Excelsior-aanvaller weer veroordeeld: 'Oppassen dat u hier geen vaste klant wordt'

    Excelsior-aanvaller weer veroordeeld: 'Oppassen dat u hier geen vaste klant wordt'

    Gepubliceerd: vrijdag 16 november 2018 om 17:50vr 16-11-2018 om 17:50

    Excelsior-aanvaller Jinty Caenepeel moet voor drie maanden en vijftien dagen zijn rijbewijs inleveren. Hij kreeg tevens een boete van 3600 euro. De 22-jarige Belg raakte betrokken bij een ongeval met vluchtmisdrijf.

    Eerder werd Caenepeel al bestraft voor het rijden onder invloed van cannabis. De buitenspeler van de Rotterdammers toonde berouw voor zijn daden. "U moet oppassen dat u hier geen vaste klant wordt. Ik hoop dat ik u de volgende keer niet hier, maar op het scherm of het veld zie", liet de politierechter weten.

    Caenepeel verleende tijdens het ongeval geen voorrang van rechts en knalde op een taxi. Vervolgens stopte hij en ging hij met de gewonde chauffeur praten. Daarna nam de aanvaller echter alsnog de benen. Aan de politie verklaarde hij dat als 'een paniekactie'. "Ik had iets gedronken ...", was zijn uitleg.

    Omdat Caenepeel pas uren na het ongeval kon verhoord worden, kon hij geen representatieve ademtest meer afleggen. Hij werd dan ook niet vervolgd voor rijden onder invloed, zo meldt Het Laatste Nieuws.

    Caenepeel kwam dit seizoen pas één keer in actie voor Excelsior in de Eredivisie. Als invaller deed hij veertien minuten mee in de stadsderby tegen Feyenoord (3-0 nederlaag).

    Lees meer over:EredivisieExcelsior

    Plaats een reactie

    vrijdag 16 november 2018 om 18:01
    Ach, ga even rond de tafel zitten met Padt, met een beschuitje erbij en een fristi. Gelijk elkaars stoere levensverhalen vertellen over in de auto en in Het openbaar vervoer. Helemaal niets mis mee.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 16 november 2018 om 18:03]
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 18:01
    Bij alle andere wedstrijden was hij natuurlijk op de vlucht.
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +5894
    vrijdag 16 november 2018 om 18:02
    " Daarna nam de aanvaller echter alsnog de benen. Aan de politie verklaarde hij dat als 'een paniekactie'. "Ik had iets gedronken ...", was zijn uitleg.

    Omdat Caenepeel pas uren na het ongeval kon verhoord worden, kon hij geen representatieve ademtest meer afleggen. Hij werd dan ook niet vervolgd voor rijden onder invloed, zo meldt Het Laatste Nieuws. "

    Nu weten we gelijk waarom er zoveel memsen doorijden na een ongeluk.

    Hiaten in de wet.
    Vind ik leuk
    stratumseind +174729
    vrijdag 16 november 2018 om 18:03
    ik mag hopen voor je dat die laatste 2 zinnen van je geen nieuws voor je zijn
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +5894
    vrijdag 16 november 2018 om 19:27
    Het blijft me verbazen.
    Vind ik leuk
    Thobar +4397
    vrijdag 16 november 2018 om 18:32
    Hoeft natuurlijk geen hiaat in de wet te zijn. Het heet niet voor niets vluchtMISDRIJF.
    Wanneer rechters niet zo coulant zijn en dit misdrijf gewoon zwaar aanpakken laten mensen wel uit het hoofd om hem te peren. Ik zou zeggen neem een voorbeeld aan onze Oosterburen. Daar hoef je het geeneens te proberen om na aanrijdinkje met een geparkeerde auto een papiertje met gegevens achter te laten. Doe je ook maar één keer daar.
    Caenepeel had daar hoogstwaarschijnlijk een tijdje kost en inwoning in een JVA gehad en achter het stuur had hij helemaal niet meer gezeten zonder een MPU.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 16 november 2018 om 18:34]
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +5894
    vrijdag 16 november 2018 om 19:11
    Het is wel een hiaat in de wet. Je voorkomt hier dus mee dat je vervolgd wordt voor rijden onder invloed. Lekker makkelijk.
    Vind ik leuk
    Thobar +4397
    vrijdag 16 november 2018 om 20:22
    Gecreeerd door slappe rechters.
    Nogmaals het is ook binnen de Belgische wet (en de Nederlandse) gewoon aan te pakken maar dan moet je niet coulant zijn en of je oren naar fabeltjes laten hangen.
    Buiten dat, wanneer je hierom in paniek raakt kan je sowieso de verantwoordelijkheid een auto te besturen dus niet aan. Strak en logisch redeneren en straffen en het is zo afgelopen met deze onzin.
    Vind ik leuk
    jamesquinn +3638
    vrijdag 16 november 2018 om 20:17
    Doorrijden na een ongeluk levert extra straf op. Maar verder heeft je onderbuik natuurlijk helemaal gelijk. #sarcasme
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +5894
    vrijdag 16 november 2018 om 23:29
    Bij de feiten blijven graag

    Hij werd dan ook niet vervolgd voor rijden onder invloed, zo meldt Het Laatste Nieuws. "
    Vind ik leuk
    jamesquinn +3638
    zaterdag 17 november 2018 om 13:02
    Nee, maar waarschijnlijk wel voor doorrijden na een ongeluk. In Nederland zou je dan vervolgd worden vanwege het overtreden van artikel 7 van de Wegenverkeerswet. Daar kan je een gevangenisstraf van drie maanden voor krijgen. Ook kun je je rijbewijs voor vijf jaar kwijt zijn. Los van de straf die je verder nog kan krijgen. Bovendien kan vaak uren later ook nog alcoholonderzoek gedaan worden, al is dat minder accuraat dan. Drugs kan ook uren later nog onderzocht worden.

    Bij de feiten blijven graag.
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +5894
    zaterdag 17 november 2018 om 13:06
    Wat je bedoelt is dat die de persoon dan een andere straf krijgt , geen extra straf natuurlijk.
    Hij wordt alleen bestraft voor doorrijden na een ongeluk. Terwijl er onder invloed is gereden EN er is doorgereden na een ongeluk.
    Vind ik leuk
    jamesquinn +3638
    zaterdag 17 november 2018 om 13:10
    Nee, dat bedoel ik niet. Als ik dat had bedoeld en als dat zo zou zijn geweest, dan had ik dat wel gezegd.

    Hij krijgt een extra straf. Hij krijgt straf voor doorrijden en als blijkt dat ie gedronken had of dat hij op een andere manier schuld heeft aan het ongeluk krijgt hij ook daarvoor straf. Dat zijn afzonderlijke delicten.
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +5894
    zaterdag 17 november 2018 om 13:15
    Dat snap je het woord extra niet....

    "Ik had iets gedronken ...", was zijn uitleg.

    Omdat Caenepeel pas uren na het ongeval kon verhoord worden, kon hij geen representatieve ademtest meer afleggen. Hij werd dan ook niet vervolgd voor rijden onder invloed, zo meldt Het Laatste Nieuws. "
    Vind ik leuk
    jamesquinn +3638
    zaterdag 17 november 2018 om 13:23
    Ik heb het ook niet over caenepeel, maar over de Nederlandse situatie. Je had het op het laatst zelf ook over “die persoon krijgt dan ...”

    Los daarvan, waar het om ging was dat Je zei: vind je het gek dat mensen doorrijden na een ongeluk. Mijn reactie was: onzin, daar kun je een extra straf voor krijgen.

    En daarnaast kunnen alcohol en drugs uren later ook nog vastgesteld worden en kan schuld ook op andere manieren vastgesteld worden (snelheid, niet gegeven voorrang, etc).

    Dat zijn de feiten waar je om vroeg.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 17 november 2018 om 13:24]
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +5894
    zaterdag 17 november 2018 om 13:27
    Niks extra.
    Je kunt daardoor elke straf ontlopen en zelfs als je alsnog gepakt wordt dan kun je de straf voor rijden onder invloed alsnog gewoon ontlopen.

    Dat loont dus wel. En een logische verklaring waarom het zoveel gebeurd.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 17 november 2018 om 13:27]
    Vind ik leuk
    jamesquinn +3638
    zaterdag 17 november 2018 om 13:55
    Ja hè hè, natuurlijk kan je een straf ontlopen. Bij alle strafbare feiten kun je proberen er onderuit te komen. Helaas wordt niet alles gezien of opgemerkt. Als iemand inbreekt in een huis zal die persoon ook proberen niet gepakt te worden... Nogal logisch.

    Doorrijden na een ongeluk is echter een van de weinige strafbare feiten (misschien wel de enige?) waarbij je een extra straf kan krijgen vanwege het proberen te ontlopen van je straf.
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +5894
    zaterdag 17 november 2018 om 14:08
    Niks extra, je ontloopt je straf voor rijden onder invloed gewoon door deze methode toe te passen.

    Omdat Caenepeel pas uren na het ongeval kon verhoord worden, kon hij geen representatieve ademtest meer afleggen. Hij werd dan ook niet vervolgd voor rijden onder invloed, zo meldt Het Laatste Nieuws. "

    Ze moeten gewoon de wet aanpassen en er omgedraaid bewijslast van maken.

    Omdat Caenepeel pas uren na het ongeval kon verhoord worden, kon hij geen representatieve ademtest meer afleggen. Hij kon daardoor niet meer aantonen dat hij niet onder onvloed was en werd dan ook vervolgd voor rijden onder invloed.

    Dan pas was het een extra straf geweest en dan rijdt er ineens niemand meer door na een ongeluk.

    [Reactie gewijzigd op zaterdag 17 november 2018 om 14:09]
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 18:03
    Wel een wat onorthodoxe manier om een taxi aan te houden.
    Vind ik leuk
    Roeptoeter +7249
    vrijdag 16 november 2018 om 18:08
    Als taakstraf de spelersbus laten besturen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 18:42
    Hij geeft zelf aan dat hij gedronken heeft, maar wordt niet vervolgd voor rijden onder invloed ???????


    Jaja ik weet wel dat er een rechtsgeldig bewijs moet zijn, maar ......
    Vreemde wereld
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 16 november 2018 om 18:43]
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 18:55
    Rijbewijs afpakken, nooit meer teruggeven.
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 18:59
    hahaha, er gaat iemand stoer doen met een politie rechter. Krijgen we nog belangrijk nieuws vandaag voetbalprimeur?
    Vind ik leuk
    HaagieHaag +1138
    vrijdag 16 november 2018 om 21:35
    Als je met drank op wordt gepakt vind ik dat je nooit meer je rijbewijs terug mag hebben maar in dit land kan alles, tenzij je een blokkeerfries of de vader van een dochter die gestalkt wordt bent...
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 11:30
    Dom dom Jimmy. Maar dit ongeval is natuurlijk een symptoom van een ander probleem. Ik hoop dat hij de juiste begeleiding krijgt.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws