Cocu trots op PSV-collectief: 'Oh, daar staan er twee. Halen we erbij. Huppakee'

Cocu trots op PSV-collectief: 'Oh, daar staan er twee. Halen we erbij. Huppakee'

Gepubliceerd: zondag 20 mei 2018 om 09:29zo 20-05-2018 om 09:29

PSV-trainer Philip Cocu is trots op de ontwikkeling die PSV dit seizoen heeft doorgemaakt. De kampioenstrainer stelt met tevredenheid vast dat zijn spelersgroep is uitgegroeid tot een hecht collectief.

De trainer zag dit vooral terugkomen tijdens het kampioensfeest. "Halen ze elkaar op het podium? Staan ze in een kring te springen? Iedereen heeft spelers met wie hij het goed kan vinden, maar aan dit team zie je de saamhorigheid. Oh, daar staan er nog twee alleen, die gaan we er even bijhalen. Huppakee", vertelt Cocu aan Volkskrant Magazine.

Cocu heeft zo veel mogelijk geprobeerd om dit proces aan te sturen: hij liet de spelers tijdens het ontbijt en de lunch steeds in een andere samenstelling aan tafel zitten. "In het begin zetten ze dan de hakken in het zand. Later vroegen ze zelf: Trainer, je moet nog een keer wisselen (...) Het is goed om eens bij een ander aan tafel te zitten, om een geintje te maken over iets anders dan voetbal."

Later in het seizoen begonnen de spelers steeds meer initiatief te nemen. Daniel Schwaab organiseerde bijvoorbeeld een barbecue, tot grote tevredenheid van Cocu. "De ervaren spelers moeten de afspraken bewaken, steun krijgen van andere kernspelers. Soms heb je geluk dat een of twee spelers dat in zich hebben. (...) Zij steunen elkaar. De rest volgt dan vanzelf."

Lees ook: Geprezen PSV'er over toekomstplannen: 'Er komt een moment dat een club langskomt'

Lees meer over:EredivisiePSV

Poll

Is Cocu de beste trainer van de Eredivisie?

(5436 stemmen)

Plaats een reactie

snibbo +366
zondag 20 mei 2018 om 09:31
Philip held!
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 09:35
Onze held Phillip Cocu!!! Je hebt ons team als Eendracht maakt Macht gemaakt! Motto van onze clubke
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 09:31
Warme club toch daar onder de rivieren.
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 09:34
Ontwikkeling? PSV is nog steeds de meest ziel- en visieloze club van Nederland. De lokale boertjes denken hier waarschijnlijk weer anders over maar ja de blinde liefde voor de club is funest voor de objectiviteit.
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 09:35
En jij bent een fopneus zonder gevoel!!!
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 09:38
Denk aan de bodem Mario!
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 10:45
Die is al krokant
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 12:20
Toch knap dat een club zonder visie met minder geld dan Ajax steeds kampioen word? En ze zelfs zonder ziel met een mindere selectie kampioen worden en dat zonder onze beste spelers uit te fluiten. Ik snap dat het lastig is te beseffen als Ajacied, dat je ook met eendracht en saamhorigheid prijzen pakt. Mijn moeder heeft me altijd geleerd: 'Als je niks positiefs te zeggen hebt, hou dan gewoon je muil', dus 40 fopneuzen ga lekker janken in je Ajax pyama en gal spuwen op een Ajaxforum. Houdoe en bedankt!
Vind ik leuk
Denhaag6 +655
zondag 20 mei 2018 om 09:37
Over objectiviteit gesproken..
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 09:38
Een haatzaaiende amsterdammer
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 09:40
Niet zo overdrijven, een extreem lichte antipathie meer is het niet.
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 09:41
Snap je jaloezie ook wel ventje. Je wou dat het anders was
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 10:07
Raar dat iedereen jullie niets gunt zelfs hopen er dat jullie in de voorronde europa eruit gaan de haat is groot
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 13:31
Een haatzaaiende amsterdammer
Een blauwe smurf
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 09:42
Hahaha, frustratie druipt er vanaf. Meest succesvolle NL club deze eeuw, dus er is inderdaad geen enkele visie... Zal bij jouw club wel beter zijn dan. Mss weer eens tijd om weer van trainer te wisselen daar?
Vind ik leuk
F4irPL4Y +64
zondag 20 mei 2018 om 11:02
Volgens mij is deze eeuw nog maar 18 jaartjes oud maar goed.
Vind ik leuk
Entombed +1265
zondag 20 mei 2018 om 13:11
Daardoor werkt de wiskunde er van ook. Ajax zegt ook dat ze de meest succesvolle Nederlandse club zijn sinds de oprichting van de club. Wanneer je zegt, sinds de invoering van betaald voetbal klopt het ook nog, maar volgens die statistiek staat PSV een stuk dichterbij. 25 voor Ajax, 21 voor PSV. Kortom, het is maar wat je als startpunt neemt.
Vind ik leuk
dezink +1160
zondag 20 mei 2018 om 09:42
Haters zullen er altijd blijven , hoop dat er vandaag flink wat pollen in de lucht hangen met je "ik zeik altijd over PSV" Fopneuzen
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 10:03
Een stadion in Abcoude, huldigingen noodgedwongen moeten laten plaatsvinden op een parkeerplaats ver buiten het centrum, bij slecht weer het dak dicht van het voetbaltheater, veelal lege stoeltjes wanneer het niet goed gaat met Ajax, trainerswisselingen bij de vleet, pesterijen in het management, spelers verbaal bedreigen, euro’s belangrijker dan sportieve prestaties. FopNeusje zet dit alles eens af tegen die Boertjes uit het Zuiden en voetbalclub PSV.
Vind ik leuk
MaximaalAFCA +14382
zondag 20 mei 2018 om 10:49
Hadden ze het stadion anders op de Dam moeten bouwen?
En er zijn 3 huldigingen op die zogenaamde “perkeerplaats” gehouden, terwijl we in totaal 33 titels hebben gepakt, dus dat valt ook wel weer mee.
En bij slecht weer gaat het dak dicht ja, wat is hier mis mee?
We verkopen bij Ajax 42.500 seizoenskaarten, dat zijn er al veel meer dan dat er bij jullie überhaupt in het stadion kunnen (35.000).
En heel tof om over euro’s te praten terwijl PSV noodgedwongen geld moest lenen van de gemeente omdat ze door de sportieve wanprestaties financieel in de problemen waren gekomen.
PSV heeft zn hele bestaan en de behaalde successen te danken aan een lampenfabriek, want zonder al dat geld waren ze waarschijnlijk nooit zo groot geworden. Het valt ook op dat PSV pas ging presteren sinds de invoer van het betaald voetbal, met al dat geld van Philips wisten ze pas echt prijzen te pakken en dan nog durven te praten over “sportieve prestaties”.
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 11:10
De naam PSV betekent niet voor niets Philips Sport Vereniging, dus het is niet vreemd dat Philips een grote invloed heeft gehad op de financiën van PSV en daarmee ook een belangrijke bijdrage had in de successen van PSV, grotendeels van na 1976.
Verder heeft PSV grond verkocht aan de gemeente en deze met een slimme financiële constructie, waarbij zowel gemeente als PSV beter af zijn, terug gehuurd. Wanneer jij een huis of grond in jouw bezit hebt, mag je die ook gewoon verkopen. Dat is het voordeel van het hebben van eigen bezittingen. Dat Ajax haar huldigingen niet meer mag houden in het centrum van Amsterdam ligt vanzelfsprekend aan het wangedrag van een deel van de Ajax-aanhang. Dat Ajax meer seizoenskaarten verkoopt dan PSV is ook niet vreemd omdat Amsterdam 4 tot 5 maal zo groot is dan Eindhoven. Echte Ajacieden zouden de dag heugen dat Ajax van de beurs ging en weer een ECHTE voetbalclub zou zijn in plaats van een beursgenoteerde onderneming. PSV wegzetten als kleine boerenclub, zoals FopNeusje maar ook anderen hier doen, die niets betekent, is zeer primitief. Zeker wanneer men weet dat PSV de laatste 40 jaar meer kampioenschappen wist te behalen dan de grotere clubs Ajax en Feyenoord.
Vind ik leuk
MaximaalAFCA +14382
zondag 20 mei 2018 om 12:40
PSV moet/mag ook niet weg worden gezet als een klein boerenclubje, het is na Ajax gewoon de meest succesvolle club van het land. Dat ze de laatste 40 jaar meer kampioenschappen wisten te behalen kijk ik niet zo naar. Ik kijk niet naar de laatste 10, 20, 30 of 40 jaar dat is namelijk erg selectief. Al heb je het over de laatste 10 jaar is het namelijk Ajax dat het beter doet op dat gebied.
Ik begrijp op zich wel wat die fopneus hiermee bedoeld, misschien brengt hij het alleen op een verkeerde manier. Betekent niet dat ik PSV dan gelijk een kleine boerenclub vind, want het is gewoon een grote Nederlandse topclub die nationaal en internationaal heel erg succesvol is.
Maar op één of andere manier ontbreekt er iets aan die club, iets wat Feyenoord en Ajax bijvoorbeeld wel hebben.
Bij Feyenoord denk ik aan De Kuip, het trouwe legioen, de strijd en de passie.
Bij Ajax denk ik aan de Europese successen, wereldspelers als Johan Cruyff, het totaal voetbal, de grootste/succesvolste club van Nederland en de club uit onze hoofdstad, Amsterdam.
Maar dan komt PSV en dan weet ik niet wat ik daarover moet zeggen, niet lullig bedoeld ofzo, maar datgene wat Feyenoord en Ajax wel hebben kan ik niet terugvinden bij PSV. Ondanks dat ze grote Europese successen hebben behaald en al 24 keer kampioen zijn geworden, mis ik een soort van charme bij die club uit Eindhoven.

Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 13:00
Dat mag jij vinden iedereen mag zijn / haar mening hebben en deze verkondigen hier. Met jouw reactie zoals jij dat hierboven schrijft, heb ik 0,0 moeite en snap ook wel wat jij bedoelt.
Vind ik leuk
Vvgimmurt +518
zondag 20 mei 2018 om 14:07
Charme????? Kijk ff goed iedereen werkt samen bij de club. Samenwerkingsverband is beter zowel bij ajax als feyenoord. Ook de supporters staan altijd achter hun club zowel in goede als slechte tijden!! En hoezo is ajax in die 10 jaar de beste club?? Volgens mij heeft psv nationaal als internationaal gezien toch echt beter gedaan. Op die finale van ajax na dan.
Vind ik leuk
MaximaalAFCA +14382
zondag 20 mei 2018 om 14:55
Daar gaat het
Vind ik leuk
Vvgimmurt +518
zondag 20 mei 2018 om 15:04
Ja daar gaat het inderdaad dat ajax de meeste prijzen heeft dat is een feit. Maar laatste 10 jaar bekeken mag er wel meer respect naar psv toe...
Vind ik leuk
Cappie +7545
zondag 20 mei 2018 om 11:50
PSV heeft zijn behaalde successen te danken aan een lampenfabriek, klopt.
Ajax heeft zijn behaalde successen te danken aan het feit dat ze gevestigd zijn in de hoofdstad en dat er in die stad maar 1 betaald voetbalclub is.
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 10:13
Jij hebt je zegje ook weer even kunnen doen,fijne zondag man,ga vandaag ff lekker naar het strand,beetje uitwaaien ofzo, bezinning,het mislukte jaar verwerken enz.
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 10:22
Vraagje,over welke visie praten we dan,die van Cruijff,vd.Sar of die van Ten Hag,leuke ontwikkeling hoor maar uiteindelijk ( net als mijn PSV ) 4 man eigen jeugd,de rest aankoop.Kluivert en de Ligt( beiden willen weg) Veltman en Donny.Of Zoet, Hendrickx,Bergwijn,Locadia,Brenet, Bergwijn.En de laatste 3 zijn zeker eigen jeugd ( prof geworden bij PSV en op zeer jonge leeftijd overgekomen van andere BVO)dus waar praat je over.
Vind ik leuk
040bovenaan +1940
zondag 20 mei 2018 om 10:27
Heerlijk die frustratie van je.
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 10:46
Sneu mannetje, zat vanmorgen al om 7 uur klaar met zijn mobiel in zijn zweterige handje om zsm te trollen.
Maar wel fijn dat jij zo lekker objectief bent hahahahaha!!
Sukkeltje
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 11:00
Jezus man, vind je dit nu echt leuk om te zeggen? Dit is gewoon triest van je. Aandachtsgeil of gewoon een lul? Rapporteer mij maar jij bent een voor mij een lul.
Vind ik leuk
MeAgain +6856
zondag 20 mei 2018 om 11:31
Je roept wel wat maar kun je het ook onderbouwen?
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 13:29
Fopneus, een aandeelhouder van dat beursgenoteerde bedrijf, die de ziel van een voetbalclub ter discussie stelt, moet niet gekker worden.
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 20:38
psv heeft meer visie dan ajax inplaats van koopclub opleidingsclub worden dat is pas knap ajax zegt altijd dat ze de beste zijn terwijl ze vierjaar niks hebben gewonnen zij hebben geen visie
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 09:36
De BBQ was geslaagd Daniël
Vind ik leuk
MojoRisin +13584
zondag 20 mei 2018 om 09:38
Als ik Cocu was zou ik nu naar een andere club gaan, want dit kunstje flik je niet nog een keer..
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 09:43
Hij heeft net het hele proces voor mekaar. Dit gooit hij zomaar niet weg! Onze Sir Phillip Cocu!!!!
Vind ik leuk
MojoRisin +13584
zondag 20 mei 2018 om 09:45
Vergeet niet dat je afgelopen seizoen ook geen EL hebt gespeeld..
In de ED waren ze ook niet overtuigend, maar de concurrentie liet het ook liggen.. En daarbij, het spel was vaak niet om aan te gluren..
Vind ik leuk
baboushka +1437
zondag 20 mei 2018 om 10:13
Ideaal moment om te stoppen. En een keer wat anders is ook wel weer leuk.
Vind ik leuk
SimonSays +6407
zondag 20 mei 2018 om 10:37
De concurrent heeft ook geen Europees gespeeld. Wanneer PSV en Ajax aankomend seizoen beide Europees spelen verandert er in feite dus niks. Of impliceer jij dat Ajax, met al haar jonkies, beter in staat is om 2 wedstrijden per week te spelen dan PSV? Ik denk dat dit namelijk niet het geval is.
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 09:51
Ach Fopneus, ik snap die lichte antipathie wel een beetje want er is geen club in Nederland die zovaak Ajakkes vernederd heeft, zo ook dit jaar in eigen huis kampioen worden tegen een zielloos voetballende 020, voor de 10de keer kampioen deze eeuw en het is pas 2018!
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 09:56
Over objectief gesproken. Der zijn in heel Nederland alleen maar fans van 1 club die nooit objectief zijn. Hoe kan je van de daken schreeuwen dat je de beste bent als je al 4 jaar niks gewonnen hebt, en in de laatste 32 jaar door PSV voorbij gestreeft bent. Je was ooit de beste, maar vanaf het seizoen 85-86 heeft PSV verreweg de meeste NL kampioenschappen.
Vind ik leuk
Jozef +40968
zondag 20 mei 2018 om 11:05
Onzin.

Sindsdien speelde Ajax zes Europese finales en won er drie. Als PSV daar nou ook eens zijn best voor deed konden we als echte kerels praten....
[Reactie gewijzigd op zondag 20 mei 2018 om 11:10]
Vind ik leuk
deir712 +442
zondag 20 mei 2018 om 10:02
Dat is het verschil tussen het Ajax van Peter Bosz en het Ajax van nu (één jaar later...). En het verschil tussen het PSV voor de Europa League uitschakeling en erna (binnen één jaar).

Al die mensen die zeggen dat een trainer/coach geen invloed heeft op het spel, zijn.... niet echt slimme mensen ;-)
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 10:08
Ajax heeft 1 miljoen supporters en 16 miljoen die hun haten etc.
Vind ik leuk
Jozef +40968
zondag 20 mei 2018 om 11:12
Correctie.

Zeven miljoen aanhangers alleen al in Nederland.
Vind ik leuk
stratumseind +187304
zondag 20 mei 2018 om 10:15
Skon clubke ONS PSV
Vind ik leuk
Jozef +40968
zondag 20 mei 2018 om 11:13
Ik hou niet van deze zelfijperij...
Vind ik leuk
stratumseind +187304
zondag 20 mei 2018 om 11:45
"zelfijperij".... geen idee wat het is maar het klinkt ook niet zo lekker
Vind ik leuk
Jozef +40968
zondag 20 mei 2018 om 11:48
Tja, we aanschouwen wat Brabantse gebruiken en verzinnen daar een zo passend mogelijk woord bij. Maatwerk zeg maar...
Vind ik leuk
stratumseind +187304
zondag 20 mei 2018 om 11:50
aahhh je hebt in je kast de dvd serie Brabants nachten zijn heet liggen zie ik
Vind ik leuk
Jozef +40968
zondag 20 mei 2018 om 11:54
Geen idee.

Zijn jullie niet van het tijdperk video2000 dan?
Vind ik leuk
stratumseind +187304
zondag 20 mei 2018 om 11:55
Nee nu ben je in de war maat , als er iemand regelmatig zijn betamax nog gebruikt zijn jullie het.
De oude Swart wit beelden houden er nog velen van jullie vandaag de dag nog op de been
[Reactie gewijzigd op zondag 20 mei 2018 om 11:57]
Vind ik leuk
Bizzy +22461
zondag 20 mei 2018 om 11:20
Mooie prestatie voor provincie club. Komend seizoend moet Ajax kampioen worden als je ziet voor hoeveel geld er geinvesteerd is in de selectie. Ik vind het prima zo, Psv als underdog
Vind ik leuk
Jozef +40968
zondag 20 mei 2018 om 11:55
Je zal maar onderhond willen zijn.... :-)
Vind ik leuk
Bizzy +22461
zondag 20 mei 2018 om 13:04
Wij kennen onze plaats. Druk ligt bij Ajax.
Vind ik leuk
Jozef +40968
zondag 20 mei 2018 om 13:24
Deueuh. Adel verplicht. Natuurlijk ligt druk bij Ajax, maar als kampioen kun je er niet tussenuit sneaken...
Vind ik leuk
ENSTN-FULB +535
zondag 20 mei 2018 om 11:21
Zonder geluk wordt niemand kampioen.
Maar dit sloeg echt alles.
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 12:17
Toch nog maar weer eens een nieuwe / andere account aangemaakt hier? Was het weer zover? Ik kan het niet meer bijhouden het hoeveelste account dit van jou is hier.
Vind ik leuk
Mauritz +1265
zondag 20 mei 2018 om 11:23
Even nog een keer voor de arrogante kubussen van dat achterbakse clubje...
HELEMAAL NIETS IN Amsterdam!
Vind ik leuk
zondag 20 mei 2018 om 12:47
Grappig hoe supporters vaak afgeven op andere clubs. Dat is toch geen supporten van je eigen club? PSV doet het op dit moment uitstekend in de Eredivisie en lijkt niet bang meer voor de competitie, ook niet voor Ajax. Het is dus zaak voor Ajax om dat gevoel weer bij ze op te wekken door iets aan zichzelf te verbeteren. Prestaties vergelijken is leuk, maar zegt in de wetenschap zo weinig over volgend seizoen. Die ene geile zomeravond in Roemenië met Catarina in 2013 haal je er toch ook niet bij als je ziet dat je overbuurman deze zomer een beter mokkel heeft gescoord dan jij?
Vind ik leuk
Bullet +3261
zondag 20 mei 2018 om 20:28
Jee, wat een nieuws. Schwaab unne barbecue ja? Moi man!
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws