FIFA pleit schuldig: "Dat mag niet, maar ja, dat is des mensen"
Onder druk van de afdeling marketing heeft de FIFA enkele jaren geleden besloten om de WK's van 2018 en 2022 samen te 'verkopen'. Dat vertelt Michael d'Hooghe, lid van het hoofdbestuur van de wereldvoetbalbond, zaterdag in het Algemeen Dagblad.
D'Hooghe is één van de mensen die geinterviewd is in het kader van het onderzoek naar corruptie van de heer Garcia. De Belg verwacht echter niet dat die zaak de FIFA kan laten ontploffen. "Ik denk van niet. Wie heeft wat allemaal gezegd?", begint D'Hooghe. "Ik heb gezegd tegen Garcia dat we fout zijn geweest, en dan pleit ik schuldig, dat we die twee wereldbekers samen hebben gevoegd, onder druk van de marketingboys van de FIFA."
'Als je die WK's samen verkoopt, is het veel profijtelijker', kreeg men te horen. Een bewijs dat het bij de FIFA inderdaad bijna alleen om geld draait. "Dat hebben ze op allerlei manieren aan ons laten weten. Dat is fout geweest. Ook verkeerd ingeschat door marketing. Zij dachten namelijk te weten dat '18 naar Rusland zou gaan en '22 naar de Verenigde Staten. Qatar kwam als een volslagen verrassing voor velen. Marketing was ontgoocheld. In Amerika was er commercieel veel meer te winnen dan in Qatar."
"Wij zijn fout geweest. Ten eerste omdat je in 2010 niet moet gaan bepalen waar er een WK voetbal is in 2022. Dat is voor andere mensen onder misschien wel heel andere omstandigheden. Ten tweede, als je werkt met twee, zet je de deur open voor wat men noemt collusies. Ik stem voor jou, jij voor mij. Dat mag niet, maar ja, dat is des mensen", aldus D'Hooghe.