'Soap rond Dost duurt voort: ontslagbrief van week geleden nog onbeantwoord'

    'Soap rond Dost duurt voort: ontslagbrief van week geleden nog onbeantwoord'

    Sporting Portugal heeft nog altijd geen officiële reactie gegeven op de ontslagbrief van Bas Dost. Ook is er nog geen juridische procedure opgestart door de club.

    Dat meldt NOS, dat in de berichtgeving stelt dat een bron rond de aanvaller de authenticiteit van de brief heeft bevestigd. In de ontslagbrief van 36 pagina's verklaart Dost onder meer dat bij hem een posttraumatische-stressstoornis (PTSS) is vastgesteld nadat zo'n veertig hooligans het trainingscomplex van Sporting bestormden en enkele spelers van Sporting mishandelden. Dost raakte daarbij gewond aan zijn hoofd.

    In de brief onthult Dost onder meer wat er naar hen werd geroepen door de hooligans. 'Als jullie zondag niet winnen, gaan wij jullie kapotmaken', zou er zijn gezegd. Dost stelt met de gesp van een riem te zijn geslagen. 'Zelfs nu nog word ik 's nachts wakker met die beelden in mijn hoofd en herbeleef het. Ik moet er niet aan denken dat ik weer terug moet naar die plek. Des te meer omdat er nog verantwoordelijken zijn van de aanval die ontsnapt zijn en die elk moment terug zouden kunnen komen om ons aan te vallen en te intimideren.'

    Daarnaast schrijft Dost dat hij het vermoeden heeft dat mensen bij de club wisten dat de hooligans langs zouden komen. Ze wisten namelijk precies waar ze moesten zijn. Verder verklaart de spits dat hij zich totaal niet gesteund voelt door de club. Hij vindt dat de situatie onhoudbaar is geworden en dat hij niet aan zijn contract kan worden gehouden.

    Voorzitter Bruno de Carvalho lijkt echter niet van plan zijn spelers zomaar te laten gaan. Eerder garandeerde hij de fans al dat 'de ontslagaanvragen op nieuws uitlopen'. "De argumenten zijn zo zwak dat deze procedures niet zullen worden uitgevoerd." Dost wil de club transfervrij verlaten. Daarnaast hebben ook Rui Patricio, William Carvalho, Gelson Martins en Bruno Fernandes aangegeven weg te willen.

    Poll

    Is de situatie van Dost onhoudbaar geworden?

    (775 stemmen)

    Plaats een reactie

    maandag 18 juni 2018 om 13:27
    Ik snap dat Dost weg wil. Maar transfervrij. Gut die zaakwaarnemers toch.
    Vind ik leuk
    maandag 18 juni 2018 om 13:33
    ...als zijn veiligheid niet gegarandeerd wordt is dit een normale eis.

    Maar dost moet lekker naar de rechter dr ligt al een arrest vrijverkeer werknemers van een Belgische speler.
    Vind ik leuk
    Thobar +4382
    maandag 18 juni 2018 om 14:12
    Daar heeft deze casus niets van doen. Punt wat gemaakt wordt is dat de werkgever de veiligheid van de spelers niet kan/wil garanderen cq daar in tekort schiet. De bedreiging/aanval kwam juist vanuit de club en bestuur bagatilliseert alles en neemt er halfslachtig afstand van. Wanneer de werkgever zich niet als een goed werkgever gedraagt kan het arbeidscontract éénzijdig en per direct worden opgezegd. Punt is vervolgens hoe het dan met de transferrechten zit deze zijn immers gebaseerd op het feit hoelang de speler nog een contract heeft.
    Spelers redeneren: slecht werkgever, contract verscheurd, er is geen contract meer, transfervrij
    Vind ik leuk
    maandag 18 juni 2018 om 14:47
    Tuurlijk wel.. elke speler is sinds die arrest vrij om te staan waar hij wil. Als de club niet mee wil werken is dat de snelste klap. Ook Messi mag gewoon transfervrij weg sinds dit arrest.


    Punt over het geweld de werkgever is verplicht om een veiligwerkplek te regelen in NEDERLAND. Ik ken de Portugese wet niet dus vandaar dat ik wijselijk geen uitspraak daar over doe.
    Vind ik leuk
    maandag 18 juni 2018 om 15:08
    Volgens mij was het zo dat dat arrest ervoor zorgde dat clubs geen vergoedingen konden vragen voor transfervrije spelers. Als ik me niet vergis kon een club geld vragen voor een speler waarbij het contract afliep. Messi is idd ook gratis af te halen, maar dan eerst wachten tot zn contract verlopen of ontbonden of wat dan ook is.
    Vind ik leuk
    maandag 18 juni 2018 om 21:06
    Dat was Bosman onderhand is dr afgelopen jaar een nieuw arrest vrij verkeersdeelnemers binnen de EU is gewoon een wet... kleinigheidje waar de voetbalwereld nog geen antwoord op heeft.
    Vind ik leuk
    jochempje +3224
    maandag 18 juni 2018 om 15:29
    Voor zover ik weet, is een speler vrij om te gaan waar hij wil NADAT hij het contract heeft afgekocht. Door middel van de contractuele afkoopsom te betalen (zoals Neymar gedaan heeft), of het resterende bedrag aan salaris tot aan het einde van het contract zelf te betalen aan de club.
    Vind ik leuk
    maandag 18 juni 2018 om 21:04
    Zoek op dr is een speler in België die het gelukt is. Een bedrijf of club kan dr geen zak aan doen.
    Vind ik leuk
    jochempje +3224
    dinsdag 19 juni 2018 om 10:02
    Ja, maar die speler heeft zelf zijn contract afgekocht.
    Vind ik leuk
    dinsdag 19 juni 2018 om 10:57
    Van max een jaar salaris als dat contract langer dan een jaar duurt... peanuts dus
    Vind ik leuk
    Thobar +4382
    maandag 18 juni 2018 om 15:43
    Eerste
    Je vergeet daarbij één zinnetje. Elke speler is vrij om te staan waar hij wil, wannneer zijn contract is afgelopen.
    Tweede
    Net zo als het meeste arbeidsrecht is dit in Nederland een implementatie ve europese richtlijn. Portugese wet is dus identiek
    Vind ik leuk
    maandag 18 juni 2018 om 21:03
    Jij bent nooit in zuid Europa geweest
    Vind ik leuk
    bits +5387
    maandag 18 juni 2018 om 13:28
    Gelukkig dat ontslagaanvragen op nieuws uit lopen.
    Vind ik leuk
    Bdog +5808
    maandag 18 juni 2018 om 13:30
    Denk dat ze het besluit over de bivak-vakantie heen tillen.
    Vind ik leuk
    CPP +775
    maandag 18 juni 2018 om 13:32
    Wat een eng watje is die Dost zeg. Bah. Willen profiteren van zo iets, how low can you go.
    Vind ik leuk
    G-Town 1986 +1069
    maandag 18 juni 2018 om 14:11
    Ja joh pannenkoek aangevallen worden door hooligans (idioot uitschot) en daarbij fysiek/lichamelijk mishandeld worden + de bedreiging van een 2de ronde nee dat is normaal groot gelijk dat hij daar weg wil en dan ook nog Dost beschuldigen van het zijn van een eng watje? Heb jij ze allemaal wel op een rijtje in je bovenkamer? De enige enge watjes/lafaards zijn die hooligans dat ze zoiets flikken bij de eigen spelers zeg/vraag tegen/aan die idioten maar van how low can you go.
    [Reactie gewijzigd op maandag 18 juni 2018 om 14:13]
    Vind ik leuk
    CPP +775
    maandag 18 juni 2018 om 14:24
    Jij doet je G naam eer aan. Omdat een paar (inderdaad) idiote nepsupporters de spelers bedreigen en mishandelen moeten 10duizenden goede supporters ook veroordeeld worden en de club met een (vooral financieel) probleem worden opgescheept. Hij heeft helemaal geen problemen, maar wil er gewoon financieel een slaatje uit slaan. Misselijkmakend naar de echte supporters die hem direct na het verschrikkelijke (laat daar geen misverstand over bestaan) voorval kwamen steunen. Dan zouden Ziyech en de Ligt ook gratis bij ajax moeten vertrekken na de ‘busaffaire’ kunnen de spelers van NEC gratis weg en zal er ook in Groningen wel eens iets zijn voorgevallen dat enge profiteurs kunnen misbruiken. Die Hooligans zijn verschrikkelijk, maar van dat leed profiteren is m.i. Minstens even laag.
    Vind ik leuk
    Farmer +12367
    maandag 18 juni 2018 om 14:55
    Bullshit wat je nu zegt...

    In Nederland worden bussen 'af en toe' eens opgewacht, maar men houdt de handen thuis:"Men komt verhaal halen".

    Wil je dat vergelijken met deze groep knok-gekken, die met kettingen en riemen rondsloegen? Dost had de littekens op zn hoofd zitten. En met een riemgesp op je hoofd geslagen worden is dódelijk.

    Wil je dat ECHT vergelijken met die paar roepende Ajacieden, na de pot tegen PSV?

    Laat je nakijken man, of laat ze je verlof intrekken en je weer opnemen...
    Vind ik leuk
    G-Town 1986 +1069
    maandag 18 juni 2018 om 15:03
    De goeden lijden nou eenmaal onder de kwaden oneerlijk onterecht onrechtvaardig allemaal waar inderdaad maar dat is nou eenmaal zoals het is. Nogmaals het terecht/Logisch dat Dost weg wil en dan is Sporting nog mijn favoriete club in Portugal ook dus zeg ik het niet graag maar wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten.
    Vind ik leuk
    Thobar +4382
    maandag 18 juni 2018 om 15:04
    Kan mij goed voorstellen dat spelers geen zin meer hebben voor deze club deze supporters en dit bestuur te willen spelen. Als broodvoetballer wil je ergens voetballen waar je leuk verdiend, lekker kan voetballen bij een leuke club in een leuke ontspannen ambiance. Dit heeft de club ook voorgehouden toen ze hun contracten tekenden. Betalen zullen ze wel maar in de andere voorwaarden levert de club niet wat ze heeft voorgehouden integendeel zelfs dus is het heel legitiem dat je ten koste van alles weg wil. Dat ze er een slaatje uit willen slaan is aanname die nergens op gebaseerd is behalve dat spelers en mn zaakwaarnemers overal een slaatje uit willen slaan.
    Vind ik leuk
    Ouwe seur +31
    maandag 18 juni 2018 om 15:29
    Óf CCP is een neefje van de voorzitter, Óf CCP is zelf óók zo 'n bivakmuts dragende idioot....!!! 😡
    Een andere verklaring kan ik niét vinden voor zo 'n onnozele reactie.
    Vind ik leuk
    maandag 18 juni 2018 om 13:50
    Normaal gesproken als je het bureau van de directeur onder schijt ,wordt je op staande voet ontslagen, misschien is dit een idee voor Dost
    Vind ik leuk
    Thobar +4382
    maandag 18 juni 2018 om 15:07
    Zou ik niet doen want dan stuurt de voorzitter zijjn vriendjes vd harde kern op je af.
    Oh ja dat weet Bas al dus daarom toch maar een advocaat.
    Vind ik leuk
    maandag 18 juni 2018 om 14:02
    Niet meer spelen voor die akelige club. Wegwezen daar
    Vind ik leuk
    RtdDub +13612
    maandag 18 juni 2018 om 14:30
    Ja... die voorzitter zit ook gewoon met zijn vingers in zijn oren heel hard "la la la la la" te gillen als het over dit onderwerp gaat.
    Vind ik leuk
    Smithsonian +31898
    maandag 18 juni 2018 om 14:46
    Trieste club. Zulke mensen gun je ook niets meer.
    Vind ik leuk
    Blindsy +12458
    maandag 18 juni 2018 om 15:07
    Ja, zwak argument hoor van Dost. Gemolesteerd worden door 40 hoolies en dan contractontbinding vragen. Hoe durft 'ie?
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws