Feyenoord-icoon ontsnapt aan verlamming en rolstoel: 'Kans van vijftig procent'

Feyenoord-icoon ontsnapt aan verlamming en rolstoel: 'Kans van vijftig procent'

Gepubliceerd: donderdag 8 november 2018 om 20:23do 08-11-2018 om 20:23

Feyenoord-icoon Rinus Israël is aan het opkrabbelen nadat hij afgelopen zomer de schrik van zijn leven kreeg. De 76-jarige oud-verdediger verloor plotseling de kracht in zijn benen en moest zich laten opereren.

IJzeren Rinus kampte met slijtage van zijn ruggenmerg en dreigde een dwarslaesie op te lopen. "Bij mij waren er nog een paar zenuwbanen naar de hersenen over, waardoor ik niet helemáál verlamd ben geraakt", blikt Israël terug in gesprek met De Telegraaf. "De voormalig Oranje-international moet zich nu voortbewegen met een wandelstok, maar prijst zich gelukkig. "De kans dat ik blijvend in een rolstoel terecht zou komen was vijftig procent, dus ik tel mijn zegeningen. Natuurlijk is het balen als je lichaam je in de steek laat, maar ik heb me daarbij neergelegd."

Israël heeft zijn dagelijks leven inmiddels weer zo veel mogelijk opgepakt. "Ik heb een fietsenwinkel in Landsmeer, die ik elke dag bezoek. Dan zit ik daar een paar uur met vrienden en kennissen lekker over voetbal te praten." Ook gaat hij zo vaak mogelijk kijken naar zijn voetballende en handballende kleinkinderen. "Wat dat betreft is er niets veranderd. Ik heb nog steeds een heerlijk leven."

Lees meer over:EredivisieFeyenoord

Plaats een reactie

donderdag 8 november 2018 om 20:27
Jeetje, dat is effe schrikken als ik dit lees. Heel veel sterkte Rinus Israel.
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 20:51
RINUS 4 ever
Vind ik leuk
Pimman +11403
donderdag 8 november 2018 om 22:25
Zeker schrikken..Amsterdammer Rinus met megaveel humor ..het slot op de Feyenoorddefensie van weleer ;)
Vind ik leuk
voorstopper +1154
donderdag 8 november 2018 om 20:28
Wordt er ook nog aan de Palestijnen gedacht?
Vind ik leuk
SimonSays +7391
donderdag 8 november 2018 om 20:32
Hierbij een shout-out naar Tinus Palestina!

Beter bekend als Stenen Tinus. Tinus Palestinus. Hij heeft overigens geen dwarslaesie maar een horizontale laesie.
[Reactie gewijzigd op donderdag 8 november 2018 om 20:37]
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 20:33
Gretta Duisenberg is al druk met het voorbereiden van een tocht.
Vind ik leuk
The Iceman +17964
donderdag 8 november 2018 om 20:52
Die heks willen ze boven/beneden niet hebben lijkt het wel.
Vind ik leuk
J Kiprich +18574
donderdag 8 november 2018 om 20:29
Nobody fucks with Iron Rinus!
Vind ik leuk
Fredje.R +325
donderdag 8 november 2018 om 20:31
hij heeft kleinkinderen.
Vind ik leuk
J Kiprich +18574
donderdag 8 november 2018 om 20:34
Daar heeft Iron Rinus op voorhand zelf voor gefucked!
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 20:52
Een echte rinus is daar niet vies van
Vind ik leuk
Omam-Biyik +292
donderdag 8 november 2018 om 20:31
Hey Krullebol !
Vind ik leuk
jari11 +4928
donderdag 8 november 2018 om 20:38
Mijn opa was ook ajacied natuurlijk vroeger, van hem hoorde ik altijd over de spelers van welleer van Ajax ( Cruyff,rep etc) maar ook over die van de tegenstanders toen hij ze in de meer zag voetballen. Schijnt echt een slager te zijn geweest die Israel, geweldige verdediger. Beterschap!
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 20:45
Israel - Lazeroms, eigenlijk het beste centrale verdedigingsduo die ik ooit bij Feyenoord heb gezien.
Vind ik leuk
MOKUM*** +2165
donderdag 8 november 2018 om 20:50
Beste weet ik niet De wolf/Fraser was ook niet voor de poes. Maar wel het hardste en gemeenste duo. Na de wedstrijd wel altijd respect voor de tegenstander.
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 20:54
Heb beide duo,s mee mogen maken maar het duo Israel - Lazeroms was echt harder en gemener als het duo de Wolf - Frazer hoewel dat ook een schitterend duo was.
Vind ik leuk
J Kiprich +18574
donderdag 8 november 2018 om 20:58
Verreweg het beste, niets kwam langs Lazeroms en Israel. De Wolf was meedogenloos en Fräser had stiletto's in z'n sokken. Maar waren niet zo hard als die andere twee.
Vind ik leuk
Kim Jung-On +5990
donderdag 8 november 2018 om 20:43
Ik mis de bronvermelding van VP....

En ik ben geen arts - maar slijtage aan het ruggenMERG is volgens mij niet mogelijk. Het is eerder slijtage aan de wervelkolom/wervels.
Vind ik leuk
MOKUM*** +2165
donderdag 8 november 2018 om 20:48
IJzeren Rinus! Mijn DWS held en 1e NLer die de EU1cup mocht omhoog houden.
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 21:04
En ik mocht er live bij zijn op 6 mei 1970 in het Sansiro stadion in Milaan.
Vind ik leuk
MOKUM*** +2165
donderdag 8 november 2018 om 21:13
En ik voor de buis, toen al een liefhebber van voetbal, geen blinde fan, nog steeds supporter van DWS, maar hoop tegenwoordig wel dat Ajax kampioen van NL wordt. DWS nog steeds de enige club die na promotien naar de ED direct kampioen van NL werd.
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 21:17
Dus jij hoort ook al misschien tot de oudere generatie. Ja, vertel me wat over DWS want daar is menig top speler vandaan gekomen. Maar bestaat DWS nog?
Vind ik leuk
MOKUM*** +2165
donderdag 8 november 2018 om 22:25
Jazeker bestaat DWS nog, speelt 2e klasse.
Ben van 1960
Vind ik leuk
Pimman +11403
donderdag 8 november 2018 om 22:34
Aha ik heb vaak met Blauw-Wit jeugd tégen DWS gespeeld oa in 1 team met keeper Edward Metgod.. (ja ik kon een aardig balletje trappen;)) Thuis op sportpark Sloten. Uit Spieringerhorn..zitten ze daar nog steeds?
Vind ik leuk
MOKUM*** +2165
donderdag 8 november 2018 om 22:39
Ja DWS zit nog steeds op Spieringhorn
Vind ik leuk
Pimman +11403
donderdag 8 november 2018 om 22:44
Mooi zo..Blauw-Wit is later samengegaan met Osdorp dacht ik. Tja vroeger waren dat écht grote clubs!
Vind ik leuk
MOKUM*** +2165
vrijdag 9 november 2018 om 00:07
Ja Blauw-Wit is met OSDORP/SPORT,KBV, Neerlandia/SLTO, SCZ'58/ASSV, Beursbengels samengegaan en heet nu Blauw-Wit Beursbengels
Vind ik leuk
Pimman +11403
donderdag 8 november 2018 om 22:35
Aha oke super met de goal van Rinus ;)
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 22:38
Jazeker super van Rinus, maar die goal van Celtic had nooit goed gekeurd mogen worden want die scheidsrechter stond gewoon in de weg dus Eddie PG zag die bal uit die vrije trap niet op tijd aankomen.
Vind ik leuk
MOKUM*** +2165
donderdag 8 november 2018 om 22:40
Eddie PG ook bij Ajax gespeeld.
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 22:43
Ook? Wat wil je daarmee zeggen? Cruijff heeft ook bij Feyenoord gespeeld.........
Vind ik leuk
MOKUM*** +2165
donderdag 8 november 2018 om 23:54
Cruijff speelde met Feijenoord. :) relax maat geen bedoelingen.
Vind ik leuk
Pimman +11403
donderdag 8 november 2018 om 22:42
Aha oke weet ik dan niet meer maar was natuurlijk wel de eerste NL- club die de cup met grote oren pakte. Jullie als eerste wij de meeste..mooi verdeeld ;)
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 22:48
Niks mooi verdeeld, wij hebben alle Europese cups en de Wereld beker als eerste gewonnen bovendien zijn wij de laatste Nederlandse club die een Europese hoofdprijs hebben gewonnen in 2002.........;-)
Vind ik leuk
Pimman +11403
donderdag 8 november 2018 om 23:05
Hahaa..zo had ik em nog niet bekeken. LOL!
Vind ik leuk
MOKUM*** +2165
donderdag 8 november 2018 om 23:58
Feijenoord heeft niet alle EU bekers gewonnen, de EU2 cup niet, Ajax is de enige club die alle bekers heeft gewonnen. EU1, EU2, UEFAcup, Wereldbeker, Supercup, Jaarbeursstedenbeker (voorloper van de UEFAcup).
Vind ik leuk
Ditsu Roan +276
donderdag 8 november 2018 om 20:51
Veel sterkte Rinus Israel
Vind ik leuk
Cookee +12918
donderdag 8 november 2018 om 20:51
Houd vol IJzeren Rinus. Dat het je goed moge gaan.
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 20:55
Ijzeren Rinus dit ga je ook fixen !
Sterkte !
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 21:27
Legende Rinus
Sterkte en blijf nog lang bij ons.
En blijf praten over voetbal
Vind ik leuk
Smithsonian +45005
donderdag 8 november 2018 om 21:54
Ben er stil van.

Sterkte ouwe reus.
Vind ik leuk
Bowy +70
donderdag 8 november 2018 om 23:32
Sterkte Rinus en veel succes met het verdere herstel.Het ga je goed.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 07:08
Sterkte ijzeren rinus
Vind ik leuk