'Ajax slaat toe in Alkmaar en geeft hoofd scouting van AZ belangrijke rol'

'Ajax slaat toe in Alkmaar en geeft hoofd scouting van AZ belangrijke rol'

zondag 6 mei 2018 om 15:25

Ajax gaat zich versterken met de hoofd scouting van AZ. Dat meldt het Algemeen Dagblad. Michel Doesburg gaat aan de slag in de scoutingstaf van de Amsterdammers.

Doesburg, een voormalige rechtsback van onder meer sc Heerenveen, PEC Zwolle en AZ, beëindigde in 2003 zijn actieve loopbaan en ging aan de slag in Alkmaar, waar hij diverse functies bekleedde. De laatste jaren was hij in Alkmaar hoofd van de scouting. Het AD schrijft dat Doesburg bij Ajax ook een belangrijke rol in de scouting gaat vervullen.

Het is niet de eerste keer dat Ajax een belangrijke scout weghaalt bij een andere Eredivisie-club. Ruim twee jaar geleden kwam Henk Veldmate over van FC Groningen. Sindsdien is Ajax een stuk actiever op de Zuid-Amerikaanse markt. De laatste jaren kwamen onder meer David Neres, Davinson Sanchez, Mateo Cassierra en Luis Orejuela naar Amsterdam.

Plaats een reactie

mike.az +416
zondag 6 mei 2018 om 15:29
Die zal al zn lijstjes wel meenemen en weg is de top jeugdopleiding van az
Vind ik leuk
Thilo +1277
zondag 6 mei 2018 om 15:29
Ken deze man niet, was ie zo belangrijk voor AZ dan?
Vind ik leuk
Ryanaz +1126
zondag 6 mei 2018 om 15:32
Hij was de opvolger van Huiberts maar er staan meer mensen achter de scouting van AZ. Het zal niet heel erg zijn maar lekker is het niet haha
Vind ik leuk
Bossie020 +3230
zondag 6 mei 2018 om 15:32
Dat zal wel loslopen. Doesburg heeft een concurrentiebeding in zijn contract staan.
[Reactie gewijzigd op maandag 7 mei 2018 om 09:20]
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 15:35
Blijkbaar Thilo.
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 16:02
Hij is mede verantwoordelijk van de scouting van Az
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 15:30
Gelukkig liggen alle grote talenten lang vast.
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 23:07
Helaas niet dus.
Vind ik leuk
Voebtal +2010
zondag 6 mei 2018 om 16:06
Tsjah deze man voegt volgens mij helemaal niets toe.
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 18:30
En dan kan Ajax weer roepen dat ze de beste jeugdopleiding hebben.
Ze kopen geen Nederlandse middelmaat meer. Nu beroven ze alle clubs van het talent. Het Chelsea en City van Nederland.
Vind ik leuk
maandag 7 mei 2018 om 10:43
zo is het de beste van Nederland is Ajax!
Vind ik leuk
maandag 7 mei 2018 om 12:45
Heb jij de laatste jaren onder een steen gelegen? Ajax is de rijkste maar zelfs daarmee al 4 jaar niet de beste.
De feiten liegen niet.
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 23:06
Ze zijn nu allang aan het contracteren dus.
Vind ik leuk
Ryanaz +1126
maandag 7 mei 2018 om 01:09
Huiberts zelf ging onlangs het gerucht dat hij naar PSV zou gaan. Daar zou hij dan de opvolger worden van Marcel Brands, voor wie Everton belangstelling heeft. Maar Huiberts drukt dat gerucht de kop in. ,,Ik blijf bij AZ, dat is zeker. Ik snap best dat er namen genoemd worden, maar ik ga niet naar PSV, ik blijf bij AZ.’’

Ook voor andere mensen uit de staf van AZ is belangstelling van andere clubs. Zo wil Feyenoord graag Denny Landzaat (assistent-trainer Jong AZ) inlijven als assistent voor hoofdtrainer Giovanni van Bronckhorst, terwijl Ajax graag hoofdscout Michel Doesburg van AZ wil overnemen. In beide gevallen is het volgens Huiberts maar de vraag of het tot een vertrek komt. ,,Denny Landzaat heeft bij ons een contract en we hebben de afspraak dat hij volgend seizoen assistent van John van den Brom wordt. En Michel Doesburg heeft in zijn contract een concurrentiebeding staan. Dus die kan niet zomaar naar Ajax.’’

Doesburg mag niet weg ivm concurrentiebeding etc
Vind ik leuk
Ryanaz +1126
zondag 6 mei 2018 om 15:30
Tja als je hetzelf niet kan dan maar wegkapen
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 15:32
Lachwekkend want een talent als De Ligt zullen jullie nooit opleiden.
Vind ik leuk
Ryanaz +1126
zondag 6 mei 2018 om 15:32
Nee beter zelfs ;)
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 15:37
Hoe oud is zij, twee?
Vind ik leuk
_Mark +748
zondag 6 mei 2018 om 15:36
Dat talent van jullie maakte net weer eens een fout.
Vind ik leuk
yuuup +8021
zondag 6 mei 2018 om 15:53
Heb Ramos of Kompany ook verschrikkelijk zien blunderen. Hoe meer het opvalt.....
Vind ik leuk
Stranger +3501
zondag 6 mei 2018 om 15:50
Maakte weer een prachtig goal dat talent.
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 16:03
Ja en dan kan hij er gelijk niks meer van natuurlijk, haha wat een volk hier.
Vind ik leuk
Stranger +3501
zondag 6 mei 2018 om 16:09
Als je me een beetje volgt dan kun je weten dat ik altijd mijn twijfels over de Ligt heb gehad.

Dan kun je ook weten dat ik over het algemeen vind dat alle talenten veel te snel als wereldtoppers bestempeld worden.

En dan kun je misschien hier in Nederland een aardig balletje mee trappen ,dat wil nog niet zeggen dat je dat in een sterke competitie ook kunt.

En voordat je me bestempeld als Ajax hater vorig jaar vond ik Klaassen een van de sterkste middenvelders van Nederland. Ik dacht dat hij de juiste keus maakte Engeland ,Everton maar ook hij bolwerkt het niet!
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 16:23
Donder op. De Ligt is een mega talent die het gaat maken.
[Reactie gewijzigd op zondag 6 mei 2018 om 16:24]
Vind ik leuk
Stranger +3501
zondag 6 mei 2018 om 17:22
We zullen zien!
Maar van je argumenten ben ik niet onder de indruk;-)
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 16:24
Zeker lachwekkend is het zeker dat amsterdam constant moeten shoppen in Alkmaar.. misschien kunnen ze in amsterddam leren hoe ze HET doen in Alkmaar.
Vind ik leuk
maandag 7 mei 2018 om 12:15
@ companen.. Dan zitten ze toch gewoon weer naar hun eigen formule te kijken?!
Vind ik leuk
pos +7266
zondag 6 mei 2018 om 17:18
Hehe alsof zoiets met opleiden te maken heeft.
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 17:31
Klopt toch wat hij zegt? Doesburg is toch geen hoofd opleidingen? Iets met appels en peren. Eerst van der zee, toen veldmate en nu doesburg. Niks mis mee trouwens, want wat je niet hebt moet je halen en als rijkste club van Nederland heb je daar ook de middelen voor.
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 21:38
Ja wat een talent he die de ligt lekker in je eigen goal scoren dat is pas lachwekkend haha
Vind ik leuk
Jur74 +6062
zondag 6 mei 2018 om 22:42
Hahaha, wanneer was het laatste talent voor de ligt?
Vind ik leuk
koppig +396
zondag 6 mei 2018 om 22:46
nee omdat bij AZ de spelers nog gezien worden als mensen en niet als handelswaar
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 23:45
Correct onze standaard zal beter worden, ik ga geen namen meer zeggen tot ze vaststaan.
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 15:34
Dat hou je niet tegen als zo iemand zelf ook wil.
Vind ik leuk
yuuup +8021
zondag 6 mei 2018 om 15:51
Az heeft er ook mensen voor, dus die kunnen het ook niet zelf.
Vind ik leuk
maandag 7 mei 2018 om 00:07
Leeg loop bij az 1 naar Feyenoord een ander naar Ajax.
Vind ik leuk
Ryanaz +1126
maandag 7 mei 2018 om 00:57
Landzaat gaat nog niet weg hoor ;) en zat bij jong AZ.
Vind ik leuk
Doe dan! +7148
maandag 7 mei 2018 om 02:19
Ooit hebben jullie hem ook ergens vandaan gehaald, weet je nog? Geldde toen het zelfde?

Ajax heeft bovendien al veruit de beste opleiding, veel beter dan die van jullie, veel grotere talenten. Logisch dat deze man ook naar Ajax wil.
Vind ik leuk
Ajacied_8 +5758
zondag 6 mei 2018 om 15:31
Nou, hier wordt ik toch weer een beetje vrolijker van. Eindelijk iets positiefs aan het beleid van Ajax.
Als je de spelers niet weg kunt halen, dan maar de scouts.
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 15:33
Wat je niet hebt, kun je kopen.
Gezien de successen die AZ geboekt heeft, daar zal deze man ongetwijfeld zijn bijdrage aan geleverd hebben, snap ik dat Ajax deze man aantrekt. Voor hem ook een mooie stap vooruit. Want hoe je het ook wendt of keert, Ajax blijft het hoogst haalbare in Nederland.
[Reactie gewijzigd op zondag 6 mei 2018 om 15:33]
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 15:41
Welke successen?
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 15:42
Nou 3e worden bijvoorbeeld? Elk jaar een beter team neerzetten?
Buiten de top 3 om moet je gewoon blij zijn met de kleine dingen:p
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 15:46
Het beste spel van de Eredivisie dit seizoen? Het enige wat AZ dit jaar van de top scheidt zijn de wedstrijden tegen de traditionele topdrie, en dat is onderhand vooral iets wat tussen de oren zit.
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 23:56
Dat heeft ook met de breedte van de selecties te maken, de leeftijden en ervaringen dus. En een alles of niets duel dan.
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 21:11
Beste veld.. beste jeugdopleiding..goed presteren in Europa.. top3 aanvallen.. goede spelers begeleiden en met dikke winst doorverkopen.. topscoorder produceren.. goede beleidsvoering.. moet ik doorgaan?
Vind ik leuk
Voebtal +2010
zondag 6 mei 2018 om 16:08
Welke successen??
Vind ik leuk
Ryanaz +1126
maandag 7 mei 2018 om 01:00
Hij was de opvolger van Huiberts als hoofscout. Maar bij AZ werkt de scouting net iets anders. Daar gaat het hele scoutingsteam elkaar spelers bekijken op verschillende en als die rapporten positief zijn gaat Huiberts zelf kijken. Voor de rest heeft Doesburg geen zware stem in het scouting proces maar meer managementrol
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 15:33
Jammer voor AZ, dat is natuurlijk de prijs van succes. Hopelijk kunnen ze hem goed vervangen. Er zullen de komende zomer de nodige spelers vertrekken en die zullen vervangen moeten worden
Vind ik leuk
2cents +45711
zondag 6 mei 2018 om 15:34
Kan die stadionspeaker niet gekocht worden? Retteketetteketet, Retteketetteketet
Vind ik leuk
Ryanaz +1126
zondag 6 mei 2018 om 15:38
Is niet de stadionspeaker die dat doet maar een opname van voormalig publiekslieveling Grétar Steinsson
Vind ik leuk
2cents +45711
zondag 6 mei 2018 om 15:40
Worden jullie daar niet knettergek van?
Vind ik leuk
Ryanaz +1126
zondag 6 mei 2018 om 15:49
Nope is een legende onder de supporters. Iedere club heeft wel iets wat andere denken wtf
Vind ik leuk
pinkelman +3657
zondag 6 mei 2018 om 16:53
Altijd gedacht dat dit Louis was.
Vind ik leuk
Ryanaz +1126
zondag 6 mei 2018 om 16:57
https://youtu.be/DDrZTBFPe5Q

Kijk maar naar dit filmpje ;)
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 15:36
Wie wil er nu bij die politieke partij werken?
Vind ik leuk
Sanuk +1705
zondag 6 mei 2018 om 15:38
Eigen jeugd?
Vind ik leuk
Sanuk +1705
zondag 6 mei 2018 om 15:39
If you win nothing, buy everything.
Vind ik leuk
Ajacied_8 +5758
zondag 6 mei 2018 om 15:42
Mooie uitspraak zeg. Helaas maar al te waar.
Vind ik leuk
Dorzon +3687
zondag 6 mei 2018 om 15:43
Koopclub
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 15:45
Dat stukje over veldmate klopt niet hij verklaarde zelf net als Marc dat sanchez, Cassiera voor zijn tijd al waren gescout en nerres was hij op het einde pas bij betrokken! Hans is hier voor verantwoordelijk en ook een slachtoffer van deze drama directie! Van de tallenten tot scouting van onze toppers nu zijn deze directie en scouting niet verantwoordenlijk geweest..
Vind ik leuk
Bennie498 +1294
zondag 6 mei 2018 om 15:47
Tegen alles in wat ene JC voor ogen had. Ze raken meer en meer in paniek.
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 16:04
Prima actie van Ajax
Vind ik leuk
Farmer +8410
zondag 6 mei 2018 om 16:22
Ajx met hun kut-Ajax beleid: Omdat ze zelf te slecht zijn om goede mensen op te leiden of aan te stellen, moeten ze deze dus bij de andere Eredivisieclubs opkopen.

Zo naderhand beginnen de clubkleuren van Ajax wel een beetje een andere betekenis te krijgen.
Dat witte vlak staat voor de initiatiefloze houding, waar de rode baan de zgn 'bloedzuiger-mentaliteit' vertegenwoordigd.
Vind ik leuk
#Keizerout +17404
zondag 6 mei 2018 om 16:44
Geldt dat dan ook voor PSV met Brands en Gerbrands en Feyenoord met Van Geel en nu Landzaat?
Vind ik leuk
Farmer +8410
zondag 6 mei 2018 om 17:34
Die conclusie kun je idd wel stellen ja.
PSV is nog kampioen geworden, maar vraag niet hoe.

Het feit dat ADO de no2 van de Topscorerstlijst levert, dit seizoen, en de No 1 en 3 beiden bij AZ spelen: Lozano van 'de kersverse Landskampioen PSV' komt pas op P4 eens om de bocht hobbelen..

Dat zijn toch droevige statistieken?

De traditionele Top 3 zouden elk toch minstens 1 spits moetenn hebben die dr gewoon 20+ in legt.

Kijk naar dat lijstje bv op Teletekst... Neres van Ajax: 14 goals?
Huntelaar: 13 goals...
Sorry, maar die cijfers horen DUBBEL te zijn, Neres met 28 en Huntelaar me 26....
Lozano, 'topscorer vd Kampioen'.. Ja, die hoort er toch gewoon een stuk of DERTIG oid op zn naam te hebben dit seizoen?

Maar ik vind juist dít stukje, weer érg getuigen van té voorzichtig beleid.

Niet zélf ergens mee komen, niet slim ergens een zwaargewicht uit het buiteland losgeweekt, nee.. wéér de goedkoopste oplossing uit de eigen achtertuin-vijver...

De Nederlandse competitie wordt alleen maar zwákker door dit soort'bloedzuiger-acties' van Ajax, PSV, en Feyenoord.

Die top 3 lijkt, op de korte termijn iets sterker te worden, maar op de lange termijn spelen ze tegen steeds minder potentiele tegenstanders.
Die trend houdt nu al een jaartje of 25 stand: Wat is dr nog van de Eredivisie over? Wat voor weerstand bieden zelfs clubs als AZ of Utrecht aan de top-3(Utrecht wil dan nog wel, maar AZ schijnt een bepaald syndroom te hebben)..De rest vd teams hebben 99/100x een verlies ingecalculeerd.

En met dát als basis hoopt WIE ooit nog eens in de CL mee te kunnen doen?.....
gaat em niet worden zo..
Vind ik leuk
#Keizerout +17404
zondag 6 mei 2018 om 18:29
Ik ben het met je eens.
Ik vond alleen dat je je onterecht alleen richtte op Ajax.
Ik ben het met je eens dat je de competitie niet moet verzwakken. Aan de andere kant denk ik dat iemand als Veldmate bij Ajax misschien meer betekent voor de eredivisie dan bij Groningen.
Bij Ajax kan hij grotere vissen scouten. Al is er ook wat voor te zeggen dat je ook de competitie verzwakt.
Aan de andere kant vind ik het ook niet vreemd dat mensen ambitie hebben en als ze er aan toe zijn de stap omhoog zetten. Als ze die kans in Nederland niet krijgen kunnen ze dan voor een buitenlandse club interessant zijn. (Gerbrands of Brands had ook de stap naar een buitenlandse club kunnen maken, of Veldmate. Beukenkamp en volgens mij Fühler van Groningen deden dat ook. Die ben je dan als eredivisie helemaal kwijt. )
Feyenoord verzwakte AZ en Heerenveen met Haps en Larsson, maar behield ze voor de eredivisie. Dat is toch ook zo?

Wat me opvalt is dat AZ als een van de weinige clubs de zaken steeds weer goed voor elkaar heeft. Scouting en jeugdopleiding zijn top, verkoop van spelers is ook top. Brands werd vervangen door Stewart en die door Huiberts. Steeds een goede keuze. Gebrands werd vervangen door Eenhoorn. Bleek ook goed.
Ik denk dat iedereen in Nederland van AZ kan leren. En dat het niet perse een probleem is als mensen van AZ zich verspreiden over het land. Bij de topclubs worden al jaren aardig wat miskopen gedaan. Bij AZ zeer weinig. Als de topclubs daar van kunnen leren helpt dat ons denk ik.

En ik vind het jammer dat de KNVB geen AZ mensen heeft aangesteld. Die lijken me beter dan Gudde en Hoogma.

Dat het niveau van de eredivisie zo daalt is in mijn ogen in eerste instantie een financieel probleem. En in tweede instantie een gebrek aan efficientie om dat tekort aan geld te compenseren.
Als Ajax efficienter wordt door deze transfer lijkt dat me goed voor de eredivisie.
Vind ik leuk
Farmer +8410
zondag 6 mei 2018 om 19:03
Ik vind juist ná Veldmate, dit juist een terechte trap tegen het beleidsbeen van Ajax. Waar zijn al die contacten en dat zgn netwerk etc nu allemaal goed voor? Elke keer als het er op aankomt, gaat Ajax, wéér noodgedwongen in de eigen achteruin lopen vissen.

Ik ben het niet met je eens dat een Veldmate meer betekenen kan voor Ajax, dan voor Groningen.
"Relatief gezien" heeft hij meer middelen tot zijn beschikking ja, maar "cumultatief gezien" is hij toch belangrijker bij Groningen.
Zijn vertrek hier, is nog altijd te merken en te zien, waar zijn aanstelling in Amsterdam vooral gemaskeerd wordt achter een raar financieel beleidje; Veldmate zal tig a4-tjes vol namen hebben, maar wat heeft dat voor nut als Ajax er hooguit 1 of 2 aantrekt?

Bij Groningen wist Veldmate bv, minstens 3 van zulke spelers te halen, toendestijds.

Ajax is groot genoeg om dít soort zakenmensen met voetbalverstand, elders weg te plukken, dan télkens maar weer die eigen achtertuin.

Als k het in cijfers moet zeggen; Hier wordt Ajax ongeveer 5% sterker van, maar AZ 30% zwakker: Rendement; -25% van een van de betere Eredivisieclubs: Slechte zaak!
Vind ik leuk
#Keizerout +17404
zondag 6 mei 2018 om 19:35
Ik vind ook dat het scoutingsbeleid van Ajax, maar ook PSV en Feyenoord in de afgelopen jaren (al heel lang eigenlijk, Ajax heeft na Beenhakker jarenlang heel weinig succes gehad qua aankopen en dat zou niet mogen)
Die contacten bij topclubs heb je niet perse veel aan. Kijk naar wie succesvol zijn, Veldmate, Brands, Stewart, Huiberts, Hoogma ook wel of nu Doesburg. Dat zijn geen mensen met een grootse carrière en bijbehorend netwerk.
Ik denk dat dit soort transfers inderdaad aantonen dat dat netwerk van Ajax beperkt is. Alleen is dit misschien wel de manier om het uit te bouwen.
(Overigens hoeven die mensen dus helemaal niet uit het buitenland te komen, AZ schuift gewoon Nederlanders door, En halve Nederlander Stewart :p)
Maar met goede nationale mensen kun je je netwerk denk ik beter uitbreiden.

Dat zijn vertrek bij Groningen merkbaar is ben ik met je eens. Aan de andere kant denk ik dat als iemand toe is aan die stap we beter af zijn als hij die in Nederland zet.
Dat van Beukenkamp (Manchester United) en Fuhler (Udinese) klopt toch?
Die moesten net als Veldmate vervangen worden en zijn we nu kwijt.

Je zegt dat Ajax ze ook ergens anders vandaan kan halen, maar ik denk dat hun netwerk daar misschien toch te beperkt voor is.

De percentages ben ik het niet mee eens.
De 5 en 30 komen op mij vrij willekeurig over, en daarnaast heeft ook Doesburg bij Ajax meer geld tot zijn beschikking en is zijn invloed op de eredivisie dan weer hoger.

Al denk ik dat Ajax beter bij AZ af kan kijken hoe ze mensen intern opleiden. Dat lijkt me zinvoller dan steeds mensen pikken.

Ook zou ik het leuk vinden als clubs qua scouting zouden samenwerken om het Nederlandse voetbal te dienen.
Een Ajaxscout komt ongetwijfeld genoeg spelers tegen die bij Ajax tekort zouden komen, maar een toevoeging zouden zijn voor een andere eredivisieclub. (En Groningen voor clubs die daar onderstaan)
Vind ik leuk
Farmer +8410
zondag 6 mei 2018 om 21:43
Ook de scouting vd Top-3 is zwáár ingekakt inderdaad. Maar dat heeft meerdere redenen. Ik noem ku(ns)tgras als één reden, geld is een tweede reden, en het steeds verder afglijden van Nederlandse clubs tov Europa, is een derde. Al hangen de 2e en derde natuurlijk onlosmakelijk met elkaar samen.

De intrede van Jeugdteams in de JL vind ik ook een doods-steek voor de ontwikkeling van voetballers. HEt lijkt leuk, voor Ajax, en PSV's jeug, die hun teams daar lekker vetmesten, maar het is een schunnige middenvinger naar ALLE Jupilerleague-clubs die met de nodige moeite, hun historie, en trots proberen te vertegenwoordigen, natuurlijk.

Denk aan een De Graafschap, of nu(gepromoveerde)Fortuna(waren 2e's he? Ok hebben ze maling aan, maaR Fortuna had toch gewoon de Kampioen moeten zijn hier? En niet JONG AJAX...gatverdarrie man...Ja, léuk voor die jonkies hoor, maar die jonkies moeten lekker kampioen worden van de Jeugd-divisie! Zijn ze daar te GOED voor? Dan moeten die jonkies eerder doorverhuurd worden áán clubs als de Graafschap of Fortuna. of... nou, noem dr nog es een paar: Sparta, Ado, Groningen, Utrecht.....

Maar nee, déze opzet zorgt er voor dat spelers(cassiéra? - ring a bell? - ) gewoon daar in dat nest blijven zitten.

En ja, natuurlijk, die 5 en 30 is overdreven :P maar je snapt mn punt wel. Ajax had er beter aan gedaan een búitenlandse hoofdscout aan te trekken. Wat zien ze in Alkmaar op de tribunes, wat ze 50 kilometer verderop níet kunnen zien in de JC-Arena?

Dat snap ik niet bv... :P

En ja, dat laatste punt van je, over scouting, Lees mn stukje over Jeugdteams in de JL , als je dát begrijpt, snap je precies waarom jouw idee nu gewoon NIET zal werken, zolang die (corrupterende) Jeugdteams altijd maar in die JL blijven. Geen scout zal dan bv een Cambuur of MVV adviseren over Jong PSV of Jong Ajax. NB in die teams draait het goed, en doen ze mee voor 'de titel'(spek en bonen..), Bij een iets hoger team, bv Sparta, of Roda, Fortuna, zal het moeizaam gaan, en moet men ploeteren tegen degradatie bv...

En toch léren jonge spelers, veel meer van dat laatste...

Niet alleen qua voetbal, ook qua persoonlijkheid.
Vind ik leuk
#Keizerout +17404
zondag 6 mei 2018 om 22:16
Ik zou je willen vragen om op transfermarkt.nl de transfers van Ajax van pakweg de laatste tien of twintig jaar te bekijken. Sommige spelers zullen onhaalbaar zijn, maar die lijst miskopen is niet te onderbouwen met de dingen die jij noemt:
tussen 2000 en 2003 onder Beenhakker: Galasek, Pasanen, Bergdolmo, Zlatan, Mido, Maxwell, Trabelsi, Van Damme, Pienaar. Lijkt mij een goed rijtje.
Dan daarna gaat het ineens bergafwaarts: Sonck, Soetaers, Anastasiou, Escudé, Grygera ging nog, jaar later, Rosales, Charisteas, jaar later, Rosenberg, Lindenbergh, Juanfran, eerste goede aankoop in een paar jaren: Huntelaar.
06/07 Stam, Ogararu, Pérez, Leonardo, Roger Garcia.
Ik bedoel, prima dat je er als scout een keertje naast zit, maar als Huntelaar de enige is die je kan vinden, en die vind je nadat hij elke wedstrijd scoort in de eredivisie dan had ik dat werk ook kunnen doen.
Als ik dan die lijst van Beenhakker vlak daarvoor zie lijkt het probleem me niet dat spelers niet willen. Ze zijn vrijwel allemaal mislukt. Dat is gewoon slecht gescout.
Overigens gaat het pas sinds Overmars weer met stapjes vooruit. Nog steeds veel miskopen, maar hij gokte denk ik vaak, omdat hij kleine bedragen uit mocht geven. (Milik, Younes, Duarte, Orejuela, het kost allemaal weinig en soms is het mis en soms is het raak)

Ben ik het volledig mee eens. Al zou ik graag het probleem nog een paar jaren eerder leggen. Voor de beloftecompetitie had je de reservecompetitie. Het verschil is dat je voor de beloftecompetitie 16 contractspelers tot 23 moest hebben. Dit betekende dat veel clubs jeugdspelers langer vasthielden om in een zinloze competitie te spelen. Die spelers gingen dan niet naar jupiler league clubs, ontwikkelden zich minder snel en als ze naar een jupiler league club waren gegaan hadden ze daar het niveau kunnen verhogen, en die club geld op kunnen leveren bij een transfer.
Dat verlaagde structureel het niveau. En sommige clubs hebben zelfs hun belofteteam opgeheven, omdat ze het niet konden betalen.
Hoe het zich verder heeft ontwikkeld, nu in de jupiler, (en ook tweede divisie) is belachelijk.
Jij noemt verhuren, maar geen contractverlenging en ergens anders tekenen lijkt mij in veel gevallen nog waarschijnlijker. (Leemans, Leon Bergsma, allemaal spelers die clubs geld op hadden kunnen leveren.)
Van Vlerken van PSV had ook best bij Oss of Helmond kunnen voetballen. Of RKC.
Daardoor blijven spelers inderdaad te lang bij hun club of in de jupiler league hangen.

Ja, maar ik denk dat Ajax daar het netwerk niet voor heeft. Misschien moeten ze Beenhakker bellen. Die kent mensen. Ik ben het met je eens dat het armoe is dat ze geen buitenlandse scouts halen, maar die kennen ze kennelijk niet.
En in Alkmaar zijn ze denk ik goed in het herkennen van kwaliteit. Je hoeft geen grote naam te zijn om daar promotie te maken. Brands, Stewart, Huiberts, Doesburg, Haar, Slot. Koen Stam gaat Jong AZ doen. De overeenkomst lijkt dat ze allemaal niet op naam worden gekozen.
AZ nam laatst de keeperstrainer van AFC over. Die had zich daar omhooggewerkt en gaat nu AZ jeugd doen.

Nee, klopt, maar als clubs zouden overleggen en beseffen dat ze toch soort van samen moeten werken om het buitenland aan te kunnen, zou dat wel een optie zijn. Veldmate heeft niks aan iemand die het eerste van Ajax waarschijnlijk niet gaat halen. Cambuur wel. Geef die naam door en spreek af dat je 5% van de winst krijgt ofzo.

Dat ben ik met je eens. Sowieso is het hogere niveau goed voor je.
Vind ik leuk
#Keizerout +17404
maandag 7 mei 2018 om 10:28
Leeroy Echteld van AZ naar PSG.
Is dat dan beter voor het Nederlandse voetbal? :p
Vind ik leuk
pinkelman +3657
zondag 6 mei 2018 om 16:51
AZ gaat wel door met groeien, vandaag weer lekker het supertalent Boadu zijn minuten kunnen maken na zijn zware blessure en Nederlands hoop Stengs komt er ook weer aan. Ajax kan en mag kopen met hun geld maar de groei in Alkmaar zal er niet mee stoppen.
[Reactie gewijzigd op zondag 6 mei 2018 om 16:52]
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 16:55
Dacht dat die neusjes het zelf alkemaal hadden uitgevonden. Niet dus.
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 17:16
Gaan we weer.! Nu nog wat spelers gek maken
en AZ is weer de leverancier voor de komende jaren.
Vind ik leuk
Busk +1195
zondag 6 mei 2018 om 17:18
Stap maar in die slangenkuil Doesburg.
Daar loop met e.o.a functie als Alice in Wonderland rond, zonder ook maar iets te bewerkstelligen.
Vind ik leuk
pos +7266
zondag 6 mei 2018 om 17:23
Best wel een giller als je zelfs dit soort mensen niet zelf in je club hebt. En dat geldt dan voor Ajax met zijn enorme verleden aan topvoetballers. Genant gewoon.
Vind ik leuk
rpaulp50 +6799
zondag 6 mei 2018 om 19:35
Daar moet het naar toe bij Ajax; scouting, scouting, scouting als de motor achter het succes, de uitstekende jeugdopleiding gebruiken voor eigen talent maar vooral voor nieuw jong jeugdig talent "van buiten" waar dan ook ter wereld.
Daar ligt de enige kans op overleven en succes, zowel sportief als financieel.
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 21:07
De traditionele hebben toch wel gemerkt dat er iets moet gebeuren.. scouting weggekocht, trainers weggekocht.. jeugdspelers waar aan getrokken word.. zouden ze nerveus worden??
Vind ik leuk
zondag 6 mei 2018 om 21:14
Goede verhalen over hem gehoord, ze hebben stappen gemaakt in de scouting en met deze stap erbij gaan ze weer vooruit. Alleen de jeugdopleiding hadden ze echt jonk moeten behouden..
Vind ik leuk
Jur74 +6062
zondag 6 mei 2018 om 22:47
De zo geroemde opleiding moet het hebben van scouts van buitenaf, maar als je je bek open trekt of niet mee loopt zoals er geëist wordt ( jonk) kan je opdonderen.
[Reactie gewijzigd op zondag 6 mei 2018 om 22:48]
Vind ik leuk
maandag 7 mei 2018 om 03:39
Doesburg is een praten, ze zullen enkel zijn lijstjes willen hebben en netwerk om hem vervolgens weer binnen 1 jaar de deur uit te werken!
Vind ik leuk
maandag 7 mei 2018 om 09:37
hallo Als AZ verstandig is? dan halen ze Schip van PEC hij is beter dan Brommetje. mvg ritje
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

'Ajax slaat toe in Alkmaar en geeft hoofd scouting van AZ belangrijke rol'