Van der Sar en De Jong balen: We staan niet op de banken te juichen

    Van der Sar en De Jong balen: "We staan niet op de banken te juichen"

    Gepubliceerd: vrijdag 16 november 2018 om 08:07vr 16-11-2018 om 08:07

    Edwin van der Sar en Jan de Jong, de directeuren van respectievelijk Ajax en Feyenoord, moesten hun verlies nemen na de vergaderingen over potentiële Eredivisie-vernieuwingen. De twee hadden ingezet op een algeheel kunstgrasverbod en een inkrimping van de Eredivisie.

    Clubs als Heracles Almelo en FC Emmen mogen hun rubberen ondergrond echter behouden en de Eredivisie bleef gewoon uit achttien clubs bestaan. Volgens het Algemeen Dagblad had Van der Sar gehoopt op een nieuw competitiemodel en was de oud-doelman zichtbaar teleurgesteld over de uitkomst van de onderhandelingen. "Een andere opzet had aantrekkelijker geweest voor veel clubs en fans. Je had meer weerstand kunnen hebben", liet hij weten aan de ochtendkrant. "Dergelijke stappen hadden meer resultaat kunnen hebben op de toekomst van ons voetbal."

    Feyenoord-collega De Jong is evenmin honderd procent tevreden, maar probeert positief te blijven. "We staan niet op de banken te juichen, maar er wordt wel een flinke prikkel gegeven en er is wel degelijk een stap gezet in het voor Feyenoord heel belangrijke kunstgrasdossier ('kunstgrasclubs' krijgen een financiële compensatie als ze overstappen naar natuurgras, red.)", meent de voormalig NOS-directeur. "Als we naar een competitie van zestien teams gegaan waren, was er sprake geweest van een revolutie. Nu is het evolutie."

    Lees ook: Van der Sar: 'Dat zou aantrekkelijk zijn geweest, maar we zijn er niet uitgekomen'

    Plaats een reactie

    Maauwert +274
    vrijdag 16 november 2018 om 08:09
    O ik dacht Barcelona gaat niet door. Is er nog een de Jong dan ?
    Vind ik leuk
    Sigma +2923
    vrijdag 16 november 2018 om 10:19
    Zo dan....likes aan het verzamelen Mauwert!

    Je PSV vriendjes komen zo....
    Vind ik leuk
    Maauwert +274
    vrijdag 16 november 2018 om 11:56
    O dan wacht ik nog effe Klisma.
    Vind ik leuk
    Sigma +2923
    vrijdag 16 november 2018 om 12:01
    wwoohahaha....Klysma is het....

    maar ik ben Sigma...

    geef niet hoor iedereen maakt wel eens een fout of twee...
    Vind ik leuk
    Maauwert +274
    vrijdag 16 november 2018 om 17:04
    Maakt mij niet uit hoor wat je naar binnen duwt en hoe je dat noemt. Fijn weekend !
    Vind ik leuk
    Vinnie J +1774
    vrijdag 16 november 2018 om 08:13
    Stilstand is achteruitgang.
    Vind ik leuk
    Importbrabo +1548
    vrijdag 16 november 2018 om 08:16
    Eigenlijk blijft alles dus zoals het was?
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 08:16
    Worden clubs die per definitie tegen kunstgras zijn hiervoor ook financieel tegemoetgekomen. Het is toch van de gekke dat clubs financieel worden beloond omdat ze vroeger de verkeerde keuze hebben gemaakt...
    Vind ik leuk
    Roffel1998 +1285
    vrijdag 16 november 2018 om 08:20
    Volgens mij alle clubs die gewoon niet op kunstgrasvoetballen, anders zou het wel apart zijn.
    Vind ik leuk
    Degier +532
    vrijdag 16 november 2018 om 09:58
    Staat in de tekst:

    "(kunstgrasclubs' krijgen een financiële compensatie als ze overstappen naar natuurgras, red.)"
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 09:59
    Dus ze worden beloond voor wanbeleid... moet niet gekker worden
    Vind ik leuk
    HanV +4615
    vrijdag 16 november 2018 om 12:18
    Ik kan me nog een strip herinneren met hoe het belonen van medewerkers gaat. Je had er eerst heel veel, maar er viel steeds een groep af. Uiteindelijk ging de beloning naar iemand die geen flauw benul wat waarom er een beloning was en daar ook niets mee te maken had. Dat doen ze hier ook, de clubs die geen kunstgras hebben krijgen een beloning omdat ze geen kunstgras hebben.
    Feitelijk geeft je dan een boete aan clubs die wel kunstgras hebben. En boete voor iets dat wereldwijd toegestaan is. Het moet niet gekker worden, dadelijk gaat er nog een club klagen en dan zit de KNVB weer eens een keertje voor de voorzieningenrechter.
    Vind ik leuk
    Degier +532
    vrijdag 16 november 2018 om 15:00
    Nee, clubs die overstappen van plastic naar echt gras krijgen een financiele meevaller. Je krijgt dus geen beloning, omdat je geen kunstgras hebt. Je wordt "schadeloos" gesteld voor het aanleggen en onderhouden van echt gras. Je weet wel; dat groene spul, dat lekker ruikt en niet naar verbrand rubber.
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 08:18
    Zonde. Ik denk dat ze maar half beseffen in welke mate de aantrekkingskracht van de Eredivisie verbeterd als er geen kunstgras meer is.
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +41639
    vrijdag 16 november 2018 om 08:19
    Gemiste kans. Voor groot en klein.
    Vind ik leuk
    zomer +1287
    vrijdag 16 november 2018 om 08:25
    Alle overige clubs moeten gewoon aangeven niet meer tegen heracles te gaan spelen, zolang ze dat rubber hebben. Kijken hoe lang heracles dan stand houd.
    Wat wil de KNVB dan 16 clubs schorsen en 2 niet.
    Gewoon met zijn allen afdwingen dat ze die rubbermat moeten vervangen.
    En niet meer voorzien van een vergoeding, ze hebben immers hun kans gehad.
    Vind ik leuk
    DeanJayden +9437
    vrijdag 16 november 2018 om 09:04
    Ja nou dan hebben ze de thuiswedstrijden alvast met 3-0 gewonnen en worden ze waarschijnlijk getrakteerd op een hoge eindklassering
    Vind ik leuk
    zomer +1287
    vrijdag 16 november 2018 om 09:19
    Als het is wat jij zegt zouden ze zowel de uit als thuis wedstrijden winnen met 3-0 dan zouden ze dus kampioen worden, lijkt me niet dat het in dat geval zo werkt. Zolang de overige clubs Heracles maar blijft boycotten
    Vind ik leuk
    DeanJayden +9437
    vrijdag 16 november 2018 om 09:55
    De thuiswedstrijden worden enkel door het niet opkomen dagen van de tegenstander 3-0, denk niet dat PSV en Ajax als zowel Feyenoord voorbij worden gegaan door deze clubs als ze 6 punten per club laten schieten in het seizoen
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 09:55
    Zo werkt het dus wel. Clubs worden niet geschorst omdat ze een wedstrijd niet (willen) spelen. Daar staat een reglementaire straf voor: 3-0 verlies.

    De enige "straf" die Heracles dan krijgt is het verlies aan recettes. En dan wordt het een rekensom:
    wil je 48 punten of wil je het geld?

    Ik weet overigens niet hoe jij erbij komt dat het dan gaat om uit én thuiswedstrijden. Ik kan me in het voorbeeld van DeanJayden alleen maar voorstellen dat clubs de uitwedstrijd tegen Heracles zouden boycotten en niet hun eigen thuiswedstrijd.
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 13:06
    Dan behalen ze de Playoffs waar ze dus ook thuis wedstrijden winnen met 3-0 dus mogen ze uit nog met 2-0 verliezen.
    Dan lijkt het meer op help Heracles Europa in. En je hebt de thuis wedstrijden beker ook nog Finale is binnen voor je het weet.

    Wel goed plan dus want in Europa het jaar erop zal wel het nodige geld opleveren waarvan Heracles kan zeggen nemen de gok met die punten ;)
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 08:27
    Meer weerstand? Heracles staat 4e en VVV 5e.

    Waar moet die weerstand vandaan komen dan?
    Vind ik leuk
    Degraaf +17991
    vrijdag 16 november 2018 om 08:39
    Daarmee toon je dus aan dat kunstgras en grote invloed heeft op uitslagen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 08:41
    Als deze twee clubs alleen thuis hun punten pakten, dan stonden ze niet zo hoog, denk ik.
    Vind ik leuk
    HupHolland +2858
    vrijdag 16 november 2018 om 09:15
    Nouja, Heracles heeft thuis 5 keer gewonnen en uit slechts 1 keer.

    Thuis weten ze een paar keer 4 keer te scoren, maar uit verliezen ze bijvoorbeeld 5-0 van Willem II en 4-0 van Vitesse.

    Dit is geen klein verschil. Dit verschil laat duidelijk zien dat het grasveld van Heracles reinste competitie vervalsing opleverd.
    Vind ik leuk
    HanV +4615
    vrijdag 16 november 2018 om 12:36
    En dat zeg je op basis van 6 uitwedstrijden waar ze 5 punten uit hebben gehaald tegen drie ploegen die vorig jaar in het linkerrijtje eindigden? Ik moet nog zien of er veel ploegen een punt pakt bij Ajax of drie in Heerenveen, als je toch aan het kersenplukken bent.
    Als je kijkt naar de eindposities over de laatste 5 uit en thuis dan is het 17-7, 14-9, 8-9, 8-9, 6-15. Dus 2x uit beter dan thuis en 1x thuis beter dan uit en 2x gelijk.
    Van de ploegen met kunstgras doen 2 het er thuis beter dan uit, 2 maakt het niet uit en 2 doen het beter uit. Heel normaal dus.
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 09:07
    Meer weerstand als de competitie was ingekrompen naar zestien clubs...
    Vind ik leuk
    Gilze +454
    vrijdag 16 november 2018 om 08:47
    Typisch Nederlands
    Kleine meute die t verpest voor de rest
    Zoals paar honderd man die tegen zwarte piet zijn
    Nu 2 clubs die 16 clubs boycotten
    Het moet niet zotter worden in Nederland
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 08:48
    De jongere teams mogen in de KK divisie blijven. Dus de Jong heeft gelijk geregeld natuurlijk, dat Feyenoord dan ook de voetbalpiramide in mag.
    Na 3 jaar heeft de KNVB vast wel een beslissing genomen, hierover. Dat moet toch wel lukken?
    Vind ik leuk
    Forza ikkuhh +2236
    vrijdag 16 november 2018 om 09:05
    Inkrimping niet maar kunstgrasverbod mag wel
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 16 november 2018 om 09:12]
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 09:16
    Lekker voor ze, ajax, psv en feyenoord moeten leren dat zij het niet alleen voor het zeggen hebben in Nederland!
    Vind ik leuk
    Gilze +454
    vrijdag 16 november 2018 om 17:42
    Het lachen zal je wel vergaan als ze er ooit uitstappen
    Dat is een logische stap als je tegengewerkt word

    Leuk hoor Fc Twente Emmen i.p.v. volle bak tegen Ajax PSV Feyenoord
    Vind ik leuk
    martinho +916
    vrijdag 16 november 2018 om 09:20
    2 clubs van het niveau van Heracles en Emmen bepalen dat het niet doorgaat? Gooi die 2 clubs er uit en het is opgelost, geen kunstgras en 16 clubs.
    Vind ik leuk
    Frevol54 +122
    vrijdag 16 november 2018 om 09:22
    Te gek voor woorden. Clubs met kunstgras hebben meer geld aan hun selectie kunnen besteden. Er zijn ook clubs die gekozen hebben voor natuurgras(Nac ed) dus daar was minder geld beschikbaar voor de selectie.
    Laatst genoemde clubs worden nu gestraft voor hun keuze voor natuurgras destijds.
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 12:33
    Bizar ja, het zou veel beter zijn om alle clubs die natuurgras hebben maar een begroting van minder dan zeg maar 15 miljoen een bonus te geven.
    Vind ik leuk
    HanV +4615
    vrijdag 16 november 2018 om 12:40
    Je leest het niet goed. Die clubs als NAC krijgen juist NU geld. Maar het wel of niet kiezen voor kunstgras blijft een eigen keuze van de club.
    Vind ik leuk
    Frevol54 +122
    vrijdag 16 november 2018 om 14:04
    Ik lees toch echt dit: kunstgrasclubs' krijgen een financiële compensatie als ze overstappen naar natuurgras.
    Vind ik leuk
    HanV +4615
    vrijdag 16 november 2018 om 14:43
    Klopt, ik zie nu dat de melding dat 5% van de CL/EL-inkomsten van Ajax, PSV en Feyenoord die verdeeld worden over de club die nu gras hebben, 3,75% over de inkomsten na de winterstop, dat die mededeling in een ander bericht staat.
    Maar NAC krijgt geld zonder dat ze iets hoeven te doen, hoeveel weet niemand.
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 09:24
    Ongelooflijk, alleen de gedachte al, terug naar 16 clubs, nog meer geld voor minder wedstrijden, lang leve schotland.

    [Reactie gewijzigd op vrijdag 16 november 2018 om 09:24]
    Vind ik leuk
    HupHolland +2858
    vrijdag 16 november 2018 om 09:25
    16 clubs in de Eredivisie is niet de oplossing, je maakt de concurente nog smaller, terwijl in de Eerste divisie nog genoeg clubs met potentieel zitten.

    De 'top'-clubs zouden beter kunnen overwegen om meer van hun spelers uit te lenen aan zwakkere teams, zodat de concurentie positie van deze teams verbeterd.

    Alleen ajax al,
    Onana, Tagliafigo, Woeber, Bakker, Sinkgraven, Blind, de Ligt, Schuurs, Mazraoui, Kristensen, Veltman, Orejuela, vd Beek, Schoene, Frenkie, Eiting, de Wit, Ekkelenkamp, Labyad, Ziyech,Tadic, Dolberg, Huntelaar, Brobbey, Cerny, Bande, Neres, Nunnely, Sierhuis, en ik zal er nog wel een paar vergeten zijn.

    Dit zijn 30 Eredivisie-waardige spelers. Het zou goed zijn voor de Eredivisie, deze spelers en dus ook Ajax als ze daarvan 5 a 10 aan Eredivisie clubs verhuren (onder bepaalde condities, zodat ze misschien makkelijk terug gehaald kunnen worden, ook buiten transfer periodes). Als PSV en Feyenoord dat dan ook doen, dan heeft iedere Eredivisie club zomaar 1 a 2 spelers extra in de selectie, en dit zijn niet de eerste de beste spelers.

    Volgens mij is dat veel beter dan die spelers in de Keuken Divisie te laten optreden, of op de bank te laten vergruizen.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 16 november 2018 om 09:27]
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 09:35
    https://www.nporadio1.nl/dit-is-de-dag/onderwerpen/480160-heracles-blijft-bij-kunstgras
    Vind ik leuk
    ajaksiet +536
    vrijdag 16 november 2018 om 09:41
    Ze deden een plas en alles bleef zoals het was. R.I.P. Mickey Mouse competitie....
    Vind ik leuk
    elmoo +708
    vrijdag 16 november 2018 om 10:44
    Vp vermeld niet dat vanaf 2020/21 op natuurgras beloond word met een maximale vergoeding van 350000 euro per jaar
    Vind ik leuk
    #Keizerout +32913
    vrijdag 16 november 2018 om 10:52
    Hoe dom ben je ook als je denkt dat clubs voor het algemeen belang gaan degraderen? Of eigenlijk voor het belang van Ajax en PSV
    Vind ik leuk
    HaagieHaag +1155
    vrijdag 16 november 2018 om 10:55
    Eerst overal de jeugdopleidingen leegroven en dan eisen dat de competitie wordt ingekrompen omdat je anders niet genoeg weerstand hebt, gelukkig dat de kleine clubs daar niet mee akkoord zijn gegaan
    Vind ik leuk
    Napier +61
    vrijdag 16 november 2018 om 11:58
    Ieder kijkt naar zijn eigen belang, dus is het niet zo raar dat de meerderheid voor behoud van 18 clubs koos, hetzelfde aantal als in Duitsland en nog altijd twee minder dan in Spanje en Engeland. Willen de heren meer weerstand, dan zouden ze de tv gelden eens eerlijker moeten verdelen, maar ja.......... eigen belang hé!
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +22035
    vrijdag 16 november 2018 om 11:58
    Het is gewoon slecht.
    Vind ik leuk
    Iamsterdam +464
    vrijdag 16 november 2018 om 12:59
    De kleine clubs houden onze competitie klein! Wtf Emmen ze komen ook is voor het eerst in de Eredivisie, volgend jaar wellicht weer voor altijd weg waarom is die stem zo bepalend? Waar tellen de meerderheid niet? Kleine clubs houden ons klein hun stem zo helemaal niet zo bepalend moeten zijn!
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 17:58
    Edwin kan naast keepen blijkbaar helemaal niets!!!
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws