Hoe Koeman met een kleine wijziging Deschamps ook na rust te slim af was

    Hoe Koeman met een kleine wijziging Deschamps ook na rust te slim af was

    Gepubliceerd: zaterdag 17 november 2018 om 10:00za 17-11-2018 om 10:00

    Oranje speelde vrijdagavond de beste wedstrijd onder leiding van bondscoach Ronald Koeman en stuurde Frankrijk met een 2-0 nederlaag naar huis. Het was aan doelman Hugo Lloris te danken dat de score niet hoger uitviel. Nederland had een succesvol plan, boekte daarmee resultaat, wijzigde wat aan de opzet in de rust en was daarmee de Fransen telkens te slim af.

    Door Koen Bloks

    Het Nederlands Elftal begon voortvarend aan de wedstrijd tegen de Fransen. Al na twee minuten kreeg Georginio Wijnaldum de kans om Oranje op voorsprong te schieten. De opzet van deze aanval behoorde tot het uitgedokterd aanvalsplan van Ronald Koeman, namelijk verwarring creëren met Steven Bergwijn als extra 'middenvelder' tussen de linies.

    Marten de Roon stuurde in de beginfase Memphis Depay in de diepte met een steekpass. De ruimte in de diepte werd gemaakt door Bergwijn. Door zijn positionering tussen de linies – en de schijnbeweging van De Roon alsof de bal naar Bergwijn gespeeld werd – stapte Presnel Kimpembe door naar de vleugelaanvaller van PSV. Door de verdedigende lijn te verlaten, kwam er ruimte voor de dieptepass op Memphis. De aanvaller van Olympique Lyon legde de bal terug, maar Wijnaldum trof geen doel. Het was een flitsende aanval uit het boekje, met bijna een snelle voorsprong tot gevolg.



    Koeman probeert met een extra middenvelder, Bergwijn, gevaar te stichten. Al na een paar minuten wordt centrale verdediger Kimpembe uit de verdedigende lijn gelokt, waarna De Roon en Memphis een goede kans voor Oranje inleiden.

    In de eerste helft kwam Oranje nog een aantal maal richting het Franse doel via een soortgelijke opzet. Seconden voor de ingooi die leidde tot de openingstreffer van Oranje, kwam het Nederlands elftal via Dumfries door over de rechterflank. Dat Nederland op rechts doorkwam, was niet geheel verrassend en had met een aantal aspecten te maken.

    Ten eerste zorgde Kylian Mbappé niet voor kleine onderlinge ruimtes met Dumfries (in tegenstelling tot Antoine Griezmann aan de andere kant), om in de tegenstoot sneller op de helft van Nederland te kunnen zijn. Daarnaast hadden Bergwijn en Dumfries een sterke onderlinge connectie. Deze automatismen maakten het makkelijk om elkaar in het veld te begrijpen. Ten derde behoorde het tot het aanvalsplan van Oranje: opbouwen via de linker halfspace met Frenkie de Jong, de Fransen naar de linkerzijde lokken en dan via Bergwijn aan de binnenkant veel ruimte aan Dumfries geven.




    De rol van Mbappé, de positionering van Bergwijn en het opbouwen via De Jong geven extra ruimtes aan de sterk spelende Dumfries om door te breken over rechts. Het behoort tot het aanvalsplan van Ronald Koeman.

    Frankrijk is sterk in de omschakeling, maar hoe Oranje zich hier tegen wapende was bewonderenswaardig. Na balverlies sprintte De Jong direct in voorwaartse richting naar de bal om de counter eruit te halen. Het leverde de middenvelder veel balveroveringen op. Ook De Roon was belangrijk in de restverdediging. De controlerende middenvelder liet zich in de diepte niet zien, hij moest in het midden van het veld Mbappé in de gaten houden. Wanneer De Jong doorstapte en De Roon de positie van De Jong over moest nemen, wisselde hij deze taak af met Dumfries.

    Samen met De Ligt werd de zone rondom Mbappé afgesloten (ook in balbezit, zodat Oranje niet te wijd stond bij balverlies). Om de Fransen op eigen helft te houden, speelde ook Virgil van Dijk een belangrijke rol: de centrale verdediger kwam veelal vóór Giroud om de bal te onderscheppen. Deze acties zorgden slechts sporadisch voor counters richting het doel van Jasper Cillessen. Een knappe prestatie.




    Oranje heeft een duidelijk plan om de counter van de Fransen af te stoppen: De Jong moet direct drukzetten na balverlies, De Roon (of Dumfries) bewaakt samen met De Ligt de rechter halfspace wanneer Oranje in de aanval is om Mbappé af te stoppen en Van Dijk ontfermt zich over Olivier Giroud met felle pressie.

    Ondanks het sterke optreden in de eerste helft, ging Oranje na rust niet op dezelfde voet verder. Doordat de Fransen moesten komen, speelde Cillessen sneller de lange bal. Dit gebeurde alleen wanneer de middenveldlinie van de Fransen aangesloten naar voren stond. Hierdoor kon Oranje de bezoekers telkens een stap te slim af zijn. De aanvallers van Oranje herkenden het juiste moment om voorin te kunnen blijven staan. Memphis speelde erg sterk in de controle van deze lange bal, waarna Oranje tot een aantal kansen kon komen: bijvoorbeeld de dubbele kans voor Dumfries (kopbal en schot) en de dribbel en poging met links van Memphis. Een sterke tactische zet in de tweede helft van Koeman.



    Oranje herkent de momenten waarop de keuze voor een lange bal de juiste is. Het komt daarmee in kansrijke situaties. Ook de positionering van Frankrijk heeft hiermee te maken: het speelt breed in een 4-2-4 (wanneer het gaat aanvallen) en de middenvelders spelen ver naar voren zonder aansluiting van verdedigers (wanneer het moet verdedigen). Een inmiddels goede counterploeg als Oranje weet hier wel raad mee.

    Koeman kan tevreden zijn: Oranje speelde de beste wedstrijd onder zijn leiding. Waar Oranje afgelopen wedstrijden nog teveel grote kansen weggaf, speelde het solide tegen de wereldkampioen. Ook liet het Nederlands elftal sinds lange tijd zien dominant voetbal op de mat te kunnen leggen. Aanstaande maandag staat de wedstrijd tegen Duitsland op het programma. Het is nog maar de vraag hoe dominant Oranje kan spelen tegen onze oosterburen, maar met de counter als één van de grote wapens van dit elftal, heeft het alle mogelijkheden om ook maandag goed voor de dag te komen.

    De @LaptoptrainerNL kijkt voor VoetbalPrimeur naar de belangrijkste wedstrijden in binnen- en buitenland en probeert op een begrijpelijke wijze de theoretische kant van het voetbal te belichten.

    Poll

    Wordt het Nederlands elftal groepswinnaar in de Nations League?

    (8069 stemmen)

    Plaats een reactie

    zaterdag 17 november 2018 om 10:02
    Prima analyse
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 10:16
    Nederland was gewoon top!
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 14:32
    Jaa het was smullen!
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 10:35
    Ode aan Koeman, want qua kwaliteit is Frankrijk natuurlijk 10x beter. Maar onze spelers krijgen een boost van het dragen van het oranje shirt. Trots om zo terug te komen in het voetbal na donkere tijden.
    Vind ik leuk
    jari4ever +1488
    zaterdag 17 november 2018 om 10:55
    Nu zie je het verschil tussen een trainer als advocaat en koeman heel duidelijk. ..koeman tactisch zeer goed advocaat wil goede spelers kopen!!! Mooi om te zien
    Vind ik leuk
    G.Kopf +2465
    zaterdag 17 november 2018 om 11:18
    Advocaat doet het bij Utrecht anders bijzonder goed, zonder grote uitgaven. En dat heeft ie wel vaker gedaan, net als spelers kopen maar welke trainer wilt dat nou niet?
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 14:33
    Ja of niet! Die jari lult ook maar wat in de ruimte
    Vind ik leuk
    jari4ever +1488
    zaterdag 17 november 2018 om 19:28
    Zijn gewoon feiten
    Vind ik leuk
    jari4ever +1488
    zaterdag 17 november 2018 om 19:23
    Doet hij het beter dan andere trainers bij Utrecht?
    Vind ik leuk
    G.Kopf +2465
    zaterdag 17 november 2018 om 21:05
    Beter dan de vorige, met zelfde materiaal
    Vind ik leuk
    Nemis07 +56
    zaterdag 17 november 2018 om 16:01
    Koeman is tactisch idd sterk. Advocaat staat daar ook om bekend dus dat heb je niet helemaal goed.
    Vind ik leuk
    Koeien +2736
    zondag 18 november 2018 om 10:26
    Ik vond Advocaat anders een behoorlijke opluchting na Blind bij Oranje. Het begon weer te draaien voorin en hij haalde Babel terug van eeuwen weggeweest, die zeker van waarde is in het huidige oranje.

    Koeman doet het hier fantastisch hoor, maar ik denk dat de weg omhoog bij Advocaat al was ingezet met prima neergezet voetbal.
    Vind ik leuk
    TheArena. +1155
    zaterdag 17 november 2018 om 11:33
    Wij, doen gewoon weer mee. Het ek, doen we gewoon mee. Met deze namen kun je ook jaren vooruit. We hebben een beest van een rechts back en het duo achterin is de beste van de wereld.
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 14:34
    Eens en wat heb ik genoten van F de Jong!
    Vind ik leuk
    Wijsneus +15
    zaterdag 17 november 2018 om 11:56
    10 x beter ? onzin natuurlijk
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 12:49
    10x beter valt ook wel mee ze hebbe over het algemeen spelers die bij grotere clubs spele maar of ze zoveel beter zijn?
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 15:51
    Ik kan geen positie verzinnen waar Nederland beter is. Behalve Van Dijk -> Kimpembe maarja of hij beter is dan Varane/Umtiti.
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 15:56
    Gisteren was Nederland gewoon beter. Het was gatenkaas achterin bij de Fransen. Ze probeerden Nederland nog een beetje te intimideren met zogenaamde professionele overtredingen, maar Nederland was onverstoorbaar.
    Vind ik leuk
    Koeien +2736
    zondag 18 november 2018 om 10:32
    Per positie heeft Frankrijk op elke plek een betere speler met misschien v.Dijk als uitzondering, maar Deschamps lijkt erg content te zijn met niet zelf aan de bal te hoeven te zijn.

    En ja, als je je spelers niet aan de bal laat, maak je ook niet maximaal gebruik van hun kwaliteiten. Dat heeft een WK lang goed gewerkt, maar deze keer heeft Koeman met oranje -die altijd wel graag aan de bal is- er mooi gebruik van gemaakt.
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 15:24
    Tien keer beter? Waar is dat op gebaseerd? Als ze tien keer beter waren dan hadden ze niet verloren
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 15:51
    Als je het zo bekijkt is Rode Ster Belgrado beter dan Liverpool.
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 15:57
    Als je sec naar de uitslag kijkt wel, maar als je naar het speleverhouding kijkt biet. Nederland was op beide vlakken beter gisteren.
    Vind ik leuk
    Counterattack +10912
    zaterdag 17 november 2018 om 10:36
    Klopt, ik was ook meer onder de indruk van de rechterflank (Dumfries, de Roon, Bergwijn) dan l’Equipe, Dumfries en Bergwijn vonden elkaar makkelijk en fraai.
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 11:26
    L’Equipe lijkt me iig redelijk neutraal in deze.

    Uiteindelijk moet het allemaal samenwerken hé. Doordat Frenkie een paar man meetrekt en terugspeelt naar de cv’s komt er ruimte op rechts waardoor er op die kant meer gevaar ontstaat.
    Vind ik leuk
    Counterattack +10912
    zaterdag 17 november 2018 om 22:27
    Mee eens. Blind op links gedegen en mooie voorzet op reus Dumfries
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 10:47
    De Laptoptrainer weet het wel...
    Vind ik leuk
    Luiehond +2060
    zaterdag 17 november 2018 om 10:05
    Niet alles verklappen!
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 11:19
    Wel ja want het aanvalsplan tegen Duitsland zal weer anders zijn.
    Die analyses van Bloks zijn een verademing in het gekrakeel. Liever meer.
    Ook leuk om hem op Twitter te volgen.
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 10:09
    Nederland gaat gewoon eerste worden
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 10:24
    De tandem Frenkie de Jong - de Roon loopt als `n tierelier
    `n stylist en `n tacticus dat werkt super samen.

    Dus Barca niet alleen Frenkie kopen..........
    Vind ik leuk
    Uncle Fester +2185
    zaterdag 17 november 2018 om 14:27
    Zou geweldig zijn als die twee samen naar een topclub gaan. Net als De Ligt naar Liverpool. Dan wordt het over 4 jaar écht leuk op het WK ;-)
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 10:25
    Goed onderbouwde a analyse , mooi met die afbeeldingen erbij om de inhoud te versterken

    Vooral die omzetting in de tweede helft was bepalend voor de prima wedstrijd
    Vind ik leuk
    Blueman +945
    zaterdag 17 november 2018 om 10:49
    Hulde aan Koeman. Hij heeft een prima team gesmeed waar het in het verleden vaak eenlingen waren. En tegen een sterk collectief, waarbij iedereen klusjes voor elkaar wil opknappen, is het heel lastig voetballen. Nu maar hopen dat men deze heerlijke instelling kan blijven opbrengen.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 17 november 2018 om 10:49]
    Vind ik leuk
    John M. +4838
    zaterdag 17 november 2018 om 11:16
    Zeer goede analyse. Ik denk niet dat de analist dezelfde is die de cijfers aan de spelers gaf. In dit artikel wordt ook de Roon naar waarde geschat en de 6,5 die de koekebakker gisteren aan de Roon gaf was toch om te lachen. Tegen Duitsland zal het wel anders verlopen want de Duitsers zijn diep teleurgesteld door de degradatie en zullen vel op winst spelen. Ik ben er echter van overtuigd dat Koeman ook voor deze wedstrijd een strijdplan klaargemaakt heeft dus kunnen we het met een gerust hart tegemoet zien.

    * fel
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 17 november 2018 om 13:35]
    Vind ik leuk
    Teamgeest +2007
    zaterdag 17 november 2018 om 11:34
    R.K. my man 👍🏻
    Vind ik leuk
    deltiaan +1277
    zaterdag 17 november 2018 om 11:38
    genoten van het nederlands elftal
    Vind ik leuk
    NvC +5194
    zaterdag 17 november 2018 om 11:45
    Leuke analyse. Wist niet dat Pepijn Lijnders nu bij VP zit.
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 11:51
    En nu Duitsland nog even op zn plaats zetten
    Vind ik leuk
    Mariël +6
    zaterdag 17 november 2018 om 13:46
    We worden gewoon wereldkampioen in '22 😋
    Vind ik leuk
    JanTa48 +6128
    zaterdag 17 november 2018 om 13:49
    De voornaamste reden was dat NL in tegenstelling tot veel WK tegenstanders van Frankrijk, wel een antwoord wist op het schijtbakkenvoetbal dat ze speelden.
    Vind ik leuk
    Uncle Fester +2185
    zaterdag 17 november 2018 om 14:24
    Prima analyse.

    Koeman, gepokt en gemazeld in het internationale topvoetbal, is de enige NL trainer die beseft dat je op dit niveau aanpassingen moét doen om de kwaliteiten van de tegenstander aan banden te leggen. Maar ook om de eigen kwaliteit zodanig in te zetten dat je diezelfde tegenstander pijn kunt doen, gebruik maken van de zwakke punten. De wedstrijd van gisteren was daar een uitgelezen voorbeeld van.

    Als je dan het interview van Peter Bosz in VI leest, die ondanks de harde (tactische) les in Duitsland vasthoudt aan zijn eigen ideologie en daarbij en passant opmerkt dat het 'niet leuk genoeg' is, weet je welke van de twee de ware toptrainer is.

    Met Koeman krijg je als spelersgroep een tactisch gameplan mee dat per tegenstander is geoptimaliseerd. Plan A, B, C enz. Trainers als Bosz, maar bv. ook Van Bommel nu, gaan uit van een plan A. Dat moet goed uitgevoerd worden want dan heb je geen plan B nodig. Zo kweek je een eenheidsworst die niet kan omgaan met veranderingen als er tijdens een wedstrijd iets anders wordt gevraagd omdat de tegenstander een antwoord heeft op wat je doet (zie EL-finale Ajax-ManU of PSV-Spurs).

    Door de benadering van Koeman wordt er een elftal gecreëerd dat op verschillende manieren kan voetballen, al naar gelang het wedstrijdverloop en het gedrag van de tegenstander. Door de ervaring die nu wordt opgedaan heb je op het WK 2022 een ingespeeld elftal dat in het veld dadelijk zelf kan omschakelen van de ene op de andere tactiek omdat ze het in de diverse wedstrijden (ook tegen toplanden) hebben meegemaakt. Alleen al wat die ontwikkeling betreft is de Nations League dus een zegen voor het Nederlandse) voetbal.

    Met de as de er nu staat kan NL nog jaren vooruit. En die is van wereldklasse. Het EK2020 als 'ervaringstoernooi' voor de grote klapper in 2022. Dan is (bijna) iedereen op zijn top, zal vrijwel het gehele elftal in de Europese (sub)top spelen en heeft het team met deze coach alle ingrediënten in huis om (heel) ver te komen.
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 14:33
    Als je wint is alles leuk. Toen Bosz bij Ajax won ook bijv. Bij Everton bakte Koeman er ook vrij weinig van.
    Dat van plan A,B en C, dat vind ik ook. Te vaak zie je wedstrijden doodlopen, omdat het team niks anders kan. Juist in de 1e 10 minuten na de rust, kun je een tegenstander vaak verrassen.

    Omdat ze niet op verrassingen rekenen, denk ik. Nee, je staat 3-0 achter en dan blijf je lekker zo doorspelen ... nou goed.
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 14:26
    Vooral het veld heel lang maken achterin, lukte goed. Frankrijk liep er dan vaak verloren bij. De ruimtes waren te groot om op te jagen. En dat doen Griezman en Mbappe ook niet graag.
    Vind ik leuk
    Uncle Fester +2185
    zaterdag 17 november 2018 om 14:30
    Griezman wel, Mbappe niet. Dat had Koeman tactisch prima uitgevogeld. En het werd ook nog eens prima uitgevoerd.
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 15:57
    Dwight Lodeweges is de architect van dit elftal en was een voorstander van het selecteren van Marten de Roon.
    Marten de Roon is het cement tussen de stenen
    Vind ik leuk
    Wim59 +332
    zaterdag 17 november 2018 om 17:44
    We zullen zien hoe het loopt.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws