Analyse: Waarom de nederlaag van PSV tegen Barcelona geflatteerd was

    Analyse: Waarom de nederlaag van PSV tegen Barcelona geflatteerd was

    woensdag 19 september 2018 om 10:00

    PSV kent een bittere nasmaak na de vuurdoop van het nieuwe Champions League-seizoen. In Barcelona verweerde de ploeg zich kranig, maar werd het genadeloos afgestraft toen het de organisatie eventjes niet op orde had (4-0). Lionel Messi maakte een hattrick en de Eindhovenaren zullen met gemengde gevoelens terugkijken op de wedstrijd.

    Mark van Bommel begon ten opzichte van de afgelopen speelronde in de Eredivisie ongewijzigd aan het treffen met Barcelona. Het typeert de trainer van PSV. Van Bommel gaat altijd uit van eigen kracht binnen zijn eigen tactische kaders. Dit betekent dat er geen tactische capriolen worden uitgehaald waarmee de speelwijze volledig overboord gaat. Het gaat om details. Dit zijn aspecten als het aanscherpen van de tactische discipline, het bepalen van de momenten van pressie én de hoogte van de verdedigende lijn. Alle spelers worden voorbereid op wat er komen gaat én wat moet gebeuren om een goed resultaat te halen.

    Tegen Barcelona was dat compact verdedigen op eigen helft en tegelijkertijd de voorwaarde scheppen om een snelle tegenstoot te lanceren. Precies daar lagen inderdaad de kansen voor de Eindhovenaren. De visie van Van Bommel is aanvallender dan PSV de afgelopen jaren gewend was. Ondanks dat de ploeg deze wedstrijd eveneens wat teruggetrokken speelde, ging dat gepaard met beduidend meer (aanvaardbaar) risico. Dat tekent dit PSV, dat zomaar met een hele andere stand had kunnen gaan rusten dan de 0-1 die nu op het scorebord stond. Daar lag dan ook het verschil in kwaliteiten tussen beide ploegen. Waar Barcelona kleine fouten direct wist af te straffen, verzuimde PSV tot scoren te komen.

    PSV wordt in de eerste helft tot vier keer toe gevaarlijk via een snelle counter. De passlijnen naar de aanvallers zijn vaak open óf de bal kan over de aanvaller heen de diepte in gespeeld worden. Hirving Lozano en Steven Bergwijn hoeven zich niet te bekommeren om de vleugelverdedigers.

    Wanneer Barcelona ten aanval trok, speelde het vaak met Ousmane Dembéle bij Luis Suárez. De vleugelverdedigers bezetten hoog de flank, Philippe Coutinho trok van nature richting de linkerzone en Messi kreeg alle vrijheid die hij wenste. Het centrum was bij Barcelona regelmatig onderbezet. Hier maakten de aanvallers van PSV dankbaar gebruik van om - wanneer er verdedigen moest worden - de voorwaarde te scheppen om te kunnen counteren.

    Luuk de Jong en Steven Bergwijn maakten het veld klein, maar probeerden aanspeelbaar te zijn rondom het centrum van het veld. Hirving Lozano hield het vaak wat dieper en breder. Waar Bergwijn afgelopen seizoen zijn back moest volgen, werden zijn kwaliteiten ditmaal ingezet in de omschakeling en de aanval. In veel situaties was er bij Barcelona geen bezetting in het centrum, of de Catalanen zetten snel druk op de bal waar PSV doorheen wilde spelen. Door snel naar vrije ruimtes te bewegen, hoopten de Eindhovenaren een open passlijn voorwaarts te vinden richting de aanvallers. Zo lukte het PSV om kansen te creëren.

    De enorme ruimtes die de backs en doorstappende middenvelders lieten, waren een kolfje naar de hand van Lozano, De Jong en Bergwijn. De Eindhovenaren waren een aantal maal dicht bij een doelpunt na een snelle counter, waarmee PSV liet zien via een verdedigende focus erg aanvallend te kunnen denken.

    Hendrix stapt uit richting zijlijn, Gastón Pereiro dekt centraal in zijn rug, Barcelona schuift de bal naar de andere zijde, waarna Pereiro zich voorwaarts laat lokken in plaats van rugdekking te geven. Ousmane Dembéle schiet na een actie raak. Ook bij het derde en vierde doelpunt stapt een verdediger van PSV door, wat genadeloos afgestraft wordt.

    De rood-witten verdedigden op het middenveld met drie spelers op lijn, waarvan Gastón Pereiro vaak de centrale man was. Jorrit Hendrix en Pablo Rosario zetten van nature meer en op een hogere intensiteit druk dan Pereiro, net als de aanvallers. Dit leidde ertoe dat Hendrix en Rosario zich regelmatig uit positie manoeuvreerden om druk te zetten, zowel zijwaarts als voorwaarts. Dit creëerde ruimtes die een centrale speler met een verdedigende focus op had kunnen lossen door te bezetten. Pereiro beschikte niet (altijd) over deze discipline.

    Dembéle, die vaak richting de nummer 10-positie bewoog, maar ook Philippe Coutinho en Lionel Messi, maakten hier dankbaar gebruik van. Bij alle doelpunten ging er een dergelijke situatie aan vooraf, waarbij een verdediger of middenvelder zich onnodig uit het centrum liet lokken. Barcelona strafte dit viermaal keihard af en trof eenmaal de lat via Suárez. Hieronder nog elke voorbeelden van situaties waarin de Eindhovenaren zélf zorgden voor ruimtes centraal op het veld.


    Coutinho lokt een middenvelder naar voren, waarna Dembéle zich richting de nummer 10 positie beweegt. Opnieuw een voorbeeld van de drang van de middenvelders om vooruit te gaan, terwijl ook de aanvallers meer druk kunnen geven.

    Toch had PSV de zaken veel beter op orde dan de 4-0 doet vermoeden. De uitslag was behoorlijk geflatteerd. Hoewel de bezetting in het centrum van het veld beter kon, was de afstemming op de flanken van de Eindhovenaren indrukwekkend. Hendrix en Angeliño wisten, door goede communicatie onderling, met name Messi lange tijd onschadelijk te maken (voor zover dat kon). Met wat meer discipline en rugdekking in de centrale zones had PSV minder kansen weggegeven. De goede uitvoering van het tactische plan van Van Bommel leverde PSV bovendien genoeg kansen op om zelf ook tot scoren te komen. De Eindhovenaren hadden dus zomaar een goed resultaat mee naar huis kunnen nemen. Deze speelwijze lijkt hoe dan ook kansen te bieden tegen de andere tegenstanders in de poule.

    Het is continu schakelen voor PSV om Messi onschadelijk te maken. De aanvaller beweegt graag richting het centrum terwijl Ivan Rakitic en Sergi Roberto met veel diepte azen op momenten van miscommunicatie. Lange tijd verdedigen de Eindhovenaren subliem.

    De @LaptoptrainerNL kijkt voor VoetbalPrimeur naar de belangrijkste wedstrijden in binnen- en buitenland en probeert op een begrijpelijke wijze de theoretische kant van het voetbal te belichten.

    Poll

    Gaat PSV de volgende ronde halen?

    (2106 stemmen)

    Plaats een reactie

    woensdag 19 september 2018 om 10:03
    Opzich heb je daar geen analyse voor nodig, als je de wedstrijd gezien hebt snap je ook dat barca puur op kwaliteit won. Als iemand als rosario t moet opnemen tegen busquets of viergever tegen dembele kan je een keer een treffer om de oren krijgen. Jammer maar wel de waarheid.
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 10:04
    Evengoed prima gespeeld. Jammer dat Messi een weergaloze vrije trap in huis had.

    Edit @deparelvanhetzuiden Na de 2-0 kwam er meer ruimte, waardoor Barcelona gemakkelijker kon voetballen.Jammer van de onterechte vrije trap. Maar eerlijk is eerlijk, vroeg of laat was de 1-0 wel gevallen, maar dat mag ook wel met gruwelijk dure spelers als Coutinho en Dembele. De Spaanse pers kon het spel van PSV ook waarderen, dus geflatteerde uitslag en gewoon PRIMA gespeeld.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 19 september 2018 om 10:50]
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 10:15
    Sorry, ik snap dit niet. HOE kan Nederland vinden dat PSV goed gepresteerd heeft? 4-0. VIER - NUL. Als wij vinden dat dit knap was en überhaupt denken dat PSV werkelijk kans maakte ALS Messi die vrije trap niet scoorde.... Zijn we nog verder afgezakt dan we dachten. Bij het Nederlands Elftal tegen Frankrijk schreef de internationale pers al dat Frankrijk Nederland gebruikte als speelbal en alleen gas gaf als het moest. Wat schrijft de Internationale pers dan over deze afgang van PSV. Alsjeblieft, zet jullie clubkleur brillen af en zie gewoon dat jullie tegen een matig Barcelona gewoon zwaar tekort kwamen en in de pan gehakt zijn. VIER- NUL
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 10:18
    Dit komt een beetje over alsof de nederlaag een verassing was voor jou.
    4-0 is gewoon een logische uitslag van deze wedstrijd.
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 10:21
    Precies, maar ze doen net of het niet veel scheelde. Die lage lat.. Dat kan echt niet. Ik zag zelfs 9 voldoendes hier bij de waarderingen. Terwijl ze met 4-0 verliezen. Niemand verdient dan hoger dan een 5, want het was gewoon niet voldoende.
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +39199
    woensdag 19 september 2018 om 10:28
    Gister hoorde inderdaad niemand een voldoende te krijgen buiten Angelino.
    Vind ik leuk
    mcmodd +23660
    woensdag 19 september 2018 om 10:45
    Je zou de analyse nogmaals moeten lezen. PSV had zomaar een beter resultaat kunnen halen, ik denk aan een gelijkspel. Waar in de analyse ook gesproken wordt van steeds dezelfde fout, het weglokken van een middenvelder om ruimte te creëren, dat gebeurde slechts een keer in de eerste helft en drie keer in de tweede helft. Dus moet de ploeg weten dat ze deze fout niet steeds moet maken. Indien ze dit goed door hadden gehad, dan was het bij dat eerste doelpunt gebleven. Dan heb je wat meer scoringsgeluk en -vermogen nodig om het gelijk te trekken. Dus is de conclusie dat Lozano nog wat scherper had moeten zijn op de scoringskansmomenten. Pereiro moet in het middenveld de tweede helft volledig uitspelen als in de eerste helft (op dat ene moment na) en dan is die verrassing daar gewoon. Nog iets bijleren en de andere wedstrijden zit het er misschien wel in. Op naar Ajax vanavond, kijken wat ze doen.
    Vind ik leuk
    repeP +1274
    woensdag 19 september 2018 om 12:37
    Vervelende voor PSV is dat Barcelona spelers heeft die de ballen perfect op de bestemde plek weten te passen, ook onder druk of in kleine ruimtes, waar de PSV-ers daar iets meer ruimte voor nodig hadden.

    Zijn vaak maar relatief kleine dingetjes die het verschil maken. Lastige is alleen juist die kleine dingetjes er uit te krijgen.
    Vind ik leuk
    mcmodd +23660
    donderdag 20 september 2018 om 09:33
    Helemaal mee eens mijnheer Peper. Het is een kwestie van trainen, trainen en nog eens trainen. En dat dan elke dag.
    Vind ik leuk
    repeP +1274
    donderdag 20 september 2018 om 12:13
    Precies! Ook wat betreft mijn nickname!⚽️
    Vind ik leuk
    AjaxN01 +316
    woensdag 19 september 2018 om 12:12
    Ja, ook hier maar weer zeiken vanachter je toetsenbordje / schermpje voor de likes van andere azijnpissertjes. De PSV jonkies hebben zich prima geweerd, de 4 - 0 is geflatteerd. PSV en hopelijk ook Ajax gaan nog mooie dingen laten zien. Advies voor jou en andere toetsenbord tijgers (of hijgers?): kijk geen voetbalwedstrijden meer van Nederlandse clubs.. doe je ons - de echte voetballiefhebbers - een groot plezier mee.
    Vind ik leuk
    De Hout +1722
    woensdag 19 september 2018 om 13:18
    Een verassing is een crematie.
    Vind ik leuk
    jaja_PSV +45030
    woensdag 19 september 2018 om 10:23
    PSV moet zich aanpassen.
    Messi is dermate superieur, dat je een mandekker oo Messi moet zetten zetten die hem continue voor de voeten loopt.
    Een Messi in de zone afdekken is killing, dat bleek gisteren toch overduidelijk.
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 10:29
    Messi met mandekking is helemaal killing. Die is hij dan bij de warming up al kwijt. Zonedekking is wel de oplossing, mits die goed uitgevoerd wordt. Het is geen schande dat Messi een hattrick maakt als tegenstander van Angelino (Vorig jaar NAC) en Hendrix (niet eens international van Nederland). Kan gebeuren.
    Vind ik leuk
    mcmodd +23660
    woensdag 19 september 2018 om 10:50
    Mandekking op Messi? Heb je dit uitstekende artikel niet gelezen man? Het wemelt van de opmerkingen dat de PSV-ers op het middenveld zich NIET moet laten weglokken en jij wil mandelking op Messi? Dan is Messi dus gewoon de man die constant een tegenstander meetrekt en krijg je er geen vier, maar tien tegen. Derhalve concludeer ik heel makkelijk dat zonedekking hier absoluut de verdedigende tactiek moest zijn.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 19 september 2018 om 10:51]
    Vind ik leuk
    HanV +4281
    woensdag 19 september 2018 om 10:53
    Waarom was Barcelona matig? Die hebben toch gemakkelijk gewonnen. Zoals een Barcelona-fan opmerkte, net zo'n wedstrijd als de vorige 4 van Barcelona, even in de 2e helft een tandje erbij en winnen. Waarom moest Viergever eraf, bang voor een 2e geel? Eigenlijk is het leuker om de commentaren van tijdens de wedstrijd te lezen dan de nabeschouwingen. Dan heb je hoe de mensen de wedstrijd echt beleven en niet dat de kansen van je eigen ploeg opeens groter leken, dat is ook niet moeilijk want die van de tegenstander laat je gewoon weg. "Ja maar, als die er in was gegaan" betekent alleen maar dat die er niet is in gegaan, meestal heeft die ploeg dan niet gewonnen.
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 11:27
    Parel, is toch echt niet zo moeilijk. Barcelona haalt de beste speler ter wereld en vervolgens de beste spelers van diverse landen en competities. Dat is hetzelfde als PSV tegen een amateurclub speelt. Als die "maar" met 4-0 verliezen zijn de supporters ook tevreden. Zo zijn de internationale (financiële) verhoudingen nu eenmaal. Heeft niks met afzakken te maken. De NL clubs zij de amateurs van het internationale voetbal.
    Vind ik leuk
    Swout +548
    woensdag 19 september 2018 om 10:19
    Nog even en we gaan bij een 0-4 nederlaag nog roepen dat er goed is gespeeld.. Lijkt Feyenoord wel na de nederlaag in Trenchin xD Vond overigens dat Psv af en toe leuk speelde, maar de bal in de ploeg houden was toch wel het grootste manko. Lozano en Angelino speelde een prima pot. Hendrix, de Jong en Domfries waren verschrikkelijk. Hoop dat ze het beter doen tegen Spurs en Inter
    Vind ik leuk
    jaja_PSV +45030
    woensdag 19 september 2018 om 10:33
    Hendrix speelde de afgelopen wedstrijden goed. Ik denk dat hij de pech heeft om te moeten spelen tegen een van de beste voetballers aller tijden....
    Vind ik leuk
    Leeuw +5769
    woensdag 19 september 2018 om 10:30
    Ik vond het niet prima. Het veld werdt te groot en niet te belopen voor Bergwijn en Lozano. Hendriks speelde niet goed en de ruimte die Messi kreeg maakte hem dodelijk. Er is geen rekening gehouden met zijn versnelling, maar wat kun je aan doen als je dit soort wedstrijden niet gewend bent. PSV is gewoon afgetroeft. Barcelona liet PSV niet van achteruit opbouwen waardoor Zoet vaak de lange bal moest hanteren. Dat was exact wat ze wilden in camp nou, waardoor ze hem spel konden maken.

    FC Barcelona heeft betere spelers, snel en combineren makkelijk. PSV heeft een les gekregen in effectiviteit.
    Vind ik leuk
    Garinsha +4787
    woensdag 19 september 2018 om 11:25
    Wacht.. nu doe je net alsof psv zo goed was dat als messi er niet was psv wel had gewonnen..

    Stop met dromen.. geen ene Nederlandse topclub wint van barca.. met of zonder messi. Of je moet heel veel geluk hebben een keer in een thuis wedstrijd.

    Ik zie dat het voor vele moeilijk is om toe te geven dat barca gewoon maten te groot is.. dat terwijl barca geen eens gas gaf.
    Vind ik leuk
    Leeuw +5769
    woensdag 19 september 2018 om 11:45
    Dat is je interpretatie. Daar kan ik niks aan veranderen. Lees mijn bericht maar nog een keer.
    Vind ik leuk
    Garinsha +4787
    woensdag 19 september 2018 om 12:31
    shit. excuus maar dit was ook helemaal niet voor jou bedoeld.

    ahaha

    sorry.
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +39199
    woensdag 19 september 2018 om 10:15
    Dit is een betere analyse dan die dude die het hierboven probeert in een fors langer artikel haha.
    Vind ik leuk
    Jaap124 +21
    woensdag 19 september 2018 om 10:47
    Je kan linksom of je kan rechtsom maar uiteindelijk heeft PSV gewoon een pakslaag van jewelste gekregen en zullen zij niet doorgaan in de poule en Ajax wel.
    Vind ik leuk
    Senn +7377
    woensdag 19 september 2018 om 11:43
    Jaap wat heeft ajax met dit artikel te maken?
    Vind ik leuk
    Jaap124 +21
    woensdag 19 september 2018 om 16:03
    Alles.
    Vind ik leuk
    Toets +165
    woensdag 19 september 2018 om 11:41
    Zoals elke Nederlandse club moet je realistisch zijn als je tegen Barca speelt. Ik weet zeker dat PSV dat ook is geweest en dat ze wellicht gehoopt hebben op een punt maar dat ze dat punt niet vooraf hebben ingecalculeerd. PSV moet de punten halen tegen Tottenham en Inter.
    Barca gaat zich als eerste plaatsen voor de volgende ronde, prima want dan laten ze Messi thuis voor de return in Eindhoven, dat scheelt een slok op een borrel met een kans op 1 of zelfs meer punten. Volgens mij verloopt alles nog volgens plan.
    Vind ik leuk
    SnelKookPan +8284
    woensdag 19 september 2018 om 15:00
    Zolang Viergever speelde ging het nog aardig tot goed pas toen Isi erin kwam kantelde de wedsteijd volledig!
    Vind ik leuk
    Henkings +517
    woensdag 19 september 2018 om 10:03
    Lang verhaal.....Barça was gewoon beter. PSV Deed het aardig. Isimat viel dramatisch in overigens
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 10:06
    Kort samengevat idd de wedstrijd.
    Vind ik leuk
    plein19 +2045
    woensdag 19 september 2018 om 10:05
    Prachtige analyse. PSV was kansloos. En als PSV gescoord had dan had Barcelona er 2 gescoord. Barca kon nog makkelijk een versnelling hoger spelen. Prima prestatie van PSV maar niet overdrijven
    Vind ik leuk
    Swout +548
    woensdag 19 september 2018 om 18:22
    Prima prestatie van Psv xD word tijd dat je wakker word...
    Vind ik leuk
    plein19 +2045
    woensdag 19 september 2018 om 18:54
    Ik schrijf toch prima presentatie. Maar wel volstrekt kansloos. Net zoals Ajax dat ook tegen Barcelona zou zijn
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 10:08
    Uitslag geflatteerd ?Als Barcelona even aanzette leidde dit tot gevaarlijke situaties en zelfs tot doelpunten. PSV mag blij zijn dat Barcelona pas in de 2e helft ging voetballen. Dus al het gewauwel dat PSV prima heeft gespeeld slaat nergens op.
    PSV denkt dat het in de Ned. competitie heer en meester is en dat dit in de CL ook even het geval zou zijn.
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 10:13
    Gezien de budgetten van beide teams en het feit dat Barcelona nog steeds wereltop is (alhoewel minder dan de jaren hiervoor!) heeft PSV gewoon zeer goed en naar behoren gespeeld. Barca creerde de eerste helft weinig/ niks.
    Vind ik leuk
    Bowy +15
    woensdag 19 september 2018 om 10:21
    Juist, Barcelona heeft aan kwaliteit behoorlijk ingeleverd.
    Vind ik leuk
    Entombed +1144
    woensdag 19 september 2018 om 11:23
    Maar niet zoveel zwakker dat het meer dan een druppel op een gloeiende plaat is voor een Nederlandse club.
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 11:40
    Wat zeg ik nou ? PSV mag blij zijn dat Barcelona pas tussen de 50ste en 75ste minuut ging voetballen. Had Barcelona dit vanaf het begin gedaan dan was het leed niet te overzien geweest. En ja, Barcelona heeft een wereldelftal waarin De Ligt en De Jong perfect inpassen. Mijn god, wat mis ik Iniesta op het middenveld.
    Vind ik leuk
    Ik zlatan +36
    woensdag 19 september 2018 om 10:29
    Ik denk eerder dat psv zwakker werd dan dat barca 'even' aanzette,
    Omdat na de 2-0 het geloof weg was. En als isimat dan ook nog gekke dingen gaat doen, gaat het snel. Idd een geflatteerde uitslag.
    Vind ik leuk
    Hugo59 +2223
    woensdag 19 september 2018 om 10:09
    Psv was gewoon niet goed genoeg, barcalona speelde op halve kracht anders had het 8-0 geeeest.
    Vind ik leuk
    GROBAR66 +1575
    woensdag 19 september 2018 om 10:13
    Een matig Barcelona dat op halve kracht speelde en dan nog met 2 vingers in de neus winnen van PSV,,, ontluisterend
    Vind ik leuk
    BigBoi +2686
    woensdag 19 september 2018 om 10:13
    Ajax weet in ieder geval hoe psv zondag gaat spelen. Compact en hopen op een snelle uitval van Bergwijn of Lozano.
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +39199
    woensdag 19 september 2018 om 10:14
    De zege was niet geflatteerd.
    Barca kon simpel scoren. PSV kon niet scoren. Dan kan je is 4-0 verliezen. Is ook echt geen schande of zo. Niks om je voor te schamen.

    Vind het wel een hele matige analyse trouwens dit. Respect voor überhaupt een analyse, maar dit moet beter. Hoe kan je nou zeggen dat ze Messi lange tijd in bedwang konden houden?
    Die dude wandelt en wacht zijn momenten af. Gaf in de 1e helft al diverse focking mooie passings op de matig spelende Suarez en Dembele en dat kon ie in alle vrijheid doen. Scoort vervolgens 3x (waarvan 1x een vrije trap natuurlijk).

    Begrijp me goed; ik vond Angelino echt heel erg goed. Als enige. Maar hij en Hendrix beteugelden Messi compleet niet. Wat ook weer helemaal geen schande is.
    Vind ik leuk
    Cookee +10641
    woensdag 19 september 2018 om 13:47
    PSV speelde onvolwassen, Bergwijn schiet die bal wild over en dan doet hij of het pech is, dat is het niet. Hij zet zijn voet er verkeerd tegenaan.
    Ook Pereiro en Lozano hadden teveel respect. Geeft ook allemaal niks, dit is een trap hoger... of een etage hoger.
    Maar waarom ging Zoet niet met zijn rechter arm naar die vrije trap? Die arm zit hoger.
    Maar wel mooi dat PSV probeerde te voetballen, je wilt niet op een Chelsea-manier afgaan.
    Vind ik leuk
    SnelKookPan +8284
    woensdag 19 september 2018 om 15:04
    Messi wandelt en loopt er altijd bij als een dooie, dat was zelfs op het wk niet anders. Pas toen Isi erin kwam.voo Nick was de orga isatie zoek en kon Messi het verschil maken.

    In de eerste helft had PSV niet het beste van het spel maar wel de beste kansen.

    Begrijp mij niet verkeerd, als we deze wedsteijd 10 keer overspelen verlizen we er 8 of 9 maar Messi werd zoals in het sruk hierboven, een lange tijd in bedwang gehouden.

    Messi maakt nooit veel meer km's dan de keeper, daar zit ook zijn kracht. Een van de redenen waarom ik minder fan ben. Ik hou strijders op het veld, echte atleten.

    Dat is natuurlijk een kwestie van smaak!
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +39199
    woensdag 19 september 2018 om 16:08
    'In de eerste helft had PSV niet het beste van het spel maar wel de beste kansen.'

    Geniaal.
    Vind ik leuk
    SnelKookPan +8284
    woensdag 19 september 2018 om 19:56
    Dank je wel!
    Vind ik leuk
    rinirat +2457
    woensdag 19 september 2018 om 10:15
    Het is gewoon een grote onzin analyse als dit en als dat...
    het was niet geflatteerd.
    Barca speelde met de handrem er op,en gaf PSV het idee dat ze mee mochten doen een uurtje.
    Toen hebben ze er voor het publiek toch maar een paar ingeschoten.
    Het verschil was groot.
    Stop nou toch met die onzin analyse en je plaatjes 800CL wedstrijden tegen 70... daar moet je naar kijken ervaring en Messi.
    Vind ik leuk
    LIO7 +1062
    woensdag 19 september 2018 om 10:19
    Wat een naief gelul. Waarom kunnen we niet gewoon accepteren dat we in in Nederland een heel sterk PSV zien, maar dat het in de chapions league een paar maatjes te klein is. Letterlijk en figuurlijk
    Vind ik leuk
    DOEMAAR133 +6156
    woensdag 19 september 2018 om 10:19
    Is er echt iemand die de hele analyse heeft gelezen. Is toch veel te lang
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +39199
    woensdag 19 september 2018 om 10:24
    Zoiets is juist leuk om te lezen. Maar deze is echt heel slecht.
    Messi werd lange tijd in bedwang gehouden. Wat echt grote onzin is.
    En er wordt steeds 'als dit' gebruikt. Een analist doet niet aan 'wat als' maar aan ' ik zag dit en dat'.

    Heel matig.
    Vind ik leuk
    Bowy +15
    woensdag 19 september 2018 om 10:19
    Ja natuurlijk , hebben nog volop kans.
    Vind ik leuk
    ihvmmdk +6549
    woensdag 19 september 2018 om 10:19
    Misschien zo af en toe de midddenlijn passeren? Niet counteren en gewoon voetbal spelen want je verliest toch wel bij Barca thuis. Maar inplaats van 4-0 ga je met 4-2 of 5-2 naar huis.
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 10:21
    Welke trainer gaat bij z`n vrijetrap zoals van Messi 2 lange mensen bij de doelpaal zetten zodat ze de bal kunnen weg koppen, de verdedigers dekken de zijkant van het doel en de keeper het midden,
    ik moet dan nog maar zien of z`n vrijetrap er dan in gaat.
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 10:36
    Omdat je dan buitenspel opheft en er dan doorheen gevoetbald wordt. Mensen bij de palen zetten verhoogd de kans op een doelpunt juist. DAAROM doen die coaches dat niet.
    Vind ik leuk
    Donnygo +3013
    woensdag 19 september 2018 om 13:03
    Zo'n bal hoefd niet direct op doel geschoten te worden en door dit soort dingen te doen help je juist de tegenstander nog meer door vrijheid in de 16 te geven, die bal kan dan echt overal neer gelegd worden zonder risico op buitenspel.
    Vind ik leuk
    DOEMAAR133 +6156
    woensdag 19 september 2018 om 10:21
    Je zag aan de spelers en supporters dat dit voor Barça een tussendoortje was. Zeker de eerste helft was het dinsdag avond voetbal van Barça graag en ongeïnspireerd. PSV Deed de eerste helft leuk mee. Maar als Barça even aan zette was het gelijkk gevaarlijk
    Vind ik leuk
    El torro +303
    woensdag 19 september 2018 om 10:33
    Barcelona heeft 90 min aan gevallen dat houd je misschien een uur vol.dan krijg je er zo een paar om de oren .
    Vind ik leuk
    Feye1908 +8765
    woensdag 19 september 2018 om 10:38
    Als Barca gewoon 90 minuten lang 100% had gegeven, hadden ze met dubbele cijfers gewonnen. Het was voor hun een noodzakelijk trainingspotje.
    Vind ik leuk
    Leeuw +5769
    woensdag 19 september 2018 om 11:12
    Dus 8 - 4?
    Vind ik leuk
    Feye1908 +8765
    woensdag 19 september 2018 om 12:08
    Dat zou kunnen al zie ik PSV geen 4x scoren tegen Barca
    Vind ik leuk
    Leeuw +5769
    woensdag 19 september 2018 om 12:16
    Hij heeft het over gisteravond. PSV heeft gister minimaal 4 kansen gehad om te scoren. Waren deze erin gegaan en Barca nog 4 kansen afgerond, zou het dan 8-4 zijn.
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 10:40
    Strak gemaakte analyse. Kan je weinig van zeggen. Over de inhoud zal altijd discussie zijn. Zoveel coaches langs de zitbank.
    Vind ik leuk
    Hvdp +981
    woensdag 19 september 2018 om 11:02
    best grappig en vooral naïef dat Bommel voor de wedstrijd roept zich niet te gaan aanpassen aan Barca
    wat vooral het verschil maakte is dat de spitsen van Psv vooral met zichzelf bezig waren en de mogelijkheden die er waren niet zagen
    messi speelt altijd in dienst van de ploeg!
    deze les van messi was dus gratis
    nou ja gratis?!?

    [Reactie gewijzigd op woensdag 19 september 2018 om 11:04]
    Vind ik leuk
    Aspers +488
    woensdag 19 september 2018 om 11:05
    A glorious loss is still a loss.
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 11:07
    Kijk, laten we eerlijk zijn, PSV heeft echt wel leuk gespeeld hoor.. maar om nou te zeggen dat ze gelijkwaardig waren en meededen.. nee dat was het absoluut niet.
    De eindhovenaren kwamen er af en toe leuk uit met Lozano en Bergwijn, maar moesten het vooral hebben van afstandsschoten.

    Ik had ook een beetje het idee dat Barca op 70/75% speelde de eerste helft en als het even zin had om aan te zetten, wist PSV niet waar ze het moesten zoeken.

    Jammer, maar helaas.. ik heb Inter en Tottenham zien voetballen gister.. er liggen zeker kans om door te gaan!!
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 11:36
    Eens Ajacied, we kwamen er niet aan te pas. Wel denk ik dat het niet klopt dat Barca 70% speelde. PSV hield ze goed tegen en toen de pijp leeg was, was het voorbij. Ik zie mensen dan ook zeggen dat Barca aanzette, maar het was PSV dat het niet langer meer kon tegenhouden en belopen. Barca was een maatje te groot helaas.
    Vind ik leuk
    companen +1286
    woensdag 19 september 2018 om 12:52
    Barça speelt altijd op 50% tegen dit soort tegenstanders, al waren ze wel vrij positief in Spanje over PSV.
    Vind ik leuk
    Swout +548
    woensdag 19 september 2018 om 18:29
    grappig dat je kansen ziet tegen Inter en Spurs.. Je hebt Psv waarschijnlijk niet zien spelen gisteren anders zou je deze onzin niet uitkramen.. er liggen kansen om de 4e plek vast te houden voor Psv
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 11:09
    Ik denk eerlijk gezegd dat PSV het goed heeft gedaan, doordat Barça dat heeft toegelaten. Men zegt geflatteerd, maar dat is het helemaal niet denk ik. De momenten dat Barça echt aanzette werd er ook gescoord. Barça heeft duidelijk met de rem erop gespeeld. Had Barça de hele wedstrijd voluit gespeeld dan hadden er nog wel 3 of 4 goals extra zijn gevallen. Maar feit blijft wel dat PSV het naar de eigen mogelijkheden gewoon goed heeft gedaan. We moeten in Amsterdam niet gaan doen alsof wij niet net zo een uitslag zouden hebben moeten meenemen naar huis. Bij ons zou het nog hoger zijn geweest ondat wij in het spel van Barça zouden zijn meegegaan. Dat is iets wat psv goed niet doet. Jammer Eindhoven maar nog 5 wedstrijden te gaan. De punten komen wel
    [Reactie gewijzigd op woensdag 19 september 2018 om 11:09]
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 11:11
    Geflatteerd? Hou op hoor. We zijn allemaal wel heel opportunistisch hier in NL hoor. Barca is gister het veld in gegaan alsof ze een oefenwedstrijd gingen spelen. Op een paar kleine momenten na heeft barca geen enkele moeite met psv gehad. Ze hebben het rustig aan gedaan en nagenoeg elke keer dat ze aanzette was een goal. Dit was voor Barca een opwarmertje voor de rest van de CL. Het zegt denk ik genoeg dat de selectie van Barca gister om 6 uur bij Camp Nou aankwam.
    Vind ik leuk
    benny-boys +1121
    woensdag 19 september 2018 om 11:14
    Wat een toestanden heb ik zojuist gezien terwijl nederlandse supporters op een terras zitten.
    Dat is ook Barcelona. Niet normaal met fakkels op de tafels gooien en dan hard wegrenden.
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 11:13
    Goeie analyse, alleen duurt een wedstrijd 90 minuten. 75 minuten een beetje meespelen met Barca is niet genoeg. Het laatste kwartier was PSV stuk gespeeld. Zelfs met een man minder wist Barca er 1 bij te prikken.
    Vind ik leuk
    pinkelman +4180
    woensdag 19 september 2018 om 11:18
    Tja, overwinningen op PEC Zwolle en notabene Fortuna Sittard zijn ook geflatteerd maar tja, een wedstrijd duurt soms net wat langer dan 90 minuten.
    Kijken wat a.s. weekend weer brengt of PSV wel werkelijk zo goed draaid zoals men zegt.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 19 september 2018 om 11:23]
    Vind ik leuk
    JanTa48 +4791
    woensdag 19 september 2018 om 11:27
    De kansen voor PSV kwamen er omdat Barcelona af en toe wat slordig was en het tempo was laag. Dan krijg je als PSV zijnde het gevoel dat er iets te halen valt maar dat is allemaal schijn. Je zag bij iedere tempoversnelling van Barcelona dat PSV het meteen moeilijk kreeg en dat was niet alleen te danken aan Messi die alles perfect af ronde maar aan het hele elftal. Het is geen schande om van dit Barcelona te verliezen, deze ploeg morst geen punten dankzij de tegenstander maar dankzij zichzelf.
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 11:30
    Prima wedstrijd gezien. PSV leek in eerste instantie prima mee te kunnen en had gewoon moeten scoren. Als je dat nalaat zie je wat er gebeurt. Barca geeft even gas met Messi voorop en dan is er geen houden aan. Zo simpel lijken die pases, zo gemakkelijk als Barca hun mannetje vind. Blijft mooi als neutrale toeschouwer om naar te kijken.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 19 september 2018 om 12:04]
    Vind ik leuk
    Bhj +1516
    woensdag 19 september 2018 om 11:50
    Heb je wel een Barca gezien die er ook volop zat? Of heb je een Barca gezien die lekker onderuit in de stoel hing en geen moment heeft gedacht deze wedstrijd winnen we niet.
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 12:07
    Barca speelt heel slim, strakke pases die weinig energie kosten. Geen enkele Nederlandse ploeg kan zich daaraan meten! Is niet voor niets wereldtop.
    Vind ik leuk
    Bhj +1516
    woensdag 19 september 2018 om 11:49
    Niks geflatteerd hoor, gewoon een normale uitslag.
    Vind ik leuk
    Patje41 +639
    woensdag 19 september 2018 om 12:00
    Tegelijk zag je ook dat als bcn even aan zette psv helemaal zoek werd getikt.
    Vind ik leuk
    psv1996psv +130
    woensdag 19 september 2018 om 12:02
    Mooie analyse en het klopt wat je zegt. Het is naar mijn mening ook geflatteerd want ook Barcelona scoort normaliter niet elke kans.
    Maar hopelijk wordt er leering uit de eerste wedstrijd getrokken, want vaker een klein tikje aan de tegenstander of shirt pakken mag wel.
    En het klopt ook de PSV spelers hadden vaak de drang naar voren af te jagen en dat moet je niet doen. Maar Hendrix maakt wel 2 mega fouten en 2x dezelfde fout bij de 1-0 op het middenveld de speler niet naar de grond trekken. Bij de 2-0 hetzelfde want de verdedigers van PSV blijven wachten en Schwaab had eerder moeten uitstappen, maar ja in 9 vd 10 gevallen blijven verdedigers staan, maar Hendrix dekt helemaal aan de verkeerde kant. je moet je rug naar de goal dekken niet met je rug naar zijlijn. Vond Hendrix en pereiro ook allebei zwaar slecht.
    Vind ik leuk
    Bhj +1516
    woensdag 19 september 2018 om 12:34
    Je betaald geen 25 miljoen voor elke speler. In de eredivisie kun je zulke fouten vaak veroorloven op CL niveau niet, zeker niet tegen Barca.

    Dergelijke fouten zullen zeker spelers die in de ED spelen, altijd blijven maken op dat niveau. Of ze hebben een hele goede dag, of het zijn mega talenten a la de Ligt (en zelfs dan nog)

    Geflatteerd is het niet, Barca speelde op zijn dooie gemak en heeft zich geen moment druk gemaakt. Het is voor hen alsof ze tegen Eibar spelen of zo, het enige waar ze voor moeten waken is dat ze er niet te makkelijk over gaan denken.
    Vind ik leuk
    Chucky1913 +104
    woensdag 19 september 2018 om 12:16
    Is er een reden waarom er voor Isimat werd gekozen in plaats van Sainsbury? Mijn inziens een meer ervaren speler?
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 12:51
    stomme analyse wedstrijd duurt toch 90 minuten,het 2de doelpunt was gewoon kwaliteit van Dembele.
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 13:02
    Als Barcelona op snelheid hadden gespeeld zoals ze normaal doen was de uitslag nog groter geworden. PSV bleef in de wedstrijd omdat het tempo erg laag was vor Barça begrippen.
    Vind ik leuk
    De Hout +1722
    woensdag 19 september 2018 om 13:18
    PSV speelde uitstekend. Zag ik als AZ’er.
    Vind ik leuk
    Cookee +10641
    woensdag 19 september 2018 om 13:19
    Ik vind dit wel een leuk item, mag om mij elke week wel.

    PSV hard gewerkt, Luuk ook veel meters gemaakt.
    Maar te onstuimig in het afronden, graag tussen de palen.
    Vind ik leuk
    Sambal +10
    woensdag 19 september 2018 om 14:47
    Messi in de zone opvangen is de grootste tactische fout van gisteren . De ploegen die op de WK een goed resultaat tegen argentinie behaalden zorgden alle er voor dat messi NIET bereikt kon worden als aanspeelpunt . Deze factor alleen was al genoeg motivatie voor een extra middenvelder en de jong op de bank laten .
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 14:49
    Als de reporter aangeeft dat Luc de Jong goed staat te verdedigen dan weet je dat er met hem echt iets goed mis is. Aanvallend heeft hij helemaal niks laten zien en volgens mij is het toch een spits. Zie liever of Malen of Pereiro in de spits en Guti op het middenveld .
    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 18:34
    Ik hoop dat de jongens er veel van geleerd hebben ,,en als dat zo is zie ik het met vol vertrouwen in
    Vind ik leuk
    Rene80 +2151
    woensdag 19 september 2018 om 18:52
    Wat welke nl ploeg ook probeert. Denk je nou echt dat ze kans maken op überhaupt een punt? Als je dat gelooft dan ben je erg naïef.

    Barça kan ten allen tijde een tandje bij schakelen waardoor je gewoon achter de feiten aan loopt.
    Daar hoef je je niet voor te schamen maar wees gewoon racistisch. Het verschil is gewoon minimaal 2 klasses.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws