Nijland belde met Overmars: 'Dit is je laatste kans met Van Dijk. Nu of nooit'

Nijland belde met Overmars: 'Dit is je laatste kans met Van Dijk. Nu of nooit'

Gepubliceerd: zondag 24 maart 2019 om 07:22zo 24-03-2019 om 07:22

Virgil van Dijk geldt anno 2019 als één van de beste spelers ter wereld, maar werd in 2010 nog te licht bevonden voor Willem II. FC Groningen pikte de inmiddels 27-jarige centrale verdediger op en kreeg daar geen spijt van.

De inmiddels overleden Martin Koeman, vader van Ronald en Erwin, scoutte Van Dijk en betitelde de Bredanaar als een 'ruwe diamant'. Ook toenmalig technisch manager Henk Veldmate zag de potentie bij Van Dijk. "Wij zagen dat hij sterk en atletisch was, cruciale kwaliteiten voor een verdediger", vertelt de huidige Ajax-scout aan The Mirror. "Het was een no-brainer voor ons. Ik dank God dat Virgil naar ons toe wilde komen."

Dick Lukkien kreeg Van Dijk onder zijn hoede in het beloftenteam. De huidige FC Emmen-trainer hoorde dat zijn nieuwste aanwinst een heel seizoen lang wedstrijden voor twee jeugdteams van Willem II had gespeeld. "Wat dat betreft werd hij misbruikt. We moesten hem afremmen, zorgen dat hij niet meer speelde en trainde als een beest."

Van Dijk haalde uiteindelijk het eerste elftal en speelde zichzelf in de kijker bij Ajax en Celtic. De centrale verdediger had een voorkeur voor Ajax, maar merkte dat de Amsterdammers twijfelden. FC Groningen-voorzitter Hans Nijland nam vervolgens contact op met Ajax-directeur Marc Overmars. "Marc, dit is je laatste kans met Van Dijk. Het is nu of nooit", liet Nijland weten. De Amsterdammers kozen echter voor Mike van der Hoorn en Van Dijk vertrok naar Schotland.

Poll

Is Van Dijk de beste verdediger ter wereld?

(11120 stemmen)

Plaats een reactie

Geeltje +1860
zondag 24 maart 2019 om 07:26
Mike van der Hoorn? Die speelt nu bij FC Flevoland ofzo? 😂😂😂
Vind ik leuk
oke dan +4595
zondag 24 maart 2019 om 07:33
Speelt bij Swansea en doet het daar prima. Is reserve aanvoerder achter Fer.
Vind ik leuk
Geeltje +1860
zondag 24 maart 2019 om 07:35
Oké, ik was hem effe kwijt:)
Vind ik leuk
LuckyLuksch +12784
zondag 24 maart 2019 om 09:29
😂😂😂 ik was hem ff kwijt zegt GEELTJE met een 25 gulden biljet als foto hahaha, jij bent jezelf ook al een poosje kwijt.... 😉😁👏🏻

Vind ik leuk
Geeltje +1860
zondag 24 maart 2019 om 09:36
Lucky 4 me:)
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 08:38
Dat dus. Kennen de feiten niet me roepen maar wat
Vind ik leuk
Plattekar bv +35818
zondag 24 maart 2019 om 07:40
Juist ! en PSV ? Die haalde Timothy Derijck.....
Vind ik leuk
Geeltje +1860
zondag 24 maart 2019 om 07:41
Oja.....😂😂😂
Vind ik leuk
Plattekar bv +35818
zondag 24 maart 2019 om 07:48
En ik kon jaren geleden wel schreeuwen om Ziyech te halen van Heerenveen , maar nee hoor ..we halen Hiljemark voor 5.000.000. En toen Jahaanbaksch in zijn eentje NEC in de eredivisie hield, kostte hij 1.000.000 , maar nee hoor.....we halen Maher voor 10.000.000. En nu roep ik wederom ...haal Messi. Maar ze luisteren gewoon niet.
Vind ik leuk
abraksas +2684
zondag 24 maart 2019 om 07:57
Zo zie je maar weer dat elke club weleens zulke fouten maakt he :D
Vind ik leuk
Pelemaradona +1796
zondag 24 maart 2019 om 10:41
Maher is een goede speler,Tegen Ajax was hij geweldig en niemand had het erover...
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 11:13
Ik ben bang dat je roep om een buitenkansje, wederom onbeantwoord zal blijven...
Vind ik leuk
Pelemaradona +1796
zondag 24 maart 2019 om 13:15
Vond jij Maher dan slecht tegen Ajax?
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 07:47
Dan zal die nu bij FC Flevoland op de bank zitten, of niet?
Vind ik leuk
4everfcu +5467
zondag 24 maart 2019 om 10:01
die speelt idd nog steeds verdienstelijk bij swansea city en verdiend daar een stuk meer dan bij ajax dat heeft hij goed bekeken.
Vind ik leuk
ReneAjax +10687
maandag 25 maart 2019 om 02:49
Iets van 1,4 miljoen euro per jaar.
Vind ik leuk
4everfcu +5467
maandag 25 maart 2019 om 18:12
ik doe het ervoor.
Vind ik leuk
Gijsie +1711
zondag 24 maart 2019 om 07:32
Feyenoord en PSV lagen ook behoorlijk te slapen
Vind ik leuk
Johnnies +2769
zondag 24 maart 2019 om 07:35
Die jongen heeft zich geweldig ontwikkeld, dit had toch niemand verwacht.
Vind ik leuk
komoanFC +2959
zondag 24 maart 2019 om 07:46
Toen waren er ook al discussies over, dus is niet helemaal waar wat je zegt.
Ik was ook groot fan van Virgil toen hij nog bij ons speelde. De klasse spatte er van af.
Vind ik leuk
Johnnies +2769
zondag 24 maart 2019 om 07:50
Klopt, maar had je ook verwacht dat hij nu zich zo manifesteert. En bij elke topclub kan voetballen.
Vind ik leuk
komoanFC +2959
zondag 24 maart 2019 om 07:53
Dat hij groot zou worden wel. Maar hoe groot had ik geen idee van.
Ik vond het toen in elk geval onbegrijpelijk dat Ajax voor v/d Hoorn koos.
Vind ik leuk
Johnnies +2769
zondag 24 maart 2019 om 07:57
Wat max verstoppen hierboven zegt, daar kan ik me wel in vinden.
Vind ik leuk
komoanFC +2959
zondag 24 maart 2019 om 08:03
Ik heb ook te weinig hele wedstrijden van Utrecht gezien om dat te beoordelen. Ik heb wel een seizoenskaart bij Grun'n.
Mensen beoordelen vaak op samenvattingen en wat de analisten er van zeggen.
Vind ik leuk
Johnnies +2769
zondag 24 maart 2019 om 08:09
Klopt, heb een seizoenskaart van utreg, heb Mike veel wedstrijden zien spelen. Vond het echt een groot talent. Succes met FC Groningen doen het echt leuk nu. Play - offs zit er nog in.
Vind ik leuk
komoanFC +2959
zondag 24 maart 2019 om 09:02
Daar gaan we voor.
Jullie ook succes. Pas maar op, we komen er aan. 😉
Vind ik leuk
Johnnies +2769
zondag 24 maart 2019 om 09:14
😂👍
Vind ik leuk
benny-boys +2041
zondag 24 maart 2019 om 10:17
Bij Willem II in de D-Jeugd in 2009 geloof ik.
Maar de Trainer Alfons Groenendijk zag het niet in hem zitten en
durfde de gok niet aan. Vandaar naar Groningen Beloften gegaan.
Wat een mening van een Trainer alleen niet kan doen en zo ook met
Streppel en De Jong.
Vind ik leuk
Pelemaradona +1796
zondag 24 maart 2019 om 10:47
Past goed bij het Engels,Schots voetbal.
Vind ik leuk
Nummer 23 +72
zondag 24 maart 2019 om 12:45
In de kleuterschool was hij al een ' beest' in de zandbak😂🙈
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 07:47
Van Dijk was vaak nog 2 tot 3 momentjes afwezig in een wedstrijd. Concentratieverlies dat heeft hem de transfer naar ajax gekost destijds. (Vooral het kwakman momentje)
Vind ik leuk
komoanFC +2959
zondag 24 maart 2019 om 07:58
Eigenlijk wel knap dat je je naast Kwakman zo kan manifesteren.
Stel je voor dat hij naast Granqvist of Botteghin had gestaan.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 07:56
Vandaar dat ze Henk Veldmate bij ons weg hebben gehaald, de toenmalige scouting van Ajax had er dus de ballen verstand van. Hahahaha, keuze tussen Mike van den hoorn en Virgil.
Vind ik leuk
Farmer +14967
zondag 24 maart 2019 om 18:06
Jij hebt em door....
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 08:04
Tsja, Ajax had het mis. Maar was iig nog geïnteresseerd. Je kan wel stellen dat de hele Nederlandse top heeft zitten slapen, maar ook dat van Dijk zich uitzonderlijk heeft ontwikkeld. Ik denk dat laatste, en daar is uiteindelijk ook niks mis mee.
Vind ik leuk
Koeien +4212
zondag 24 maart 2019 om 08:50
Ook PSV en Feyenoord zaten wel op de tribune voor 'm, maar speelde uitgerekend tegen PSV en Ajax een mindere pot, waardoor ze vonden dat ie het niet liet zien tegen topclubs.

Feyenoord had toen al een enorme verdediging (de WK 14 selectie bestond nagenoeg uit de Feyenoord verdediging) en achtte de komst niet nodig. Ironisch genoeg tikte Groningen dat seizoen het Feyenoord van Koeman wel met 6-0 van de mat, incl een goaltje van Van Dijk.

Denk ook dat die wedstrijd Koeman is bijgebleven, want niet veel later haalde hij Van Dijk en Tadic op bij Southampton.
Vind ik leuk
pietprecies +12429
zondag 24 maart 2019 om 09:14
Dat vooral, iedereen doet nu alsof Ajax de van Dijk liet lopen zoals hij nu is maar dat was jaaaren geleden en Virgil was toen lang niet zo goed.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 18:43
Precies, in Engeland bij Southampton is hij pas de topspeler geworden, die hij nu is. Trouwens Swansea City stond destijds hoger aangeschreven dan Southampton. Van Dijk kwam daar op voorspraak van Ronald Koeman.
Vind ik leuk
Garinsha +5119
zondag 24 maart 2019 om 08:29
En de rest is historie..

Mike van der hoorn.. pfffff
Vind ik leuk
HJR +9137
zondag 24 maart 2019 om 08:45
Is Virgil beter dan Van de Hoorn dan ;)?
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 08:48
Nee, Johnny van beukering? Daar heb ik nog steeds nachtmerries van
Vind ik leuk
Farmer +14967
zondag 24 maart 2019 om 18:07
Met zijn Légendarische Sprint!

Hah... je kan alles van hem zeggen, maar hij probeerde het wel! Blijft toch een held in die zin :)
Vind ik leuk
rpaulp50 +14399
zondag 24 maart 2019 om 08:50
Au........!!!!!!
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 08:55
Op zijn zachts gezegd een missertje in Amsterdam, weet niet wat Van dijk had misdaan want ook Blind onze toenmalige waardeloze bondscoach vond hem niet selectie waardig, Veldman wel.
Vind ik leuk
ReneAjax +10687
maandag 25 maart 2019 om 03:09
Jij hebt er echt de ballen verstand van.

Danny Blind was bondscoach van 2015-2017
Van Dijk ging in 2013 naar Celtic.

Onze toenmalige waardeloze bondscoach was toen Louis van Gaal, die 3e op het WK in Brazilië werd.

Wat van Dijk had misdaan ?
Van der Hoorn maakte minder overtredingen, pakte minder kaarten, gaf meer goede passes en scoorde meer doelpunten dan Van Dijk.
Bovendien was Van der Hoorn 1 jaar jonger en toen ietsje beter dan Van Dijk. Van der Hoorn stond in de basis bij Jong Oranje en Van Dijk zat op de bank.
Vind ik leuk
AjaxSneek +332
zondag 24 maart 2019 om 08:57
En toen kwam Vd Hoorn terwijl hij 't jeugd EK dramatisch speelde.. Gemiste kans
Vind ik leuk
ReneAjax +10687
maandag 25 maart 2019 om 03:11
Vd Hoorn speelde tenminste nog.
v Dijk zat op de bank.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 09:36
Jij bent al net zo een meeloper, Blind is en blijft een sukkel.
Vind ik leuk
ReneAjax +10687
maandag 25 maart 2019 om 12:39
Blind is en blijft een wereldkampioen.
En dat is een feit.

Dat jij hem een sukkel vindt, zegt meer over jou dan over Blind.
Vind ik leuk
DeanJayden +13617
zondag 24 maart 2019 om 09:04
Wat een domme stelling!
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 09:07
Waarom belt Nijland eerst Overmars op?
Waarom horen wij dit nu pas?

Vriendjespolitiek?
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 09:07]
Vind ik leuk
pietprecies +12429
zondag 24 maart 2019 om 09:12
Tja, achteraf is het een koe in de kont kijken en ten tijde van zn Groningen periode was hij nog lang niet zo goed en constant als nu.. Ja groot en sterk maar er zijn wel meer grote en sterke verdedigers die op bedenkelijk niveau zijn uitgekomen.
Vind ik leuk
Jahike +815
zondag 24 maart 2019 om 09:19
Maar het feit dat ze dus moeite hebben om in te schatten wat die koe in haar kont heeft, is juist het probleem.
Vind ik leuk
Farmer +14967
zondag 24 maart 2019 om 18:08
Bij Groningen was hij, vooral in zijn laatste seizoen, echt al wel toe aan een stap naar Ajax, of wellicht meer...

Ajax heeft gewoon liggen pitten!

Wat denk je waarom ze juist Henk Veldmate hebben aangetrokken?
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 18:08]
Vind ik leuk
ReneAjax +10687
maandag 25 maart 2019 om 03:12
Vanwege de scouting in Zuid-Amerika van o.a. Luis Suarez
Vind ik leuk
Farmer +14967
maandag 25 maart 2019 om 15:23
O.a ja.... Ook Tadic, Kostic, Matavz, Luirink, van Dijk, Bacuna, Robben, Nevland, Berg, Granqvist, Andersson,.....

T vertrek van Veldmate was een enorme aderlating voor Groningen: De club is opgeklommen dankzij vooral 2 mensen:
De commercieel/financieel aangelegde Hans Nijland
De voetbaltechnische/inzichtelijke Henk Veldmate.

Dus ja, 'we raakten Veldmate kwijt, en kregen daar Huistra, vd Looi, Faber, en uiteindelijk de onervaren Jans voor terug'...

Best te verklaren dat FCG een paar mindere jaren heeft gehad.... Daarentegen is het aan- en verkoop beleid bij Ajax, flink verbeterd, de laatste jaren hé?

'Dank je wel' hoor je dan te zeggen! :P
Vind ik leuk
ReneAjax +10687
maandag 25 maart 2019 om 19:53
Dank je wel.

Dank je wel voor de habbekrats die Ajax voor Suarez aan Groningen hoefde te betalen... gekocht voor 7,5 miljoen, doorverkocht voor 26 miljoen, winst bijna 20 miljoen.

Bedankt voor Zivkovic, voor 2,2 miljoen gekocht, doorverkocht voor 1,2 miljoen: verlies: 1 miljoen.

Dank voor Rasmus Lindgren, voor 2,5 miljoen gekocht, transfervrij vertrokken, verlies 2,5 miljoen.

Wie speelt er in nu in de spits van Groningen ?
Hoor ik een dank je wel ?
[Reactie gewijzigd op maandag 25 maart 2019 om 19:54]
Vind ik leuk
Farmer +14967
dinsdag 26 maart 2019 om 00:01
Hahaha!

Sierhuis doet het al wat beter dan die Cassiéra, dus in die zin is het nét 'par' dit seizoen..

Maar als Ras-Groninger zal ik altijd een lelijke herinnering overhouden aan de manier waarop Silva, Suarez, en Lindgren in 1 winterstop naar Ajax 'móesten'......

Denk je eens in wat het voor Groningen had betekend als ze het seizoen hadden uitgespeeld? (en dan met een voorconstructie alsnog naar Ajax voor afgesproken sommen bv...).....

Nee, ik blijf er bij. Ajax heeft (ook zichzelf) daar meer tekort, dan goed gedaan...

Suarez was in bloedvorm bij FCG, net als de andere 2, in een perfect ingespeeld team!
Groningen begon een beetje een concurrent aan het worden, dat seizoen, en daarom moest er ingegrepen worden!

Maar Ajax had veel en veel meer verdiend aan een Suarez alleen al, als ze hem aan het einde van het seizoen(voor meer bv) hadden overgenomen...

Ja, dan desnoods als 3e geeindigd, ónder een no2, Groningen.... Was op de lange termijn, wel veel beter voor de hele Eredivisie geweest!


"....maar wie speelt er nu in de spits bij Groningen?"

dank je wel :)
[Reactie gewijzigd op dinsdag 26 maart 2019 om 00:02]
Vind ik leuk
3-0achter +1529
zondag 24 maart 2019 om 09:12
Dat was de eerste blunder van Netto. Btw waar is die v/d Hoorn nu?
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 09:13]
Vind ik leuk
ReneAjax +10687
maandag 25 maart 2019 om 03:14
Bla, bla, bla...3-0 achter... ik weet niets en roep maar wat.

Vd Hoorn speelt bij Swansea in Engeland en verdient 1,4 miljoen euro per jaar.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 09:37
Ja vd hoorn was een topper, jij je zin.
Vind ik leuk
ReneAjax +10687
maandag 25 maart 2019 om 12:47
Dat zeg ik niet.
Ik was ook stomverbaasd dat Ajax toen vd Hoorn haalde, ondanks zijn blunders die hij in Jong Oranje maakte.
Ajax was van mening dat vd Hoorn's fysiek dusdanig goed was, dat ze er een hele goede voetballer van konden maken en hem die fouten wel konden afleren. (Hetzelfde geldt trouwens voor Lerin Duarte). Het heeft niet zo mogen zijn.
Achteraf gezien was Van Dijk een betere optie geweest.
Maar om nu te zeggen dat het een blunder van Marc was, gaat mij te ver.
Vind ik leuk
Jahike +815
zondag 24 maart 2019 om 09:17
Ze zagen Tadic indertijd ook niet. Net zoals ze Doan ook laten lopen aan het einde van het seizoen. Maar goed, wat maakt het uit. Geld genoeg voor duurdere alternatieven en wat kan Ajax die prijzen nou schelen? Zolang ze maar kunnen roepen dat ze de beste zijn. Waarvan ze dan de beste zijn??? Kweenie. De beste van Amsterdam misschien.
Vind ik leuk
Guust +6696
zondag 24 maart 2019 om 09:32
Dat is wel een grof foutje van Marc, Mike was ook echt een topper 😀
Vind ik leuk
Isakson +582
zondag 24 maart 2019 om 09:53
Maar hij was in gesprek....
Vind ik leuk
FRChamp +2414
zondag 24 maart 2019 om 09:57
Ronald Koeman wilde ‘m ook naar Feyenoord halen destijds, maar was te duur.
Vind ik leuk
Fans RMCF +64
zondag 24 maart 2019 om 10:39
Ookal heeft van Dijk in het afgelopen jaar misschien wel de beste ontwikkeling ooit meegemaakt, de beste verdediger blijft Sergio Ramos.
Vind ik leuk
Pelemaradona +1796
zondag 24 maart 2019 om 10:50
Ramos heeft meevoetballende kwaliteiten...
Vind ik leuk
Farmer +14967
zondag 24 maart 2019 om 18:10
"Mee-fluitende' kwaliteiten bedoel je :P

Krijgt vaak het 'maagdelijk-witte'voordeel vd twijfel, net als Pepé voor hem....

Pepé speelt al niet meer bij Real.... Hoe doet die het nu? Juist... Pakt best veel kaarten-> Krijgt nu gewoon ROOD, waar hij bij Real er mee weg kwam!
Vind ik leuk
Don Diyaz +11
zondag 24 maart 2019 om 16:58
Ik vind Vertongen ook nog wel beter dan van Dijk
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:08
Mijn mening is dat Sergio Ramos de beste van de wereld is
Vind ik leuk
Nummer 23 +72
zondag 24 maart 2019 om 12:42
Hij is een super verdediger maar de beste? Er is altijd 1 in de voetbalwereld die nog beter is maar wij geen weet van hebben! Dus niet overdrijven als het nu zo goed gaat met ons voetbal.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 13:49
Mike van der hoorn of van dijk, en dan voor vander hoorn kiezen samen met atouba 😂😂😂😂😂😂
Vind ik leuk