'Heel veel vraagtekens' bij Feyenoord-stadion: '10 jaar lang ieder jaar Europees'
Het nieuwe stadion van Feyenoord komt er zo goed als zeker, maar Chris Woerts vraagt zich af of de club daar nu heel veel beter van wordt. De sportmarketeer en voormalig commercieel directeur van de Rotterdammers vindt de businesscase wel heel dun.
"Het komt steeds dichterbij", vertelt Woerts bij Veronica Inside. "Feyenoord heeft eigenlijk de eis van 25 miljoen euro gegarandeerd per jaar laten vallen. Dat is helemaal van tafel. De gemeente zit echt te duwen naar de club: het moet, het moet. En Feyenoord denkt dat ze mee moeten, want ze willen een nieuwe toekomst creëren. Er moet nieuw elan komen en het nieuwe stadion is de katalysator."
Volgens Woerts zijn er 'nog twee stoplichten'. "Als de bouwkosten te hoog worden of als de financiering niet rondkomt. Maar ik denk dat het gewoon doorgaat. De gemeente wil het en de club wil het. Ik denk dat het een onomkeerbaar proces is'', aldus de spormarketeer, die kritisch is. "Bij de businesscase kun je heel veel vraagtekens zetten. 150.000 mensen moeten het stadion gaan bezoeken per jaar. Dat zijn vierhonderd rondleidingen per dag. Dat is erg veel. En de zakelijke kaarten moeten geen dertien, maar 36 miljoen gaan opbrengen."
"Er zijn heel veel aannames", vervolgt een sceptische Woerts. "En als je kijkt naar Europese wedstrijden, Feyenoord heeft in de afgelopen tien jaar maar vier keer een Europese groepsfase gehaald. En nu moeten ze zich tien jaar lang ieder jaar kwalificeren voor Europees voetbal. Het is een beetje een dunne businesscase. Het is goed voor de stad, goed voor het gebied maar misschien niet zo goed voor Feyenoord."