Woede en onbegrip bij PEC Zwolle: 'Ik dacht wel dat ik doorgebroken was'

Woede en onbegrip bij PEC Zwolle: 'Ik dacht wel dat ik doorgebroken was'

Gepubliceerd: zondag 9 december 2018 om 06:59zo 09-12-2018 om 06:59

Kingsley Ehizibue vindt dat Matthijs de Ligt een rode kaart had moeten krijgen. De verdediger van Ajax haalde Ehizibue binnen tien minuten neer toen hij richting doel opstoomde, maar scheidsrechter Jochem Kamphuis trok geel.

De verontwaardiging bij spelers en staf van PEC was groot. "Ik tikte de bal aan en daarna werd ik geraakt", meldt 'slachtoffer' Ehizibue na afloop bij FOX Sports. "Hij kreeg geen rode kaart, maar ik dacht wel dat ik doorgebroken was. Ik weet niet zeker of ik de bal had kunnen halen, want ik tikte hem wel ver vooruit. Maar ja, toen ik geraakt werd kon ik sowieso niet meer bij de bal."

Daardoor werd het de ploeg uit Overijssel niet gemakkelijker gemaakt. "Het was lastig, want we komen daarna in de eerste helft met 2-0 achter", vervolgt Ehizibue. "We komen daarna nog wel in de wedstrijd, maar als zij 3-1 maken is de wedstrijd gespeeld en zijn ze goed genoeg om ook nog de vierde te scoren."

Poll

Vond jij het een rode kaart voor Matthijs de Ligt?

(6424 stemmen)

Plaats een reactie

AllAdIn +24598
zondag 9 december 2018 om 07:05
Geel voor een schwalbe!
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 07:07
😂
Vind ik leuk
Chebaisit +1417
zondag 9 december 2018 om 10:15
Klopt was zelfs een swalbe en had hij zelf geel moeten krijgen.
Vind ik leuk
Mr bien +6849
zondag 9 december 2018 om 07:08
Calimero gedrag uit Eindhoven en Utrecht in 3 ,2 ,1 ....
Vind ik leuk
isnake +2756
zondag 9 december 2018 om 08:36
Wst een Calimero ben jij.
Vind ik leuk
Rikkie1993 +1464
zondag 9 december 2018 om 09:52
Wat ik nooit begrijp is dat wanneer je de waarheid benoemt en zegt dat dit rood is dat het dan calinero gedrag is. Rood lijkt me namelijk geen eens een discussiepunt
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 07:09
Was een doorgebroken speler. Scheidsrechter in NL zijn waardeloos. Echt slecht. Voor de kleinere clubs is dit nog vervelender dan voor de ‘grote’ clubs.
Vind ik leuk
HanV +5455
zondag 9 december 2018 om 08:53
Onzin, die weten niet beter.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 11:28
Mijn club (feyenoord) heeft ook ng geen VAR beslissing meegehad, op misschien de eventuele handsbal van van beek na (wat van zo dichtbij was dat het discutabel was geweest). Ik vind het daarbij ook een klotesysteem door de manier waarop het nu gebruikt wordt...
Vind ik leuk
Radaje +1506
zondag 9 december 2018 om 07:10
Heb gisteren de interviews gezien van van Polen en Ehizibue En ze hadden juist veel begrip voor de beslissing. Dus deze kop klopt van geen kanten.
[Reactie gewijzigd op zondag 9 december 2018 om 07:11]
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 15:14
Klopt wat je zegt hoor. VP wakkert gewoon iets aan want als ze de interview hadden gezien dan leek me dit een onnodige POLL. Spelers gaven het zelf toe dat ze het geen rood vonden, Terecht een gele kaart maar absoluut geen rood
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 07:15
Niet zo huilen man man was gewoon gele kaart en daarmee is de kous af. Maar hoop wel dat Onana weer gauw onder de lat staat want wat ik gister zag dat kan eigenlijk niet elke hoge bal houd ik mijn hart vast en tegen Bayern gaat dat niet goed komen denk ik.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 07:44
Bayern zal niet vol gas geven 😊
Vind ik leuk
Hertogtwan +527
zondag 9 december 2018 om 07:46
Klopt, Kunnen zich beter richten op de competitie!!
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 07:49
Om de competitie maak ik mij geen zorgen om.
Zolang Kovac maar niet gaat rouleren.
CL overwinteren is voor zowel Bayern/Ajax binnen
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 09:57
Denk het wel eigenlijk gaat toch nog voor plek 1 in de poul.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 10:13
Bayern blijft op 1 😜
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 23:49
Duitsers en gas geven... Oké?!
Vind ik leuk
maandag 10 december 2018 om 01:26
Dan gaat Bayern winnen 😊
Vind ik leuk
Aihlre +404
zondag 9 december 2018 om 08:48
Hé Zwolse Ajacied, ga eens verhuizen uit onze mooie stad.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 08:59
Ga zelf weg bepaal zelf wel waar ik woon heb ik jou mening niet voor nodig hoor, Ik ben en blijf een blauwvinger die voor Ajax is jammer toch.
Vind ik leuk
Aihlre +404
zondag 9 december 2018 om 09:12
Ja dat is wel jammer...
Vind ik leuk
zwollie +9388
maandag 10 december 2018 om 09:31
Blijf maar gewoon in Zwolle.
Vind ik leuk
groninger +1926
zondag 9 december 2018 om 09:12
Waarom. In zwolle zitten gewoon veel ajacieden. Die mogen ook van onze mooie stad genieten.
Vind ik leuk
zwollie +9388
maandag 10 december 2018 om 09:30
In Zwolle zitten gewoon veel pec supporters die ook voor Ajax zijn
Vind ik leuk
Aihlre +404
maandag 10 december 2018 om 13:17
Ja ik heb ook symphatie voor een tweede club (niet Ajax). Maar dan noem ik me nog steeds niet Zwolse ....
Vind ik leuk
wattenstaafje +24044
zondag 9 december 2018 om 07:17
Geel is meer dan terecht. Het doorrollen verdiend dan ook wel geel.
Vind ik leuk
2cents +61664
zondag 9 december 2018 om 07:38
In dit interview maakte hij alles behalve een woedende indruk en toonde hij juist wél begrip voor geel...
Vind ik leuk
wattenstaafje +24044
zondag 9 december 2018 om 08:14
Precies, ik denk dat Johnny even op hem in gesproken heeft. ;-)
Vind ik leuk
Marco S +6604
zondag 9 december 2018 om 07:37
Sowieso flauw dat je Mathijs een kaart wil aansmeren enkel omdat hij je neertrapt..
Vind ik leuk
tikkitrug +879
zondag 9 december 2018 om 07:59
Hij geeft het zelf al aan: “ik weet niet of ik nog bij de bal kon”. Oftewel wel doorgebroken, maar geen directe kans op scoringskans. Dus geel is terecht.
Vind ik leuk
Lucky Kes +6894
zondag 9 december 2018 om 08:56
Ik heb wel vaker gezegt dat de topclubs voordeel van de twijfel krijgen.
Wedden dat kleinere clubs rood zouden krijgen?
Vind ik leuk
Come on Utreg +29689
zondag 9 december 2018 om 08:02
Hij was doorgebroken inderdaad. Alleen speelde hij de bal te hard vooruit. Onana had die bal altijd gepakt. Vandaar dat geel een goede beslissing is.
Vind ik leuk
Romario9 +13564
zondag 9 december 2018 om 08:40
Is dat wel zo zeker? Onana met anderhalve hamstring.....
Vind ik leuk
Come on Utreg +29689
zondag 9 december 2018 om 09:08
Op dat moment was hij nog niet geblesseerd geraakt.
Vind ik leuk
Manus +463
maandag 10 december 2018 om 11:04
Ik vind dat bijzonder. Eigenlijk is dat rekenen op een bepaald gevolg waardoor je de overtreding bagataliseert. De Ligt weet dit niet op het moment dat hij de overtreding besluit te maken.
Vind ik leuk
Come on Utreg +29689
maandag 10 december 2018 om 11:58
Het is een conclusie na het zien van de beelden. De scheidsrechter had alleen oog voor de spelers en niet de situatie.
Vind ik leuk
Manus +463
woensdag 26 december 2018 om 01:02
Daar heb je de VAR voor.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 08:21
Zorg ervoor dat regels voor iedereen duidelijk zijn. En laat de beslissingen van een VAR zien op de schermen in het stadion. Einde discussie.

Als je bijvoorbeeld Bas Nijhuis bij VI uitleg ziet geven over bepaalde discutabele beslissingen van een scheidsrechter. Dan denk ik van "ja zo kun je het ook uitleggen". Maar de heren aan tafel snappen er soms ook geen drol meer van. Zo kun je alles wel proberen recht te breien wat krom is. Maar hier is het laatste woord nog niet over gezegd vermoed ik.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 11:54
De regels zijn ook heel duudelijk. Alleen als er een overtreding wordt gemaakt op een speler met een directe scoringskans is het rood. Aangezien hij de bal zo hard voor zich uit speelde waardoor Onana net zoveel kans had om bij de bal te komen is het dus geen directe scoringskans en dus geel.
Vind ik leuk
Jan ref +1634
zondag 9 december 2018 om 21:33
Het heeft er niets mee te maken of onana eerder bij de bal zou zijn het is een 100% doorgebroken speler dus ROOD
Vind ik leuk
maandag 10 december 2018 om 09:30
Toch staat er in de regels 'het ontnemen van een directe scoringskans' is rood. Dat was dit zeker niet omdat Onana net zo snel en waarschijnlijk eerder bij de bal zou zijn. Dus geel is terecht.
Vind ik leuk
Jan ref +1634
maandag 10 december 2018 om 11:12
Dat was dit weldegelijk hoe bepaal je wie er eerder bij de bal is?? Hij ziet de ligt komen dus en dan is er gevaar voor hem en is hij wel degelijk doorgebroken en of onana dan eerder bij de bal is maakt niet uit dat zijn de regels en niet anders
Vind ik leuk
dinsdag 11 december 2018 om 01:49
Ik maak de regels niet. Luister maar naar de reactie van de var. Zij zeggen precies hetzelfde.
Vind ik leuk
Jan ref +1634
dinsdag 11 december 2018 om 09:50
Dus als een speler doorgebroken is en alleen op doel afgaat en je haalt hem neer dan zeg jij dat is geen rood want hij valt en dan is de doelman eerder bij de bal hahaha sorry zo zijn de regels niet maar goed we komen er niet uit dus einde discussie voor mij puur rood
Vind ik leuk
Jahike +736
zondag 9 december 2018 om 08:31
Tuurlijk was het rood. De smoes achteraf dat ie de bal toch niet meer zou achterhalen omdat ie de bal te ver voor zich uit speelde is natuurlijk bullshit. Hij verloor juist de controle over de bal door die ingezette overtreding.

Voor de uitslag had het niet veel uitgemaakt. Zelfs tegen 10 man was dit Zwolle kansloos geweest.
[Reactie gewijzigd op zondag 9 december 2018 om 16:17]
Vind ik leuk
HanV +5455
zondag 9 december 2018 om 09:17
Het eerste kwartier zat iedereen verbaasd te kijken, daar had PEC inderdaad moeten scoren, afgezien van dit moment. Ik zat na de 1-2 anders wel te wachten op de 2-2, het "Amsterdam dat is poep op de stoep, haat in de straat, je bent op je hoede, vooral 's avonds laat" na de 0-2 was verstomd. Na de 1-3 was het weer gein op het plein.
Aantal schoten 16-14 waarvan 7-6 op doel, reddingen keeper 3-4. Tenminste als je bij een buitenlandse site kijkt. De Telegraaf ziet het als 18-17, 8-8 en zelfs 5-8. Natuurlijk gaat het om de doelpunten, maar met zulke scheidsrechters is het inderdaad kansloos. Zelfs zaken die je kunt tellen en dan niet als fan maar als neutraal orgaan kunnen dus verschillen. Komt het wel vaker voor dat Ajax nationaal meer geel krijgt dat de tegenstander en dat er alleen discussie is over een niet gegeven rode kaart.
Vind ik leuk
markie +2755
zondag 9 december 2018 om 09:34
Lekker duidelijk en lekker kort...
Vind ik leuk
Chebaisit +1417
zondag 9 december 2018 om 10:18
Jij moet de stront uit je ogen halen, dan had je gezien dat de Ligt niet eens de speler raakt een swalbe noemt men dat.
Vind ik leuk
reggie +2025
zondag 9 december 2018 om 08:46
Kan je zien dat hij nog geen topverdediger is, prijs weer wat gezakt voor de Ligt.
Vind ik leuk
AjaxFan69 +1418
zondag 9 december 2018 om 08:58
5 miljoen eraf. Komt er wel weer bij komende week.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 09:00
Die Amsterdammers zij heilig .Die komen er weer mee weg
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 09:03
Tekenend voor Nederland
Vind ik leuk
ritje +636
zondag 9 december 2018 om 09:03
hallo, ja in lampegat schreeuwden ze dat het een rode kaart was! Maar reeel gezien Heeft Kamphuis het goed gezien! Hij had Van Duinen eenn2e gele kaart kunnen geven! Want dat had bij tijd en wijle niks met voetbal te maken! Waarom spelen de zwakkere clubs altijd zo fanatiek, en op het randje? Tegen Ajax! Ajax is wel onze belangrijkste club in de CH Leque! Tegen PSV spelen zij niet zo! mvg ritje
[Reactie gewijzigd op zondag 9 december 2018 om 09:04]
Vind ik leuk
Lucky Kes +6894
zondag 9 december 2018 om 09:15
Ik lees nu veel reacties die zeggen dat geel terecht is maar daar ben ik absoluut niet mee eens.
Het argument hij kan misschien niet meer bij de bal kun je niet als maat stellen.
Want misschien kon hij er wel bij maar omdat hij neergelegt is kun je dat niet meer achterhalen.
Ooit kreeg een speler rood voor hrt verplaatsen van lucht.
Natrappen. Maar ik raakte hem toch niet, zei de speler.
Dat maakte niet uit vanwege de bedoeling en beweging.
Hier was de speler toch ook doorgebroken?
Vind ik leuk
HanV +5455
zondag 9 december 2018 om 09:29
Op VI hadden ze een filmpje waarin ze het hadden dat er een Ajax-speler nog schuin van opzij kon insnijden. Natuurlijk is Ehizibue recht voor het goal en is het een van de snelste spelers in de eredivisie en lag hij op volle snelheid, maar je weet nooit of er nog een Mercurius onder de godenzonen rondliep, Stentor was wel in de buurt, ongeveer 30 meter afstand, maar ja, daar heb je weinig aan. Het voorval is echt wel opgemerkt.
Vind ik leuk
markie +2755
zondag 9 december 2018 om 09:36
Toch vreemd dat de speler in kwestie het ook geel vond
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 10:22
Ooit kreeg toornsyra een gele kaart tegen Ajax waar rood ook had kunnen volstaan.
Punt is: dat ik meerdere argumenten kan opbrengen waarom het afgedaan kan worden met geel maar zeker ook rood gegeven kan worden. En alle argumenten zijn even goed. Dit is een kwestie van interpretatie. Lees de scheidsrechter.
Voor mij ging ezibue te makkelijk liggen, hij speelde de bal te ver voor zich uit. De vraag of hij dit nog had gered laat ik in het midden, dat is voor mij geen argument in deze kwestie.
Bij het bekijken van de beelden krikg ik het gevoel dat het lichte contact , dat is er wel, bewust word opgezocht. Dus ja, nogmaals kwestie van interpretatie.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 10:46
Ik ben het er ook niet mee eens dat het geel was. Ehizibue zocht het been van De Ligt. de Ligt maakte helemaal geen overtreding, maar hij werd geschopt door Ehizibue die daarna als een stervende zwaan ging liggen. De enig juiste actie was een rode kaart voor gemeen en vuil spel van Ehizibue die bewust de Ligt een schop gaf nadat de bal al lang buiten zijn bereik was.
Vind ik leuk
renemar +794
zondag 9 december 2018 om 09:44
Als hij hem raakte was het heel licht. De bal was ook veel te hard, Onana zou eerder bij de bal zijn geweest. Ik denk dat die speler van Pec zich dat ook realiseerde en gemakkelijk naar de grond ging.
Ik vond geel terecht maar dat neemt niet weg dat, als hij rood geeft, je niks kunt zeggen.
Vind ik leuk
Only1nr7 +1524
zondag 9 december 2018 om 09:49
Feit is dat als deze overtreding plaats vind in een andere wedstrijd met andere arbitrage er gewoon rood getrokken kan worden. Grensgeval waarbij Ajax geluk heeft en Zwolle pech. De arbitrage is niet overal gelijk waardoor het invloed heeft op het competitie verloop.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 10:11
Als dit geen rode was, wat is dan nu nog wel een rode kaart dan???
Vind ik leuk
Jan Guevara +10308
zondag 9 december 2018 om 10:30
Het is rood als een speler van ajax doorgebroken is en wordt neergehaald.

Geen probleem maar zet het dan ook zo in de reglementen van de knvb.

Dan is er ook niet steeds een discussie.
Vind ik leuk
De Liefhebber +11673
zondag 9 december 2018 om 10:55
Je vergeet bepaalde PSV spelers....
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 19:06
kijk de beelden maar terug dan zie je dat hij niet geraakt werd en zei zelf al dat de bal te ver voor hem uitspeelde
Vind ik leuk
Jan Guevara +10308
zondag 9 december 2018 om 22:56
Studio voetbal.
Vind ik leuk
dinsdag 11 december 2018 om 17:11
Jan Guevara,wat is dat nou weer voor opmerking,wanneer een speler van Feijenoord rood krijgt,wordt hij vrijgesproken bij de tuchtcommissie doordat er een paar fouten in het wedstrijd verslag staan,zoals geen punt of een komma.
Vind ik leuk
DEWEE +2759
zondag 9 december 2018 om 10:32
Ik weet niet zeker of ik de bal had kunnen halen, want ik tikte hem wel ver vooruit

Case closed, gele kaart.

Alleen usain bolt had die bal nog kunnen halen.
Vind ik leuk
Maauwert +849
zondag 9 december 2018 om 10:37
Knap dat die scheids weet hoe snel deze speler is, of Onana uitglijdt, of de bal niet afremt door een tweede bal die in het veld gegooid wordt. Doorgebroken speler = doorgebroken speler = rood.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 10:43
Hij zocht het been van de Ligt, die zijn benen niet optilde. Ehizibue had de tackle makkelijk kunnen ontwijken, Maar hij koos ervoor om contact te zoeken en te duikelen. Als je dit soort Lozano tactieken als standaard gaat verheffen, dan gaat het voetbal kapot aan onsportief gedrag.

Hiervoor past maar één woord: Walgelijk.
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 10:44
50/50 beslissingen vallen meestal in het voordeel van grote clubs. Ook voor PSV en Feyenoord. Moving on.
Vind ik leuk
Facts +42
zondag 9 december 2018 om 11:12
Schijnheilige 'verontwaardiging' bij de hulpploeg uit Zwolle.
Een groot ajaxnest daar: https://www.destentor.nl/pec-zwolle/voor-zeven-pec-spelers-en-trainer-heeft-treffen-met-ajax-veel-weg-van-reunie~ad417586/
Vind ik leuk
peinke +2311
zondag 9 december 2018 om 11:13
De VAR is er voor de top 3 en niet anders. Bovendien was het de schuld van kunstgras dat Supergodenzoon en bijdehandje De Ligt uitgleed en dat die doorgebroken kneus van PEC die bal toch niet kon halen. Flikker lekker op met die nu al mislukte en incompetente VAR.
[Reactie gewijzigd op zondag 9 december 2018 om 11:16]
Vind ik leuk
Edenees80 +501
zondag 9 december 2018 om 11:49
Regeltechnisch was dit gewoon een rode kaart, neerhalen van een doorgebroken speler.. De Ligt komt gewoon goed weg met geel, geluk voor hem en Ajax..
Vind ik leuk
maandag 10 december 2018 om 22:00
Het was geen neerhalen, maar een sliding gericht op de bal, met het been tegen de grond aan. Vertel anders eens hoe je dan een sliding moet maken.

Hij schopte of torpedeerde Ehizibue niet, maar die liep tegen zijn been aan. Daar kun je als verdediger never nooit iets tegen doen.
Vind ik leuk
El Cazador +8902
zondag 9 december 2018 om 12:17
Na het tig keer terug zien, blijf ik van mijn mening dat het een schwalbe was en de speler had geel moeten krijgen en Ajax een vrije trap!!!
Vind ik leuk
038power +225
zondag 9 december 2018 om 19:22
Jij spoort niet
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 14:20
Ajax MOET kampioen worden, zo nodig met hulp van de KNVB !
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 19:05
zielige reactie :' ( ik leef met je mee ookal was het een schwalbe
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 14:29
Complete waanzin,en als een speler zich hierover uit laat,is de sportiviteit geheel uit het oog verloren laat dit over aan de leiding,(ja, er zal wel eens is verkeerd beoordeeld worden,),zijn wij zaligmakend!
Vind ik leuk
zondag 9 december 2018 om 19:04
jochem is er mooi ingetuind
Vind ik leuk
038power +225
zondag 9 december 2018 om 19:21
Gewoon rood, dit heet puur marchanderen vanuit Zeist. De top 3 worden systematisch beschermd. Dit is gewoon de keiharde feiten. De VAR kun je ook beter opdoeken, van fairplay is allang geen sprake meer. De VAR staat in mijn ogen voor willekeur, het geval de Ligt is een sprekend voorbeeld, Kingsley was erlangs dus rood.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws