Barça krijgt Japanse shirtsponsor en sluit monsterdeal: miljoenen stromen binnen
FC Barcelona heeft een nieuwe hoofdsponsor gevonden en gaat daar enorm goed bij boeren. Het Japanse bedrijf Rakuten betaalt vier jaar lang minimaal 50 miljoen euro aan de Spaanse club om op het shirt te mogen prijken.
Vanaf het seizoen 2017/18 zal het Japanse internetbedrijf, een webwinkel waar onder meer elektronica wordt verkocht, de plek van Qatar Airways innemen. De vliegmaatschappij betaalde jaarlijks 33,5 miljoen euro aan Barcelona. Met Rakuten zullen de shirtsponsorinkomsten stijgen tot minimaal 50 miljoen euro per jaar. Met prestatiebonussen kan dat bedrag uitkomen op maximaal 61,7 miljoen euro per jaar.
"Rakuten is een jonge onderneming, die erg sterk is op het gebied van de moderne technologie", legt Barcelona-voorzitter Josep Maria Bartomeu uit. "Op dat vlak kan de club nog veel leren. We kijken uit naar een duurzame samenwerking." Unicef blijft in ieder geval tot medio 2020 op de achterkant van het Barça-shirt staan. De club betaalt jaarlijks twee miljoen euro aan het goede doel.