Ophef in Engeland: woedende voetbalster stopt per direct na zware beschuldigingen

Ophef in Engeland: woedende voetbalster stopt per direct na zware beschuldigingen

Gepubliceerd: woensdag 20 maart 2019 om 20:30wo 20-03-2019 om 20:30

Laatste update: woensdag 20 maart 2019 om 20:32wo 20-03-2019 om 20:32

Sophie Jones (27) stopt met voetbal, nadat de Engelse voetbalbond haar voor vijf wedstrijden heeft geschorst. Ze zou een tegenstander racistisch hebben bejegend, maar zelf ontkent ze het zeer stellig. 

Jones speelde voor Sheffield United, maar die club besloot haar contract te ontbinden op basis van resultaten van het onderzoek naar het incident. Het incident zou begin januari plaats hebben gevonden tijdens een wedstrijd tussen de vrouwenteams van Tottenham Hotspur en Sheffield United. Een speelster van de Londenaren claimde racistisch bejegend te zijn. 

In een uitgebreid statement heeft Jones haar besluit om te stoppen met voetbal toegelicht. "Ik wil graag duidelijk maken dat ik racisme op geen enkele manier goedkeur. Ook ben ik er heilig van overtuigd dat ik onschuldig ben. Ik heb moeite met de manier waarop het besluit van de FA tot stand is gekomen."

De straf van de voetbalbond is uitgedeeld op basis van twee getuigenverklaringen, terwijl Jones vindt dat de zaak veel beter onderzocht had moeten worden. "Het 'onafhankelijke' panel van de FA heeft meer dan tien verklaringen ontvangen, waaronder van Tottenham-speelsters en wedstrijd officials, waarin wordt verklaard dat er geen enkele vorm van racistische uitlatingen zijn gehoord."

"Ik kan niet spelen onder een organisatie waar ik geen enkel vertrouwen in heb", aldus Jones, die haar voormalig club Sheffield nog wel bedankt.

Lees ook: Engelse aanvalster ontslagen na maken van apengeluiden richting Spurs-tegenstander

Plaats een reactie

woensdag 20 maart 2019 om 20:35
Dat gevoel heb ik regelmatig bij onze KNVB. Vooral in het amateurvoetbal. Man man man.
Vind ik leuk
Nr14always +5100
woensdag 20 maart 2019 om 20:38
Dat vrouwen voetbal is sowieso helemaal niks.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 21:40
Ik vind Anouk Hogendijk wel wat hebben. Maar idd het liefst met helemaal niks aan
Vind ik leuk
Nr14always +5100
woensdag 20 maart 2019 om 21:42
👍🤣🤣🤣
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 22:02
Rrrrrrrrrr
Vind ik leuk
Futre +5241
woensdag 20 maart 2019 om 23:14
Alex Morgan
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 23:25
Niks mis mee idd
Vind ik leuk
Leodinho +727
woensdag 20 maart 2019 om 20:41
Heel raar dat je dan meteen stopt. Ik zou juist alles aan doen om het tegendeel te bewijzen.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 20:44
Dat heeft ze gedaan , er waren meerdere verklaringen van getuigen dat er niks gebeurt was , waaronder ook van spelers en officials van de Spurs .
Wat kun je nog meer doen dan ?
Vind ik leuk
Guusman +1311
woensdag 20 maart 2019 om 21:08
Volgens mij was het altijd: 'Innocent until proven guilty'.

Het valt me op dat dit steeds vaker andersom wordt toegepast .
Vind ik leuk
Leodinho +727
woensdag 20 maart 2019 om 21:11
Oh dat wist ik allemaal niet. Toch vind ik het raar als ze ermee kapt. Degene die haar beschuldigt van een feit wat ze niet heeft gepleegd, die moet stoppen met voetbal. Altijd die slachtoffertjes die zogenaamd racistisch worden bejegend. Ben ze echt zat geworden.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 21:20
Ik woon in England , maar het "slachtoffer " is getint , maar niet pik zwart ofzo .
En ik zeg ook niet dat ze het niet heeft gedaan , er zijn alleen 10 verklaringen , ook van speelsters van de Spurs , die zeggen dat ze geen apengeluiden heeft gehoort .
Er zijn 2 verklaringen dat ze het wel heeft gedaan .
De FA heeft 4 weken onderzoek gedaan , maar als je dan 10 verklaringen hebt dat ze niks heeft gedaan , dan zou ik haar niet veroordelen .
Want van de 2 verklaringen dat ze het wel heeft gedaan is er 1 van het slachtoffer , dus blijft er nog 1 over tegen 10 .
Vind ik leuk
Leodinho +727
woensdag 20 maart 2019 om 21:24
Ik geloof je ook hoor. En thanks voor de info. Vind het alleen bizar dat zij het slachtoffer is van een beschuldiging en daardoor wil gaan stoppen met haar voetbal carrière.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 21:36
Waarschijnlijk omdat ze de eer aan zichzelf wil houden , en dat ze ook niet makkelijk aan een nieuwe club gaat komen .
En ze zal ook gewoon een baan hebben , want ze speelt op het 2e niveau van het vrouwenvoetbal in England , en daar gaat bijna geen geld in om .
Ik denk niet dat je daarvan kan leven .
Vind ik leuk
Leodinho +727
woensdag 20 maart 2019 om 21:40
Top man thanks voor de reactie. Vind het wel sneu voor haar.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 21:43
Dat is het zeker , die rascisme kaart word veel te snel getrokken in Europa .
En officieele instantie's gaan er gewoon in mee uit angst voor commentaar van de samenleving .
Vind ik leuk
Leodinho +727
woensdag 20 maart 2019 om 21:47
Precies dat idd. In Zuid-Amerika is roept iedereen snel negrito of mono terwijl het totaal geen racistische component heeft, want vrienden noemen elkaar zelfs zo. Hier in Europa is iedereen ow zo zielig want iedereen is heel snel beledigd.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 22:27
Ik woon als Nederlander sinds mijn 16e, of ik was net 17 , ik weet het niet precies meer ,in England .

Ik werd toen ik jong was ook overal voor uitgemaakt , omdat ik Nederlands was .
In 93 schakelde Nederland England uit voor het wk 94 , toen heb ik het een paar dagen best zwaar gehad hier ;-)
Ik had daar gewoon schijt aan , en trok dan ff mijn Nederlandse bek open , en ik kende in het begin echt alleen maar de scheldwoorden in het Engels .
Nu noemen ze me Dutchie hier , dat kun je als Denigrerend oppakken , want het betekend letterlijk Nederlandertje , of je ziet het gewoon als bijnaam .
Ik doe het laatste , en stoor me er ook niet aan .
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 00:25
Denk dat dat komt omdat de geschiedenis van Zuid-Amerika net iets anders is dan dat van Europa.
Denk je ook niet?

Context is alles.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 21:48
Het simpele feit dat iemand iets niet heeft gehoord, zegt natuurlijk niets over de vraag of het heeft plaatsgevonden.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 22:17
Er staat volgens mij ook met duidelijke letters in mijn reactie ; ik zeg niet dat ze het niet heeft gedaan .
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 22:19
Maar vooral ook "maar als je dan 10 verklaringen hebt dat ze niks heeft gedaan..".. Ze geven aan niets gehoord te hebben en dat kan talloze oorzaken hebben en 1 van de mogelijkheden is natuurlijk dat het ook echt niet is gebeurd, maar ze zeggen daarmee niet dat ze het niet heeft gedaan, slechts dat zij dat niet hebben waargenomen, iets fundamenteel anders.

Het kan bijv. ook op subtiele wijze zijn gebeurd na een duel op de achterlijn waar weinig mensen bij in de buurt liepen op dat moment.
[Reactie gewijzigd op woensdag 20 maart 2019 om 22:23]
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 22:30
Het kan allemaal , maar iemand publiekelijk veroordelen op basis van 1 getuige , de andere is namelijk Renee Hector zelf , gaat ook een beetje ver .
De andere getuige kan namelijk ook gewoon een goede vriendin van haar zijn , die haar wil helpen .
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 00:31
🤔Als wij met z’n 3en in een kamer zitten en een van ons 3 wordt door de ander vermoord.
Kan er dan in die die situatie ook niemand veroordeeld worden? Er is dan immers ook maar 1 getuige.🧐

😜
[Reactie gewijzigd op donderdag 21 maart 2019 om 00:31]
Vind ik leuk
Nr14always +5100
woensdag 20 maart 2019 om 21:20
In normale rechtspraak ben je onschuldig 1 op 1 is van horen zeggen.
Vind ik leuk
ReneAjax +10687
woensdag 20 maart 2019 om 21:40
Maar er staat toch duidelijk date er twee mensen zeggen iets te hebben gehoord.
Dus geen 1 op 1, maar 2 tegen 1.

Dat er 10 andere verklaringen zijn dat ze niets hebben gehoord doet weinig ter zake. Die luisterden misschien niet op dat moment. In Nederland werkt het overigens precies hetzelfde.
Vind ik leuk
Nr14always +5100
woensdag 20 maart 2019 om 21:45
Klopt ja, een voorbeeld gebaseerd op realiteit, in een plaatsje in de VS wordt een overval gepleegd, 25 getuigen verklaren het waren 2 donkere mannen, later blijkt het zijn 2 blanken, waarneming van mensen is onbetrouwbaar, ik zeg dit niet in dit geval maar alles is mogelijk toch?.
Vind ik leuk
Andone +253
woensdag 20 maart 2019 om 21:23
??? Als je goed leest kun je zien dat er 10 verklaringen waren waarin werd aangegeven dat er niets racistisch is gezegd.
Vind ik leuk
ReneAjax +10687
woensdag 20 maart 2019 om 21:43
Dat staat er niet, he ?
Er is een duidelijk verschil of er 10 getuigenverklaringen zijn die niet hebben gehoord dat zij iets racistisch heeft gezegd.... of...
dat er 10 getuigenverklaringen zijn die zeggen dat ze niets racistisch heeft gezegd.
Vind ik leuk
Dorzon +4811
woensdag 20 maart 2019 om 20:42
zodra de racismekaart getrokken wordt ben je kansloos en is alle eerlijkheid ver te zoeken.
Vind ik leuk
schfan1920 +6371
woensdag 20 maart 2019 om 20:46
Dat is nou wel exact het probleem van de afgelopen jaren.. en daarbij komt dat ze om het minst of geringste deze "kaart" op tafel leggen. Kijk alleen maar in ons eigen land, dat zielige minderwaardigheids gedoe van bepaalde groeperingen, en dan wordt er ook nog verwacht dat de meerderheid "luistert" naar de minderheid. En wanneer je er dan toch iets over zegt ben je direct een racist. Wat een trieste en zeikerige wereld eigenlijk..
Vind ik leuk
Castromann +9432
woensdag 20 maart 2019 om 21:05
Zou de FA er ook zo'n ophef over hebben gemaakt als een gekleurde speler een blanke speler had uitgescholden....???
Wat net zo fout is.....
Nee...dan was er waarschijnlijk gezegd... " kom op een beetje schelden hoort erbij".
Bizarre wereld.
Vind ik leuk
ReneAjax +10687
woensdag 20 maart 2019 om 21:49
Een blanke mag niet "zwarte" zeggen, dat is racisme.
Als een inwoner met een migratieachtergrond (de juiste term) witte of blanke zegt is dat geen racisme.

Hé, inwoner met een migratieachtergrond, kan je even die bal pakken... mag wel.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 20:51
Zelfde als met de me too beweging

Gelukkig worden er nu wel in Amerika vrouwen veroordeeld voor smaad en laster
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 00:33
Je hebt gelijk, het kan nooit meer racisme zijn.

Of bedoelde je dat niet?
😂
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 20:42
Goede beslissing, toch een nutteloze tak van de sport.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 20:57
Hetzelfde als dat sekte's een nutteloze tak van de samenleving zijn ...
Vind ik leuk
Andone +253
woensdag 20 maart 2019 om 21:25
Wat een stompzinnige opmerking
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 23:07
Welkom op VP
Vind ik leuk
_noelle10 +14
donderdag 21 maart 2019 om 07:44
Vrouwenvoetbal nutteloos? Donderstraal op man ouwe lul
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 20:43
"Ook ben ik er heilig van overtuigd dat ik onschuldig ben". Dat klinkt net zo overtuigend als Neymar die zich na dat belachelijke WK van hem afvraagt: "kan het zijn dat ik mij zomaar liet vallen?"
Als je geen apengeluiden hebt gemaakt, dan ben je er niet van overtuigd dat je onschuldig bent, dan zeg je dat je geen apengeluiden hebt gemaakt. En dat je goed ziek bent van deze beschuldigingen.
Vind ik leuk
jochempje +4611
woensdag 20 maart 2019 om 21:01
En dat heeft ze dus gedaan, met meer dan 10 getuigenverklaringen die in haar voordeel spreken.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 06:49
Heb ik gelezen ja. Haar woorden. Maar of het waar is?
Vind ik leuk
jochempje +4611
donderdag 21 maart 2019 om 10:03
Als zij gezegd hebben dat er voor haar tien mensen bij de FA voor haar getuigd hebben, dan is dat verifieerbaar en zou het wel heel dom zijn om hierover te liegen?
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 15:23
Zou je inderdaad denken.
Hoe dan ook, racisme in de sport ligt gevoelig. Helemaal in Engeland.
[Reactie gewijzigd op donderdag 21 maart 2019 om 15:23]
Vind ik leuk
jurgena70 +261
woensdag 20 maart 2019 om 20:59
Misschien dat de VAR uitsluitsel kan geven😂😂😂
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 21:16
Een zwarte dag voor het dames voetbal!
Vind ik leuk
Andone +253
woensdag 20 maart 2019 om 21:27
Dus als iemand roept dat een andere apengeluiden maakt schorsen we die persoon op voorhand maar even?! En iedereen neemt zomaar aan dat het klopt?! Zo club bestaat ook uit een stel schijters die bang zijn voor negatieve publiciteit.
Vind ik leuk
Monnikehuize +1929
woensdag 20 maart 2019 om 21:59
Club? Hele continent zit zo in elkaar.. helemaal links geïndoctrineerd door de publieke omroepen en Jesse Klavers
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 12:48
Je kletst uit je nek man. Je leest toch wel wat er geschreven is in het vorige item ? Er is na uitvoerig onafhankelijk onderzoek gebleken dat deze 'dame' (wat ze absoluut niet is) zich schuldig aan racisme gemaakt heeft. Gelukkig maar dat in Engeland hard tegen racisme opgetreden wordt en niet dat softe beleid zoals het in Nederland geldt waar een donkere dame die een ijssalon in Hilversum runde vervolgd werd omdat zij een van haar belagers met een bezem sloeg. Van mijn part had zij die Pegida aanhanger tot bloedens toe mogen slaan.
Vind ik leuk
Andone +253
vrijdag 22 maart 2019 om 00:44
Dr kletst er maar 1 uit zn nek sandokan, oude vrijheidsstrijder hahaha. Uitvoerig onderzoek? Door wie en hoe? Als he op het voetbalveld staat en tegen tegenstandster iets zegt over haar kleur hoort niemand dat, dus bewijs maar....

En aks een blank iemand iets zegt tegen een donkere discrimineert hij maar als het andersom is niet?

Dussssssss
Vind ik leuk
Monnikehuize +1929
woensdag 20 maart 2019 om 21:58
Links kut continent wonen wij.. De blanke worden voortdurend gediscrimineerd!!
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 22:19
Das heftig. Je moet dus nu je onschuld bewijzen.
Vind ik leuk
Farmer +14967
donderdag 21 maart 2019 om 00:41
Hulde voor deze dame!

Iemand die het léf heeft om haar vertrouwen in een van de vele belachelijk-corrupte organisaties op te zeggen...

Doorgeneraliseren zodat ze er zelf maar weer mooi op staan in de pers, zonder ook maar 1 stukje integriteit of capaciteit te tonen.
Nee, bestuurlijke besluiten van dit kaliber zijn bijna te beschamend om nog een plekje in de historie te mogen genieten.

Nogmaals, hulde voor deze Sophie Jones!
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 06:44
De witte medemens vind bijna niks racisme ... Nee altijd is het grappig bedoeld ', of mensen moeten 'gewoon niet zeiken ' is mijn constatering .. Jammer dat ... Racisme zou niet moeten bestaan ,in welke vorm dan ook .. Wit zwart of geel maakt niks uit ,we zijn mensen
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 06:55
Het zou toch ook gek zijn als 10 spelers het wel gehoord zouden hebben. Dan zou bijna de stadion speaker gebruikt zijn.
Daarnaast wil ik zeggen dat er nog steeds veel gediscrimineerd wordt. Ik ben een donkere jongen in een wit team. Als je mijn vrienden dan hoort praten over bv een Pools elftal.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 12:44
Heel verstandig want jouw soort hoort niet thuis op een voetbalveld.
Vind ik leuk
Andone +253
vrijdag 22 maart 2019 om 00:45
Soort?? Wat ben jij zielig zeg
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 09:03
Zielig is het soort dat dit soort racisme goedpraat en blijkbaar hoor jij daar ook bij.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 maart 2019 om 09:04]
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws