Ajax verdubbelt aantal volgers, PSV groeit op Chinese markt, Feyenoord stagneert

Ajax verdubbelt aantal volgers, PSV groeit op Chinese markt, Feyenoord stagneert

Gepubliceerd: dinsdag 21 januari 2020 om 14:00di 21-01-2020 om 14:00

Als het gaat om social media-cijfers, staat Ajax voorlopig op eenzame hoogte voor Nederlandse begrippen. De Amsterdammers bekleden de 33ste plaats in de jaarlijkse Global Digital Football Benchmark, een onderzoek van Result Sports naar de digitale media van voetbalclubs. PSV is de tweede Nederlandse club in de lijst: de Eindhovenaren staan honderdste, maar hebben ook een aardige tussensprint afgewerkt. VoetbalPrimeur ontleedt de cijfers.

We beginnen met Ajax, dat in één jaar tijd grote sprongen heeft gemaakt. In de Global Digital Football Benchmark van juli 2018 waren de Amsterdammers nog de mondiale nummer 54: de zogeheten digital community bestond toen uit ruim vijf miljoen mensen. In januari 2019 stond Ajax drie plekken hoger en zat men al tegen de grens van vijf miljoen volgers aan. De groei zat hem vooral in de Chinese markt, die sinds eind 2017 verkend wordt door de club. Tussen juli 2018 en januari 2019 nam het aantal volgers op Weibo – de Chinese equivalent van Twitter – toe met ruim 300 duizend.

Ajax klimt achttien plekken
In de tussentijd is er nóg meer gebeurd in Amsterdam. De ploeg van Erik ten Hag begon aan een zegetocht in de Champions League en ook de social media-afdeling beleeft gouden tijden. De digital community is in één jaar tijd bijna verdubbeld en bestaat nu uit ruim elf miljoen volgers: Ajax is in vergelijking met de Global Digital Football Benchmark van januari 2019 liefst achttien plekken gestegen en is nu de nummer 33 van de wereld, achter het Egyptische Zamalek en voor het Brazilliaanse Palmeiras.

Met name de Instagram-cijfers zijn duizelingwekkend: van bijna één miljoen in januari 2019, via ruim 2,5 miljoen in mei 2019, naar bijna 4,4 (!) miljoen, een verviervoudiging in één jaar tijd dus. Op Weibo is Ajax inmiddels door de grens van één miljoen heen en ook op YouTube is de groei aanzienlijk: het aantal subscribers is verdubbeld van ruim 300 duizend naar ruim 600 duizend. Een dilemma-item met Hakim Ziyech en Quincy Promes werd 361 duizend keer bekeken, terwijl de samenvatting van het oefenduel met Club Brugge op ruim 2 'ton' aan belangstellenden kon rekenen.

Opmars PSV dankzij Chinese community
PSV blijft vooralsnog op respectabele afstand, maar maakt een prima ontwikkeling door op digitaal gebied: de Eindhovenaren draaien keurig mee in de middenmoot en zijn in één jaar tijd 31 plekken gestegen, van 131 naar 100. Sinds de zomer van 2018 hikte PSV al tegen de grens van 2 miljoen aan, maar inmiddels hebben de Eindhovenaren al bijna drie miljoen volgers op alle social media-kanalen. Stoke City, Crystal Palace, het Indonesische Arema FC en Borussia Mönchengladbach zijn de eerste clubs die moeten vrezen voor de dreiging uit Eindhoven.

Het aantal Facebook-, Instagram-, Twitter- en YouTube-volgers is niet spectaculair gestegen, maar PSV plukt net als Ajax de vruchten van zijn populariteit in China. De Eindhovenaren beschikken sinds kort over een Weibo-account en hebben dat geweten ook: het aantal Chinese volgers is in amper één jaar tijd al bijna naar één miljoen (!) gestegen.

Feyenoord blijft achter
Ook de derde vertegenwoordiger van de traditionele top-drie is vertegenwoordigd in de lijst. Feyenoord moet wel drie plekken inleveren en zakt van plaats 159 naar 156: de Rotterdammers staan ingeklemd tussen clubs als East Bengal FC (India), Puebla FC (Mexico), Coritiba FC (Brazilië) en Querétaro FC (eveneens Mexico). Feyenoord groeit gestaag door op Instagram en kan langzaam maar zeker toewerken naar de 400 duizend volgers. Ook op YouTube is er sprake van groei: in 2019 is de kaap van honderdduizend subscribers gerond. De digital community blijft echter rond de 1,5 miljoen hangen.

Kort samenvattend: Ajax blijft op Eredivisie-niveau de absolute social media-koning, PSV komt met name in het Verre Oosten op en Feyenoord groeit langzaam, maar minder snel dan omringende clubs. De mondiale top is echter onbereikbaar voor de Nederlandse clubs: FC Barcelona (van 240 miljoen naar 260 miljoen) troefde Real Madrid (van 243 miljoen naar 258 miljoen) af aan kop en blijft voorlopig te boek staan als meest populaire club ter wereld. Manchester United behoudt plek 3 en completeert het podium: met een digital community van 142 miljoen staan The Mancunians echter op gepaste afstand van de Spaanse grootmachten.

(Hein Nooijens/VoetbalPrimeur)

Logo Bundesliga

Check hier de hoogtepunten van de afgelopen Bundesliga-speelronde

Plaats een reactie

Bekijk het laatste nieuws