Spaan over 'ongelooflijke combinatie': 'Zo dom dat Ajax die jongen liet lopen'

Spaan over 'ongelooflijke combinatie': 'Zo dom dat Ajax die jongen liet lopen'

Gepubliceerd: woensdag 7 november 2018 om 19:18wo 07-11-2018 om 19:18

Henk Spaan was meteen verkocht toen hij een negenjarige Abdelhak Nouri voor het eerst aan het werk zag in de jeugd van Ajax. De columnist en schrijver zag dat Nouri een bijzondere klik had met onder meer Steven Bergwijn.

"Die combinatie met Bergwijn was echt ongelofelijk. Zo dom van Ajax dat ze die jongen zomaar hebben laten lopen. Echt ongelofelijk dom, een minachting voor zijn talent", zegt Spaan in gesprek met Panorama. "Eigenlijk is het zo met opleiders: ze hebben hun favoriete spelertjes en dan schrijven ze anderen te snel af. Is met Bergwijn ook gebeurd. Laat maar gaan. Zelfs zonder opleidingsvergoeding. Heel dom van Orlando Trustfull, zijn trainer toen."

PSV was er als de kippen bij om Bergwijn op jonge leeftijd over te nemen van Ajax. "Dat is een hele dure vergissing geweest en hetzelfde is gebeurd met Pablo Rosario. Kun je nagaan: je had een team met Nouri, Bergwijn, Rosario, Donny van de Beek en Noussair Mazraoui. Dat zijn nu al internationals en dat was Nouri ook geworden. Die lichting, de generatie '96/'97, was zó goed. Gek genoeg hoor je daar eigenlijk nooit iemand over."

Spaan noemt Nouri zelfs in één adem met de Gouden Bal. "Nou ja, bij de Gouden Bal denk je nu eerder aan Mbappé, maar ik weet wel vrij zeker dat hij de top had gehaald. Kijk, Iniesta heeft ook nooit een Gouden Bal gewonnen, dus dat is vrij lastig voor spelers op die positie. Maar ik denk wel dat hij in de buurt van het niveau van Iniesta was gekomen."

Lees meer over:EredivisieAjaxPSV

Plaats een reactie

woensdag 7 november 2018 om 19:20
Ajax liet Bergwijn niet gaan, hij wou zelf weg. Fijn dat iemand die zoveel lult als Spaan zich ook goed inleest over de situatie. Man man man wat komt daar veel stront uit..
[Reactie gewijzigd op woensdag 7 november 2018 om 19:21]
Vind ik leuk
Swout +1270
woensdag 7 november 2018 om 19:25
Bergwijn? Is dat dat kereltje wat geen bal raakt in de CL? Kunnen we niet gebruiken meneer Spaan.
Vind ik leuk
rexxo +5545
woensdag 7 november 2018 om 19:35
Loop niet zo dom te lullen, als jij niet ziet dat Bergwijn potentie heeft kan je beter korfbal gaan volgen. Wat ook de reden is, het is zonde dat hij weg ging, daarin heeft Spaan wel gelijk. Daarentegen kan je maar 11 spelers opstellen.
Vind ik leuk
woensdag 7 november 2018 om 20:14
Je kan wel potentie hebben ,maar als je niet presteert in de Cl , heb je er weinig aan, gisteren toch helemaal niks laten zien
Vind ik leuk
woensdag 7 november 2018 om 20:30
Heeft nog niets laten zien tegen grote tegenstanders (Oranje, CL) uiteraard wel een voldoende tegen Ajax.
Vind ik leuk
windforce11 +2975
woensdag 7 november 2018 om 19:44
Bergwijn gaf de assist op Lozano waar de 3-0 tegen Ajax uit voort kwam.
Vind ik leuk
rexxo +5545
woensdag 7 november 2018 om 19:58
Pubertje, daar gaat het hier niet over.
[Reactie gewijzigd op woensdag 7 november 2018 om 19:59]
Vind ik leuk
Gordito +819
woensdag 7 november 2018 om 20:45
hij reageert wel op het afbranden van Bergwijn dat hij nog niets heeft laten zien. Dan mag je daar terrecht tegenoverstellen dat hij dat wel tegen jullie Godenzonen heeft gedaan, of niet soms.
Verder was zijn actie en steekpass op Malen geniaal evenzo als de slalom langse enkele Inter-spelers. Het ligt er aan wat je wilt zien.
Vind ik leuk
windforce11 +2975
woensdag 7 november 2018 om 21:25
Zie de post waar ik op reageer....wijsneus
Vind ik leuk
Shelbourne +5321
woensdag 7 november 2018 om 19:57
Die jongen die vorig seizoen de titel won en nu weer bovenaan staat en daar een significants bijdrage aan heeft.
Vind ik leuk
Pimman +7661
woensdag 7 november 2018 om 20:10
Klopt dat Bergwijn zelf weg wilde bij Ajax. Maar nu is de vraag waaróm hij weg wilde. Wellicht bedoelde Spaan wel dat Ajax geen moeite heeft gedaan om hem te behouden. Oftewel een verhaal heeft meestal twee kanten. Je kan pas oordelen als je het in detail weet.
Vind ik leuk
bits +5606
woensdag 7 november 2018 om 20:19
Hij wou zelf weg, maar wat Spaan bedoeld, als je niet bij de favorieten hoort, mag je gaan als je wilt. Ze hebben niet eens geprobeerd om hem te behouden. Meneer Spaan is erg vaak op de Toekomst en toch zeker wel op de hoogte van wat er bij Ajax gebeurt. Maar goed, blind Spaan bashen doet het goed hier.
Vind ik leuk
Mr bien +4535
woensdag 7 november 2018 om 19:21
Dat hebben we gisteren gezien .
Speelde niks klaar.
Leuk voor de eredivisie maar Europees niks klaar gespeeld.
Vind ik leuk
woensdag 7 november 2018 om 19:29
Je doet je naam er eer aan met zo'n opmerking. Baseer anders z'n potentie op 1 wedstrijd nadat hij net terug is van een blessure. Feit is dat hij momenteel ons meest veelbelovende buitenspeler is. Voor nu is dat inderdaad eredivisie niveau, maar deze jongen is pas net 21 geworden..
Vind ik leuk
Mr bien +4535
woensdag 7 november 2018 om 19:36
Ook de andere Europese wedstrijden was die onzichtbaar.
Maar hij is nog jong.
Vind ik leuk
windforce11 +2975
woensdag 7 november 2018 om 19:46
Speelde goed in Barcelona
Vind ik leuk
Il Gordo +14555
woensdag 7 november 2018 om 19:47
Tegen Borisov ook niet slecht.
Vind ik leuk
Wim59 +458
woensdag 7 november 2018 om 19:50
Hij blijft jong denk ik, bergwijn gaat het niet redden in het buitenland.
[Reactie gewijzigd op woensdag 7 november 2018 om 19:50]
Vind ik leuk
Shelbourne +5321
woensdag 7 november 2018 om 20:04
Tegen Inter had hij de 2-0 op de schoen totdat de doelman hands maakte en werd gespaard door de scheidsrechter. Bergwijn was tot zijn blessure de gevaarlijkste man aan PSV zijde, beter nog dan Lozano.
Vind ik leuk
Roeptoeter +8976
woensdag 7 november 2018 om 19:23
Als er 1 Nederlander binnen nu en 10 jaar kans maakt op een Gouden Bal is dat Frenkie. En persoonlijk heb ik die altijd beter gevonden dan Nouri, maar dat is als vloeken in de kerk.
[Reactie gewijzigd op woensdag 7 november 2018 om 19:24]
Vind ik leuk
woensdag 7 november 2018 om 19:24
Mooi voor PSV , stom van Ajax wordt een top speler heel erg goed bezig .
Wat een slecht beleid zou je dan zeggen om deze speler te laten lopen .
Vind ik leuk
Koekie1970 +3163
woensdag 7 november 2018 om 19:25
Je weer door!
Vind ik leuk
HansVites +5646
woensdag 7 november 2018 om 19:28
Hee VP hou eens op met dat domme gelul van Spaan te kopiëren en plakken dat boeit niemand wat die gek zegt.
Vind ik leuk
wilheimus +1462
woensdag 7 november 2018 om 19:30
Ik zeg het al jaren, maar er wordt helaas geen gehoor aan gegeven..
Vind ik leuk
Stranger +5805
woensdag 7 november 2018 om 20:55
Nou als ze alle dom gelul hier dan gaan weren wordt er wel verstandiger over voetbal gepraat maar zijn er ook maar een paar deelnemers.
Ook wordt het een stuk minder leuk , omdat niemand zich meer voor lul zet. Wat nu zo'n kleine 80 % doet😊
Vind ik leuk
HansVites +5646
woensdag 7 november 2018 om 21:51
Dat is waar er zitten hier wel een hoop idioten en kinderen.
Vind ik leuk
woensdag 7 november 2018 om 19:29
Pfffff die Henk Spaan gaat laatste tijd zeker vaak naar het strand. Want er lijkt wel zand in ze vagina te zitten! Wat een zeikerd zeg iets positiefs heb ik laatste jaren niet uit zijn mond horen komen.
Vind ik leuk
woensdag 7 november 2018 om 19:31
Ben ook geen Fan van hem Robbert maar hier heeft hij gelijk betreft Bergwijn .
Vind ik leuk
John M. +4957
woensdag 7 november 2018 om 19:44
In jou hebben wij hier op VP een nieuwe, sterke aanwinst.
Vind ik leuk
Jeroen77 +541
woensdag 7 november 2018 om 19:32
Hij praat ook altijd over Nouri. Nu weet ik het wel. Het begint een beetje op boekje promoten te lijken
[Reactie gewijzigd op woensdag 7 november 2018 om 19:32]
Vind ik leuk
Ryanaz +2716
woensdag 7 november 2018 om 19:42
Zou Spaan elke keer klaar komen als hij ajax verheerlijkt?
Vind ik leuk
John M. +4957
woensdag 7 november 2018 om 19:48
Als je het artikel goed leest, (is natuurlijk zeer moeilijk voor jou), zie je dat hij Ajax juist dom vindt.
Vind ik leuk
Ryanaz +2716
woensdag 7 november 2018 om 20:07
Maar wel de geweldige opleiding verheerlijken....
Vind ik leuk
John M. +4957
woensdag 7 november 2018 om 20:17
De opleiding is inderdaad zeer goed, net zo als bij PSV, Sparta en Feyenoord.
Ik bedoel dus de opleiding, wat er later met die talentjes gebeurt is weer iets anders.
Vind ik leuk
woensdag 7 november 2018 om 19:47
Waarom liet Harry Vermegen Henk Spaan ook alweer lopen ? Met een schop onder zijn kont als bonus ? Juist ja Spaan is zo zelfverzekerd van zichzelf en weet geen compromissen te sluiten. Vuilnisman, kan deze zak ook mee ?
Vind ik leuk
Enden +4422
woensdag 7 november 2018 om 19:52
Irritante vent die Spaan
Vind ik leuk
woensdag 7 november 2018 om 20:03
Wat belet Ajax om bergwijn terug te kopen.
Geld zat en kan prima op de plek van ziyech. Gewoon in januari al toeslaan.
Vind ik leuk
Voetbal@com +1550
woensdag 7 november 2018 om 20:04
Henk Spaan het hard gras orakel van Ajax, ik heb goed nieuws (niet dat je dit leest of het je interesseert), ik stop te lezen met jou columns en topics op vp, nu is Orlando Trustfull weer een Pipo.

Heeft Spaan zelf überhaupt ooit binnenkant voet een bal kunnen geven over 1 meter?

En de Nouri adoratie is prima maar hou dat verder voor jezelf ipv dit elke keer maar melden. Vraag me echt af of je het boek oprecht voor Nouri hebt geschreven?

Ik hoop i.i.g oprecht dat Nouri verbetering krijgt in zijn algemene levenskwaliteit.

Vind ik leuk
Shelbourne +5321
woensdag 7 november 2018 om 20:06
Henk Spaan kan zo in het rijtje van Pierre van Hooijdonk en Arno Vermeulen. Mensen die veel roepen en niemand daar een plezier mee doen.
Vind ik leuk
hoebie60 +164
woensdag 7 november 2018 om 20:07
achteraf is makkelijk maar dat nouri de goudenbal wint en de nieuwe cruijff zou worden . ik denk dat henk niet meer helder kan denken,
Vind ik leuk
torinofc +622
woensdag 7 november 2018 om 20:19
Bergwijn laat geen kut zien!
Vind ik leuk
Tismewat +162
woensdag 7 november 2018 om 20:45
Een echte kenner zo te lezen, waarschijnlijk zelf ook erg bedreven met een bal?
Vind ik leuk
woensdag 7 november 2018 om 20:43
De combinatie "dom en Spaan" past ook wel goed trouwens.
Vind ik leuk
orion73 +1527
woensdag 7 november 2018 om 22:40
Ach zo gaat dat toch overal. Spelers laten ze gaan waarvan ze later spijt wellicht hebben. Dat gebeurt op ieder niveau en overal.
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 08:36
Woordenboek: Zuurpruim -> Henk Spaan.
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 08:43
He Spaan, ken je feiten, Bergwijn wou zelf weg. Zoveelste keer dat je onzin uitkraamt.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws