb gegeven?
Vind ik leuk
Julio-dvd +2446
zondag 9 december 2018 om 20:56
Er wordt een scoringskans ontnomen, daarom.... het argument dat het niet zeker is of het een duidelijke scoringskans is volkomen flauwe kul.

Er zijn drie zaken die hier een rol spelen: verdedigers, richting en afstand.
Er waren geen verdedigers meer, bal ging (haalbaar) richting goal en afstand was zodanig dat er direct doelgevaar is.
Dat het niet zeker is of misschien de keeper eerder bij bal zou zijn geweest is irrelevant. Als zeker is dat speler niet meer bij bal had gekund is het geel, moet zaken niet naar believen omkeren omdat het je lekker uitkomt!
[Reactie gewijzigd op zondag 9 december 2018 om 20:57]
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1433
zondag 9 december 2018 om 21:07
We zullen het er denk ik niet over eens worden, maar de spelregel is niet dat er een scoringskans moet zijn ontnomen, maar een duidelijke scoringskans. Als het de vraag is of de keeper eerder bij de bal zou zijn geweest, dan is er naar mijn mening geen sprake meer van een duidelijke scoringskans, maar van een mogelijke scoringskans. Hetzelfde dus eigenlijk als er nog een verdediger in de buurt staat. Ook dan is het zuur als je wordt neergehaald, want er zou wel degelijk een gevaarlijke situatie ontstaan en mogelijk een doelpunt, maar dus geen rood, want geen duidelijke scoringskans.
Vind ik leuk
Julio-dvd +2446
zondag 9 december 2018 om 21:24
Wij gaan het zeker niet eens worden, er is sprake van een duidelijke scoringskans. Wees gewoon een kerel en geef toe dat je voor de tweede wedstrijd op rij enorm geholpen bent door de scheidsrechter en VAR i.p.v. deze corrupte bende te verdedigen
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1433
zondag 9 december 2018 om 21:26
Hoezo corrupt? Denk je nu dat de scheidsrechter is omgekocht? Of dat hij is geïnstrueerd om Ajax te bevoordelen? Hoe zie je dat voor je?
Vind ik leuk
Julio-dvd +2446
zondag 9 december 2018 om 21:40
Laat ik het zo zeggen: Ajax wordt veel vaker bevoordeeld dan benadeeld....

Vind ik leuk
HanV +4879
zondag 9 december 2018 om 21:57
Je ziet waar de keeper is? Dan mag je dus voortaan altijd een speler neerleggen, als je het maar buiten het strafschopgebied bent, want de keeper komt zelden uit zijn strafschopgebied.
Vind ik leuk
mazu +3188
zondag 9 december 2018 om 20:29
Je kan nooit zeggen of hij eerder bij de bal zou zijn, een speler kan wel struikelen. Maar gezien de snelheid van Kingsley denk ik dat hij zeker een kans had gekregen. Rood dus
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1433
zondag 9 december 2018 om 20:31
Niet volgens de spelregels. Er moet sprake zijn van een duidelijke scoringskans. Geen mogelijke scoringskans. Bij twijfel is het geel en geen rood.
[Reactie gewijzigd op zondag 9 december 2018 om 20:32]
Vind ik leuk
mazu +3188
zondag 9 december 2018 om 20:37
Als De Ligt hem niet had geraakt had het een duidelijke scoringskans opgeleverd. Rood dus
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1433
zondag 9 december 2018 om 20:39
Dan ga je ervan uit dat het duidelijk was dat de aanvaller eerder bij de bal zou zijn geweest als Onana en dat blijkt echt niet uit de beelden.
Vind ik leuk
Julio-dvd +2446
zondag 9 december 2018 om 21:18
Het moet duidelijk zijn dat ie niet meer bij de bal had gekund
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1433
zondag 9 december 2018 om 21:24
Dat is misschien wenselijk, maar dan moeten wel eerst de spelregels worden veranderd.
Vind ik leuk
Julio-dvd +2446
zondag 9 december 2018 om 21:35
Dit zijn de spelregels:
Het volgende moet in acht worden genomen:
• afstand tussen de overtreding en het doel;
• algemene richting van het spel;
• waarschijnlijkheid om de bal in bezit te houden of te krijgen;
• plaats en aantal verdedigers.

En het was waarschijnlijk dat hij bal in bezit had gehouden. Er was ook een kans dat dat niet zo was. En dat is precies waar de lafbek van eens scheids zich achter verschuilt. Hij wil die kaart gewoon niet geven want het is Ajax. Net als dat er vorige week naar kulargumenten werd gezocht om dat buitenspeldoelpunt van Van de Beek toch te laten tellen
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1433
zondag 9 december 2018 om 21:47
Nou goed, het blijft een inschatting. Jij zegt dat het waarschijnlijk was dat hij in balbezit zou zijn gebleven, ik ben het daar niet mee eens. Ik denk dat je objectief kunt stellen dat er gerede twijfel was dat hij in balbezit zou blijven.
Vind ik leuk
Julio-dvd +2446
zondag 9 december 2018 om 22:23
Kijk even naar de NOS nu, hebben de beelden dat scheidsrechter überhaupt niet in richting van Onana kijkt, dus ook überhaupt de inschatting niet heeft gemaakt of Onana eerder bij de bal zou zijn geweest.
Vind ik leuk
Stranger +5851
zondag 9 december 2018 om 21:29
Geef dan maar een definitie van een scoringskans en een duidelijke scoringskans en ook de grens.
Vind ik leuk
Julio-dvd +2446
zondag 9 december 2018 om 21:42
Precies, is grijs gebied waar het excuus door scheids wordt gevonden net als beweren dat die speler van ADO de kans had de bal normaal aan te nemen en te verwerken. Ook volkomen misplaatste uitleg van regels
Vind ik leuk
Bijgoochem +1591
zondag 9 december 2018 om 20:38
Welnee, die bal had hij nooit meer gehaald. Onana gaat heus niet wandeld naar bal toe.
Vind ik leuk
Vrolijkje +1615
zondag 9 december 2018 om 20:40
Je kunt niet zeggen dat de keeper er eerder was geweest .dus een doorgebroken speler.
Of gaan we in deze situaties voor de overtreding makende ploeg fluiten?
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1433
zondag 9 december 2018 om 20:43
Tja, de spelregels schrijven nu eenmaal voor dat er een duidelijke scoringskans moet zijn ontnomen. Ik heb die regel niet bedacht.
Vind ik leuk
Mr.Dee +341
zondag 9 december 2018 om 21:25
Een scheidsrechter moet het moment beoordelen. Ongeacht of de speler Usain Bolt of Ron Vlaar heet en de keeper Jurjus of Onana; daar kan en mag een scheidsrechter toch geen rekening mee houden. Als Onana hem gehad zou hebben had De Ligt niet in moeten grijpen.
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1433
zondag 9 december 2018 om 21:35
Hij speelde de bal op het moment dat moet worden beoordeeld te hard voor zich uit, waardoor de kans groot was dat Onano hem gehad zou hebben.
Vind ik leuk
Stranger +5851
zondag 9 december 2018 om 21:26
Hij was dichter bij de bal dan de keeper , terwijl hij al op snelheid was en de keeper nog aan moest zetten.
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1433
zondag 9 december 2018 om 21:33
Ja, maar de bal lag nu niet bepaald stil toch? Het gaat er juist om dat hij de bal niet goed aannam en te hard voor zich uit speelde
Vind ik leuk
Stranger +5851
zondag 9 december 2018 om 21:50
Dan nog gaat het over de afstand en het sprinten wat de spelers doen.
Maar dit is een discussie die nergens naar leidt.
De ene partij vindt het wel rood de andere niet.
Ze hebben allebei argumenten om hun " gelijk" te halen.
Het enige feit is dat er geel gegeven is. En of het nu voor de regels wel of geen rood had moeten zijn doet niet meer ter zake.
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1433
zondag 9 december 2018 om 21:56
Laten we het erover eens zijn dat we het op dit punt met elkaar oneens zijn!
Vind ik leuk
Stranger +5851
maandag 10 december 2018 om 08:01
Vreemd dat jij zegt dat we het over een duidelijk feit" geel gegeven en verder doet het niet meer te zake wat het eventueel wel of niet zou zijn" oneens zijn.
Als je zo denkt kun je jou niet meer serieus nemen in een discussie😊
Vind ik leuk
HanV +4879
zondag 9 december 2018 om 21:59
Kijk dan eens waar de bal is voordat hij geraakt wordt.
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1433
zondag 9 december 2018 om 22:03
Ik begrijp jouw punt niet. Ben jij van mening dat het duidelijk was dat jullie aanvaller in balbezit zou zijn gebleven als hij niet was onderuit gehaald?
Vind ik leuk
MaximaalAFCA +14380
zondag 9 december 2018 om 20:34
Dus kun je ook niet weten of hij wel een doorgebroken speler was toch?
Anders kun je net zo goed die bal een rottrap naar voren geven net voordat de tegenstander inkomt en dan gaan liggen.
Het was niet slim om zo in te komen, maar De Ligt raakte hem niet of nauwelijks, alleen zag de PEC speler zelf ook wel dat hij die bal niet meer ging halen anders had ie makkelijk overeind kunnen blijven en 1 op 1 met de keeper gestaan. Nu gaat ie liggen en probeert hij er een rode kaart uit te halen, want dat was op dat moment het maximale haalbaar.
Maar doordat hij de bal te ver van zn voet af laat springen is deze actie een twijfelgevalletje geworden, al had hij de bal dichtbij hem gehouden dan had de scheids 100% zeker rood gegeven. Nu had het zowel rood als geel kunnen zijn, er valt in beide gevallen wat voor te zeggen.
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1433
zondag 9 december 2018 om 20:37
Zelfs dat ben ik niet met je eens. Bij twijfel is het geel en geen rood.
Vind ik leuk
MaximaalAFCA +14380
zondag 9 december 2018 om 20:42
Klopt bij twijfel is het altijd geel, maar wie weet had een andere scheids wel met volle overtuiging rood gegeven, had zomaar gekund natuurlijk.
In dit geval twijfelt de scheids en wordt er ook niet ingegrepen door de VAR.
Want uiteindelijk twijfelt iedereen eraan of hij die bal nog wel gehaald zou hebben, de kans dat Onana er eerder was is zeer groot. Dus is het in dit geval inderdaad geel.
Vind ik leuk
Vrolijkje +1615
zondag 9 december 2018 om 20:43
Ik snap je beredenering helemaal.
Maar vind dat je in zulke situaties altijd uit moet gaan van het ontnemen van een slagingskans.
Vind ik leuk
MaximaalAFCA +14380
zondag 9 december 2018 om 20:55
Vind ik niet, er bestaat twijfel over of de aanvaller de bal nou wel of niet gehaald zou hebben, en in dit geval moet je bij twijfel altijd in het voordeel van de verdedigende partij fluiten. In dit geval is het ook niet zeker of het een 100% scoringskans was.

Maar nogmaals ik vind geel hier wel op zn plaats, maar ik realiseer me ook dat dit zomaar rood had kunnen zijn.
Volgens de regels is dit in principe wel gewoon geel.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 20:21
Heb het al vaker gezegd ! Zet oude ervaren scheidsrechters achter de beeldschermen Altijd beter dan dat gespuis dat er nu af en toe zit !
Vind ik leuk
Maauwert +913
zondag 9 december 2018 om 20:26
Ik blijf erbij: VAR goed voor feiten (doelpunt ja/nee) maar nooit goed voor beoordelingen.
Vind ik leuk
FR_VakW +64
zondag 9 december 2018 om 21:13
Mee eens. In veel gevallen is het nog steeds de interpretatie (lees: voorkeur) van de scheidsrechter of zijn team achter de camera (die ook veel invloed kunnen hebben door een situatie niet eens te melden bij een scheids) die de wedstrijd mogen bepalen. Voor buitenspel, wrl of niet over de doellijn of bijvoorbeeld ellebogen of natrappen buiten het zicht van de scheidsrechter is het een verbetering. Maar er is nog veel werk aan de winkel om ook de VAR volledig eerlijk te kunnen gebruiken. Geef in ieder geval ieder team 3 of 5 keer per wedstrijd de mogelijkheid om een situatie opnieuw te laten bekijken, want nu is het gewoon pure willekeur. En stop met regels dat er bij een rode kaart wel terug gekeken kan worden maar bij Geel niet. En misschien is het ook eerlijker om de kijkers mee te laten luisteren en kijken bij het werk van de mannen in Zeist en de communicatie met de arbitrage. Als het gewoon allemaal eerlijk verloopt zoals we mogen verwachten dan is er ook geen reden om dingen te verbergen.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 21:40
Eigenlijk zeg je doellijntechnologie ja en VAR nee !
Vind ik leuk
Maauwert +913
zondag 9 december 2018 om 21:42
Buitenspel...
Vind ik leuk
FR_VakW +64
zondag 9 december 2018 om 22:16
Ja tot nu toe wel zo ongeveer. Al geloof ik op termijn wel in de VAR. En dat kan helaas alleen maar verbeteren door genoeg ervaring op te doen. Dus we moeten het wel blijven gebruiken maar wel openstaan voor aanpassingen en ook direct ingrijpen waar nodig is. Maar ik heb het idee dat ze daarmee nog wat tijd willen rekken net zolang tot ze er niet meer onderuit kunnen. Ze willen natuurlijk niet gelijk alle kaarten op tafel gooien. Vind het ook niet raar dat de Uefa nu ineens overal versneld de VAR wil invoeren want die zien nu ook in dat er nog genoeg mogelijkheden zijn om ook met de VAR nog wedstrijden te kunnen beinvloeden. En dat het misschien zelfs nog wel eenvoudiger is dan voorheen, want nu kan er nooit een schuldige aangewezen worden op verkeerde beslissingen. De scheids kan het afschuiven op de VAR binnen het stadion. Die kan het weer afschuiven op de VAR die veilig op een kamertje bij de voetbalbond zit. En zo kan iedereen zichzelf indekken en de tijd krijgen om met een verklaring te komen die gesteund zal worden door de complete arbitrage en niemand zal schaden inclusief de Uefa. Een beetje zoals het rechtssysteem eigenlijk ook werkt.
[Reactie gewijzigd op zondag 9 december 2018 om 22:18]
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1433
zondag 9 december 2018 om 22:27
Ik begrijp nooit zo goed hoe mensen die KNVB en UEFA complotten voor zich zien. Denk je serieus dat scheidsrechters worden geïnstrueerd om bepaalde teams te bevoordelen? Hoe dan? Waarom is er dan nooit een (oud) scheidsrechter die hier over uit de school klapt?
Vind ik leuk
FR_VakW +64
zondag 9 december 2018 om 23:22
Misschien niet letterlijk geinstrueerd want dan is strafbaar. Maar een scheidsrechter kan weldegelijk eenvoudig beinvloed of onder druk gezet worden. Een scheidsrechter wil in zijn carriere natuurlijk ook zoveel mogelijk bereiken en zo veel mogelijk verdienen maar is daarin afhankelijk van zijn werkgever de KNVB. Die hou je liever te vriend dan dat je die gaat tegenwerken. En ze weten wel wie de touwtjes daar in handen hebben en wie je dus beter een beetje kan pleasen om een goede carriere en goede contacten te krijgen. Als van Praag bijvoorbeeld een 'geintje' maakt tegen een Kuipers die Utrecht-Ajax moet fluiten, dat hij toch zeker niet onder de indruk van de Utrechtsupporters zal zijn. Dan zal Kuipers toch wel even willen bewijzen dat dat ook echt niet zo is. De grote 3 hebben via de KNVB stiekem toch veel macht. En niemand zal hier ooit over praten omdat zelf dan ook door de mand vallen.
[Reactie gewijzigd op zondag 9 december 2018 om 23:29]
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1433
maandag 10 december 2018 om 09:53
Ik kan me niet voorstellen dat geen een scheidsrechter aan de bel trekt als er daadwerkelijk druk op hen wordt uitgeoefend om een bepaalde club te bevoordelen. Ik heb daar namelijk echt nog helemaal nooit een (oud) scheidsrechter over gehoord. Ook valt niet te rijmen dat sommige scheidsrechters juist de schijn hebben dat ze grote clubs benadelen. Nijhuis is hier een voorbeeld van. Als jouw complottheorie realiteit zou zijn, dan zou Nijhuis toch al jaren geleden met pensioen zijn gestuurd.
Vind ik leuk
Nightcrawler +5928
zondag 9 december 2018 om 20:32
Even voor de ajaxfans he deze stelling: Ajax-PSV, zelfde situatie, minuut 5, Viergever haalt Neres zo neer. Nog steeds allemaal van mening dat het dan geel is hè toch?
Vind ik leuk
Maan88 +5822
zondag 9 december 2018 om 20:38
Ja precies, dan staat amsterdam op zn kop als zoiets zou gebeuren. Maar nu ze weer zwaar gematst worden geloven ze zichzelf ook nog dat het geen rood was, ongelofelijk!
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 21:29
Zie mijn reactie.
Vind ik leuk
Bijgoochem +1591
zondag 9 december 2018 om 20:34
Was geen scoringskans dus geen rood punt.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 20:39
Neres heeft geen kans nodig om te scoren; dus rood.
Vind ik leuk
mazu +3188
zondag 9 december 2018 om 20:39
Was een scoringskans als De Ligt hem niet had geraakt dus rood. Punt. Bijgoochem.....
Vind ik leuk
Bijgoochem +1591
zondag 9 december 2018 om 20:49
Hij had die bal nooit meer gehaald. Die bal was al veel te ver weg. Usain Bolt had 'em niet eens gehaald.
Vind ik leuk
Vinnie J +2022
zondag 9 december 2018 om 20:40
De knvb heeft de scheidsrechters duidelijke instructies gegeven, ajax zal en moet kampioen worden. Blijkt wel weer.
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1433
zondag 9 december 2018 om 20:45
Denk je serieus dat de KNVB scheidsrechters instrueert om Ajax te bevoordelen?
Vind ik leuk
Bullet +3260
zondag 9 december 2018 om 20:55
Kinderachtige reactie. Denk je dit serieus? Iedereen wordt bij elkaar geroepen of, tijdens een functioneringsgesprek wordt dit ff opgelegd? Hoe zie je dit voor je?
Vind ik leuk
Bullet +3260
zondag 9 december 2018 om 20:41
Eigenlijk wordt PSV weer het hele seizoen benadeeld door de scheidsrechters en wordt Ajax natuurlijk weer elke wedstrijd gematst....
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 20:47
Onzin natuurlijk, psv en ajax worden gelijk bevoordeeld, kijk handsbal Viergever, bij elke andere club 100% pingel.
Vind ik leuk
ruud wubbers +19807
zondag 9 december 2018 om 20:48
PSV heeft hier niks mee te maken, Zwolle is hier ernstig benadeeld door deze misselijke vorm van klassenjustitie.
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1433
zondag 9 december 2018 om 20:48
Ach, wat zielig voor jullie zeg.
Vind ik leuk
JoeyC +3373
zondag 9 december 2018 om 20:44
Slechte / partijdige scheidsrechters blijven slecht / partijdig. Je weet dat wanneer je een speler van de thuisclub rood geeft, je het hele stadion tegen je hebt de rest van de wedstrijd. Of die rode kaart nou terecht is of niet. Dan moet je sterk in je schoenen staan. Bij rood voor een Ajax-speler, komt daar nog eens de helft van Nederland bij.
Het maakt wel meteen duidelijk dat deze twee heren nooit een Europese finale of op een EK / WK zullen fluiten. Dat wordt ons dan gelukkig wel bespaard.
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1433
zondag 9 december 2018 om 20:47
Gelul. Het was een uitwedstrijd en door geen rood te geven krijgt hij de andere helft van Nederland over zich heen, dus dat maakt geen verschil.
Vind ik leuk
JoeyC +3373
zondag 9 december 2018 om 20:48
VVV speelde thuis. Niet alles draait om Ajax 😉
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1433
zondag 9 december 2018 om 20:49
Touche
Vind ik leuk
DEWEE +2541
zondag 9 december 2018 om 20:54
Duidelijk dat Wiedemeijer het niet snapt
Vind ik leuk
HanV +4879
zondag 9 december 2018 om 22:02
Dat is toch een probleem dan, want hij is de leraar van de scheidsrechters, vandaar dat we zulke scheidsrechters hebben.
Vind ik leuk
markie +1825
zondag 9 december 2018 om 21:21
Man man man wat een ophef. De verschillende meningen geven al aan dat het twijfelachtig is tussen geel of rood. Dus ik vind geel dan een terechte beslissing
Vind ik leuk
ruud wubbers +19807
zondag 9 december 2018 om 22:21
Er zijn hier maar 2 meningen, die van Ajacieden die vinden dat het geel was en die van mensen die de situatie wel realistisch in kunnen schatten en die zeggen dat het rood had moeten zijn.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 21:28
Wiedetemeijer die lekker doet alsof zijn neus bloed bij discutabele beslissingen als psv speelt.
Vind ik leuk
FR_VakW +64
zondag 9 december 2018 om 21:30
Het blijft erg lastig te beoordelen of hij die bal kan halen. Je weet weet ook niet of Lamprou vol overtuiging uit zal komen of dat hij toch twijfelt doordat de bal nog wel vrij ver weg is en de aanvaller ook snel is. De aanvaller speelt de bal ook wel ver voor zich uit maar dat gebeurt natuurlijk ook omdat hij eerst maar eens sneller moet zijn dan de Ligt en dus niet de tijd heeft om die bal even rustig op de juiste plek te leggen. Nu hoeft de Ligt hem natuurlijk die ruimte ook niet te geven maar dan moet hij wel op tijd ingrijpen. Het is sowieso ook een vreemde beslissing omdat er zoveel twijfel over bestaat. Bij twijfel is het voordeel voor de aanvaller. Ik vind het dus wel gewoon een zuivere rode kaart al was het geen gemeen of hard spel. Gewoon 1 wedstrijdje schorsing. Vilhena kon vandaag ook nooit meer bij de bal maar bij die situatie hoeven we ook niet te twijfelen toch. Wat een lompe onbehouden actie was dat. En bij die 2e penaltie precies hetzelfde. Die lompe boer word nog boos ook omdat hij de bal speelde zei die haha. Nou veel duidelijker kun je ze echt niet hebben hoor. Maar dat zal die zelf ook wel gezien hebben net bij Studio Sport.
Vind ik leuk
HanV +4879
zondag 9 december 2018 om 22:08
Lamprou had het nooit gehaald. 100% zeker.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 22:08
Reinold Wiedemeijer ...? Toch maar opgezocht: Velden, gemeente Venlo!
Venlo! Wacht 's ff: Stan Valkx en Jan Rakker uh Reker!
Ja, hoor 't kwerretje is gevallen!
Vind ik leuk
Martinus69 +5055
zondag 9 december 2018 om 22:09
In beide gevallen heeft deze man gelijk
Vind ik leuk
Dub_Rtd +3143
maandag 10 december 2018 om 00:14
Reinold Wiedemeijer heeft in 354 wedstrijden 124x (78x direct rood) iemand voortijdig laten douchen.

Dus ja.... hij zou ze er ongetwijfeld beide afgestuurd hebben
Vind ik leuk
deltiaan +1337
maandag 10 december 2018 om 02:14
het is en blijft een rotte bende
Vind ik leuk
Mo +11875
maandag 10 december 2018 om 07:34
De enige reden waarom Matthijs geen rood kreeg is omdat Kamphuis dat gewoon niet durfde, geel is dan toch veiliger. Was dit aan de andere kant gebeurd zou hij absoluut rood gegeven hebben.
Vind ik leuk
maandag 10 december 2018 om 08:46
Tja niemand in Zeist neemt dat serieus net als die debiele vd Ende.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws