Ajax, Feyenoord, PSV vaste klant bij ADO- en Sparta-jeugd: Almere City in opkomst
Teun Bijleveld duelleert namens Jong Ajax met Joël Piroe en Laros Duarte van Jong PSV

Ajax, Feyenoord, PSV vaste klant bij ADO- en Sparta-jeugd: Almere City in opkomst

Gepubliceerd: donderdag 28 februari 2019 om 14:00do 28-02-2019 om 14:00

Laatste update: donderdag 28 februari 2019 om 14:00do 28-02-2019 om 14:00

Een déjà vu-momentje in Breda: NAC kondigde dinsdag aan dat de elfjarige jeugdspeler Daan van Reeuwijk na afloop van dit seizoen de overstap maakt naar Ajax. Het was alweer de tweede keer deze maand dat NAC een deal met de Amsterdammers wereldkundig maakte: ook de dertienjarige Oualid Agougil begint het nieuwe seizoen in de Ajax-jeugd. Een mooie aanleiding voor VoetbalPrimeur om de handel in jeugdspelers tussen Nederlandse clubs in kaart te brengen.

De twee NAC-talentjes bevinden zich in goed gezelschap. Dragi Gudelj kwam in 2015 zijn broer Nemanja gezelschap houden bij Ajax. Ook de andere twee traditionele topclubs wisten de weg naar Breda te vinden: Tein Troost, Donat Pavataj en Ilyas El Moussaoui verruilden NAC in het recente verleden voor Feyenoord en Bob Melis, Jasper Huijzer en Aron van Lare kozen voor provinciegenoot PSV.

Het negental jeugdspelers dat NAC inruilde voor de top-drie, staat niet op zichzelf. Volgens de gegevens van Transfermarkt haalden Ajax, Feyenoord en PSV sinds het seizoen 2013/2014 liefst 113 (!) keer een jeugdspeler weg bij een andere BVO. Soms besloten de traditionele topclubs bij elkaar te shoppen. Zo vertrokken Noa Lang en de tweelingbroers Jurriën en Quinten Timber van Feyenoord naar Ajax, dat ook nog Elgero King en James Fofana weghaalde uit Eindhoven. Joël Piroe ging van Feyenoord naar PSV, Damian van Bruggen en Oliver Horvath kwamen over van Ajax.

Kaalslag bij ADO en Sparta
De meeste aanwinsten voor de jeugdopleiding van Ajax, Feyenoord en PSV komen echter van buiten de top-drie. ADO Den Haag kan daarover meepraten: de huidige nummer twaalf van de Eredivisie zag de afgelopen vijf jaar liefst veertien jeugdspelers uitvliegen naar Amsterdam, Rotterdam of Eindhoven. Vijf spelers uit de ADO-opleiding kozen voor Ajax, acht man (onder wie de inmiddels voor Bayern München spelende Joshua Zirkzee) beproefden hun geluk bij Feyenoord en Kees van Lindert speelt nu in de PSV-jeugd.

Sparta heeft sinds 2013 regelmatig bezoek gekregen van stadgenoot Feyenoord, dat zeven jeugdspelers overnam van de Kasteelclub. Anwar El Ghazi en Eros Maddy, dit seizoen actief voor Ajax O19, vertrokken juist naar Amsterdam en vier Spartanen tekenden een jeugdcontract bij PSV: de eerder genoemde Elgero King, de naar Chelsea vertrokken Ian Maatsen, PSV O19-linksbuiten Nigel Thomas en Laros Duarte, die momenteel als huurling terug is op Spangen.

Almere City blijft AZ voor
Opvallend is de ontwikkeling van Almere City: de jongste profclub van Nederland leverde de afgelopen tijd liefst tien jeugdproducten af aan de vaderlandse top-drie. 'Buurman' Ajax scoutte acht spelers, onder wie Nordin 'de neef van' Musampa, Jurgen Ekkelenkamp en Azor Matusiwa, in de Flevopolder. Ook PSV heeft Almere City inmiddels ontdekt: de Eindhovenaren haalden in het recente verleden twee jeugdexponenten plus eerste elftal-speler Pablo Rosario (niet meegenomen in dit overzicht) naar Eindhoven.

AZ moet het opvallend genoeg afleggen tegen de huidige nummer elf van de Keuken Kampioen Divisie. De Alkmaarders beschikken volgens een delegatie van Real Madrid over de beste jeugdopleiding van Nederland, maar hebben 'slechts' negen jeugdspelers aan de top-drie afgestaan. Zeven van hen kozen voor het naburige Ajax, onder wie de huidige Jong Ajax-middenvelders Teun Bijleveld en Liam van Gelderen. Niels Butter vertrok bovendien naar Feyenoord en Jurich Carolina naar PSV.

(Hein Nooijens/VoetbalPrimeur)

Ajax: Daan van Reeuwijk (NAC), Oualid Agougil (NAC), Teun Bijleveld (AZ), Robin Schouten (AZ), Dragi Gudelj (NAC), Frenkie de Jong (Willem II), Sam Hendriks (De Graafschap), Dennis Johnsen (Heerenveen), Elgero King (PSV), Damjan Dostanic (Excelsior), Noah Abid (Vitesse), Issam El Maach (Vitesse), Danilo Doekhi (Excelsior), Pascal Struijk (ADO), Boy Kemper (Volendam), Julius Dirksen (PEC), Kiki Mettendaf (Almere City), Anwar El Ghazi (Sparta), Mike Grim (AZ), Jan Vermolen (FC Twente), Anass Salah-Eddine (AZ), Abdallah Aberkane (ADO), Nick Plomper (AZ), Youri Baas (Excelsior), Nassef Chourak (ADO), Jaymillio Pinas (Volendam), Youri Regeer (ADO), Dani van den Heuvel (ADO), Daan Reiziger (FC Groningen), Nordin Musampa (Almere City), Enrico Hernandez (Almere City), Harm Dieker (De Graafschap), Liam van Gelderen (AZ), Abdelghani El Bachir (Almere City), Niciano Omzigtig (Almere City), James Fofana (PSV), Elikia Mbinga (PEC), Vasco Lo Ning Hing (Volendam), Niyi Scholten (FC Twente), Alessio Budel (NEC), Eros Maddy (Sparta), Jasper ter Heide (AZ), Martijn Kaars (Volendam), Jurriën Timber (Feyenoord), Quinten Timber (Feyenoord), Anderson Lopez (Vitesse), Reda Boultam (Almere City), Jurgen Ekkelenkamp (Almere City), Azor Matusiwa (Almere City), Noa Lang (Feyenoord) (50)

Feyenoord: Tein Troost (NAC), Joël Zwarts (Excelsior), Ozan Kökcü (FC Groningen), Orkun Kökcü (FC Groningen), Loyd van der Wilden (ADO), Niels Butter (AZ), Noah Barendse (ADO), Donat Pavataj (NAC), Roy Spork (Sparta), Ramon Hendriks (FC Dordrecht), Jayden Candelaria (Sparta), Gjivai Zechiël (Sparta), Ibrahima Berete (Vitesse), Ilyas El Moussaoui (NAC), Lateef Omidiji (FC Dordrecht), Rychaintelo Knoll (PEC Zwolle), Naoufal Bannis (ADO), Joshua Zirkzee (ADO), Giuliany Lorenzo Ben-David dos Santos (Sparta), Lennard Hartjes (ADO), Leon-Cardi Wong-Si-Kwie (Excelsior), Steven van der Sloot (ADO), Denzel Owusu (ADO), Simo Choukoud (ADO), Jay den Haan (Sparta), Joris Rijnja (Sparta), Wouter Burger (Excelsior), Cheick Touré (FC Dordrecht), Denso Kasius (Sparta), Endrino Saikoen (Excelsior), Tarik Fagrach (Excelsior), Joël Piroe (NEC) (32)

PSV: Damian van Bruggen (Ajax), Laros Duarte (Sparta), Albert Gudmundsson (Heerenveen), Jurich Carolina (AZ), Oliver Horvath (Ajax), Mike van Beijnen (Willem II), Zakaria Aboukhlal (Willem II), Djenairo Daniels (Almere City), Andrew Mendonca (FC Twente), Bob Melis (NAC), Koen Jansen (NEC), Naïm Matoug (VVV), Rick Jonkers (De Graafschap), Milan Beumer (De Graafschap), Jasper Huijzer (NAC), Aron van Lare (NAC), Jenson Seelt (NEC), Igyy Houben (Roda JC), Yaël Gil y Munoz (Vitesse), Nigel Thomas (Sparta), Jason Pigmans (FC Twente), Nawaaz Landfeld (Almere City), Kees van Lindert (ADO), Elgero King (Sparta), Rico Zeegers (Fortuna Sittard), Ian Maatsen (Sparta), Steven Theunissen (De Graafschap), Joël Piroe (Feyenoord), Evert Linthorst (VVV), Leandro Fernandes (NEC), Dyon Dorenbosch (Helmond Sport) (31)

Plaats een reactie

donderdag 28 februari 2019 om 14:05
En waar spelen of zitten ze nu op de bank???
Vind ik leuk
2cents +67984
donderdag 28 februari 2019 om 14:06
Liam van Gelderen is een verdediger en speelt in de o19, VP.
Vind ik leuk
rexxo +18649
donderdag 28 februari 2019 om 14:18
Dragi was bijvangst, een merkwaardige clausule in het contract.

Vader in de scouting en Dragi aansluiten in de jeugd, waar hij 1 van de slechtste was zo niet de slechtste.
[Reactie gewijzigd op donderdag 28 februari 2019 om 15:50]
Vind ik leuk
2cents +67984
donderdag 28 februari 2019 om 14:25
Speelde vrijwel nooit inderdaad.
Vind ik leuk
Mazraoui +4128
donderdag 28 februari 2019 om 14:07
Sparta is al een samenwerking aangegaan met Ajax en ADO wacht met smart op een telefoontje van onze Marc
Vind ik leuk
3Bier +16752
donderdag 28 februari 2019 om 14:08
Ik vind dit eigenlijk wel schrikbarend veel. Je vraagt je af waarom de kleinere clubs nog spelers opleiden.
Vind ik leuk
donderdag 28 februari 2019 om 14:14
Is ook veel, aan de andere kant de jongens die later in de opleiding te licht worden bevonden bewandelen dan weer de omgekeerde weg.
Vind ik leuk
Humberto01 +1072
donderdag 28 februari 2019 om 14:11
Kijk dat bedoel ik nu. Wat heeft het voor zin dat modale eredivisieclubs zelf jeugdspelers gaan opleiden? De besten worden door de top 3 weggehaald, staat daar dan ook een redelijke vergoeding tegenover? Wat gebeurd er met de spelertjes die niet worden weggehaald. Zullen zij er beter van worden door met spelers die minder zijn te trainen? En dan de competitie, de overgebleven spelers van deze clubs moeten opboksen tegen teams waar de top van de jeugd in speelt, worden deze spelertjes er beter van door elke wedstrijd ruim te winnen? Verder haal je deze jonge spelers uit hun vertrouwde omgeving, is dat goed?
[Reactie gewijzigd op donderdag 28 februari 2019 om 14:13]
Vind ik leuk
Mazraoui +4128
donderdag 28 februari 2019 om 14:17
Als Arjen Robben geboren wordt in Dokkum en gaat voetballen bij fc Dokkum dan weet je toch gewoon dat hij daar niet blijft spelen tot zn 21e? Hij zal naar de club gaan met de meeste potentie voor hem. Zo is het ook met andere jeugdspelers. Tot hun 16e kunnen ze gewoon van club veranderen. Dat is ook gewoon helemaal prima zoals ik probeerde duidelijk te maken met dat voorbeeld
Vind ik leuk
Humberto01 +1072
donderdag 28 februari 2019 om 16:24
Arjan Robben zal tot zijn 16e niet bij Dokkum spelen, hoef je mij niet uit te leggen. Maar als hij naar Cambuur zou zijn gegaan op zijn 12e en daar een lange tijd kan spelen, dan kan een top drie club hem alsnog op zijn 16e daar weghalen. Hele andere discussie. We hebben het hier over kinderen van 10 of 11 jaar die uit hun vertrouwde omgeving worden weggehaald om 300 km verderop de kunne voetballen. Kinderhandel !
Vind ik leuk
Mazraoui +4128
donderdag 28 februari 2019 om 16:31
Van een amateurclub naar Cambuur is geen kinderhandel maar naar een top 3 club wel.. Doe gewoon voor die kinderen wat ze het liefste doen. Als dat lekker bij een kleine club spelen is prima. Als dat liever meteen naar top3 dan is dat ook goed. Het is gewoon aan de ouders om dat in goede banen te leiden en te kijken wat het beste bij het kind past
Vind ik leuk
jari11 +7197
donderdag 28 februari 2019 om 14:18
Zo werkt het nou eenmaal, Almere heeft bijvoorbeeld altijd al veel jeugdspelers die naar Ajax gaan. Je moet ook in de regio kijken, niet alle goede voetballers komen uit de grote stad. Dan kom je dus bij dat soort clubs terecht!
Vind ik leuk
2cents +67984
donderdag 28 februari 2019 om 14:23
Kijk maar eens hoeveel jeugd er bij de meest “kaalgeplukte” clubs doorbreekt. Dan zie je dat het wel degelijk zin heeft.

Redelijke opleidingsvergoeding zoals vastgelegd.

Trainen met mindere spelers is natuurlijk niet bevorderend. Belangrijker worden omdat je nu zelf tot de beteren behoort kan wel weer positief zijn.

De onderlinge verschillen in de jeugdcompetities zijn niet zo dat er steeds grote uitslagen zijn. Wat daar aan meehelpt is dat bijvoorbeeld Ajax en PSV ontwikkeling boven resultaat stellen en dus heel veel jongens doorschuiven. Dat betekent dat Ajax en PSV vaak vrij jonge teams hebben.

Lang niet al deze spelers moeten weg uit hun vertrouwde omgeving. Utrecht - Eindhoven of Rotterdam - Amsterdam is prima te bereizen. Almere is bijna vergroeid met Amsterdam.

Vergeet niet dat vele van deze gasten hun droom najagen. Moet je dat tegenhouden?
Vind ik leuk
#Keizerout +53273
donderdag 28 februari 2019 om 14:29
Kinderen worden op andere vlakken toch ook weleens tegen zichzelf in bescherming genomen?
Vind ik leuk
2cents +67984
donderdag 28 februari 2019 om 14:35
Zeker, maar is dat in deze nodig?

Dit gaat al heel lang zo. En al heel lang zijn er al veel meer afvallers dan jongens die het halen. Zijn er veel verhalen dat het in het leven van die jongens misgaat?
Vind ik leuk
#Keizerout +53273
donderdag 28 februari 2019 om 14:50
Daar heb ik geen onderzoek naar gedaan.

Dat vind ik een vreemde vraag. Die verhalen zijn er niet veel, maar als een ex-jeugdspeler ontspoort oid hoor je dat in 9 van de 10 gevallen niet volgens mij.

Hun droom is om prof te worden. Ik weet niet of Ajax voor iedereen de beste manier is om dat te bereiken. Ik denk eigenlijk van niet.
Vind ik leuk
2cents +67984
donderdag 28 februari 2019 om 14:55
Maar je vindt het blijkbaar wel. Of insinueert het in ieder geval.

Ok, dus de cijfers waaruit blijkt dat Ajax verreweg de meeste voetbalprofs aflevert gooi jij in de prullenbak? Want daaruit blijkt gewoon dat de weg via Amsterdam vrij succesvol is.

Vind ik leuk
#Keizerout +53273
donderdag 28 februari 2019 om 15:03
Jij vraagt of je dat tegen moet houden en ik geef aan dat er meerdere situaties te noemen zijn waar je het kind niet de eindbeslissing laat nemen, omdat dat in sommige gevallen verkeerd uitpakt.
Of dit zo'n situatie is weet ik niet zeker.

Nee, maar als jij dat er graag van wilt maken moet je dat vooral doen.
Vind ik leuk
2cents +67984
donderdag 28 februari 2019 om 15:06
“Hun droom is om prof te worden. Ik weet niet of Ajax voor iedereen de beste manier is om dat te bereiken. Ik denk eigenlijk van niet.”
Vind ik leuk
#Keizerout +53273
donderdag 28 februari 2019 om 15:10
Ja. Dat klopt wel aardig.
Als jij uit de doorbraakcijfers wilt concluderen dat Ajax voor iedereen de beste kans biedt, be my guest. Ik denk dan dat je veel over het hoofd ziet.
Zoals dat Ajax overal de grote talenten vandaan haalt, waardoor het inderdaad vrij aannemelijk wordt dat de meeste spelers bij jou doorbreken.
Da's in mijn ogen allemaal niet zo bijzonder.
Vind ik leuk
2cents +67984
donderdag 28 februari 2019 om 15:22
Ja, als je het zo uitlegt is het een wel heel grote open deur. Natuurlijk zal Ajax niet voor “iedereen” de beste weg zijn.

Ze halen dan ook niet iedereen. En kijken voor ze ze halen ook niet alleen naar het voetballende talent. Een jochie moet er ook geschikt voor zijn. Net als zijn omgeving.

Dus nee, het is niet voor iedereen de beste weg.

Vraag me wel af waar jouw negatieve kijk in deze vandaan komt.
Vind ik leuk
#Keizerout +53273
donderdag 28 februari 2019 om 15:28
Nou, voorbeeldje: je bent het grootste talent van NAC. Bij Ajax val je net buiten de basis.
Dan ben je volgens mij al beter af bij NAC.
En terwijl je bij Ajax nog doorgaat tot Jong had je al bij het eerste van NAC kunnen zitten.
Ik vraag me af of je dan beter af bent.

Ik vind het niet zozeer negatief. Ik denk alleen dat we er meer bij gebaat zijn om het voetbal over de hele breedte sterker te maken ipv alleen de top.

Daarnaast doet Ajax in Nederland wat City en Chelsea Europees doen.
Dat ze onze talenten oppikken kost ons ook geld. Dat is dan volgens mij in Nederland niet anders.

Neem Idrissi. Die haalt bij Feyenoord het eerste niet, gaat naar Groningen.
NAC had gewoon kunnen profiteren van zijn talent op het veld en daarna van zijn transfersom.
Nu hebben ze pech. Doe dat een paar keer niet en NAC is er financieel bovenop en kan nog meer investeren in de jeugdopleiding.
Vind ik leuk
2cents +67984
donderdag 28 februari 2019 om 15:36
Zo zijn er positieve en negatieve voorbeelden. Waarmee je slechts kunt aantonen dat het beide kanten op kan gaan (open deur) maar niet dat het één beter is dan het ander.

Het takentje van NAC droomt nu eenmaal al jong van een topclub. Dat is niet gek, zo kijken jochies naar voetbal. Waarom zou je hen dan per definitie die stap nu niet gunnen? En die je dat dan op basis van afstand? Of dat ze al bij een andere profclub spelen?

En stel wij doen dat hier, wie sluit dan de poort naar andere landen?

En voor jochies die direct door Ajax gescout waren bij de club in de buurt die het niet redden, mogen zij dan wel naar een club 100km verderop?
Vind ik leuk
#Keizerout +53273
donderdag 28 februari 2019 om 15:38
Oke. Dan is het allemaal toeval en doen we niks.
Vind ik leuk
2cents +67984
donderdag 28 februari 2019 om 15:38
Wat is toeval?
Vind ik leuk
#Keizerout +53273
donderdag 28 februari 2019 om 15:40
Dat de een het redt en de ander niet. Iedereen moet gewoon naar Ajax.
Vind ik leuk
2cents +67984
donderdag 28 februari 2019 om 15:42
Nou ja. Mag ik vragen wat er met je is?
Vind ik leuk
#Keizerout +53273
donderdag 28 februari 2019 om 15:44
Niet zoveel eigenlijk, maar bedankt voor het vragen.
Wat me stoort is dat ik volgens mij een vrij goed punt heb, maar jij er niet aanwilt. (Wat dan ligt aan mijn argumentatie, maar toch. Het stoort)
Vind ik leuk
2cents +67984
donderdag 28 februari 2019 om 15:52
Ok. Fair enough.

Als spelers bij clubs blijven kan dat hen helpen. Financieel. Maar dat is geen gegeven met al die tieners die bewust hun eerste contract laten aflopen om voor niets te vertrekken. Wat je wel weet, dat klopt, is dat als ze wel jong weggaan hen dat nauwelijks wat oplevert.

Dat is een goed punt vanuit de clubs gezien, waar Ajax zelf net zo goed ook mee te maken heeft.

Dat zegt echter niet iets over dat het slecht zou zijn voor de betreffende jochies, waar deze discussie om begon.
Vind ik leuk
#Keizerout +53273
donderdag 28 februari 2019 om 15:59
Ik denk dat ik moeite heb met de breedte van het onderwerp.
Eigenlijk hetzelfde als gisteren.
Er zijn zoveel punten dat ik, helemaal in een online discussie, het beeld niet zo kan krijgen als ik wil.

Wat goed is voor de speler, wat goed is voor de club, wat goed is voor het Nederlands voetbal in het algemeen.
En vervolgens de mogelijke discussiepunten die daaronder vandaan komen. De afwegingen tussen clubs/nationaal belang.
Wat is beter een smalle sterke top of een breder geheel?
Daar worstel ik een beetje mee geloof ik.
En daardoor deed ik ook een beetje ongesteld, waarvoor excuses.
En bedankt dat je het even vroeg.
Vind ik leuk
2cents +67984
donderdag 28 februari 2019 om 16:09
Ik vind het vooral top hoe je erop reageerde, want direct na het stellen had ik al spijt. Was niet de moeite waard om te escaleren. ;)

De brede discussie zie ik wel. Ik snap je standpunt daarin ook. Ben het niet met alles eens maar dat is het probleem niet.

Deze discussie begon vanuit het kind gezien. Dan is het grotere belang in mijn ogen niet zo relevant. Is ook wel apart over te discussiëren. Maar ik snap, ook omdat de discussie van gisteren misschien niet was afgerond, dat je daar naar terug ging.

Ik vind het eerlijk gezegd te moeilijk en te groot om even te bediscussiëren. Er komt zoveel bij kijken.
Vind ik leuk
#Keizerout +53273
donderdag 28 februari 2019 om 16:57
Wat zijn we ook eigenlijk lieverdjes :p

Nee, maar met alles eens is ook onhaalbaar als je verstrikt raakt voor je bij een punt komt :p

Dat is een goede analyse.

Is het denk ik ook.
Leuk dat we er toch zo uitkomen.
Vind ik leuk
donderdag 28 februari 2019 om 17:43
Als het hun droom is om prof te worden kunnen ze juist beter bij de kleinere clubs blijven aangezien hun kans op doorbreken daar groter is.

Dat al die kinderen naar de top 3 jeugdopleidingen gaan heeft veel meer te maken met Calimero gedrag van hun ouders dan de echte wensen van de kinderen zelf.
Vind ik leuk
2cents +67984
donderdag 28 februari 2019 om 18:03
Breken er jaarlijks meer door bij ADO dan bij Ajax? En als ze niet bij ADO doorbreken, wat is dan het vervolg?
Vind ik leuk
donderdag 28 februari 2019 om 15:39
De cijfers geven aan dat ajax de meeste spelers van andere bvo s haalt.

Prof ben je, in mijn ogen pas als je bij jong of bij het eerste zit
Vind ik leuk
Humberto01 +1072
donderdag 28 februari 2019 om 16:28
Droom wordt niet door de kinderen nagejaagd maar enorm gepucht door de ouders. Die denken allemaal dat hun zoon de opvolger van Messi gaat worden en gedragen zich als een stelletje idioten langs de kant. Waarom eigenlijk, hebzucht en status!
Vind ik leuk
2cents +67984
donderdag 28 februari 2019 om 16:34
Geldt dat ook voor jochies van 14 of 16?
Vind ik leuk
Dub_Rtd +7332
donderdag 28 februari 2019 om 16:37
Oh ja. Heb er 1 van redelijk dichtbij mee gemaakt. Zoontje werd na een jaar of 2 weggestuurd bij Feyenoord en hoewel dat jong het vervelden vond was het: Ga ik toch weer lekker bij mijn vriendjes voetballen.
Maar pa zette hem in de auto en op weg naar de Ajax open dag.
Vind ik leuk
Dub_Rtd +7332
donderdag 28 februari 2019 om 14:42
Nou ja, later kunnen ze er weer de vruchten van plukken
Dekker en Hamer (om er maar even 2 te noemen) lopen nu bij PEC die ze gratis uit de Feyenoord opleiding heeft gehaald.

En voor wat betreft de vertrouwde omgeving.... wie zegt dat een spelertje die van Sparta naar Feyenoord gaat niet al zijn hele leven op Rotterdam-zuid woont?

Van Sparta en ADO naar Feyenoord (Of az\almere naar Ajax) lijken me nou niet bepaald traumatische verhuizingen.

Vind ik leuk
Humberto01 +1072
donderdag 28 februari 2019 om 16:35
Nee daar heb ik het niet over Maar spelertjes van10 of 11 jaar die 300 of meer kilometer van de club wonen. Daar lopen er ook veel van rond.
Vind ik leuk
Dub_Rtd +7332
donderdag 28 februari 2019 om 16:42
Ik ga af op dit lijstje en dan valt het allemaal nog wel mee, met die afstanden.

Kijk, zo'n Piroe die van Nijmegen naar Rotterdam gaat en dan weer naar Eindhoven..... Weet niet of je dat nou die clubs kan verwijten.

En zo'n ramp is het nou ook weer niet. Zat kinderen die om de haverklap moeten verhuizen vanwege het beroep van 1 van de ouders.
Vind ik leuk
Mr. Writer +609
donderdag 28 februari 2019 om 14:25
Fijn dit bericht, want dat zet mijn post van gisteren kracht bij. Ajax is niet de enige ronselclub!

Opvallend dat weinig van deze spelers de top halen.
Vind ik leuk
#Keizerout +53273
donderdag 28 februari 2019 om 14:28
Is inderdaad opvallend.
Je kunt er daardoor ook je vraagtekens bij zetten.
Vind ik leuk
Mr. Writer +609
donderdag 28 februari 2019 om 14:48
Want? Ik heb voor een grote vereniging in Nederland talent mogen scouten (iets met een bal en een sport waar Nederland 10 keer achter elkaar wereldkampioen is geworden) en daarvan haalt ook maar maximaal 10% de top. Heeft met lichamelijke groei te maken, met de steun van ouders, intrinsieke motivatie, omgaan met tegenslagen en veranderende omstandigheden, de roep van "verleiding" (drank, drugs, sex). Het is niet zo dat elk talent in de dop de nieuwe Messi is.
Vind ik leuk
#Keizerout +53273
donderdag 28 februari 2019 om 14:53
Nou, in het geval dat spelers uiteindelijk bij hun 'eigen' club de grootste kans hebben om door te breken, (Je haalt bij NAC makkelijker het eerste dan bij Ajax) is het misschien goed om bij je eigen club te blijven.

De meeste doorbrekers bij Ajax komen niet van een andere profclub. Daarvan haken er juist een heleboel af.

Ik ben niet zo dom om te denken dat iedereen met talent de nieuwe messi is.
Vind ik leuk
Mr. Writer +609
donderdag 28 februari 2019 om 15:25
Is een enorme aanname. Als talent leer je het meest van hele goede trainers en van samen spelen met even goede talenten. Neem De Jong weer als voorbeeld: die jongen werd niet bij het eerste van Willem II gehaald omdat hij niet goed genoeg was, kon even wennen bij Ajax, leren van de besten en daar is ie dan! Had hij bij Willem II gebleven was zijn ontwikkeling niet zo gegaan. Uiteraard blijft het spelinzicht, maar hij gaat aanmerkelijk beter spelen omdat hij met goede mensen achter hem speelt (en dan staat Blind achter hem)
Vind ik leuk
#Keizerout +53273
donderdag 28 februari 2019 om 15:31
Wat is een enorme aanname? Dat je bij NAC eerder bij het eerste zit dan bij Ajax? Sowieso niet.

Leuk dat je met Frenkie een voorbeeld kiest dat tot zijn 18e bij Willem II bleef en toen alsnog vrij moeiteloos de stap omhoog zette.

Zijn mogelijke ontwikkeling bij Willem II inschatten lijkt me ook een aanname.
Vind ik leuk
Mr. Writer +609
donderdag 28 februari 2019 om 15:38
Let's agree to disagree. Als je weigert mijn punt te zien, dan is discussie onmogelijk. Prima....mijn dag wordt er niet anders van.
Vind ik leuk
#Keizerout +53273
donderdag 28 februari 2019 om 15:41
Ja ik weiger. Beetje gekke opmerking. Mooi dat het je dag niet verpest
Vind ik leuk
donderdag 28 februari 2019 om 15:45
Dus bij Willem Iopen geen goede trainers?
Vind ik leuk
donderdag 28 februari 2019 om 15:27
Maar wel de grootste “ronselclub”.

En: als anderen t doen, hoef jij t ook niet te doen, dan ben je nl geen haar beter
Vind ik leuk
donderdag 28 februari 2019 om 14:27
Slavenhandel
Vind ik leuk
#Keizerout +53273
donderdag 28 februari 2019 om 14:27
Echt belachelijk dit.
Hier moeten we echt mee ophouden als Nederland als voetballand vooruit wil.
Vind ik leuk
Rodapaus +6384
donderdag 28 februari 2019 om 14:37
Eindelijk weer een roda topic, een speler naar psv :p
Vind ik leuk
donderdag 28 februari 2019 om 15:04
Zo zie je dat Ajax toch wel heel erg aan kinderhandel doet! Had bij Psv een hoger aantal verwacht! Nog steeds redelijk wat!
Vind ik leuk
pinkelman +4605
donderdag 28 februari 2019 om 15:06
'AZ moet het opvallend genoeg afleggen tegen de huidige nummer elf van de Keuken Kampioen Divisie. De Alkmaarders beschikken volgens een delegatie van Real Madrid over de beste jeugdopleiding van Nederland, maar hebben 'slechts' negen jeugdspelers aan de top-drie afgestaan'.

Zou bovenstaande ook niet de reden zijn omdat die talenten domweg niet de noodzaak zien van te moeten overstappen?
Vind ik leuk
Midden-Noord +96441
donderdag 28 februari 2019 om 15:21
En wat krijgen wij, een FUCKING opleidingsvergoeding. Daar zou de KNVB iets aan moeten doen, verdienen wij ook wat meer. Komt alleen maar ten goede van de competitie. Desnoods een doorverkooppercentage, dan pluk je later nog wat mee van de vruchten.
Vind ik leuk
donderdag 28 februari 2019 om 15:24
Ajax, met zijn, zegt men zelf, zo goede opleiding, rooft dus de meeste spelers bij andere bvo s vandaan.

Om dan later te zeggen: zelf opgeleid. Echt, om van te kotsen.
Vind ik leuk
donderdag 28 februari 2019 om 15:30
Heel jammer voor ons dat jeugd kiezen voor clups die in de jaren 70 goed presteerden ,en zo alle gloryhunters van nederland aantrok en dus grotere inkomsten .
Maar dan maar een volksclub die gewend is om te verliezen maar waar er alleen echte locals zit .
Waneer je de gloryhunters in bv 020 niet binnen laat zit er ook gewoon 15.000 man
Vind ik leuk
kees ee +1177
donderdag 28 februari 2019 om 15:42
. . accuut mee stoppen met die "kalveren-handel", . . mannetjes worden al genoeg verpest vanaf hun, zeg, 18 jaar, . . en nu willen ze daar een jaar of 10,11, 12, 13 van maken, . . kennen de voetbalclubs de spotjes niet van jongetjes die misbruikt of mishandelt worden op straat, weg van familie en ouwe lui ??, en hier creëren ze die situatie's vrijwillig ter meerdere eer en glorie van (criminele) tussenhandel en sportmerken-sjacheraars !!
Vind ik leuk
Dorzon +4828
donderdag 28 februari 2019 om 15:44
wat een eng gebeuren al die kinderen kopen
Vind ik leuk
donderdag 28 februari 2019 om 15:45
Prachtig al die talenten. Wij gaan zeker binnen afzienbare tijd een wk of ek winnen.
Vind ik leuk
donderdag 28 februari 2019 om 16:48
En dat voor een kunstgras cluppie en maar klagen maar ze wel ieder jaar leeg plukken
[Reactie gewijzigd op donderdag 28 februari 2019 om 16:49]
Vind ik leuk
Kim Jung-On +6362
donderdag 28 februari 2019 om 18:14
Rare inhoud. Alsof het een competitie is om jeugdspelers af te staan aan de top 3. 'AZ moet het afleggen...'

Nee, dat is een foute conclusie. De jeugdspelers bij AZ zien ook daar kansen om zich goed te ontwikkelen. Dat blijkt dus juist ook de lovende kritieken van Real Madrid.
Bij Almere zal de overstap naar een andere jeugdopleiding misschien wat sneller plaatsvinden.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws