Ajax leeft American Dream en opent kantoor in New York: 'Nieuwe inkomstenbronnen'

Ajax leeft American Dream en opent kantoor in New York: 'Nieuwe inkomstenbronnen'

Gepubliceerd: dinsdag 13 november 2018 om 06:49di 13-11-2018 om 06:49

Ajax wil de Amerikaanse markt gaan veroveren en meer naamsbekendheid in de Verenigde Staten vergaren, meldt De Telegraaf dinsdagochtend. De Amsterdammers hebben deze week een kantoor geopend in hartje New York.

Commercieel directeur Menno Geelen laat aan de ochtendkrant weten dat Ajax 'nieuwe inkomstenbronnen' wil aanboren, zodat het structureel tot de Europese (sub)top blijft horen. "Daarvoor moeten we innovatief zijn en internationaal denken. Deze stap richting New York is daar een voorbeeld van", aldus Geelen. De opening van het Ajax-kantoor werd maandag aangekondigd met levensgrote billboards op Times Square. Onder meer Matthijs de Ligt, Frenkie de Jong en Hakim Ziyech waren te zien op het wereldberoemde plein.

De Amerikaanse sportmarketeer Jim Caparuso heeft in eerste instantie de leiding over het plaatselijke Ajax-filiaal. Caparuso is al in gesprek met enkele potentiële Ajax-sponsors. De Amsterdammers willen in New York het commerciële succes voortzetten dat het in China heeft geboekt. Het samenwerkingsverband tussen Ajax en het Chinese Guangzhou R&F Football Club heeft de huidige nummer twee van de Eredivisie dit seizoen twee miljoen euro aan deals met Chinese partners opgeleverd. Naar verwachting stijgt dat bedrag volgend jaar zelfs naar drie miljoen.

Nu Ajax de Noord-Amerikaanse markt heeft betreden, is het over de hele wereld actief. Naast de activiteiten in China zijn er ook samenwerkingen met het Japanse Sagan Tossu, het Australische Sydney FC en de Zuid-Afrikaanse zusterclub Ajax Cape Town.

Lees meer over:EredivisieAjax

Plaats een reactie

dinsdag 13 november 2018 om 06:55
Ajax in New Amsterdam!!! Goed bezig.
Vind ik leuk
dinsdag 13 november 2018 om 08:44
Ze gaan nieuw stadion bouwen daar fc new amsterdam city
Vind ik leuk
dinsdag 13 november 2018 om 08:55
Ik vind het altijd mooi als mensen op een leuke post reageren, grappig proberen te zijn en vervolgens de plank volledig misslaan. Vooral als je dat terugziet in het aantal likes. Blijf het vooral proberen Dokter. :)
Vind ik leuk
dinsdag 13 november 2018 om 09:51
😂😂😉
Vind ik leuk
4everfcu +5379
dinsdag 13 november 2018 om 06:56
leuk maar ik geloof nooit dat ze in de usa op ajax zitten te wachten als ze er uberhaupt al ooit van gehoord hebben voetbal leeft daar niet zoals hier daar gaan ze liever na american football of honkbal.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 13 november 2018 om 06:57]
Vind ik leuk
dinsdag 13 november 2018 om 06:59
Ach ja, daar heb je een punt. De bedoeling zal zijn om een paar miljoen uit de markt te halen.
Vind ik leuk
Cruijfffan +1279
dinsdag 13 november 2018 om 09:31
Ik heb 6 jaar in diverse steden in de VS gewoond en ik kan je melden dat voetbal daar heel erg leeft. Het is weliswaar de 3 sport, maar jullie vergeten dat het een heel groot land is met heelveel mensen. Het eerste wat ze daar zeggen als je over Nederland praat zijn niet de klompen, het is Cruijff en kaas. Gaat het over voetbal dan is het Cruijff en Ajax en het maakt niet uit waar jij je in de VS bevindt.

Ik hoorde net op de radio dat Ajax een fanbase van 77 miljoen mensen heeft en tot de top tien grootste clubs ter wereld behoort, dat had ik niet verwacht. Heel slim om dat financieel uit te melken.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 13 november 2018 om 09:34]
Vind ik leuk
dinsdag 13 november 2018 om 09:49
Ga je dat onder elke post zetten?
Vind ik leuk
Cruijfffan +1279
dinsdag 13 november 2018 om 09:53
Ja. Ajax heeft een fanbase van 77 miljoen mensen, wauw! en ze behoren tot de top 10 van de wereld, had ik echt niet verwacht, ongelooflijk zo gaaf.
Vind ik leuk
Kim Jung-On +5632
dinsdag 13 november 2018 om 07:21
Vergeet het basketbal niet.

En het artikel noemt alleen de inkomstenkant van de deal met China. Zoiets is ook niet gratis om op te zetten....
Vind ik leuk
dinsdag 13 november 2018 om 07:37
Nee, daar heb je gelijk in. Maar als je al 1% binnenhaalt dan heb je het al over miljoenen
Vind ik leuk
dinsdag 13 november 2018 om 07:42
Vergeet de NBA niet...
Vind ik leuk
Orphen89 +3477
dinsdag 13 november 2018 om 07:50
Grappig dat je Honkbal noemt. Aangezien alleen American Football en Basketbal populairder zijn dan Voetbal in de USA, en dat was in 2017, de populariteit daar is hard aan het groeien.
Vind ik leuk
davidben +6572
dinsdag 13 november 2018 om 08:00
Stadions zitten altijd vol. MLS kun je op Eurosport volgen. NY heeft 2 teams MLS, en Cosmos staat na 10 wedstrijden bovenaan met 10 winst, en ds van 40-8. Kans is groot dat er een 3e bijkomt.
Aangezien NY een rijke Nederlandse geschiedenis heeft vind ik Ajax in het oude Nieuw Amsterdam niet eens zo gek bedacht.
Vind ik leuk
MojoRisin +15208
dinsdag 13 november 2018 om 08:02
Dat was wel zo inderdaad.. Maar nu is het de grootste sport onder meisjes/vrouwen en het groeit ook gigantisch onder de mannen..
Het is nu vooral nog de jeugd en college-soccer, maar er zit veel toekomst in.. Ajax is niet gek, die zien de dollars al in de ogen..
Think big !
Vind ik leuk
#SchaalNr34 +1156
dinsdag 13 november 2018 om 08:38
Is voetbal niet een van de snelst groeiende sporten daar?
Vind ik leuk
MojoRisin +15208
dinsdag 13 november 2018 om 10:03
Dat klopt, er zijn al miljoenen leden..
Vind ik leuk
dinsdag 13 november 2018 om 06:57
Ik weet niet of voetbal in de VS echt leef.
Daar kennen ze voldoende afwasmiddel 😁

Goedemorgen Nederland 😊
Vind ik leuk
Gutierres14 +1432
dinsdag 13 november 2018 om 06:58
Prima ontwikkeling.
Vind ik leuk
Henk3 +1180
dinsdag 13 november 2018 om 07:08
Billboards op Times Square met De Ligt, De Jong en Ziyech? Geen Amerikaan die 1 van de 3 kent. Amerika is nog altijd het land waar je boven anderen uit moet stijgen om op te vallen, anders doe je niet mee. Dat voetbal totaal niet leeft daar helpt ook niet mee.
Vind ik leuk
dinsdag 13 november 2018 om 07:32
Wat jij zegt klopt niet want ik ken genoeg Amerikanen zelf mensen uit Argentinië kennen de beste Ajax spelers komt door FIFA fut en football manager
Vind ik leuk
Itsese +6242
dinsdag 13 november 2018 om 08:10
Welke speler van Ajax is nou in de trek voor iemands FUT team?
Vind ik leuk
dinsdag 13 november 2018 om 08:13
Weet ik veel ik speel geen FIFA fut maar door die spellen leren ze wel spelers kennen wil niet zeggen dat iedereen die wil hebben en dan heb je nog gewoon FIFA waar je team kan managen staat de ligt e ok in de lijst met beste talenten met goeie groei
Vind ik leuk
Orphen89 +3477
dinsdag 13 november 2018 om 07:46
Ik denk dat je flink onderschat hoe erg voetbal daar in opkomst is. Weet je bijvoorbeeld dat voor het afgelopen WK, na Rusland, de meeste tickets zijn verkocht in de USA?

Laatste WK wedstrijd van de USA (tegen Portugal in 2014) werd door 25,2 miljoen Americanen bekeken.
Wedstrijden die niet voor het WK zijn trekken al rond de 10 miljoen kijkers.


Ook niet onderschatten hoeveel het computerspel Fifa helpt bij die populariteit, er zijn al aardig wat Americanen die het spel spelen en dus ook het spel en de spelers leren kennen.

Matthijs de Ligt is mede door het spel wereldwijd bekent aangezien hij de meest getalenteerde verdediger in het spel is. En bijna iedereen hem dus direct koopt in een career mode.
Vind ik leuk
dinsdag 13 november 2018 om 07:17
Waarom niet he goed voor de markt
Vind ik leuk
AllAdIn +25134
dinsdag 13 november 2018 om 07:37
Wie niet waagt wie niet wint, het is gewoon het proberen waard.
Think big, als je klein blijft denken word je nooit groot!
[Reactie gewijzigd op dinsdag 13 november 2018 om 07:38]
Vind ik leuk
WilcoS64 +4020
dinsdag 13 november 2018 om 07:46
Oh je, nog meer geld!
Vind ik leuk
wattenstaafje +24034
dinsdag 13 november 2018 om 07:49
Super zet!
Vind ik leuk
Bizzy +23387
dinsdag 13 november 2018 om 07:53
Weggegooid geld. De interesse voor voetbal is in Amerika klein.
Vind ik leuk
Orphen89 +3477
dinsdag 13 november 2018 om 07:58
Honkbal doet het ook prima daar en Voetbal is Honkbal al voorbij in populariteit in de USA
Vind ik leuk
Bizzy +23387
dinsdag 13 november 2018 om 08:09
Was een aantal jaren geleden in Amerika. Het is toch echt American Football, Baseball, Basketball, Ice Hockey en Tennis.
Voetbal blijft wereld vreemd voor ze.
Vind ik leuk
Orphen89 +3477
dinsdag 13 november 2018 om 08:27
Dat is dus gewoon niet waar.
Het land waar de meeste WK tickets zijn verkocht na Rusland (Gastland) is de USA.
Ongeveer 30% van de huishuidens in de USA heeft minimaal 1 gezinslid die op voetbal zit.

"The 2015 FIFA Women's World Cup Final drew a record 26.7 million viewers, greater than final games of the 2014 World Series or the 2015 NBA Finals."

Dit ook om het nog maar eens aan te geven.

USA wil tegen de rest van de wereld strijden, en dat gaat niet in American Football, Honkbal en Basketbal want die sporten boeit de rest van de wereld niet.
Ook is het de op een na snelst groeiende sport in de USA (Na Lacrosse, maar dat is dan ook weer een stuk kleiner op dit moment, dus kan nog makkelijker groeien).

Dus voetbal blijft niet wereld vreemd voor ze. De markt daar komt eraan. En Ajax springt op een goed moment in.
Vind ik leuk
Bizzy +23387
dinsdag 13 november 2018 om 10:00
De grote vier sporten zijn het beste georganiseerd. Op scholen zijn geen voetbalvelden, maar honkbal-, basketbal- of American footballvelden. IJsbanen zijn niet de rondjes zoals wij die gewend zijn, maar een collectie van ijshockeyvelden. De professionele competities worden uitgebreid op televisie vertoond, de sporters zijn beroemdheden en er gaat enorm veel geld in om.

Tel daarbij op dat een voetbalwedstrijd slechts twee keer 45 minuten duurt met alleen een pauze van vijftien minuten tussenin. Dit betekent dat de mogelijkheden voor reclame veel kleiner zijn. Basketbal heeft vier delen van slechts 12 minuten en de coaches mogen time-outs aanvragen. In ijshockey zijn er drie periodes van elk 20 minuten met tien minuten pauze tussendoor. Honkbal gaat over negen innings en gaat net zolang door totdat er een winnaar is. American football ligt geregeld een minuut lang stil als de teams zich weer opmaken voor een scrimmage. Met andere woorden voetbal is minder aantrekkelijk voor Amerikaanse adverteerders en daarmee voor de commerciële TV-stations die het Amerikaanse medialandschap beheersen.
Vind ik leuk
Orphen89 +3477
dinsdag 13 november 2018 om 10:52
Op scholen zijn zeer zeker wel voetbalvelden. Division I college league doen 48 scholen mee.

dat is dus alleen de hoogste divisie!

Division II zijn nog eens 36 scholen
Division III zijn nog eens 62! scholen

Totaal dus 146 college's die na kwalificaties! meedoen daaraan. Al die scholen hebben een voetbalveld of een voetbalveld in de buurt.

En ik denk dat je reclameblokken wel overschat. Er zijn heel veel manieren om reclame te maken via een sport. En ze gooien tegenwoordig ook rustig reclame erin tijdens de wedstrijd (zoals in Duitsland altijd met de Formule 1)


Voetbal groeit in USA, op internet kan je op tal van manieren er naar zoeken en die zullen dat allemaal bevestigen.
Vind ik leuk
AllAdIn +25134
dinsdag 13 november 2018 om 10:30
https://www.voetbal.com/toeschouwers/usa-major-league-soccer-2018/1/

Check deze link even, voetbal wordt steeds populairder in Amerika.
Vind ik leuk
Bizzy +23387
dinsdag 13 november 2018 om 10:41
Thanks zal het zo lezen. Op gebied van sportmarketing kunnen we nog veel leren van de Amerikanen.

https://www.frank.news/article/media/wat-wij-qua-sport-marketing-van-amerika-kunnen-leren.html

Ongetwijfeld zal voetbal iets in populariteit zijn toegenomen. Niet vreemd als je het WK mag organiseren en de MLS hebt geprofessionaliseerd. Maar laten we nu eerlijk zijn voetbal gaat nooit de status krijgen van de top 5 sporten in Amerika.
NFL en de NHL is vele malen groter dan bv de Premier League. Dat is miljarden business. Ik zie het niet gebeuren.
Amerika en commercie gaan hand in hand samen.
Vind ik leuk
AllAdIn +25134
dinsdag 13 november 2018 om 10:47
Natuurlijk zal voetbal niet zo groot worden, maar als voetbal in populariteit blijft stijgen en je kan als Nederlandse club een klein stukje van de taart pakken, waarom niet?

En qua sportmarketing kunnen wij nog zeker veel leren, ik juich het alleen maar toe als Nederlandse clubs de buitenlandse markt proberen te verkennen. Hopelijk levert dat de desbetreffende clubs wat op.
Vind ik leuk
Bizzy +23387
dinsdag 13 november 2018 om 10:51
Als je het mij vraagt ligt het geld in China en India. Die hele markt ligt daar open. Concurrentie van andere sporten is nagenoeg nihil.
Vind ik leuk
AllAdIn +25134
dinsdag 13 november 2018 om 10:54
Daar heb je zeker een punt!
Zal ook vast niet zo lang gaan duren voordat een Nederlandse club dat gaat proberen.
Vind ik leuk
Spunk +66
dinsdag 13 november 2018 om 07:59
Voor 3 miljoen betaal je geen kantoor in NYC en een top marketeer. Terwijl in China meer mensen zijn en voetbal populairder is dan in de US. Echter zijn ze wel scheutiger met sponsorgelden. Zullen zien of ze kostendekkend naamsvergroting kunnen bewerkstelligen.
Vind ik leuk
Hertogtwan +531
dinsdag 13 november 2018 om 08:01
Natuurlijk een hele goede stap, zeker nu overwintering in de CL in de maak lijkt te zijn en het voetbal in europa goed gevolgt wordt. Volgend jaar wedstrijden in Amerika spelen lijkt me de volgende stap in de winterstop
Vind ik leuk
dinsdag 13 november 2018 om 08:01
Je zou maar fan zijn van een club waar het alleen nog maar om geld geld en nog eens geld draait. Ben blij dat het bij mijn club over voetbal en de sportieve aspect gaat. Voetbal anno 2018.
Vind ik leuk
Buck Worrier +1525
dinsdag 13 november 2018 om 08:08
Ah. Je bent in ieder geval niet voor p$v
Vind ik leuk
wattenstaafje +24034
dinsdag 13 november 2018 om 08:09
Zorgen dat je kunt blijven bestaan en sportief kunt verbeteren is een prima zakelijke keuze.

Elke keer maar vechten tegen degradatie, moeilijk je kleine begroting op orde te krijgen of moeilijk spelers aan je kunnen binden door financiele onmogelijkheden is de totale doodsteek voor het voetbal in Nederland.

Clubs als Ajax en PSV zullen juist het voortouw moeten nemen om zo ook armlastige clubs te financieren om natuurgras te kunnen betalen en DAT kan alleen door te preseteren en daarom MOET je investeren.

Neem nog een vlaai en laat het even inwerken.
Vind ik leuk
dinsdag 13 november 2018 om 08:17
Ajax klaagt dat de kloof naar de Europese top te groot wordt, maar de kloof naar de rest van de clubs in de eredivisie is in verhouding nog groter aan het worden, daar mag niemand over klagen omdat je dan weer een hoop supporters hier op de teentjes trapt? Hoe is het beter voor het Nederlandse voetbal dat Ajax steeds meer financiële daadkracht krijgt? Koopt Ajax voor laten we zeggen 50 miljoen euro in de binnenlandse competitie waarna die clubs zich ook weer kunnen verstreken? Nee Ajax koopt voor een prikkie de grootste talenten weg bij die clubs en haalt wel hun "top" spelers uit het buitenland, de competitie wordt meer en meer kapot gemaakt en dat gaat alleen maar erger worden. Wil je een fatsoenlijke competitie dan dient er een budget en salarisplafond te komen, waarna ook kleinere clubs weer eens kans maken met een leuke selectie en goed seizoen op een prijs omdat clubs geen 70 jeugdspelers kunnen laten rondlopen waarvan de helft bij de gemiddelde eredivisie of Jupiler league club zo in de basis zou staan. Alles, en werkelijk alles wat nu wordt gedaan om het voetbal te verbeteren is alleen maar van toepassing op de grote clubs, nationaal en internationaal.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 13 november 2018 om 08:19]
Vind ik leuk
DeanJayden +13362
dinsdag 13 november 2018 om 10:03
Dus je vind dat Ajax en PSV maar moeten downsizen en het geld aan de kleintjes moeten geven zodat ook FC Emmen de titel kan grijpen? Ook boeit het je dan niks dat we Europees niet meedoen en er geen Nederlands elftal van niveau bestaat? Of denk je dat de grote talenten dan niet gelijk naar het buitenland gaan maar hier blijven om bij FC Emmen te spelen? Clubs moeten bestaansrecht hebben, elke week met moeite 5000 supporters trekken en in de ED spelen is helaas flauwekul! Feyenoord heeft verkeerd gegokt en verloren en AZ zit op zijn geld! Het Nederlands voetbal zit al een eeuw zo in elkaar, enkel de bedragen van de top 2 zijn omhoog gegaan en de rest zit te slapen en doet niks of doet het fout!
Vind ik leuk
DeanJayden +13362
dinsdag 13 november 2018 om 09:56
Met een grotere begroting heb betere spelers en kun je spelers langer aan je binden. Enkel de landstitel of de beker is geen prikkel voor spelers. Dus er moet Europees meegedaan worden en dat gaat niet als er geen structurele inkomsten bronnen zijn. Als er geen extra geld komt zullen talenten steeds vroeg vertrekken voor het geld elders en blijven we een opleidingsschooltje en komen we nooit een stap verder. Europees meedoen is de ambitie van Ajax en dat kan helaas enkel met geld
Vind ik leuk
Buck Worrier +1525
dinsdag 13 november 2018 om 08:09
Wel cool. Wat men er ook van denkt. Real of ManC staan daar niet.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 13 november 2018 om 08:52]
Vind ik leuk
dinsdag 13 november 2018 om 08:14
ManUtd is al een hele grote club in de USA.

Man Utd haal juist daar veel geld op marketing. (Familie Glazer is ook Amerikaans toch?)
Vind ik leuk
Buck Worrier +1525
dinsdag 13 november 2018 om 08:52
Klopt. Pas het aan.
Vind ik leuk
Laliga +2756
dinsdag 13 november 2018 om 08:59
Moet je toch teleurstellen dan.. meerdere grote buitenlandse clubs gingen ajax al voor
Vind ik leuk
Buck Worrier +1525
dinsdag 13 november 2018 om 09:16
Bayern 5 jaar geleden al.
Ik loop achter qua info lees ik net 😂😂
Vind ik leuk
Laliga +2756
dinsdag 13 november 2018 om 09:35
Haha overkomt de beste ;)
Vind ik leuk
dinsdag 13 november 2018 om 08:12
Jaaaaaa, goed bezig!
Ajax gaat terug Europa veroveren. (Structureel subtop van Europa)
Vind ik leuk
Blindsy +19033
dinsdag 13 november 2018 om 08:18
Loop je daar rustig als Nederlandse toerist rond, kijk je naar reclames voor films en shows, zie je ineens díe koppen hangen. Dan schrik je je toch dóód?

Wel leuk om dit te proberen, trouwens. Benieuwd wat het gaat opleveren. Oefenwedstrijden in New York?
Vind ik leuk
dinsdag 13 november 2018 om 08:28
Kunnen ze niet met heel de club daar heen gaan
Vind ik leuk
Bossie020 +6140
dinsdag 13 november 2018 om 08:35
IJsselmeervogels heeft al jaren een kantoor in New York.
Vind ik leuk
Laliga +2756
dinsdag 13 november 2018 om 08:58
Wel gaaf een kantoor in manhatten hoor , vraag me alleen af op welke manier ze inkomsten willen vergaren? In china enzo is dit door de opleiding dacht ik , neem aan dat dat hier ook het geval zal zijn. Ga er niet vanuit dat het shirtverkoop is ofzo
Vind ik leuk
dinsdag 13 november 2018 om 09:07
Treffende, associatieve illustraties.
Vind ik leuk
HaagieHaag +1077
dinsdag 13 november 2018 om 09:38
Ja hoor daar zitten ze in NY op te wachten, op Ajax...
Vind ik leuk
DeanJayden +13362
dinsdag 13 november 2018 om 10:11
Toevallig zijn ze in dat deel van de VS gek op alles wat Nederlands is, zo heeft Rattelband zijn eerste miljoenen verdiend met poffertjes en stroopwafels en verklaarde iedereen hem voor gek! van de Sar is zakelijk heel goed en gaat niet over een nacht ijs
Vind ik leuk
HaagieHaag +1077
dinsdag 13 november 2018 om 11:03
Ik ben veel in NYC geweest voor mijn vorige werkgever en ik kan je vertellen dat men daar echt niet op zit te wachten, daarbij is voetbal een D sport in de VS leuk voor de moeders om hun kinderen heen te brengen maar het zal daar nooit echt van de grond afkomen.

Hate to break it to you 😊 maar niemand in NYC zit te wachten op die opscheppers uit Amsterdam.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 13 november 2018 om 11:04]
Vind ik leuk
dinsdag 13 november 2018 om 09:45
Denk niet dat dit gaat aanslaan maar we zullen het zien !!
Vind ik leuk
soksa +1772
dinsdag 13 november 2018 om 11:37
Ik vind dat Ajax altijd goed bezig is om er marketing technisch zoveel mogelijk uit te halen. Zowel nationaal als internationaal. PSV zit volgens mij ook niet stil.

Ik vind het als Feyenoord fan altijd jammer dat wij hier in achter lijken te blijven en bijna doen alsof er buiten de regio Rotterdam-Rijnmond niks bestaat. Mede daarom zijn zowel Ajax als PSV helaas grotere clubs dan Feyenoord.
Vind ik leuk
woensdag 14 november 2018 om 05:29
Kijk, wij kunnen dat. Heet je PSV of Feyenoord, dan hoef je niet aan te kloppen...
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws