Stop met zeiken op de VAR en kijk eens in de spiegel, trainers en spelers

Stop met zeiken op de VAR en kijk eens in de spiegel, trainers en spelers

Gepubliceerd: dinsdag 12 februari 2019 om 12:45di 12-02-2019 om 12:45

Laatste update: dinsdag 12 februari 2019 om 13:39di 12-02-2019 om 13:39

OPINIE - Zeiken en commentaar leveren op de videoscheidsrechter is de normaalste zaak van de wereld geworden. Zelfreflectie is nu eenmaal een zeldzaam verschijnsel in de voetballerij. 

Afgelopen zondag gelezen, direct na de clash tussen PSV en FC Utrecht waarbij beide teams een strafschop werd onthouden en op televisie en social media de VAR voor de zoveelste keer dit seizoen de volle laag kreeg: we zeggen ook niet dat een Ferrari een slechte auto is als iemand zonder rijbewijs dat ding in puin rijdt. Spijker op z'n kop natuurlijk: als voetballer, trainer of analist hoor je er tegenwoordig niet bij wanneer je géén kritiek spuit op de VAR, maar waarom kijkt niemand eens verder dan zijn neus lang is? De videoscheids is een geweldige verrijking die, logisch lijkt mij, tijd nodig heeft om optimaal te functioneren. 

Het geklaag over de VAR wordt gevoed door conservatieve types als Willem van Hanegem en Dick Advocaat, die blijkbaar liever alles bij het oude laten en een vervlogen tijdperk vol geniepig geschop en geknijp romantiseren. Tuurlijk, er gaat dit seizoen (te) veel mis, maar geef het een kans, leg je er bij neer dat de VAR nu eenmaal in de kinderschoenen gaat- en ga met de KNVB constructief nadenken over manieren om het systeem te optimaliseren en transparanter te krijgen. 

Nee, liever jammeren profs en coaches continu over het onrecht dat ze is aangedaan. De scheidsrechters stapelen fout op fout en over hun eigen gebreken en missers hoor je zelden iets. Zelfreflectie is in de voetballerij nu eenmaal ver te zoeken. De schuld bij een ander leggen is natuurlijk ook veel comfortabeler. Wat ik oprecht niet snap: hoe verkoop je dat aan jezelf, altijd maar zeiken op de arbitrage, en ondertussen sans gêne voortdurend onsportief gedrag vertonen op en naast het veld? 

Het gekanker en gescheld van trainers richting de vierde man is het állerergste. Onfatsoenlijk en ook nog eens compleet nutteloos. Ik heb dat nooit begrepen. Dan de voetballers zelf: tegenstanders kaarten aansmeren door overdreven naar de grond te gaan. Vragen om geel of rood. Blessures faken. Altijd maar weer dat gesjor aan elkaars shirt. Na werkelijk élke beslissing van de scheidsrechter schreeuwend protesteren. Keepers die minutenlang tijdrekken. Steeds maar weer die bal eventjes wegtikken. 

Kijk eens in de spiegel, Eredivisie-profs, en leg je er bij neer dat het voetbal dankzij de VAR uiteindelijk oneindig veel leuker, aantrekkelijk, eerlijker en minder irritant wordt. 

(Paul Audenaerd/VoetbalPrimeur)

We zijn ook benieuwd naar jouw kijk – dus laat je stem horen in de comments.

Lees meer over:Eredivisie

Poll

Ben jij enthousiast over de VAR?

(1221 stemmen)

Plaats een reactie

dinsdag 12 februari 2019 om 12:47
Ajax heeft in dit seizoen tot nu toe, meer punten gehaald dan de laatste 8 jaar in deze fase. #knowyourfacts!
Vind ik leuk
imho +2354
dinsdag 12 februari 2019 om 12:51
Wat heeft dit te maken met het artikel? En wat heb je aan "meer" punten als er een ander team is wat nog meer punten heeft?
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 12:53
alleen om aan te geven dat het zo slecht nog niet gaat. Keep the positivity alive!
Vind ik leuk
imho +2354
dinsdag 12 februari 2019 om 12:56
Mee eens, als is 4 punten uit de laatste 4 wedstrijden natuurlijk wel erbarmelijk. En je koopt er op het einde van de rit weinig voor. Ajacieden hoor je niet klagen als ze weer eens op een "de boer-achtige" manier kampioen worden, desnoods met slechts 70 punten.
Vind ik leuk
phritzzz +4451
dinsdag 12 februari 2019 om 13:03
Inderdaad wat een treurige naam zeg. Get a life!
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 13:01
Kies eens een een andere naam man, triest gewoon dit. Wordt schijtziek van dat kleuterachtige gedoe.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 13:03
Zo, jij gaat er met een gestrekt been in!
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 13:11
Ja is nergens voor nodig zo'n provocerende naam. Ik wordt schijtziek van dat getroll hier. Je kan geen topic openen of je komt alleen maar dat onzin tegen. Het is gewoon een voetbalsite waar we met zn allen ern beetje van willen genieten. Zo wordt t onmogelijk gemaakt. Stop er mee man met zo'n naam.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 13:16
zoals je ziet, werd ik ook schijtziek van de psv trollen. Ik vond het tijd voor wat tegengas. Vandaar een account. Normaliter lees ik en negeer ik. Maar het wordt de laatste tijd wel erg veel. De hoeveelheden stront tegen ajax in de ajax topics brengt een negatieve lading met zich mee. Een algeheel gevoel van Ajax fukt het weer op, terwijl ajax het beste seizoen draait in 10 jaar. Dat wil ik veranderen, door pro-ajax te trollen.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 13:18
Hier lok je alleen maar meer reacties mee uit. Verbeter de wereld begin bij je zelf. Bij Ajax lopen net zoveel trollen.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 13:21
inderdaad, wij zijn niet verheven boven andere. Al vind ik wel dat de meeste mensen die hier reageren niet objectief zijn, en beseffen dat Nederland een klein voetballand is wat jaren boven zijn macht gestreden heeft. Succes van nederlandse clubs moet aangemoedigd worden, en niet afgekraakt. Ik heb er voor woensdag een hard hoofd in dat er een mooi resultaat geboekt word, en als het niet gebeurt, nodig ik je uit even een kijkje te nemen op dit forum. Hoongelach alom, voor wat?
Vind ik leuk
Blindsy +20305
dinsdag 12 februari 2019 om 13:20
De prestatie van PSV is dan ook briljant te noemen.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 13:22
Klopt, draaien echt een geweldig seizoen. Luuk de jong word echt onderschat!
Vind ik leuk
Blindsy +20305
dinsdag 12 februari 2019 om 13:29
Ik doe overigens niet mee met het gehuil. Ajax heeft n mooi team en speelde tot de jaarwisseling goed tot zeer goed. Nu is het even iets minder.
Het eerste betekent niet dat je n goddelijk statuur bezit en de CL gaat winnen. Het laatste betekent niet dat de boel in elkaar gestort is. Een aardige wedstrijd tegen Real kan de boel al weer op de rit krijgen.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 13:29]
Vind ik leuk
michelhx +4684
dinsdag 12 februari 2019 om 12:47
Amen. En besef: zonder VAR had je nog veel meer discutabele momenten gehad.
Vind ik leuk
wattenstaafje +23821
dinsdag 12 februari 2019 om 12:49
VAR is gewoon kut
Vind ik leuk
phritzzz +4451
dinsdag 12 februari 2019 om 13:03
Onderbouwing?
Vind ik leuk
wattenstaafje +23821
dinsdag 12 februari 2019 om 13:10
Het is gewoon kut. Pure willekeur. Alles wat langs de lijnen en in het veld loopt moet dit gewoon doen. VAR heeft geen enkele waarde.
Vind ik leuk
phritzzz +4451
dinsdag 12 februari 2019 om 13:15
Ik vroeg om een onderbouwing niet om nog meer gescheld en gezeur.....
Vind ik leuk
wattenstaafje +23821
dinsdag 12 februari 2019 om 13:17
Pure willekeur. Alles wat langs de lijnen en in het veld loopt moet dit gewoon doen. VAR heeft geen enkele waarde.
Vind ik leuk
Gelukshand +1482
dinsdag 12 februari 2019 om 13:18
Ook zonder Var was het willekeur, dus wat is je punt?

Willekeur heeft niets te maken met de var maar met de regels.
Vind ik leuk
wattenstaafje +23821
dinsdag 12 februari 2019 om 13:22
Als het beide willekeur is voegt het dus niks toe en dus kan de VAR beter stoppen want het is nu willekeur in het kwadraat.
Vind ik leuk
Gelukshand +1482
dinsdag 12 februari 2019 om 13:26
Volgens mij is er maar 1 die het beslist, waar komt die andere willekeur vandaan dan?
Vind ik leuk
Deck010 +10184
dinsdag 12 februari 2019 om 13:39
Zolang een VAR of scheidsrechter beslist over een moment wel of niet terugkijken blijf je het gevoel van willekeur houden. Als ze nu eens beginnen met de aanvoerders van beide teams 3 terugkijk momenten per helft te geven, komen waarschijnlijk alleen relevante situaties aan bod. Per slot van rekening zien of voelen voetballers zelf het beste wat er daadwerkelijk gebeurd is. Naar mijn idee haal je hier het gevoel van partijdigheid van de scheids/VAR voor een groot deel weg.
Vind ik leuk
Gelukshand +1482
dinsdag 12 februari 2019 om 13:51
Nee, je moet altijd de mogelijkheid hebben om een beeld terug te kijken en maar 3x.

Je refereerd aan tennis, waar dit zo is.
Maar is de situatie heel duidelijk, bal is uit of de bal is niet uit. Daar is geen discusie over mogelijk.

Bij doellijn technologie is dat ook duidelijk, bal is over de lijn of de bal is dat niet.

De willekeur is namelijk dat de scheids bepaald of een shirt vastpakken bij de ene wedstrijd(Vittesse-Heerenveen) wel een strafschop is en bij Utrecht-PSV niet. Dat lijkt op willekeur (of bescherming van de grote clubs). zo is een botsing met een keeper de ene keer wel een overtreding en de andere keer niet.
En zo zijn er talloze voorbeelden die ene keer wel wordt bestraft en de andere keer niet.

Men moet gewoon duidelijk zijn. Hands is hands en ook als je er per ongeluk de bal raakt tijdens een val.
Of als er op je hand wordt geschoten is dat hands.

Wordt er bij een duel eerst de man geraakt en daarna de bal dan is dat een overtreding, alleen niet bij een schouder tegen schouder duel.
Vind ik leuk
phritzzz +4451
dinsdag 12 februari 2019 om 14:13
Goed verwoord gelukshand
Vind ik leuk
Deck010 +10184
dinsdag 12 februari 2019 om 14:24
Dat de regels strikter moeten worden gehandhaafd ben ik het met je eens.
Ik refereer in dit geval niet naar tennis want daar kun je een challenge aanvragen, en deze behoud je als je gelijk blijkt te hebben.

Ik ben meer van mening dat je 3x per helft de kans moet krijgen om de scheidsrechter en VAR naar een situatie te laten kijken.
Momenteel gebeurt dit te pas en te onpas. Komt de snelheid van het spel niet ten goede, en als een VAR vaker bij de een ingrijpt als bij de ander krijg je weer dat gejank over voortrekkerij en zo.

Strikte regels combineren met terugkijkmomenten op verzoek van (alleen) de aanvoerders haalt de dynamiek niet uit het spel, en komen er alleen situaties aan bod die er volgens de spelers in het veld om doen.
Vind ik leuk
Gelukshand +1482
dinsdag 12 februari 2019 om 14:45
Dat de snelheid niet ten goede komt, daar ben ik het met je eens maar het ging hier om willekeur van kijken naar momenten.

Var kijkt naar enkel naar penalty momenten, momenten waar een rode kaart getrokken kan worden en naar de doelpunten of die geldig zijn.

Dat zijn dus maar 3 situaties.
Jij wilt dus dat naar alle andere situaties ook wordt gekeken. Bijvoorbeeld op een gevaarlijke plek (randje strafschopgebied) waar een overtreding wordt gemaakt maar de scheids beoordeeld dat het geen overtreding is, de var kijkt er naar of het rood is, is het geen rood dan mag de var niet ingrijpen. Als het niet aan de voorwaarde voldoet dan mag de var niet ingrijpen. Dus dat lijkt mij dat er meer vertraging op treed dan wat het nu is.
Want een geldige doelpunt, waar geen discusie over is dat duurt niet langer dan wat normaal was.

En een doelpunt waar wel discusie over is dan vraagt de var het gesprek met de scheids ook aan en de aanvoerder zou dat dan ook doen, dus dat veranderd niet zo veel aan. Net als penalty momenten en rode kaarten.
je haalt enkel de hoeveelheid eruit en dan benadeel je enkel de club die scheids die niets ziet.

Maar het ging hier over de willekeur van de scheidsrechter. En de scheids kan ik jouw voorbeeld nog altijd willekeur toepassen, omdat hij vind dat het geen overtreding/rode kaart of een (niet)geldig doelpunt is.
Vind ik leuk
phritzzz +4451
dinsdag 12 februari 2019 om 14:14
Deck010
Per ongeluk een like gegeven maar ben t niet met je eens 😉
Vind ik leuk
Deck010 +10184
dinsdag 12 februari 2019 om 14:17
Dan krijg je hem terug.....
Vind ik leuk
2fast4u +5
dinsdag 12 februari 2019 om 18:23
De willekeur begint al bij de tv beelden. Herhalingen en samenvattingen.
Benieuwd of je deze beelden gezien hebt? https://youtu.be/T8zakj4ghbY
Vind ik leuk
imho +2354
dinsdag 12 februari 2019 om 12:50
Beste Paul Audenaerd/ Voetbalprimeur, was het nu nodig om het woord "gekanker" hier te gebruiken?
Vind ik leuk
Echt? +5214
dinsdag 12 februari 2019 om 12:51
Eens👍 nergens voor nodig
Vind ik leuk
Groen +4465
dinsdag 12 februari 2019 om 13:03
Klopt. Ga liever even een paar uurtjes modereren ;)
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +23014
dinsdag 12 februari 2019 om 12:52
Heb ze het wel eens bij de EO horen roepen...
Vind ik leuk
tikkietoe +6442
dinsdag 12 februari 2019 om 12:52
Idd. Hij gebruikt notabene het woord gescheld er zelf al achter, dus het is niet nodig.
Vind ik leuk
imho +2354
dinsdag 12 februari 2019 om 12:54
Om met zijn woorden te spreken welke er direct achteraan komen: "onfatsoenlijk en ook nog eens compleet nutteloos"
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 12:56
Niks mis mee toch?
Al dat gejank om dat woord elke keer is ook zo overdreven.

Nu komen zeker die moraalridders weer.
Vind ik leuk
imho +2354
dinsdag 12 februari 2019 om 12:59
Klopt die komen weer. In de randstad is dit woord misschien wat meer gebruikt en gangbaarder, maar in de rest van NL valt dat behoorlijk mee. Er zijn naar mijn mening ook genoeg alternatieven om krachtig genoeg uit te drukken wat bedoeld wordt.
Vind ik leuk
Roffel1998 +3571
dinsdag 12 februari 2019 om 12:58
Gekanker heeft niks met de ziekte zelf te maken, dat weet je wel toch?
Vind ik leuk
imho +2354
dinsdag 12 februari 2019 om 13:01
Waarvan is het woord dan wel afgeleid? Met de betekenis ben ik inderdaad wel bekend.
Vind ik leuk
Roffel1998 +3571
dinsdag 12 februari 2019 om 13:05
Het heeft natuurlijk geen nut om het hier neer te zetten omdat gescheld erachter staat. Op de een of andere manier is t wel overtuigender ofzo. 'T zal denk ik wel van het woord afgeleid zijn, maar voor de rest heeft het niet meer de zelfde betekenis.
Vind ik leuk
The Iceman +18090
dinsdag 12 februari 2019 om 13:10
Wel van kanker uiteraard, maar een stuk ouder en wijder verspreid dan het gebruik van het woord ‘kanker’ als scheldwoord.
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/kankeren
Vind ik leuk
Boom8 +129
dinsdag 12 februari 2019 om 14:29
Is gewoon een werkwoord. Hij had het niet hoeven gebruiken, dat ben ik wel met je eens.
Vind ik leuk
tikkietoe +6442
dinsdag 12 februari 2019 om 12:51
Ik ben enthousiaster over de VAR dan ons niveau reguliere scheidsrechters.
Vind ik leuk
RenW +5632
dinsdag 12 februari 2019 om 13:01
En dat kan je ook niet los van elkaar zien, VAR zijn uiteindelijk scheidsrechters. Die wel meer tijd krijgen om het beter te bekijken. Dus eerlijker.
Vind ik leuk
2fast4u +5
dinsdag 12 februari 2019 om 12:51
https://youtu.be/T8zakj4ghbY
Vind ik leuk
Muscles +2077
dinsdag 12 februari 2019 om 12:51
Volledig eens maar ook doorpakken nu. Var moet beslisser zijn, net als in rugby. Dan kunnen de interpretaties van van Boekel bij het oudvuil
Vind ik leuk
Enden +5028
dinsdag 12 februari 2019 om 12:53
Enthousiast over de VAR: zeker een dikke ja.
Helaas dat de scheidsrechtera die dit moeten hanteren niet duidelijk hebben wat nou de echte regels zijn
Vind ik leuk
Summit +941
dinsdag 12 februari 2019 om 14:40
Dan kan je beter de grens een fluitje geven en een scheids niet eens het veld insturen
Vind ik leuk
Enden +5028
dinsdag 12 februari 2019 om 20:27
Dikke onzin natuurlijk als je ziet het percentage van fluiten wat de VAR corrigeert
Vind ik leuk
Senn +7950
dinsdag 12 februari 2019 om 12:53
Goed stuk vp!!!
Kijken jullie dan ook in de spiegel. En probeer eens wat minder provocerende titels te gebruiken.hierdoor lokken jullie het kinderachtig gedrag van sommige Ajax en Psv supporters uit.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 12:54
De VAR is een welkome uitkomst voor myopische primeurpassanten, getooid met een aluminiumhoedje, die het spelletje zelf inhoudelijk volgen met de diepgang van een surfplank.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 12:54]
Vind ik leuk
Busk +2145
dinsdag 12 februari 2019 om 12:55
De VAR staat nog in de kinderschoenen.
Het is idd nog veel 'willekeur'
Maar uiteindelijk zal het een aanwinst zijn tegen discutabele momenten.
Vind ik leuk
Eddy T67 +2542
dinsdag 12 februari 2019 om 12:56
Niet mee eens. De VAR bepaald wekelijks uitslagen. Met als dieptepunt Vitesse-Heereveen. Als je ziet dat Luuk de Jong geen penalty krijgt en Heerenveen voor een veel minder duidelijk vergrijp wel.....onbegrijpelijk. Ik ga graag terug naar de scheids alleen. HAd je ook dit momenten. Maar veel minder de willekeur van de dag.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 13:11
Dat dus. Bij PEC - Utrecht idem. Bij PEC schopt Paal drie keer iemand onderuit op een 'geel-waardige' manier (Bazoer vol op de enkels bijvoorbeeld) en krijgt er maar 1, Lam idem (Bahebeck werd aan zijn hoofd naar achteren getrokken, waar slaat dat op?) maar die komen ermee weg.

Emanuelson komt te laat in een duel om de bal en krijgt direct rood. Ik vond het al geen rode kaart, maar als je aanslagen op enkels daarmee wil bestraffen dan mogen ze wel wat meer een lijn gaan trekken.
Vind ik leuk
soksa +1814
dinsdag 12 februari 2019 om 13:46
Minder willekeur? Volgens mij niet. Daar had je ook wekelijks dat het ene team bij een schouderduw een penalty tegen kreeg. Terwijl aan de andere kant er bij een overduidelijke overtreding gewoon doorgevoetbalt werd. Die willekeur is met de VAR absoluut niet toegenomen.

Dat het (nog) niet vlekkeloos verloopt zien we allemaal. Maar de gigantische blunders werden vroeger ook gemaakt. Nu zijn er ook zat voorbeelden waarbij de VAR de scheids op een goeie manier corrigeert en daarmee het aantal fouten verminderd. De VAR is dus, ondanks dat het niet foutloos is, een verbetering ten opzichte van de situatie zonder VAR.
Vind ik leuk
derksen +8894
dinsdag 12 februari 2019 om 12:56
Mmmmmm Ferrari s zijn wel heel erg slechte auto's jeroen na 100.000 kilometer zijn ze motorisch totallos!
Vind ik leuk
M +211
dinsdag 12 februari 2019 om 12:58
Helemaal mee eens met dit stuk.
De spelers proberen met hun beste acteerwerk de scheidsrechter te beïnvloeden. En als deze dan een verkeerde beslissing maakt, dan ligt het aan de scheidsrechter en die wordt dan achteraf op de vingers getikt. Maar de acteurs op het veld, die gaan gewoon door met hun gejank, gerol, gezeik, gescheld.
Het wordt tijd dat schwalbes ook achteraf nog worden bestraft en ook met een rode kaart in het geval van het proberen te versieren van een penalty en/of rode kaart.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 12:58
T gaat erom dat de VAR niet juist gebruikt wordt. Te pas en te onpas wordt die geraadpleegd.Laat de scheids t gewoon in handen nemen en laten we de VAR uitsluitend gebruiken met een call, net zoals in hockey.
Vind ik leuk
RenW +5632
dinsdag 12 februari 2019 om 13:04
Is de VAR niet in het leven geroepen, omdat het fout ging bij de scheidsrechters? Ik vind het beter en eerlijker zo. 1 man kan het gewoon niet meer beslissen.
Vind ik leuk
Eddy T67 +2542
dinsdag 12 februari 2019 om 13:09
Dan moet die willekeur eruit. Je kan het niet verkopen dat soort gelijke gevallen een andere beslissing geven. Wellicht inderdaad iets met elk team een aantal call's te geven per wedstrijd.
Vind ik leuk
RenW +5632
dinsdag 12 februari 2019 om 14:38
Het is toch duidelijk dat Nijhuis of Hilger de regels anders toepassen. Dat is hetzelfde als ze achter de VAR zullen zitten.
Vind ik leuk
Eddy T67 +2542
dinsdag 12 februari 2019 om 14:50
Het probleem is dus dat de regels verschillend worden toegepast. Daar kan je toch duidelijkere afspraken over maken lijkt me.
Vind ik leuk
RenW +5632
dinsdag 12 februari 2019 om 15:09
Dat is nog nooit gelukt in de geschiedenis.
De regels zijn duidelijk, maar de interpretaties zullen altijd verschillend blijven. Zowel op het veld als bij de VAR.
Vind ik leuk
Eddy T67 +2542
dinsdag 12 februari 2019 om 15:36
Vasthouden is toch vasthouden? Of ben ik nou gek? Dat zie je. Dus daar kan je een vaste maatregel aan hangen.
Vind ik leuk
RenW +5632
dinsdag 12 februari 2019 om 17:41
Aan hands ook, maar iedereen ziet dat anders.
Vind ik leuk
Eddy T67 +2542
woensdag 13 februari 2019 om 07:35
En ook daar kan je dus iets aan doen.
Vind ik leuk
RenW +5632
woensdag 13 februari 2019 om 10:23
Onmogelijk, of je moet de hockey regels hanteren.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 13:16
Die VAR is echt een uitstekend middel maar wordt verkeerd gebruikt. Nou bemoeit de VAR zich constant met t spel. Stel elk team krijgt 1 of meerdere calls. Die kan je inzetten als je t niet eens bent met de scheids. De VAR gaat de situatie bekijken en beslist of de aanvrager van de call gelijk heeft. De scheidsrechter heeft hier geen aandeel in. Heb je als team gelijk dan krijg je de call terug. Zit je er als team naast ben je m kwijt en kan je de VAR niet meer aanvragen. Voor de rest leidt de scheids de wedstrijd zonder inbreng van de VAR. Maakt de scheids een fout maar doet niemand een call dan gaat t spel gewoon door.
Vind ik leuk
Ove +4064
dinsdag 12 februari 2019 om 13:23
Dan krijg je weer het gezeik van,het was een strafschop maar we hadden geen call meer
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 13:27
Dan moet je dus zorgvuldig zijn met je aanvraag. Het is alleen de vraag hoeveel calls je krijgt. 1 per helft? Dus 2 in een wedstrijd en 1 in de verlenging mits noodzakelijk erbij? Dus max. 3.In t hockey werkt dit ook goed, hoor eigenlijk nooit klachten. Moet zeggen dat ik deze sport alleen soms volg met de Olympische Spelen of Champions Trophey.
Vind ik leuk
The Iceman +18090
dinsdag 12 februari 2019 om 13:35
Bij hockey is het wel iets meer zwart-wit dan bij voetbal, tenzij je elke bal op de hand of elk vasthouden van het shirt wil bestraffen. Zolang ‘we’ dat niet willen zal je altijd discussie houden.
Vind ik leuk
JoeyC +4369
dinsdag 12 februari 2019 om 13:00
Opzich mee eens, maar dan nog houdt je momenten als afgelopen zondag of die elleboogstoot van Onana bij De Jong die niet bestraft worden.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 13:00]
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 13:01
Eens, respect voor scheidsrechterskorps is ver te zoeken. Mensen maken fouten en scheidsrechters dus ook. Maar spelers moeten ook in de spiegel kijken want zij maken vaak in een wedstrijd meer fouten dan de scheidsrechter. Voor de coaches geldt het ook, kijk eens in de spiegel en gedraag je eens. Dat gezegd hebbende mogen de scheidsrechters ook wel eens in de spiegel kijken en niet zo marchanderen want hun ego is soms ook groter dan het stadion.
Vind ik leuk
Cappie +7936
dinsdag 12 februari 2019 om 13:03
Jeroen Elshoff: we zeggen ook niet dat een Ferrari een slechte auto is als iemand zonder rijbewijs dat ding in puin rijdt.

Eeuh... dus Jeroen jij zegt eigenlijk dat de scheidsrechters geen rijbewijs hebben om de VAR te gebruiken? Lekker. Dus ook gewoon kritiek... want de VAR op zich is wel goed, daar zeiken mensen nu niet meer over, maar wel over de scheidsrechters die soms wel en soms niet gaan kijken. En die dan zelfs met de beelden alsnog in staat zijn om compleet onlogische beslissingen te nemen, dát is het punt van kritiek.
Vroeger kon je als scheids nog zeggen dat je het niet had gezien, dan kun je het ook moeilijk beoordelen. Nu kun je alles zien en maken ze nog steeds onbegrijpelijke fouten... dat is niet uit te leggen.
Vind ik leuk
The Iceman +18090
dinsdag 12 februari 2019 om 13:17
Geen rijbewijs misschien niet, maar beginnend bestuurder zijn ze natuurlijk wel.
Vind ik leuk
Always PSV +17362
dinsdag 12 februari 2019 om 13:09
Ik ben voor VAR, moet alleen nog bijgeschaafd worden. Clubs moeten ook een VAR moment mogen aanvragen is in mijn ogen de belangrijkste.
Vind ik leuk
Blindsy +20305
dinsdag 12 februari 2019 om 13:16
Amen to that.
Vind ik leuk
deltiaan +1467
dinsdag 12 februari 2019 om 13:21
ze zijn niet integer , hebben hun eigen regeltjes er van gemaakt, op een manier dat ze de boel gewoon kunnen flikken.
Vind ik leuk
tremere +728
dinsdag 12 februari 2019 om 13:23
''Zelfreflectie is nu eenmaal een zeldzaam verschijnsel in de voetballerij. ''

Je heb samenleving verkeerd geschreven, voor de rest volkomen mee eens :).
Vind ik leuk
HupHolland +4427
dinsdag 12 februari 2019 om 13:24
Teveel willekeur. Er is geen duidelijke richtlijn waanneer de VAR wordt ingeschakeld en zelfs na een VAR-beslising zijn deskundigen het niet met elkaar eens dat alsnog de juiste belising is genomen.

Het inschakelen van de VAR zou door de teams moeten gebeuren, niet door de scheidsrechter (de scheidsrechter heeft immers al een beslissing genomen, en het is een beetje gek als een scheidsrechter zelf dan op zijn beslissing terugkomt, beetje warrig).

Geef een team gewoon 'het recht' om een X aantal keren per wedstrijd de VAR te raadplegen. Als een team bijvoorbeeld te vaak (ten onrechte) de VAR raadpleegd, kun je een betrokken speler bijvoorbeeld een kaart geven.

Dan ben je gelijk van een (hele) hoop gezeik af.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 13:26]
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 13:26
De VAR is in het leven geroepen om wedstrijden eerlijker te laten verlopen,
maar dat is helemaal niet zo.
Er is veel te veel discussie en dan krijg vanzelf allerlei gezeik.
Oplossing: anders inrichten die VAR en ga eens bij andere sporten kijken hoe ze het daar doen, b.v. Rugby
Vind ik leuk
soksa +1814
dinsdag 12 februari 2019 om 13:31
Volledig mee eens!
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 13:34
Zolang het oordeel van de VAR met regelmaat in twijfel wordt getrokken en wordt genegeerd door types als Gozubuyuk en Van Boekel, heeft die hele VAR absoluut geen zin en blijft het een bron van ergernis en frustratie ... Zolang de VAR niet de uiteindelijke beslissing kan/mag nemen is het hele project gedoemd te mislukken.
Vind ik leuk
Justin Kees +3351
dinsdag 12 februari 2019 om 13:37
Oh, mooi verhaal... lekker kort ook!

Ben benieuwd of de schrijver in beroep gaat, als hij een volstrekt onterechte boete krijgt van het CJIB. Want dan spreekt hij zichzelf tegen en is het een hypocriete zak hooi...
Vind ik leuk
bert +671
dinsdag 12 februari 2019 om 14:01
Wanneer komt die regel wat M.v basten wilden dat niemand mag reageren ook dectrainer en aanvoerder niet.ook dat kan je leren van hockey
Vind ik leuk
pacoootje +166
dinsdag 12 februari 2019 om 14:04
Wanneer de scheidsrechters en VAR nu een gelijkwaardige overtredingen eenduidig bestraffen zijn we al een heel eind.
Het is nu idd willekeur, vasthouden in het strafschopgebied bij wedstrijd A gaat op de stip en bij wedstrijd B niet,.
Bij tackles van achteren in wedstrijd A geel en bij wedstrijd B rood.
Volgens mij een heel simpele regelgeving.
Vind ik leuk
FR1908-1992 +1605
dinsdag 12 februari 2019 om 14:16
Wie is Paul Audenaerd en wat heeft hij ooit bereikt om zo over prof voetballers etc te praten?
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 14:33
Het zeiken gaat niet over de VAR, maar over de beslissingen die genomen worden door de onbekwame mensen achter het schermpje. Ik snap die spelers en trainers wel, er is geen touw aan vast te knoppen, dus dat roept emoties op.
Makkelijk oordelen vanachter je bureautje wanneer je geen verantwoordelijkheid draagt
Vind ik leuk
Vak-DD +12768
dinsdag 12 februari 2019 om 14:37
De VAR is een aanfluiting en totaal afhankelijk van degene die achter het scherm zit. Hebben we wel gezien en gehoord tegen heerenveen.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 16:04
De VAR zegt gewoon wat ze ziet... dus de overtredingen van de spelers, of het buitenspel is of het binnen of buiten de lijnen is... De scheidsrechter beslist wat hij ermee doet.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 16:59
Het is heel simpel als een scheids gewoon de VAR serieus neemt en het advies overneemt want zij kunnen direct terug kijken net als wij voor de TV dan gaat het wel goed
Vind ik leuk
PoepWagen +2251
dinsdag 12 februari 2019 om 18:57
Amen.
Vind ik leuk
4everfcu +5467
dinsdag 12 februari 2019 om 20:50
afschaffen pure willekeur.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 22:45
Is ook zo.
Vind ik leuk
kees ee +1063
dinsdag 12 februari 2019 om 21:36
var-out !?
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 22:44
Oneindig veel leuker? Nou, 100% NIET eens.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws