Nederland is CL-ticket definitief kwijt; ook slecht nieuws voor bekerwinnaar

    Nederland is CL-ticket definitief kwijt; ook slecht nieuws voor bekerwinnaar

    vrijdag 8 december 2017 om 00:30

    De zeges van Feyenoord en Vitesse op respectievelijk SSC Napoli (2-1) en OGC Nice (1-0) deze week komen te laat voor het Nederlandse voetbal. Op de welbekende coëfficiëntenlijst van de UEFA raken 'we' de twaalfde plaats definitief kwijt aan Zwitserland. Dat betekent niet alleen het verlies van een Champions League-ticket, ook voor de winnaar van de KNVB Beker heeft dat per 2019 vervelende gevolgen. 

    Het stond al vast dat de kampioen van 2018 zich via voorrondes moet plaatsen voor de Champions League. Ajax, Feyenoord, FC Utrecht, PSV en bekerwinnaar Vitesse wisten dat er Europese punten gepakt moesten worden om het directe CL-ticket voor de kampioen van het jaar daarop te behouden.

    Dat liep echter faliekant mis. Ajax, PSV en Utrecht sneuvelden in de voorrondes en Feyenoord (Champions League) en Vitesse (Europa League) overleefden de groepsfases niet. Geen enkele Nederlandse ploeg overwintert in Europa, voor het eerst sinds 1998. 

    Met de twaalfde plaats was de Nederlandse bekerwinnaar in 2019 in ieder geval nog zeker van een rechtstreeks ticket voor de Europa League. Zwitserland, dat nu met FC Basel nog een team in de Champions League heeft, gaat echter over ons heenwippen. Dat betekent dat er ook in 2019 twee voorrondes moeten worden afgewerkt door de bekerwinnaar voordat deze mag uitkomen in het hoofdtoernooi. Voor de bekerwinnaar van dit seizoen geldt dat ook al. 

    Tsjechië en Griekenland hijgen Nederland ondertussen in de nek. Die landen hebben allebei één overwinteraar (Viktoria Plzen en AEK Athene) in Europa.  

    Bij FOX Sports werd analist Kenneth Perez donderdag geconfronteerd met het nieuws dat Nederland nu per 2019 definitief het directe toegangsbewijs naar de Champions League kwijt is. "We moeten dus helemaal vanaf onderaan beginnen... Laten we hopen dat we sterker terug komen. Anders switch ik echt naar Denemarken."

    Plaats een reactie

    vrijdag 8 december 2017 om 00:47
    Iemand die weet hoe de verdeling dan vanaf 2019 is?

    Kampioen: Laatste voorronde CL?
    2de plaats: 2de voorronde CL?
    Bekerwinnaar: 2de voorronde EL?
    3de plaats: 2de voorronde EL?
    PLay-off winnaar: 2de voorronde EL?
    Vind ik leuk
    LarsNL16 +2937
    vrijdag 8 december 2017 om 07:59
    Zoiets, alleen play off winnaar volgens mij 3de of 4de ronde
    Vind ik leuk
    DubRtd +15554
    vrijdag 8 december 2017 om 11:54
    Voordeel daarvan is dat er in de voorrondes, zoals dit jaar door Ajax en PSV punten te winnen zijn tegen makkelijkere tegenstanders dan in de groepen.

    Oh..... wacht.
    Vind ik leuk
    hantayo +945
    vrijdag 8 december 2017 om 13:40
    Dus er kunnen wel 2 ploegen via voorrondes de CL gaan spelen? Dat is goed nieuws voor Ajax. Voorrondes zijn niet zo erg. Alleen lijkt het erop dat Nederlandse ploegen te laat gaan draaien, dus goed anticiperen. Ook door op tijd je selectie ingekocht te hebben, Ajax!
    Vind ik leuk
    tikkietoe +4891
    vrijdag 8 december 2017 om 00:50
    Als landskampioen mag je niet direct de CL in,
    Als bekerwinnaar mag je niet direct de EL in.
    Man wat is het Nederlands voetbal afgegleden tot een overbetaalde hobby. :(
    Vind ik leuk
    Old Star +7070
    vrijdag 8 december 2017 om 06:10
    Klopt. Maar dat is ook de schuld van de Uefa. Nu kunnen van de grote competities 4 teams mee doen in de championsleage. Dat gaat ten koste van de kampioenen vsn andere landen. Langzaamaan heeft de Uefa zelf alles de nek omgedraaid en zit je ieder jaar naar de zelfde teams te kijken. Waardeloos dit.
    Vind ik leuk
    yuuup +8652
    vrijdag 8 december 2017 om 06:38
    Landjes als Zwitserland en België hebben nergens last van.
    Vind ik leuk
    vrijdag 8 december 2017 om 00:51
    Het Nederlandse voetbal is in een paar jaar tijd van top naar helemaal niks meer gegaan... We wisten dat we niet de grootste top talenten achter Robben en Sneijder, v Persie hadden. Maar het gaat nu, OP ALLE VLAKKEN, wel erg hard! Zo slecht kunnen we toch ook niet zijn? Er moet weer besef komen, zowel bij de clubteams als bij oranje
    Vind ik leuk
    Valderrama +456
    vrijdag 8 december 2017 om 06:11
    Zo slecht zijn we ook niet ,maar de teams waar we tegen spelen.
    Zijn soms beter maar meestal veel slimmer,die weten wel hoe ze een wedstrijd naar zich toe moeten trekken.
    Zoals PSV nu voetbalt in de nederlandse competitie,zo moet je europees spelen wil je een kans maken.Dit geld alleen europees want in onze mickeymouse competitie hoor je gewoon op klasse te winnen en aanvallend te spelen.
    Als je dat niet kunt dan ben je echt zo slecht als het lijkt.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 8 december 2017 om 06:13]
    Vind ik leuk
    vrijdag 8 december 2017 om 01:00
    Laten we ons hier nou niet te druk om maken. Op het moment hebben we toch niks in Europa te zoeken. Gewoon genieten van de spanning in onze eigen competitie. Bovendien is het voetbal in de top van Europa volledig verrot. We kunnen we blij zijn wanneer onze landskampioen meedoet aan het hoofdtoernooi vanwege financiële motieven, maar dit is enkel een voordeel ten opzichte van nationale concurrenten. Ten opzichte van de internationale concurrentie blijven we terrein verliezen door de huidige verdeling van tv gelden etc
    Vind ik leuk
    Kevindo +627
    vrijdag 8 december 2017 om 01:10
    Switcht Perez dan naar Denemarken?! Kan niet wachten tot we alle Europese tickets kwijt zijn. Kenneth, wil je per trein, bus, auto of vliegtuig terug?
    Vind ik leuk
    Nashua +6686
    vrijdag 8 december 2017 om 04:23
    Arme Denen
    Vind ik leuk
    HanV +3554
    vrijdag 8 december 2017 om 11:19
    Dan zou het toch nog een voordeel hebben, hij zal zich wel bedenken als hij ziet waar Denemarken staat, nog 4 plekken lager.
    Vind ik leuk
    JustH +10776
    vrijdag 8 december 2017 om 01:25
    Mooi, hebben we ook niks te zoeken.
    Belachelijk gedoe, 5 Engelse ploegen in een Kampioenen toernooi.
    Graaft zichzelf de grond wel in, dat geld gedrocht!
    Vind ik leuk
    vrijdag 8 december 2017 om 09:44
    Het grappige is dat die Engelsen veruit de beste spelers hebben en het meeste geld genereren maar er gewoon geen kut van bakken in verhouding.
    Vind ik leuk
    Vato75 +1888
    vrijdag 8 december 2017 om 01:36
    Gaat allemaal om knaken waar is die tijd gebleven kampioenen europacup 1 bekerwinnaars europacup 2 en nr2 nr 3 competitie uefa cup
    Vind ik leuk
    North +2460
    vrijdag 8 december 2017 om 02:00
    Geeft niets. We hebben toch niets te zoeken in de Champions League. Gewoon zorgen dat we weer goede spelers opleiden. En dan komen we over een aantal jaar terug met het Nederlands elftal. Zolang het geld bepaalt in de CL, is er toch niets meer aan.

    Je kunt als pak 'm beet, een club als Benfica wel meedoen in de CL, je doet uiteindelijk toch voor spek en bonen mee.
    Het is alleen voor de rijkste 6-8 clubs in Europa de moeite waard om mee te doen in de CL.

    Daarom is het ook zo'n kutcompetitie geworden.
    Vind ik leuk
    MA09 +49
    vrijdag 8 december 2017 om 02:16
    Geld je inhaalt???...ingeaald door Zwitserland hé geen hahah die landen die achter NL aanzitte op de CoËfficiënten lijst zijn nou ook geen Jackpot landen
    Vind ik leuk
    Mrunterwijst +4802
    vrijdag 8 december 2017 om 07:20
    In Zwitserland zit dan ook veel meer geld dan in Nederland
    Vind ik leuk
    North +2460
    vrijdag 8 december 2017 om 14:01
    Je snapt niet wat ik schrijf... Zwitserse clubs doen óók voor spek en bonen mee in de CL.
    Wanneer was de laatste keer dat een club uit een kleine competitie de CL won?
    De nummers drie en vier uit Engeland komen nog verder dan de kampioenen van België, Nederland en Zwitserland.
    Het is allang geen Champions League meer..
    Vind ik leuk
    MA09 +49
    vrijdag 8 december 2017 om 14:30
    Het is nog steeds het mooiste toernooi. Mensen janken teveel geld geld geld... zonder geld was het allemaal nix aan.. of dan kreeg je zoals Ajax genoeg geld maar nix mee doen en lage salarissen betalen .. tuurlijk ga je achter lopen dan. Ajax Psv en Feyenoord hoeven CL nie te winne perse ineens maar als je er al niet meer bij bent ja dat is toch wel helemaal schandalig
    Vind ik leuk
    MA09 +49
    vrijdag 8 december 2017 om 02:18
    Zodra er weer Mannelijk gevoetbald word in NL zullen zo die plekken terughebben
    Vind ik leuk
    Valderrama +456
    vrijdag 8 december 2017 om 06:18
    precies daar zit het hem,we maken een doelpunt en denken nu zijn we de man.
    De tegenstander een countertje en staat alweer gelijk.
    Een tegenstander hoeft meestal maar een paar echte acties te maken om te winnen van onze toppers.
    Zolang we als wijven staan te verdedigen dan word het nooit meer wat
    Vind ik leuk
    Erik7494 +1062
    vrijdag 8 december 2017 om 02:36
    Dit is de schuld van Raymond Verheijen.
    Vind ik leuk
    Tjoep Cola +4110
    vrijdag 8 december 2017 om 05:33
    Vroeg of laat zat dit er aan te konen. Andere landen zitten niet stil en de zgn kleine clubs worden steeds professioneler.
    Vind ik leuk
    TheSavior +843
    vrijdag 8 december 2017 om 05:46
    wow. Geen enkel nieuwsitem over Appel vandaag.
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +18678
    vrijdag 8 december 2017 om 05:47
    Ik blijf erbij dat de Champions League voor landskampioenen moet zijn.
    Vind ik leuk
    mknol73 +0
    vrijdag 8 december 2017 om 10:25
    Helemaal mee eens dat de champinons laege voor landskampioenen hoord te zijn
    Vind ik leuk
    vrijdag 8 december 2017 om 05:50
    Laat die wijsneus maar snel vertrekken
    Vind ik leuk
    Baijiu +1044
    vrijdag 8 december 2017 om 06:26
    Gelukkig hebben we de knvb bekert nog
    Vind ik leuk
    Teo Smith +24088
    vrijdag 8 december 2017 om 06:27
    Geen champions league meer. Ach geen enkele club heeft er nog iets te zoeken.
    Vind ik leuk
    Hoofdscout00 +2683
    vrijdag 8 december 2017 om 06:51
    Triest
    Vind ik leuk
    Mrunterwijst +4802
    vrijdag 8 december 2017 om 07:23
    CL is alleen maar goed voor het geld, sportief heeft geen Nederlandse club daar wat te zoeken helaas. Volgend jaar maar punten pakken in de EL, en vooral hopen dat clubs nu al serieus aan de voorrondes beginnen, niet zoals psv en ajax dit jaar....
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 8 december 2017 om 07:23]
    Vind ik leuk
    myrthewit +1555
    vrijdag 8 december 2017 om 07:41
    Ik verheug me nu al op dat nieuwe landentoernooi. Laten we dat omarmen en de CL/EL laten zitten. Dat doen we nu al min of meer omdat de kijkcijfers voor deze toernooien in Nederland tegenvallen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 8 december 2017 om 07:43
    Veel mensen zijn al geswitcht. Ik vind de Championsleague al jaren niks meer aan en saai. Verder hebben vaak pech met lotingen (let op Nationscup straks poule met Duitsland en Frankrijk). Ook zijn onze teams pas medio begin oktober compleet. Hopelijk komt het goed.
    Vind ik leuk
    Korm +29674
    vrijdag 8 december 2017 om 08:11
    Tja we glijden steeds verder weg, waar andere landen steeds meer inkomsten kunnen genereren blijft nederland achter, dit zie je ook terug in de ranking (zowel clubs als oranje).
    Vind ik leuk
    vrijdag 8 december 2017 om 08:54
    Oranje glijdt weg omdat Nederland niet genoeg inkomsten kan genereren?
    Vind ik leuk
    Korm +29674
    vrijdag 8 december 2017 om 11:43
    Daardat wij geen geld hebben om ons door te ontwikkelen en een sterkere competitie te krijgen gaat het ten kosten van onze eigen talenten, ja dat zie je dus ook terug in oranje
    Vind ik leuk
    vrijdag 8 december 2017 om 12:12
    Maar iedereen die hier een bal twee keer hoog kan houden gaat uiterlijk op zijn 19e al naar het buitenland.
    Vind ik leuk
    DubRtd +15554
    vrijdag 8 december 2017 om 09:13
    Iets zegt me dat ze in Zwitserland en tsjechie niet meer of nauwelijks meet inkomsten hebben.
    Die 7 plasticvelden in de eredivisie zijn schadelijker dan Young Boys die misschien 4 tientjes meer te spenderen hebben dan Feyenoord.

    Dat ventje wat er van de week 2 inschoot tegen Napoli U19 Kokcu loopt na afloop van die pot gewoon te melden dat ie kunstgras fijn vindt want dan kan hij leuk trucjes doen omdat de bal nooit wegspringt.
    Denk je dat zo'n gastje over een jaar of 5 het verschil gaat maken op echt gras uit tegen ..... Osijek of zo?
    Vind ik leuk
    vrijdag 8 december 2017 om 08:52
    Het algemene niveau in de eredivisie is te laag.
    Je kunt wel zeiken over het lopende seizoen; vroege uitschakelingen van clubs, bedroevend niveau vd koploper, etc... maar dit is écht geen verassing.
    Vind ik leuk
    DubRtd +15554
    vrijdag 8 december 2017 om 09:08
    "Tsjechië en Griekenland hijgen Nederland ondertussen in de nek. Die landen hebben wél twee overwinteraars (Viktoria Plzen en AEK Athene) in Europa. "


    Zet de editor eens aan het werk en maak daarvan "elk 1 overwinteraar" ipv "wel twee overwinteraars"

    Vind ik leuk
    De Hout +1302
    vrijdag 8 december 2017 om 09:28
    AZ heeft de boel in Europa nog jarenlang kunnen redden sinds 2004. Hadden ze die beker nou maar gewonnen in plaats van het zieltogende Vitesse. Had Nederland ook dit jaar vast nog Europese punten gepakt.
    Vind ik leuk
    Bizzy +17039
    vrijdag 8 december 2017 om 11:04
    In tussen raakt uefa aan de straatstenen hu tv rechten niet kwijt. Zenders zijn nauwelijks geinteresseerd, dus verdwijnen de wedstrijden achter een decoder. Nos, Rtl en Sbs6 weigeren de hfdprijs te betalen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 8 december 2017 om 12:38
    Vindt het wel prima zo hoor, clubs uit de landen Duitsland, Engeland, Italië en Spanje worden al voorgetrokken en mogen elke 4 CL deelnemers leveren van de 16 dus blijven er maar 8 plaatsen over voor de rest waarvan eentje al vergeven wordt aan de EL winnaar kortom het grote geld komt eerst daarna het voetbal pas. De UEFA wil grote wedstrijden dus krijg je 5 seizoenen op rij Real - PSG of Chelsea - Bayern
    Vind ik leuk
    vrijdag 8 december 2017 om 13:45
    Raar systeem. Kan dus gebeuren dat er in de Champions league niet alleen maar kampioenen spelen...
    Vind ik leuk
    vrijdag 8 december 2017 om 18:06
    Als je alles moet geloven, dan is dit ook een nepbericht!
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Nederland is CL-ticket definitief kwijt; ook slecht nieuws voor bekerwinnaar