Nederland 'lange tijd braafste jongetje': 'Verwacht geen grote sponsordeals'

Nederland 'lange tijd braafste jongetje': 'Verwacht geen grote sponsordeals'

Gepubliceerd: woensdag 13 maart 2019 om 20:06wo 13-03-2019 om 20:06

Dat de online-gokmarkt ook in Nederland opengaat, betekent niet dat de miljoenen binnenstromen. Dat stelt Chris Woerts, voormalig directeur van Feyenoord en Southampton. Hij vindt dat de Eredivisie 'het momentum heeft gemist'.

Hoewel in de industrie van sportweddenschappen meer dan honderd miljoen omgaat, zal de impact voor de Eredivisie-clubs beperkt zijn. "Ik verwacht geen grote shirtsponsordeals", zegt Woerts in Voetbal International. "We zijn een van de laatste markten die opengaan. De bedrijven hebben geleerd van hun ervaringen uit het verleden. In het begin ging Bwin voor meer dan twintig miljoen per jaar op het shirt van Real Madrid staan. Daar zijn ze bijna aan onderdoor gegaan."

Ook de marges van bookmakers zijn beperkt, weet Woerts. "In Nederland moeten ze ook nog 31 procent kansspelbelasting afdragen en daardoor hebben we niet de meest aantrekkelijke markt. Ik verwacht best een behoorlijke stroom aan sponsorbedragen, maar bedrijven zullen het geld wel gaan uitsmeren en niet blind in de markt pompen. Voor de Eredivisie wordt er een nieuwe inkomstenbron aangeboord, dat wel."

Ajax en PSV gingen vorig jaar al in zee met Aziatische gokbureaus. Woerts denkt dat alleen de topclubs miljoenenbedragen mogen verwachten. "De topclubs gaan hier meer dan een miljoen aan verdienen, plus nog een percentage van de omzet. Daaronder zal het gaan om kleinere bedragen. De clubs moeten zich niet rijk rekenen."

"Het zal voor ons eerder gaan om tonnen dan miljoenen", beseft FC Groningen-directeur Hans Nijland. "We zijn in Nederland weer lange tijd het braafste jongetje van de klas geweest."

Plaats een reactie

Bekijk het laatste nieuws