Dortmund wil gat naar top dichten met verhoging van salarissen
Borussia Dortmund is op zoek naar nieuwe geldschieters om de salarissen een boost te geven en het gat met Bayern München te dichten. De Duitse club wil voor eind september tenminste tien procent van de aandelen verkopen aan twee investeerders.
Die verkoop van aandelen volgt op een deel van negen procent dat Borussia verkocht aan Evonik, tevens de shirtsponsor, in juni. "Het hoeft niet per se een Duits bedrijf of één van onze huidige sponsoren te zijn", zegt algemeen directeur Hans-Joachim Watzke tegen Bloomberg. "Een strategische partner mag geen 'sprinkhaan' of een fonds zijn, meer een investeerder die op lange termijn significante injecties doet."
In 2005 ging BVB bijna failliet, maar in 2011 en 2012 won de club de Duitse titel. De twee jaar erna nam Bayern München het weer over. Het afgelopen seizoen won Der Rekordmeister met een straatlengte voorsprong en Borussia hoopt met een verhoging van de salarisstructuur weer mee te kunnen doen. Nieuwe, lucratieve sponsordeals moeten de huishouding verhogen van tachtig naar 120 miljoen euro.
De lonen moeten daardoor competitiever worden aan de grote clubs als Bayern München, maar ook verspreidt over Europa. "We zullen altijd creativiteit nodig hebben om het gat met clubs als Paris Saint-Germain, Manchester City of Manchester United te dichten", zei Watzke.