Kuyt en co. stemmingmakerij verweten: 'Weet niet of ze daar vrolijk van worden'

Kuyt en co. stemmingmakerij verweten: 'Weet niet of ze daar vrolijk van worden'

vrijdag 19 mei 2017 om 08:53

PEC Zwolle-directeur Gerard Nijkamp vindt het manifest van twaalf Eredivisie-aanvoerders en spelersvakbond VVCS stemmingmakerij. Hij vreest voor de toekomst van veel clubs als kunstgras verboden wordt.

"Ik geloof dat dit de 205e keer is dat deze discussie wordt opgerakeld", zegt Nijkamp in De Stentor. "Het wordt een beetje vermoeiend en de consequenties overzien ze niet. Ik kan er weinig mee. Ons nieuwe kunstgrasveld gaat er deze zomer gewoon komen." Het is volgens de Zwolle-directeur vooral makkelijk scoren. Hij tackelt de argumentatie van competitievervalsing en de vele blessures.

"Als het medisch onverantwoord zou zijn, moeten we ons serieus zorgen maken en nadenken over de toekomst van kunstgras", aldus Nijkamp. "Maar uit alle onderzoeken blijkt het tegendeel. Kunstgras zorgt niet voor meer blessures dan echt gras. Dus heb ik er moeite mee dat de discussie weer wordt opgerakeld."

Volgens Nijkamp heeft het verbieden van kunstgras verstrekkende gevolgen. "Het wordt dan heel lastig om een acceptabele manier die clubs te runnen. Ze gaan failliet, houden op te bestaan en dus komt er weer een groot aantal spelers extra op de markt. Ik weet niet of de aanvoerders daar vrolijk van worden."

Nijkamp werd al eens benaderd door KNVB-directeur Hans van Breukelen om uit te zoeken wat er financieel voor nodig is om terug te schakelen naar natuurgras. "Dan moet je al gauw denken aan 2,5, misschien wel drie miljoen euro."

Lees meer over:EredivisiePEC Zwolle

Poll

Is de kritiek op kunstgras overtrokken?

(803 stemmen)

Plaats een reactie

Ruud40 +4417
vrijdag 19 mei 2017 om 08:57
Als je zulke grote woorden gebruikt
"Het wordt dan heel lastig om een acceptabele manier die clubs te runnen. Ze gaan failliet, houden op te bestaan"

dan zou het niet misstaan om duidelijk te maken wat gewoon gras een club wel niet kost.

PEC doet hier een beetje alsof het op jaarbasis om 10 a 15 % van de begroting gaat en dat dit veel en veel meer is dan kunstgras.

Als je met dit soort beweringen komt, leg dan ook de cijfers op tafel.
.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 19 mei 2017 om 08:59]
Vind ik leuk
Toppert +880
vrijdag 19 mei 2017 om 09:21
Maar dat zelfde geldt dan ook voor de andere partij. Als de 'gras' clubs met dat soort beweringen komen (comp vervalsing, blessures, etc), leg dan ook cijfers op tafel.

Dus, als de discussie voor de 205de keer weer wordt opgerakeld, laat een onafhankelijke partij er dan eens onderzoek naar doen.

Verder denk ik dat het goed is om daarbij ook de toekomstige ontwikkeling van kunstgras mee te nemen. In Amerika wordt nl heel veel op kunstgras gespeeld (ook andere footbal varianten). Maar ook in landen waar het weer het niet toelaat om een goede grasmat het hele jaar door te hebben. Er is dus wel degelijk een grote markt voor kunstgras en dat kan de ontwikkeling ervan alleen maar goed doen.
Vind ik leuk
younited +3512
vrijdag 19 mei 2017 om 09:26
Arcadis heeft het becijferd en een vergelijking gemaakt tussen kunstgras en gewoon gras..

Vergelijking Natuurgras - Kunstgras

Investeringen Natuurgras Kunstgras
Onderbouw € 42.412 € 212.058
Toplaag € 31.102 € 247.401
Veldinrichting € 72.100 € 72.100
Aanleg veld € 145.613 € 531.559

Kosten Natuurgras Kunstgras
Kapitaalslast € 12.456 € 43.668
Onderhoud € 9.000 € 5.000
Totaal kosten per jaar € 21.456 € 48.668

De speeltijd op gewoon gras is 250 uur en die is op kunstgras 6x zo lang namelijk 1500 uur

Als je dus 6 velden per jaar gewoon gras aanlegt kost dat circa 370.000 euro extra, waar nog 27000 euro afgaat aan de mindere kosten voor gewoon gras..

Conclusie: een gewoon grasveld kost 350.000 euro per jaar meer dan een kunstgrasveld

Bron: www.gemhellevoetsluis.nl/.../Kunstgras%20-%20Natuurgras%20vergelijking%20-%2...

Ik geef verder geen oordeel, maar dit zijn de cijfers en laten we nou hopen dat de KNVB een subsidiepotje heeft..



[Reactie gewijzigd op vrijdag 19 mei 2017 om 09:40]
Vind ik leuk
Paul1982 +3179
vrijdag 19 mei 2017 om 09:33
3,5 ton per jaar. Dat is nou net het salaris van die ene hele slechte buitenlandse speler in de selectie. Dus de keuze lijkt me snel gemaakt.
Vind ik leuk
younited +3512
vrijdag 19 mei 2017 om 09:45
Nu zit ik ook ff voor mezelf te rekenen... een gewoon veld heeft een speeltijd van 250 uur

17 wedstrijden per jaar betekent 25.5 uur speeltijd. dus je hoeft helemaal geen 6 velden per jaar aan te leggen, dus je kunt de kosten ook nog eens uitsmeren over meerdere jaren..

Het duur ongeveer drie jaar voordat je de investering van een kunstgrasveld eruit hebt en als je om de 9 jaar je gewone veld vervangt.. kun je die kosten over 9 jaar uitsmeren van neerkomt op een meerprijs van 35.000 euro per jaar ongeveer...

Extra conclusie: er moet op gewoon gras gespeeld worden en de KNVB moet dat verplichten.. want het financiële argument houdt geen stand
[Reactie gewijzigd op vrijdag 19 mei 2017 om 09:50]
Vind ik leuk
Paul1982 +3179
vrijdag 19 mei 2017 om 09:57
Het gaat er natuurlijk om dat PEC Zwolle al hun elftallen in het stadion laat trainen. Ze hebben geen trainingscomplex meer en besparen zo kosten uit. Op een grasveld in het stadion kun je niet al je elftallen laten trainen en spelen.
Vind ik leuk
Ruud40 +4417
vrijdag 19 mei 2017 om 11:02
Lijkt me echt een 100% onzin argument.
Als PEC zo graag alles op 1 veld wil laten trainen dan kun je ook gewoon gras in het stadion leggen en 1 kunstgrasveld ernaast.

En heb je dus alleen de extra kosten van de grasmat in het stadion
Vind ik leuk
Paul1982 +3179
vrijdag 19 mei 2017 om 14:15
Ho ho, ik zeg dat niet. Dat zeggen de mensen van PEC Zwolle en enkele fans hier zelf. Ik vind het ook totaal onzin om dat als reden aan te geven. Bovendien hebben ze jarenlang geprofiteerd van de lage onderhoudskosten.
Vind ik leuk
J Kiprich +6213
vrijdag 19 mei 2017 om 12:08
Ik vind dit wel een mooie opmerking. Hier om de hoek heeft een amateurvereniging net weer een nieuwe kunstmat laten neerleggen. De oude heeft er niet langer gelegen dan 8 jaar. Nou begrijp ik best dat de gemeente bijspringt maar die dragen niet de volledige kosten, dat maak je mij niet wijs. Dan ga je je toch afvragen......
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 09:43
Als je als eredivisieclub geen 350.000 euro per jaar kunt vrijmaken heb je niks te zoeken op het hoogste niveau.
Zo simpel is dat :)
Vind ik leuk
Toppert +880
vrijdag 19 mei 2017 om 09:27
Als voorbeeld een bericht van de 'tegen partij', ons eigen Field Turf, wereldwijd een van de grootste:
An independent, three-year study of competitive college football showed that when compared to natural grass the FieldTurf system leads to:

13% Fewer Muscle Strains / Tears 11% Fewer Concussions
31% Fewer Ligament Tears 24% less High Ankle Sprains
21% Fewer Severe Injuries 23% Fewer Injuries on 4-8+ Year Old Surface
Vind ik leuk
T&T +5520
vrijdag 19 mei 2017 om 11:16
Juist...en de clubs die failliet gaan..' jammer dan'.
Als ze niet instaat zijn om een normaal​ grasmat kunnen onderhouden, dan hebben ze ook geen recht op een Bvo licentie.
Vind ik leuk
JCJWZ +6141
vrijdag 19 mei 2017 om 12:09
Van die paar ton vallen die clubs niet om, onzin dus Nijkamp. Kwestie van keuzes maken, dan maar een tonnetje minder salaris.
Vind ik leuk
Carl +521
vrijdag 19 mei 2017 om 08:58
"Ik geloof dat dit de 205e keer is dat deze discussie wordt opgerakeld"

Misschien is dat niet voor niets? ;)
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 09:10
Haha helemaal eens!

Zelfs van Polen durfde niet te zeggen dat het sportief beter was. "Het heeft veel voordelen", vervolgt Van Polen. "Financieel, logistiek". Daarnaast kan hij het richting PEC niet maken om tegen kunstgras te stemmen. Dit alles zegt mij dat hij een hele goeie aanvoerder is en een echt club jongen. het liefst zegt hij namelijke gewoon, net als de rest, kunstgras is helemaal niks!
Vind ik leuk
Paul1982 +3179
vrijdag 19 mei 2017 om 08:59
Ik vind de reactie van al die clubs die kunstgras hebben een beetje hypocriet. Al die jaren hebben die clubs geen/minder geld uit hoeven geven aan onderhoud van het veld in het stadion en op het trainingscomplex. Al dat geld hebben ze in andere zaken kunnen investeren waaronder de spelersgroep. De clubs die wel op normaal gras spelen en trainen reserveren gewoon elk jaar een bepaald bedrag voor onderhoud van alle velden. Ze kunnen dat geld niet steken in een extra speler voor de selectie. En nu de discussie weer oplaait willen ze allemaal geld om weer over te schakelen op natuurgras.
Vind ik leuk
mcmodd +5066
vrijdag 19 mei 2017 om 09:01
Dat is toch wel raar gesteld, vele clubs zouden failliet gaan. Gerard Nijkamp, je zit zoveel dichter bij het buitenland dan clubs van pakweg Amsterdam, Utrecht, Rotterdam. Ik zou zeggen: wip eens over de grens en vraag daar eens hoeveel clubs er failliet gaan aan dat lekkere, frisruikende, echt natuurlijke, groene gras. Kijk dan eens naar die hockeyclubs met soms wel blauwe plastic velden en laat je nieuwe plastic matje eens een originele rode kleur geven. Kijk, dan heb je lef, maar... nog steeds geen punt. Malle vent.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 09:02
Wen er maar aan Nijkamp. De discussie zal net zo lang gevoerd worden totdat dat vermaledijde plastic van de Nederlandse velden verbannen zal zijn!
Vind ik leuk
2cents +26915
vrijdag 19 mei 2017 om 09:03
2,5 misschien wel 3 miljoen euro...

Per veld? Per jaar?

Het eerste kan ik me nog voorstellen vanwege de aanleg van veldverwarming. Maar dat is een eenmalige kostenpost. Net als het aanleggen van de grasmat. Dan blijft het onderhoud over. Dat zou om tonnen kunnen gaan op jaarbasis, maar meer toch niet?

Wat kost de aanleg van een kunstgrasveld?
Vind ik leuk
Jozef +13788
vrijdag 19 mei 2017 om 09:10
Wordt onder kunstgras geen veldverwarming aangelegd?
Vind ik leuk
2cents +26915
vrijdag 19 mei 2017 om 09:43
Ik hoor in deze discussie altijd het veldverwarming excuus. Dus dan ga ik er vanuit van niet.
Vind ik leuk
Peany +292
vrijdag 19 mei 2017 om 09:15
Het onderhoud loopt in de tonnen per jaar. Het aanleggen van veld en verwarming zijn inderdaad eenmalig.

Maar je moet in ogenschouw nemen dat deze club(s) in dit geval slechts 1 veld hebben... Bij een evt overstap naar gras moet er dus niet een mat komen maar ruwweg een stuk of 5. Dan zijn de cijfers genoemd door nijkamp gewoon heel realistisch
Vind ik leuk
2cents +26915
vrijdag 19 mei 2017 om 09:34
Nee hoor. Geen stuk of 5, maar gewoon 2. Natuurgras in het stadion en kunstgras op het trainingsveld.

Want als Nijkamp vindt dat ze dan ook op natuurgas moeten trainen omdat ze anders niet gewend zijn dan onderschrijft hij namelijk het puntje competitievervalsing...
[Reactie gewijzigd op vrijdag 19 mei 2017 om 09:34]
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 09:34
Die velden worden ook als trainingsveld gebruikt. Dat kan niet als je een grasveld in je stadion hebt. Dus moet je je trainingscomplex ook uitbreiden. Ik snap wel dat het veel geld scheelt, zo'n kunstgrasveld, maar waarom kan een Go Ahead Eagles het wel financieel aan, maar een PEC of heracles niet? Je hebt jarenlang voordeel gehad, en nu dan niet meer. Live with it. Misschien moet je die clubs een overgangsperiode gunnen en zou een verbod per direct inderdaad tot faillissementen leiden, maar er zijn 12 clubs in de eredivisie die laten zien dat een grasveld in principe mogelijk is, ook voor kleinere clubs.
Vind ik leuk
2cents +26915
vrijdag 19 mei 2017 om 09:35
Dus moet er welgeteld 1 veld bijkomen, namelijk een kunstgras trainingsveld. Nou nou.
Vind ik leuk
Peany +292
vrijdag 19 mei 2017 om 10:49
Niemand gaat een trainingscomplex aanleggen met 1 veld natuurlijk.... Maar goed in Zwolle is sowieso het plan al opgevat om over 5 jaar op hybride te spelen en meerdere velden aan te leggen.
Vind ik leuk
2cents +26915
vrijdag 19 mei 2017 om 10:52
Niemand gaat een trainingscomplex aanleggen met 1 veld? Laat werd er verteld wie er allemaal trainen op het veld van PEC. Dat ene veld. Dan is een complex met 1 veld echt geen rare investering hoor.
Vind ik leuk
Peany +292
vrijdag 19 mei 2017 om 12:49
Ajax heeft op de toekomst toch ook niet maar een veld aangelegd? Vitesse heeft meerdere velden AZ, Twente, Feyenoord... Naar mijn weten is er geen club die een trainingscomplex met een veld aanlegt.
Vind ik leuk
2cents +26915
vrijdag 19 mei 2017 om 13:07
PEC, en de rest die er op trainen, doen het nu toch ook op 1 veld?

Al die clubs die jij noemt spelen en trainen op natuurgras.
Vind ik leuk
Peany +292
vrijdag 19 mei 2017 om 13:14
Waarom is het relevant op welke ondergrond deze clubs spelen!? Ze hebben op hun trainingscomplex allemaal 1 of meer kunstmatten liggen... Vitesse en AZ spelen overigens op hybride velden ;)

Maar een complex met 1 veld zou simpelweg onzin zijn, om die simpele reden zal pec het nog 5 jaar op kunstgras doen. Daarna zullen er meerdere velden beschikbaar zijn en zal de club in het stadion ook een hybride mat leggen. De centjes om een dergelijke iets tot realisatie te laten komen zullen ergens vandaan moeten komen
Vind ik leuk
2cents +26915
vrijdag 19 mei 2017 om 13:17
Denk even na. PEC doet het al jaren met EEN veld en deelt het ook nog eens met anderen. Dat kan omdat het KUNSTgras is. En daarom is dat dus relevant. Als he op natuurgras gaat trainen heb je meer velden nodig in het seizoen, maar het ging dus over een KUNSTgras trainingsveld.

En jij weet verder ook dat hybride anders is dan kunst, toch?
Vind ik leuk
Peany +292
vrijdag 19 mei 2017 om 13:33
Jawel, ik ben dan ook erg gelukkig dat die hybride mat er bij ons ook gaat komen. Ma ja dat wordt echt nog wel ff wachten.....

Over de zin en of onzin van een complex met 1 veld gaan we het niet eens worden vermoed ik zo, dus laten we dat maar houden voor wat het is ;)
Vind ik leuk
2cents +26915
vrijdag 19 mei 2017 om 13:39
Je weet dat PEC nu ook al een tijd werkt met die onzin van dat ene veld???
Vind ik leuk
Peany +292
vrijdag 19 mei 2017 om 13:52
Ik snap je 1 veld punt. Maar het blijft in mijn optiek onzin om te investeren in een complex met 1 veld, onder de noemer als je het doet doe het dan goed.....
Vind ik leuk
2cents +26915
vrijdag 19 mei 2017 om 13:59
Uiteraard, maar bij gebrek aan geld kun je dus met 1 al uit de voeten. Dat jan in mijn ogen dus nooit het excuus zijn. Er hoeft niet in ene een soort Milanello te komen. ;)
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 13:23
Waarom zou PEC in godsnaam een trainingscomplex aan moeten leggen? Aan de overkant van de parkeerplaats ligt een voetbalclub met zowel normale als kunstgras velden. Daar kun je toch gewoon mee samenwerken... Dat is ook wat VVV doet (die hebben zelf ook alleen een kunstgras wedstrijdveld en een trainingsveld met gewoon gras)
Vind ik leuk
Peany +292
vrijdag 19 mei 2017 om 13:30
Dat schijnt op enige wijze ( geen flauw idee welke ) niet een optie te zijn.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 11:40
Ja, je moet dus twee velden (een kunstgras, een natuur) aanleggen (misschien meer), meer grond gehuurd/gekocht, gebouwen voor omkleden/verzorging/fitness (nu waarschijnlijk in het stadion, onderhoud, etc.

Ik zeg niet dat het niet kan. Integendeel, ik zeg juist dat het gelet op bv een GAE wel kan. Je moet alleen wel eerlijk over zijn dat 'je moet alleen je veld vervangen' een onrealistische versimpeling is.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 19 mei 2017 om 11:41]
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 09:04
Onbegrijpelijk hoe deze bestuurders allemaal de koppen in het zand steken. Ze doen dit enkel en alleen uit financieel oogmerk. Voetbal is de sport van het volk, althans, dat was het. Wij zien liever voetbal op gras, de spelers zien liever voetbal op gras en de trainers zien liever voetbal op gras. Enige mensen die tegen zijn hebben belangen omdat ze zelf zo'n veld hebben liggen!
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 09:07
zodra ze het plastic veld weghalen is het sportief voordeel weg... dat is de enige reden waarom ze het graag zo laten liggen....
Vind ik leuk
Senna +4851
vrijdag 19 mei 2017 om 09:07
Het is zo erg bij PEC dat bram van polen niet eens wat durft te zeggen over het nep gras bij PEC.Dan heb je het over stemmingmakerij. Nou meneer Gerard Nijkamp als je spelers al geen eigen mening meer mogen hebben dat ze dan moeten vrezen voor hun baan omdat ze misschien iets negatief zou de kunnen zeggen .Je bent een dictator .
Vind ik leuk
DubRtd +7433
vrijdag 19 mei 2017 om 09:08
Ja alle onderzoeken die door de kunstgras fabrikanten zijn gefinancierd\gedaan blijkt dat uit.
Wij van WC-eend adviseren WC-eend.

Vind ik leuk
BoomP +229
vrijdag 19 mei 2017 om 09:08
Luuk de Jong en Co.,klaassen en Co.., Vlaar en Co kan ook ...pffff
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 09:12
Boycot kunstgras
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 09:20
Grappig hoe 101 zogenaamde 'deskundigen' hier de woorden van een clubbestuurder onderuithalen. Zonder kennis van zaken, zonder kennis van kosten. En zonder de kennis van het runnen van een BVO.
Ik geloof best dat het voor een club voordeel biedt om kunstgras te nemen boven echt gras.

Maar misschien moet de KNVB gewoon duidelijker stelling nemen en het opnemen in licentievoorwaarden. Desnoods support je de clubs (alle clubs) met het onderhoud ervan om de kosten wat te drukken.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 09:39
Natuurlijk heeft het voordelen, dat ontkent hier ook (bijna) niemand. De vraag is echter of je dit moet willen. En vervolgens, als je conclusie is dat het niet wenselijk is, of je het ook echt moet verbieden. EPO heeft ook allerlei voordelen voor een club, maar daarvan heeft men ook gezegd: niet wenselijk, moeten we verbieden.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 09:22
En hij verwijt ze stemmingmakerij met dit soort uitspraken!
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 09:25
Gewoon verbieden . Zoek maar een manier en anders niet laten spelen in de eredivisie.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 09:25
Belachelijke tegenargumenten. Totaal ondemocratisch om het meerendeel van de meningen van de aanvoerders te negeren.
Eigenlijk zegt hij dus dat Zwolle het goed heeft gedaan omdat ze op kunstgras zijn gaan spelen,
het is hetzelfde als je ziel verkopen aan de duivel.
Blessures daargelaten, hartstikke vervelend.
Maar de ontwikkeling van het Nederlands voetbal staat op het spel, bom op Zwolle. Egoïsme, gadver.
Vind ik leuk
palko +1258
vrijdag 19 mei 2017 om 09:37
@Santos, niet alleen 'een bom op PEC Zwolle'. Er zijn natuurlijk veel meer clubs die hun aanwezigheid in de Eredivisie grotendeels te danken hebben aan het kunstgras. Zoals Heracles en Excelsior.
Vind ik leuk
Objectief +1680
vrijdag 19 mei 2017 om 09:28
Als je geen echt gras kunt betalen, maar wel met de grote jongens wilt meedoen, dan heb je volgens mij een scheve verhouding?
Wanneer de middelen er niet zijn, speel je toch een klasse lager?

Maar nee, in NL moet iedereen koste wat kost in de Eredivisie spelen en dan ook nog het liefst in de (sub-)top. Een buitenlandse investeerder zonder binding met de club, een aparte administratie ernaast of een kunstgrasveld maakt dan blijkbaar allemaal niet uit.
De KNVB pikt het, dus kan het!
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 09:36
Kom op man. Wat voor hersenloze ben je als je voor kunstgras bent ten aanzien van sport. Steeds meer onderzoeken laten de nadelen zien. Last van belangenverstrengeling?

Vroeger kon PEC of FC Zwolle toch ook bestaan.

Er staat een heel stuk van de grasmeester van de Kuip over wat een kunsgrasveld kost ten aanzien van een echt veld. Financiele redenen moet je altijd staven met cijfers.
Vind ik leuk
palko +1258
vrijdag 19 mei 2017 om 09:42
@LifeErazor, waarbij nog komt dat een veelbespeelde kunstmat ook geen eeuwig leven heeft. Maar, vermoed ik, minimaal eens in de 5 jaar vervangen moet worden.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 11:11
Kunstgras vervangen is veel bewerkelijker en dus sowieso al duurder.
Vind ik leuk
Guust +1897
vrijdag 19 mei 2017 om 09:40
Hoe hebben ze de eerdere 100 jaar het dan gedaan, tv gelden eerlijker verdelen is wel een optie.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 09:49
Ik zie in de tekst nergens de naam van Kuyt genoemd worden wel die van Van Breukelen.
Vind ik leuk
mcmodd +5066
vrijdag 19 mei 2017 om 09:56
Vergeet niet, ook een kunstgrasveld vergt onderhoud. FC Zwolle is blijkens wat Nijkamp zegt aan een volgend kunstgrasveld toe. Hij laat het, terwijl de discussie weer oplaait, gewoon weer aanleggen. Zal dit hem later worden aangerekend als een daad van wanbestuur? Dat de gemeente Zwolle zal zeggen dat ze niet meer in de bres springen omdat deze kosten voor een nieuwe plastic deken te voorkomen waren geweest? Van struisvogelpolitiek is een bestuurder nooit beter geworden. Hij kan nooit meer zeggen dat hij niet gewaarschuwd is, want de waarschuwing klinkt hier luid: "Niet doen Nijkamp, Gerardje toch, je weet hoe dit kan mislopen". ;-). :-)
Vind ik leuk
palko +1258
vrijdag 19 mei 2017 om 10:46
@Mcmodd, in dat verband ben ik ook benieuwd hoe veel seizoenen PEC Zwolle eigenlijk op de huidige kunstmat heeft gespeeld.
Vind ik leuk
Peany +292
vrijdag 19 mei 2017 om 12:50
5 of 6 seizoenen
Vind ik leuk
cj_fey +2106
vrijdag 19 mei 2017 om 10:00
Waarom Kuyt & co...
De naam Kuyt aan het uitmelken VP?
In het hele stuk staat zn naam niet vermeld!
Vind ik leuk
United +36084
vrijdag 19 mei 2017 om 10:50
Financieel is het voor clubs een kwelling. Maar als de KNVB er nu gewoon voor gaat zorgen dat ze allemaal een grasmat krijgen zou ze natuurlijk enorm sieren.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 11:04
Ach, een knollentuin is net zulke competitie vervalsing. Ajax verspeelde 10 jaar geleden eens een kampioenschap bij RKC op een vlakte dat slechts met een hoop fantasie leek op een grasveld. Dat is veel moeilijker voetballen dan kunstgras. Bovendien is 3,5 ton voor Excelsior gelijk aan zo'n 4 spelers, dat scheelt nogal.
Ik zie liever een tussenweg; het verplicht bevochtigen van het veld voor de wedstrijd en tijdens de pauze.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 11:05
als je zonder kunst gras niet kan bestaan
heb je geen bestaansrecht als prof club in de eredivisie
en mischien ook wel niet in de jupiler league
dan word je maar weer amateur
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 11:41
Het is natuurijk gewoon competitievervalsing, niks meer niks minder. Niet alleen omdat het spelletje op kunstgras compleet veranderd. Maar ook omdat de ene club nu wel een groot deel van het budget uit geeft aan een goed gras veld, en de andere club een hoop bespaard dmv een kunstgrasveld. Allemaal leuk en aardig dat de cub failliet zou gaan als kunstgras verboden word, maar dan geef je dus gewoon te veel uit aan andere zaken. Een club als NEC zou ook een groter budget overhouden als er word overgestapt op kunstgras, en zou zich op die manier makkelijker kunnen handhaven. Als PEC zich geen gewoon veld kan veroorloven moet je je afvragen of ze wel in de eredivisie thuis horen, of dat ze moeten snijden in het spelersbudget zodat er geld vrij komt voor een fatsoenlijk veld. Zoals in mijn ogen elke club zou moeten.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 12:24
Over stemmingmakerij gesproken...
VP: het is NIET Kuijt en co...
Dat doet vermoeden dat het een initiatief van Kuijt is.
Kuijt is verzocht om mede te ondertekenen en heeft dat net als 11 andere aanvoerders van eredivisie clubs gedaan.
Dus stemmingmakerij komt ook dit keer weer van VP!!!
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 12:54
wat een achterlijke reactie, als je nog geen goed grasveld kan betalen ga dan naar de amateurs man. De sympatie die pec in het land heeft zal snel veranderen. Het is bijzonder slecht voor het Nederlandse voetbal maar uiteindelijk ook voor PEC want ik kan mij niet voorstellen dat de knvb kunstgras blijft steunen.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 12:57
als we de kosten van kunstgras met echt gras vergelijken en in relatie brengen met de kosten van lonen dan is dit echt peanuts.
Vind ik leuk
mcmodd +5066
vrijdag 19 mei 2017 om 13:26
Als je al op plastic speelt hoef je niet meer een plastic veld te kopen. Verplaats het naar een plekkie, voor mijn part een pleintje in de binnenstad van Zwolle en ga daar trainen. Dan hoef je in het stadion alleen maar wat zakken zaad te strooien en het mooie weer, aangevuld met wat water, doet de rest. Blijft over het onderhoud van beide, maar dat was er al voor het plastic. Je kunt een paar vrijwilligers vragen het plastic vrij te houden van hondendrollen, want het uiterlijk vraagt erom.
Vind ik leuk
Aramius +287
vrijdag 19 mei 2017 om 15:02
De enige die dat afzichtelijke kunstgras verdedigen zijn mensen van de clubs die erop spelen. Die zijn bang geworden dat dit hun geld gaat kosten, allemaal begrijpelijk.

Maar ik ben 100% voor de harde aanpak, kan je geen echt gras betalen dan heb je niets in de eredivisie te zoeken. Ga maar lekker in de Jupiler league of bij de amateurs spelen.

In de Uefa cup of Champions League mag je ook niet op kunstgras spelen net als in de 4 grootste competities & WK''s & EK's, dit zegt al genoeg lijkt me.
Vind ik leuk
zaterdag 20 mei 2017 om 00:27
clubs moeten gewoon weigeren op kunstgras te spelen.
ze moeten clubs die op kunstgras spelen de zaalcompetirie in sturen
Vind ik leuk
Twardt +83
zaterdag 20 mei 2017 om 01:13
competitie vervalsing??? Volgens mij heeft PEC 2 prijzen gepakt op natuurgras en niet op kunstgras.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Kuyt en co. stemmingmakerij verweten: 'Weet niet of ze daar vrolijk van worden'