Waarom '10' de beste positie is voor Van de Beek en Ten Hag niet om hem heen kan

Waarom '10' de beste positie is voor Van de Beek en Ten Hag niet om hem heen kan

Gepubliceerd: maandag 18 maart 2019 om 10:45ma 18-03-2019 om 10:45

Laatste update: maandag 18 maart 2019 om 10:47ma 18-03-2019 om 10:47

Ajax verspeelde dure punten op bezoek bij AZ: 1-0. Donny van de Beek was één van de spelers die de aansluitingstreffer(s) op zijn schoen had. Een analyse over Van de Beek als aanvallende middenvelder bij Ajax.

Door Koen Bloks

Dat de nummers in een formatie niets meer zijn dan de nummers in een telefoonboek, bewijst de rol die Van de Beek bij Ajax krijgt. De speler staat op papier op de '10'-positie in een 4231-formatie, maar laat zich over het hele veld zien. Ook heeft Van de Beek dit seizoen al meerdere keren minuten als controleur gemaakt. Dit gebeurde alleen in wedstrijden waarin Lasse Schöne en Frenkie de Jong afwezig of moegestreden waren. In de rol van aanvallende middenvelder schoot Van de Beek al twaalf keer raak. Ook in de wedstrijd tegen AZ bleek dat de '10'-positie veel beter bij hem past.

Het verdedigen
In omschakelmomenten reageerde Van de Beek passief. Dit gold ook voor aanvallers die om hem heen stonden. Alle verdedigende druk kwam daarom op zowel Schöne als De Jong te liggen. Pas wanneer de directe tegenstander van Van de Beek zich met aanvallen ging bemoeien, kwam de middenvelder hulp bieden. Ook stelde de aanvallende middenvelder zich in verdedigend opzicht niet altijd even goed op om de belangrijkste passlijnen te blokken.

Het heeft te maken met zijn focus op zijn directe tegenstander in plaats van het bieden van hulp door het positioneren in de zone. Doordat Schöne en De Jong weinig ondersteuning kregen, kon AZ het vaak van afstand proberen. Pas wanneer Ajax de bal dichtbij Van de Beek verloor, schakelde de middenvelder snel om.



Donny van de Beek stelt zich in verdedigend opzicht niet goed op. Op foto 1 ligt de focus van Van de Beek op (directe) tegenstander Adam Maher, terwijl de pass naar Maher veel minder gevaarlijk zou zijn dan die op Fredrik Midtsjö. Ook op foto 2 haalt Van de Beek – na vanaf rechts aan te komen stormen – de pass er niet uit. Opnieuw krijgt AZ de mogelijkheid om in alle vrijheid te schieten.

De opbouw
In de wedstrijd tegen PEC bleek al dat Van de Beek geen middenvelder is die De Jong kan doen vergeten. De middenvelder heeft niet de kwaliteiten om het spel naar zich toe te trekken. Van de Beek kent zijn kwaliteiten, die vooral op het gebied van loopacties en inzicht liggen.

Van de Beek is in de opbouw bezig met het creëren van ruimtes en het zaaien van twijfel bij de tegenstander. De scorende middenvelder komt zelden aan de bal, maar zorgt wel dat medespelers de ruimte krijgen. Van de Beek kruipt achter zijn directe tegenstander en loert op het fungeren als 'derde man'. Deze term wordt gebruikt als een pass van speler A naar B gaat, en speler C (vaak Van de Beek) de bal van speler ontvangt.





Donny van de Beek in de opbouw in actie: positie kiezen achter de mandekker, uitwijken naar de zijkant zodat creatieve spelers aan de bal kunnen komen en voor twijfel bij de tegenstander zorgen. Via het principe 'derde man' is de speler mét bal van waarde.

De aanval
In aanvallend opzicht, de derde fase, is Van de Beek met zijn positionering en loopacties opnieuw belangrijk in het zorgen voor afleiding en verwarring bij de tegenstander. De speler houdt ervan om vooral verdedigers aan zich te binden en uit positie te laten bewegen. Soms is alleen de focus van een verdediger al genoeg om te zorgen dat hij een paar seconden later te laat bij de bal komt. Dat gebeurde bijvoorbeeld bij Vlaar in het voorbeeld hieronder.

Een andere kracht van Van de Beek is de loopactie achter de laatste man. Samen met David Neres is hij vrijwel de enige speler die deze loopacties bij Ajax maakt. Ondanks het gebrek aan topsnelheid zorgen zijn inzicht en het positioneren achter zijn mandekker in de opbouw ervoor dat de speler ruim op tijd in het zestienmetergebied kan arriveren. Op deze manier heeft de aanvallende middenvelder al meerdere doelpunten weten te maken.





Op foto 1 zorgt Donny van de Beek ervoor dat Vlaar zich op hem focust. Na een snelle combinatie is het Neres die op snelheid achter de laatste lijn terechtkomt omdat Vlaar hem niet meer kan afstoppen (foto 2). Daarnaast  speelt Van de Beek met veel diepte om zelf in scoringpositie te komen.

Hoe aanvallender Ajax kan spelen en hoe vaker het in fase drie (de aanval) terecht kan komen, hoe belangrijker de speler voor zijn team kan zijn. Van de Beek had tegen AZ opnieuw de kans om voor de gelijkmaker te zorgen: een kopbal werd van de lijn gehaald en in de slotfase ging hij te wild met een kans om (foto 4D). Ook tegen Benfica en Bayern München (op de paal) ging de aanvallende middenvelder op een belangrijk moment onrustig om met een kans. In dat opzicht heeft Davy Klaassen een streepje voor, terwijl Van de Beek veel meer van waarde is voor zijn ploeggenoten en het spel van Ajax. Daarmee kan Ten Hag op dit moment niet zonder de positionering en loopacties van Van de Beek om zijn creatieve spelers te laten excelleren.


De slimme loopactie van Van de Beek in beeld zodat Tadic de assist op Neres kan verzorgen.

De @LaptoptrainerNL kijkt voor VoetbalPrimeur naar de belangrijkste wedstrijden in binnen- en buitenland en probeert op een begrijpelijke wijze de theoretische kant van het voetbal te belichten.

Poll

Moet Van de Beek altijd in de basis staan bij Ajax?

(659 stemmen)

Plaats een reactie

Cappie +7977
maandag 18 maart 2019 om 10:48
Jeetje wat zijn dit toch altijd lekker duidelijke fototjes met allemaal vierkantjes en lijntjes.
Vind ik leuk
kees ee +1078
maandag 18 maart 2019 om 10:52
. . heeft iemand zulke "workshop-gegevens" wel eens van een andere club gezien hier ??, . . ik niet !!?
Vind ik leuk
Lucky Kes +8047
maandag 18 maart 2019 om 10:54
Zal er ook niet snel komen
Vind ik leuk
Cappie +7977
maandag 18 maart 2019 om 10:57
Jawel, zie je soms wel.
Vind ik leuk
Janzijnvader +17425
maandag 18 maart 2019 om 10:53
Wordt met Paint bewerkt en op de site gegooid. Jan van Halst is er niks bij.
Vind ik leuk
Cappie +7977
maandag 18 maart 2019 om 10:57
Amateuristisch.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 11:30
Je zou ze zowat een cursusje geven over het editen van foto's. Je ziet die lelijke paint pixels goed terugkomen in de afbeeldingen.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 12:55
Als ik het aantal schrijffouten op deze site zie is een cursusje editen van foto's waarschijnlijk iets te hoog gegrepen voor de stagaire's .
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 10:54
Niet dat ik jou hiermee bedoel, maar wat zijn er de laatste weken absurd veel trollen op VP zeg.. Hele commentsecties worden erdoor verpest.
Vind ik leuk
Cappie +7977
maandag 18 maart 2019 om 10:57
Hahaha... waarom reageer je dan op mij? :P
Vind ik leuk
Jan Guevara +10471
maandag 18 maart 2019 om 11:28
Hij is aan het trollen. :)
Vind ik leuk
Buck Worrier +2692
maandag 18 maart 2019 om 10:48
Mooi uitgewerkt. Zinloos na het verlies gister maar mooi gedaan.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 10:48
De '10' is nog een woord uit de 20e eeuw waarin voetballers waren vastgepend op hun eigen plek en geen andere lijnen durfden te lopen. Misschien eens tijd om te stoppen met deze De Boer'se term te gebruiken
Vind ik leuk
Mazraoui +3969
maandag 18 maart 2019 om 10:54
6, 8 en 10 zijn gewoon plekken op het middenveld toch. Gewoon handig om te gebruiken
Vind ik leuk
Lucky Kes +8047
maandag 18 maart 2019 om 10:56
Vroeger was nr 10 een aanvaller.
Had je 11 nummers en speelde men vooral 4-3-3
nr 1 de keeper 2t/m 5 de verdedigers, 6t/m8 middenvelders en 9 t/m 11 de aanvallers
Vind ik leuk
Mazraoui +3969
maandag 18 maart 2019 om 10:57
Nee hoor 10 is altijd de meest vooruit geschoven middenvelder geweest. Jari Litmanen was een 10. Spelend achter de spits de nummer 9
Vind ik leuk
Koeien +4223
maandag 18 maart 2019 om 11:09
klopt, alleen in de punt naar achter komt 8 naast 10 te staan.
Vind ik leuk
Mazraoui +3969
maandag 18 maart 2019 om 11:21
Nummer 6 is naar achter geschoven middenvelder. Nummer 10 is naar voor geschoven middenvelder. Nummer 8 is middenvelder die alles verbind vaak. Speelt echt vanuit het midden van de organisatie
Vind ik leuk
mcmodd +28758
maandag 18 maart 2019 om 12:37
Als je nog verder terug gaat in de tijd, dan was het als volgt:
1. Keeper, 2. Rechtsback, 3. Linksback. 4. Stopperspil, 5. Linkshalf, 6. Rechtshalf, 7. Linksbuiten, 8. Rechtsbuiten. 9. Midvoor. 10. Rechtsbinnen en 11. Linksbinnen.

Op links, keeper en midvoor oneven, de rest rechts en derhalve even nummers in ieder geval in mijn jonste jeugd (ik was 9 jaar, 1957) tot ergens in de jaren ‘70, misschien nog wat langer zelfs.
Vind ik leuk
Mazraoui +3969
maandag 18 maart 2019 om 12:39
Het gaat gewoon om een positie in het veld. Niet elk team speelt met een 6 of een 8 bijvoorbeeld. Het is gewoon een middel om uit te leggen vanuit welke positie iemand speelt niets meer niets minder
Vind ik leuk
mcmodd +28758
maandag 18 maart 2019 om 12:48
Daar heb je gelijk in, dat is het grote verschil met vroeger. Als linksbenige had je niks op rechts te zoeken en als rechtsbenige niks op links. Een midvoor die tweebenig was kreeg de voorkeur boven een midvoor die alleen links of rechts was. Een stopperspil was altijd kaal.... o nee, dat was mijn egen stopperspil destijds.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 11:54
Die nummers komen uit de tijd dat het erg "goed" ging met het Nederlands voetbal, en iedereen was het erover eens dat de hopeloos ouderwetse opstelling - waar deze nummers vandaan kwamen - de oorzaak daarvan was.
[Reactie gewijzigd op maandag 18 maart 2019 om 11:54]
Vind ik leuk
Mazraoui +3969
maandag 18 maart 2019 om 12:03
6, 8 en 10 worden nog vaak gebruikt om aan te geven waar op het middenveld een speler staat. Wijnaldum speelt de laatste tijd bij Liverpool als 8 bijvoorbeeld.

Van de Beek zei laatst zelf nog dat hij het beste functioneer als 8 en vind zichzelf nu wat te veel naar voren geschoven
[Reactie gewijzigd op maandag 18 maart 2019 om 12:05]
Vind ik leuk
Koeien +4223
maandag 18 maart 2019 om 11:07
Nee dat is het niet, nee dat deden ze toen ook al wel en nee het is gewoon een algemeen gebruikte term.

Maar als jij elke keer "centraal aanvallende middenvelder" wilt schrijven ipv 10, be my guest.
Vind ik leuk
Dani82 +3807
maandag 18 maart 2019 om 12:10
De ‘10’ is een speler die je toch echt nodig hebt hoor. Anders speel je maar met 10 man ;)
Vind ik leuk
kees ee +1078
maandag 18 maart 2019 om 10:49
. . had ik het niet goed begrepen ??, . . of had van de beek gisteren een snipperdag ??
Vind ik leuk
Nashua +7242
maandag 18 maart 2019 om 12:29
Nou wel vaker hoor, het gedweep met v/d Beek hangt me ook de keel uit. Zet 'em 2 keer op de bank en hij wil dan al weg bij Ajax.
Gewoon een leuke voetballer maar meer niet, had liever gisteren een Poulsen gehad bij Ajax
Vind ik leuk
Roeptoeter +19233
maandag 18 maart 2019 om 10:49
Mooi stuk. Nu nog zorgen dat Ten Hag het daadwerkelijk leest.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 10:57
Kan ten hag lezen dan .?
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 11:44
In ieder geval niet praten
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 12:31
Dat zeer zeker niet
Vind ik leuk
Ikkuh +2497
maandag 18 maart 2019 om 10:49
Hahahaha helemaal niets in Amsterdam...
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 11:46
Psv geen beker. Geen Europa. Hhha nu allen wachten dat Ajax een punt haald ivm directe plaatsing van CL
Vind ik leuk
Lebowski +708
maandag 18 maart 2019 om 10:50
Kortom vd Beek moet ook meeverdedigen als niet hij degene is die balverlies lijdt. Daarom ging het dus mis. Vedetteneigingen?
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 10:55
Ons tactisch wonderbrein weet het toch beter, toen hem gisteren werd vertelt dat Dolberg geen rendement heeft, keek hij echt als een koe door een hek. Ik kan me echt niet voorstellen dat niemand bij ajax zegt dat Huntelaar meer rendement heeft voor het team dan Dolberg .
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 10:58
Donny is voor mij een van de beste Ajacieden
Vind ik leuk
rinirat +4197
maandag 18 maart 2019 om 11:05
V d Beek speelde gisteren geen beste wedstrijd... maar was niet de enige.
Ik zou hem in de rust gewisseld hebben.
Vind ik leuk
Friend +400
maandag 18 maart 2019 om 11:14
Elke trainer kan om elke speler heen , wie het ook is , de trainer is altijd de baas !
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 13:12
Maar niet bij ajax
Vind ik leuk
voetbal@com +1087
maandag 18 maart 2019 om 11:17
De enige redenen waarom van de Beek er in staat zijn volgens mij (in willekeurige volgorde)

1. Bij gebrek aan vertrouwen geven aan 1 spits, want anders Neres of Ziyech wel op 10 staan.

2. Door Sjaak en de 5de Kolonne

Donny...een speler die vanaf moment 1, toen het goed liep zonder hem begon te dreigen dat hij zou vertrekken in de winter als hij geen speeltijd kreeg & iemand die continue totaal oncollegiaal reageert bij een wissel zou ik adviseren, verkopen.

En och och och die mooie filmpjes van hem als klein kindje bij Ajax...Vd Beek is gewoon een ego.

Ten Hag heeft 1 grote fout gemaakt, hij had of Dolberg of Huntelaar (ik zou overigens absoluut voor Dolberg zijn gegaan) vanaf begin seizoen in de spits moeten zetten.

Links en rechts naast de spits anders Neres en Tadic en Ziyech op 10.

En wat is er nu gebeurd, dankzij het Donny gemiep van Sjaak, Henk Spaan (overigens leeft Henk nog?) en Donny zelf heeft Ten Hag met name maar Dolberg & Neres geslachtofferd om Donny en zijn achterban (en zelfs indirect Klaasjan) tevreden te houden.

Neres Dolberg Tadic
Ziyech Frenkie schone
Taglifico de ligt blind jr mazounogwa
Onana

Daar had Ten Hag aan vast moeten houden vanaf moment 1.

En dan kunnen alle anti van Bommels & Cocu’s wel janken maar het verschil is dat deze trainers wel een basiself hadden zonder continue te wisselen. Van Bommel en Cocu wisselen ook wel eens maar als het gaat om de basiself.. amper wisselingen.

Kort samengevat van mijn betoog tov de laptoptrainer:

Donny heeft gezorgd voor een instabiel, continue wisselend Ajax elftal i.p.v. met name een spits 100% te vertrouwen.

Namens mezelf als psv fan,
dank je wel Donny, Sjaak, Henk Spaan en Technische staf Ajax.

Excuses voor het lange verhaal wederom...maar heel stiekem klopt het wel hè?




[Reactie gewijzigd op maandag 18 maart 2019 om 11:23]
Vind ik leuk
Friend +400
maandag 18 maart 2019 om 16:41
Mijn neus loopt ook wel eens !
Vind ik leuk
gerard.. +996
maandag 18 maart 2019 om 11:27
Ik begrijp werkelijk niet waarom men dit zegt over Van Beek. Als men dat zegt over De Ligt of Frenky de Jong of zo vindt ik het normaal maar over van Beek die een redelijke voetballer vindt hoor en ook goede wedstrijden heeft gespeeld maar niet meer om hem heen ??.. nee hoor er zijn er meer.
Vind ik leuk
FRChamp +2526
maandag 18 maart 2019 om 11:34
Ze weten het niet meer!
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 11:35
Grote onzin. Ajax verloor bij Heracles zonder Neres en speelde 4-4 tegen Heerenveen zonder Neres.
Ten Hag kan niet om Neres heen, dáár zou het Artikel over moeten gaan.
Maar wat doet Ten Hag tegen AZ? Hij haalt toch weer Neres er uit en verliest.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 11:38
Donny gaat een vroege rooie pakken tegen psv
Vind ik leuk
linkspoot +773
maandag 18 maart 2019 om 11:51
Donny vd Beek vind ik een slimme loper en ruimte maker en hij staat vaak op de juiste plek om een doelpuntje mee te pikken. Hij is anders dan Klaassen omdat Klaassen meer verdedigende taken verricht. Ik vind Donny wel een wapen die goed gebruikt kan worden, maar hij is geen bepalende of een opbouwende speler en voor zover ik weet is hij ook niet iemand van de assists. Hij lijkt mij wel een onzichtbare speler die toch heel belangrijk is voor het team. Bijv. Busquets is ook zo een onopvallende voetballer, maar wat is hij toch ongelofelijk belangrijk, zeer technisch en heeft heel veel rust in zijn spel. Uiteraard vergelijk ik Donny niet met Busquets qua voetbal skills, maar wel dat ze allebei minder opvallen en toch heel belangrijk kunnen zijn.
Vind ik leuk
pinkelman +4473
maandag 18 maart 2019 om 12:24
Vind Til toch iets meer hebben dan Verbeek. Dat vind Til overigens zelf ook heeft hij ooit gezegd in FC Afkicken. Allebei kilometervreters en een neusje voor de goal als middenvelders maar geen geweldige technicus
[Reactie gewijzigd op maandag 18 maart 2019 om 12:27]
Vind ik leuk
Swout +2300
maandag 18 maart 2019 om 12:33
Ik vind Til ook iets meer hebben dan Gert Jan Verbeek..
Vind ik leuk
Cookee +12967
maandag 18 maart 2019 om 12:30
Van de waterdragers bij Ajax, is Donny de meest allrounde speler, die kan alles redelijk goed, waar anderen zijn kwaliteiten voorin weer missen, goed overzicht ook. Maar voor mij hoort een nr.10 een echt bijzondere speler te zijn, tenzij je de Cruyff oplossing wilt, met echte voetballers aan de zijkant. Dit is een Feijenoord-gedachte, die club speelde daar vaak met Lex Immers, Klaassen was bij Ajax ook zo'n type. Vroeger had Ajax daar artiesten staan als Litmanen en Vanenburg. Maar Ajax kiest voor zekerheid en dat is jammer voor liefhebbers. Effectief is Donny zeker.
Maar voor aanvallende acties is hij afhankelijk van Ziyech en Tadic, als die hun dag niet hebben dan is Donny dus geen artiest en gebeurt er ook niks.
Ajax draait niet op Ligt en de Jong maar op Ta-Zi, die moeten het doen.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 12:47
Hij is veruit de slechtste ajaxcied samen met dolberg
Vind ik leuk
Obl93 +2776
maandag 18 maart 2019 om 12:55
Goed verhaal. 1-0 voor AZ
Vind ik leuk
markpark +1068
maandag 18 maart 2019 om 13:36
Ajax, ajax, ajax, ajax, ajax. Alleen maar Ajax op deze site.
Vind ik leuk
RGB +2032
maandag 18 maart 2019 om 13:52
Vermoeiende rubriek, al die analisten, achteraf heb je altijd gelijk (vooral als je zelf de fases kunt uitzoeken)
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 13:56
lekker thuis op de bank bij ome Sjaak.............
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 14:14
De slechtste die er bij loopt bij ons jammer zat ,veelste weinig rendement ,
ik snap dan ook niet dat vele hem goed vinden, hij bakt er niet veel van
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 14:28
geweldige speler.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 16:55
Duidelijk dat ajax veel minder is zonder de spelmaker hakim
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws