Spaan over 'ongelooflijke combinatie': 'Zo dom dat Ajax die jongen liet lopen'

    Spaan over 'ongelooflijke combinatie': 'Zo dom dat Ajax die jongen liet lopen'

    woensdag 7 november 2018 om 19:18

    Henk Spaan was meteen verkocht toen hij een negenjarige Abdelhak Nouri voor het eerst aan het werk zag in de jeugd van Ajax. De columnist en schrijver zag dat Nouri een bijzondere klik had met onder meer Steven Bergwijn.

    "Die combinatie met Bergwijn was echt ongelofelijk. Zo dom van Ajax dat ze die jongen zomaar hebben laten lopen. Echt ongelofelijk dom, een minachting voor zijn talent", zegt Spaan in gesprek met Panorama. "Eigenlijk is het zo met opleiders: ze hebben hun favoriete spelertjes en dan schrijven ze anderen te snel af. Is met Bergwijn ook gebeurd. Laat maar gaan. Zelfs zonder opleidingsvergoeding. Heel dom van Orlando Trustfull, zijn trainer toen."

    PSV was er als de kippen bij om Bergwijn op jonge leeftijd over te nemen van Ajax. "Dat is een hele dure vergissing geweest en hetzelfde is gebeurd met Pablo Rosario. Kun je nagaan: je had een team met Nouri, Bergwijn, Rosario, Donny van de Beek en Noussair Mazraoui. Dat zijn nu al internationals en dat was Nouri ook geworden. Die lichting, de generatie '96/'97, was zó goed. Gek genoeg hoor je daar eigenlijk nooit iemand over."

    Spaan noemt Nouri zelfs in één adem met de Gouden Bal. "Nou ja, bij de Gouden Bal denk je nu eerder aan Mbappé, maar ik weet wel vrij zeker dat hij de top had gehaald. Kijk, Iniesta heeft ook nooit een Gouden Bal gewonnen, dus dat is vrij lastig voor spelers op die positie. Maar ik denk wel dat hij in de buurt van het niveau van Iniesta was gekomen."

    Lees meer over:EredivisieAjaxPSV

    Plaats een reactie

    woensdag 7 november 2018 om 19:20
    Ajax liet Bergwijn niet gaan, hij wou zelf weg. Fijn dat iemand die zoveel lult als Spaan zich ook goed inleest over de situatie. Man man man wat komt daar veel stront uit..
    [Reactie gewijzigd op woensdag 7 november 2018 om 19:21]
    Vind ik leuk
    Swout +700
    woensdag 7 november 2018 om 19:25
    Bergwijn? Is dat dat kereltje wat geen bal raakt in de CL? Kunnen we niet gebruiken meneer Spaan.
    Vind ik leuk
    rexxo +1253
    woensdag 7 november 2018 om 19:35
    Loop niet zo dom te lullen, als jij niet ziet dat Bergwijn potentie heeft kan je beter korfbal gaan volgen. Wat ook de reden is, het is zonde dat hij weg ging, daarin heeft Spaan wel gelijk. Daarentegen kan je maar 11 spelers opstellen.
    Vind ik leuk
    woensdag 7 november 2018 om 20:14
    Je kan wel potentie hebben ,maar als je niet presteert in de Cl , heb je er weinig aan, gisteren toch helemaal niks laten zien
    Vind ik leuk
    woensdag 7 november 2018 om 20:30
    Heeft nog niets laten zien tegen grote tegenstanders (Oranje, CL) uiteraard wel een voldoende tegen Ajax.
    Vind ik leuk
    windforce11 +1924
    woensdag 7 november 2018 om 19:44
    Bergwijn gaf de assist op Lozano waar de 3-0 tegen Ajax uit voort kwam.
    Vind ik leuk
    rexxo +1253
    woensdag 7 november 2018 om 19:58
    Pubertje, daar gaat het hier niet over.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 7 november 2018 om 19:59]
    Vind ik leuk
    Gordito +486
    woensdag 7 november 2018 om 20:45
    hij reageert wel op het afbranden van Bergwijn dat hij nog niets heeft laten zien. Dan mag je daar terrecht tegenoverstellen dat hij dat wel tegen jullie Godenzonen heeft gedaan, of niet soms.
    Verder was zijn actie en steekpass op Malen geniaal evenzo als de slalom langse enkele Inter-spelers. Het ligt er aan wat je wilt zien.
    Vind ik leuk
    windforce11 +1924
    woensdag 7 november 2018 om 21:25
    Zie de post waar ik op reageer....wijsneus
    Vind ik leuk
    Shelbourne +4666
    woensdag 7 november 2018 om 19:57
    Die jongen die vorig seizoen de titel won en nu weer bovenaan staat en daar een significants bijdrage aan heeft.
    Vind ik leuk
    Pimman +5002
    woensdag 7 november 2018 om 20:10
    Klopt dat Bergwijn zelf weg wilde bij Ajax. Maar nu is de vraag waaróm hij weg wilde. Wellicht bedoelde Spaan wel dat Ajax geen moeite heeft gedaan om hem te behouden. Oftewel een verhaal heeft meestal twee kanten. Je kan pas oordelen als je het in detail weet.
    Vind ik leuk
    bits +5386
    woensdag 7 november 2018 om 20:19
    Hij wou zelf weg, maar wat Spaan bedoeld, als je niet bij de favorieten hoort, mag je gaan als je wilt. Ze hebben niet eens geprobeerd om hem te behouden. Meneer Spaan is erg vaak op de Toekomst en toch zeker wel op de hoogte van wat er bij Ajax gebeurt. Maar goed, blind Spaan bashen doet het goed hier.
    Vind ik leuk
    Mr bien +2701
    woensdag 7 november 2018 om 19:21
    Dat hebben we gisteren gezien .
    Speelde niks klaar.
    Leuk voor de eredivisie maar Europees niks klaar gespeeld.
    Vind ik leuk
    woensdag 7 november 2018 om 19:29
    Je doet je naam er eer aan met zo'n opmerking. Baseer anders z'n potentie op 1 wedstrijd nadat hij net terug is van een blessure. Feit is dat hij momenteel ons meest veelbelovende buitenspeler is. Voor nu is dat inderdaad eredivisie niveau, maar deze jongen is pas net 21 geworden..
    Vind ik leuk
    Mr bien +2701
    woensdag 7 november 2018 om 19:36
    Ook de andere Europese wedstrijden was die onzichtbaar.
    Maar hij is nog jong.
    Vind ik leuk
    windforce11 +1924
    woensdag 7 november 2018 om 19:46
    Speelde goed in Barcelona
    Vind ik leuk
    Il Gordo +9421
    woensdag 7 november 2018 om 19:47
    Tegen Borisov ook niet slecht.
    Vind ik leuk
    Wim59 +107
    woensdag 7 november 2018 om 19:50
    Hij blijft jong denk ik, bergwijn gaat het niet redden in het buitenland.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 7 november 2018 om 19:50]
    Vind ik leuk
    Shelbourne +4666
    woensdag 7 november 2018 om 20:04
    Tegen Inter had hij de 2-0 op de schoen totdat de doelman hands maakte en werd gespaard door de scheidsrechter. Bergwijn was tot zijn blessure de gevaarlijkste man aan PSV zijde, beter nog dan Lozano.
    Vind ik leuk
    Roeptoeter +3957
    woensdag 7 november 2018 om 19:23
    Als er 1 Nederlander binnen nu en 10 jaar kans maakt op een Gouden Bal is dat Frenkie. En persoonlijk heb ik die altijd beter gevonden dan Nouri, maar dat is als vloeken in de kerk.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 7 november 2018 om 19:24]
    Vind ik leuk
    Roger Otten +1000
    woensdag 7 november 2018 om 19:30
    Denk Zoet dan nog eerder, wat een topkeeper!
    [Reactie gewijzigd op woensdag 7 november 2018 om 19:30]
    Vind ik leuk
    Swout +700
    woensdag 7 november 2018 om 19:32
    Topkeepers pakken punten.. Zoet verkloot het altijd weer op de 1 of andere manier xD
    Vind ik leuk
    Roeptoeter +3957
    woensdag 7 november 2018 om 19:38
    Een Loden Bal voor Zoet. Wel rollend uitreiken dan heb je kans dat hij hem kan tegenhouden.
    Vind ik leuk
    Talentscout +1124
    woensdag 7 november 2018 om 19:31
    Van al die spelers die Spaan noemt vind ik de klasse ook ernstig meevallen, ook Nouri ja. Vind het best schandalig dat van de Beek jarenlang als het grote talent werd beschouwd. Die krijgt misschien een carriere a la Klaassen. Frenkie staat straks 15 jaar lang op het middenveld van Barcelona
    Vind ik leuk
    Roeptoeter +3957
    woensdag 7 november 2018 om 19:37
    Dat is natuurlijk een beetje Ajax eigen. Frenkie zal altijd een Willem II stempel blijven houden. Dan, al dan niet bewust, worden de eigen talenten meer opgehemeld. Anders geven ze meteen aan dat ze er zelf niet zoveel van kunnen.
    Vind ik leuk
    Talentscout +1124
    woensdag 7 november 2018 om 19:41
    Het zal altijd onduidelijk blijven of het komt doordat hij zo lang bij Willem II is gebleven en daardoor niet verpest is met allerlei tactische onzin waardoor de creativiteit beperkt wordt, of dat het gewoon een natuurtalent is die ook bij Ajax van jongs af aan was doorgebroken...
    Vind ik leuk
    Gordito +486
    woensdag 7 november 2018 om 20:57
    Je zou bijna vergeten dat Frenkie voor de poorten van PSV is weggegrist. Pas nadat de vergevorderderde plannen van PSV naar buiten kwamen werd men in Amsterdam wakker en bood men meer. Niet omdat ze hem zelf op de korrel hadden maar omdat PSV interesse had. En zo gebeurd(e) het met veel spelers (oa Bande, Schuurs). En ook bij Lozano en Guti hebben ze de Hyena-techniek van Overmars toegepast. Gelukkig hebben deze spelers met hun hart gekozen.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 7 november 2018 om 21:02]
    Vind ik leuk
    Andre As +1117
    woensdag 7 november 2018 om 19:23
    Henk "Popie Jopie" Spaan, trek lekker een witte jurk aan. Maar stop alsjeblieft met de voetbvoetbalkenner te spelen.
    Vind ik leuk
    woensdag 7 november 2018 om 19:24
    Mooi voor PSV , stom van Ajax wordt een top speler heel erg goed bezig .
    Wat een slecht beleid zou je dan zeggen om deze speler te laten lopen .
    Vind ik leuk
    Koekie1970 +1020
    woensdag 7 november 2018 om 19:25
    Je weer door!
    Vind ik leuk
    HansVites +4892
    woensdag 7 november 2018 om 19:28
    Hee VP hou eens op met dat domme gelul van Spaan te kopiëren en plakken dat boeit niemand wat die gek zegt.
    Vind ik leuk
    wilheimus +1475
    woensdag 7 november 2018 om 19:30
    Ik zeg het al jaren, maar er wordt helaas geen gehoor aan gegeven..
    Vind ik leuk
    Stranger +5102
    woensdag 7 november 2018 om 20:55
    Nou als ze alle dom gelul hier dan gaan weren wordt er wel verstandiger over voetbal gepraat maar zijn er ook maar een paar deelnemers.
    Ook wordt het een stuk minder leuk , omdat niemand zich meer voor lul zet. Wat nu zo'n kleine 80 % doet😊
    Vind ik leuk
    HansVites +4892
    woensdag 7 november 2018 om 21:51
    Dat is waar er zitten hier wel een hoop idioten en kinderen.
    Vind ik leuk
    woensdag 7 november 2018 om 19:29
    Pfffff die Henk Spaan gaat laatste tijd zeker vaak naar het strand. Want er lijkt wel zand in ze vagina te zitten! Wat een zeikerd zeg iets positiefs heb ik laatste jaren niet uit zijn mond horen komen.
    Vind ik leuk
    woensdag 7 november 2018 om 19:31
    Ben ook geen Fan van hem Robbert maar hier heeft hij gelijk betreft Bergwijn .
    Vind ik leuk
    John M. +4766
    woensdag 7 november 2018 om 19:44
    In jou hebben wij hier op VP een nieuwe, sterke aanwinst.
    Vind ik leuk
    Jeroen77 +549
    woensdag 7 november 2018 om 19:32
    Hij praat ook altijd over Nouri. Nu weet ik het wel. Het begint een beetje op boekje promoten te lijken
    [Reactie gewijzigd op woensdag 7 november 2018 om 19:32]
    Vind ik leuk
    Ryanaz +2590
    woensdag 7 november 2018 om 19:42
    Zou Spaan elke keer klaar komen als hij ajax verheerlijkt?
    Vind ik leuk
    John M. +4766
    woensdag 7 november 2018 om 19:48
    Als je het artikel goed leest, (is natuurlijk zeer moeilijk voor jou), zie je dat hij Ajax juist dom vindt.
    Vind ik leuk
    Ryanaz +2590
    woensdag 7 november 2018 om 20:07
    Maar wel de geweldige opleiding verheerlijken....
    Vind ik leuk
    John M. +4766
    woensdag 7 november 2018 om 20:17
    De opleiding is inderdaad zeer goed, net zo als bij PSV, Sparta en Feyenoord.
    Ik bedoel dus de opleiding, wat er later met die talentjes gebeurt is weer iets anders.
    Vind ik leuk
    woensdag 7 november 2018 om 19:47
    Waarom liet Harry Vermegen Henk Spaan ook alweer lopen ? Met een schop onder zijn kont als bonus ? Juist ja Spaan is zo zelfverzekerd van zichzelf en weet geen compromissen te sluiten. Vuilnisman, kan deze zak ook mee ?
    Vind ik leuk
    Enden +4116
    woensdag 7 november 2018 om 19:52
    Irritante vent die Spaan
    Vind ik leuk
    Bill +775
    woensdag 7 november 2018 om 20:03
    Wat belet Ajax om bergwijn terug te kopen.
    Geld zat en kan prima op de plek van ziyech. Gewoon in januari al toeslaan.
    Vind ik leuk
    woensdag 7 november 2018 om 20:04
    Henk Spaan het hard gras orakel van Ajax, ik heb goed nieuws (niet dat je dit leest of het je interesseert), ik stop te lezen met jou columns en topics op vp, nu is Orlando Trustfull weer een Pipo.

    Heeft Spaan zelf überhaupt ooit binnenkant voet een bal kunnen geven over 1 meter?

    En de Nouri adoratie is prima maar hou dat verder voor jezelf ipv dit elke keer maar melden. Vraag me echt af of je het boek oprecht voor Nouri hebt geschreven?

    Ik hoop i.i.g oprecht dat Nouri verbetering krijgt in zijn algemene levenskwaliteit.

    Vind ik leuk
    Shelbourne +4666
    woensdag 7 november 2018 om 20:06
    Henk Spaan kan zo in het rijtje van Pierre van Hooijdonk en Arno Vermeulen. Mensen die veel roepen en niemand daar een plezier mee doen.
    Vind ik leuk
    hoebie60 +127
    woensdag 7 november 2018 om 20:07
    achteraf is makkelijk maar dat nouri de goudenbal wint en de nieuwe cruijff zou worden . ik denk dat henk niet meer helder kan denken,
    Vind ik leuk
    torinofc +374
    woensdag 7 november 2018 om 20:19
    Bergwijn laat geen kut zien!
    Vind ik leuk
    Tismewat +50
    woensdag 7 november 2018 om 20:45
    Een echte kenner zo te lezen, waarschijnlijk zelf ook erg bedreven met een bal?
    Vind ik leuk
    woensdag 7 november 2018 om 20:43
    De combinatie "dom en Spaan" past ook wel goed trouwens.
    Vind ik leuk
    orion73 +1451
    woensdag 7 november 2018 om 22:40
    Ach zo gaat dat toch overal. Spelers laten ze gaan waarvan ze later spijt wellicht hebben. Dat gebeurt op ieder niveau en overal.
    Vind ik leuk
    Kees Bman1 +2267
    donderdag 8 november 2018 om 06:57
    Spaan denken moet je aan een paard overlaten die heeft er meer verstand van dan jij .
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 08:36
    Woordenboek: Zuurpruim -> Henk Spaan.
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 08:43
    He Spaan, ken je feiten, Bergwijn wou zelf weg. Zoveelste keer dat je onzin uitkraamt.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws