PSV krijgt mooie cijfers te horen: 'Dat vonden de onderzoekers ook bijzonder veel'

PSV krijgt mooie cijfers te horen: 'Dat vonden de onderzoekers ook bijzonder veel'

24 maart - 14:40
172

PSV heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de sociale waarde van de club. Zeker een vijfde van de ondervraagde mensen uit de regio rondom Eindhoven gaf aan dat PSV een essentieel onderdeel uitmaakt van hun leven.

Volgens het Eindhovens Dagblad heeft de directie van PSV besloten om de sociale impact van de club nauwkeuriger te onderzoeken, met als doel "de betekenis van de club beter te begrijpen". Sinds de komst van hoofdsponsor Brainport Eindhoven is de club zich nog meer gaan richten op het vervullen van een verbindende rol in de regio, met betrekking tot bedrijven, ondernemers en individuen. In samenwerking met partner Markteffect zijn 800 willekeurige inwoners in de regio Zuidoost-Brabant - met een totaal van meer dan 803.000 inwoners - ondervraagd over de rol die PSV in hun leven speelt.

Van de ondervraagden gaf 22 procent aan dat PSV een essentieel onderdeel uitmaakt van hun leven. Commercieel directeur Frans Janssen is hierover te spreken. "Wie kan daarop bogen? Het lijkt misschien niet zoveel, maar voor meer dan 170.000 mensen in deze regio blijkt PSV dus een belangrijk deel van hun leven. Dat vonden de onderzoekers ook bijzonder veel. In de corona-tijd hebben we even gezien wat het bet betekende toen het betaald voetbal wegviel. Dat was voor velen een verarming van hun sociale leven."

Ook de andere resultaten zijn voordelig voor de Eindhovenaren. 66 procent vindt dat de club de regionale saamhorigheid versterkt. Daarnaast vindt een ruime meerderheid dat PSV diversiteit stimuleert en een inclusieve samenleving bevordert. "Het voetbal wordt weleens gezien als lastig, maar is voor heel veel mensen een bindmiddel en onmisbaar voor hun sociale contacten. Dat is voor ons een aansporing om op de huidige weg verder te gaan", aldus Janssen.