'Sponsors, supporters en medewerkers maken zich grote zorgen over Heerenveen'

    'Sponsors, supporters en medewerkers maken zich grote zorgen over Heerenveen'

    Gepubliceerd: dinsdag 20 november 2018 om 11:33di 20-11-2018 om 11:33

    Bij sc Heerenveen heerst er onvrede over de koers die de club momenteel vaart onder algemeen directeur Luuc Eisenga. Dat schrijft de Leeuwarder Courant dinsdag in een analyse. 

    'Sponsors, supporters, vrijwilligers en medewerkers maken zich ernstig zorgen over SC Heerenveen. De club staat in alle opzichten stil', valt te lezen in het Friese dagblad. LC sprak met direct- en indirect betrokkenen binnen en rondom de club.

    'Er waait een gure wind rond het Abe Lenstra-stadion. De onvrede over de staat waarin Heerenveen verkeert, wordt breed gedragen. (...) Ja, er is een fors eigen vermogen, maar ondertussen levert Heerenveen wel elk jaar in op de begroting. Flinke operationele tekorten moeten worden opgevangen door de verkoop van spelers, de tribunes zijn steeds minder goed gevuld en het voetbal houdt al heel lang niet over.'

    Visie
    De positie van Eisinga staat niet onder druk, benadrukt LC. Maar: 'Inmiddels dringt binnen diverse geledingen van de club de vraag zich op: waar is het perspectief, het vergezicht, de visie? Waar is de herkenbaarheid en de warmte? Waar blijven de plannen om de ondernemersloges weer te vullen? Wanneer wordt trainingscomplex Skoatterwâld nu eindelijk aan een grote renovatie onderworpen? Wat voor club wil Heerenveen zijn? Welk verwachtingspatroon is anno 2018 realistisch?'

    Plaats een reactie

    Midden-Noord +90982
    dinsdag 20 november 2018 om 11:39
    Dat is uitgesmeerd over de weilanden.
    Vind ik leuk
    Leozao +5499
    dinsdag 20 november 2018 om 11:42
    Welke strategie? Als je dat al niet weet, kun je beter stoppen.
    Vind ik leuk
    DBCooper +245
    dinsdag 20 november 2018 om 11:42
    Ik maak me ook grote zorgen om Heerev... ohnee toch niet
    Vind ik leuk
    Bokkum013 +310
    dinsdag 20 november 2018 om 11:43
    Lijkt me toch slim om als club een meer jaren plan te hebben. Blijkbaar denken ze daar in het hoge noorden anders over. Beetje eigen schuld dikke bult dus...
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 november 2018 om 11:43]
    Vind ik leuk
    mason +2047
    dinsdag 20 november 2018 om 13:19
    Dat is het niet. Hamstra zit op het geld net als ajax nog niet zo lang geleden deed. Hij wil met uitgerangeerde en middelmaat in de subtop voetballen. Dat werkt natruurlijk niet. Ook laat ie veel te lang contracten onberoerd. Zo hebben Bruijn en Hornkamp, talenten uit de jeugd een aflopend contract en nog steeds geen verlenging gekregen. Hij wacht veel te lang. Johnson is toen ook vertrokken omdat zijn contract afliep. Met elkaar hebben we op dit moment 14 spelers waarvan het contract afloopt. En ik heb vernomen dat er waarschijnlijk niet 1 wil gaan verlengen. Er word gewoon wan beleid gevoerd door gerry en ik vind dan ook dat hij moet vetrekken. Gerry heeft gefaalt. Hij eisinga en de trainer moeten alle drie vertrekken naar mijn mening. Onze club is een kille koude zakelijke club geworden. Niks van het oude familie gevoel is nog over.
    Vind ik leuk
    Bokkum013 +310
    dinsdag 20 november 2018 om 14:57
    Dan klopt het toch wat ik zeg?
    Vind ik leuk
    Hesses +1049
    dinsdag 20 november 2018 om 15:03
    De ajax van t noorden dus( kil en koud)
    Vind ik leuk
    pietprecies +7432
    dinsdag 20 november 2018 om 15:34
    Of een vergezicht zoals in Rdam Zuid waar straks een nieuw stadion moet komen terwijl er net genoeg geld is voor twee broodjes kroket.
    Vind ik leuk
    Caniggia +940
    dinsdag 20 november 2018 om 19:38
    Je vergeet voor het gemak maar even dat er jaren bezuinigd moest worden,omdat het illustere drietal dat de macht na Riemer overnam met geld heeft gesmeten.Door de ze heren kwam Heerenveen op een tekort van 20 miljoen terwijl toen ze begonnen er een plus was van een kleine 30 miljoen.Daardoor is Heerenveen mijlenver teruggeworpen en kan nu na jaren eindelijk weer geld gaan uitgeven.Maar ze gaan dat nu niet zo doen als die 3 heren die een wanbeleid voerden.Heerenveen heeft echt wel een meerjaren visie.Alleen op dit moment gaat dat nog niet heel goed.
    Vind ik leuk
    mason +2047
    dinsdag 20 november 2018 om 21:00
    Je hebt het over veenstra en kornuiten. Dat is al lang recht getrokken. Wat ook een doodsteek was. Was het huren van het stadion van de gemeent wat volgens mij 3.5 miljoen per jaar was. Dat was natuurlijk een schandalig bedrag. En ik snap niet dat de gemeente dit schandalige bedrag ooit heeft kunnen vragen aan heerenveen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 11:52
    Foppe de haan maar weer terug halen !!
    Vind ik leuk
    Smithsonian +33843
    dinsdag 20 november 2018 om 11:54
    Als je zo'n kut trainer hebt...
    Vind ik leuk
    Frietbakker +5677
    dinsdag 20 november 2018 om 11:55
    Tijd voor een nieuw Herenveen.. -> Herenvtwee
    Vind ik leuk
    Montana7 +459
    dinsdag 20 november 2018 om 12:11
    Dan liever Damesveen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 12:40
    Met shirtjeswissel! 🤪
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 12:04
    Fuseren? Er is in het Noorden
    Nog een club die jaren stil staat en het steeds leger word in het stadion....
    Vind ik leuk
    komoanFC +2125
    dinsdag 20 november 2018 om 12:19
    Veendam is er al een tijdje niet meer hoor.
    Vind ik leuk
    peesjeevee +1811
    dinsdag 20 november 2018 om 12:07
    Het is ook niet lekker voor een hereveen om de meeste tegendoelpunten te hebben in de eredivisie.
    Vind ik leuk
    El Cazador +7275
    dinsdag 20 november 2018 om 12:08
    De trainer van Heerenveen is zo goed als het materiaal is.
    Je kan ook stellen heeft Heerenveen niet jaren boven zijn stand geleefd met o.a. de verkoop van Miralem Sulejmani en Bas Dost
    Vind ik leuk
    DrDeef +2190
    dinsdag 20 november 2018 om 12:23
    Ja zal allemaal wel. Hij heeft er nergens wat van gebakken en er gaan genoeg verhalen dat bijna geen speler hem serieus neemt. Dat komt niet omdat het zo'n geweldenaar is.
    Vind ik leuk
    mason +2047
    dinsdag 20 november 2018 om 13:26
    Er is geld genoeg om spelers te halen. Staat ook in het verhaal. Er staan te veel spelers op de loonlijst. Er moet verkocht worden eerder kan er niks gehaald worden omdat dat te veel op het loonlijst potje drukt. Naar mijns insziens is er gewoon wanbeleid gevoerd. Had die amersfoort en doke smidt vorig jaar lekker laten vertekken. Kobanashi kon toen ook bij een andere club voetballen maar nee gerry wil de hoofdprijs. En nu zit je met hem opgescheept, want ik vind hem de zwakste broeder op het middenveld. Maar nee net als met Veerman worden er spelers vast gehouden. Nou kon Veerman nog wel een beetje voetballen. Maar er zijn een paar bij die gewoon te licht zijn.
    Vind ik leuk
    DrDeef +2190
    dinsdag 20 november 2018 om 13:37
    Duidelijk verhaal. Het is ook treurig te zien dat van de drie spelers dit seizoen die het meest in de picture staan je maar voor 1 kunt vangen en dat is Vlap. Lammers is gehuurd en zenelli loopt af. Ook fijn.
    Vind ik leuk
    mason +2047
    dinsdag 20 november 2018 om 13:44
    Lammers heeft een huurconstructie. Als lammers voor veel geld verkocht word door PSV dan vangt Heerenveen een vergoeding voor de opleidingskosten. Zenelli is pure kapitaal vernietiging. Die hadden ze al lang moeten verkopen. Maar nogmaal weer veel te lang mee gewacht.
    Vind ik leuk
    DrDeef +2190
    dinsdag 20 november 2018 om 13:55
    Ja dat bleek al wel uit je bovenstaande verhaal. Maar tis zonde, zenelli is een prima speler en daar vang je dus niks voor. Dat ze nog beuren als Lammers wordt verkocht is dan misschien t enige wat die Hamstra de afgelopen tijd goed heeft gedaan. Hoe kijk jij tegen Olde riekerink aan?
    Vind ik leuk
    mason +2047
    dinsdag 20 november 2018 om 21:09
    Ik vind het een nietszeggende trainer die totaal geen uitstraling heeft. Ik vind hem ook niet bij de club passen. Mensen hebben geen binding met deze meneer. En mensen hebben ook geen binding met eisinga en hamstra. En dat is het probleem. Mensen hebben niet meer het us Fean gevoel. Dat gevoel moet echt terug komen anders zie ik het somber in. Ik had persoonlijk Henk de jong aangesteld destijds. Hij heeft voordat ie naar harkemase boys en daarna naar cambuur ging als assistent trainer bij foppe op de bank gezeten. Deze man is een echte Fries, als ie het niveau van trainer aan kan bij heerenveen weet ik niet maar mensen hebben binding met deze man. En dat is belangrijk.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 22:44
    Zeneli heeft nog een optie in zijn contract, het lijkt mij dat hij niet gratis de deur uitloopt.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4668
    dinsdag 20 november 2018 om 12:11
    Ach het is iets van de Leeuwarder krant.
    Nog mooi dat het over Heerenveen praat ipv dkv (dertig kilometer verderop, zo wordt Heerenveen door de Leeuwarders genoemd).


    Heerenveen VS Cambuur, erger dan Feyenoord VS Ajax
    Vind ik leuk
    Objectief +3137
    dinsdag 20 november 2018 om 12:16
    Beetje naïef om te denken dat het direct allemaal hosanna is. Alle provincieclubs kampen met teruglopende toeschouwersaantallen. Bovendien zijn de supporters bij Heerenveen jarenlang vertroeteld geweest met attractief voetbal en getalenteerde aanvallers. Nu het een aantal jaren tegenzit heerst er een onrealistisch beeld over hun club en moet het direct beter. Ik dacht dat ze daar zo nuchter waren in het noorden..
    Vind ik leuk
    HarrieNAC +840
    dinsdag 20 november 2018 om 17:20
    Alleen Groningen, Heerenveen en Utrecht hebben een dalende trend wijsneus, en bij Utrecht niet eens schokkend veel. Bij de overige clubs zijn de supportersaantallen stabiel of stijgen ze zelfs zoals bij Zwolle, Ado en ons NAC. Emmen en Fortuna hebben ook zeer sterk stijgende aantallen. Geen onwaarheden roepen.
    Vind ik leuk
    Objectief +3137
    donderdag 22 november 2018 om 08:49
    Dat is dus niet waar. Utrecht heeft procentueel zelfs de grootste daling. Van 18.900 naar 16.900.
    Emmen en Fortuna zijn voor het eerst weer in de Eredivisie en dan zie je altijd een stijging van de toeschouwersaantallen; geen referentiekader dus.
    Bij Zwolle, Ado en NAC zie je dat de aantallen redelijk gelijk zijn gebleven (stijging van 100-200 toeschouwers t.o.v. vorig jaar).
    Bij andere clubs als Willem II, Twente en AZ zie je ook een daling en ook zo bij Feyenoord. Alleen bij Ajax en PSV (door o.a. ook Europese successen) zie een stijgende tendens.
    Kortom, gemiddeld zie je een daling bij de provincieclubs qua toeschouwersaantallen en dan met name bij de grotere subtopclubs.
    Vind ik leuk
    HarrieNAC +840
    donderdag 22 november 2018 om 09:38
    Twente is gedegradeerd en dat is wel een referentiekader?
    Die golfbewegingen van meer en minder supporters zijn er altijd naar gelang de prestaties, dus dat is niks schokkends.
    Vind ik leuk
    Objectief +3137
    donderdag 22 november 2018 om 13:22
    Je snapt mijn hint dus richting de promovendi.
    Het gaat me er om dat er bij de clubs buiten de top3 een dalende tendens qua toeschouwersaantallen is waar te nemen (uitzonderingen daargelaten). Deze trend zet zich al een paar jaar door. Het komt vast door de komst van FOX, de ego-cultuur, etc , maar dat het zorgelijk is blijft vast staan.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 12:21
    Al sinds Van der Velde de scepter niet meer zwaait is het hommeles daar. Continue die onrust en alsmaar de verkeerde mensen op de verkeerde plek.
    Vind ik leuk
    Feansters +37
    dinsdag 20 november 2018 om 12:37
    Er staat een uitgebreid beleidsplan met visie en missie op de clubsite. Eisenga weet ook prima te verwoorden wat hij wil. Dus het idee is er wel. Maar daar zit ook net het probleem. Het blijft momenteel veel bij woorden zonder daden. Zo beloofden zowel Streppel als Olde Riekerink aantrekkelijk en aanvallend voetbal te gaan spelen. Ik heb er weinig van gezien. Het spel is, zeker thuis, om te janken. Daarmee trek je geen nieuwe supporters en sponsors aan. Integendeel. Ook het gezellige avondje uit wordt zo een stuk minder aangenaam. Ik hoop van harte weer wat meer positieve daden te zien de komende tijd.
    Vind ik leuk
    schfan1920 +5654
    dinsdag 20 november 2018 om 12:49
    Wat een artikel.. de plannen van SKW zijn in een vergevorderd stadium, de politiek is hierbij nu aan zet.

    En de nieuw commercieel manager heeft al een tijdlang een plan liggen omtrent de skyboxen. Hierbij benaderd hij oude sponsoren die hij het gevoel weer terug wil geven.

    Beetje suggestief artikel dus. Er gebeurd wel degelijk van alles.
    Vind ik leuk
    G.Kopf +2398
    dinsdag 20 november 2018 om 13:06
    Bijna 2019, dus verwachting patroon 2018 kan de vuilnisbak in
    Vind ik leuk
    Uncle Fester +2186
    dinsdag 20 november 2018 om 13:15
    Dit Heerenveen vertoont veel gelijkenissen met Roda JC. Na het vertrek van Riemer vd Velde (bij Roda was dat Nol Hendriks), in een snel veranderend voetballandschap, toch ten koste van alles vast blijven houden aan een ambitie die eigenlijk niet in overeenstemming is met de grootte van de club.

    Gezien het redelijk beperkte achterland is Heerenveen eigenlijk hooguit een stabiele middenmoter. Riemer zorgde voor 10-15% extra. Door de machtsstrijd na het vertrek heeft de club veel goodwill verloren. Kwalitatief is het fors achteruit gegaan. Het zou me dan ook niets verbazen als Heerenveen langzaam maar zeker Roda achterna gaat.
    Vind ik leuk
    mason +2047
    dinsdag 20 november 2018 om 13:28
    Dat heb ik vorig jaar ook gezegd. Heerenveen moet waken dat zij roda niet achterna gaan. Altijd subtopper geweest bungelt nu in de middenmoot van de eerste divisie.
    Vind ik leuk
    Jandehulk +22
    dinsdag 20 november 2018 om 13:28
    Gaat er super vind ik.....
    Vind ik leuk
    mason +2047
    dinsdag 20 november 2018 om 13:28
    Bedankt voor je feedback. Was heel informatief.
    Vind ik leuk
    Ron777 +132
    dinsdag 20 november 2018 om 16:45
    Als de weinige goede spelers ook nog verkocht moeten worden om de begroting kloppend te krijgen wordt het over 2 jaar KKD.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 17:55
    Gaat niet lekker daar .
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 18:29
    Goed artikel in VI vorige week over de teloorgang van de noordelijke clubs. Positieve voor Groningen is het grote achterland en fanatiekere aanhang bij Heerenveen zijn nu al donkere wolken en dan gaat Cambuur ook nog bouwen en dus een deel van het verzorgingsgebied terug pakken. Dus ik snap de angst bij de dorpsbewoners wel.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 21:14
    Wat een gelul allemaal. Bek houden en werken.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws