Telegraaf: Toptalent van AZ (16) verkiest Ajax boven PSV, Chelsea en Dortmund

Telegraaf: Toptalent van AZ (16) verkiest Ajax boven PSV, Chelsea en Dortmund

Gepubliceerd: dinsdag 26 maart 2019 om 06:54di 26-03-2019 om 06:54

Laatste update: dinsdag 26 maart 2019 om 09:26di 26-03-2019 om 09:26

Rio Hillen gaat de jeugdopleiding van AZ naar alle waarschijnlijkheid verruilen voor die van Ajax, meldt De Telegraaf dinsdagochtend. De zestienjarige verdediger met Braziliaanse roots geldt als één van de grootste talenten in de Alkmaarse gelederen.

Maandagavond sijpelden er al geruchten door dat de jeugdinternational Alkmaar voor Amsterdam zal verruilen. De Telegraaf schrijft een dag later dat Hillen de technische beleidsbepalers van AZ al heeft geïnformeerd over zijn vertrekwens.

De jonge linkspoot werd ook gevolgd door PSV, Chelsea en Borussia Dortmund, maar heeft zijn keuze laten vallen op Ajax. Naar verwachting gaan Hillen en zijn zaakwaarnemers binnenkort met de Amsterdammers om tafel: inzet is een contract voor drie seizoenen.

Hoeveel AZ zal ontvangen voor Hillen, is nog niet duidelijk. De verdediger vierde begin maart zijn zestiende verjaardag en tekende toen zijn eerste verbintenis in Alkmaar. AZ en Ajax behoren tot het rijtje Eredivisie-clubs dat in november een zogeheten gentlemen's agreement sloot: wanneer men besluit om in elkaars jeugdopleiding te shoppen, moet daar een dubbele opleidingsvergoeding tegenover staan.

Plaats een reactie

rpaulp50 +14522
dinsdag 26 maart 2019 om 06:57
Nou daar schrikt Overmars van, een dubbele opleidingsvergoeding !!!!!
Is dat netto ?
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 07:23
Marc ja
Vind ik leuk
Come on Utreg +30202
dinsdag 26 maart 2019 om 07:42
Geld zal her probleem niet zijn, nee. Die gentleman's agreement kan de prullenbak weer in.
Vind ik leuk
Jozef +45203
dinsdag 26 maart 2019 om 07:53
Waarom ook eigenlijk?

Uiteindelijk kiest zo'n joch zelf. En als je 16 bent kies je vaan voor financieel aantrekkelijkste optie. Dat zouden velen doen en niet onlogisch....

Ajax heeft er ook weer mee te maken...
Vind ik leuk
Come on Utreg +30202
dinsdag 26 maart 2019 om 07:56
De vraag is of Ajax zich bij die jongen heeft gemeld of dat die jongen heeft aangegeven naar Ajax te willen en zijn zaakwaarnemer aan het werk heeft gezet.

Maar dan liever nog een binnenlandse transfer dan weer een talent dat naar Engeland gaat en waar je wellicht weinig meer van verneemt.
Vind ik leuk
Jozef +45203
dinsdag 26 maart 2019 om 07:57
Wie zich meldt, ach, het gebeurt toch wel.

We leven in een vrije markt.
Vind ik leuk
rpaulp50 +14522
dinsdag 26 maart 2019 om 08:16
Het is niet relevant wie het initiatief neemt.
De betreffende speler is ambitieus en wil hogerop.
Dan krijgt hij een mooie kans om bij een club met hart voor jong talent, met een wereld vermaarde opleiding en reputatie te gaan voetballen.
Wie wil dat nu niet ha ha ha.
Beide partijen willen sportief en financieel van elkaar profiteren, een win - win situatie dus, Ajax heeft legio goede voorbeelden bij de hand om aan te tonen dat Ajax op dat gebied een prima keuze is.
Er is geen garantie voor succes, ook dat gaat op voor beide partijen.
Vind ik leuk
Come on Utreg +30202
dinsdag 26 maart 2019 om 12:50
Nutteloos dus om een gentleman's agreement af te sluiten. Wassen neus. Ook goed, maar alleen een dubbele opleidingsvergoeding is wat karig..
Vind ik leuk
rpaulp50 +14522
dinsdag 26 maart 2019 om 17:25
Precies.
Vind ik leuk
rpaulp50 +14522
dinsdag 26 maart 2019 om 17:29
Je moet gewoon een goede deal maken in het geval van doorverkoop.
Vind ik leuk
Come on Utreg +30202
dinsdag 26 maart 2019 om 19:37
Eens. Er is een mauw aan te passen.
Vind ik leuk
rpaulp50 +14522
dinsdag 26 maart 2019 om 19:56
Als het om veel geld gaat, volstaat een gentlemen agreement niet, daar wordt altijd vanaf geweken als het er op aankomt.
Gewoon de volle mep betalen dus bij verkoop op latere leeftijd.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 26 maart 2019 om 19:57]
Vind ik leuk
Come on Utreg +30202
dinsdag 26 maart 2019 om 21:32
Een talent van AZ dat naar Ajax zal niet de hoofdprijs kosten. Dat is een gokje. Stengs is een natuurlijk een ander en het zou volstrekt logisch zijn als Ajax hem haalt en de hoofdprijs neerlegt.
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 08:27
Volgens mij komt ie ook uit Amsterdam en heeft ie bij AFC gevoetbald .
Dan is Ajax zowieso de meest logische keuze lijkt mij .
Vind ik leuk
Come on Utreg +30202
dinsdag 26 maart 2019 om 21:34
Dat verklaart zeker de interesse van de speler.
Vind ik leuk
FRChamp +2548
dinsdag 26 maart 2019 om 08:51
Haha precies.
Vind ik leuk
RGB +2113
dinsdag 26 maart 2019 om 06:57
Gaat vast niet door want AZ wil niet meer aan ons verkopen.
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 07:02
Ja en dan weer opscheppen als hij het goed gaat doen EIGEN JEUGD
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 07:08
Zolang wij absolute wonders als Mathijs opleiden moeten alle calimeros gewoon hun plek kennen.
Vind ik leuk
Bruno Conti +1417
dinsdag 26 maart 2019 om 07:13
....wat was ie goed he zondag...😂
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 07:20
Dombofries heeft het verneukt net zoals hij het zondag gaat doen 😀
Vind ik leuk
Bruno Conti +1417
dinsdag 26 maart 2019 om 08:05
Die heeft minder kwaliteiten maar maar was niet zo slecht pfff, en na zondag zal jij weer nederig zijn 🤣
Vind ik leuk
Seizoenkaart +12669
dinsdag 26 maart 2019 om 07:10
😂😂😂zoals gewoonlijk dat ga je inderdaad horen ja🤣
Vind ik leuk
JohanLeo +821
dinsdag 26 maart 2019 om 07:03
Ik kan uit dit artikel niet opmaken of de deal nu rond is of niet. Hillen is natuurlijk altijd welkom bij AJAX als zijn prijs onder de 3 miljoen ligt. Hij is ongelooflijk balvast, heeft een geweldig schot en heeft echt gogme.
Hij is een linkspoot en dat is wel meteen zijn zwakke punt. Hij zal moeten leren om tweebenig te kunnen opereren, dat is in het moderne voetbal natuurlijk wel een vereiste. Maar AJAX is daarvoor het opleidingsinstituut bij uitstek.
Zodra zijn rechterbeen even goed is als zijn linker zal hij echt een dodelijke voetballer zijn die zomaar 60 tot 80 miljoen kan opleveren.
Laat maar snel komen dus!
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 07:06
Waarom zou een verdediger twee benig moeten zijn? Ik ken geen top verdedigers die tweebenig zijn hoor
Vind ik leuk
Benniewies +6139
dinsdag 26 maart 2019 om 07:08
Goed schot voor een verdediger?
Vind ik leuk
Pvm9 +1057
dinsdag 26 maart 2019 om 07:09
Vind zo'n gentlemen agreement nergens op slaan. Dat zorgt er alleen maar voor dat spelers sneller naar het buitenland gaan dan naar een andere Nederlandse topclub. Je behoud de talenten toch liever in eigen land
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 07:14
Hoe krijg je het voor elkaar om begin maart een contract voor 3 jaar te tekenen en dan 3 weken later weg te willen? Is er iets in de tussentijd gebeurd? Of is het echt de mentaliteit van deze jongen vreemde zaak......
Vind ik leuk
AZVork +3115
dinsdag 26 maart 2019 om 07:20
Ik denk dat het door de slangen uit diemen komt die constant op het AZ jeugd complex rond hangen om maar spelers daar weg te halen. Met mooie verhaaltjes kinderen over halen.
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 07:17
ajax koopclub
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 07:22
Zo, burp! Dat is er ook weer uit.
Vind ik leuk
Donnygo +6089
dinsdag 26 maart 2019 om 11:00
Hij is weer vroeg begonnen met zijn Azijn Whiskey.
Vind ik leuk
companen +2374
dinsdag 26 maart 2019 om 11:24
Het is toch triest voor woorden hoe Ajax handelt. Jongen heeft net contract getekend.
Vind ik leuk
Donnygo +6089
dinsdag 26 maart 2019 om 11:38
Nee zo werkt dat, Spurs haalt bij Ajax-> Ajax haalt bij AZ-> AZ haalt bij PEC-> PEC haalt bij Emmen -> Emmen haalt bij HHC de jeugd spelers op, als die jongen dan zegt ik wil graag naar Ajax omdat die kans zich voordoet(hij komt ook uit Amsterdam) dan wat is er mis aan.
Vind ik leuk
companen +2374
dinsdag 26 maart 2019 om 11:55
Niet mee eens AZ ziet Ajax als directe concurrent, Zwolle niet.
Ze zwerven als gieren rond bij AZ complex in de Wormer. AZ is geen filiaal van Ajax.
Vind ik leuk
Donnygo +6089
dinsdag 26 maart 2019 om 14:02
Zo werkt dat niet natuurlijk.

Dus als PEC Utrecht als concurrent zien mogen ze niet meer in de buurt of bij hun kijken voor jeugd spelers?


Het is toch heel simpel ieder kijkt voor het grootste talent en wil die bij hun club hebben. Maakt niet uit of het je concurrent is of niet.

Ja ze zwerven daar rond als gieren zoals die uit Engeland ook bij Ajax en PSV rond zwerven, moet je dan zeggen wij zien Spurs als concurrent in Europa dus foei weg hier?
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 13:24
verzin iets nieuws
Vind ik leuk
Donnygo +6089
dinsdag 26 maart 2019 om 14:02
Niet nodig toch als het klopt?
Vind ik leuk
Paulhuynh +2070
dinsdag 26 maart 2019 om 07:19
Tuurlijk en er kiezen er ook 10000 voor PSV waardeloze berichtgeving wij zijn PSV wij zijn de nr1
Vind ik leuk
S41 +97
dinsdag 26 maart 2019 om 07:20
Als ie naar PSV was gekomen hadden ze gezegd " welkom "
Vind ik leuk
pdavie +700
dinsdag 26 maart 2019 om 07:23
Logisch dat hij voor Ajax kiest. Hij wil er toch op vooruit gaan? Rest in NL is allemaal achteruitgang...
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 07:25
Gelukkig, we hebben genoeg van de AZ miskopen........................
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 07:26
Er zijn nog wel slimmeriken in het voetbal,bedoel als je op 16 jarige kiest voor Ajax uiteraard met zaakwaarnemer en al en je houd het 2 jaar vol is toch bijna een garantie dat je in ieder geval een eredivisie speler word .
En red je het in het 1ste te komen dan gaat er bijna automatisch een wereld voor je open ,,dus ik zeg dan slimme zet om naar Ajax te gaan.
Vind ik leuk
Godin1 +1307
dinsdag 26 maart 2019 om 07:31
Slimme keuze om voor de grootste club van Nederland te kiezen!
Vind ik leuk
aartstyle +2056
dinsdag 26 maart 2019 om 07:52
Mijn club (psv) zat ook achter hem aan. Dus ik kan niet alleen Ajax iets verwijten. Helaas doen alle clubs hier aan mij en moet ook Ajax dit wel doen. Neemt niet weg dat ik dit voor het totale voetbal niet de juiste weg vindt. Zeker niet omdat Ajax een dermate financiële voorsprong heeft dat ze alles wat goed kan worden naar Ajax kunne halen zonder enig risico te lopen.
Vind ik leuk
ajaksiet +1357
dinsdag 26 maart 2019 om 08:02
Wederom de bevestiging dat het winnen van schalen niets voorstelt, maar de uitstraling van een club vele malen belangrijker is
Vind ik leuk
Werner1913 +11173
dinsdag 26 maart 2019 om 08:03
Toch snap ik iets niet.... Waarom teken je begin maart je eerste contract, om er drie weken later achter te komen dat je toch liever naar Ajax gaat. Of heeft Ajax zich pas net gemeld? Kan me niet voorstellen dat ze hem één keer bekeken hebben. Er zaten meerdere clubs achter hem aan. Du hij zal ook geweten hebben van de interesse. Meestal wordt zoiets wel (via via) gemeld.

Of tekenen voor de zekerheid? Als hij er met Ajax niet uitkomt heeft hij in ieder geval een contract bij AZ (voor 3 jaar?).
Vind ik leuk
Molletje +4224
dinsdag 26 maart 2019 om 08:04
het is zo'n zinloze discussie.

Clubs als Manchester City, Chelsea, Liverpool, Barcelona, Real Madrid, Bayern Munchen, halen bij clubs uit o.a. Nederland de talenten op 16 jarige leeftijd bij Ajax, PSV en Feyenoord weg.

Die 3 clubs, halen dan weer de talenten van clubs die onder hen staan weg en de clubs als AZ, Sparta, Heerenveen, Wilem II, halen dan weer de spelers weg bij clubs uit de KKD en clubs uit de KKD halen ze weer weg uit de opleiding van Topklasse clubs uit de regio... enz.
Vind ik leuk
DEWEE +2975
dinsdag 26 maart 2019 om 08:06
Ik heb het idee dat de jeugd weer verstandiger wordt met de jaren.
Vind ik leuk
ritje +794
dinsdag 26 maart 2019 om 08:14
hallo Leuk voor Ajax en voor hillen om voor Ajax te kiezen! Moet Stengs ook doen ? mvg ritje
Vind ik leuk
pinkelman +4482
dinsdag 26 maart 2019 om 08:36
Overmars moet vooral Huiberts blijven tarten, spelers van het eerste zijn daardoor nu al niet meer te verkrijgen. Waardoor grote parels als Boadu en Stengs enkel nog maar voor de buitenlandse markt te verkrijgen zijn.
Vind ik leuk
pos +10049
dinsdag 26 maart 2019 om 09:00
Dit zorgt er natuurlijk ook mede voor dat AZ geen enkele medewerking zal verlenen aan eventuele transfers. En terecht ook natuurlijk. Maar goed kijk naar jongens als Schouten en Bijleveld die 2/3 jaar terug naar Ajax gingen en sindsdien volledig uit beeld zijn. Sommige jeugd en ouders snap ik echt niet. De jeugd zal de komende jaren steeds minder kansen gaan krijgen in Amsterdam.
Vind ik leuk
Busk +2145
dinsdag 26 maart 2019 om 10:26
Dit denk ik ook.
Huiberts gaf al aan niet zo happig te zijn op medewerking ,zodra Ajax interesse toont in een speler van AZ1.
Deze Hillen-kwestie, doet de zaak alleen maar grimmiger worden.
Zodra Ajax aanklopt (ze zullen Ajax kennende, eerst de speler op het oog, allerlei van voorspiegelen),zal Huiberts zijn hakken in het zand zetten , de prijs verder opdrijven,en 'm uiteindelijk aan het buitenland verpatsen.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 26 maart 2019 om 10:28]
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 08:58
en de top talenten van anderen clubs volgend ook nog wel!
Vind ik leuk
leozao +2820
dinsdag 26 maart 2019 om 09:17
Die jongen wil zelf naar Ajax. Dus wat is het probleem? Rio: bem vindo homem!
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 09:24
Jammer dat AZ niet in staat is om de grootste talenten aan boord te houden. Daardoor kunnen ze net niet aanhaken denk ik.
Snel die 2e ring erop en doorstoten om een stabiele top 3/4 te hebben.. Maakt de competitie een STUK leuker..
Zelfde voor Twente.. Hopelijk komen die op volle kracht terug met een paar jaar en kunnen we met 4/5 teams strijden om het kampioenschap ipv met 2.
Vind ik leuk
Bossie020 +6629
dinsdag 26 maart 2019 om 10:22
De grootste talenten blijven ook. Stengs, Boadu en Goudmijn bijvoorbeeld.
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 11:40
Dat zijn spelers die het 1e al gehaald hebben.
Het gaat mij meer om de laag eronder, die tegen een selectieplaats van het 1e aanhangen.
Bij PSV zie je ook dat al die jongens 2 of 3 jarige contracten krijgen. Het kan natuurlijk zijn dat AZ daar niet de middelen voor heeft, maar dat is denk ik de belangrijkste leeftijdscategorie waar je op moet letten kwa doorstroming naar je 1e.
Vind ik leuk
mchollie +3699
dinsdag 26 maart 2019 om 09:26
Bijzonder vreemd verhaal, begin maart tekent hij een prof contract bij AZ, nu eind maart wil hij naar ajax?? Lekker loyaal. Eind april wil hij naar chelsea en eind mei naar barcelona en eind junu naar de woestijn, zijn we lekker voor altijd van hem af.
Vind ik leuk
Bossie020 +6629
dinsdag 26 maart 2019 om 10:23
Die speelt dus in 2023-2024 bij Helmond Sport.
Vind ik leuk
Waagplein +1042
dinsdag 26 maart 2019 om 15:12
Maar dan kleeft er misschien nog wel een leuk prijsje aan? Als hij een profcontract heeft moet Ajax dat afkopen.

Gewoon 10 miljoen vragen ;)
Vind ik leuk
mchollie +3699
dinsdag 26 maart 2019 om 17:34
Tja, las dat hij een contract had getekend maar weet nu niet zeker of het een prof contract is. Is een eerste contract meteen een prof contract?
Vind ik leuk
Waagplein +1042
woensdag 27 maart 2019 om 08:20
Goede vraag, geen idee. We zullen het binnenkort wel weten denk.
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 09:30
Zulke jongens hebben we niks aan. Die 1-0 doet wel heel zeer hahaha
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 09:41
Verstandige gozer
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 09:50
Is goed voor Ajax
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 12:44
Verstandig ventje, zeg ik door mn ajaxbrilletje te kijken😁
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 17:30
Lekker psv en Dordmund nu iedere speler benaderen een ander gaat al naar Chelsea, lekker die internationale naam van goede opleiding, alleen heb je er zo niets aan, en gaat de naam er snel aan als er straks enkel nog b keus loopt.
Vind ik leuk
hoebie60 +223
dinsdag 26 maart 2019 om 17:46
wie weet heeft deze jongen zelf gekozen om naar ajax tegaan. dat weten wij niet alhoewel aan de reacties tezien zitten er weer veel bet weters tussen.
Vind ik leuk
Mari +13664
dinsdag 26 maart 2019 om 18:33
Zitten er scouts van Chelsea en andere buitenlandse clubs op de tribune naar wedstrijden te kijken van bijv AZ, Groningen enz?
Werkt dat zo?
Vind ik leuk
woensdag 27 maart 2019 om 07:27
"wij hebben de beste opleiding"
"eigen jeugd de kans"
"WZAWZDB"

Vind ik leuk
Gerard86 +29
woensdag 27 maart 2019 om 10:16
Wat een goede zaak wanneer hij joeg direct naar het buitenland gaat maar eerst een binnenlandse stap maakt. Wel oprecht jammer voor een club als AZ. Zo een jongen zal toch eerder een kans krijgen in Alkmaar dan in Amsterdam in het eerste. Maar we gaan het zien en meemaken.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws