Rutten pakt Dennis Schouten van Veronica Inside aan: Heel erg ongepast

Rutten pakt Dennis Schouten van Veronica Inside aan: "Heel erg ongepast"

Gepubliceerd: vrijdag 8 februari 2019 om 14:45vr 08-02-2019 om 14:45

Laatste update: vrijdag 8 februari 2019 om 15:07vr 08-02-2019 om 15:07

Fred Rutten heeft vrijdag Dennis Schouten op zijn plek gezet. Het gedrag van de verslaggever van Veronica Inside is bij de Anderlecht-trainer in het verkeerde keelgat geschoten.

"Ik heb u al eerder gezien", begint Rutten op de persconferentie van vrijdag. "Jullie zijn niet zo respectvol als de Belgen. Jij hebt heel stiekem met een cameraatje ons proberen te filmen. Ik vind het heel erg ongepast dat de Nederlandse camera heel stiekem en sneaky even beelden gaat maken. Dan heb ik veel meer respect voor de Belgische collega's. Twee dagen voor een wedstrijd is er een gesloten training. Dat is bij Anderlecht het protocol."

Als Schouten probeert Rutten te onderbreken, reageert de trainer scherp. "Mag ik even uitpraten? Dan mag jij zo praten. Dan vind ik het zeer respectvol van uw collega's hier in België dat ze wel wegblijven van de training. Maar goed... Nederlanders."

De Veronica Inside-verslaggever kreeg vervolgens de gelegenheid om zijn kant van het verhaal te vertellen. "Sinds u hier aan de slag ging, probeerden we u voor één op één gesprek te strikken, maar dat lukte niet. Dan ga je misschien iets doen wat niet mag." Dat lokte meteen een reactie uit van Rutten. "Oh, u bevestigt het dus."

Plaats een reactie

appeltje +3068
vrijdag 8 februari 2019 om 14:49
Schouten is hier dan ook helemaal niet geschikt voor. Past voor de rest wel bij dat programma en wat het uit straalt.

Schouten is een jongen die alleen kan provoceren en polariseren, journalistiek is hij incapabel. Bij het beroep wat hij beoefent moet je tact hebben en connecties, en je moet mensen op hun gemak laten voelen. Hij heeft eigenlijk van al deze dingen het tegenovergestelde.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 8 februari 2019 om 14:52]
Vind ik leuk
JanTa48 +7301
vrijdag 8 februari 2019 om 14:53
Een goede journalist weet soms een stapje terug te doen als dat nodig is. Meer zeg ik er niet meer over.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 14:55
Een goede journalist ...?

Bestaan die wel?

Net als goede trainers.
Vind ik leuk
JanTa48 +7301
vrijdag 8 februari 2019 om 14:59
Net als met goede trainers is het ook met goede sportjournalisten slecht gesteld, als je voor VI gaat werken dan ben je zowiezo al dubieus.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 9 februari 2019 om 13:07]
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 15:01
Je kan niet iedereen leuk vinden, anders heb je 7 miljard vrienden.

En dan wordt het zo druk op je verjaardag.
Vind ik leuk
michelhx +4467
vrijdag 8 februari 2019 om 15:42
Het wordt nog drukker als je naar iedereen z'n verjaardag toe moet.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 16:20
Project X, de 'Wim Editie'...
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 17:30
Hellup ...
Vind ik leuk
HanV +5157
vrijdag 8 februari 2019 om 15:52
Gelukkig zijn wij geen journalist, dan mag je best VI en Veronica Inside door elkaar halen.
Vind ik leuk
WilcoS64 +3319
vrijdag 8 februari 2019 om 16:26
Natuurlijk heb je goede journalisten zeg! Lees De Volkskrant maar.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 17:22
Dat is toch die krant, met heel veel lettertjes?

Of werk je daar zelf?

Alles blijft maar 1 mening. En iedere mening telt, waarom zou 1 mening meer tellen, dan een andere?
Vind ik leuk
WilcoS64 +3319
vrijdag 8 februari 2019 om 20:34
Lees nou maar.
Vind ik leuk
rexxo +6919
vrijdag 8 februari 2019 om 15:09
Als je deze irritante jongen een microfoon geeft dan krijg je dit soort interviews

In de setting van Pownews waar hij vandaag komt paste hij veel beter.
Vind ik leuk
4everfcu +5179
vrijdag 8 februari 2019 om 15:11
een goede journalist graaft overal in wat hij tegen komt.
Vind ik leuk
JanTa48 +7301
vrijdag 8 februari 2019 om 15:13
Deze heeft al een tijdje zijn eigen kuil gegraven.
Vind ik leuk
4everfcu +5179
vrijdag 8 februari 2019 om 15:27
dat denk ik niet hoor.
Vind ik leuk
appeltje +3068
vrijdag 8 februari 2019 om 15:17
Schouten gaat echt niet naar een besloten training van Anderlecht om 'te graven', maar puur voor de sensatie.
Vind ik leuk
4everfcu +5179
vrijdag 8 februari 2019 om 15:28
en dat is niet verboden en hij gaat nergens heen op eigen houtje maar in opdracht van.
mensen hebben gewoon geen humor meer en zijn gelijk gepikeerd hij deed niets verkeerds en ik en vele met mij vinden het leuke televisie je moet het alleen niet te serieus nemen.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 8 februari 2019 om 15:29]
Vind ik leuk
Plattekar bv +32268
vrijdag 8 februari 2019 om 14:53
"Ik vind het heel erg ongepaSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSt "
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 15:49
Last van sissen 🤔
Vind ik leuk
Mario 1 +1928
vrijdag 8 februari 2019 om 14:58
Ben ook niet dol op deze verslaggever, maar dat Rutten Nederlandse verslaggevers over 1 kam scheert gaat me te ver.
En dan lopen slijmen over de Belgen, ver onder de maat Rutten.!!!!
[Reactie gewijzigd op vrijdag 8 februari 2019 om 14:59]
Vind ik leuk
appeltje +3068
vrijdag 8 februari 2019 om 14:59
Het is algemeen bekend dat Nederlanders wat brutaler zijn dan Belgen.

Vind ik leuk
Mario 1 +1928
vrijdag 8 februari 2019 om 15:10
Inderdaad wat gebekter.
Hij moet het niet over Nederlanders hebben.
Dat is mijn land , en daar ben ik trots op.!!!
Vind ik leuk
appeltje +3068
vrijdag 8 februari 2019 om 15:15
Ik vind dat toch altijd verwonderlijk als je trots bent op iets waar je geen invloed op hebt.
Vind ik leuk
Mario 1 +1928
vrijdag 8 februari 2019 om 15:19
Dat zou dan betekenen, dat je geen enkele invloed hebt , op jezelf.
Vind ik leuk
#Keizerout +42859
vrijdag 8 februari 2019 om 15:28
Waarom?
Vind ik leuk
Mario 1 +1928
vrijdag 8 februari 2019 om 17:53
Dat je trots mag zijn op iets of iemand. Als je als mens geen invloed hebt of kan hebben , er wordt geschetst dat ik of ( wij) daar geen enkele invloed op kunnen hebben of kunnen uitvoeren.
Dat zou betekenen dat het leerproces van de mens nutteloos is in deze.
Edoch trots is een gevoel , die gevoelloze (n) niet zullen voelen.
Wat 1 en ander verklaard.
Vind ik leuk
#Keizerout +42859
vrijdag 8 februari 2019 om 18:05
Ik denk dat je het verkeerd leest.
Hij heeft het over trots hebben op iets wat toevallig zo is en niet zozeer een prestatie.
Zoals trots zijn op Nederlander zijn. Of trots zijn dat je 1.87 bent. Of rood haar hebt.
Vind ik leuk
Mario 1 +1928
vrijdag 8 februari 2019 om 18:24
Ik had het over dat ik trots ben op Nederland, en ja daar heb ik ook invloed op. Net zo als je trots kunt of mag zijn op het Nederlands elftal.
Het gaat niet altijd over invloed hebben of invloed rijk zijn.
Het is ook een gevoel.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 8 februari 2019 om 18:26]
Vind ik leuk
#Keizerout +42859
vrijdag 8 februari 2019 om 18:27
Maar nu staat er, althans lees ik, dat je er trots op bent dat Nederland jouw land is.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 15:51
Heb je wel ! Al is die invloed wel héél klein 😎
[Reactie gewijzigd op vrijdag 8 februari 2019 om 15:51]
Vind ik leuk
plein19 +2885
vrijdag 8 februari 2019 om 14:59
Je had gelijk als er geen social media zouden bestaan. Voor Schouten is een markt. En er zijn genoeg mensen met wie hij goed presteerd. Maar Rutten is net zo beperkt als Ten Hag
Vind ik leuk
#Keizerout +42859
vrijdag 8 februari 2019 om 15:29
Dat er voor vervelend etteren een markt is betekent niet dat het wenselijk is lijkt me.
Vind ik leuk
4everfcu +5179
vrijdag 8 februari 2019 om 15:31
jij vind het vervelend etteren ik zie niet wat dennis verkeerd doet misschien nog een keer luisteren?
Vind ik leuk
#Keizerout +42859
vrijdag 8 februari 2019 om 15:33
Daar gaat het toch ook niet om?
Het gaat om filmen op momenten dat je daar geen toestemming voor hebt.
Als je een soort undercover actie doet en iemand wilt ontmaskeren valt daar iets voor te zeggen. Als je het doet bij iemand die je gewoon wilt interviewen is het achterbaks.
Vind ik leuk
plein19 +2885
vrijdag 8 februari 2019 om 15:46
De nos doet het ieder toernooi bij het Nederlands elftal bij besloten trainingen. Nu deed Schouten het als alternatief voor een interview. Als het niet erger dan dit is. Dennis had mssn beter kunnen vragen wanneer er eindelijk gewonnen gaat worden.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 15:53
Dat is nu precies één van de redenen dat hij niét welkom is.
Vind ik leuk
plein19 +2885
vrijdag 8 februari 2019 om 16:54
Een reële vraag waar de angsthaas van gaat stotteren.
Vind ik leuk
#Keizerout +42859
vrijdag 8 februari 2019 om 16:01
Ik weet niet of ze stiekem opnames maken, maar dat de NOS iets doet maakt het volgens mij niet automatisch goed of wel?

Dennis had beter een beroep kunnen kiezen waar hij geschikt voor is.
Vind ik leuk
plein19 +2885
vrijdag 8 februari 2019 om 16:56
Ik vind de gozer geen zak aan. Maar ik denk dat hij wel geschikt is. Kwestie van smaak
Vind ik leuk
#Keizerout +42859
vrijdag 8 februari 2019 om 16:58
Hangt van de invulling af.
Ik vind dat stoken en zuigen in interviews heel hinderlijk.
Het is ook de reden dat iedereen mediatraining moet krijgen en interviews geen zak aan zijn. Dat ligt gewoon aan dat etterige kutgedrag.
Als het je doel is om schurende klotetelevisie te maken voor veel clicks, ja dan is hij heel geschikt.
Wil je een degelijk interview kun je net zo goed een crackjunk van straat plukken.
Vind ik leuk
plein19 +2885
vrijdag 8 februari 2019 om 17:09
Dat is precies de reden waarom ik hem niet leuk vind. Dat beheerst hij goed. Hem vergeleken met een crackjunk zijn gebrabbel kon een vergelijking van Dennis zijn
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 15:52
Zo is het !
Vind ik leuk
Mario 1 +1928
vrijdag 8 februari 2019 om 18:31
Ik val alleen over, ja Nederlanders.
Dan voel ik mij aangesproken, hij zit een blauwe maandag in België en loopt nu de Belgen al aan te prijzen.
Ik hou daar niet zo van.
En deze verslaggever moet respecteren als het achter gelsloten deuren is.
Vind ik leuk
#Keizerout +42859
vrijdag 8 februari 2019 om 18:34
Oh, ik weet niet. Ik denk dat het klopt dat Nederlandse journalisten brutaler zijn dan Belgen.
In andere situaties kan dat ook voordelen hebben.
Alleen zou een Belgische journalist waarschijnlijk gewoon geaccepteerd hebben als er niet gefilmd kon worden.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 17:26
Je hebt etteren en etteren.
Als je gaat kijken naar wat voor soort reacties Rutger Castricum opwekt en wat voor reacties Dennis Schouten opwekt bij mensen, dan zit daar een groot verschil tussen...
Vind ik leuk
#Keizerout +42859
vrijdag 8 februari 2019 om 20:08
Of je er goed in bent of niet vind ik niet zo relevant.

Rutten spreekt hem terecht aan op zijn gedrag en ik vind zijn excuus heel matig.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 15:03
Ik vind het juist een verademing. Maakt prachtige interviews. Ipv dat politiek correcte gezever.
Vind ik leuk
appeltje +3068
vrijdag 8 februari 2019 om 15:12
Ieder z'n ding. Voetbalwereld zal nooit politiek incorrect worden. Of Schouten matigt zijn methode, of hij zal minder welkom zijn. Als hij dan minder welkom is, kunnen ze weer gaan zeuren over 'politiek correct gezever', wat dat dan ook mag betekenen.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 8 februari 2019 om 15:18]
Vind ik leuk
4everfcu +5179
vrijdag 8 februari 2019 om 15:32
precies mensen luisteren blijkbaar liever na de voorgekauwde vragen met altijd dezelfde antwoorden ingefluisterd door de mediatraining.
je kan de intervieuws en de antwoorden van te voren al invullen.
Vind ik leuk
#Keizerout +42859
vrijdag 8 februari 2019 om 15:39
Ja en waarom krijgen ze mediatraining? Omdat etterige kutjournalistjes steeds je woorden verdraaien. Daarom word je getraind niks te zeggen dat misbruikt kan worden.
Dus waar je eigenlijk een probleem mee hebt zijn dit soort losers met microfoon.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 15:53
Intervieuws ???
Vind ik leuk
RenW +3439
vrijdag 8 februari 2019 om 15:56
Als iets besloten is dan is het toch besloten,
Als VI een besloten vergadering heeft, hoeft er ook geen journalist binnen te komen van een andere media club. Zo moeilijk is dat toch niet.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 17:20
Als je het idd andersom doet, dan pleeg je land verraad.

Journalisten zijn parasieten en hebben toch niks anders te doen. Het is hun leven.

En saaie woorden moeten opgevrolijkt worden, met knip- en plakwerk.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 15:12
Klasse Rutten. 100 % gelijk.
Vind ik leuk
4everfcu +5179
vrijdag 8 februari 2019 om 15:26
heb je het intervieuw uberhaupt wel gehoord? ik hoor dennis niet provoceren en polariseren hoor hij stelt een doodnormale vraag aan rutten die gepikeerd is dat hij met een kleine camera had lopen filmen nadat hem wekenlang een intervieuw werd geweigerd niets mis mee dus.
waar wel wat mis mee is is de discriminerende opmerking van rutten over nederlanders ten opzichte van de belgen.
Vind ik leuk
appeltje +3068
vrijdag 8 februari 2019 om 15:29
Ik ben bekend Schoutens werkwijze. Ik denk niet dat jij per ongeluk liep te filmen waar dat niet mocht, jij wel?
[Reactie gewijzigd op vrijdag 8 februari 2019 om 15:29]
Vind ik leuk
4everfcu +5179
vrijdag 8 februari 2019 om 15:34
nee klopt dat zegt hij toch ook zelf en hij gaf ook aan waarom.
Vind ik leuk
#Keizerout +42859
vrijdag 8 februari 2019 om 16:49
Ja, en dan mag het wel?
'ja, ik jatte die telefoon, maar alleen omdat ik hem van jou niet gratis mee mocht nemen.'
Lekker makkelijk.
Vind ik leuk
RenW +3439
vrijdag 8 februari 2019 om 15:57
Schouten wordt toch aangesproken op zijn gedrag over een training waar hij niets te zoeken had.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 16:19
De ene man uit het Oosten is de andere man niet...
Vind ik leuk
Rodajc +18196
vrijdag 8 februari 2019 om 16:29
Journalistiek incapabel ben ik met je oneens, polarisend valt over te twisten.
Je hebt verschillende type journalisten, dit is er eentje met sociale vaardigheden die daardoor toch vaak de provocerende vragen kan stellen en hier ook vaak antwoord op krijgt. Hij is misschien nog wat ongepolijst, maar dit type politiek incorrecte journalisten zijn noodzakelijk om bepaalde misstanden aan de tand te kunnen voelen. Hij is zeker talentvol, jij zult het waarschijnlijk niet met me eens zijn maar ik vind het een goede (provocerende) interviewer.

Provocerend staat niet gelijk aan polariserend, hij is onderdeel van PowNed en die zijn polariserend, maar puur zijn interviews zijn meestal op een vrij prettige manier te volgen door zijn sociale kwaliteiten. Kijk bijvoorbeeld naar die kraker in Amsterdam, door Dennis wordt er toch een completer beeld van hem geschetst dan een andere verslaggever van PowNed zou doen. PowNed werkt nu eenmaal zo en daarom zal Dennis in bepaalde items ook polarisend zijn, wil niet zeggen dat zijn aard zo is.

Je bent voor journalisten met connecties, dat zijn tegelijkertijd ook vaak vooringenomen journalisten hierdoor, prima dat jij dat wilt maar dat noem ik geen goed objectief journalisme.
Vind ik leuk
appeltje +3068
vrijdag 8 februari 2019 om 16:55
Ik ben helemaal niet vóór journalisten met connecties. Het werk wat Schouten hier doet is interviews in de voetbalwereld. Daar moet je gewoon connecties voor hebben, anders wordt het niks. Die interviews zullen vrijwel altijd politiek correct blijven. Of Schouten matigt zijn toon ('ongepolijst') of hij slaagt gewoon niet in dat wereldje.

Ik weet dat provocerend niet gelijk staat aan polariserend, daarom noem ik ze ook apart.

Je noemt 'vooringenomen journalisten' 'geen goed objectief journalism'. Ik neem dan aan dat je VI/Schouten/PowNews ook niet zo noemt.

Waarom zijn politiek incorrecte journalisten noodzakelijk om misstanden aan de kaak te stellen (denk dat je dat bedoelt)? Daarvoor heb je onderzoeksjournalistiek nodig, en dat is niet wat Schouten doet.
Vind ik leuk
Vb.twente +126
vrijdag 8 februari 2019 om 17:19
Schouten is een kaasboer uit twente , en geen journalist dus . bij ons zeggen ze maak geen fouten koop kaas bij Schouten .
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 17:23
Als je ziet hoe bepaalde journalisten van PowNed zich hebben ontwikkeld, verwacht ik van hem weinig ontwikkeling. One-trick pony, met weinig succes.
Vind ik leuk
S - SIDE +154
vrijdag 8 februari 2019 om 14:50
rutte hou je k*tte
Vind ik leuk
Il Gordo +17299
vrijdag 8 februari 2019 om 14:50
Nog een klein half uurtje, dan is school weer afgelopen.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 14:54
Dan alweer?

Jammer.
Vind ik leuk
Mistered +559
vrijdag 8 februari 2019 om 15:05
Hahaha
Vind ik leuk
S - SIDE +154
vrijdag 8 februari 2019 om 15:10
maandag mag je weer naar de juf

en nu snel naar huis gordo
mama heeft koekje voor je hahaha
Vind ik leuk
Il Gordo +17299
vrijdag 8 februari 2019 om 15:19
Haha.
Vind ik leuk
Bizzy +23321
vrijdag 8 februari 2019 om 15:14
Daarna naar de buitenschoolse opvang, warme choco met een koek. Lekker voor de buis, Telekids
Vind ik leuk
The Iceman +15035
vrijdag 8 februari 2019 om 14:51
Wollah racist. Alle Nederlanders zijn hetzelfde toch :p
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 14:53
Alle buitenlanders ook.
Vind ik leuk
The Iceman +15035
vrijdag 8 februari 2019 om 14:56
Alle Belgen zijn blijkbaar nette mensen volgens Fredje.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 14:59
Dat zegt hij volgens mij niet.

Hij heeft een hekel aan NLers, en daar kan ik mij iets bij voorstellen.

Eigenlijk bij iedereen wel. Elk mens heeft nl nadelen.

Oh ja ... en ook een paar voordelen. Niet teveel.
Vind ik leuk
The Iceman +15035
vrijdag 8 februari 2019 om 15:01
Je hebt gelijk, hij impliceerde vooral dat Belgische journalisten netter zijn dan Nederlanders. Ja het is te hopen dat Fred er achter komt dat je paspoort niet zoveel zegt over je karakter. Het leek me ook een beetje een manier om zich bij de Belgische pers in te likken.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 8 februari 2019 om 15:01]
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 15:03
Het wordt tijd dat iedereeen eens zo gaat denken.

Want elk kind van 0 tot 1 jaar oud, is gelijk aan elkaar op deze planeet.
Totdat ... de ouders hun gaan opvoeden.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 8 februari 2019 om 15:03]
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 15:56
O tot 1 dat opvoeden begint echt al eerder hoor ! 😉
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 16:24
Ja, dan komt het geïndoctrineer om de hoek kijken...
Vind ik leuk
4everfcu +5179
vrijdag 8 februari 2019 om 15:34
dat zegt hij wel.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 17:28
"Dan heb ik veel meer respect voor de Belgische collega's."

Wat zegt dat over bijv de Duitse journalisten dan? Ivm de Belgische journalisten.

Hij zegt vrij weinig, hij laat alleen blijken, wat hij van de NLse media vind.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 16:23
Wollah, buitenlanders zijn veel leuker dan de Nederlanders, uitgezonderd de lichtgetinten, de donkergetinten, de Fransen en de Yankees, maar verder...
Vind ik leuk
The Genius +3739
vrijdag 8 februari 2019 om 14:51
of we even 15 minuten persconferentie willen kijken VP?! kan je niet even minuut aangeven..
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 14:54
Heb je haast?
Vind ik leuk
The Genius +3739
vrijdag 8 februari 2019 om 14:54
haha haast misschien niet maar wel iets beters te doen!
Vind ik leuk
Smithsonian +41652
vrijdag 8 februari 2019 om 14:55
Vanaf 8.14 ;)
Vind ik leuk
The Genius +3739
vrijdag 8 februari 2019 om 14:56
kijk VP, zo kan het ook!
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 14:53
Van de onzin van de media win je het nooit, die vervelen zich toch en hebben tijd zat.
Vind ik leuk
plein19 +2885
vrijdag 8 februari 2019 om 14:53
Zeuren over een besloten training. Rutten mag blij zijn dat ze geen lastige vragen gaan stellen
Vind ik leuk
Smithsonian +41652
vrijdag 8 februari 2019 om 14:54
Dennis Schouten is echt een irritant kut ventje.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 14:57
Iedereen irriteert zich ergens anders aan.
Vind ik leuk
Smithsonian +41652
vrijdag 8 februari 2019 om 14:57
Het is geen journalist vind ik.
Vind ik leuk
4everfcu +5179
vrijdag 8 februari 2019 om 15:35
jij ook wat is je punt?
Vind ik leuk
Smithsonian +41652
vrijdag 8 februari 2019 om 15:47
Gaat niet over mij.
Vind ik leuk
Smithsonian +41652
vrijdag 8 februari 2019 om 14:55
Voor de luie draken, het moment is vanaf 8.14 te zien. ;)
Vind ik leuk
The Genius +3739
vrijdag 8 februari 2019 om 15:03
nou nou nou...
Vind ik leuk
The Genius +3739
vrijdag 8 februari 2019 om 14:58
Moet wel zeggen dat als je alleen de tekst leest je de intonatie volledig mist. Dit is een heel "gewoon" gesprek terwijl (ik iig) uit de tekst opmaak dat het best fel zou zijn geweest
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 15:15
natuurlijk want intonatie moet je horen die ken je nie lezen .. da noem zichzelf genius? gedde ge gouw op den purk sprikken...
Vind ik leuk
The Genius +3739
vrijdag 8 februari 2019 om 15:16
volgens mij begrijp je prima wat ik bedoel
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 15:21
joah begrijp ik inderdaad moar er klopt helegaar niets van!!!

het is voor mij zo klip en klaar dat gij geen genius bent ... verre van zelfs, wan vertoning dit en om kotsmisselijk van te worden. is verder nie erg maar noem jezelf dan niet zo!!! vrij misplaatst...
Vind ik leuk
The Genius +3739
vrijdag 8 februari 2019 om 15:33
gelukkig is het vrijdag unnie?
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 15:36
weet iemand nog wat tik-ken-op-pa-pier is?

weet iemand nog wat PAPIER is?
Vind ik leuk
The Genius +3739
vrijdag 8 februari 2019 om 15:42
Papier is een materiaal waarop kan worden geschreven en getekend en dat kan worden bedrukt door middel van een druktechniek. Het is doorgaans wit gemaakt door een bleekproces van de grondstoffen. Het kan worden gemaakt van natuurlijke grondstoffen zoals riet, bamboe of hout, of door hergebruik van materialen zoals oude kleding of oud papier. Het woord papier komt van de Cyperus papyrus, een cypergrassoort die in Egypte langs de Nijl groeit.


Inhoud
1 Geschiedenis
1.1 Lompen
2 Cellulose
3 Kringlooppapier
4 Papierfabriek
5 Toepassingen en soorten
5.1 Grafisch papier
5.2 Papier voor verpakken
5.3 Hygiënisch en sanitair papier
5.4 Speciale papieren
5.5 Textiel
5.6 Papier binnen de beeldende kunst
5.7 Digitaal papier
6 Trivia
7 Zie ook
8 Externe links
Geschiedenis[bewerken]
Voordat de mensheid het schrift ontwikkeld had, beschilderden mensen de wanden van grotten. Later schreven ze op andere materialen, waarvan alleen duurzaam (in de zin van zeer lang meegaand) materiaal overgebleven is: kleitabletten, gedroogde boombast, botten, schelpen en op het schild van een schildpad. Voor korte notities werden vaak potscherven gebruikt. De Romeinen schreven met een kraspen of stilus op wastafeltjes om notities te maken. Dit waren houten bordjes met bijenwas bedekt. Als ze de notitie niet meer nodig hadden werd de waslaag gladgestreken en was weer klaar voor hergebruik.


Stuk van een manuscript op papyrus
In de Egyptische oudheid gebruikte men papyrus: men sloeg de stengels van riet dat langs de Nijl groeide plat, waardoor er rafels (vezels) ontstonden waar men vervolgens matjes van vlocht; na het drogen werd dit gladgeschuurd en kon men hier op schrijven. In het droge woestijnzand van Egypte zijn nog veel beschreven papyrusrollen (boekrollen van papyrus) bewaard gebleven, in tegenstelling tot in het vochtigere Europa waar vrijwel alle papyrusrollen vergaan zijn in de loop der tijden.

Later, toen de aanvoer van het steeds duurdere papyrus uit Egypte niet meer voldoende was voor de behoefte aan schrijfmateriaal, schreven de mensen in Europa op het stevigere perkament. Dat werd gemaakt van dierenhuiden. Op dat perkament werd geschreven met een rietpen of bijgesneden ganzenveer. Heel veel perkament is nu nog te zien in musea omdat het, mits goed behandeld, erg lang meegaat. Boeken gemaakt van perkament zijn vaak eeuwen oud en daarom erg kostbaar.

De wesp was de eerste papierfabrikant. De wesp bouwt haar nest van een soort karton. Vezels van planten mengt ze met haar speeksel tot een brij. De brij droogt en wordt hard. Aangenomen wordt dat Cai Lun, een Chinees, in 105 n. Chr. dit werk van wespen heeft afgekeken en zo het papier heeft uitgevonden. Hij klopte vezels van bamboeriet, de bast van de papiermoerbei en zijdeafval tot brij. Die brij verdunde hij met water en liet het drogen: hij had papier gemaakt. Inmiddels hebben grafvondsten aangetoond dat men in China vóór onze jaartelling al een soort van papier gebruikte. Uit recente archeologische vondsten in het noordwesten van China is gebleken dat het papier vrijwel zeker al bestond in de Han-dynastie (206 voor Chr.)

Eeuwenlang bewaarden de Chinezen hun geheim. Toen namen de Arabieren Chinese papiermakers gevangen, tijdens een oorlog tussen het zich uitbreidende Arabische Rijk en het Chinese keizerrijk omstreeks het jaar 740 na Chr. Zo leerden de Arabieren het maken van papier. Dit materiaal verdrong al snel het minder stevige papyrus en het steviger, maar veel duurdere perkament. Later gebruikten ze fijnere materialen dan alleen ruwe plantenvezels, zoals katoenen en linnen lompen. In de middeleeuwen raakte dit prachtige papier ook in Europa bekend. Kooplieden namen het in hun schepen mee naar Spanje en Italië. Deze kooplui gingen aanvankelijk steeds terug naar Arabië om opnieuw voorraden papier te kopen. Later vonden ze het goedkoper om zelf papier te maken en deze kunst verspreidde zich snel over de rest van Europa. Vermoedelijk hebben ook kruisvaarders de kunst van het papiermaken afgekeken bij papiermolens rond Damascus.

Lompen[bewerken]

Illustratie van een papiermaker bezig met papierscheppen uit een ton met papierbrij - uit Jost Ammans Ständebuch, 1568
De eerste vermelding van een papiermolen in de Zuidelijke Nederlanden was in 1405 in Hoei. In de noordelijke Nederlanden werd de eerste papiermolen in de buurt van Dordrecht gebouwd na de val van Antwerpen in 1585. Op de Veluwe waar veel snelstromende beken en sprengen voor de watermolens waren voor de papierfabricage kwam deze industrie op in de 17e eeuw. Er ontstond een nieuw beroep, dat van de voddenman. Hij kocht in de dorpen en steden lompen op, om ze door te verkopen aan de papiermolens. Bij de toename van de productie en het belang van de drukpersen ontstond een zodanige schaarste aan lompen, dat die door verschillende staten als strategische grondstof werden beschouwd en daarom niet mochten worden uitgevoerd.

In de papiermolen werden de lompen gesorteerd. Heel vroeger gebruikten men alleen witte stoffen. Dan maakte men de lompen nat en liet ze rotten. Daarna werden ze in smalle stroken gesneden en in een kuip met water gedaan. Urenlang stampten grote houthamers, aangedreven door waterkracht, de lompen tot kleine vezeltjes die zich vermengden met het water. Dan was de papierpap klaar.

In 1680 vond men een machine uit die het maken van papierpap versnelde. Omdat het een Hollandse uitvinding was werd de machine een "Hollander" genoemd. In essentie was het een houten trommel bezet met messen op de trommel en messen op de wand waar de trommel doorheen draait. Door de ronddraaiende beweging worden de vezels verkort en/of gefibrilleerd ("een soort opruwen van de vezelwand") afhankelijk van de stand van de messen tot elkaar. Hoe fijner de brij hoe gladder het resulterende papier.

Een vel papier werd geschept. De papiermaker (de schepper) dompelde zijn schepvorm, een houten raamwerk met een bodem van fijn gaas bestaande uit textiel of koperdraad, onder in de kuip met brij. Als hij hem eruit haalde, moest hij hem eerst heel goed schudden zodat de brij over de vorm verdeeld werd. Daarna gaf hij de schepvorm aan de man (de koetser) die het laagje papier "afkoetste" op een laag vilt. Door ieder vel op een laag vilt af te koetsen ontstond er een stapel die daarna zwaar geperst werd. De rest van het water stroomde weg. Tot slot werden de vellen aan droogstokken opgehangen om te drogen.

Na het drogen was het papier nog niet geschikt om bedrukt of beschreven te worden. Het moest eerst belijmd worden. Daartoe werden de vellen in een lijmbad gedompeld en opnieuw gedroogd. Daarna werden de vellen opnieuw geperst en op maat gesneden. Hierna was het papier gereed voor gebruik.

De lijm was beenderlijm die in koperen ketels werd gekookt, daarna door een doek gezeefd, vervolgens verdund met water en een oplossing van aluin. Soms werd er een beetje zwavelzuur aan toegevoegd.

Vanaf ongeveer 1800 kwam de colofonium- of hars-aluinlijm in zwang. Deze werd direct aan het pulpmengsel toegevoegd.

In het openluchtmuseum van Arnhem bevindt zich een papiermolen waar dit geschepte papier nog wordt vervaardigd. Ook gebeurt het nog op de Westzaanse papiermolen De Schoolmeester.

Cellulose[bewerken]

gezaagd naaldhout voor de papierindustrie
In de eerste helft van de 19e eeuw ontstond er een schaarste aan lompen. Daarom zocht men naar nieuwe grondstoffen en er werd geëxperimenteerd met Espartogras en met stro. Omstreeks 1840 werd door Friedrich Keller ontdekt dat men houtcellulose als papiergrondstof kon aanwenden. Diverse procedés werden vervolgens ontwikkeld om de vezels van elkaar los te maken (chemische ontsluiting) en de lignine te verwijderen (houtvrij papier). Achtereenvolgens kende men het sulfietprocedé, het sodaprocedé, en het Kraft- of sulfaatprocedé.

Sinds de 19e eeuw wordt veel papier van hout gemaakt, maar het grootste gedeelte van het papier (ongeveer 70%) wordt tegenwoordig van hergebruikt en ingezameld afvalpapier gemaakt. Hout dat in Europa wordt gebruikt voor de productie van papier en karton is zowel afkomstig van naaldhout als van loofhout. Het overgrote deel komt uit productiebossen en plantages in Scandinavië, Zuidwest-Europa en Noord-Amerika. Die bossen worden min of meer duurzaam beheerd. De papierindustrie gebruikt vooral dunningshout - kleine bomen en snoeihout als takken en kleine stammen - en zagerijresten. De dikkere delen van de stammen en de grotere bomen worden gebruikt voor de bouw-, meubel- en verpakkingsindustrie.

De bomen kunnen op verschillende manieren worden fijngemalen tot een houtpap en daarna in een grote installatie gekookt. Dan ontstaat er, na toevoeging van enkele chemicaliën om de lignine tussen de celwanden op te lossen, een brij die voornamelijk uit cellulose bestaat. De brij kan worden gebleekt, totdat er witte pulp (celstof) overblijft. Deze celstof kan direct worden gebruikt indien de papiermachine geïntegreerd is met de celstoffabriek. Anders worden er balen van geperst die later in de papierfabriek weer worden opgelost om papierbrij te maken voor verdere verwerking.

Er zijn maar weinig papieren die alleen uit vezels bestaan. Aan papier worden papierhulpstoffen toegevoegd, bijvoorbeeld tot 25% vulstoffen om onder andere de beschrijfbaarheid te verbeteren. De meest gebruikte vulstoffen zijn krijt (calciumcarbonaat) en chinaklei (kaolien). Om de vulstof aan de vezels te doen hechten dient een toegevoegd retentiemiddel. Om papieren minder doorzichtig te maken kan titaandioxide worden toegevoegd aan het papier. Dikwijls wordt nog een opwitter aan het papier toegevoegd zodat het witter wordt. Ten slotte krijgt het papier nog een oppervlaktebehandeling, doorgaans met een zetmeeloplossing of een coating voornamelijk bestaande uit pigmenten en bindmiddel.

Om papier een kleur te geven worden pigmenten toegevoegd. De meest gebruikte pigmenten zitten in de vulstoffen zoals zinkwit en titaandioxide. Pigmenten worden ook gebruikt om de papiervezels een kleur te geven. De pigmenten worden tijdens het papierproductieproces aan de vezelmassa toegevoegd. Organische pigmenten binden eenvoudiger aan de vezels dan anorganische pigmenten. Een bekend voorbeeld zijn de azopigmenten die worden in het papierproductieproces gebruikt om het papier van een uniforme kleur te voorzien. Ze kunnen zich of aan de vezels of aan de oppervlakte van het papier binden.

Kringlooppapier[bewerken]

Een afvalbak voor papier dat hierna gerecycled wordt
Bij kringlooppapier wordt gebruikt papier (oud papier) met water vermengd en van zijn vervuilingen en inkt ontdaan en tot nieuw papier of karton verwerkt. De productie van kringlooppapier heeft een lagere milieubelasting dan de productie van 'nieuw' papier. De milieubelasting van kringlooppapier wordt bepaald met behulp van het ABCD-systeem.

A: Slechte en beschadigde goederen in de papierfabriek worden opnieuw gebruikt. Meestal als grondstof in de betreffende papierfabriek.
B: Snij- en ander afval van drukkers en papierverwerkers wordt opnieuw gebruikt.
C: Kantoorpapieren, zoals brochures, boeken en computerlistings, worden opnieuw gebruikt.
D: Ongesorteerde consumentenpapieren, zoals kranten, telefoongidsen en tijdschriften, worden opnieuw gebruikt.
Met een nummer wordt op een product het percentage aangegeven dat standaard bij de productie uit iedere categorie wordt gebruikt. Zo wordt een product met daarop '75B/25C' voor 75% van categorie B-papier gemaakt, en voor een kwart van categorie C-papier.

In Europa wordt meer dan de helft van al het papier opnieuw gebruikt. Het is daarmee het meest gerecyclede materiaal. Het percentage herbruikte papier ligt in Nederland zelfs nog boven het Europees gemiddelde. In Nederland werd in 2005 tegen de 2,5 miljoen ton papier en karton ingeleverd, dat is ongeveer 75% van het totale verbruik van papier en karton in Nederland.

Papierfabriek[bewerken]
De papiermolens zijn vervangen door papiermachines die meer dan 100 meter lang kunnen zijn. Die maken het papier niet meer vel voor vel, maar in een continuproces wordt een eindeloze papierbaan tot grote rollen opgerold. De machines produceren variërend van enkele tot wel 2000 meter papier per minuut. Dit gebeurt door de, met veel water verdunde, vezels in een continuproces over een eindeloze band van een geweven kunststof zeefdoek te gieten. Aan het einde van de zeefpartij kan geen water meer worden verwijderd met de aldaar gebruikte methode van onderdruk en gaat de nog natte gevormde papierbaan naar de perspartij. In de perspartij wordt het papier uitgeperst tot ongeveer 50% water en 50% vezels. Om het laatste vocht er uit te halen wordt het papier daarna over grote met stoom verhitte cilinders geleid (dit is het langste deel van de papiermachine). Op het eind van de papiermachine kunnen walsenkoppels ervoor zorgen dat de gewenste gladheid wordt bereikt, waarna het eindresultaat op een grote (jumbo)rol opgerold wordt. Vaak wordt dan de rol, die tonnen kan wegen, in een nabewerking in kortere en smallere rollen gesneden en als zodanig afgeleverd aan de eindverbruiker, meestal een drukkerij of kartonnage fabriek, die dan het papier op gewenst formaat snijdt en verder verwerkt. Een andere nabewerking is het strijken van een coating op het papier, waardoor bijvoorbeeld een glanzende oppervlakte wordt verkregen, zoals bij magazine-papier.

Toepassingen en soorten[bewerken]

Bureau afgeladen met papieren

Een papiersnijder
1rightarrow blue.svg Zie Lijst van papiersoorten voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
Grafisch papier[bewerken]
Schrijven of drukken wordt gedaan met: houtvrij papier, gestreken papier, fotopapier, rijstpapier en schrijfpapier, met de toepassingen: boek, tijdschrift, krant, kunst, publicatie en envelop. Ook behangpapier valt hieronder.

Papier voor verpakken[bewerken]
Papier voor verpakken betreft kraftpapier, karton en golfkarton. Toepassingen zijn onder andere: inpakpapier, kaftpapier, papieren tassen en dozen .

Hygiënisch en sanitair papier[bewerken]
Het gaat hierbij om de volgende papiersoorten en toepassingen: toiletpapier, zakdoekjes, papieren handdoek, tissue en vloeipapier.

Speciale papieren[bewerken]
Veiligheidspapier met de toepassingen: bankbiljet, wissel, cheque (financieel), voucher en toegangskaarten.

Sigarettenpapier is een heel bijzonder papier, want dit moet smaakloos zijn, goed brandbaar en heel licht.

Daarnaast zijn er nog de volgende speciale papieren: vloeipapier, schuurpapier, filtreerpapier, rijstpapier en lakmoespapier.

Textiel[bewerken]

Wandbekleding van vlaspapier, papierweefsel, papiergaren, lamellen kraftpapier, papiertouw, -lint en -garen. Lade textielwarenkast, TextielMuseum Tilburg
Papier kan worden verwerkt tot textiel.

Papier binnen de beeldende kunst[bewerken]
Binnen de tekenkunst gebruiken tekenaars al sinds eeuwen papier als ondergrond ('drager') voor hun tekeningen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om zwaar, houtvrij en zuurvrij tekenpapier of om een van de vele soorten aquarelpapier. Beeldende kunstenaars uit andere disciplines kunnen diverse papiersoorten gebruiken voor bijvoorbeeld papier-maché, pulp-art, origami en papierarchitectuur. Ook binnen de grafische kunst wordt veelal voor papier als drager van 'de afbeelding' gekozen.

Digitaal papier[bewerken]
Een elektronisch boek (e-book) bestaat al geruime tijd: een klein apparaat waarin je een volledig boek kan downloaden via internet. Ook wordt er elektronisch papier ontwikkeld dat bestaat uit een (flexibele) displays met "elektronische inkt".

Trivia[bewerken]
Een vel papier van gangbaar formaat kan normaal gesproken niet vaker dan 7 keer worden dubbelgevouwen, omdat het dubbelgevouwen papier dan zo dik en tegelijk zo klein wordt, dat dubbelvouwen niet meer lukt. Toch zijn de MythBusters erin geslaagd om een vel papier 11 keer dubbel te vouwen. Dit vel was zo groot als een voetbalveld. Ze gebruikten hiervoor een hangar van de NASA.[1]
Op een pak papier staat het gewicht vermeld. Standaard printerpapier is 80-grams, dat wil zeggen dat een vel van 1 m² 80 gram weegt. Een vel van A0-formaat is precies één m² en elk volgend nummer is de helft van zijn voorganger. Het gewicht van een A4 is dus dit getal gedeeld door 16. Een 80-grams A4'tje weegt dus 5 gram.
Machinaal vervaardigd papier heeft een looprichting. Afhankelijk daarvan is het in de ene richting makkelijker te rollen en te vouwen dan in de andere en zal het bij bevochtiging en opdrogen met verschillende percentages rekken en krimpen.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 16:45
Er staat geen snoeppapier bij.
Vind ik leuk
The Genius +3739
zaterdag 9 februari 2019 om 15:11
Ook geen steen papier schaar, althans dat denk ik, heb de tekst niet gelezen;)
Vind ik leuk
zaterdag 9 februari 2019 om 15:42
Ik heb ook "zoeken op pagina" gedaan met die lap tekst 🤣
Vind ik leuk
Mario 1 +1928
vrijdag 8 februari 2019 om 19:43
Het is genoeg tekst ( wikipedia)
Om je kont mee af te vegen.😀
Vind ik leuk
The Genius +3739
zaterdag 9 februari 2019 om 15:11
Wordt je telefoon zo vies van;)
Vind ik leuk
zwollie +9061
vrijdag 8 februari 2019 om 15:07
Sliske, blijf dan maar lekker in België.
Vind ik leuk
The Iceman +15035
vrijdag 8 februari 2019 om 15:08
Dat wordt nog wat als hij Frans gaat spreken.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 16:46
Franf ?
Vind ik leuk
The Iceman +15035
vrijdag 8 februari 2019 om 17:05
Sje swie Fwed.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 8 februari 2019 om 17:06]
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 17:50
Merfi !
Vind ik leuk
The Genius +3739
vrijdag 8 februari 2019 om 15:16
wel erg makkelijk...jij hebt vast ook wel "mankementen" waar je zo 123 niet iets aan kunt doen
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 16:47
Ik ben oerlelijk en niet al te slim.
Dat is fijn om te beseffen, dan doet schelden niet zeer.
Vind ik leuk
Stewie89 +620
vrijdag 8 februari 2019 om 15:10
Voor degene die geen zin hebben om een kwartier naar een persconferentie te kijken, het vuurwerk begint op 8 minuten en 10 seconden.
Vind ik leuk
4everfcu +5179
vrijdag 8 februari 2019 om 15:36
vuurwerk nog wel.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 15:13
Haha, die had niet verwacht dat nerveuze Rutten zo uit de hoek zou komen. Lekker Fred, aanpakken die provocateurs.
Vind ik leuk
4everfcu +5179
vrijdag 8 februari 2019 om 15:37
ja wat werd hij aangepakt zeg ik denk dat hij nu drie weken in een hoekje gaat zitten hoor.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 15:16
Zo is dat Fred. Meteen op z'n plek zetten. Je moet je als trainer maar inhouden op zo'n moment. Zeker naar die journalisten toe.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 15:16
Zo Fredje, effe lekker een bruine vuist halen bij de Belgen? Helemáááál niet doorzochtig of zo hoor....
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 15:16
*doorzichtig
Vind ik leuk
keesje s +452
vrijdag 8 februari 2019 om 15:21
Fredje slisssssssss........
Vind ik leuk
4everfcu +5179
vrijdag 8 februari 2019 om 15:22
hij pakt hem aan! beetje overdreven weer allemaal drie keer niets aan de hand
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 15:31
Toch een beschaafde kerel hoor, ben wel benieuwd hoe van gaal gereageerd zou hebben 😂😂😂. Mocht het gerucht waar zijn dat hij maar tot eind vh seizoen daar blijft mag hij wat mij betreft terug naar Feyenoord komen. Hij kent nu de club en is ervaren genoeg plus hij is 60 jaar jonger dan advocaat 🤣🤣
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 15:31
Wat een zuurpruim die Rutten... Is al een Belg geworden in die korte tijd, want 'de Nederlanders' dit en dat... Hij is zelf toch ook een Nederlander? De Belgen zijn fantastisch en de Nederlanders zijn vreselijk daar komt het op neer.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 8 februari 2019 om 15:33]
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 15:59
Dat zegt hij niet, niet overdrijven !
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 16:06
Als Schouten probeert Rutten te onderbreken, reageert de trainer scherp. "Mag ik even uitpraten? Dan mag jij zo praten. Dan vind ik het zeer respectvol van uw collega's hier in België dat ze wel wegblijven van de training. Maar goed... Nederlanders."

Nou dit zegt hij puur om te scoren bij de Belgen.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 16:08
Dat is wel weer waar, maar hierboven schrijf je toch echt iets anders
Vind ik leuk
michelhx +4467
vrijdag 8 februari 2019 om 15:41
Nou, nou, nou, Fredje die boos wordt, dat zal indruk maken.
Vind ik leuk
Bizzy +23321
vrijdag 8 februari 2019 om 15:43
Na Boskamp, Jan Mulder en Aad de Mos heeft Fred Rutten zich ook bekeerd tot de Belgische voetbal evangelie.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 17:21
Missen we niet.
Vind ik leuk
wattenstaafje +23723
vrijdag 8 februari 2019 om 15:47
Rutten met z'n "Nederlanders" moeten ze het land uitzetten.

Hij heeft overigens wel gelijk dat ie dat misselijke mannetje van een Schouten aanpakt.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 15:49
Er bestaat ook nog zoiets als vrije nieuwsgaring. Dus Schouten staat volledig in zijn recht. Rutten doet waar hij goed in is, slecht omgaan met de pers.
Vind ik leuk
Truth +3188
vrijdag 8 februari 2019 om 15:55
Rutten gaat wat gatlikken 😳😳😳🤢🤢🤢
Sportjournalisten zijn hier net hetzelfde ...
Vind ik leuk
SjeH +351
vrijdag 8 februari 2019 om 16:19
Helemaal mee eens, Nederlanders zijn een brutaal en verwend volkje.
Dat merk je wel als je op vakantie bent en jezelf niet zo in elkaar steekt.
Om je dood te schamen....
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 16:21
Dasssss niiet ssssssoooo aaardig van jou. Als ik een dergelijke functie zou hebben had ik allang een spraakcursus gedaan blijft lachwekkend vooral als hij emotioneel is.
Vind ik leuk
SjeH +351
vrijdag 8 februari 2019 om 17:06
Jij bent zelf perfect uiteraard.
Geen enkele tekortkoming.

Beetje laf om iemand op zo’n manier af te branden.

Ik vind persoonlijk dat hij niets verkeerds zegt.
Maar oordeel jij (en vele anderen hier) maar op zijn geslis en/of slechte woordkeuze.
Er moeten vast heel veel mensjes om lachen...👎
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 17:21
Nee niet perfect hoor maar ik heb ook geen publieke functie. Dit is ook iets wat makkelijk op te lossen is. Komt totaal niet professioneel over. Dat jij dat geen probleem vind is heel goed van je (y)
Vind ik leuk
SjeH +351
vrijdag 8 februari 2019 om 17:41
Vind je Wennemars ook niks zeker?
Met zijn gestotter.

Kan het juist respecteren dat zulke mensen achter de microfoon gaan staan.
Vind ik leuk
Nr14always +1441
vrijdag 8 februari 2019 om 16:26
Dat is toch die tukker clown? Ik ben gestopt met kijken naar die clowns en die rare muziek.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 16:43
Proberen een beetje een wit voetje te halen bij de Belgen om twee weken langer te mogen blijven.
Fukkeltje.
Vind ik leuk
dogo +211
vrijdag 8 februari 2019 om 16:47
Rutten geeft nu toch al een tijdje persconferenties, maar hij blijft toch wel heel slecht uit zijn woorden komen. Zit weinig verbetering in. Ondanks dat zijn de meeste spelers wel heel erg te spreken over zijn manier van motiveren. Zou dat net zoiets zijn als een stotteraar die wel gewoon kan zingen zonder te blijven hangen? Misschien kan hij zonder camera's en tussen de voetballers in, wel een goed, pakkend en bevlogen verhaal vertellen. Maar als ik hem zo bij deze persconferentie ook weer hoor, kan ik me daar weinig bij voorstellen..
Vind ik leuk
HansVites +6085
vrijdag 8 februari 2019 om 16:58
Dennis Schouten komt uit Glanerbrug dan weet je al genoeg.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 17:03
rutten is toch ook nederlander?

dennis schouten prima gozer recht voor de raap.
Vind ik leuk
vrijdag 8 februari 2019 om 21:37
Dennis Schouten = .............al teveel gezegd
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws