Van Hanegem over NOS-'wijsneuzen': 'Nu babbelen ze gewoon weer vrolijk mee'

Van Hanegem over NOS-'wijsneuzen': 'Nu babbelen ze gewoon weer vrolijk mee'

Gepubliceerd: maandag 19 november 2018 om 06:49ma 19-11-2018 om 06:49

Willem van Hanegem moet lachen om de 'wijsneuzen' van de NOS. De Kromme zag nog niet zo lang geleden verontrustende documentaires over het Nederlands elftal bij de publiek omroep, die nu opeens lyrisch is over Oranje.

'Die terugkeer van Oranje is toch nog sneller gegaan dan al die wijsneuzen recent dachten, toch?', schrijft Van Hanegem in zijn column voor het Algemeen Dagblad over de 'angstaanjagende documentaires' van de NOS. 'Over het feit dat wij niet beter meer waren dan Letland of Oostenrijk. Dat we de boot hadden gemist. Nu winnen we van Duitsland en Frankrijk en babbelen ze gewoon weer vrolijk mee met deze internationals.'

Van Hanegem noemt de potjes 30 Seconds en tafeltennisvoetbal als voorbeeld. 'Dat zorgde voor teamgeest en daar win je wedstrijden mee. Nou, die spelletjes speelden die gasten ook toen ze van Bulgarije verloren, hoor. Als het zo simpel was...'

Volgens De Kromme ontstaat de teamgeest door de betere resultaten van Oranje en door de hoop op een mooie nabije toekomst. 'In die periode is Koeman ingestapt bij Feyenoord en nu bij Oranje weer. En hij bouwt dat wel prima uit natuurlijk, dat kan hij goed. Die gasten zeggen opeens niet meer massaal af, voelen dat ze bij iets aansluiten dat straks iets moois kan opleveren.'

De stijgende lijn van het Nederlands elftal zal echter ooit een keer onderbroken worden, waarschuwt de iconische oud-middenvelder. 'Er is geen ploeg in de wereld die dat gevoel eeuwig kan vasthouden als de resultaten tegenvallen. Bordspelletjes of niet. Laat je niets wijsmaken.'

Lees meer over:NederlandNederland

Plaats een reactie

Marco S +6563
maandag 19 november 2018 om 06:52
Wijze woorden van de kromme.. voorbeeld van iemand op leeftijd die altijd positief is..
Vind ik leuk
Echt? +5257
maandag 19 november 2018 om 07:03
Toch blij met de Kromme, een icoon met verstand.
Vind ik leuk
Nietkoeroe +3656
maandag 19 november 2018 om 07:14
Willem van Hanegem mag dan wel niet altijd positief zijn maar hij is weinig op onjuistheden te betrappen. Zoals ook vandaag weer
Vind ik leuk
semi1946 +268
maandag 19 november 2018 om 11:27
Worden vanavond met beide beentjes op de grond gezet ,Willem heeft volkomen gelijk ...
Vind ik leuk
maandag 19 november 2018 om 07:32
Wat hij hier doet is een open deur intrappen. Is weinig wijs aan.
Vind ik leuk
Nietkoeroe +3656
maandag 19 november 2018 om 07:55
Zo’n open deur is dit niet aangezien 90 procent van de journalisten doet alsof we Duitsland vanavond wel even gaan vernederen en vervolgens in rechte lijn naar t EK gaan. We slaan weer is door in dit land en Willem stipt dit naar mijn mening terecht aan.
Vind ik leuk
maandag 19 november 2018 om 08:16
Daar heb je helemaal gelijk mee. Van Hanegem laat zich niet meeslepen door de gemiddelde jubelstemming.terecht, ook al ligt die Statler & Waldorf-houding in zijn aard 😏. Dat neemt niet weg dat de analyses hout snijden die Pieter Zwart maakt van het vaderlandse voetbal. Waarschijnlijk zijn die twee het erover eens dat één zwaluw ook in het voetbal nog lang geen zomer maakt.
[Reactie gewijzigd op maandag 19 november 2018 om 08:17]
Vind ik leuk
maandag 19 november 2018 om 08:16
Hoezo? Het is nu toch makkelijk oordelen? Dit kan iedereen gezegd hebben.
En daarnaast zegt hij niks over vanavond en het eventueel vernederen van Duitsland ook keurt hij het niet af (in dit stuk tekst) dus snap niet waarom je er dat bij haalt.
Wat stipt hij dan precies aan? Aangezien waar jij het over hebt niet terugkomt in het stuk.
Vind ik leuk
Nietkoeroe +3656
maandag 19 november 2018 om 15:47
Gister bij de tafel van kees
Vind ik leuk
maandag 19 november 2018 om 19:00
Dus jou punt is: "gister bij de tafel van Kees"?

Heh?
Vind ik leuk
Dub_Rtd +4356
maandag 19 november 2018 om 08:44
Ja, maar voorlopig lopen, om met Van Hanegem te spreken, al die wijsneuzen in polonaise die open deur voorbij.

Vind ik leuk
52N6E +1109
maandag 19 november 2018 om 07:41
NOS geeft gewoon weer ware er gebeurd. Ze zijn hopelijk neutraal en zoeken naar oorzaken. Dus ik zie deze opmerking van de kromme als een beetje zuur alsof de NOS die al decennia oranje verslaggeving levert met goede kwaliteit nu opeens niet blij mag zijn. Gun iedereen zijn ding Willem !!
Vind ik leuk
#Keizerout +41532
maandag 19 november 2018 om 08:30
Nou, de NOS levert in dit geval dus geen kwaliteit.
Een jaar geleden ging ons voetbal volgens hun briljante analytisch werk nog in een rechte lijn naar beneden en nu zijn we ineens toch weer heel goed.
Dus in hun zoektocht naar oorzaken zijn ze niet echt geslaagd.
Vind ik leuk
The Eagle +119
maandag 19 november 2018 om 09:18
De nos verkondigt gewoon wat 90% toen ook dacht. Maar het is nog nooit zo donker geweest, of het wordt altijd wel weer licht ( vertaling uit het gronings liedje van ede staal )
Vind ik leuk
#Keizerout +41532
maandag 19 november 2018 om 09:20
Ja, maar achter de massa aanlopen vind ik een beetje een magere invulling van het vak journalist.
Vind ik leuk
Dharmpie +892
maandag 19 november 2018 om 12:07
Als iemand 1 jaar geleden had beweerd dat wij zo zouden spelen als tegen Frankrijk dat was die persoon voor gek verklaard. Het is goed geweest dat de NOS met een item kwam zoals ze dat hebben gedaan. Niemand kon voorzien dat een aantal zeer jonge spelers zich op deze wijze zouden ontwikkelen. Het is de KNVB geweest die de boel naar de maan hebben geholpen en zeker niet een pessimistische NOS. Als men in het begin had gekozen voor Koeman dan hadden wij misschien het EK en WK ook niet gehaald. We hadden met z'n allen alleen niet zo "in de put" gezeten. Het selectiebeleid en de eigengereidheid van Hiddink en Blind waren er mede de oorzaak van dat we zo diep konden zinken. Koeman brengt rust en vertrouwen, hij gaat zo anders met de spelers om. Daar zit naast de persoonlijke groei van sommige spelers wat mij betreft het grote verschil in, deze "wederopstanding" is voor een groot deel toe te schrijven aan hem! De Nos en de meeste mensen hebben hun mening en gedachtes gehad op basis van wat ze hebben waargenomen. Daarin moet iedereen vooral eerlijk zijn. Het was goed dat de NOS reflecteerde wat er op dat moment aan de hand was!

Ik ben van mening dat ze daarin niet doorsloegen.!
Vind ik leuk
3Bier +12581
maandag 19 november 2018 om 10:46
Nog geen jaar geleden wisten we ons niet te kwalificeren voor het WK 2018. Waren PSV en Ajax in de voorronde EL uitgeschakeld en wisten de overige clubs nauwelijks punten te pakken in Europa. En hadden we een kampioen die niet wilde of kon voetballen en in veel wedstrijden nauwelijks beter waren dan de tegenstander.

Nu hebben we voor het eerst sinds jaren 2 clubs in de CL, waarin er 1 club grote kans heeft om te overwinteren. Het Nederlands elftal wint van Duitsland en Frankrijk en speelt goed voetbal. Breken er met De Jong, De Ligt, Bergwijn en Dumfries nieuwe talenten door en spelen de nrs 1 en 2 van de competitie goed voetbal, ieder op zijn eigen manier.

De NOS doet verslag van wat er gaande is, zij zijn geen opiniemakers. Een jaar geleden was alles ook gewoon kut, in alle opzichten. Het zag er ook niet naar uit dat dit zomaar omgedraaid zou kunnen worden.
En nu ziet het er veel beter uit allemaal. En daar doet de NOS verslag van. Ik zie niet in wat hier nou kwaliteitsloos aan is.
Vind ik leuk
#Keizerout +41532
maandag 19 november 2018 om 10:52
De NOS zijn geen opiniemakers. Vertel je dat ook even aan de NOS?

Het kwaliteitsloze zit hem in dat je schrijft wat de massa graag wil horen. Dat je compleet meegaat in het alles is kut en alles is geweldig. Terwijl niet alles kut was en nu niet alles geweldig.
Vind ik leuk
HaagieHaag +1083
maandag 19 november 2018 om 13:51
De NOS neutraal, leuke grap op de maandagmiddag
Vind ik leuk
maandag 19 november 2018 om 06:56
Dus de media probeert weer onzin te verkopen?

Nee, he. Alweer.
Vind ik leuk
Henk3 +1169
maandag 19 november 2018 om 07:00
Aan het negativisme deed hij zelf ook mee..
Vind ik leuk
Emnu +6558
maandag 19 november 2018 om 07:07
En nog steeds.

Hij zegt nergens blij te zijn met het spel oid maar zeikt alleen maar wat journalisten af.
Vind ik leuk
maandag 19 november 2018 om 07:12
Is niet helemaal juist. Gisteren bij ‘de tafel van Kees’ gaf hij aan dat ze goed hadden gespeeld. Hij had ook genoten.
Dit is gewoon ergernis van hem. Hij roept al jaren dat het begint boj de basis, en dat is voetbal.
Vind ik leuk
Emnu +6558
maandag 19 november 2018 om 07:15
Dat hebbik dan gemist, ik baseerde me opmdit artikel.
Vind ik leuk
maandag 19 november 2018 om 07:16
Dat dacht ik al, vandaar.
Vind ik leuk
maandag 19 november 2018 om 07:08
Maar in tegenstelling tot de rest gaat Willem nu niet meteen de polonaise lopen.
Vind ik leuk
#Keizerout +41532
maandag 19 november 2018 om 08:30
Hij lijkt me sowieso geen polonaise type.
Vind ik leuk
Blindsy +17233
maandag 19 november 2018 om 07:29
Nee. Hij is realist, kritisch, geeft een eerlijke mening, ook over Ons Aller Feyenoord. Dat doet soms pijn, en dat wordt dan niet gewaardeerd.
Jammer dan. De waarheid mag gezegd worden. Willem spaart niemand.
Vind ik leuk
Mosquito +20224
maandag 19 november 2018 om 07:59
Helemaal mee eens.
Willem is recht voor zijn raap!
Vind ik leuk
Blindsy +17233
maandag 19 november 2018 om 08:08
Ik denk dat mbt de soms banale reacties tav Willem, de Feyenoord-haat de boventoon voert.
Vind ik leuk
Mosquito +20224
maandag 19 november 2018 om 08:12
Laat lekker gaan die haters.
Willem is de eerlijkste van allemaal.
Al ben je de koning, hij zegt je gewoon waar het op staat.
Vind ik leuk
Blindsy +17233
maandag 19 november 2018 om 08:49
En zo leg ut.
Vind ik leuk
Toppert +1830
maandag 19 november 2018 om 07:16
De docus van de nos staan los van de wijsneuzen van de NOS. Die wijsneuzen snappen bijzonder weinig van Koeman en hoe die docus aan zijn werkwijze gerelateerd zijn. Ajax en Bosz en Ten Hag zijn de grondleggers van dit oranje. Ze spelen modern voetbal met enkele exceptionele talenten die heel veel honger hebben. De laatste die dat begrijpt is de grootste wijsneus van allemaal: Van Hanegem.
Vind ik leuk
satesaus +1331
maandag 19 november 2018 om 07:25
Dit lezende snap je er bar weinig van. Zelfs niet van hetgeen de Kromme zegt.
Vind ik leuk
Teamgeest +2089
maandag 19 november 2018 om 07:35
👍🏻™️ geest WVH held 👍🏻
Vind ik leuk
maandag 19 november 2018 om 07:36
Hij heeft wel punt, ben het niet vaak met hem eens maar nu wel. Eerst kunnen ze er niks en nu zijn ze de beste.
Vind ik leuk
wattenstaafje +23485
maandag 19 november 2018 om 07:44
Zo is dat Willem.
Vind ik leuk
maandag 19 november 2018 om 07:52
Staat Marc overmars daar nu op de foto aan de kromme een vraag te stellen?😀
Vind ik leuk
maandag 19 november 2018 om 07:57
Sjakie, Willem, Rene en Willy, mooi man.
Supporters tot hun laatste levensadem, geweldig. Alle vier veel bereikt en meegemaakt op voetbalgebied en nu kritisch op iedereen en alles. Nooit saai met deze vier heerschappen...
Vind ik leuk
peinke +2253
maandag 19 november 2018 om 08:09
Ach, die Van Hanegem neemt niemand meer serieus. Gisteren nog uitgebreid op TV bij Fox. Daar komt geen zinnig woord meer uit en is zo'n man die niet begrijpt waarom De Jong in de basis staat en niet Vilhena. Dat verpakt hij dan nog aardig, maar oh, wat een zuurpruim. Alle euforie rondom het NL elftal is nu ook wel weer wat overdreven, maar iets enthousiaster zou geen kwaad kunnen. Daarom deze man maar in het rijtje Van de Kerkhof's en Swart. Als er behoefte is aan bejaardengezeik, dan maar van stal halen.
Vind ik leuk
ajaksiet +1064
maandag 19 november 2018 om 08:13
De kromme ten top. Heeft weer helemaal gelijk dit keer!
Vind ik leuk
j-roen11 +1987
maandag 19 november 2018 om 08:41
Win je nu wel of geen ek ticket als je die nations league wint? Of alleen een fiks geldbedrag. En als je een ticket wint speel je dus de kwalificatie voor de kat zijn...
[Reactie gewijzigd op maandag 19 november 2018 om 08:41]
Vind ik leuk
myrthewit +1634
maandag 19 november 2018 om 09:09
Sterke colum van van Hanegem. De sfeer is gewoon altijd goed in een winnend team. Een paar slechte wedstrijden kan de sfeer gelijk weer om laten slaan. Ik denk wel dat een nieuwe trainer, wie dan ook, bij Oranje weer het gevoel van een nieuw begin geeft.
Willem heeft ook gelijk over het hoge aantal afmeldingen onder de vorige bondscoaches.
Inderdaad staan de documentairemakers nu voor joker. Iedereen kon toch zien dat we gewoon een slechte generatie voetballers hadden? Het feit alleen al dat Strootman als de beste werd gezien en dat in werkelijkheid Blind jr de beste was van die generatie zegt al genoeg.
Daarbij denk ik ook nog dat we nu een groep spelers hebben die niet op jonge leeftijd voor het geld gezwicht zijn en en dus niet naar het buitenland zijn vertrokken. Deze jongens bewijzen dat de eredivisie een prima leerschool is. Van deze jongens zal Oranje veel plezier beleven. Laat het een voorbeeld zijn voor alle jongens die denken dat de Chelseas en Manchester Citys een goede carrierezet zijn. Bijvoorbeeld Fosu Mensah zal Oranje niet meer halen......
Vind ik leuk
Blac-ca +512
maandag 19 november 2018 om 09:59
Daarom hou ik van deze gast ,echt zo correct en er gaan er heel veel mee met die wijzneuzen .
Als NL zeg s 2 potjes verliest dan ballen ze ook niets van on het Oranje teneu.
Stelletje wijzneusjes voor de nietsnut.
Danke aan de KROMME ,my MAN .
Vind ik leuk
Wijsneus +19
maandag 19 november 2018 om 10:25
Chapeau voor Willem er zitten te veel meepraters bij die er ook nog eens geen benul van hebben
[Reactie gewijzigd op maandag 19 november 2018 om 10:26]
Vind ik leuk
maandag 19 november 2018 om 10:28
Helemaal mee eens en het lijkt wel alsof Nederland eventjes Europees en Wereldkampioen gaat worden. Nou ik wil het nog wel zien. Die Nations League is totaal geen maatstaf voor waar Oranje staat. Zo verloor België gisteren met 5-2 van Zwitserland; notabene een van de sterkste landen in Europa. Laten wij maar eerst ervoor zorgen dat deze lijn doorgetrokken wordt.
Vind ik leuk
maandag 19 november 2018 om 11:30
Hoe Willem hier naar kijkt heeft natuurlijk niets te maken met zn waardering voor het vertoonde spel. Hij heeft natuurlijk genoten van deze pot. Willem is altijd voor goed voetbal, 100% inzet en teamdiscipline. Zo stond hij er zelf ook in , als speler bij Oranje.
Vind ik leuk
Mari +11718
maandag 19 november 2018 om 12:03
Frankrijk heeft het Nederlands elftal niet onder druk proberen te zetten.
"wij zijn wereldkampioen Frankrijk; zij zijn maar Nederland. DE afwezigen op het WK".
Tegen Duitsland wordt het een fors stuk zwaarder.
Nu ben ik benieuwd waar Nederland staat.,
Vind ik leuk
DeNeutrale +181
maandag 19 november 2018 om 13:14
Willem heeft volkomen gelijk. Oranje wint 2 potjes en men denkt dat het lek boven is. Oranje wint van de nummer 1 van het WK 2018. Kroatië, de nummer twee van het WK, is gedegradeerd. België de nummer drie van het EN, wordt met 5 - 2 verslagen door de Zwitsers. Kijken wat Oranje vanavond presteert.
Vind ik leuk
pico323 +7299
maandag 19 november 2018 om 15:02
de man heeft gelijk, nu is alles weer in jubelstemming. De duitsers zijn vanavond tot op het bot gemotiveerd. Let maar op, nederland krijgt het erg moeilijk. het is nog lang geen zomer.
Vind ik leuk
kees ee +774
maandag 19 november 2018 om 21:00
. . tenen- "krommend" die lui van de amsterdamse nps !!??
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 13:57
meneer van Hanegem heb altijd gelijk
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws