Koeman over 'cafépraat' van Van der Gijp: 'Makkelijk om zulke dingen te roepen'

Koeman over 'cafépraat' van Van der Gijp: 'Makkelijk om zulke dingen te roepen'

Gepubliceerd: zaterdag 23 maart 2019 om 14:26za 23-03-2019 om 14:26

Laatste update: zaterdag 23 maart 2019 om 14:34za 23-03-2019 om 14:34

Ronald Koeman moet hartelijk lachen om de uitspraken die René van der Gijp vrijdagavond in Veronica Inside deed. Volgens de analist kan Nederland 'met een beetje geluk' zomaar met 4-0 of 5-0 van Duitsland winnen.

Koeman deed deze uitlatingen af als 'cafépraat'. "Het is makkelijk om dat soort dingen te roepen als je geen verantwoordelijkheid hebt", liet hij zaterdag weten tijdens de persconferentie in aanloop naar Nederland-Duitsland, geciteerd door De Telegraaf. "Dan kun je alles zeggen. Ik ga daar niet in mee."

In gesprek met de NOS ging Koeman ook in op de voorspellingen vooraf, zonder expliciet de naam van Van der Gijp te noemen. "Ik moet ook lachen om alle verhalen van mensen die zeggen: 4-0, 5-0. Dan denk ik: heb je zelf niet gevoetbald?" Dat Oranje in oktober met 3-0 van Die Mannschaft won, zegt de bondscoach niet veel. "Dat was een pijnlijke nederlaag voor hen. Maar je moet je afvragen of de uitslag ook verdiend was."

Nederland en Duitsland treffen elkaar zondagavond in de Amsterdamse Johan Cruijff Arena. De aftrap van de EK-kwalificatiewedstrijd staat gepland voor 20.45 uur.

Lees ook: Koeman legt keuze voor Hateboer uit: 'In deze situatie kijk je ook naar fitheid'

Lees meer over:NederlandNederland

Poll

Wat wordt Nederland-Duitsland?

(13644 stemmen)

Plaats een reactie

Reyvoetbal +2692
zaterdag 23 maart 2019 om 14:31
Hij is wel een realist die Koeman.
En van der Gijp, lachen hoor maar die nemen we toch niet serieus?
Vind ik leuk
Ome Sjakie +4747
zaterdag 23 maart 2019 om 15:07
Gijp zegt soms dingen die echt nergens op slaan, maar hij heeft wel verstand van het spelletje.

En wat Gijp zegt kan ook, maar het kan ook zomaar 0-4 worden.
Vind ik leuk
pinkelman +4482
zaterdag 23 maart 2019 om 15:10
Behalve als het om de hoerenlocaties gaat, dan neem ik hem wel degelijk serieus. De man is een liefhebber dat is overduidelijk, alhoewel ik hem ook wel verdenk dat hij veel van zich gerieven achter het tv schermpje haalt.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 maart 2019 om 15:12]
Vind ik leuk
RGB +2121
zaterdag 23 maart 2019 om 15:39
En ik denk toch dat hij ook van twee walletjes eet. Hij is altijd bijzonder gecharmeerd van grote, donkere voetballers.
Vind ik leuk
FSCeara +9616
zaterdag 23 maart 2019 om 15:16
Van der Gijp kan je heel vaak op onzin betrappen maar niets als het over voetbal gaat. Heeft echt zicht op het spelletje en is een genieter van puur voetbal. Net als Boskamp eigenlijk, die zien wat goed is maar ook wat slecht is.
Vind ik leuk
Jozef +45209
zaterdag 23 maart 2019 om 15:19
...maar 4-0 of 5-0 is echt wel lariekoek hoor.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 maart 2019 om 15:19]
Vind ik leuk
Iefmeister +7882
zaterdag 23 maart 2019 om 15:45
Duitsland dat ik zag was niet best. Weinig ervaring op het veld ook. Maar kwaliteit hebben ze altijd. Alleen zul je zien dat ze zich tegen Nederland oprichten.
Vind ik leuk
Cookee +13063
zaterdag 23 maart 2019 om 16:07
Als Gijp een pruik zou hebben dan neem ik haar serieus.
Vind ik leuk
JanTa48 +9475
zaterdag 23 maart 2019 om 16:11
Ik kan niet eens lachen om die man.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 10:49
Dat mag niet van je vrouw zeker
Vind ik leuk
JanTa48 +9475
zondag 24 maart 2019 om 12:17
????? dat bedoel ik nou met humorloos.
Vind ik leuk
FRChamp +2548
zaterdag 23 maart 2019 om 16:17
René is weer vergeten z’n tabletten in te nemen.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 16:38
En gelijk heh je.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 14:31
Duitsland wint 1-3
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 14:40
Zou ook geen schande zijn hoor. Aanvallend hebben hun veel meer kwaliteiten. Reus en Sane zijn fantastische voetballers!
Vind ik leuk
Ome Sjakie +4747
zaterdag 23 maart 2019 om 15:05
Verdedigend hebben zij de tekortkomingen, die wij voorin hebben.

Sule is echt weinig, behalve groot. De rechterkant achter is sowieso al kwetsbaar sinds Lahm gestopt is.
Vind ik leuk
Midden-Noord +95368
zaterdag 23 maart 2019 om 15:16
Het blijft Duitsland, die komen altijd.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 maart 2019 om 15:17]
Vind ik leuk
Iefmeister +7882
zaterdag 23 maart 2019 om 15:48
Ze zijn inderdaad op hun gevaarlijkst.
Vind ik leuk
Cookee +13063
zaterdag 23 maart 2019 om 16:09
Ware woorden. Moet zeggen dat ik daar respect voor heb.
Soms zou ik wensen dat Nederlanders dat ook hadden.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 15:18
Dat is waar, maar het is natuurlijk geen schande om hier van te verliezen. Ik vind bij Nederland Van Dijk, Wijnaldum, Frenkie en De Ligt top en de rest is niet zo heel bijzonder. Depay was de laatste interlands heel goed, maar kan ook zo weer minder worden. En ja jongens als Blind, Dumpfries, Babel, Bergwijn etc is niet zo bijzonder. Dat soort spelers spelen er bij Duitsland niet.
Vind ik leuk
abraksas +2710
zaterdag 23 maart 2019 om 15:28
Ik denk dat hun tekortkomingen achterin groter zijn dan onze tekortkomingen voorin.
Depay is gewoon nog altijd een toppertje, ookal willen velen dat niet zien. Nou is hij natuurlijk geen Ronaldo ofzo en zeker op dit moment is Sane ook gewoon veel beter natuurlijk maar met hem voorin zit het wel goed.
En naast de aanvalslinie (die op dit moment niet geweldig is maar echt wel slechter kan) hebben we ook op vrijwel alle andere posities ook spelers die aanvallend gevaarlijk kunnen worden. Wijnaldum natuurlijk en zou Donny ook wel eens in Oranje willen zien. Frenkie is natuurlijk ook belangrijk. En dan hebben we ook nog 4 verdedigers die aanvallend hun bijdrage kunnen leveren en dan met name vDijk, de Ligt en Dumfries.

Heb denk ik wel liever onze problemen dan die van Duitsland ;)
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 15:44
Als ik een elftal zou maken met Duits en Nederlands elftal gemengd kom ik uit op 7/8 Duitsers en, maar 3/4 Nederlanders (ligt er een beetje aan in welk systeem je wil spelen).
Vind ik leuk
repeP +2286
zaterdag 23 maart 2019 om 14:42
Verwacht een 0-2 overwinning van Duitsland.
Vind ik leuk
Sanders +4349
zaterdag 23 maart 2019 om 14:35
50/50
Vind ik leuk
Ome Sjakie +4747
zaterdag 23 maart 2019 om 15:03
Helemaal mee eens. Ligt helemaal aan de vorm van de dag. Nederland en Duitsland zijn momenteel gelijkwaardige ploegen.
Vind ik leuk
Sanders +4349
zaterdag 23 maart 2019 om 15:04
Vind ik ook. Nederland heeft de beste verdediging en een iets beter middenveld en duitsland heeft de aanvallers en keepers. Naar mijn mening natuurlijk. Kan alle kanten op gaan.
Vind ik leuk
abraksas +2710
zaterdag 23 maart 2019 om 15:31
Zolang Neuer speelt hebben wij toch echt de betere keeper. Neuer is al tijden niet meer de topper die hij ooit was.
Vind ik leuk
Koeien +4222
zaterdag 23 maart 2019 om 15:18
Denk dat wij meer enkele spelers hebben die er hoger bovenuit steken, maar gemiddeld genomen heeft duitsland een sterker team.

Het voordeel bij ons is dat onze verdediging nu wel veel kan houden, terwijl ik bij Duitsland eerder nog een mannetje extra achterin zou zetten. Zij zijn dus meer genoodzaakt om verdedigende keuzes te maken dan wij.

Mgoed, in 2014 klapten wij Spanje ook met 5-1 om de oren met een verdedigend 5-3-2
Vind ik leuk
Bdog +7240
zaterdag 23 maart 2019 om 15:06
Dat is wel erg doelpuntrijk.
Vind ik leuk
Sanders +4349
zaterdag 23 maart 2019 om 15:07
Hahah ja word een topavond! 😂
Vind ik leuk
Fr071Fr1908 +2233
zaterdag 23 maart 2019 om 16:58
De bal is rond...
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 14:37
Eindelijk is hij een keer positief over het Nederlands voetbal. 👍
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 14:38
Toen van dijk in de underdog positie ging wist ik van te voren dat Koeman dat ook zou gaan doen.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 14:38
Wir zollen das schweintje wel eben waschen!!!!!
Vind ik leuk
mcmodd +28823
zaterdag 23 maart 2019 om 14:39
Gijpie is een Lijpie, hoe kan je zoiets nu tevoren zeggen? Koeman heeft gelijk om dit direct af te kappen, voordat ze hem het falen berwwijten als de wedstrijd onverhoopt verloren gaat. Ik hoop op een magere 1-0, maar dan wel heel overtuigend.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 14:39
Offtopic.
Milaan - Sanremo alleen te volgen op Eurosport maar dan met dat klote Engelse commentaar en daar heb ik dus niks mee!
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 maart 2019 om 14:40]
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 15:04
Er zit niet voor niets een mute knop op je afstandsbediening of waar je ook mee kijkt.

Commentatoren voegen voor 80% niks toe; je kunt prima zelf bekijken en beredeneren wat er gebeurt.

Waar je je druk om kunt maken...
Vind ik leuk
Jozef +45209
zaterdag 23 maart 2019 om 15:27
Belgisch/Nederlands commentaar toch
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 15:34
Nee jammer genoeg niet Jozef alleen dat klote Engels, en dat is voor ouderen dus helemaal niks.
Vind ik leuk
Jozef +45209
zaterdag 23 maart 2019 om 15:38
Ik kijk en luister naar een Belg en een Nederlander op Eurosport1....
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 15:44
Kan niet! Heb Ziggo gebeld en die zeggen dat het van Eurosport zelf is dat Engelse commentaar.
Vind ik leuk
Jozef +45209
zaterdag 23 maart 2019 om 15:52
Is gewoon zo, sorry.

Zit niet bij Ziggo, maar je zou zeggen Eurosport1 is Eurosport1 ...


Kan hier geen geluidfragmenten doorgeven, anders mocht je hier enkele uurtjes meeluisteren. Als er een ding is wat me wel irriteert is het die kutreclame tussendoor.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 maart 2019 om 16:00]
Vind ik leuk
Aihlre +449
zaterdag 23 maart 2019 om 14:48
Als er nu iemand is die de afgelopen jaren heeft bewezen helemaal niets zinnigs over voetbal te kunnen zeggen is dat Van der Gijp wel. Wat een onzin komt er uit.
Vind ik leuk
Aihlre +449
zaterdag 23 maart 2019 om 14:50
Overigens ook als voetballer niet veel soeps, ongelofelijke slechte mentaliteit, maar nu wel andete voetballers de maat nemen...
Vind ik leuk
Bas Bus +173
zaterdag 23 maart 2019 om 14:54
We gaan vd Gijp toch niet serieus nemen hoop ik....?
Vind ik leuk
AFP +3774
zaterdag 23 maart 2019 om 15:05
Hè Hè eindelijk een voetbalautoriteit die het aandurft om die grote waffel van Van der Gijp te neutraliseren. Inderdaad is het makkelijk dingen te roepen als je totaal geen verantwoordelijkheid hebt zoals Gijpie het niet heeft. Klasse Koeman, je stijgt nog meer in aanzien, ook mede dankzij je realisme.
Vind ik leuk
Nosje +1614
zaterdag 23 maart 2019 om 15:14
Onzin, commentators mogen toch een voorspelling doen. En je mag het er ook niet mee eens zijn. Maar begin niet over verantwoordelijkheid, dat is kinderachtig. Niemand van de commentatoren hebben dat.
Vind ik leuk
AFP +3774
zaterdag 23 maart 2019 om 15:20
V n der Gijp is geen commentator, zeker niet een geschoolde, gewoon een blaaskaak die te makkelijk lult. Trouwens ik citeer Koeman en Koeman heeft bijna altijd gelijk, hij is een echte kerel, sorry voor jou.
Vind ik leuk
Nosje +1614
zaterdag 23 maart 2019 om 15:59
Je mag hem noemen zoals je wilt en je mag er van vinden wat je wilt. Ik blijf het kinderachtig vinden dat hij schermt met verantwoordelijkheid. Hij moet daar gewoon boven staan. Verder doet Koeman het geweldig. Juiste man op de juiste plaats.
Vind ik leuk
AFP +3774
zaterdag 23 maart 2019 om 23:31
Koeman bedoelt dat Van der Gijp aan niemand verantwoordelijk is behalve aan De Mol, dus het is gemakkelijk voor Van der Gijp zo maar uit de losse pols dingen gaan roepen, daarnaast staat Koeman boven Van der Gijp, hij moest er alleen om smilen......
Vind ik leuk
Leodinho +722
zaterdag 23 maart 2019 om 15:08
Haha ik ga lachen als het 4-0 wordt😂. Kan me nog een uitspraak van Advocaat herinneren over Zweden haha.
Vind ik leuk
Martinn +207
zaterdag 23 maart 2019 om 15:16
Die Koeman betrap Ik nooit op stomme uitspraken
Vind ik leuk
Mari +13667
zaterdag 23 maart 2019 om 15:54
Is er ook nog maar 1 persoon die Gijp serieus neemt.
Vind ik leuk
Nosje +1614
zaterdag 23 maart 2019 om 16:00
Ja Koeman, want die reageert erop.
Vind ik leuk
Mari +13667
zaterdag 23 maart 2019 om 16:02
serieus nemen staat er
Serieus
Vind ik leuk
Mari +13667
zaterdag 23 maart 2019 om 16:07
Driessen heeft geleerd dat het niet om juiste berichtgeving gaat.
Dat leest men en klaar.
Roep je een hoop onzin, dan wordt daar op gereageerd en heb je aandacht.
Geleerd op school bij VI
Vind ik leuk
Tarcotsira +1090
zaterdag 23 maart 2019 om 16:24
Ben het niet vaak eens met Koeman maar hij heeft nu wel groot gelijk, van der Gijp moet eens iets zinnigs zegge ipv altijd die populistische praatjes !!!
Vind ik leuk
Hulsink +608
zaterdag 23 maart 2019 om 16:25
Koeman maakt ook een hele grote fout: HIJ NOEMT VAN DER GIJP EEN ANALIST!!!
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 17:12
Koeman Koeman.
In iedergeval super dat de naar de heren kijkt 👏👏 het is ook wat satire ze hadden het over sterke voorhoede.zegt driesen achterin is het niets .. dus dan word het gewoon 4-0 zeg ik ook
Vind ik leuk