Babel: Met alle respect hè, prima speler, maar spits van Ajax?

Babel: "Met alle respect hè, prima speler, maar spits van Ajax?"

Gepubliceerd: donderdag 21 maart 2019 om 07:55do 21-03-2019 om 07:55

Het is Ryan Babel opgevallen dat statistieken in de afgelopen tien, vijftien jaar een steeds prominentere rol zijn gaan spelen in de voetbalwereld. De spits van Fulham en het Nederlands elftal vertelt dat in een groot interview met Voetbal International. 

"In hoe ik bij Ajax ben opgeleid als spits, telde niet eens hoeveel je zelf scoorde. Je moest balvast zijn, kaatsen en altijd naar de eerste paal gaan. Als je die onderdelen goed beheerste, was er niks aan de hand. Want: scoorde jij niet, dan stelde je de nummer 10 wel in staat dat te doen. Werd die toch gewoon topscorer? Een spits van Ajax hoefde niet te scoren om toch een goede wedstrijd te kunnen spelen. Hij liet andere spelers beter functioneren en dat werd heel erg gewaardeerd", constateert Babel (32). 

De routinier 'zag op een gegeven moment een transitie'. "Had je spitsen die er in Nederland twintig plus in legden, die ik persoonlijk helemaal niet zo goed vond, maar die enorm werden gehypet. Moest Ajax Finnbogasson kopen, om maar een voorbeeld te geven. Met alle respect hè, prima speler, maar spits van Ajax? Die moest toch juist hele andere dingen beheersen?"

"Blijkbaar werden statistieken heel belangrijk ineens. Een spits moet nu goals maken, ook bij Ajax en van buitenspelers wordt verwacht – met dank aan Messi en Ronaldo – dat ze er ook tien per jaar maken."

Plaats een reactie

donderdag 21 maart 2019 om 08:00
Hij heb een punt
Vind ik leuk
Gijsie +2097
donderdag 21 maart 2019 om 08:03
Ik ook .
Vind ik leuk
InternetHeld +4412
donderdag 21 maart 2019 om 10:05
.
Vind ik leuk
derksen +8896
donderdag 21 maart 2019 om 08:07
Paarse punt?
Vind ik leuk
Jan Guevara +10471
donderdag 21 maart 2019 om 08:07
Fijn, dan kun jij er aan zuigen.
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 14:07
ik zuig aan jou moeder
Vind ik leuk
Jan Guevara +10471
vrijdag 22 maart 2019 om 19:16
Ik ben geen moeder.

En als je jouw ipv jou bedoelt:

Succes ermee, ze ligt al bijna 20 jaar begraven... Wel je mond spoelen daarna hoor.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 maart 2019 om 19:16]
Vind ik leuk
frhoi +2227
donderdag 21 maart 2019 om 08:33
Sleutel punt?
Vind ik leuk
kwartje50 +1255
donderdag 21 maart 2019 om 08:37
.nl
Vind ik leuk
Eimersweide +9616
donderdag 21 maart 2019 om 08:39
Vervangen de puunt na werken kommma
Vind ik leuk
Lekkerjoh +975
donderdag 21 maart 2019 om 10:02
Sinds jij de superkenner bent. Babel volgend jaar nog een jaartje bij Ajax, misschien wel een aardig plan.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 12:09
.
Vind ik leuk
Ruud1987 +6374
donderdag 21 maart 2019 om 20:00
inderdaad mee eens, zo sneuvelen er een hele boel spitsen bij Ajax.

Je leid ze op met een gedachte en vervolgens draait het om hele andere dingen.
Vind ik leuk
Johan59 +1255
donderdag 21 maart 2019 om 08:01
Zinnige woorden, en ik was het glad vergeten, zoals Stevan Petterson speelde dat was de stijl. Mooie voetballer daar zouden ze eens wat mee moeten doen
Vind ik leuk
Molletje +4037
donderdag 21 maart 2019 om 08:58
Petterson staat absoluut in mijn top 5 Ajacieden. Door hem kon bijvoorbeeld Bergkamp zijn kwaliteiten etaleren, maar zelf kon hij ook heel goed voetballen.

Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 08:08
Toch niet erg dat er wordt verwacht dat een buitenspeler er bij een topclub er 10 in moet leggen. Dit gebeurt zowel bij ajax als psv. Als je dan ook nog een scorende spits hebt. En een nummer 10 die zijn goaltje meepikt. Dan heb je opeens een team wat erg veel scoort. Dus zie het probleem niet zo.
Vind ik leuk
3Bier +15578
donderdag 21 maart 2019 om 08:53
Is ook geen probleem maar van oudsher was bij Ajax vaak de nummer 10 de topscoorder. De spits maakte ruimte voor de nr 10 en stelde die in staat om te scoren.
Litmanen, Eriksen, S. De Jong, Cruijff, Bergkamp zelfs Knopper werd topscoorder op de nr 10 positie.
Beetje raar dat je dan een spits wil kopen op basis van zijn doelpunten gemiddelde terwijl een spits bij Ajax veel meer facetten moet beheersen dan alleen het maken van doelpunten.
Hij heeft wel een punt
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 10:04
Wat maakt het uit wie topscorer wordt. Gaat erom dat je kampioen wordt. Dus ik vindt dat hij geen punt heeft. Wel een goede constantrring dat de spits bij ajax niet veel scoort, wat we al wisten natuurlijk.
Vind ik leuk
3Bier +15578
donderdag 21 maart 2019 om 10:12
Het maakt ook niet uit wie er topscoorder wordt het gaat er om dat een spits moet passen in de speelstijl die je hanteert. Lijkt me vrij duidelijk. Speel je de lange ballen tactiek dan kan je niet aankomen met Agüero in de spits.
Moet een spits ballen vasthouden, kaatsen, ruimte maken voor anderen en meevoetballen dan moet je niet Finnbogason halen.
Het is allemaal niet zo ingewikkeld
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 11:21
100% waar. Maar je kan je speelstijl ook aanpassen op een spits. Dat kan soms heel veel schelen. Zie bijvoorbeeld dost, bij Heerenveen en Sporting geweldig en de teams draaien goed. Maar bij Wolfsburg en Nederlands elftal veel minder, omdat er niet op wordt aangepast.
Vind ik leuk
M.de jong +246
donderdag 21 maart 2019 om 12:06
Volgens mij, en niet direct jij hoor, wilt menig mensen alleen kampioen worden om een sneer naar de concurrentie te geven. Maar misschien ben ik de moraalridder, ik hoef geen kampioen te worden. Redelijk vaag als qjax supporter, maar ik meen als ik zeg dat ik liever 2e word met een prachtige cl of el competitie. Zoals 2 jaar terug en nu dit jaar. Heel wat feestjes gehad al! En dat met voed voetbal op de mat:)
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 14:44
Tja sommige zullen dat inderdaad hebben. En dat je het mooi vindt dat ajax in Europa presteert, volkomen terrecht en dat mg ook gevierd worden. Maar zelf ben ik als echte sportman iemand waarbij het winnen alleen maar telt. En de bekroning op dat winnen zijn prijzen. Dus daarom hecht ik meer waarde aan de eredivisie dan een Europese kwartfinale. Wel zal ik enorm trots en blij zijn met z'n kwartfinale (en wie weet meer). Maar het gaat mij om de prijzen. En natuurlijk is in de CL doorgaan hetzelfde als winnen, dus ook dat wordt gewaardeerd.
Vind ik leuk
Johan59 +1255
donderdag 21 maart 2019 om 11:43
Zeker de spits hielt de ballen vast zodat het midden veld kun aansluiten
Vind ik leuk
rinirat +4179
donderdag 21 maart 2019 om 08:11
Ryan heeft gelijk, maar een spits moet ook mensen om hem heen bedienen en zijn goaltje mee pikken.
Buitenspelers tja die moeten ze nu ook maken ,met als gevolg dat je spits minder kansen krijgt.
Vind ik leuk
Justin Kees +3492
donderdag 21 maart 2019 om 08:16
Als hij Dolberg uit de wind probeert te halen, zeg ik poging mislukt. Dolberg brengt gewoon te weinig...
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 08:41
En toch heeft Ajax al jaren geen veel scorende spits meer...
Hoe lang geleden is het dat een spit van jaar en in een seizoen 25+ inprikte?
Vind ik leuk
Molletje +4037
donderdag 21 maart 2019 om 09:00
seizoen 2009/2010 - Luis Suarez met 35 goals.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 09:21
En Suarez kwam vask van links
Vind ik leuk
Molletje +4037
donderdag 21 maart 2019 om 09:22
Dat seizoen ook? (en was toch van rechts??)
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 09:36
Pantelic stond in de spits toen.
Vind ik leuk
Molletje +4037
donderdag 21 maart 2019 om 10:26
Pantelic dé beste Ajax spits van de laatste 15 jaar.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 10:34
Echt een heerlijk duo was dit!
Vind ik leuk
M.de jong +246
donderdag 21 maart 2019 om 12:08
Jaa wat een 2 persoonlijkheden op het veld. Dat waren mooie tijden!
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 00:06
Eens.
Vind ik leuk
Molletje +4037
vrijdag 22 maart 2019 om 08:07
Edgar Manucharyan… Dat is ook zo'n speler waarvan je je afvraagt.. "Wat als hij geen blessures had gehad?" …

Voetbalt hij nu nog eigenlijk?
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 20:14
Absoluut. Echt een monsterlijk talent. Blijft eeuwig zonde dat hij zoveel blessureleed had.
We zullen het nooit weten als hij geen blessureleed had gehad. Iig een buitengewoon goeie voetballer was dat.
Jazeker, hij voetbalt bij FK Oeral in de hoogste Russische voetbalcompetitie.
Vind ik leuk
Wittepiet +240
donderdag 21 maart 2019 om 08:51
Waarom deze grappenmaker weer geselecteerd is snap ik echt niet. Heeft nog geen goeie pot voor fulham gespeeld.
Vind ik leuk
Hotboy99 +1240
donderdag 21 maart 2019 om 08:54
Wie had jij in de plaats van Babel willen zien dan?
Vind ik leuk
Wittepiet +240
donderdag 21 maart 2019 om 08:59
Kluivert, weghorst,malen.
Vind ik leuk
Hotboy99 +1240
donderdag 21 maart 2019 om 09:02
Van deze 3 die je nu opnoemt is alleen Weghorst een serieuze optie.
Kluivert en Malen spelen allebei veel minder dan Babel en hebben tot nu toe nog minder dan Babel laten zien.
Vind ik leuk
Molletje +4037
donderdag 21 maart 2019 om 09:02
Kluivert speelt niet veel
Weghorst is spits.
Malen noemen is bijna lachwekkend (reserve in de eredivisie)
Vind ik leuk
Wittepiet +240
donderdag 21 maart 2019 om 09:07
25 man geselecteerd en jij denkt dat die allemaal basisspeler zijn?
Vind ik leuk
Molletje +4037
donderdag 21 maart 2019 om 09:13
Op Cillessen en Tete na zijn het ook allemaal basisspelers.

Om de allerbeste keeper niet te selecteren kan je niet maken. Tete of Karsdorp is om het even.

Kluivert, Babel, Malen... makkelijke keus.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 09:23
De reserve keeper van Barca is iets anders dan reserves bij Roma en PSV .
Als je die voortaan moet oproepen voor Oranje , kun je beter stoppen .
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 08:58
Je hebt gelijk Babel.
Vind ik leuk
Piranha73 +344
donderdag 21 maart 2019 om 09:23
Iemand die zijn haar knalrood laat verven,kun je niet serieus nemen
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 11:23
Sinds Donald Trump President is kun je iedereen serieus nemen.
Vind ik leuk
Piranha73 +344
donderdag 21 maart 2019 om 12:52
Dat is de wel de laatste die ik serieus neem
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 13:00
Maar ik hoop wel dat je snap dat jouw reactie niet echt getuigt van iemand die wel serieus te nemen is. Grapjas!!
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 09:40
Patrick kluifert en klaas-jan huntelaar waren allebei goede spitsen en waren beide meerdere keren topscorder, zal wel weer een anti ajax leus zijn.
[Reactie gewijzigd op donderdag 21 maart 2019 om 09:41]
Vind ik leuk
M.de jong +246
donderdag 21 maart 2019 om 12:11
Hoezo dat laatste? Je hebt gelijk. Alleen.... toen speelde ze wel met "echte" buitenspelers. Die ook nog eens snel waren, mannetje voorbij speelde en in de 16 de bal pompte
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 12:34
ja en daarom is het triest dat je Kluivert niet meer bij Ajax heb! hoop dat Ajax Neres kan behouden en nog een zelfde speler koop als Neres!
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 12:30
ik hoop dat Ajax in de toekomst weer een spits krijg die niet alleen spits is maar er ook 20 of 25 in schiet per seizoen het voetballen is goed maar de paar wedstrijden die je verlies in het seizoen is te veel en komt door dat je geen goeden spits heb die scoort!
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 19:06
De beste, pure en echte spits die Ajax ooit gehad heeft is mijn inziens nog altijd Brenne Heuval.. Geweldige speler!
Vind ik leuk
Pelemaradona +1797
donderdag 21 maart 2019 om 20:36
Eens!
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 00:13
Eigenlijk doodzonde dat een spits bij Ajax tegenwoordig doelpunten lijkt te moeten maken.
Het maakt helemaal niet uit wie de doelpunten maakt. ‘Een spits moet minimaal een x aantal doelpunten maken’ hou ik niet van. Wel is het van énorm belang dat er een kapstok is waaromheen de hangers kunnen fladderen. De Ajax ‘9’ is één der moeilijkste te bekleden posities in het voetbal.
Patrick Kluivert en Stefan Pettersson beheersten vrijwel alle facetten voor de Ajax ‘9’. Dolberg heeft dit ook, alleen moet dit nog wat groeien.
Vind ik leuk
Gerard86 +26
vrijdag 22 maart 2019 om 19:25
Babel bij Ajax ik zou het een goede vinden. Europees veel ervaring. En misschien een goede concurrent om Dolberg weer eens scherp te krijgen. Beetje zelfde type en iig zelfde verleden. In eerste instantie buitenspeler en daarna omgeturnd tot spits. Huntelaar als pinch hitter mee. Ik zeg doen?
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws