'Kunstgraspionier' Ajax: 'We hadden er toen absoluut hoge verwachtingen van'

'Kunstgraspionier' Ajax: 'We hadden er toen absoluut hoge verwachtingen van'

Gepubliceerd: donderdag 21 maart 2019 om 18:43do 21-03-2019 om 18:43

Ajax legde de basis voor kunstgras in Nederland, blijkt uit een interview met voormalig voorzitter Michael van Praag uit 2001 dat in de woensdageditie van Voetbal International is aangehaald. De huidige KNVB-voorzitter, die binnenkort afzwaait, was vol optimisme over de ontwikkeling van de rubberen ondergrond.

De Amsterdammers hadden sinds de verhuizing naar de Johan Cruijff Arena grote moeite om het veld te onderhouden en moesten vrijwel maandelijks hun grasmat vervangen. Ajax overwoog dan ook serieus om tijdens het seizoen 2001-2002 een kunstgrasmat aan te leggen in de Arena. "Binnen vijf jaar hebben we kunstgras. Daar durf ik een kist champagne om te verwedden", liet Van Praag in 2001 weten.

Toenmalig algemeen directeur Arie van Eijden reageert achttien jaar later op de uitlatingen van Van Praag. "Absoluut hadden we er toen bij Ajax hoge verwachtingen van", laat hij weten aan VI. "Al in de jaren tachtig legde Ajax een kunstgrasveld aan bij De Meer. In De Arena zaten we ook nog eens met het probleem dat er door concerten dubbel gebruik moest worden gemaakt van het veld."

De woorden van Van Praag bleken echter geen profetische te zijn: Ajax bleef op natuurgras spelen. "Er zijn in de loop der jaren goede alternatieven gekomen, zoals het lampensysteem en hybride gras, waardoor natuurgras veel steviger werd", verklaart de huidige voorzitter van de raad van commissarissen van Almere City. "Door alle ontwikkelingen verdween kunstgras bij Ajax naar de achtergrond."

Lees meer over:EredivisieAjax

Poll

Stelling: kunstgras moet zo snel mogelijk afgeschaft worden

(9181 stemmen)

Plaats een reactie

rexxo +16774
donderdag 21 maart 2019 om 18:45
Michael van Praag out, o die gaat al.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 18:47
Het is dus Ajax wat met die onzin begonnen is .
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 18:48
Wel vaker dat heel nederland Ajax volgt hoor. :)
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 18:51
Deden ze dat maar dan hadden we in nederland alleen maar super Europese top clubs
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 19:23
Maar echt....hahahaha
Vind ik leuk
Jozef +45137
donderdag 21 maart 2019 om 19:36
Dat wel natuurlijk...
Vind ik leuk
InternetHeld +4657
donderdag 21 maart 2019 om 20:23
Hebben we nu ook hoor met Feyenoord, AZ, Vite$$e en PSV.
Vind ik leuk
Roeptoeter +19229
donderdag 21 maart 2019 om 18:49
Wanneer heeft er dan kunstgras gelegen?
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 19:00
Nooit , maar zo'n artikel is natuurlijk voer voor trollen .
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 19:17
of Calimero
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 21:21
Ja dat zeg ik ...
Calimero's heb je net als trollen onder de Ajax en PSV supporters
Vind ik leuk
rexxo +16774
donderdag 21 maart 2019 om 19:54
Je moet blijkbaar altijd een emoticon toevoegen anders begrijpt dat zelfde trollenleger het niet.

Het is duidelijk dat VP topics plaats die de controverses blijven voeden.
Vind ik leuk
Zultkop +6740
donderdag 21 maart 2019 om 20:03
Ik wou het net zeggen....
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 20:55
Nou laat ik het daar nou eens niet mee eens zijn. Het maakt helemaal niets uit waar het artikel over gaat. Al zou er staan dat een dochter het beste kan kiezen voor een gescheiden barbie pop voor haar verjaardag omdat ze dan de helft van Ken erbij krijgt dan zouden ze hier nog kunnen trollen. Van alle zijden overigens. Bijvoorbeeld dat de scheiding ven Ken en Barbie komt omdat Ken niet in Amsterdam wil wonen en Barbie niet in Eindhoven.
Vind ik leuk
rexxo +16774
donderdag 21 maart 2019 om 21:27
Was de biefstuk niet lekker bij het avondeten?
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 21:51
Ajax trainde toen al veel op kunstgras en in een soort van overdekt trainingsveld tent en ook op andere velden naast de Toekomst lag kunstgras
Vind ik leuk
Roeptoeter +19229
donderdag 21 maart 2019 om 21:57
Het gaat erom waar de wedstrijden op gespeeld moeten worden. Heb jij die hele discussie gemist?
Vind ik leuk
De Liefhebber +13054
donderdag 21 maart 2019 om 19:13
Zoals alle ontwikkelingen en vooruitgang in het voetbal bij Ajax is begonnen is dit ook onderzocht. Nooit verder gekomen dan het trainingscomplex..
Vind ik leuk
mazu +4071
donderdag 21 maart 2019 om 20:22
In de Arena lag de 1e 15 jaar vooral kutgras
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 13:34
Kutgras is wel lekker trouwens. Als het tussen je tanden blijft zitten kun je zelfs nog flossen ook.
Vind ik leuk
RenW +5751
donderdag 21 maart 2019 om 20:26
Nee die het hebben getest.
Vind ik leuk
pietprecies +12533
donderdag 21 maart 2019 om 20:48
Nee, het is begonnen bij die schapen die hun oren hebben laten hangen naar de zalvende woorden van de leveranciers.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 20:50
Nee nee. Na 25 nieuwe grasveldjes hadden ze eindelijk door hoe het moest.
Vind ik leuk
Ruud1987 +6375
donderdag 21 maart 2019 om 20:57
hahahah potverdomme inderdaad ja !

het spijt ons :P
Vind ik leuk
Futre +5378
donderdag 21 maart 2019 om 21:41
Vraag me af of die gierige engerd ooit die kist champagne heeft gegeven.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 18:48
Het kunstgras op de toekomst is ook het kunstgras van het voorbije verleden geworden.....
Vind ik leuk
Fritske01 +5323
donderdag 21 maart 2019 om 19:18
Ik wist het wel.
Die ellende moest wel door Ajax of Psv geïntroduceerd zijn.
En nu zwaar anti zijn.
Op een trainings complex kan ik het nog billijken maar daarna klagen dat anderen het in het stadion leggen.
Dat noemen we boter op ons hoofd.
[Reactie gewijzigd op donderdag 21 maart 2019 om 19:21]
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 19:27
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald is anders dan boter op je hoofd. Van september tot april is dat prima te doen, maar als de prijzen worden verdeeld en de zon schijnt, moet je zorgen dat alle boter weer van je hoofd af is.
Vind ik leuk
RenW +5751
donderdag 21 maart 2019 om 20:27
Klopt, getest, afgekeurd, en nu anti.
Weet jij een andere volgorde?
Vind ik leuk
Fritske01 +5323
vrijdag 22 maart 2019 om 08:51
Eerst goed onderzoek doen en mogelijke gevolgen in kaart brengen komt voor testen in de praktijk.
Vind ik leuk
RenW +5751
vrijdag 22 maart 2019 om 09:09
Mooi, en dat is allemaal gebeurd.
Vind ik leuk
Roeptoeter +19229
donderdag 21 maart 2019 om 18:49
Wat een suggestief artikel. Ajax heeft juist geen kunstgras neergelegd. Ajax heeft door de jaren heen gewoon stug het goede voorbeeld gegeven.
Vind ik leuk
Entombed +1592
donderdag 21 maart 2019 om 19:11
Ja... Maar als het veld in de Arena zo K.U.T. bleef als in de begin jaren - toen er zowat ieder wedstrijdweekend een nieuwe mat in moest - dan waren ze vrolijk overgestapt.
[Reactie gewijzigd op donderdag 21 maart 2019 om 19:12]
Vind ik leuk
Roeptoeter +19229
donderdag 21 maart 2019 om 19:15
Dat is een aanname. Ik denk ook niet dat het publiek dat gepikt had. Dan maar minder concerten of terug naar De Meer. (Olympisch Stadion).
Ajax is de grootste anti-kunstgras pionier geweest.
Vind ik leuk
Entombed +1592
vrijdag 22 maart 2019 om 05:53
Natuurlijk is dat een aanname. Feit blijft dat de situatie in de arena echt vreselijk is geweest. Dus het is een aanname met een fundering. Ben wel blij dat ze het gras aan het groeien hebben gekregen.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 19:27
Ajax had kunstgras op de toekomst
Vind ik leuk
Roeptoeter +19229
donderdag 21 maart 2019 om 19:31
Ja, en?

Trainingsfaciliteit. Intensief gebruik, dan is het wel een uitkomst. Niet om eredivisie duels op te spelen.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 19:35
Noem ze dan niet Anti-kunstgraspionier
Vind ik leuk
Roeptoeter +19229
donderdag 21 maart 2019 om 19:41
Ja daaaag.

Man man man.
Vind ik leuk
Kuip +10223
donderdag 21 maart 2019 om 18:57
Het blijft bizar dat de KNVB kunstgras niet kan verbieden.
Voor een betere eredivisie zullen alle clubs moeten instemmen met een soort revolutie waarna de KNVB leidend is i.p.v. faciliterend. Democratie is niet altijd zaligmakend.
Vind ik leuk
Ove +4184
donderdag 21 maart 2019 om 19:02
Vanavond gelukkig een potje op het beste veld van de wereld !
Vind ik leuk
Guust +6755
donderdag 21 maart 2019 om 19:23
Stadion Excelsior?
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 19:01
Dat was vast geen brainfart van de toenmalige voorzitter, er heeft daar jarenlang een knollenveld gelegen.
Vind ik leuk
+40 +416
donderdag 21 maart 2019 om 19:01
Niet het enige voorbeeld waar Ajax een weg inslaat en vervolgens 180 graden draait. Te veel "revoluties" in Amsterdam.
Vind ik leuk
RenW +5751
donderdag 21 maart 2019 om 20:30
Als je iets test, en het niet goed is?
Dan kom je terug op je plan.
Als dat ook al een revolutie is?
Vind ik leuk
jari11 +5262
donderdag 21 maart 2019 om 19:18
Nou zijn we lekker mee, krijgen we daar ook weer de schuld van. Weg met die rotzooi!
Vind ik leuk
AZVork +3062
donderdag 21 maart 2019 om 19:24
En bedankt Ajax.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 19:28
Dat is een koud kunstje
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 19:34
Wie heeft die kist Champagne uiteindelijk gekregen?
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 19:59
Thank God
Vind ik leuk