Everton-zoektocht verloopt hopeloos; kwestie funest voor Klaassen

Everton-zoektocht verloopt hopeloos; kwestie funest voor Klaassen

vrijdag 24 november 2017 om 10:30

Het is inmiddels meer dan een maand geleden dat Ronald Koeman ontslagen werd als hoofdtrainer van Everton en nog altijd staat er geen nieuwe manager voor de groep bij de club uit Liverpool. Waarom duurt de zoektocht van grootaandeelhouder Farhad Moshiri, die de leiding heeft genomen over deze kwestie, zo lang?

Op 23 oktober kwam het Everton-avontuur van Koeman ten einde. Een maand later is de situatie van de club echter in weinig opzichten verbeterd. Na het ontslag van Koeman werd verloren van Chelsea en Leicester City en kwam het niet verder dan een gelijkspel tegen Crystal Palace. Tegen Watford werd wél gewonnen, maar in de Europa League ging het weer twee keer mis voor Everton met een 3-0 nederlaag tegen Lyon en een 1-5 oorwassing door Atalanta Bergamo donderdagavond. De ploeg is uitgeschakeld in de Europa League, staat op de zestiende plek in de Premier League en speelt nog altijd dramatisch.

Waarom verloopt de zoektocht van Everton zo moeilijk?
Na 32 dagen is interim-manager David Unsworth nog altijd de man bij Everton, dus het is duidelijk dat er iets misgaat in de zoektocht naar een nieuwe trainer. Dit keer heeft grootaandeelhouder Moshiri volgens de Daily Mail de leiding genomen over de kwestie en zijn aanpak is anders dan die van Everton voorheen. De Iraniër kan niet tot een hard besluit komen over welke koers de club moet varen na het vertrek van Koeman en wie daar de beste man voor is. Kandidaten komen en gaan, maar een realistische optie zit er vooralsnog niet tussen. Dat Everton nog altijd niet dichterbij een aanstelling is zegt genoeg over de huidige situatie van de club.

Wie waren de kandidaten?
Er was wel een man waar vrijwel iedereen bij Everton het in zag zitten, maar realistisch was zijn komst niet. Marco Silva maakt een verrassend goed seizoen door bij het uitstekend voetballende Watford en Everton was bereid elf miljoen euro neer te leggen om hem weg te kapen, maar de kans het slagen van deze deal was vanaf het begin al nihil. Waarom zou Watford - voor een schijntje ten opzichte van een spelersverkoop - zijn goed presterende manager midden in het seizoen laten gaan? Wat voor een signaal zou dat afgeven aan de fans? En waarom zou Silva zelf zijn club midden in het project verlaten voor een niet-uitgebalanceerde ploeg in nood? Inmiddels heeft Everton, zoals verwacht, een dikke streep door zijn naam moeten zetten.

Een andere droomkandidaat was Diego Simeone, maar ook hij heeft weinig reden om zijn Atlético Madrid op dit moment te verlaten voor Everton en vertelde dat dan ook tijdens een persconferentie. Sam Allardyce werd door de Engelse media naar Goodison Park geschreven en zou een favoriet zijn van technisch directeur Steve Walsh. Op 5 november vond er een ontmoeting plaats tussen Allardyce en Moshiri, maar binnen Everton en de fanbase was er geen eensgezindheid over de aanstelling van de Engelse manager.

Wie blijft er dan over?
Een nieuwe naam in de geruchtencarrousel is die van Ralf Rangnick. De technisch directeur van RB Leipzig solliciteerde in 2013 al naar de managersfunctie bij Everton, maar legde het destijds af tegen Roberto Martinez. Rangnick heeft in de afgelopen zes jaar slechts twaalf maanden als hoofdtrainer gewerkt, waardoor er ook nu wat twijfels bestaan.

Verder is er nog Sean Dyche, de manager van Burnley. Gezien het feit dat hij een goedkope afkoopsom in zijn contract heeft staan en Everton daar nog altijd niet gebruik van heeft gemaakt, ziet de clubleiding het niet echt in hem zitten. Ondertussen blijft de naam van Allardyce door het uitblijven van de komst van een nieuwe trainer rondzingen.

Kan Everton niet met Unsworth door?
Direct nadat hij de taken van Koeman overnam als interim-manager liet Unsworth zijn interesse in een aanstelling voor de rest van het seizoen blijken. Nu er maar geen manager gevonden wordt, wordt de kans steeds groter dat hij de 'seat' bij Everton krijgt. Unsworth ligt goed in de spelersgroep, maar zijn prestaties vallen tot nu toe zwaar tegen en zijn niet beter dan die van Koeman. Daardoor rijst ook de vraag: welke manager kan van deze niet goed samengestelde spelersgroep wél een succesvolle ploeg maken?

Hoe zit het ondertussen met Klaassen?
Davy Klaassen werd lang in bescherming genomen door Ronald Koeman, die bleef geloven in zijn miljoenenaankoop ondanks zijn problemen om het tempo van de Premier League bij te kunnen benen. Inmiddels begint het er echter treurig uit te zien voor de spelmaker. Tegen Atalanta donderdagavond werd hij na 62 minuten gewisseld. Zijn laatste wedstrijd in de Premier League dateert van 23 september, tegen Bournemouth. Sinds het vertrek van Koeman heeft Klaassen geen enkele keer meer bij de selectie gezeten voor een competitieduel. Voor de oud-Ajacied zal heel veel gaan afhangen van wie de nieuwe manager wordt bij Everton.

Plaats een reactie

vrijdag 24 november 2017 om 10:36
Haha geen hond wil met deze selectie aan de gang!!
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 11:22
Misschien is sjaak Polak te porren?
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 10:37
Edit VP: was verkeerd geformuleerd. Aangepast, thanks
[Reactie gewijzigd op vrijdag 24 november 2017 om 10:38]
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 10:39
Cl.ranierie
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 10:44
Davy Klaassen kan met succes aanspraak maken op smartegeld. Ronald Koeman is schatplichtig.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 24 november 2017 om 10:47]
Vind ik leuk
rpaulp50 +3820
vrijdag 24 november 2017 om 10:45
Seizoen uitzieken met Unsworth en dan met een schone lei; Nieuwe Trainer - Manager en nieuwe spelers aantrekken.
Een andere nieuwkomer gaat het ook niet redden "1,2,3" in deze situatie maar dat wordt wel verwacht en dan begint de ellende weer voor'n af aan...
[Reactie gewijzigd op vrijdag 24 november 2017 om 10:45]
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 10:51
Puur qua resultaten valt David Unsworth niet zo gek veel te verwijten.

Chelsea uit voor de League Cup was 2 dagen na het ontslag van Koeman en daar werd met 2-1 verloren; een hele normale nederlaag. Een paar dagen later uit naar Leicester en verloren, daar zal ook niemand van op hebben gekeken.. Thuis tegen Watford een 0-2 achterstand omgebogen tot een spectaculaire 3-2 overwinning. Een punt gepakt bij Palace en voor het huidige Everton is in principe ieder punt in een uitwedstrijd in de PL mooi meegenomen. De Europa League was na 3 duels al zo goed als kansloos, had geen enkele prioriteit meer en dat was te zien aan de opstellingen, de optredens en de uitslagen.. De komende weken worden er wel resultaten verwacht en dat kan ook met Southampton (uit), West Ham (thuis) en Huddersfield Town (thuis) voor de boeg.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 24 november 2017 om 11:08]
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 11:05
Ik hoop de komende weken dan ook op 0 punten voor Everton. En ja, ik weet al wat de eventuele reactie,s zullen zijn;)
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 11:25
Naja palace (niet in goede doen) en leicester had je als Everton supporter meer van verwacht denk ik. Zijn op het moment ook geen hoogvliegers.
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 11:30
Leicester uit kwam in een periode dat er al tijden niet meer was gewonnen, de week ervoor hadden ze een enorm pak slaag gehad in eigen huis (2-5) en het team speelde zonder enig zelfvertrouwen.. Als je dan uit naar Leicester moet die net 2 wedstrijden achter elkaar hadden gewonnen, is een nederlaag helemaal niet vreemd, misschien dat je op voorhand op een puntje zou kunnen hopen.

Een punt uit bij Palace vind ik gewoon een acceptabel resultaat voor het Everton van dit moment, zeker nu Palace Zaha weer terug heeft en het echt wel beter draait dan in het begin van het seizoen. Natuurlijk zal de Everton-fan op bonuspunten hebben gehoopt, maar een gelijkspel is geen reden tot kritiek in mijn ogen.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 24 november 2017 om 11:41]
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 11:10
Davy Klaassen heeft gewoon de verkeerde club en de verkeerde competitie gekozen.
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 11:52
Davy Klaassen is gewoon niet goed genoeg voor het buitenland. Totaal geen techniek en moet alles met hard werken verbloemen. Dat lukt niet in Engeland . Ajax was zijn top
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 12:56
Davy Klaassen is, in tegenstelling tot jullie Van Ginkeltje, zeker goed genoeg voor het buitenland. Clubs als Dortmund, AC Milan en Fenerbahce hebben al interesse getoond, die zien ook wel dat het tegen concurrentie als Rooney en Sigurdsson lastig tegen aan te vechten is.

Klaassen krijgt ergens anders wel een kans en terecht.
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 13:19
Denk jij dat bij bovengenoemde clubs de middenvelders minder zijn dan bij Everton. Pfff jij hebt echt geen verstand van voetbal. De middenvelders van Dortmund en Milan zijn 2 keer beter. Luuk de Jong is trouwens ook z'on speler als clasie en Klaassen . Goed en waardevol in de eredivisie maar niet goed genoeg voor het buitenland. Van Ginkel , daar ga ik maar niet over beginnen. Die kan dadelijk overal naartoe maar kiest voor een slimme optie om zich verder prima te ontwikkelen.
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 14:10
Ik noemde deze clubs als voorbeeld dat er nog genoeg clubs interesse hebben om Klaassen een tweede kans te geven, slimmerd. Ik zeg nergens dat de middenvelders daar minder zijn. Wel is het zo dat Rooney een legende bij Everton is en Sigurdsson voor bijna 50 miljoen is gekocht afgelopen zomer. Als je een beetje weet hoe het gaat bij dat soort clubs, weet je dat dat soort spelers koste wat het kost moeten spelen. Die worden verkozen boven speler die 'maar' 27 miljoen hebben gekost.

Van Ginkel is mislukt bij Chelsea, Stoke City en AC Milan, geen enkele club van naam gaat hem nog nemen. Die gaat net als Pröpper afgelopen zomer naar een club als Brighton of dergelijke, onderin de topcompetities of in de subtop van competities als de Ligue 1. Zal wel een Engelse club worden, dat Van Ginkel gek op geld is, is al eerder gebleken.
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 16:01
Kijk is op de ranglijst waar Brighton staat. Propper is daar de beste speler. V Ginkel gaat het absoluut maken en daarom wil Chelsea hem ook nog niet afschrijven. Rooney heeft ook heel veel wedstrijden niet gespeeld omdat andere de voorkeur kregen. Daarbij genomen heeft Everton ook 30 miljoen betaald voor Klaassen en nog veel van deze bedragen uitgegeven voor andere spelers. Klaassen is gewoon te slecht. Zit de tribune warm te houden terwijl er jeugd op de bank zit
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 16:26
Pröpper is samen met Izquierdo de beste speler van Brighton ja, dat hoef je mij niet te vertellen, ik kijk genoeg Premier League. Maar Brighton is met alle respect ook gewoon het Excelsior/VVV van de Premier League, hebben aan het begin veel punten gepakt, wat ze gaat helpen tegen de strijd tegen degradatie. Ze gaan echter natuurlijk nog zakken en zijn gewoon een degradatiekandidaat, dit seizoen misschien middenmotor. Toch heel wat anders dan Everton.
Klaassen heeft nog nauwelijks de kans gekregen om te wennen, die kan je nu nog niet bestempelen als niet goed genoeg. En over Van Ginkel weten wij beide dat Chelsea hem verhuurd heeft om zijn waarde op te krikken. Die gaat straks naar een zelfde soort club als Pröpper, hoogstens naar een club als West Ham.
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 16:32
West ham en Everton gaan eruit. Ze hebben allemaal spelers die denken vedettes te zijn. Juist huddersfield en brighton blijven erin omdat die keihard werken en dat extra stapje zetten. Dan nog vind ik het vreemd dat jij ac Milan en Dortmund als voorbeelden noemt. Ik zou eerder benevento crotone Reading of hull city zeggen bij Klaassen . Propper is natuurlijk ook gewoon 3 klasse beter dan Klaassen . Met techniek kom je daar een stuk verder
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 17:19
Dat van die vedettes klopt en West Ham zou best eruit kunnen gaan, maar Everton heeft te veel kwaliteit om er uit te gaan.

Pröpper beter dan Klaassen? Daarom stond Pröpper er aan het begin van het seizoen zeker ook naast bij PSV? Schei uit man, Klaassen was vorig seizoen samen met Ziyech DE man bij Ajax in de Europa League en Pröpper had zelfs moeite om uit te blinken in de Eredivisie. Leuke speler hoor, die Pröpper, maar Klaassen is toch een klasse beter.

En nogmaals: Dortmund en AC Milan noemde ik als voorbeelden van clubs die al interesse hadden getoond, ik zeg niet dat ie daar heen moet. Klaassen zou er goed aan doen om naar een club als Schalke 04 te gaan.
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 13:06
De club heeft gewoon de verkeerde speler gekozen. Totaal niet goed genoeg. Dat ziet een blinde nog, en nu heel Engeland . Clasie is ook z'on voorbeeld die zich totaal heeft overschat. Beide spelers zijn 2de divisie Engeland niveau
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 13:14
Clasie heeft het in tegenstelling tot Klaassen nooit Europees laten zien. Bovendien mist hij het fysiek voor de PL. Totaal niet vergelijkbaar dus.

Hier wil ik het graag bij laten.
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 11:15
Gisteren igg een mooi resultaat behaald thuis tegen Atalanta.
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 11:18
Ze hadden ook gewoon.koeman kunnen houden.....
Vind ik leuk
frank1971 +2040
vrijdag 24 november 2017 om 11:46
Klaassen is een eredivisiespeler en niet meer dan dat.
Vind ik leuk
mcmodd +12088
vrijdag 24 november 2017 om 12:16
Jammer, waar zijn die mooie dagen van Everton gebleven? De wedstrijden om de FA-cup, de verrassingen tegen Man United en Liverpool? Zal Everton de dans om degradatie kunnen ontlopen? Ik ben, eerlijk gezegd, bang van niet. Neem nooit meer een Nederlandse trainer is mijn advies. Zij die het aankunnen hebben genoeg reden om een club in Nederland beter te maken. Zij die het ook niet aankunnen hebben er niets te zoeken.
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 12:23
Met alle respect, maar nu doe je wel erg paniekerig in mijn ogen. Everton gaat echt wel tenminste 3 clubs onder zich houden, uiteindelijk denk ik dat ze in mei ergens rond plek 13 staan. Het zou een erg teleurstellend seizoen betekenen, maar degradatie naar het Championship?

Ze hebben in verhouding een loodzwaar programma gehad tot nu toe in de competitie (Man. City, Chelsea, Spurs, Man. Utd, Arsenal) en gaan de komende maanden echt wel de nodige punten pakken.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 24 november 2017 om 12:30]
Vind ik leuk
mcmodd +12088
vrijdag 24 november 2017 om 12:30
Ik help het je hopen. En paniek is een begrip dat in combinatie met voetbal niet voorkomt bij mij. Als voetbalenthousiasme bij mij zou leiden tot paniek over een degradatie bij een Engelse subtopper dan had ik me al tot een notaris gewend om mijn testament nog eens onder de loep te nemen. Dramatisch zou het goede woord kunnen zijn, ware het niet dat ik een fan ben van ManUnited.
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 12:34
Het zou mij ook niet uitmaken, maar de kans erop is wat mij betreft dusdanig verwaarloosbaar dat ik me erover verbaasde dat het überhaupt ter sprake komt.
Vind ik leuk
mcmodd +12088
vrijdag 24 november 2017 om 12:40
Nou, een zestiende plaats in de PL is wel heel erg tegenvallend hoor en vooral het vooruitzicht dat trainers het ook niet zien zitten is ook niet bemoedigend. Davy Klaassen zou dan toch minimaal zo’n club uit het moeras moeten kunnen trekken, maar ook dat schijnt niet te gaan ;—/))
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 13:10
Het hoeft zeker geen punt te zijn als Unsworth, die 4 punten uit de laatste 2 wedstrijden haalde, het seizoen zou afmaken. Hij ligt goed bij de spelers en kent de competitie erg goed.

Ik zou me als Everton-fan i.i.g. over degradatie geen zorgen maken en nog altijd uitgaan van plaats 12/13. Misschien op den duur zelfs de onderkant van het linkerrijtje als het een beetje begint te lopen met dit materiaal en de wetenschap dat Barkley en Bolasie binnenkort weer beschikbaar zijn.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 24 november 2017 om 13:21]
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Everton-zoektocht verloopt hopeloos; kwestie funest voor Klaassen