Nederland is CL-ticket definitief kwijt; ook slecht nieuws voor bekerwinnaar

Nederland is CL-ticket definitief kwijt; ook slecht nieuws voor bekerwinnaar

vrijdag 8 december 2017 om 00:30

De zeges van Feyenoord en Vitesse op respectievelijk SSC Napoli (2-1) en OGC Nice (1-0) deze week komen te laat voor het Nederlandse voetbal. Op de welbekende coëfficiëntenlijst van de UEFA raken 'we' de twaalfde plaats definitief kwijt aan Zwitserland. Dat betekent niet alleen het verlies van een Champions League-ticket, ook voor de winnaar van de KNVB Beker heeft dat per 2019 vervelende gevolgen. 

Het stond al vast dat de kampioen van 2018 zich via voorrondes moet plaatsen voor de Champions League. Ajax, Feyenoord, FC Utrecht, PSV en bekerwinnaar Vitesse wisten dat er Europese punten gepakt moesten worden om het directe CL-ticket voor de kampioen van het jaar daarop te behouden.

Dat liep echter faliekant mis. Ajax, PSV en Utrecht sneuvelden in de voorrondes en Feyenoord (Champions League) en Vitesse (Europa League) overleefden de groepsfases niet. Geen enkele Nederlandse ploeg overwintert in Europa, voor het eerst sinds 1998. 

Met de twaalfde plaats was de Nederlandse bekerwinnaar in 2019 in ieder geval nog zeker van een rechtstreeks ticket voor de Europa League. Zwitserland, dat nu met FC Basel nog een team in de Champions League heeft, gaat echter over ons heenwippen. Dat betekent dat er ook in 2019 twee voorrondes moeten worden afgewerkt door de bekerwinnaar voordat deze mag uitkomen in het hoofdtoernooi. Voor de bekerwinnaar van dit seizoen geldt dat ook al. 

Tsjechië en Griekenland hijgen Nederland ondertussen in de nek. Die landen hebben allebei één overwinteraar (Viktoria Plzen en AEK Athene) in Europa.  

Bij FOX Sports werd analist Kenneth Perez donderdag geconfronteerd met het nieuws dat Nederland nu per 2019 definitief het directe toegangsbewijs naar de Champions League kwijt is. "We moeten dus helemaal vanaf onderaan beginnen... Laten we hopen dat we sterker terug komen. Anders switch ik echt naar Denemarken."

Plaats een reactie

feyeniels +17878
vrijdag 8 december 2017 om 00:42
Dit is jammer, met name dat we nu rechtstreekse plaatsing bij bekerwinst kwijt zijn. In de Champions League heeft geen enkele Nederlandse ploeg wat te zoeken, dus dat is in mijn ogen minder erg.
Vind ik leuk
Ajax. +820
vrijdag 8 december 2017 om 02:58
Minder erg? 25+ miljoen die Feyenoord eraan overhoud, lijkt me nogal belangrijk aangezien we door geld de aansluiting zijn verloren........
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 03:53
Volgend seizoen jaar beginnen we aan een nieuwe reeks, waarbij de punten van 2013-2014 vervallen. Mocht Basel er de volgende ronde uitvliegen staan we volgend jaar gewoon weer 12e. Zelfde geldt voor Tsjechie, die veel punten verliezen. Griekenland begint wel griezelig dichtbij te komen. Hopen maar dat AEK Athene (dat zich kwalificeerde met 1 overwinning en 5 gelijke spelen) er de volgende ronde uitvliegt.
Daarnaast, en misschien nog veel belangrijker, misschien worden de clubs en de KNVB nu een keer echt wakker.
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 07:43
Daarnaast gaan er minder ploegen Europa in, maar die verdienen dan wel meer punten. Dus dat zou juist een boost kunnen zijn voor de punten aantallen. Op naar 2023! ;)
Vind ik leuk
Toppert +1154
vrijdag 8 december 2017 om 09:27
Dat is inderdaad wel een punt. Gezien het niveau van onze clubs in Europa hadden we nog altijd een zeer behoorlijk aantal in Europa, maar dat drukt wel enorm op het gemiddelde. Even een jaar of 2 met 4 clubjes en staat zo weer in de top 10 :)
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 00:43
Feyenoord zorgt er wel voor dat alles weer goed komt in de komende jaren,
Vind ik leuk
North +2225
vrijdag 8 december 2017 om 02:02
Door jullie uit te schrijven van de Nederlandse competitie en aan te melden bij de Thaise? Zou al een hoop schelen.
Vind ik leuk
yuuup +5750
vrijdag 8 december 2017 om 06:36
Gaan ze zich inschrijven voor de Zwitserse competitie? Dat zou inderdaad helpen.
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 08:44
Ja jullie, om eindelijk eens een prijs te winnen hahaha
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 00:47
Iemand die weet hoe de verdeling dan vanaf 2019 is?

Kampioen: Laatste voorronde CL?
2de plaats: 2de voorronde CL?
Bekerwinnaar: 2de voorronde EL?
3de plaats: 2de voorronde EL?
PLay-off winnaar: 2de voorronde EL?
Vind ik leuk
LarsNL16 +1990
vrijdag 8 december 2017 om 07:59
Zoiets, alleen play off winnaar volgens mij 3de of 4de ronde
Vind ik leuk
DubRtd +15763
vrijdag 8 december 2017 om 11:54
Voordeel daarvan is dat er in de voorrondes, zoals dit jaar door Ajax en PSV punten te winnen zijn tegen makkelijkere tegenstanders dan in de groepen.

Oh..... wacht.
Vind ik leuk
hantayo +809
vrijdag 8 december 2017 om 13:40
Dus er kunnen wel 2 ploegen via voorrondes de CL gaan spelen? Dat is goed nieuws voor Ajax. Voorrondes zijn niet zo erg. Alleen lijkt het erop dat Nederlandse ploegen te laat gaan draaien, dus goed anticiperen. Ook door op tijd je selectie ingekocht te hebben, Ajax!
Vind ik leuk
tikkietoe +3008
vrijdag 8 december 2017 om 00:50
Als landskampioen mag je niet direct de CL in,
Als bekerwinnaar mag je niet direct de EL in.
Man wat is het Nederlands voetbal afgegleden tot een overbetaalde hobby. :(
Vind ik leuk
Old Star +4132
vrijdag 8 december 2017 om 06:10
Klopt. Maar dat is ook de schuld van de Uefa. Nu kunnen van de grote competities 4 teams mee doen in de championsleage. Dat gaat ten koste van de kampioenen vsn andere landen. Langzaamaan heeft de Uefa zelf alles de nek omgedraaid en zit je ieder jaar naar de zelfde teams te kijken. Waardeloos dit.
Vind ik leuk
yuuup +5750
vrijdag 8 december 2017 om 06:38
Landjes als Zwitserland en België hebben nergens last van.
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 00:51
Het Nederlandse voetbal is in een paar jaar tijd van top naar helemaal niks meer gegaan... We wisten dat we niet de grootste top talenten achter Robben en Sneijder, v Persie hadden. Maar het gaat nu, OP ALLE VLAKKEN, wel erg hard! Zo slecht kunnen we toch ook niet zijn? Er moet weer besef komen, zowel bij de clubteams als bij oranje
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 06:11
Zo slecht zijn we ook niet ,maar de teams waar we tegen spelen.
Zijn soms beter maar meestal veel slimmer,die weten wel hoe ze een wedstrijd naar zich toe moeten trekken.
Zoals PSV nu voetbalt in de nederlandse competitie,zo moet je europees spelen wil je een kans maken.Dit geld alleen europees want in onze mickeymouse competitie hoor je gewoon op klasse te winnen en aanvallend te spelen.
Als je dat niet kunt dan ben je echt zo slecht als het lijkt.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 8 december 2017 om 06:13]
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 01:00
Laten we ons hier nou niet te druk om maken. Op het moment hebben we toch niks in Europa te zoeken. Gewoon genieten van de spanning in onze eigen competitie. Bovendien is het voetbal in de top van Europa volledig verrot. We kunnen we blij zijn wanneer onze landskampioen meedoet aan het hoofdtoernooi vanwege financiële motieven, maar dit is enkel een voordeel ten opzichte van nationale concurrenten. Ten opzichte van de internationale concurrentie blijven we terrein verliezen door de huidige verdeling van tv gelden etc
Vind ik leuk
Kevindo +405
vrijdag 8 december 2017 om 01:10
Switcht Perez dan naar Denemarken?! Kan niet wachten tot we alle Europese tickets kwijt zijn. Kenneth, wil je per trein, bus, auto of vliegtuig terug?
Vind ik leuk
Nashua +5723
vrijdag 8 december 2017 om 04:23
Arme Denen
Vind ik leuk
HanV +2228
vrijdag 8 december 2017 om 11:19
Dan zou het toch nog een voordeel hebben, hij zal zich wel bedenken als hij ziet waar Denemarken staat, nog 4 plekken lager.
Vind ik leuk
JustH +866
vrijdag 8 december 2017 om 01:25
Mooi, hebben we ook niks te zoeken.
Belachelijk gedoe, 5 Engelse ploegen in een Kampioenen toernooi.
Graaft zichzelf de grond wel in, dat geld gedrocht!
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 09:44
Het grappige is dat die Engelsen veruit de beste spelers hebben en het meeste geld genereren maar er gewoon geen kut van bakken in verhouding.
Vind ik leuk
Vato75 +944
vrijdag 8 december 2017 om 01:36
Gaat allemaal om knaken waar is die tijd gebleven kampioenen europacup 1 bekerwinnaars europacup 2 en nr2 nr 3 competitie uefa cup
Vind ik leuk
North +2225
vrijdag 8 december 2017 om 02:00
Geeft niets. We hebben toch niets te zoeken in de Champions League. Gewoon zorgen dat we weer goede spelers opleiden. En dan komen we over een aantal jaar terug met het Nederlands elftal. Zolang het geld bepaalt in de CL, is er toch niets meer aan.

Je kunt als pak 'm beet, een club als Benfica wel meedoen in de CL, je doet uiteindelijk toch voor spek en bonen mee.
Het is alleen voor de rijkste 6-8 clubs in Europa de moeite waard om mee te doen in de CL.

Daarom is het ook zo'n kutcompetitie geworden.
Vind ik leuk
MA09 +48
vrijdag 8 december 2017 om 02:16
Geld je inhaalt???...ingeaald door Zwitserland hé geen hahah die landen die achter NL aanzitte op de CoËfficiënten lijst zijn nou ook geen Jackpot landen
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 07:20
In Zwitserland zit dan ook veel meer geld dan in Nederland
Vind ik leuk
North +2225
vrijdag 8 december 2017 om 14:01
Je snapt niet wat ik schrijf... Zwitserse clubs doen óók voor spek en bonen mee in de CL.
Wanneer was de laatste keer dat een club uit een kleine competitie de CL won?
De nummers drie en vier uit Engeland komen nog verder dan de kampioenen van België, Nederland en Zwitserland.
Het is allang geen Champions League meer..
Vind ik leuk
MA09 +48
vrijdag 8 december 2017 om 14:30
Het is nog steeds het mooiste toernooi. Mensen janken teveel geld geld geld... zonder geld was het allemaal nix aan.. of dan kreeg je zoals Ajax genoeg geld maar nix mee doen en lage salarissen betalen .. tuurlijk ga je achter lopen dan. Ajax Psv en Feyenoord hoeven CL nie te winne perse ineens maar als je er al niet meer bij bent ja dat is toch wel helemaal schandalig
Vind ik leuk
MA09 +48
vrijdag 8 december 2017 om 02:18
Zodra er weer Mannelijk gevoetbald word in NL zullen zo die plekken terughebben
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 06:18
precies daar zit het hem,we maken een doelpunt en denken nu zijn we de man.
De tegenstander een countertje en staat alweer gelijk.
Een tegenstander hoeft meestal maar een paar echte acties te maken om te winnen van onze toppers.
Zolang we als wijven staan te verdedigen dan word het nooit meer wat
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 02:36
Dit is de schuld van Raymond Verheijen.
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 04:37
Waar weinig mensen bij stilstaan, ik hoor niemand erover in ieder geval, is dat landen als Zwitserland, Tsjechie, Griekenland, Oostenrijk en Kroatië, hun hogere puntenaantal mede te danken hebben aan het winnen van al die voorrondes die Nederland nu ook mag gaan spelen. Dat is tegen clubs uit Moldavië, Noord-Ierland of IJsland bijvoorbeeld. De Nederlandse punten komen wel weer, het is allemaal niet zo'n gigantisch drama.

Ik heb het even uitgerekend, volgend seizoen gaan de punten van seizoen 13/14 eraf. Dat betekent dat Nederland weer boven eerdergenoemde 5 landen staat met een numerieke voorsprong:

Zwitserland: 1233 punten
Oostenrijk: 1783 punten
Tsjechie: 2658 punten
Griekenland: 1733 punten
Kroatië: 2208 punten

Deze puntenaantallen zijn natuurlijk wel op basis van de huidige standen. De voorsprongen kunnen nog kleiner worden indien de prestaties in Europa goed zijn van deze landen na de de winterstop.

Volgend seizoen word pas echt beslissend.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 8 december 2017 om 05:08]
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 05:33
Vroeg of laat zat dit er aan te konen. Andere landen zitten niet stil en de zgn kleine clubs worden steeds professioneler.
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 05:46
wow. Geen enkel nieuwsitem over Appel vandaag.
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 05:47
Ik blijf erbij dat de Champions League voor landskampioenen moet zijn.
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 10:25
Helemaal mee eens dat de champinons laege voor landskampioenen hoord te zijn
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 05:50
Laat die wijsneus maar snel vertrekken
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 06:26
Gelukkig hebben we de knvb bekert nog
Vind ik leuk
Teo Smith +13804
vrijdag 8 december 2017 om 06:27
Geen champions league meer. Ach geen enkele club heeft er nog iets te zoeken.
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 06:51
Triest
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 07:23
CL is alleen maar goed voor het geld, sportief heeft geen Nederlandse club daar wat te zoeken helaas. Volgend jaar maar punten pakken in de EL, en vooral hopen dat clubs nu al serieus aan de voorrondes beginnen, niet zoals psv en ajax dit jaar....
[Reactie gewijzigd op vrijdag 8 december 2017 om 07:23]
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 07:41
Ik verheug me nu al op dat nieuwe landentoernooi. Laten we dat omarmen en de CL/EL laten zitten. Dat doen we nu al min of meer omdat de kijkcijfers voor deze toernooien in Nederland tegenvallen.
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 07:43
Veel mensen zijn al geswitcht. Ik vind de Championsleague al jaren niks meer aan en saai. Verder hebben vaak pech met lotingen (let op Nationscup straks poule met Duitsland en Frankrijk). Ook zijn onze teams pas medio begin oktober compleet. Hopelijk komt het goed.
Vind ik leuk
Korm +23127
vrijdag 8 december 2017 om 08:11
Tja we glijden steeds verder weg, waar andere landen steeds meer inkomsten kunnen genereren blijft nederland achter, dit zie je ook terug in de ranking (zowel clubs als oranje).
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 08:54
Oranje glijdt weg omdat Nederland niet genoeg inkomsten kan genereren?
Vind ik leuk
Korm +23127
vrijdag 8 december 2017 om 11:43
Daardat wij geen geld hebben om ons door te ontwikkelen en een sterkere competitie te krijgen gaat het ten kosten van onze eigen talenten, ja dat zie je dus ook terug in oranje
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 12:12
Maar iedereen die hier een bal twee keer hoog kan houden gaat uiterlijk op zijn 19e al naar het buitenland.
Vind ik leuk
DubRtd +15763
vrijdag 8 december 2017 om 09:13
Iets zegt me dat ze in Zwitserland en tsjechie niet meer of nauwelijks meet inkomsten hebben.
Die 7 plasticvelden in de eredivisie zijn schadelijker dan Young Boys die misschien 4 tientjes meer te spenderen hebben dan Feyenoord.

Dat ventje wat er van de week 2 inschoot tegen Napoli U19 Kokcu loopt na afloop van die pot gewoon te melden dat ie kunstgras fijn vindt want dan kan hij leuk trucjes doen omdat de bal nooit wegspringt.
Denk je dat zo'n gastje over een jaar of 5 het verschil gaat maken op echt gras uit tegen ..... Osijek of zo?
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 08:52
Het algemene niveau in de eredivisie is te laag.
Je kunt wel zeiken over het lopende seizoen; vroege uitschakelingen van clubs, bedroevend niveau vd koploper, etc... maar dit is écht geen verassing.
Vind ik leuk
DubRtd +15763
vrijdag 8 december 2017 om 09:08
"Tsjechië en Griekenland hijgen Nederland ondertussen in de nek. Die landen hebben wél twee overwinteraars (Viktoria Plzen en AEK Athene) in Europa. "


Zet de editor eens aan het werk en maak daarvan "elk 1 overwinteraar" ipv "wel twee overwinteraars"

Vind ik leuk
De Hout +741
vrijdag 8 december 2017 om 09:28
AZ heeft de boel in Europa nog jarenlang kunnen redden sinds 2004. Hadden ze die beker nou maar gewonnen in plaats van het zieltogende Vitesse. Had Nederland ook dit jaar vast nog Europese punten gepakt.
Vind ik leuk
Bizzy +8628
vrijdag 8 december 2017 om 11:04
In tussen raakt uefa aan de straatstenen hu tv rechten niet kwijt. Zenders zijn nauwelijks geinteresseerd, dus verdwijnen de wedstrijden achter een decoder. Nos, Rtl en Sbs6 weigeren de hfdprijs te betalen.
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 12:24
terecht. niks te zoeken daar.
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 12:38
Vindt het wel prima zo hoor, clubs uit de landen Duitsland, Engeland, Italië en Spanje worden al voorgetrokken en mogen elke 4 CL deelnemers leveren van de 16 dus blijven er maar 8 plaatsen over voor de rest waarvan eentje al vergeven wordt aan de EL winnaar kortom het grote geld komt eerst daarna het voetbal pas. De UEFA wil grote wedstrijden dus krijg je 5 seizoenen op rij Real - PSG of Chelsea - Bayern
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 13:45
Raar systeem. Kan dus gebeuren dat er in de Champions league niet alleen maar kampioenen spelen...
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 18:06
Als je alles moet geloven, dan is dit ook een nepbericht!
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Nederland is CL-ticket definitief kwijt; ook slecht nieuws voor bekerwinnaar