Witschge in technische staf Ajax: Dat is nu mijn belangrijkste taak

Witschge in technische staf Ajax: "Dat is nu mijn belangrijkste taak"

Gepubliceerd: zondag 21 oktober 2018 om 23:45zo 21-10-2018 om 23:45

De belangrijkste taak van Richard Witschge als techniektrainer is vertrouwen geven. Dat laat hij weten aan Het Parool. Witschge maakt sinds vorig seizoen deel uit van de technische staf van Ajax.

De oud-international (48) was als individueel trainer aan de jeugdopleiding van Ajax verbonden en voegde zich in januari bij Alfred Schreuder en Aron Winter als assistenten van hoofdtrainer Erik ten Hag. "Het naar oplossingen zoeken is minder geworden, omdat er minder op straat op wordt gespeeld", legt hij in een interview met Het Parool zijn taken uit.

"Ik probeer de jongens op dat gebied wat bij te brengen. Dat ze vooral ook blijven nadenken en niet in robotjes veranderen. Er moet een balans zijn tussen wat de trainer zegt en wat spelers zelf bedenken. Dat is te oefenen. Dat gebeurt ook bij Ajax. Dan is het van: bedenk het zelf maar even. Sommige jongens kunnen dat geweldig, anderen hebben daar meer moeite mee. Als ik dat zie, ga ik met ze praten. Vertrouwen geven. Dat is nu mijn belangrijkste taak."

Witschge, die bij onder Ajax en FC Barcelona speelde, merkt op De Toekomst dat spelers hem nog wel kennen als voetballer. "Van YouTube. En dan vooral van dat balletje hooghouden tegen Feyenoord, al is dat ook alweer 21 jaar geleden. Ze weten natuurlijk dat ik in Ajax 1 speelde en in het Nederlands elftal en bij Barcelona. Ze kijken daardoor toch net even anders naar je, denk ik."

Lees meer over:EredivisieAjax

Plaats een reactie

stratumseind +185374
zondag 21 oktober 2018 om 23:48
We pikken het nog even mee op de zondag avond
Vind ik leuk
zondag 21 oktober 2018 om 23:50
Ouwe zuurpruim ;)
Vind ik leuk
Joep Meloen +1418
zondag 21 oktober 2018 om 23:52
Richard Witschge kon wel een balletje raken hoor. Zijn broer ook, trouwens.

Ze hadden eigenlijk allebei een nog mooiere carrière kunnen hebben.
Ik vind het wel leuk om iets van hen te lezen.
Vind ik leuk
stratumseind +185374
zondag 21 oktober 2018 om 23:56
Ik kan m ook aardig raken
Vind ik leuk
Wouta80 +927
zondag 21 oktober 2018 om 23:56
Ook hooghouden 😎
Vind ik leuk
lexy88 +1423
maandag 22 oktober 2018 om 00:14
Zie zoveel reacties van jou op topics dat je het allemaal zinloos vind dat er over bericht wordt. Ik zou zeggen, niet meer op klikken en vermoei ons niet met je zure commentaar
Vind ik leuk
maandag 22 oktober 2018 om 18:15
Heb jij mazzel als 82 jarige...…...
Vind ik leuk
stratumseind +185374
maandag 22 oktober 2018 om 18:21
is dat internet bij je altijd zo traag?
Vind ik leuk
zondag 21 oktober 2018 om 23:49
De man van het hooghouden tijdens de klassieker. Held!
Vind ik leuk
Joep Meloen +1418
maandag 22 oktober 2018 om 00:14
Ik herinner me Rob Witschge tijdens het Blauw Wit-pinkstertoernooi.

Volgens mij speelde hij midden-midden.

Met kop en schouders. En daar liep me een talent rond!
Vind ik leuk
Forza ikkuhh +2692
zondag 21 oktober 2018 om 23:50
Zekers blij dit nog mee te maken
Vind ik leuk
Johan59 +833
maandag 22 oktober 2018 om 01:11
Nou als Ajax toen zijn hoogtij dagen niet had gehad, was hij nooit bij barca terecht gekomen om eerlijk te zijn kwam hij wel wat te kort
Vind ik leuk
maandag 22 oktober 2018 om 01:33
Ik vind Witschge niet zo'n aanvulling voor de trainingen van A
Al helemaal Aron Winter niet, die voegt echt niks toe.

Ik zie liever een P.Kluivert, Seedorf ect terug keren en straks natuurlijk Sneijder (die lijkt mij precies de goede snaar te raken)

Binnen het Nederlands elftal was hij de grote man, de leider, de man die kritisch kon zijn. Geen speler die negatief was over Sneijder.
Hij kan het echt maken als trainer.
Vind ik leuk
Kinkladze +95
maandag 22 oktober 2018 om 01:53
Kluivert was er en is al weer weg, Seedorf helemaal drama als trainer. Witschge is prima, jij snapt er echt geen reet van!!
Vind ik leuk
rpaulp50 +12108
maandag 22 oktober 2018 om 03:51
Witschge mag het morgen overnemen van ten Hag.....
Vind ik leuk
wattenstaafje +22593