Zenden heeft advies voor Messi na gebroken arm: 'De kans is wel veel kleiner'

    Zenden heeft advies voor Messi na gebroken arm: 'De kans is wel veel kleiner'

    maandag 22 oktober 2018 om 18:44

    Lionel Messi kwam zaterdagavond in de wedstrijd tegen Sevilla ten val en liep een breuk in zijn rechterarm op. Judovaardigheden hadden de sterspeler van FC Barcelona kunnen helpen om zijn val te breken, meent oud-judoka Ruben Houkes.

    "Bij een val is 'tegenhouden' bij veel mensen vaak de eerste reflex", vertelt Houkes aan Metro. "Maar daardoor komt er heel veel kracht op – in dit geval – de onderarm. Bij mensen die judovaardigheden onder de knie hebben, zie je die reflex meestal niet meer. Zij weten dat ze zo'n val moeten breken door dóór te rollen op de schouders en vervolgens op de rug."

    Messi deed dat niet en staat drie weken buitenspel. De Argentijn mist onder meer El Clásico met Real Madrid. "Als Messi in dit geval op zijn buik was gevallen, was het al beter geweest. Je kunt het natuurlijk niet altijd voorkomen, want je hebt ook te maken met de snelheid en de pech. Maar de kans verkleinen kan natuurlijk altijd door judovaardigheden erin te slijpen."

    Boudewijn Zenden was daar een voorbeeld van. Zijn vader had een judoschool waardoor hij beide sporten jarenlang combineerde. "Ik zeg niet dat je nooit geblesseerd raakt als je judotechnieken beheerst, maar de kans is wel veel kleiner. Ik ga nu ook niet heel populair roepen dat mij niet was overkomen wat er nu met Messi is gebeurd. Ik heb ook vaak genoeg op de grond gelegen. Maar ik kon wel mijn val breken, zodat de kans op een blessure minder groot was."

    Plaats een reactie

    Vamos7 +4371
    maandag 22 oktober 2018 om 18:52
    Zo is wij PSV beheersen alle facetten.
    Vind ik leuk
    maandag 22 oktober 2018 om 18:57
    Behalve de taalkundige facetten dan ...
    Vind ik leuk
    Spaanse mug +14197
    maandag 22 oktober 2018 om 19:09
    🤣🤣
    Vind ik leuk
    AFCA G.G. +2966
    maandag 22 oktober 2018 om 18:58
    En wat beheersen jullie dan volgens dit stukje?
    Vind ik leuk
    JansenD10 +162
    maandag 22 oktober 2018 om 19:28
    Leer eens normaal typen man
    Vind ik leuk
    firewire2 +348
    maandag 22 oktober 2018 om 19:58
    Zenden is een Limburger
    Vind ik leuk
    Polly11 +3937
    maandag 22 oktober 2018 om 20:23
    En groot geworden bij PSV....voetballend dan. Niet in lengte
    Vind ik leuk
    Johan59 +736
    maandag 22 oktober 2018 om 21:28
    Groot was een matige voetballer
    Vind ik leuk
    Karakter1 +1334
    maandag 22 oktober 2018 om 23:12
    Matige voetballers komen niet bij PSV, Barcelona en Liverpool onder contract én worden geen langdurig international.

    EDIT: Chelsea staat ook nog op zijn palmares, evenals Marseille. Allemaal grote clubs.
    [Reactie gewijzigd op maandag 22 oktober 2018 om 23:14]
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 13:40
    Ik vond het een goede voetballer maar als je kijkt bij welke clubs hij speelde dan zou je denken wereldtop.

    Ik zou hem toch maximaal wereld-subtop willen noemen destijds. Nog uitermate knap ...
    Vind ik leuk
    Farmer +12471
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:54
    Ik heb liever dat ze me een hamburger zenden :)
    Vind ik leuk
    maandag 22 oktober 2018 om 18:52
    Ja en niet voetballen verkleind ook de kans op blessures ik zeg niet dat je nooit een blessure krijgt maar die kans is wel kleiner.

    Heeft Neymar ook veel aan judo gedaan denk ik dan.
    [Reactie gewijzigd op maandag 22 oktober 2018 om 18:56]
    Vind ik leuk
    HansVites +5025
    maandag 22 oktober 2018 om 21:29
    Nee Neymar heeft op de toneelschool gezeten.
    Vind ik leuk
    maandag 22 oktober 2018 om 18:52
    Slimme jongen zeg!
    Vind ik leuk
    Gyrosregime +2469
    maandag 22 oktober 2018 om 18:55
    Eigenlijk is het een wonder dat Messi zo weinig geblesseerd is..
    Vind ik leuk
    De fries +869
    maandag 22 oktober 2018 om 18:56
    Beetje tegenstrijdig ; heeft advies aan Messi maar leert het z’n eigen spelers niet ....
    [Reactie gewijzigd op maandag 22 oktober 2018 om 18:57]
    Vind ik leuk
    Polly11 +3937
    maandag 22 oktober 2018 om 20:24
    Want? Wie heeft er zijn arm gebroken dan?
    Vind ik leuk
    De fries +869
    maandag 22 oktober 2018 om 21:27
    Goed het stukje lezen! Ik lees btw net dat het verhaal is aangepast
    [Reactie gewijzigd op maandag 22 oktober 2018 om 21:30]
    Vind ik leuk
    maandag 22 oktober 2018 om 19:01
    Met judo technieken had ie de Messi kans op geen blessures.
    Vind ik leuk
    Ron jans +357
    maandag 22 oktober 2018 om 19:16
    Volgens mij komt dit advies van Houkes en niet van Zenden. Boudewijn Zenden wordt slechts gesteld als voorbeeld, het advies komt duidelijk van Houkes. De titel: "Houkes heeft advies voor Messi" klinkt natuurlijk niet zo interessant en zal wel minder "hits" opleveren. Klasse journalistiek.
    Vind ik leuk
    Marco S +4826
    maandag 22 oktober 2018 om 19:40
    Ik denk dat je een ballerina nooit op Judo moet doen.. Messi zweeft en enkel zijn landing kan dus beter. Maar vooruit een 9.8
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +21642
    maandag 22 oktober 2018 om 20:16
    *zucht*
    Vind ik leuk
    Riszh +257
    maandag 22 oktober 2018 om 21:03
    Had ie hem ook voor het wedstrijd kunnen vertellen gvd
    Vind ik leuk
    De Goffert +537
    dinsdag 23 oktober 2018 om 06:43
    Dus Neymar is de koning van judo???
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 07:14
    Nou, dat weten we ook weer. Met een helm op koppen is ook veiliger.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws