Grootverdiener Overmars: winst van 180 (!) miljoen euro op zijn transferbalans

Grootverdiener Overmars: winst van 180 (!) miljoen euro op zijn transferbalans

vrijdag 18 augustus 2017 om 12:05

Met de aanstaande deal van Davinson Sánchez gaat Marc Overmars dit seizoen hoogstwaarschijnlijk een nieuw inkomstenrecord boeken Ajax. De directeur spelerszaken ligt vaak onder vuur vanwege zijn transferbeleid, maar bewijst zich bijna jaarlijks in ieder geval als uitstekende verkoper, met een positieve transferbalans van 180 miljoen euro gedurende zijn bewind.

Overmars werd in 2012 aangesteld als directeur spelerszaken in Amsterdam en heeft sindsdien slechts in één jaar meer geld uitgegeven dan dat er binnenkwam aan transfers. In het seizoen 2015/16 verkocht hij voor zes miljoen euro en kocht hij voor bijna het dubbele: 11,3 miljoen euro. Goed verkopen kun je de beleidsman over het algemeen wel toevertrouwen, zo laat hij ook deze transferperiode weer zien. Overmars heeft al veertig miljoen binnengeharkt voor Ajax en gaat daar met Sánchez nog 45 miljoen euro bij krijgen.

2017/18: +80,5 miljoen euro
Na het akkoord met Tottenham Hotspur over Sánchez (45 miljoen euro in twee termijnen) stijgen de inkomsten van Ajax boven de 85 miljoen euro: een absoluut record in het Overmars-tijdperk. Eerder werden Davy Klaassen (27,5 miljoen euro), Jaïro Riedewald (9 miljoen euro) en Kenny Tete (4 miljoen euro) al verkocht. En dan te bedenken dat er nog twee weken in deze transferperiode en een hele transfermaand in de winter voor ons liggen.

De uitgaven die daar tegenover staan: 4,35 miljoen euro voor Luis Manuel Orejuela en Benjamin van Leer. Ongetwijfeld zal Ajax nog gaan spenderen op de transfermarkt voor een Sánchez-opvolger en andere versterkingen, maar de winstmarge (nu meer dan 80 miljoen euro) zal hoe dan ook enorm zijn. Hoe zat dat de voorgaande Overmars-jaren eigenlijk?

2016/17: +45 miljoen euro
Vorig seizoen was het eerste seizoen waarin dat de inkomsten onder het bewind van Overmars tot enorme hoogten stegen. Liefst 80,5 miljoen euro werd er verdiend aan Arek Milik (32 miljoen), Jasper Cillessen (13 miljoen), Riechedly Bazoer (12 miljoen euro), Anwar El Ghazi (7 miljoen euro), Nemanja Gudelj (5,5 miljoen euro), Viktor Fischer (5 miljoen euro), Mike van der Hoorn (2,5 miljoen euro), Ricardo van Rhijn (1,8 miljoen euro), Lucas Andersen (1,5 miljoen euro) en Sheraldo Becker (200.000 euro).

Er werd ook flink uitgegeven door Ajax: er kwamen voor liefst 35 miljoen euro aan nieuwe spelers, waaronder Sánchez voor vijf miljoen euro. Desalniettemin maakte Overmars een winst van zeker 45 miljoen euro op de twee transferperiodes.

Inkomsten: 80,5 miljoen euro
Uitgaven: 35,5 miljoen euro
Winst/verlies: +45 miljoen euro


2015/2016: -5,3 miljoen euro
Het enige seizoen waarin Overmars méér uitgaf dan hij aan transfers verdiende. Ajax wist dit seizoen geen enkele belangrijke speler te verkopen en verdiende alleen geld aan het vertrek van Ricardo Kishna (3 miljoen euro) en Kolbeinn Sigthórsson (3 miljoen euro).

Die zes miljoen werd geïnvesteerd in Nemanja Gudelj en ondertussen kwamen ook Arek Milik (2,8 miljoen) en Amin Younes (2,5 miljoen).

Inkomsten: 6 miljoen euro
Uitgaven: 11,3 miljoen euro
Winst/verlies: -5,3 miljoen euro

2014/15: +16 miljoen euro
In het derde seizoen van Overmars bij Ajax boerde de club vooral goed door het late vertrek van Daley Blind naar Manchester United (17,5 miljoen euro). Ook Siem de Jong (8,7 miljoen), Kenneth Vermeer (1 miljoen), Danny Hoesen (800.000 euro), Jody Lukoki (500.000 euro) en Eyong Enoh (350.000 euro) zorgden voor geld in het laatje.

Datzelfde seizoen gaf Overmars 12,8 miljoen euro aan nieuwelingen uit, waarvan Daley Sinkgraven (7 miljoen euro) de duurste was.

Inkomsten: 28,8 miljoen euro
Uitgaven: 12,8 miljoen euro
Winst/verlies: +16 miljoen euro

2013/14: +17 miljoen euro
Het jaar daarvoor verdiende Overmars 23,8 miljoen euro voor Ajax, vooral door de verkoop van Christian Eriksen aan Tottenham Hotspur (13 miljoen euro). Ook Toby Alderweireld vertrok (naar Atlético) en leverde zeven miljoen euro op. Daarnaast werden Derk Boerrigter (2,5 miljoen euro) en Dico Koppers (800.000 euro) verkocht.

De transferuitgaven waren dat seizoen bijzonder laag. Er werd 6,8 miljoen euro uitgegeven aan de komst van Mike van der Hoorn en Lerin Duarte.

Inkomsten: 23,8 miljoen euro
Uitgaven: 6,8 miljoen euro
Winst/verlies: +17 miljoen euro

2012/13: +27 miljoen euro
In zijn eerste zomer bij Ajax was Overmars na zijn aanstelling direct verantwoordelijk voor de verkoop van een aantal belangrijke spelers. Jan Vertonghen vertrok voor 12,5 miljoen euro naar Tottenham, Vurnon Anita voor 8,5 naar Newcastle en Gregory van der Wiel voor 6 miljoen naar PSG. Verder werden dat seizoen ook nog Aras Özbiliz (3 miljoen), Dario Cvitanich (1,5 miljoen euro), Ismail Aissati (600.000 euro), Theo Janssen (555.000 euro) en Loreno Ebecilio (100.000 euro) verkocht.

Onder meer Niklas Moisander (4 miljoen euro) kwam daarvoor terug.

Inkomsten: 32,7 miljoen euro
Uitgaven: 5,7 miljoen euro
Winst/verlies: +27 miljoen euro

Daarmee komt de positieve transferbalans van Overmars van zijn jaren in Amsterdam op plus 180 miljoen euro te liggen. De directeur spelerszaken verkocht dus voor 180 miljoen meer dan dat hij uitgaf. Door uitgaven die Ajax in de resterende twee weken van de transfermarkt nog zal doen zal dit bedrag wel iets lager komen te liggen, maar desalniettemin is het een - op financieel gebied - opvallende prestatie van Overmars.

Poll

Verricht Overmars goed werk voor Ajax?

(4690 stemmen)

Plaats een reactie

SDMSIM +611
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:10
Ik denk dat de aandeelhouders wel blij zijn met Marc Netto!
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:23
Aandeelhouders blij. Supporters ook?
Alle talenten weg voor veel geld en wat blijft er over?
Een middelmatig ploegje met een middelmatige coachingsgroep.
Ja wat heb je aan geld als je er niks mee doet!!!!!
Vind ik leuk
SDMSIM +611
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:54
Alsof dat Marc wat boeit. Die denkt alleen aan zijn bonus ;)
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:25
wel en beetje met je eens. maar aan de andere kant, Ajax wilde heel graag Sanchez houden. maar als zo een speler het eenmaal in zijn hoofd heeft ja dan heb je een probleem

ik vond het helemaal niet raar dat Ajax ( lees marc) niet zoveel nieuwe spelers heeft gehaald, dit elftal heeft vorig jaar de finale gespeeld en heerste het 2de gedeelte in de NL competitie.

dan vertrekken er 2 spelers, waarvan de vervangers al klaar staan. van de beek voor klaassen

en neres / kluivert voor Traore.

dan is het op zich toch niet gek dat je denkt dat het wel goed komt zo,

en tegen Nice hebben we ook regelmatig laten zien dat ze goed konden voetballen, zat alleen een beetje tegen ( kan ook een kwaliteit zijn)

maar voordat nice de 2 - 2 scooorde hadden we zeker kansen om de wedstrijd te beslissen.

het leek gisteren wel of ze er gewoon geen zin in hadden. of gewoon het vertrouwen niet hebben

vind zelf alleen dat Schone zijn beste tijd heeft gehad, en zie het liefst Frenkie op die plek staan, die heeft meer een indivuduele actie om eens in het middenveld een mannetje uit te spelen

Gisteren ging neres vele malen diep. maar Schone durfde de bal gewoon niet te geven

en ook de 2 Cv moeten leren om wat vaker een bal te spelen over 30/40 meter. De ligt doe het leuk achterin, maar opbouwend is hij super matig.

dan komt hij zelfs een beetje houterig over
Vind ik leuk
zaterdag 19 augustus 2017 om 01:49
Aandeelhouders is zo kleine percentage dat de winst niet word uitgekeerd hoe vaak moet dat nog verteld worden ?
Vind ik leuk
DubRtd +14997
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:10
Leuk voor de aandeelhouders.

Vind ik leuk
Reem +82
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:10
Behalve al die miljoenen, zullen wij na 3 jaar, ook dit jaar geen prijs meenemen naar Amsterdam!
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:39
De omstandigheden dit jaar hebben niet allemaal te maken met Marc zijn beleid...
[Reactie gewijzigd op vrijdag 18 augustus 2017 om 12:40]
Vind ik leuk
Reem +82
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:45
Klopt. RVC, instelling en vorm van bepaalde spelers noem maar op. Een hoop zooi. Zoals Keizer al zei Crisis!.
Vind ik leuk
J Kiprich +8554
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:11
Prima timing van een Ajax-stagair voor dit topic. De prijzen....
Vind ik leuk
yuuup +5499
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:21
Als een PSV-er dat zegt, prima. Die houden ook gelijke tred met echte prijzen. Echter een Feyenoorder? Hilarisch. Na één prijs in 20 jaar alweer arrogant.
Vind ik leuk
J Kiprich +8554
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:27
Niet alleen ben je feitelijk onjuist. Je laat blijken m'n opmerking niet te hebben begrepen.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:31
Ben het met je eens.. om nog maar even aan te wakkeren en in te wrijven hoe het beleid momenteel gaat.. naja de laatste jaren.
Vind ik leuk
Nick Kools +12190
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:29
Je moet wel leren tellen als je bijdehand wilt zijn.
We hebben 3 prijzen afgelopen2 seizoenen.
In die zogenaamde 20 jaar hebben we een x of 3 nog de beker gewonnen en zijn wij de laatste Nederlandse club die een Europese prijs gepakt heeft!

Maar nu gaan jullie dat meemaken, kijken of jullie dan nog zo'n grote waffel hebben.
Vind ik leuk
yuuup +5499
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:43
Poeh hé een paar troostprijsjes vergeten. Jullie hebben altijd de grote muil trouwens. Arrogant volk.
Vind ik leuk
Nick Kools +12190
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:53
Hebben we van jullie geleerd.
En troostprijsje? Jullie waren al blij met t verliezen van de finale........ dat was toch zo goed......... wij wonnen gewoon de E.L.

Jullie zijn degen met een te grote muil en als er iemand arrogant is dan ben jij t wel ....... Dodo :)
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:05
Laat die yuuuuuuuuup toch lullen joh. Weet van ellende niet hoe hij op de juiste manier moet trollen. Zelfs dat lukt haar niet.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:03
ahahahahah, de pot verwijt de ketel dat hij allemaal kleuren ziet.

Als je alleen maar op prijzen kickt en dit op een arrogante manier gaat verkopen aan iedereen wordt dan lekker supporter van Real en ga weg ofzo...
Vind ik leuk
fey010 +125
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:29
3 om precies te zijn. KNVB beker landskampioen en j.c schaal. dus 1 in 20 jaar val ook wel mee
Vind ik leuk
J Kiprich +8554
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:34
Foei! EL, twee keer beker, ED titel en JC-schaal.
Vind ik leuk
666 +5056
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:32
Tsja als je het niet begrijpt wat er geschreven wordt.....hou dan gewoon je mond.

Of vraag iets als je het niet begrijpt.
Vind ik leuk
3ismo +2936
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:43
feyenoord heeft een prima selctie en als iemand weggaat halen ze een versterking voor die plek! bij ajax al het geld zit op de bank en als er iemand vorkocht word tot de achterban opstaat dan komt een paniekaankoop zoals ziyech! maar ben je al te laat! peuterklas en verwachtingen zo hoog!
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:41
Lees het nog een keer :) Kan wel lachen om dit, dat je het zo verkeerd opvat haha.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:12
Fijn lekker die bankrekening blijven spekken. De rente is extreen vandaag de dag, dus veilig laten staan
Vind ik leuk
masterpsv +5348
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:12
Marc netto ;)
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:12
Dat doet hij wel goed
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:44
Verkopen doet ie uitstekend ja, maar inkopen is wat minder. Ik dacht dat voetbal om de spelers ging, en om het voetbal wat er gespeeld wordt.
Bij Ajax gaat het om hoeveel geld je op de bank hebt.
Gefeliciteerd jullie zijn al jaren kampioen meeste geld op de bank te hebben.
Jammer dat je er niks sportiefs aan over houdt. Wat een onzin die gasten/supporters die het geweldig vinden, vooral heel stoer dat hun club, waar ze zelf geen cent aan verdienen maar juist aan kwijt zijn, veel geld op de bank heeft staan.
Alsof dat voor hun status bepaald:) Geweldig om mee te mogen maken.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:57
Volgens mij is dat een Nederlands probleem dat wij niet meer meedoen het word steeds lastiger om talenten te kopen dus dat is geen Ajax probleem en het draait bij het voetballen allemaal om het geld jammer maar dat is de realiteit ........ je ziet al meer clubs spelers huren en dat is niet uit weelde dus wat dat betreft doet marc het helemaal niet verkeerd .....
Laten we eerlijk zijn hij kan het nier helpen dat bosz wegloopt na 1 seizoen en dat de spelers niet te houden zijn en probeer dan maar weer leuke spelers te vinden voor het geld wat hij te besteden heeft dat lijkt wel veel maar is natuurlijk niet veel als je ziet wat er geboden word op een beetje talent dan noet je gewoon geluk hebben in de markt
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:08
Helaas om mee te maken dat steeds meer mensen een selectief geheugen hebben. Sportief gezien is het sinds jaren nog nooit zo goed gegaan, vorig jaar een uitstekende prestatie geleverd. Daar ging het om de spelers en om het voetbal wat er gespeeld wordt.

Een paar veranderingen/probleempjes in de start van het nieuwe seizoen en het zijn allemaal prutsers.

Gefeliciteerd, jij gaat het zeker redden...
Vind ik leuk
Vp128 +468
vrijdag 18 augustus 2017 om 14:05
Van dat selectieve geheugen heb je zelf ook wel wat last. Sinds jaren sportief niet zo goed gegaan? Maakt 1 mooie El run dan zoveel goed??
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 14:28
Over de afgelopen 5 jaar, zeker.
Vind ik leuk
Vp128 +468
vrijdag 18 augustus 2017 om 14:39
Kampioen worden is niet meer de doelstelling?
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 15:37
Heb jij op dit moment ook zo last van aambeien?
Vind ik leuk
Johan_D +3216
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:12
Een goeie marktkoopman.

Voor de functie van TD bij Ajax geheel ongeschikt.

Een goede TD moet de balans weten te vinden tussen aan en verkopen.

Dat hij spelers goed verkoopt ligt hoofdzakelijk aan de speler en de resultaten.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:12
Ik zou geen vervanger voor hem weten!!!!
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:13
Je raakt er bijna sentimenteel van.
Vind ik leuk
Mass +1474
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:13
Hoe hoger de winst...hoe harder ik moet lachen...En dan zijn er nu al 20 + mensen die vinden dat overmars goed werk verricht...vreemd...
Vind ik leuk
Jozef +20842
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:56
Tja, ik wou bijna vervelende dingen over Brands en PSV zeggen, maar nee, laat maar ook.

Niet willen zien is namelijk gelijk aan niet zien.
Vind ik leuk
Mass +1474
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:57
Daar zijn jullie de afgelopen 2 weken al mee bezig geweest....focus maar op je eigen club
Vind ik leuk
Jozef +20842
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:59
Doe ik altijd, dus nu ook.

Kan ik je aanbevelen...
Vind ik leuk
Mass +1474
vrijdag 18 augustus 2017 om 14:00
Bedankt...maar ik heb jou aanbeveling niet echt hard nodig.
Vind ik leuk
Jozef +20842
vrijdag 18 augustus 2017 om 14:04
Aha, dus je deelt ze zelf graag alleen uit?

Nou, bedankt.

En echt, mijn instelling is niet dat ik jullie of Feyenoorders dingen misgun, maar meer dat ik het Ajax gun. Daar ben ik supporter voor toch?
Vind ik leuk
Mass +1474
vrijdag 18 augustus 2017 om 14:08
Helemaal mee eens....maar de bagger shit die wij over ons uitgegooid kregen na uitschakeling EL van ajaxsupporters was niet mals....en nu twee weken laten staan jullie zo mogelijk er nog belabberder voor. Vanuit dat oogpunt vind ik het wel enigzins rechtvaardig, neemt niet weg dat ik hoop dat jullie iig EL spelen.

On topic...en daar gaat het om...schreeuwde veel ajacieden na de wedstrijd van gisteren dat overmars per direct moet vertrekken...en dat hij te weinig doet met de inkomsten. Dus vind ik het vreemd dat nu al 600 mensen vinden dat hij goed werk verricht.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 18 augustus 2017 om 14:12]
Vind ik leuk
Jozef +20842
vrijdag 18 augustus 2017 om 14:13
Dat is dan weer aardig van je.

PSV verloor toch ook - net als Ajax - eerst zijn thuiswedstrijd met 1-0?

En als Ajax uitgeschakeld wordt zijn we ook gewoon pissed en kritisch. Keizer doet het in mijn ogen sowieso niet goed en daarmee wil ik niet vanuit mijn onderbuik reageren, maar vanuit hetgeen ik zie: foute opstelling, tactiek en wissels...

En natuurlijk doet Overmars zijn werk prima. Je kunt in Nederland spelers simpelweg niet behouden, laat staan net zulke goede spelers terug kopen voor hetzelfde geld. Ons lot is dat we talent opleiden en vervolgens moeten verkopen. Zo bezien gaat het verschrikkelijk goed met Ajax en haalden we met dat beleid de finale EL.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 18 augustus 2017 om 14:16]
Vind ik leuk
Mass +1474
vrijdag 18 augustus 2017 om 14:14
Nou, dan zijn we er toch...)
Vind ik leuk
zaterdag 19 augustus 2017 om 01:54
wel meer dan 600 want die mensen kijken verder dan hun neus lang is, Ajax word het Bayern München van Nederland wij gaan de komende jaren de competitie domineren
Vind ik leuk
zaterdag 19 augustus 2017 om 01:54
wel meer dan 600 want die mensen kijken verder dan hun neus lang is, Ajax word het Bayern München van Nederland wij gaan de komende jaren de competitie domineren
Vind ik leuk
Eagle +374
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:14
Je moet met deze spaarpot toch gemakkelijk in staat zijn kampioen te worden lijkt me.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:32
met deze spaarpot hoor je te kunnen overwinteren in de CL
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:15
Wat een intikkertje zeg... en alles maar opdikken.

Wacht gewoon tm 31 augustus en komt er dan niks waardigs bij dan mag je zeuren en acties ondernemen. Je kan ook gewoon onverantwoordelijk met de centen omgaan en alles kopen maar daar los je niks mee op. We wachten op een ajaxwaardige speler en niet op zogenaamde toppers die er niks van kunnen.

We zitten niet in Engeland, Duitsland, Frankrijk, Italië of Spanje .... daar wil iedereen voetballen en zeg nou zelf de Nederlandse competitie stelt toch geen reet voor... met alle respect VVV, NAC, Roda, Excelsior en ga zo maar door.

Nee mensen we kunnen groot denken maar blijf maar dromen .. die komen hier niet
[Reactie gewijzigd op vrijdag 18 augustus 2017 om 12:15]
Vind ik leuk
Garrie +2039
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:23
Ligt echt niet aan de namen van de clubs hier on de eredivisie dat spelers niet komen. Is puur een geld kwestie! Of denk je dat spelers voor hun plezier naar Rusland, China, Amerika of een of andere oliestaat gaan? Wanneer vvv een speler 7 miljoen per jaar kon bieden daalden goede spelers ook in de koel af! Geldwolven allemaal!
[Reactie gewijzigd op vrijdag 18 augustus 2017 om 12:26]
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:42
Yup helemaal mee eens. Maar om ze geldwolven te noemen gaat ook wel een beetje te ver. Hoe vaak ik wel geen kandidaten heb gesproken voor een vacature en ze uiteindelijk niet wilden omdat de salarisindicatie gewoon te laag ligt, schrikbarend veel. Geldwolven zijn we (bijna) allemaal, alleen in het voetbal gaat het om aanzienlijk hoger bedrag.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 18 augustus 2017 om 13:42]
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:15
Mensen vergeten hoe belangrijk de financien van een club zijn. Kijk naar feyenoord, als je je financien niet goed voor elkaar hebt kan je zomaar voor langdurige tijd afzakken en aan de rand van de afgrond staan. Ik wil niet de acties van overmars goed praten, hij is misschien wat doorgeschoten, maar toch, geld is voor een voetbalclub wel degelijk van belang.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:16
Wat heb je er aan.
Vind ik leuk
Vato75 +821
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:16
Nou de punten nog
Vind ik leuk
DEWEE +1701
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:19
Lekker boeiend.... dat kun je ook wel terug zien op het veld waar die lamzakken gisteren nog een wanvertoning hebben laten zien.

Mja als de aandeelhouders (balletjes) er maar warmpjes bij zitten, is het goed. Zo doorgaan!
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:20
Mooie cijfers nu nog een keertje een prijsje winnen. Al 3 jaar geen enkele prijs en de huidige staat van het team is ronduit belabberd...je kunt met recht spreken..WANBELEID.
Verder een heel groot gedeelte van voetbalminnend Nederland ligt nu helemaal in de deuk, iets van Hoogmoed...
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:22
Als hij nu de Johan Cruijff Arena niet overneemt, kan hij beter opstappen. Slim investeren moet je. Het lijkt erop dat het hele beleid is gericht op het behalen van bonussen en het tevredenstellen van de aandeelhouders. Het is toch ook mijn club?
[Reactie gewijzigd op vrijdag 18 augustus 2017 om 12:23]
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:44
Logisch als je een BV bent. Ajax is geen liefdadigheidsorganisatie. Er moet aan het eind gewoon winst gemaakt worden en niks anders
Vind ik leuk
Foebele +33199
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:23
Ga die man nou geen veer in zijn reet steken, hij stond voor de wedstrijd al een totaal onrealistisch verhaal op te hangen waarbij hij zichzelf en de rest al op de borst klopte dat ze goed bezig zouden zijn, terwijl hij dus totaal niet in zag hoe kwaliteitsarm deze groep is.

Die mensen bij Ajax zijn blind voor hun eigen waanzin, jaar in, jaar uit maken ze de zelfde fouten en de zo geprezen talenten van vorig jaar zakken nu keihard door de mand, omdat ze veel te vroeg gebracht worden en de kar moeten trekken.

Keer op keer weer diezelfde fout, om gek van te woorden, Dolberg en de Ligt bakken er weinig van en als ze niet uitkijken worden die straks ook verkettert zoals bijvoorbeeld Fischer, Boilesen, Andersen, Bazoer, El Ghazi en dergelijke.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:46
Als het keer op keer is en het is bij iedere eredivisie club zo dan spreken we over een structureel eredivisie probleem. Dan is het inderdaad de schuld van Marc dat hij beter moet presteren voor de gehele eredivisie...
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:23
Het is alleen jammer dat dit wel ten koste gaat van de sportieve prestaties.
Alles op het laatste moment en wat ze voor dat geld terughalen valt erg tegen.
Voor het geld dat je hebt uitgegeven voor bijvoorbeeld Sinkgraven (7 miljoen) en Neres (12 miljoen) mag je toch wel wat meer verwachten dat wat we tot nu toe hebben gezien.
Haal dan inplaats van 2 dure bankzitters, 1 goede basisspeler voor dat geld en doe dit niet alleen voor het team, maar ook voor het publiek.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:23
Leuk..... op het veld.moet het gebeuren...
Vind ik leuk
Sil95 +4255
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:23
Die statistieken kunnen me gestolen worden... al wordt er 400 miljoen euro verdiend. Ik wil dat het geld op het veld staat in de vorm van een goede ploeg. Met potentiële toppers en wat degelijke routiniers van een hoger niveau dan Schone of Viergever. Dat lijkt me best mogelijk, niet? Ik begin met de minuut wanhopiger te worden. Ajax is gigantisch verzwakt ten opzichte van vorig seizoen maar het bestuur lijkt daar geen bal om te geven. Als er maar weer een hoeveelheid geld verdiend kan worden.
Vind ik leuk
Hammie +623
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:24
Goed beleid doorgaan zo...

Veel geld op de bank en een elftal wat niet presteert perfect.

Ik hoop dat Marc nog lang blijft...

Nu maar is spelers zoeken, die hier willen voetballen.

Het kaliber 20 mil komen niet, die gaan niet spelen tegen vvv of nac en zeker niet op kunstgras...

Dus wat krijg je straks allemaal afdankertjes die elders niet aan de bak komen....

Net als Dijks!!

Rinewald en Tete weg doen geld geld hebbe hebbe hebbe

En een kut elftal overhouden.

Daarnaast zal Sanchez niet de laatste zijn die weggaat....

Het rommeld aan alle kanten.


Super beleid volhouden Marc ik ben er blij mee, als Feyenoorder.
Vind ik leuk
JJG +35
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:25
Met een klein deel kan die beursnotering eindelijk worden beëindigd. Een beursnotering is bedoeld voor ondernemingen die geld nodig hebben om te kunnen bestaan en te kunnen groeien. Bij Ajax klotst het geld tegen de wanden. Die beursnotering heeft totaal geen functie, en geeft alleen maar rompslomp. Aandeelhouders zullen nu ook wel eens dividend willen gaan zien na al die jaren van extreme voorspoed (net als dat het bestuur zichzelf bonussen toekent). Cruijff en de commissie Coronel hebben ook al betoogd dat die beursnotering opgeheven moet worden.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 14:01
Dat zou inderdaad een mooie stap zijn voor Ajax. Alle aandelen in eigen portefeuille houden!
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:25
Misschien moet Ajax maar eens een model met 2 td's gaan introduceren:

1 voor het verkopen (Overmars) en 1 voor het inkopen van spelers.

Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:25
Dus? Wat is de overall conclusie van dit artikel? Financiële prestaties in relaties tot de sportieve tijdens zijn TD-schap? Saldo van 5 jaar: +180 miljoen versus -1. Financieel uitstekend, sportief begint het wat tegen te vallen. Maar de belangrijkste vraag is: welk evenwicht tussen die twee heeft de club zich tot doel gesteld? Met inachtneming van de uitspraak dat Ajax iedere jaar voor het kampioenschap hoort te gaan.
Vind ik leuk
Gerro +3304
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:25
In verkoop is hij niet te bekritiseren maar de club wil toch ook een keer oogsten en daarvoor heb je CL nodig. Met het verdiende geld in de afgelopen jaren had de club en daar gaat niet alleen Overmars over zwaar moeten investeren de huidige groep bij elkaar te houden. Het vertrek van Klaassen was dan misschien niet tegen te houden maar met vd Beek als opvolger was dat opgelost. Echter had Ajax zich wel op andere posities moeten versterken en het gereserveerde geld moeten aanwenden belangrijke spelers betere contracten te geven om cl af te dwingen.
Maar verder kreeg ik gisteren toch echt het gevoel dat er bepaalde spelers waren die er alles aan deden hun marktwaarde omlaag te brengen voor de nog lopende transferperiode.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:34
Ze hebben er ook alles aan gedaan om de rest bij elkaar te houden. maar als clubs komen voor Sanchez, dan wil zo een speler gewoon weg

daar kan je als NL club totaal niets aan doen.

dan kan je beter net zo als PSV net geen wereld toppers halen, maar wel redelijk goede spelers voor de NL comp. maar spelers die ze in het buitenland niet echt meer hoeven

Vind ik leuk
Gerro +3304
vrijdag 18 augustus 2017 om 15:43
Alles er aan gedaan daar plaats ik toch mijn vraagtekens bij met het inmiddels riante vermogen op de bank wat daar renteloos staat.

Net geen wereld toppers halen is naar mijn idee sowieso geen optie dan kun je je net zo goed volledig richten op de Eigen jeugd heb je ook geen risico investeringen.Maar jonge spelers met de potentie voor wereld top is naar mijn idee wel een optie. Dan vind ik wel dat spelers die gehaald worden zoals Sanchez zich gewoon minimaal verplichten twee seizoenen van hun contract uitdienen of je begint er gewoon niet aan en dit kun je als voorwaarden laten opnemen in contract. Zelf denk ik dat intern er gewoon op aan gedrongen is wel in gesprek te gaan over verkoop anders geef je je speler niet vrij voor onderhandelen over contract bij die club.

Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:27
Wees er trots op :/
Vind ik leuk
El Lobo +1170
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:27
Ajax... Bank anno 2012
Vind ik leuk
Hammie +623
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:28
Wat dacht je van 3x CL mislopen á 30 miljoen....

Is 90 miljoen dus 180 miljoen is eigenlijk 90 miljoen.
Vind ik leuk
Reem +82
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:34
Nee, dan zou het 180 + 90 zijn = 270
Vind ik leuk
Hammie +623
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:14
Nee 90 miljoen

Deze heeft hij misgelopen omdat hij een kut elftal had.

Als hij een beter beleid had gehad was het 270 miljoen geweest klopt.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 15:44
Of je had spelers gekocht voor 100m en alsnog niet CL gehaald.

180-100-90 = -10miljoen
Vind ik leuk
Reem +82
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:30
Overmars kan beter spelers kopen rond de 5 Miljoen. Boven de 10 Miljoen blijken meestal miskopen!
Vind ik leuk
Makis +868
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:30
Misschien is voetbal wel niet zijn ding en moet ie de beurs op gaan... oh wacht :)
Vind ik leuk
Reem +82
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:33
Chapeau!
Vind ik leuk
Butsbal +4312
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:33
Toch nog een prijsje voor Ajax dus. Mag Overmars de Gouden Loekie in ontvangst nemen voor beste reclame. Misschien een idee om van al die winstmiljoenen de (natuurlijk onterecht) pissige seizoenkaarthouders ieder € 50,00 terug te storten ? Als je zo diep van achteren genomen wordt tot aan de blindedarm aan toe mag daar wel een vergoeding voor staan. Hou je nog genoeg over om het stadion te kopen. Iedereen blij (buiten Amsterdam).
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:34
Nog even! Dan kunnen we Neymar halen!
Vind ik leuk
Pagan1964 +1795
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:35
Als je dit leest lijkt het bijna raar dat de supporters liever prijzen winnen en mooi voetbal willen zien. En de stelling: Verricht Overmars goed werk voor Ajax kan niet alleen op geld beoordeeld worden. 3 jaar geen prijzen is de andere kant
Vind ik leuk
Foebele +33199
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:38
Mooi hoe iedereen mij aanvalt en wil doen alsof het wel mee valt, Overmars is hartstikke capabel en we zitten puur uit pech en toeval in de huidige situatie...

Hahaha trieste sukkels, er zijn inmiddels 3 basisspelers die exact dezelfde kritiek geuit hebben op de club, maar tuurlijk, ik overdrijf en zit er volledig naast....

#OvermarsOut

Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:41
Nou geweldig
Vind ik leuk
Starkoo +344
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:41
Ja als je wat wil verkopen moet je bij Marc Nettomars zijn, maar wil je wat kopen dan is hij 100% ongeschikt!

Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:44
Marc wint ook altijd met Monopoly
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:46
hij wordt bedankt , Ajax wordt steeds zwakker dankzij zijn beleid
Vind ik leuk
darmianto +7226
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:46
Met 180 mil op de bank inmiddels had Ajax dus niks hoeven verkopen en hadden ze nog niet rood gestaan...
Vind ik leuk
RobZ +0
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:49
Nieuwe transfer in de maak.
Overmars voor 50.000.000 naar ABN-Amro bank als directeur spaarbank.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:49
Wauw en als er in het begin van de afgelopen jaren een goed elftal had gestaan in het begin van het seizoen.
Dan was de winst waarschijnlijk nog iets hoger uitgevallen door de inkomsten van de Champions L.
Dus is er helaas iets verlies geleden.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:49
Hoe zwarter de cijfers des te hoger zijn bonus..
Dus hij zal wel denken:verkopen die handel
Vind ik leuk
Pukstra +626
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:52
Kolere.. de wereld vergaat niet. Goh ajax heeft verloren en gelijk breekt de pleuris uit. En vervolgens is alles k#t en kl#te bij ajax. Stel ze winnen van groningen en gaan toch nog door na winst volgende week op rosenburg is alles weet geweldig en klopt iedereen zich weer op de borst. Valt me op dat ajax supporters bij het minst geringe hun club afzagen. Opvallend daarbij is de snelle fluitconcerten als het even niet loopt
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 15:50
Inderdaad en dat noemt zich dan een supporter. Om voor te schamen... Misschien dan maar overwegen om Feyenoord supporter te worden of PEC Zwolle of Roda, die zijn een stuk trotser op hun club en lopen bij het minste of geringste hun club niet af te zeiken.

Ik zeg weg met die nep-supporters, laten jullie alsjeblieft maar wel je club in de steek.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 18:15
Wat een gelul. Als het ruk is mag je dat zeggen en wie denk jij wel niet wie jij bent om kritische gasten nepsupporter te noemen?
Vind ik leuk
zaterdag 19 augustus 2017 om 02:01
fluitconcerten waren er pas na de 70e minuut daarvoor stond het hele stadion publiek achter Ajax.
Vind ik leuk
Dee79 +1903
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:52
We zijn geen bank, we willen nou eens echte versterkingen gekocht zien worden of weten wat de bedoelingen zijn omtrent het belachelijke hoge eigen vermogen.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:59
Alleen financieel. Sportief heeft hij de club verkracht en vermoord.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 18 augustus 2017 om 12:59]
Vind ik leuk
Cosmo +55
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:00
Ik denk dat Nettomars aan het sparen is om straks Messi te kunnen kopen Xd.
Vind ik leuk
Snuck +475
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:05
Als ze niks kopen hebben ze straks het hoogste budget in de JL!
Vind ik leuk
dhrwobo +8837
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:20
Toe maar. Zet naast hem maar iemand voor de inkomende transfers, dan laat hem maar lekker de uitgaande transfers regelen. Zou misschien wat beter zijn voor 'de topclub van nederland'
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:21
Geld moet rollen marcje ! Uitgeven !
Vind ik leuk
pinkelman +2633
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:22
Het is dat er tegenwoordig maar weinig kwaliteit in de eredivisie te vinden is, zowel bij sub- als top staat middelmaat veelal op het veld zodat je niet heel veel kunt doen, ook met zo'n gigantische dikke beurs als ajax heeft.
Vroeger kocht zo'n Ploegsma en van Raaij gewoon de toppers weg bij hun concurrenten maar dat heeft nu niet meer veel zin en spelers die zich over de grenzen bewijzen komen domweg niet naar Nederland of men moet hier echt iets aan de salarissen gaan doen en dat is niet mogelijk gezien de geringe interesse in de eredivisie.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 18 augustus 2017 om 13:23]
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:26
Qua verkopen fantastisch gedaan, maar ik wou dat het met inkomende transfers wat meer in balans was. Hij loopt steeds achter de feiten aan wat dat betreft en anticipeert niet op tijd.
Friso Dijkstra Emmeloord
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:26
Wanbeleid van overmars en consorten. Al jaar en dag de selectie te laat compleet en nederlands scouting apparaat deugt ook niet. Zo belanden er heel veel spelers vanuit eredivisie clubs in het buitenland, zonder dat een topclub als ajax ze gekocht hebben. Hierdoor mis je inkomsten en goede voetballers. Voorbeelden zat: van dijk, bacuna en chery bij groningen. Van aanholt, Wilfried Bony vitesse, unal twente, Haller Utrecht, wesley hoedt, bas dost heerenveen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het lijkt vaak wel of ze het niet aandurven. Deze spelers zouden minimaal nog 2 jaar in Nederland moeten rijpen voordat ze voor een grote zak geld naar het buitenland kunnen. Ziyech ook zo'n voorbeeld, gelukkig was ie vorig jaar nog niet weggekocht door een buitenlNdse club. Ik hoor Bos nog zeggen; we hebben geen middenvelders nodig. Onder druk van de supporters hebben ze hem toen maar gekocht. En de 1e wedstrijd zelfs rechtsbuiten laten spelen. Overmars en consorten mogen wat mij betreft weg. Ben er klaar mee
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:38
Waarom zorg je ook niet, dat je je selectie ruim van te voren compleet hebt. Je weet in de champions league zijn de centen te verdienen en ook mede door veel centen kom je hogerop. Je doet ervaring op voor je spelers, je krijgt tvgelden. Je spelers worden nog meer waard als je het goed doet. Je weet, dat als je de europa league finale speelt, dat er spelers verkocht gaanworden. Waarom vanaf je wist dat je de finale zou Spelen al zaken zou doen. Je hebt zat geld en moet toch om kwaliteitsinjectie te doen jaarlijks minimaal 2 of 3 spelers kopen. Nee, dat doen we niet.. lekker heel je bank verkoprn ook nog eens. Was een lachertje wat er gister op de bank bij Ajax zat. Voor 90% waren het vorig jaar nog a junioren. Het niet op orde hebben van de selectie voor de belangrijkste wedstrijd van het jaar, gebeurt overigens structureel bij Ajax en is niets nieuws. Dit verwijt ik overmars en co
Vind ik leuk
Sebasje +195
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:45
Oplossing: Marc voor de verkoop en iemand anders voor de inkoop... Wellicht een vrouw, die schijnen er goed te zijn met shoppen...
Vind ik leuk
Jamesco +255
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:45
Sinkgraven voor 7 miljoen, wow!
Vind ik leuk
Hyena +19680
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:47
Hartstikke mooi, maar we zijn toch verdomme geen bank? Dat geld kan mij echt gestolen worden. Je ziet er niks van terug op het veld.
Vind ik leuk
Guust +3696
vrijdag 18 augustus 2017 om 14:06
Als hij zorgt dat er spelers gehaald worden waar je lachend kampioen mee word en standaard CL speelt, wat makkelijk kan met dat geld dan word het alleen maar meer, nu zakken ze steeds verder weg qua leeftijd en vermogen op het veld. Dat zal je straks nog wel eens op gaan breken. CL is voor geen 1 club meer een feit omdat we wegzakken, en hier is Overmars debet aan door het te laat of niet aantrekken van versterking. Al drie jaar geen kampioen en CL inkomsten, nu geen eens EL waarschijnlijk net als PSV, ze moeten zich rot schamen.
Vind ik leuk
JTE +120
vrijdag 18 augustus 2017 om 14:50
Voor de club qua geld (transfers zeker),maar wat het belangrijkste is ,VOOR DE SUPPORTERS NIET),het gaat mij om spelers op het veld en dat is al een paar jaar niet oke als het seizoen begint,gisteren live aanwezig in Arena,was zeer teleurstellend,supporters wachten op versterking,met deze selectie wordt het niks
Vind ik leuk
flipper +864
vrijdag 18 augustus 2017 om 15:14
JTE je hebt het goed verwoord. sta volledig achter jou mening.
Vind ik leuk
Liwwadder +3413
vrijdag 18 augustus 2017 om 15:43
Heb je wat aan..op het veld..not. Echt geldwolven daar...geen cent uitgeven hoor.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 17:44
Mooi alweer een topic voor de boekhouders onder onze amsterdamse vrienden.....doen ze goed dat vp.
Vind ik leuk
wil +512
vrijdag 18 augustus 2017 om 18:35
Overmars en van der Sar maken Ajax kapot.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 22:55

Maar wat moet je met dat geld? Nieuwe spelers zijn niet te koop en geld speelt niet op het veld. Dus wat nu te doen?? Zoals het nu gaat heeft AJAX straks miljoenen op de bank en een jeugdelftal in het veld dat het niet redt in welke competitie dan ook. Geen evenwicht in leeftijd ( jonge en oudere spelers) wie trekt de kar als het tegen zit enz.
Vind ik leuk
zaterdag 19 augustus 2017 om 01:58
ik ben het met je eens dat je ervaring met jeugd moet koppelen maar om te zeggen dat deze selectie te weinig kwaliteit heeft vind ik echt onzin! Ajax heeft vertrouwen nodig zondag winnen van Groningen en de wereld ziet er heel anders uit. dan wint Ajax ook in Noorwegen en gaan we EL spelen en dan komen de aankopen.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Grootverdiener Overmars: winst van 180 (!) miljoen euro op zijn transferbalans