Bosz weigert aandeel in huidig Ajax-succes: 'Daarvoor hoef je geen kenner te zijn'

Bosz weigert aandeel in huidig Ajax-succes: 'Daarvoor hoef je geen kenner te zijn'

Gepubliceerd: dinsdag 19 maart 2019 om 21:18di 19-03-2019 om 21:18

Laatste update: woensdag 20 maart 2019 om 08:32wo 20-03-2019 om 08:32

Peter Bosz ziet de huidige triomftocht van Ajax in de Champions League 'absoluut niet als zijn verdienste'. De 55-jarige Apeldoornse trainer had de Amsterdammers in het seizoen 2016/'17 onder zijn hoede.

Bosz reikte met Ajax tot de finale van de Europa League, maar hij weigert de credits voor de successen van dit seizoen. "Daar heb ik helemaal geen bijdrage aan gehad", zegt hij in de Youtube-show Bij Andy in de Auto van Andy van der Meyde. Onder zijn leiding werden onder meer Matthijs de Ligt en Kasper Dolberg overgeheveld naar de eerste selectie.

"Maar dat doe ik eigenlijk ook niet eens", erkent Bosz. "Ik ken die jongens ook niet heel goed. Ik krijg op een gegeven moment van Marc Overmars te horen: er is een jongen, die heet Matthijs de Ligt, is zestien jaar en is een centrale verdediger. Dan is mijn eerste gedachte: dat kan nooit, iemand van zestien die centrale verdediger is en bij Ajax 1 mag meetrainen. Maar toen hij een week had meegetraind, zei ik tegen Marc: doe maar niet meer terug."

"De andere die ik meekreeg was Dolberg", vervolgt de huidig coach van Bayer Leverkusen. "Overmars zei: dat is een jongen uit de A-jeugd, hij is lang geblesseerd geweest, maar neem ze maar mee. Dat is niet mijn verdienste, dat zijn gewoon goede voetballers. Je hoeft geen kenner te zijn om te zien dat die jongens kunnen ballen."

Bosz genoot wel van de stunt van Ajax tegen Real Madrid. "Ik heb genoten en zelfs staan klappen en juichen."

Plaats een reactie

Darter 876 +1049
dinsdag 19 maart 2019 om 21:28
Toch jammer dat hij wegging!!
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 22:06
Wie Keizer? Bosz koos voor een zak geld en liet Ajax in de steek, zo'n trainer hebben we niet meer nodig. Trouwens zo goed was hij nou ook weer niet, het begon bij hem ook pas te lopen net na de winterstop, alleen in de EL ging het met geluk refelijk goed
Vind ik leuk
Darter 876 +1049
woensdag 20 maart 2019 om 08:33
Bosz koos voor Dortmund omdat hij niet met Bergkamp door een deur kon! Zijn eisen werden niet gehonoreerd....
Daarom koos hij voor Dortmund!
En wat betreft Keizer, die had na zo'n klote voorbereiding niet weggestuurd moeten worden!
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 19:35
Onzin hij kon wel met Bergkamp door een deur, alleen wilde Bosz als passant zijn eigen technische staf hebben en daar paste men voor bij Ajax, en dat is zeer terecht. In de technische staf zal altijd een oud speler of oyd trainer van Ajax zitten om de Ajax cultuur te bewaken
Vind ik leuk
Darter 876 +1049
woensdag 20 maart 2019 om 20:20
Over Bergkamp laat ik t zo...
Maar hoe bosz ze liet spelen! Had hem zn zin gegeven...
Kijken waar het zou stranden!
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 21:12
Hij Had ook lang nodig om ze zo te laten spelen, half februari ging het pas draaien toen het allang te last was. Heel vroeg uitgeschakeld beker, vroeg uitgeschakeld kampioenschap. Daartegen redelijk tot goed in de EL met veel geluk de finale gehaald maar kansloos verloren
Vind ik leuk
Darter 876 +1049
woensdag 20 maart 2019 om 21:53
Ze kwamen 1 punt tekort ...
Ze verloren tegen PSV
Dat koste de titel
.....
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 17:19
Stonden al wel een aantal punten achter op PSV dat op het einde uiteindelijk veel punten liet liggen. Maar nogmaals Bosz wil ik liever niet terug.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 22:23
Kijken waar het strand? Leon zegt het perfect: bosz was een passant. Clubiconen zijn geen passanten. Door Bosz zijn zin te geven, keer je de rug toe naar de clubiconen die wel hun hele leven een Ajax hart zullen hebben. Die zullen vervolgens bij een vertrek van een passant als Bosz niet meer terug willen keren, omdat Ajax destijds voor de wensen van Bosz koos. Dus nee, niet kijken waar het schip strand, maar altijd je iconen in hun waarde laten.

Ondanks dat is Bergkamp natuurlijk een lul 1e klas.
Vind ik leuk
Bixente +482
dinsdag 19 maart 2019 om 21:28
Bescheidenheid past goed bij je, Bosz😊
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 21:29
Dood- en doodzonde dat Peter Bosz vertrok bij Ajax.
Vind ik leuk
Relaxie +1114
dinsdag 19 maart 2019 om 21:33
Zoveel gevoel had die blijkbaar niet bij Ajax anders verlaat die het almachtige Ajax niet na 1 seizoen....
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 21:37
Hij was en is de énige die niet alleen des-Cruijffiaans praat over voetbal, maar het ook in de praktijk wil brengen. Binnen Ajax (technische staf) was er toen ook geregeld ruzie, wat nou niet bepaald een voordeel voor Bosz was. Ik geloof oprecht dat Bosz ipc wel langer had willen blijven.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 maart 2019 om 21:38]
Vind ik leuk
Relaxie +1114
dinsdag 19 maart 2019 om 21:39
Ik bedoel het ook niet verkeerd hoor want vind Bosz een prima trainer...maar wees ff eerlijk,zou die ook weg gegaan zijn als Dortmund hem niet wilde!
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 maart 2019 om 21:54]
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 21:41
Ah ok, ik vatte het verkeerd op. Eens met wat je zegt, als ik eerlijk ben.
Vind ik leuk
Jan Nijhof +1260
woensdag 20 maart 2019 om 06:42
Maar het boterde niet tussen Bosz en Bergkamp. Terwijl Bergkamp toch juist de JC-discipel was.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 19:38
Het boterde wel tussen Bergkamp en Bosz alleen wilde Bosz zijn zin doordraven door een eigen technische staf aan te stellen en dat strookt nou net tegen de Ajax cultuur in.
Vind ik leuk
#Keizerout +50370
dinsdag 19 maart 2019 om 21:46
Cruijff ging naar Feijenoord toen ze niet deden wat hij wilde.
Vind ik leuk
Relaxie +1114
dinsdag 19 maart 2019 om 21:51
Cruijff kwam mede uit rancune maar diep van binnen had die ook een zwak voor Feyenoord en vooral voor Willem van Hanegem 😊

Vind ik leuk
#Keizerout +50370
dinsdag 19 maart 2019 om 21:54
Hij zou niet naar elke club zijn gegaan, alleen een bepaalde dwarsheid en koppigheid en loop dan allemaal maar naar de maan had hij ook wel. Dus je kan best een aardige band hebben met Ajax en toch gaan als het je niet zint.
Vind ik leuk
Relaxie +1114
dinsdag 19 maart 2019 om 21:56
Alles kan natuurlijk en voor ons is het gissen...de betrokken personen weten de waarheid iig...1 ding weet ik wel dat ze hem best makkelijk lieten gaan en dat is best vreemd toch.
Vind ik leuk
#Keizerout +50370
dinsdag 19 maart 2019 om 21:59
Overmars, Van der Sar en Bergkamp waren toen nog samen het Technisch Hart. Bergkamp was assistent, maar dat liep niet zo lekker en Bosz wilde een deel van de staf vervangen hebben.
Ik denk dat er gewoon vrij makkelijk 2-1 tegen is gestemd en toen Dortmund kwam was het voor beiden een 'prettige' uitweg.
Vind ik leuk
Relaxie +1114
dinsdag 19 maart 2019 om 22:06
Klopt ze zagen iig in Bosz en andersom niet iets in een langdurig huwelijk..om wat voor redenen dan ook.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 00:41
Zeer wonderlijk vind ik dit toch altijd. Bosz is een trainer die haast Cruijffiaanser dan Cruijffiaans is. Een trainer die past bij Ajax, (althans, hoe Ajax écht hoort te zijn) een trainer die de Cruijff-visie wérkelijk omarmt en hiermee gericht aan de slag gaat. Kwam het dan té dichtbij, voor de heren Overmars, Van der Sar en Bergkamp, (met ‘het’ bedoel ik de uitvoering van des-Cruijffiaans voetbal) en konden ze zich er niet in vinden?
Ik vermoed dat er een soort angst op is getreden. Angst dat er Cruijffiaans voetbal gespeeld zou worden in de Arena, terwijl ze er niet achter stonden. (iig verre van volledig)
Het zou kunnen dat ze het nut van Bosz nooit hebben ingezien. Opzich begrijpelijk als je niet vól achter Cruijffiaans voetbal staat.
Het beste wat Ajax zou kunnen doen is iig Wim Jonk en Peter Bosz terughalen. Jonk verantwoordelijk voor de gehele jeugdopleiding en Bosz voor het eerste elftal.
[Reactie gewijzigd op woensdag 20 maart 2019 om 00:41]
Vind ik leuk
Jan Nijhof +1260
woensdag 20 maart 2019 om 21:48
Hoewel ik respect heb voor wat Bosz bij Ajax bereikte had en heb ik mijn twijfels. Hij voerde de speelwijze veel te constant en overdreven door. Daar was soms te agressief voetbal voornodig om de balheroveringen snel tot stand te brengen. Eigenlijk lukte het alleen goed in de Eurooeese thuiswedstrijden. Ik vind onder Ten Hag Ajax constanter, beter in balance, meer op techniek dan op fysiek. Maar uiteraard ook met een sterkere selectie. Maar ook onder Bosz kwam er pas iets tot stand toen Ziyech kwam. Riedewald, succesvol als laatste man, werd de hemel in geprezen, op een andere plek gezet en vermorzeld. Schöne moest uit nood op een andere plek en dat bleek plotseling een oplossing (dus niet door inzicht). Bazoer leek een gouden toekomst maar kwijnde onder Bosz helemaal weg. Kortom, er zijn imo heel wat vraagtekens te zetten bij een team wat alleen in een beperkt aantal specifieke wedstrijden floreerde.
[Reactie gewijzigd op woensdag 20 maart 2019 om 21:49]
Vind ik leuk
RenW +5752
dinsdag 19 maart 2019 om 22:13
Had Ajax hem 4.5 miljoen moeten geven dan?
Vind ik leuk
Relaxie +1114
dinsdag 19 maart 2019 om 23:01
Dat zijn jou woorden....maakt mij eigenlijk verder niks uit....feit blijft wel dat hij na 1 seizoen alweer pleitte was.
Vind ik leuk
Kletsmajoor +1893
woensdag 20 maart 2019 om 00:51
Was niet zwart -wit.. achter de schermen verliep de communicatie stroef en werd verbloemd door de resultaten
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 21:30
Zie hier wederom de invloed van “ons Marc”. 😉
Vind ik leuk
Relaxie +1114
dinsdag 19 maart 2019 om 21:31
Niet zo bescheiden Peter ..gewoon jou verdienste en dan na een jaar de deur achter je dicht trekken en je zakken vullen bij Dortmund ...je bent gewoon een ordinaire clubhopper maar je bent voor mij meer dan welkom bij Feyenoord dan is jou circel ook na genoeg weer rond!
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 21:34
Hij was gewoon gebleven als er aan zijn hele redelijke eisen was voldaan, namelijk het wegschoppen van wat rotte appels uit de technische staf waar nauwelijks mee te werken viel (en inmiddels zijn ze dan ook weg).. Dit moet je Bosz niet kwalijk nemen, maar de beleidsbepalers van Ajax.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 maart 2019 om 21:36]
Vind ik leuk
Relaxie +1114
dinsdag 19 maart 2019 om 21:37
Ja tuurlijk dat zou ik ook als excuus zien ...Petertje wilde zelf gewoon dolgraag naar Dortmund of geloof je nog in sprookjes!
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 21:41
Ik snap dat je wat bitter bent na zijn technisch directeurschap bij Feyenoord, maar als je hem op basis van zijn vertrek bij Ajax neerzet als ordinaire clubhopper sla je de plank wel behoorlijk is.
Vind ik leuk
Relaxie +1114
dinsdag 19 maart 2019 om 21:53
Nou daar zit ik totaal niet mee want ik ben totaal niet rancuNEUS.

Maar is goed jij je zin hij had ook weggegaan als er geen Dortmund voor hem was gekomen.
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 21:58
Dat klopt ja, hij had al aangegeven dat hij zou stoppen als ze de technische staf niet op de schop zouden gooien en dat deed hij ver voordat er ook maar enige sprake was van Dortmund.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 maart 2019 om 21:59]
Vind ik leuk
Relaxie +1114
dinsdag 19 maart 2019 om 22:10
Beide partijen zagen niks in een langer dienstverband om welke reden dan ook ...als je dat niet wilt inzien is dat jou probleem...de trein naar Dortmund kwam op een juist moment langs iig ...zat nog een extra wagon met geld bij trouwens.
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 22:18
Hij had nog gewoon een contract en zeker niet weggehoeven van Ajax, het was Bosz die het na een jaar voor gezien hield omdat ze niet aan de eisen m.b.t. de technische staf wilden voldoen en hij had alle aanleiding om dingen te willen veranderen aangezien hij voor geen meter met die lui kon werken, dat had hij zelfs al in januari aangegeven toen Dortmund totaal niet aan de orde was.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 maart 2019 om 22:19]
Vind ik leuk
Relaxie +1114
dinsdag 19 maart 2019 om 23:12
Je valt in herhaling...ik heb helaas voor jou een andere kijk erop...accepteer nou maar gewoon dat voor hem Ajax niet heilig is...en geloof wat jezelf wil geloven 👍
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 23:34
Ja, het is evident dat je uit je nek zwamt omdat je er een kinderlijke agenda op nahoudt waar vele anderen naar de feiten kijken.
Vind ik leuk
Bint +434
dinsdag 19 maart 2019 om 23:44
Wat een doorzettingsvermogen, Sara! Relaxie lijkt wel een kind dat in zijn eigen waarheid gelooft, ondanks dat de leraar met eigen ogen heeft gezien wat er fout was. Ik zou het voortaan niet eens meer proberen om het uit te leggen. Jouw verhaal klopt overigens ook. Ik baal er nog steeds van dat Bosz’ eisen niet werden ingewilligd. Toen Bergkamp dan eindelijk vertrok werd ik weer teleurgesteld dat niet Bosz kwam, maar Ten Hag. Al heeft hij ook zeker zijn sterke kanten!
Vind ik leuk
Relaxie +1114
woensdag 20 maart 2019 om 00:08
Last me raden...jullie hebben elkaar leren kennen in café de bruine vinger?
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 00:24
Ik had eigenlijk ook al beter moeten weten toen ik "ik ben totaal niet rancuNEUS" las, dan weet je eigenlijk al dat iemand toch niet voor rede vatbaar is.
Vind ik leuk
Relaxie +1114
woensdag 20 maart 2019 om 14:03
Toen ik jou gebruikersnaam zag had ik het eigenlijk al kunnen weten....Het is net als trekken aan een dood paard 🙄
Vind ik leuk
Relaxie +1114
woensdag 20 maart 2019 om 00:09
Succes met je verdere leven 🤫
Vind ik leuk
RenW +5752
dinsdag 19 maart 2019 om 22:18
Bosz wou zijn eigen staf, en dat gaat niet bij Ajax. Dat wist Bosz ook wel, er zal ten alle tijde iemand van Ajax zelf op de bank zitten.
Om het z.g. club DNA te bewaken. Als je dan die eis op tafel legt, kan je beter eerlijk zijn, en zeggen, ik ga ff 4 miljoen ophalen.
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 22:21
Niet als het volstrekt voor de hand liggende eisen zijn en iedereen ook wel zag dat het voor geen meter klikte met de andere leden in de technische staf, het was de normaalste zaak van de wereld geweest als Ajax dat ook had onderkend en had ingegrepen, niets onredelijks aan.. Hij had zelfs in de winterstop al aangegeven dat hij ermee zou stoppen als er niets veranderd zou worden en toen was er nog totaal geen sprake van Dortmund.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 maart 2019 om 22:22]
Vind ik leuk
RenW +5752
dinsdag 19 maart 2019 om 22:24
Als je eist dat er niemand van Ajax op de bank komt, maar alleen je eigen staf. Want dat was de eis van hem. Stuur je aan op een breuk, om dan gauw die 4 miljoen op te gaan halen.
Dat is niet erg, ik had het ook gedaan. Maar ga er niet om liegen.
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 22:28
Je zou een punt hebben gehad als hij daar pas mee kwam toen Dortmund interesse toonde, maar dat het hem erg hoog zat heeft hij al ver daarvoor aangegeven, sterker nog: toen hij aangaf dat hij dit niet voor een tweede seizoen wilde was er nog totaal geen sprake van Dortmund, not even close.
Vind ik leuk
Relaxie +1114
dinsdag 19 maart 2019 om 23:16
Jij zou een punt hebben als je niet zo blijft door drammen over hoe jij denkt dat het zit....geloof maar in sprookjes maar Peter gooit geen oude schoenen weg voor hij nieuwe heeft!
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 23:33
Slecht verhaal wederom.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 19:42
Gelul van jou Sara
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 19:43
Oké.
Vind ik leuk
voetbal@com +1087
dinsdag 19 maart 2019 om 21:38
@ Beste meneer Relaxie,

Buiten uw prachtige naam waar ik wat van kan leren...

Waarom zou u Bosz terug willen als trainer bij Feyenoord? Martin van Geel en Gio worden nagenoeg gekielhaald ondanks alles wat Feyenoord gewonnen heeft & deze meneer Bosz heeft Feyenoord als TD financieel op de rand van opheffing gebracht?
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 maart 2019 om 21:39]
Vind ik leuk
Relaxie +1114
dinsdag 19 maart 2019 om 21:47
Thanks voor je reactie....kom op je kan dat toch niet op Bosz zijn conto schuiven...de beste man heeft geprobeerd zonder enige ervaring er het beste van te maken met zeer beperkte middelen.
Daar heeft Bosz een aardig litteken aan overgehouden maar geloof me wij weten de ins en outs natuurlijk niet volledig.

Wat ik wel weet is dat Bosz als trainer voor een bepaald soort voetbal kiest wat ik heel graag in De Kuip zou willen zien en zou het echt toejuichen als hij op een dag met een vracht aan ervaring weer bij Feyenoord terecht komt.
Vind ik leuk
Dorzon +4829
dinsdag 19 maart 2019 om 21:34
Topper die Overmars
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 21:43
Zegt wel heel veel over hoe nuchter hij zelf is
Er zijn vele voorbeelden van mannetjes die vooraan zouden staan om te claimen dat het hun beslissing was
Hulde voor no-credit Bosz 👏👏
Vind ik leuk
Come on Utreg +30186
dinsdag 19 maart 2019 om 21:45
Die bescheidenheid siert Bosz.
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 22:06
Wel leuk om te horen hoe er wordt meegeleefd door spelers die zelf bij Ajax 1 hebben gespeeld, of ze hebben gecoacht. Geeft aan dat ze Ajax een warm hart toedragen.
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 22:14
Die Bosz is echt een bescheiden man jongens !!
Vind ik leuk
Isakson +700
dinsdag 19 maart 2019 om 22:15
Peetertje toch
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 22:20
Wel netjes dat hij het zo zegt. En goed van Overmars. Al krijgt hij het misschien weer van een ander ingesluisterd.
Vind ik leuk
Cookee +12967
dinsdag 19 maart 2019 om 22:33
Klasse van Bosz.

Van Gaal had gezegd ... dat de zon opkomt komt door mij
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 22:52
Hoop dat hij weer eens trainer wordt bij Ajax.
Vind ik leuk
rinirat +4197
dinsdag 19 maart 2019 om 23:01
Mooie reactie!
Vind ik leuk
dinsdag 19 maart 2019 om 23:14
Dat succes met die vele prijzen de laatste 5 seizoenen.😆
Vind ik leuk
Ray01 +168
dinsdag 19 maart 2019 om 23:46
Daarvoor hoef je niet (ex-)Ajaxied te zijn, elke Nederlander heeft staan juichen en klappen toen ze Real de baas waren..
Vind ik leuk
Arvin +7840
dinsdag 19 maart 2019 om 23:53
Helemaal met Bosz eens. Dit is natuurlijk voornamelijk de verdienste van Van Gaal.
Vind ik leuk
AjaxSneek +349
woensdag 20 maart 2019 om 00:19
Maar hallo.. Die 2, vd Sar maar vooral Overmars heeft er wel kijk op. Zo riepen ze al vanaf 't begin dat Frenkie "zo goed" was. Ik begon er aan te twijfelen totdat ze 'm eindelijk echt opstelde in 't eerste. Blij met Marc (netto) Overmars!
Vind ik leuk
Blindsy +20521
woensdag 20 maart 2019 om 06:53
Sympathieke man, die Bosz. Blijkt maar weer.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 07:27
Zijn manier van praten irriteert mij wel.

Je kunt zijn teksten beter lezen, dan gaat het nog wel.
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 07:24
"Ik heb genoten en zelfs staan klappen en juichen."

Laat hem maar niet meer naar de Kuip komen.
[Reactie gewijzigd op woensdag 20 maart 2019 om 07:25]
Vind ik leuk
woensdag 20 maart 2019 om 07:35
Nou ja een kleine bijdrage heeft ie wel geleverd natuurlijk.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws