Stadionverbod voor zes supporters na Vitesse - Ajax: Racisme is ontoelaatbaar

Stadionverbod voor zes supporters na Vitesse - Ajax: "Racisme is ontoelaatbaar"

Gepubliceerd: donderdag 8 november 2018 om 14:10do 08-11-2018 om 14:10

Vitesse heeft zes supporters bestraft met een stadionverbod. Dat meldt de Gelderlander. De Arnhemse club gaat over tot die straf, naar aanleiding van de antisemitische spreekkoren voor het duel met Ajax.

Voor en na de wedstrijd tegen Ajax (0-4), op 2 september, doken op social media beelden op van een groepje fans van de club uit Arnhem. Zij maakten zich schuldig aan het zingen van antisemitische leuzen als 'Hamas, Hamas, alle Joden aan het gas'.

Vitesse distanteerde zich van de supporters, deed aangifte en riep de schuldigen op zich te melden. Inmiddels zijn zes er mannen geïdentificeerd. Het Openbaar Ministerie heeft een onderzoek ingesteld en gedurende dat onderzoek is het zestal niet welkom in de Gelredome.

"Racisme is ontoelaatbaar. We zijn over het voorval zeer ontstemd", verklaart algemeen Joost de Wit aan de Gelderlander. "Ik wil benadrukken dat onze supporters juist heel vaak voor een fantastische sfeer zorgen. Maar dit is een uitwas, die we niet kunnen tolereren. Dit is een strafbaar feit."

Lees meer over:EredivisieVitesse

Plaats een reactie

donderdag 8 november 2018 om 14:12
Waarom? WIj worden ook kutboeren genoemd en weet ik het nog meer. Moet iedereen dan een stadionverbod krijgen?
[Reactie gewijzigd op donderdag 8 november 2018 om 14:22]
Vind ik leuk
Leeuw +6066
donderdag 8 november 2018 om 14:15
Wie zijn hier de helden volgens jou?
[Reactie gewijzigd op donderdag 8 november 2018 om 14:16]
Vind ik leuk
The Iceman +18178
donderdag 8 november 2018 om 14:18
‘Kutjoden’ roepen zou ook wat minder erg zijn geweest dan zo’n verwijzing naar (1) een terreurgroep en (2) de holocaust.
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 14:19
oke daar heb je een punt.
Vind ik leuk
Dub_Rtd +6432
donderdag 8 november 2018 om 15:03
Ik zou daar graag eens consequent tegen opgetreden willen zien worden.
Zoals bij extreem linkse anti-Israel betogingen enzo.

Het is zo makkelijk om voor dat soort dingen louter de aandacht op de voetbalsupporter te hebben.
Vind ik leuk
The Iceman +18178
donderdag 8 november 2018 om 15:06
Eens, maar dit is laaghangend fruit omdat het voor een groot publiek zichtbaar is en het op beeld staat + dit is niet strafrechtelijk.
[Reactie gewijzigd op donderdag 8 november 2018 om 15:06]
Vind ik leuk
Dub_Rtd +6432
donderdag 8 november 2018 om 15:09
En omdat er geen politieke en\of journalistieke lobby is voor de voetbalsupporter.

Vind ik leuk
The Iceman +18178
donderdag 8 november 2018 om 15:13
De KNVB/de stadions hebben gewoon huisregels en goed cameratoezicht. Pakkans is dus zeer hoog. Dat er in andere situaties vaak slap wordt opgetreden ben ik met je eens.
Vind ik leuk
Dub_Rtd +6432
donderdag 8 november 2018 om 15:17
Als er bij een Feyenoord "demonstratie" in 1 klap 300 man opgepakt kan worden, kan dat bij zo'n betoging of als Erdogan aanhangers de binnenstad platleggen ook.
Het is pure onwil.

Pakkans e.d in stadions is inderdaad hoog en ik heb dus met dit soort gasten net zoveel medelijden als met iemand die geflitst wordt voor door rood rijden.
Vind ik leuk
ReneAjax +10865
donderdag 8 november 2018 om 23:25
Het zou de KNVB moeten zijn, die dit soort gasten aanpakt, niet de clubs. Nu krijg je pure willekeur dat de ene club (Vitesse) het wel aanpakt en andere clubs (ADO, Utrecht) niets doen.
Vind ik leuk
Dub_Rtd +6432
vrijdag 9 november 2018 om 08:45
Weet ik niet of de knvb of de clubs hier de verantwoording hebben.
Als bepaalde spreekkoren een wet overtreden, is het niet aan de clubs of knvb om die wet te handhaven. Ze kunnen hooguit beeld en geluid materiaal overhandigen als ze dat verzocht wordt.

En dan heb ik het uiteraard niet over wat behoorlijk geacht wordt. Dat is sowieso voor iedereen weer anders.
Jij laat mensen bij jou thuis misschien met de poten op tafel zitten en bij mij sta je ineens aan de verkeerde kant van de deur als je dat doet.



Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 16:11
Dus een belediging krijgt pas kracht als je de context erbij vermeld?

Raar. Daarbij geen slecht woord over Joden hoor, dat is een beschermde bevolkingsgroep.
Vind ik leuk
The Iceman +18178
donderdag 8 november 2018 om 16:22
Volgens mij ben je slimmer dan dit. En net zoals bij alle andere bevolkingsgroepen mag je niet oproepen tot het vergassen (en dus vermoorden) van joden.
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 18:00
Dat weet ik ook wel, maar het is wel zo dat als iets Joden betreft iedereen beeld bij het lijden heeft en meteen in de bescherming springt. Maar bij beledigingen naar andere bevolkingsgroepen de meesten stellen dat het te lang geleden is en men niet zo "moeilijk" moet doen.

Alle lijden is triest en niemand zou beledigd moeten worden. En misschien probeer ik ook door prikkelend te reageren mensen tot nadenken te motiveren. Ik vind ook in deze kennis is alles.

Maar.... mijn oprechte excuses als ik jou op enige manier door mijn comment heb beledigd (en dat is echt zonder gein, want dat was niet de bedoeling).
Vind ik leuk
The Iceman +18178
donderdag 8 november 2018 om 18:07
No problemo. Ik snap dat het bij joden soms wat eerder gevoelig ligt, maar Hamas en de holocaust erbij brengen lijkt mij te allen tijde fout (behalve misschien in een grappige setting waarin iedereen weet dat het een grap is). Als België tegen Congo zou spelen en de Belgen ‘Handjes kappen, de Congo is van ons’ zouden zingen zou dat net zo onacceptabel zijn.
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 17:14
Jij begrijpt het.
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
donderdag 8 november 2018 om 17:31
Leg mij dan is even uit,dat de liederen van Vitesse Supporters massaal wordt gezongen
We schoppen steken.
Dan verbranden we Nekkers.
Is nooit en te nimmer een Stadion verbod uitgeschreven.
Waarom wordt de Ajacieden beschermd?
Omdat die huilen balken uit Amsterdam lopen te klagen naar de KNVB toe.
Het blijft een Zielig Volk.
En zelfs een echte Jood vindt het niet erg.
Wat er wordt geroepen ze weten donders goed.
Dat het naar Ajax Supporters gericht is. (Die Nep Joden).
[Reactie gewijzigd op donderdag 8 november 2018 om 17:33]
Vind ik leuk
The Iceman +18178
donderdag 8 november 2018 om 17:35
“Oh nee, je mag niet roepen dat joden aan het gas moeten!”. Stel je niet zo aan, je hebt je gewoon te gedragen als je in een stadion te gast bent. Als je wil dat liedjes over Nekkers harder aangepakt moeten worden (mijn zegen heb je) moet je lekker contact opnemen met Vitesse of het OM.
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
donderdag 8 november 2018 om 18:04
Ik wil dat helemaal niet dat die liederen afgeschaft worden.
Omdat het niet gericht is op de Joden tijdens de 2WO.
En waarom zal ik klacht in moeten dienen over NEK.
Ik wil alleen je uitleggen wat het verschil inzit.
Tussen Ajax en Nek liederen.
Die Supporters van Vitesse zingen.
Vind ik leuk
The Iceman +18178
donderdag 8 november 2018 om 18:09
Als het niet gaat over de joden in 2WO slaat het gedeelte over ‘aan het gas’ nergens op.
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
donderdag 8 november 2018 om 18:22
En je blijft op het gas.
Dus steken ( waar jaarlijks mensen aan dood gaan)
Mag van jou dus wel?
Jij beschermd die Ajacieden net zo als die aanstellers die erop tegen zijn.
Nogmaals het is niet gericht op die mensen uit de WO2.
Als jullie dat niet begrijpen.
Dan houd het op.
Vind ik leuk
The Iceman +18178
donderdag 8 november 2018 om 18:26
Lul toch niet zo slap. Als je niet door hebt dat de leus bewust refereert aan WO2 dan hou je jezelf voor de gek en kan je beter een andere naam kiezen dan ‘Realist’.
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
donderdag 8 november 2018 om 18:41
Jij bent nog dommer dan dom.
Vind ik leuk
The Iceman +18178
donderdag 8 november 2018 om 18:47
En jij moet een keer naar de sjoel in de Pastoorstraat. Vraag ze daar eens hoe zij het beoordelen.
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
donderdag 8 november 2018 om 20:12
Pastoorstraat kan ik wel maar Sjoerd?
[Reactie gewijzigd op donderdag 8 november 2018 om 20:12]
Vind ik leuk
The Iceman +18178
donderdag 8 november 2018 om 20:12
De synagoge.
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
donderdag 8 november 2018 om 20:15
Als ik zeg dat het niet is gericht op de Joden destijds uit de WO2.
Wie ben jij dan met je zieke gedachten wel zo is.
Ik denk zelf dat jij dat denkt.
Klein racist.
Vind ik leuk
The Iceman +18178
donderdag 8 november 2018 om 20:19
Dan moet je een ander liedje verzinnen, want de bedenkers maakten duidelijk de associatie met het vergassen van joden in WO2. Maar het spijt me voor je dat je zo achterlijk bent. Misschien heb je gewoon geen opvoeding gehad, daar kan je zelf niet veel aan doen.
[Reactie gewijzigd op donderdag 8 november 2018 om 20:20]
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
donderdag 8 november 2018 om 20:28
Nogmaals zou zeggen vraag het die het Zingen.
Jij denkt dat met velen.
Dus hou op over opvoeding.
Want dat wordt je geleerd.
Als je iets zegt ook te onderbouwen.
Jij vermoed dat dat het op hun gericht is.
Als Deze groep werkelijk racisten zijn waarom zingen ze dat niet elke wedstrijd?
Vind ik leuk
The Iceman +18178
donderdag 8 november 2018 om 20:31
Je slaat echt wartaal uit, terwijl je doet alsof je slim bent. Lees deze berichten morgen eens terug als je rustig/nuchter bent.
[Reactie gewijzigd op donderdag 8 november 2018 om 20:32]
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
donderdag 8 november 2018 om 20:34
Leg me uit nogmaals waarom ze dat niet bij andere wedstrijden Zingen?
En dan kom je er zelf wel uit tegen wie ze gericht hebben.
Vind ik leuk
The Iceman +18178
donderdag 8 november 2018 om 20:37
Het maakt niet uit wanneer/hoe vaak ze het zingen. Als je tegen Heerenveen speelt is het even belachelijk om ‘Vermoord de Friezen’ te zingen, ook al bedoel je daar misschien alleen Heerenveen mee. Zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen? Je hebt toch wel enig fatsoen in je donder?
[Reactie gewijzigd op donderdag 8 november 2018 om 20:40]
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
donderdag 8 november 2018 om 20:40
Jij ontwijk mijn vraag.
Nogmaals waarom zingen ze dat niet elke wedstrijd?
Vind ik leuk
The Iceman +18178
donderdag 8 november 2018 om 20:44
Nogmaals: het is een achterlijke vraag. Het maakt niet uit dat je 32 wedstrijden wél je fatsoen kan houden omdat je daarin geen link met het vergassen van mensen kan maken. Dat maakt dit nog niet redelijker.
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
donderdag 8 november 2018 om 20:52
Het is geen achterlijke vraag.
Het is een bewijs dat het tegen Ajax gericht is.
Racisten roepen dat elke minuut van de dag.
En niet 1of 2 keer per jaar.
Vind ik leuk
The Iceman +18178
donderdag 8 november 2018 om 20:53
Een fatsoenlijk mens roept dat nooit.
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
donderdag 8 november 2018 om 20:56
Haha alleen fatsoenlijk mens roept,
Ze zijn de Homo's.
Vind ik leuk
The Iceman +18178
donderdag 8 november 2018 om 21:03
Dat is een stropop. Ook niet netjes, maar je hebt gradaties. Net zoals ‘Over de Waal, gaan ze anaal’ minder erg is dan liedjes over nekkers steken of verbranden.
[Reactie gewijzigd op donderdag 8 november 2018 om 21:06]
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
donderdag 8 november 2018 om 21:36
Dus dat kan Steken of verbranden Nekkers.
Terwijl er op de aarde wel 100 duizenden.
De dood tegemoet lopen Door steekpartij of verbranding.
Vind ik leuk
The Iceman +18178
donderdag 8 november 2018 om 21:37
Zoek hulp. Fijne avond!
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
donderdag 8 november 2018 om 21:45
Ja jij ook en zal maar is in verdiepen.
Waar Vitesse Supporters het tegen hadden.
Tegen de Joden uit de WO2 of tegen Ajax.
Maar jullie belachelijke denk vermogen denk ik niet dat je eruit komt.
Vind ik leuk
The Iceman +18178
donderdag 8 november 2018 om 21:46
Discussiëren met jou is als schaken met een duif. Hoe goed je ook schaakt, de duif gooit alle stukken om, schijt op het bord en loopt rond alsof hij gewonnen heeft.
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
donderdag 8 november 2018 om 21:49
Het heeft geen zin om te discussiëren.
Beide willen gelijk halen,dus hou het maar op remise tevreden.
Vind ik leuk
The Iceman +18178
donderdag 8 november 2018 om 21:51
Ik hoef geen gelijk te halen, die kneuzen hebben al terecht een stadionverbod.
[Reactie gewijzigd op donderdag 8 november 2018 om 21:51]
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
vrijdag 9 november 2018 om 00:29
Verlopig Stadion verbod.
Tot het onderzoek helemaal is afgerond is door de OM.
Als er een jood bij de OM aan de macht is.
Geef ik ze goeie kans dat ze weer het Stadion in mogen.
Want een echte Jood weet dat het tegen Ajax gericht is.
Vind ik leuk
Bobo8484 +165
donderdag 8 november 2018 om 21:01
Beste kut realist... dat is net zoiets als met k*nker schelden maar je bedoeld natuurlijk helemaal niet die ziekte... En hoeveel dingen je ook zegt waar je niet over nadenkt. Zonder die oorlog was deze uitspraak niet ontstaan. Kun je niet omheen. Nouja jij wel... Btw ik bedoelde geen echte k*t.
[Reactie gewijzigd op donderdag 8 november 2018 om 21:20]
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
donderdag 8 november 2018 om 21:26
Nou heb ik jullie.
Als Ajax niet geaccordeerd had willen worden met de Joden.
Was dat idd niet gezongen.
Vind ik leuk
Bobo8484 +165
donderdag 8 november 2018 om 21:31
Nou heb je ons? Jij lult niks meer recht hoor hahaha. Ook deze reactie van jou geeft aan dat jij geen benul heb van de onzin die Jij uitkraamt. Ik reageer niet eens meer op je...
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
donderdag 8 november 2018 om 21:33
Ajuu bob racist eerste klas.
Vind ik leuk
Bobo8484 +165
donderdag 8 november 2018 om 21:34
Jij ja
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
donderdag 8 november 2018 om 21:41
Natuurlijk domoor.
Wat er in de tweede wereld oorlog is gebeurd.
Vindt ik uiteraard erg.
Maar jullie beseffen niet dat wat er gezongen wordt degelijk tegen de Ajacieden is gericht.
Moeten wij dan ook lopen klagen.
Dat wij geassocieerd wordt met Homo's.
Terwijl ik het niet ben?
Dat neem ik met een korreltje zout.
Je kan overal wel achter lopen zoeken.
Wat jullie aan doen zijn.
Vind ik leuk
Bobo8484 +165
donderdag 8 november 2018 om 21:34
Jij ja
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
donderdag 8 november 2018 om 21:47
Slaap lekker.
Volgende wedstrijd wordt het opnieuw gezongen tegen Ajax.
Vind ik leuk
The Iceman +18178
vrijdag 9 november 2018 om 09:36
Zing het een keer in de stad en kijk dan of je tanden overhoudt, mesjoggene.
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
vrijdag 9 november 2018 om 09:40
Wat denk je dat dat nooit gebeurde.
Gebeurd niks en vooral omdat het om Ajax gaat.
Vind ik leuk
Vak-DD +12938
vrijdag 9 november 2018 om 10:37
Ik vind het schandalig dat de ajax supporters zichzelf joden noemen en dat helemaal niet zijn. Dus die moeten ze dan ook maar massaal oppakken !
Vind ik leuk
The Iceman +18178
vrijdag 9 november 2018 om 10:43
Doe eens een poging tot een serieus argument. Daarbij werden Ajacieden door oa Utrecht joden genoemd (want in grotendeels joodse wijk toen), dus het is niet alsof Ajax ervoor gekozen heeft. De mafkezen waren er eerder dan de geuzennaam.
Vind ik leuk
Vak-DD +12938
vrijdag 9 november 2018 om 10:50
De ajax aanhang noemen zichzelf al tientallen jaren de joden en zijn er trots op, dat terwijl er amper mensen lopen van joodse afkomst. Als ze zichzelf de kabouters hadden genoemd had dit niet gespeeld.
Vind ik leuk
The Iceman +18178
vrijdag 9 november 2018 om 10:52
Nogmaals: ze werden door andere supporters joden genoemd. Dus namen ze het maar over. Net zoals men in Arnhem meezingt of klapt als de bezoekende fans ‘Het zijn de homo’s, Yes Yes’ zingen.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 10:54]
Vind ik leuk
Vak-DD +12938
vrijdag 9 november 2018 om 10:55
Ja en nu gaat de KNVB ook geen onderzoek doen naar de ajax supporters die ons voor homo's uitmaakten ? Want ik ben geen homo en voel mij nu ook beledigd. Gewoon ophouden met dat politiek correcte gelul in de Nederlandse stadions. Vroeger was het niet anders en deden de ajax supporters net zo leuk mee.
Vind ik leuk
The Iceman +18178
vrijdag 9 november 2018 om 10:59
Je verschuift de doelpalen wel erg snel. Eerst heb je het over Ajacieden oppakken omdat ze zich joden noemen en nu moeten we ophouden met dat politiek correcte gelul. Maak een keuze. En hou in je achterhoofd dat oproepen tot het vergassen van welke bevolkingsgroep dan ook toch net iets kwalijker is dan ‘kutjoden’ of ‘homo’s’ roepen. Anders is het vrij hypocriet om elk jaar veteranen welkom te heten in je stadion.
Vind ik leuk
Vak-DD +12938
vrijdag 9 november 2018 om 11:07
Het zijn ook geen al te slimme uitspraken, dat geef ik toe want je mag niks meer zeggen. Maar dit soort jochies moeten gewoon eens goed aangesproken worden. Maar nu worden ze neergezet als fascisten en anti semiet worden ze wel overdreven zwaar gestraft. Ik zie dagelijks gastjes in het nieuws van een bepaald geloof die zulke dingen gemeend roepen en die worden helemaal niet gestraft.
Vind ik leuk
The Iceman +18178
vrijdag 9 november 2018 om 11:09
Zo zou ik ze niet per se willen noemen. Dom wel inderdaad. Maar we moeten ook weer niet doen alsof ze zo hard gestraft worden. Ze hebben zich niet aan de huisregels gehouden, dus zijn ze een tijdje niet welkom in het stadion. Als iemand zich in mijn huis zou misdragen zou hij ook een tijdje niet meer welkom zijn.
Vind ik leuk
Vak-DD +12938
vrijdag 9 november 2018 om 11:14
Straffen op zich is geen probleem, alleen in dit geval zijn er hogere straffen als normaal gegeven. Die zijn gebaseerd op druk van buitenaf, en dat vind niet helemaal eerlijk. Voor de rest zit ik niet in de buurt van die gasten en zing zulke liedjes ook niet.
Vind ik leuk
The Iceman +18178
vrijdag 9 november 2018 om 11:24
Vitesse heeft direct aangifte gedaan en ze hangende het onderzoek een SV gegeven, dus hoezo druk van buitenaf en hoger dan normaal? Ze hebben bij Vitesse zelf wel in de gaten dat het niet door de beugel kon (want strafbaar). Als je het stadion binnenkomt staat het ook vrij duidelijk in de huisregels. Maar ja, laten we vooral hopen dat degenen die het zongen er iets van leren.
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
vrijdag 9 november 2018 om 12:44
GelreDome moet is massaal dat zingen.
Kijken of er dan stadion verboden op wordt gelegd.
Ik vindt het nog steeds schandalig.
Dat de liederen tegen NEK wel 100 erger zijn.
En geen Stadion verboden wordt opgelegd.
Nee vriend Ajax (joden)is een beschermd iets.
Lachwekkend.
Vind ik leuk
The Iceman +18178
vrijdag 9 november 2018 om 12:48
Gewoon je fatsoen houden, en anders niet klagen over de consequenties.
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
vrijdag 9 november 2018 om 13:00
Ga klagen bij VP veel plezier.
Je toont nu een echte Ajacied te zijn.
Doen ze op het veld ook Scheidsrechter!!!
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
vrijdag 9 november 2018 om 12:57
Haha ha wat een mongool ben jij.
Door andere Supporters wordt idd Kut of K*nker Joden geroepen.
Misschien was Utrecht wel de eerste.
Maar ga nou niet zeggen dat Utrecht jullie die naam gaf.
Jullie zijn trots op met joden te associëren.
Van mij mag het,maar schuif het niet in andermans schoenen.
Vind ik leuk
The Iceman +18178
vrijdag 9 november 2018 om 13:33
Tijd en plaats
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
vrijdag 9 november 2018 om 15:06
Wat bedoel je iets duidelijker graag?
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
vrijdag 9 november 2018 om 16:17
Hallo ik zit op je te wachten?
Vind ik leuk
dogo +217
vrijdag 9 november 2018 om 16:32
Tja, de geuzennaam van ajacieden is niet handig. Zeker niet gezien de historie van de club met betrekking tot NSB-geld. Maar die naam was in eerste instantie een scheldnaam, die door de ajaxsupporters vervolgens is gebruikt in hun voordeel.
Nu kan iedereen die iets kwetsens tegen de ajacieden zegt of zingt en daarbij het woord joden gebruikt, als racist worden neergezet.
Wat zou er gebeurd zijn al er gezongen was: Hamas, hamas, alle ajacieden aan het gas... Helemaal niets. Of alle joden onder het gras.. Ook niets. Vooral de verwijzing naar gas en joden maakt de combinatie lastig te accepteren voor veel mensen.
Je kunt niet zeggen dat het racistisch is. Daarvoor zou expliciet onderscheid gemaakt moeten worden op ras, afkomst, geloof of sexuele geaardheid. De context van het liedje is daar te vaag in. "Alle joden aan het gas" houdt namelijk niet in dat ook niet alle andere mensen aan het gas zouden moeten of kunnen...
Je kunt wel zeggen dat het als schokkend ervaren kan worden voor onze joodse medelanders. En daar neemt Vitesse in dit geval de maatregel op.
De supporters die het gezongen hebben en zich daarbij hebben laten filmen om het op social media te zetten, zijn niet bijster slim.
Waarschijnlijk ook niet slim genoeg om te bedenken dat mensen buiten de groep die ze wilden beledigen hierdoor wel geraakt worden. Maar dat zal een rechter wel uitzoeken.
Ik denk dat racisme heel lastig te bewijzen is. Het overschrijden van fatsoen en het hebben van slechte smaak wel. Tot welke straf dat leidt weet ik niet. Waarschijnlijk slechts tot dit (tijdelijke) stadionverbod.
Vind ik leuk
appeltje +4323
donderdag 8 november 2018 om 14:35
Volgens mij krijgt niemand een stadionverbod omdat ze 'kutjoden' of iets dergelijks zeggen.

Feitelijk zou het vergelijkbaar zijn als Ajacieden iets zouden zingen over de Grote Sprong Voorwaarts. Maar ik denk dat menig voetbalsupporter niet eens weet wat dat is. Dus waarschijnlijk komen ze er niet eens op, en zo wel, dan zou het merendeel van de 'tegenpartij' het waarschijnlijk niet eens als directe belediging zien.
Vind ik leuk
Iggy +4645
donderdag 8 november 2018 om 15:08
Je snapt er vrij weinig van, dat is wel duidelijk.
Vind ik leuk
Meneer Smith +3204
donderdag 8 november 2018 om 16:02
Boeren zijn geen ras of religieuze stroming ..iedereen kan een boer zijn.
Vind ik leuk
Rectificatie +1179
donderdag 8 november 2018 om 21:31
Nee maar goed. Steek boeren in de brand gaat ook te ver natuurlijk stel zoiets word gezongen.
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
vrijdag 9 november 2018 om 00:22
Dan is het toegelaten.
Het is niet tegen Ajax gericht.
Snap je😉beschermd volk.
Vind ik leuk
Meneer Smith +3204
vrijdag 9 november 2018 om 07:36
Ja natuurlijk kan ook dat niet
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 21:44
Ik zing altijd:"En wie niet springt, die knoeit geen bier en wie niet springt die knoeiit geen bier..." 🎶
Vind ik leuk
Geelswerhert +1122
donderdag 8 november 2018 om 14:13
Goede beslissing! Hoort idd niet in het voetbal thuis!
Vind ik leuk
Leeuw +6066
donderdag 8 november 2018 om 14:14
Juist. Signaal is nu afgegeven. In Nederlandse stadions is er geen plek voor racisme.
[Reactie gewijzigd op donderdag 8 november 2018 om 14:14]
Vind ik leuk
elmagico070 +23691
donderdag 8 november 2018 om 14:53
En buiten de stadions!
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 15:36
Wij krijgen ook vaak een mes in ons vlees. Dat is een bedreiging naar ons voor het aanbrengen van steekwonden. Hahahahahaha
Vind ik leuk
Vak-DD +12938
vrijdag 9 november 2018 om 10:40
Laten ze dan ook eens de ajax supporters aanpakken die zichzelf joden noemen en zich in andere stadions misdragen. Maar nee ajax moet aan alle kanten beschermd en opgehemeld worden door van praag met zijn KNVB !
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 14:19
Dit valt te begrijpen, maar wees dan ook consequent en straf iedereen die dit zingt op de tribunes en niet alleen wanneer er een filmpje van online komt.
Vitesse heeft wel vaker van die rare dingen dat ze zich ineens geroepen voelen om actie te ondernemen omdat supporters dan een keer negatief in het nieuws verschijnen. Geef die mannen gewoon een waarschuwing, hetgeen wat altijd gebeurt in stadions door de stadionspeakers..
Vind ik leuk
Mama +432
donderdag 8 november 2018 om 16:01
Zelf vind ik dat mensen die dat soort leuzen ed roepen niet per definitie een rascist of fascist of iets dergelijks zijn. Men wil wel kwetsen.
Ik denk dat dat soort figuren over het algemeen geen goed zelfbeeld hebben, en zeker geen sterke persoonlijkheden zijn.
Kerels (m/v) doen dat niet
Vind ik leuk
Cookee +13010
donderdag 8 november 2018 om 18:47
Ze zoeken een beeld om anderen pijn te doen.
Als je rood haar hebt dan ben je rooie.

Ik geef de voorkeur aan mijn club aan te moedigen das beter dan anderen afzeiken.
Vind ik leuk
Brinkster +701
donderdag 8 november 2018 om 16:19
Wel triest dit en terecht dat ze een stadionverbod krijgen. Er valt overigens ook wat te lachen in dit artikel dat moeten we niet onbesproken laten.... Namelijk dat de directeur van Vitesse zegt dat hun supporters ook vaak voor een fantastische sfeer zorgen...hahaha
Vind ik leuk
Rectificatie +1179
donderdag 8 november 2018 om 21:43
Die drie man schreeuwen voor 10!
Vind ik leuk
De Gekste +793
donderdag 8 november 2018 om 16:32
6 stadionverboden?!! En het stadion zit altijd al zo vol..
Vind ik leuk
Erik-Vites +1056
donderdag 8 november 2018 om 16:57
Goed gehandeld van Vitesse!
Pak dat stelletje hersenloze 'supporters' maar aan!

Echter moet er wel opgetreden worden om er voor te zorgen dat ajacieden er ook mee stoppen want het lokt wel uit....
Ook de uitingen over homo's zou aangepakt moeten worden!
[Reactie gewijzigd op donderdag 8 november 2018 om 16:59]
Vind ik leuk
RBDK +148
donderdag 8 november 2018 om 17:05
Dit gedrag kan alleen maar aangepakt worden als er consequenties aan worden verbonden. Als iedereen die dit ooit gezongen heeft even stilstaat (los van de bedoeling) bij de geschiedenislessen van de Middelbare School dan krijg je toch meteen het schaamrood op de kaken. Op geen enkele manier zijn dit soort spreekkoren goed te praten.

Iedereen begrijpt natuurlijk dat 'Joden' de geuzennaam is voor de Ajax community, ze gebruiken de term zelf in hun supportersliederen. Deze typering heeft in die context niets te maken met een geloofsovertuiging. Dat er daarom spreekkoren ontstaan waarbij de term gebruikt wordt, daar is niets mis mee in mijn ogen. Zoals PSV en De Graafschap 'Boeren' hebben omarmd. Wie niet springt die is een 'boer' of 'jood' mag daarom best.

Maar om te schreeuwen dat ze aan het gas moeten, dat moet uitgebannen worden. Aanpakken die hap en corrigeren! Dan verdwijnt het vanzelf.
[Reactie gewijzigd op donderdag 8 november 2018 om 17:05]
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
donderdag 8 november 2018 om 18:16
Dus als Vitesse Supporters dit zingen mag het wel.

Mijn moeder die komt uit Arnhem.
Mijn Vader die is voor Vites.
Samen verbranden ze Nekkers.
Want Nekkers branden het best

Vindt je dit wel kunnen?
Nog nooit is er een Stadion verbod uitgeschreven na deze lied.

Kijk dat de Joden beschermd volk is begrijp ik.
Maar ieder met een gezond verstand weet dat het tegen Ajax gericht is.
Zelfs de echte joden weet het dat het niet tegen hun gericht is.

Ajax blijft een Zielig Volk.

Vind ik leuk
RBDK +148
vrijdag 9 november 2018 om 14:38
Wat ik vind is niet relevant, maar nu je ernaar vraagt:

Samen verbranden ze Nekkers.
Want Nekkers branden het best

Dat vind ik NIET kunnen. Er gaat haat vanuit en werkt provocerend. Maar ik houd er misschien andere normen en waarden op na dan andere mensen. Dat mag toch wel?
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
vrijdag 9 november 2018 om 15:22
En dat probeer ik nou uit te leggen,tegen Iceman
Waarom wordt het wel getolereerd bij Vitesse.
Wat je boven zegt over Nekkers.
Is dat minder erg dan als je Ajax (joden)kwetsen.
Lijkt mij niet,het is echt algemeen bekend dat Ajax echt beschermend iets is.
En het is echt niet tegen Joden gericht uit de WO2.
Anders zingen ze dat wel elke wedstrijd.
Wij zijn geen Lazio Roma dat zijn echte racisten.
Want die gebruiken hun afkomst elke wedstrijd.
Ik vindt dat Vitesse 1 lijn moet trekken.
En niet die Club wel maar niet Ajax.
Vind ik leuk
Realist1892 +1630
vrijdag 9 november 2018 om 15:33
Eerlijk gezegd zal dat nooit uit gebannen worden.
Die mensen blijven bestaan.
Ik vindt dat je geen aandacht aan moet geven.
Bij het rellen is het ook geluk rondom de Stadions.
Er wordt op tv geen aandacht aan geschonken.
En zie het komt zelden meer voor.
Ja in bossen,maar daar heb niemand last van.
Als ze dat zingen in Stadions,zet de speakers hard aan met een muziekje of zo.
Dat het overstemd wordt.
Dan zal je zien dat het binnenkortste keren minder of zelf afgelopen is.
Vind ik leuk
Cookee +13010
donderdag 8 november 2018 om 18:20
Mooi dat dit land voor Joden opkomt, iets te laat maar toch, mooi hoor.
Als we historisch besef hebben dan gaat Zwarte Piet er straks ook aan.

Ik vraag me altijd af wat Joodse mensen ervan vinden dat Ajaxsupporters zich met dat Joodse profileren. Want de club heeft nu vaak moslims in dienst. Hanneke Groenteman heeft wel eens gezegd dat dat Joodse voor haar niet zo hoeft.
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 18:31
Joost de wit je lult maar wat kerel, wit voetje willen halen over de rug van je supporters op aandringen van justitie!

Keur het af hoor dit gedrag maar dit had ook op een sjieke manier afgehandeld kunnen worden en wanneer dit gedrag herhaald zou worden kon men overgaan tot rigoureuze maatregelen!!

Bij vitesse doet men maar wat op supporters gebied en alle goeie raad mbt supporters wordt niet ter harte genomen en tja hoe komt het dan dat het stadion mondjesmaat leegloopt!!

Het draait in arnhem alleen maar om de centen en niet om de sentimenten, de lokale kroegen hebben er in ieder geval flink baat bij!

Chapeau vitesse against modern football
Vind ik leuk
Vak-DD +12938
vrijdag 9 november 2018 om 10:49
Word een beetje moe van de KNVB met hun ajax gezinde van praag. Hun supporters noemen zich al tientallen jaren de joden (terwijl er amper een echte jood tussen loopt) en roepen dat uit volle borst. Ze vervloeken alle supporters van andere clubs als ze op bezoek komen en misdragen zich vaak, maar o wee als er iets word terug gezongen over hun geuzenaam. Dan is het hele land in rep en roer, de ajax supporters janken, het cidi jankt en de KNVB gaat gelijk over om idioot hoge straffen te geven. Ik weet bijna zeker dat er bij deze supporters geen één anti-semiet bij zit, maar er gewoon word gereageerd op hun geuzenaam. Als wij bijvoorbeeld tegen een club van het plattenland boeren roepen, dan worden we toch ook niet vervolgd. Het slaat helemaal door met politiek correcte gedrag in de voetballerij. Blij dat ik nog de jaren tachtig en negentig mee heb gemaakt, toen maakt niemand hier ophef over.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 13:05
Speelde je toen nog gitaar? Haha
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 11:05
Daar zijn ze weer, die zogenaamde 'ultra's' van Arnhem. Tienertjes met een capuchon op die hun stem proberen te heffen hahahahah
Vind ik leuk
ArnhemZuid +292
vrijdag 9 november 2018 om 12:59
Onder een nickname een grote bek op internet hebben, dan ben je pas een flinke knul ofniet?
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 17:24
Wat wil je van me weten dan? Waar ik woon? Pak ticket naar Palma de Mallorca zou ik zeggen.
Vind ik leuk
ArnhemZuid +292
vrijdag 9 november 2018 om 12:57
Hypocriete zooi dat is het.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws