Rijkaard zet streep door Ajax-terugkeer: 'Gaat echt niet meer gebeuren'

Rijkaard zet streep door Ajax-terugkeer: 'Gaat echt niet meer gebeuren'

Gepubliceerd: vrijdag 22 maart 2019 om 18:40vr 22-03-2019 om 18:40

Frank Rijkaard ambieert geen nieuw avontuur in de voetbalwereld meer. De voormalig trainer van onder meer het Nederlands elftal en FC Barcelona geniet van zijn pensioen.

"Ik ben veertien jaar trainer geweest, dat was voor mij wel genoeg", zegt de 56-jarige Rijkaard, wiens laatste klus het bondscoachschap van Saoedi-Arabië was, in gesprek met Ajax Life. "Ik heb successen gehad, teleurstellingen meegemaakt. Ik heb het afgesloten, kan nu heel open en onafhankelijk genieten van de sport. Ik mis de druk totaal niet."

Ook zijn jeugdliefde Ajax hoeft dus niet te hopen op een terugkeer. Rijkaard werd als speler vijf keer landskampioen met de Amsterdammers én won in 1995 de Champions League. Zijn naam gonst nog regelmatig door de Johan Cruijff Arena als de club op zoek is naar een trainer, directeur of commissaris.

"Nee, joh. Dat gaat echt niet meer gebeuren. Ik ben er nu vier, vijf jaar uit. Het past helemaal bij mijn karakter: als ik eruit ben, ben ik er echt uit", besluit Rijkaard. Onlangs maakte met Louis van Gaal al een andere oud-bondscoach bekend gestopt te zijn.

Plaats een reactie

Roeptoeter +19157
vrijdag 22 maart 2019 om 18:49
Rijkaard is een wijs man. Een van de meest ondergewaardeerde helden uit de Nederlandse voetbal geschiedenis.
Vind ik leuk
Pancev +1397
vrijdag 22 maart 2019 om 19:00
Een beetje een enigma. Hard te doorgronden. Jammer dat ie geen interesse had (heeft) om nog een club te trainen.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 maart 2019 om 19:00]
Vind ik leuk
SugoiRyan +18
vrijdag 22 maart 2019 om 19:34
Ik vind em altijd heel vaag praten en zonder binding met wat dan ook. Veel betekent voor Ajax en Barca. EK 2000 vond ik ook prima hoor. En na die tijd is het opeens magisch *plop* ik ben weg. Ik voel me er een beetje sprakeloos en totaal niet te verklaren bij.
Vind ik leuk
Jan Nijhof +1222
vrijdag 22 maart 2019 om 21:37
Dat is waar. Rijkaard is altijd anders geweest, een gevoelsmens die besluiten niet echt op logica baseert. Een warm mens ook. Daarom heb ik ook altijd respect voor hem. Er zijn maar weinig mensen die zo hun gevoel lezen en volgen.
Vind ik leuk
rpaulp50 +14494
vrijdag 22 maart 2019 om 22:09
Je hebt mensen die geen andere interesses hebben en tot hun 70e en langer langs de lijn lopen te schreeuwen om zich vervolgens te uiten in steeds weer dezelfde verwijten etc., ( als ze verliezen )
Dan heb je de mensen met een uitgebreide interesse die meer willen ervaren dan het benauwde denkende conservatieve voetbal wereldje.....daar is Frank er 1 van. ( gelukkig )
Vind ik leuk
Pancev +1397
vrijdag 22 maart 2019 om 22:25
Wat de keuze eenvoudiger maakt is dat hij het zich financieel veroorloven kan.
Vind ik leuk
rpaulp50 +14494
vrijdag 22 maart 2019 om 22:29
Uiteraard, lekker toch ? je kan gaan en staan waar je wil, totale vrijheid en genieten, de wereld is zo groot en er is meer dan "voetbal".
Vind ik leuk
Gerro +9577
vrijdag 22 maart 2019 om 22:54
En heel jammer dat ie niets meer wil doen in de voetballerij.
Vind ik leuk
Roeptoeter +19157
vrijdag 22 maart 2019 om 23:05
Daarom vind het ik hem nu zo wijs. Er is voor hem niets te winnen hij kan het alleen maar slecht doen als hij er weer instapt. De verwachtingen zijn onredelijk hoog, ook bij mij.
Er zit toch een bepaalde treurigheid in Advocaat en Van Marwijk of Hiddink die elke klus zowat aannemen.
Vind ik leuk
Gerro +9577
vrijdag 22 maart 2019 om 23:10
Als trainer zijnde begrijp ik dat wel maar hij zou zoveel andere functies kunnen bekleden binnen een club functies waar je minder onder het vergrootglas komt te liggen dan als Trainer zijnde.
Vind ik leuk
Cookee +12956
zaterdag 23 maart 2019 om 11:39
Na Rijkaard bleef Barca top dus weet niet of hij nou het geheim was of ten Cate, bij Sparta ging het minder goed.
Maar als je Saoudie gaat doen dan ben je al uit beeld daar zou een sporter niet moeten willen zitten.
Vind ik leuk
Cookee +12956
zaterdag 23 maart 2019 om 11:23
Rijkaard is een zelfstandig denker - altijd geweest ook.
Daarmee is hij groots in het voetbal.
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 18:50
Balen voor Ajax. Met Van Gaal of Rijkaard maak je veel meer kans op de titel. Ik lig er niet wakker van.
Vind ik leuk
Snapje? +9691
vrijdag 22 maart 2019 om 18:57
Aardige man, geen goede trainer. Next.
Vind ik leuk
Babelagtig +2654
vrijdag 22 maart 2019 om 18:57
Gelukkig maar
Vind ik leuk
rpaulp50 +14494
vrijdag 22 maart 2019 om 22:30
Het maakt niet uit wie er Trainer wordt, zolang dat rottige PSV het zo goed doet....pfhhhhhh
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 22:59
Haha, tis maar wat je rottig vind. Maar we zijn er nog niet (helaas).
Vind ik leuk
kees ee +1075
zaterdag 23 maart 2019 om 11:06
. . met van gaal en rijkaard noem je ook twee trainers die over de amsterdamse grens durven (durfden) kijken !? . . net als michels en happel !!, . . grote trainer(s). en wat wij daarvan vonden is ze nooit een zorg geweest !?
Vind ik leuk
Mari +13264
vrijdag 22 maart 2019 om 18:51
Gelukkig
Vind ik leuk
Bennamari +297
vrijdag 22 maart 2019 om 18:54
Als ik aan rijkaard denk denk ik aan de aller beste voetballer ooit Ronaldinho
Vind ik leuk
Mdam +847
vrijdag 22 maart 2019 om 19:02
Hij heeft de beste voetballer ooit laten debuteren. En dat was Ronaldinho niet trouwens.
Vind ik leuk
Tarcotsira +899
vrijdag 22 maart 2019 om 19:15
Wie was dat dan.….
Vind ik leuk
SugoiRyan +18
vrijdag 22 maart 2019 om 19:32
*facepalm
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 19:34
Begint met een "M" en eindigt op "niet Maradonna maar die andere".

Ik denk dat hij dat bedoelt...
Vind ik leuk
Mdam +847
vrijdag 22 maart 2019 om 20:03
Juist
Vind ik leuk
Jan Nijhof +1222
vrijdag 22 maart 2019 om 22:06
Maar de allerbeste voetballer liet Rijkaard debuteren!
Vind ik leuk
Tarcotsira +899
vrijdag 22 maart 2019 om 19:15
Ronaldinho heeft maar een paar je gepiekt, hij was in die tijd wel geweldig maar beste voetballer ooit nooit !!!
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 20:06
Mee eens 👍
Vind ik leuk
1+1= +865
vrijdag 22 maart 2019 om 19:02
Wat een "Hero"
Jammer dat hij nooit trainer van Ajax is geworden .
Vind ik leuk
Tarcotsira +899
vrijdag 22 maart 2019 om 19:14
Jammer vond het een goede trainer, een verlies voor het voetbal want hij is nog vrij jong…...
Vind ik leuk
Mosquito +22283
vrijdag 22 maart 2019 om 19:27
Hoezo een goede trainer?
Hij heeft gefaald met Oranje en Sparta.
Vind ik leuk
Jozef +45101
vrijdag 22 maart 2019 om 22:07
Dickie Dick wordt veelal gezien als topcoach. Verneukte als bondscoach 2x Oranje en won bij Zenit ooit eens een EL.
Van Gaal was bijzonder succesvol, maar heeft ook regelmatig gefaald.
Michels topcoach bij de gratie van 2 gouden generaties, maar toch vaak door de mand gevallen.
Beenhakker topcoach(?), maar kan nu nog alleen maar dromen van grote oren, zoals die altijd deed.
Guus Geluk won ooit de EC1 met PSV, maar welke internationale prijzen daarna? Faalde bij Oranje dat vlak daarvoor ongeslagen derde was geworden op het WK.
Mourinho topcoach, maar inmiddels voor de tweede keer uitgekotst.

Rijkaard. Altijd geliefd. Gedegradeerd bij Sparta, waar hij het lef had om de club te gaan coachen ondanks dat het al jaren bergafwaarts ging daar. Bondscoach van een prachtig Oranje dat in 2000 niet in staat was om een fatsoenlijke pingel te nemen.
Grondlegger van het gouden Barcelona, die Messi piepjong liet debuteren. Winnaar CL.

Natuurlijk een topcoach!
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 maart 2019 om 22:12]
Vind ik leuk
rpaulp50 +14494
vrijdag 22 maart 2019 om 22:35
Ha ha ha
Elk mens faalt en kan ook briljant zijn, het 1 sluit het ander niet uit.
Dat is natuurlijk ook de bedoeling; een maaltijd smaakt ook beter als je honger hebt, winnen, na verloren te hebben, maakt het nog fijner......etc.,
"Lijden" heeft een functie.
Vind ik leuk
Mosquito +22283
zaterdag 23 maart 2019 om 11:39
Een topcoach die Peter van Vossen liet invallen op het EK.
Hou op schei uit.
Vind ik leuk
Jozef +45101
zaterdag 23 maart 2019 om 13:40
Peter van Vossen was een prima kerel. Niet gepolijst en niet erg goed, maar ontembaar en een perfecte mentaliteit.
Onder Van Gaal meen ik ook gewoon ingezet bij Ajax om kwaliteiten die anderen niet hadden.
Hou op en schei zelf uit.
Vind ik leuk
Mdam +847
vrijdag 22 maart 2019 om 22:09
Hij heeft niet gefaald met oranje maar de spelers vanaf de penaltystip hebben gefaald
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 19:15
Gelukkig
Vind ik leuk
ajaksiet +1341
vrijdag 22 maart 2019 om 19:19
DE held van het team van 1995!! de Ligt mag zijn veters nog niet strikken, misschien over 10 jaar wel..
Vind ik leuk
Jozef +45101
vrijdag 22 maart 2019 om 22:14
Geen idee waarom je De Ligt erbij moet halen.
Vind ik leuk
ajaksiet +1341
zaterdag 23 maart 2019 om 10:52
Gewoon om aan te geven, dat Rijkaard echt een held is. Ik had ook van Dijk kunnen noemen. Als ik mag kiezen tussen van Dijk/de Ligt of Koeman (Stam)/Rijkaard, dan wist ik het wel.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 maart 2019 om 10:54]
Vind ik leuk
Jozef +45101
zaterdag 23 maart 2019 om 10:53
Niemand ontkent lijkt me.

Wat rest is mijn vraag...
Vind ik leuk
ajaksiet +1341
zaterdag 23 maart 2019 om 10:55
En om wat reacties los te krijgen hier he..
Vind ik leuk
Jozef +45101
zaterdag 23 maart 2019 om 10:56
Ah zo.
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 19:32
Gelukkig !

Edit VP: Caps blijven hangen
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 maart 2019 om 19:51]
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 19:38
Edit VP:Caps blijven hangen
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 maart 2019 om 19:52]
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 19:33
56 jaar en dan met pensioen... Het is niet iedereen gegeven. Maar, van harte gegund hoor!
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 19:35
Daarom is ie nog ffkes bondscoach van Saudi-Arabië geweest. Om te harken...
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 20:12
Wat zwart is moet zwart blijven..........witwassen is crimineel en dus strafbaar......................
Vind ik leuk
Just Nuts +868
vrijdag 22 maart 2019 om 20:20
51 jaar toen hij met pensioen ging....lekker man
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 21:07
de meest geliefde speler aller tijden
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 21:55
Cirkel is rond als Rijkaard en Seedorf samen ajax gaan coachen
Vind ik leuk
Hazelnoot +186
vrijdag 22 maart 2019 om 22:18
Jammer.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 00:39
Seedorf is toch ook al de toekomstig ajax trainer.
Vind ik leuk
kees ee +1075
zaterdag 23 maart 2019 om 10:58
. . is/was mi nog steeds best een mis-kent coach !?
Vind ik leuk
leozao +2574
zaterdag 23 maart 2019 om 16:46
Door (bijna) niets te zeggen, zegt Rijkaard veel meer dan bijv. een Ruud Gullit!
Vind ik leuk
JanTa48 +9354
zondag 24 maart 2019 om 12:30
Rijkaard ondergewaardeerd, hij was onder de echte Ajacieden een echte held en nog steeds blijf ik het jammer vinden dat hij nooit coach van Ajax is geweest.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 18:01
Heb je gehoord van heer Bubuza? De grote spreukengieter die alle dingen kan doen met zijn krachtige spreuk? Ik ben een paar jaar geleden verliefd geworden op Ronny en onze relatie was prachtig in die zin dat onze vrienden jaloers op ons waren. Twee maanden geleden reisde Ronny naar Dubai voor vakantie en toen hij terugkwam, veranderde alles over hem, hij stopte me te bellen en elke keer als ik hem belde, nam hij me niet op of belde hij niet terug, dus ging ik naar zijn huis en zag hem met Sarah en de zoenden toen ik binnenkwam. Ik huilde en ging naar mijn vrienden House en zij vertelde me over Lord Bubuza dus ik nam contact op met Lord Bubuza Via WhatsApp en vertelde hem mijn verhaal en hij reageerde, ik deed alles wat hij me vertelde en een paar uur later riep Ronny me en huilde en smeekte hem hem te vergeven. hij kwam naar mijn huis en huilde neer en smeekte mij om te vergeven en hem terug te nemen. Ik deed het en vandaag leven we gelukkig getrouwd. Heer Bubuza is een man van zijn woord, hij heeft veel mensen geholpen en hij kan u ook helpen. Neem contact op met Lord Bubuza via e-mail: lordbubuzamiraclework@hotmail.com of via WhatsApp: +1 505 569 0396
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws