Wat verdient Neymar: salaris, bonussen, sponsors, uitgaven en opbrengsten

Wat verdient Neymar: salaris, bonussen, sponsors, uitgaven en opbrengsten

donderdag 12 oktober 2017 om 15:00

3 augustus 2017 was een historische dag: Paris Saint-Germain maakte de megadeal met Neymar wereldkundig. De Braziliaan, die door een gelimiteerde afkoopsom van 222 miljoen euro kon vertrekken bij FC Barcelona, heeft zijn schaapjes nog nooit zo goed op het droge gehad.

Neymar stond bij Barcelona in de schaduw van Lionel Messi, die ook financieel een streepje voor had op de 25-jarige Braziliaan. Ook Cristiano Ronaldo (Real Madrid) verdiende meer. Na zijn transfer naar Paris Saint-Germain rekent Neymar echter ruimschoots af met de tweede beste voetballers ter wereld.

In 2016 toucheerde hij een slordige 38,4 miljoen euro en de verwachting is dat zijn inkomsten richting 2018 bijna verdubbelen. Ter vergelijking: Ronaldo (83,2 miljoen), LeBron James (79 miljoen) en Messi (76,5 miljoen) waren in 2016 de best verdienende sporters ter wereld. PSG betaalde in totaal 500 miljoen euro voor Neymar. Daarmee koopt een Europese grootmacht normaliter een hele basiself bij elkaar.

Lees ook: Wat verdient Cristiano Ronaldo
Lees ook: Wat verdient Lionel Messi

Salaris en bonussen
Neymar verdient bij PSG precies 36,8 miljoen euro per jaar. Dat bleek vorige maand uit het contract dat Football Leaks in handen kreeg. Om dat bedrag in perspectief te zetten, verdient Neymar elke maand 3.069.520, elke dag 100.000, elk uur 4.000 en elke minuut 66 (!) euro. Dat is dus zestig keer per uur één FIFA 18 voor de Braziliaan.

Daar blijft het niet bij: door bonussen kan hij nog eens twintig miljoen euro per jaar kunnen bijschrijven. Dit was bij Barça nog 18,5 miljoen euro. De voetballer met het hoogste salaris ter wereld is hoe dan ook niet Neymar, maar Carlos Tévez. De ietwat corpulente Argentijn van Shanghai Shenhua strijkt in China jaarlijks 38,4 miljoen euro op.

Sponsors
Neymar moet het qua inkomsten uit salaris en bonussen nog afleggen tegen Ronaldo en Messi, maar is wel de meest vermarktbare voetballer ter wereld. Op dit moment haalt hij jaarlijks 20 miljoen euro op met sponsordeals, bij onder meer Beats by Dre, Gillette, Nike, Panasonic, Volkswagen, Santander, Claro, Unilever en Red Bull. Onlangs was Neymar de eerste voetballer die zijn eigen Air Jordan-lijn kreeg bij Nike. Dat is zelfs uithangbord Ronaldo niet gegeven. Daarnaast zette Neymar zichzelf dit jaar in de markt als 'acteur' in de blockbuster 'xXx Return of Xander Cage' én bracht hij zijn eigen emojipakket uit.

Uitgaven en opbrengsten
Of Neymar goed gebruik maakt van zijn duizelingwekkende salaris? Absoluut. In Parijs huurt hij een huis van 5.000 vierkante meter voor zo'n 14.000 euro per maand. Een schijntje. Neymar is echter vooral een melkkoe voor PSG. De geïnvesteerde 500 miljoen euro lijkt op het eerste oog compleet krankzinnig, maar voorzitter Nasser El-Khelaifi weerlegde dat onlangs fijntjes in een interview met The Telegraph.

"De laatste zes jaar (in 2011 nam Qatar Sports Investment een meerderheidsaandeel in PSG, red.) zijn de inkomsten via ticketing, sponsoring, merchandising en tv-rechten van 90 naar 500 miljoen euro gegaan. De laatste twee seizoenen maken we winst", aldus El-Khelaifi. De komst van goede spelers zoals Neymar is daarbij van levensbelang. "De transfer- en salariskosten rijzen op dit moment de pan uit, dus we staan achter onze beslissing om de hoofdprijs te betalen."

Naar de presentatie van Neymar bij PSG keken alleen in Brazilië al 85 miljoen mensen. In de eerste weken na zijn komst was er geen officieel Neymar-shirt meer te krijgen in Azië, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten. De algemene shirtverkoop van PSG is tien keer verdubbeld. De PSG-shops krijgen 75 procent meer bezoekers, die 210.000 producten kochten in de maand september. Conclusie: PSG en Neymar gaan nog een hoop plezier aan elkaar beleven.

 

Squad.

Een bericht gedeeld door Nj neymarjr (@neymarjr) op

Plaats een reactie

donderdag 12 oktober 2017 om 14:17
niet normaal wat een bedragen...

@vp er word wel heel gemakkelijk afgerond, al zijn verschillen van 166euro per uur in deze deal misschien inderdaad de moeite van het afronden waard;)

Vind ik leuk
Liwwadder +3340
donderdag 12 oktober 2017 om 15:11
niet normaal? het is asociaal en schandalig! Het profvoetbal wordt kapot gemaakt de de maffiamiljoenen en oliejeiks!
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 15:22
Wrijf het er nog maar eens in VP..terwijl ik hier zitten te buffelen voor een kruimelloon
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 15:53
De tijd die jij erover doet om dat bericht te typen heeft hij €1320 verdiend!
Vind ik leuk
power +142
donderdag 12 oktober 2017 om 18:15
ahah ik lach me kapot, goed van jou respect,
Vind ik leuk
masterpsv +4770
donderdag 12 oktober 2017 om 16:39
verschil moet er zijn he :) .
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 16:23
Zo is het voetbal naar de klote geholpen !
Vind ik leuk
Cfc +896
donderdag 12 oktober 2017 om 14:18
Leuk elke seconde een fifa 18 voor een Braziliaan maar daar hebben ze niet zo veel aan zonder geld voor een playstation
Vind ik leuk
HveenLFC +2626
donderdag 12 oktober 2017 om 14:29
Je hebt PC nog.... Of heeft die dat ook niet dan? ;-)

Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 14:20
Wat je al niet kunt verdienen met.

30 minuten per dag met de hond wandelen
1,5 uur per dag fifa spelen
1 uur per dag eten
10 minuten per dag kakken
En niet geheel onbelangrijk
8 seconden per dag klaarkomen (er vanuit gaande dat hij een goede vriendin heeft;) )


Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 14:22
Klopt geen kut van. Per minuut verdient hij dan €66, niet per seconde..
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 14:26
Ik verdien het ook, maar krijg het alleen niet.
Vind ik leuk
Boaz +45
donderdag 12 oktober 2017 om 16:30
Kijk daar maak je mijn dag goed mee :)
Vind ik leuk
geert x +139
donderdag 12 oktober 2017 om 14:26
nice
Vind ik leuk
Guusman +1455
donderdag 12 oktober 2017 om 14:29
Nee maar, alweer een artikel over dat irritante figuur.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 14:45
las hieronder dat het niet klopte dat klopt ook het is 66 euro per minuut en niet per seconde dat bedrag per seconde is nabij de 2 euro en een paar cent.
rekenfoutje van vp denk ik zo maar. bij 66 euro per seconde zou die op de 40.000 per uur uitkomen. dus dat klopt niet helemaal.
[Reactie gewijzigd op donderdag 12 oktober 2017 om 14:47]
Vind ik leuk
Cappie +4963
donderdag 12 oktober 2017 om 14:59
66 euro per seconde is 40.000 per uur? Hoeveel secondes zitten er in één minuut en hoeveel minuten in een uur?
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 16:09
heb een globale schatting gemaakt niet precies uitgerekend. maar dan nog ga je ver over die 4.000 per uur heen die hier weergeven wordt.
Vind ik leuk
Cappie +4963
donderdag 12 oktober 2017 om 16:49
Dat is wel heel erg globaal.

66 x 60 sec x 60 min = 237.600 in plaats van 40.000 per uur.
Vind ik leuk
Cappie +4963
donderdag 12 oktober 2017 om 14:57
Oké, even rekenen hoor.

Elk uur € 4.000 en dan elke seconde € 66?

Hoeveel seconden zitten er ook alweer ongeveer in een uur? 60? Of toch iets meer? Jammer hoor.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 15:53
3600 seconden... dat is 1,11 per seconde...
Vind ik leuk
DubRtd +13567
donderdag 12 oktober 2017 om 14:59
Een schop onder zijn hol verdient ie.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 15:06
Niet normaal hoor dit
Vind ik leuk
Foebele +32554
donderdag 12 oktober 2017 om 15:17
De wereld is kapot...
Vind ik leuk
Guusman +1455
donderdag 12 oktober 2017 om 22:10
Volgens mij gaat het precies volgens plan.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 15:31
het is 66 per minuut maar oke...
Vind ik leuk
Alain2708 +2522
donderdag 12 oktober 2017 om 15:34
Lekker joh!
Niet normaal meer, maar ik zou niet klagen... ;-)
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 15:39
Ik hoop altijd maar dat dit soort mannetjes die zoveel geld krijgen beetje gul zijn naar mensen die het echt nodig hebben. Genoeg sloppenwijken in Brazilië om te helpen..
Vind ik leuk
Mo +6421
donderdag 12 oktober 2017 om 15:41
100.000 per dag haha bizar man. Zou het ook wel eens willen ervaren hoe het voelt om alles te kunnen kopen maar helaas zal nooit gebeuren :(
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 17:03
Mo ik ook niet troost u man.
Vind ik leuk
Cappie +4963
donderdag 12 oktober 2017 om 15:41
Oef, die laatste foto.
Het was eerst een "squad" van 5 man, maar Ronaldo had honger.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 15:52
Eigenlijk moeten die voetballers zich een beetje schamen, dat er kinderen zijn die met hard gespaard geld een shirtje van 100 euro kopen omdat hun zo ontiegelijk veel geld willen verdienen.
Maar ja ik zelf zou het vast ook doen, al zou ik dan wel wat vaker me shirtje na afloop weggeven....
[Reactie gewijzigd op donderdag 12 oktober 2017 om 15:53]
Vind ik leuk
stefvo +698
donderdag 12 oktober 2017 om 16:30
Jullie berekeningen kloppen niet. Neymar verdient 66 per minuut, niet per seconde. Moeilijk he...
Vind ik leuk
Leedz +2714
donderdag 12 oktober 2017 om 16:35
Geef mij eens je dagloon man pff, hoeft 3 jaar niet te werken
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 17:00
En nog hebben vader en zoon Neymar niet genoeg , een schande
Vind ik leuk
Teo Smith +12469
donderdag 12 oktober 2017 om 17:09
Hij verdient het onverdiend.
Vind ik leuk
Cantona +773
donderdag 12 oktober 2017 om 17:10
Laten we eerst eens het woord "verdienen" vervangen door "krijgen".
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 17:28
Is rekenen zo moeilijk @voetbalprimeur? Bij welke bereking is 4000 per uur 66 per seconde?
Vind ik leuk
Zodan +12
donderdag 12 oktober 2017 om 17:39
Jezelf tegen spreken in dezelfde zin is niet iedereen gegeven. "De transfer- en salariskosten rijzen op dit moment de pan uit, dus we staan achter onze beslissing om de hoofdprijs te betalen."

Logisch toch?
Vind ik leuk