Eén Eredivisie-club in zorgwekkende categorie 1: drie clubs verlaten gevarenzone

Eén Eredivisie-club in zorgwekkende categorie 1: drie clubs verlaten gevarenzone

vrijdag 19 mei 2017 om 12:04

Twee clubs zitten na de nieuwe categorie-indeling van de KNVB nog in de financieel zorgwekkende categorie 1. Het gaat om de twee Limburgse clubs Roda JC en Fortuna Sittard.

Drie andere clubs hebben categorie 1 achter zich gelaten voor categorie 2: het gepromoveerde VVV-Venlo, De Graafschap en RKC Waalwijk. Daardoor zitten er nu 21 clubs in de middelste categorie. In de meest veilige categorie 3 zitten tien clubs, waaronder Feyenoord, Ajax, AZ, PSV, Heerenveen en FC Groningen.

Roda JC en Fortuna Sittard moeten vanwege hun plek in categorie 1 werken aan financieel herstel. Ze moeten een plan van aanpak opstellen die erop gericht is binnen een termijn van drie jaar structureel naar categorie 2 of 3 te gaan. Gedurende het traject houdt de licentiecommissie de clubs aan de gemaakte afspraken.

Almere City is niet ingedeeld. De KNVB geeft als reden 'dat definitieve besluitvorming vanuit de licentiecommissie volgt nadat over een specifiek en technisch aspect meer duidelijkheid is'.

Categorie-indeling KNVB:

Categorie 3: Ajax, AZ, SC Cambuur Leeuwarden, Excelsior, Feyenoord, Go Ahead Eagles, FC Groningen, sc Heerenveen, PSV en Willem II

Categorie 2: ADO Den Haag, FC Den Bosch, FC Dordrecht, FC Eindhoven, FC Emmen, De Graafschap, Helmond Sport, Heracles Almelo, MVV Maastricht, NAC Breda, N.E.C, FC Oss, RKC Waalwijk, Sparta Rotterdam, Telstar, FC Twente, FC Utrecht, Vitesse, FC Volendam, VVV-Venlo en PEC Zwolle

Categorie 1: Fortuna Sittard en Roda JC

Plaats een reactie

DubRtd +14994
vrijdag 19 mei 2017 om 12:12
Mooi om te zien dat al die kunstgras clubs in de veilige cat 3 zitten want daar hadden ze die velden toch voor genomen......?
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 12:29
Goed verhaal.
Het onderhouden van een grasveld kost veel geld en tijd. Sommige clubs kunnen dit niet. Of speelt Ajax, Feyenoord en Psv liever in een zandbak?
Vind ik leuk
DubRtd +14994
vrijdag 19 mei 2017 om 12:36
Nee, die spelen net zoals 9 andere clubs in de eredivisie graag op echt gras.
Je weet wel, dat spul waar je op zou moeten spelen als je een professionele voetbalclub bent.
En als je dat om wat voor reden niet kan, moet je lekker wat anders gaan doen.
Formule 1 doen we ten slotte ook niet op een grindpad omdat dat goedkoper is dan asfalt
Vind ik leuk
psvisch +622
vrijdag 19 mei 2017 om 12:41
Kunnen dit niet? Wat een onzin! In de vorige eeuw speelde we alleen maar op gras en konden clubs dit ook bekostigen. Het is maar wat je belangrijk vindt. Nu steken ze het geld liever in het salaris van een speler dan aan het veld.
Vind ik leuk
Cookee +4385
vrijdag 19 mei 2017 om 13:09
Nou dan doneren jullie maar wat van je extra inkomsten van het TV-geld aan de kleintjes, dan krijg je echt gras.
Of PSV nou 65 miljoen heeft of 64 dat maakt niks uit, maar daarvan kan je al 5 clubs helpen, doet Feijenoord dit ook en Ajax, dan wordt het een heel klein beetje eerlijker in de ED... want dan scheelt het nog maar 58 miljoen met de kleintjes.
Als supporter van een patserige club roepen, die kleintjes moeten maar vanalles... nou lever dan zelf iets in.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 13:22
Die kleintjes..Pec, Heracles of Excelsior kunnen ook de stekker eruit trekken en terug gaan naar de top klasse. Nu geen geld, nooit geen geld dus?? kunnen niet overleven.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 13:19
Die nep gras clubs steken het geld ook niet in spelers en salarissen, het is algeheel bekend dat Pec of een Heracles max 2 ton schuiven en laten we niet beginnen over Excelsior dan sta je nog net niet in de rij bij de voedselbank.
Vind ik leuk
T&T +9947
vrijdag 19 mei 2017 om 12:59
Dan licentie intrekken en dan wordt dat 'gat' die ze achter laten , heel gauw gevuld.
Dat hoeven ze maar 1x te doen en overige clubs zullen plotseling weer mogelijkheden zien om echt gras aan te leggen.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 19 mei 2017 om 13:01]
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 13:00
Het is natuurijk gewoon competitievervalsing, niks meer niks minder. Niet alleen omdat het spelletje op kunstgras compleet veranderd. Maar ook omdat de ene club nu wel een groot deel van het budget uit geeft aan een goed gras veld, en de andere club een hoop bespaard dmv een kunstgrasveld. Allemaal leuk en aardig dat de cub failliet zou gaan als kunstgras verboden word, maar dan geef je dus gewoon te veel uit aan andere zaken. Een club als NEC zou ook een groter budget overhouden als er word overgestapt op kunstgras, en zou zich op die manier makkelijker kunnen handhaven. Als PEC zich geen gewoon veld kan veroorloven moet je je afvragen of ze wel in de eredivisie thuis horen, of dat ze moeten snijden in het spelersbudget zodat er geld vrij komt voor een fatsoenlijk veld. Zoals in mijn ogen elke club zou moeten.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 13:04
Iedere club kan het hoor maar het gaat om prioriteiten.
Vind ik leuk
zaterdag 20 mei 2017 om 00:03
Als je geen echt gras kan permitteren dan hoor je niet thuis in het betaald voetbal.
Vind ik leuk
Cookee +4385
vrijdag 19 mei 2017 om 13:05
Klopt kunstgras scheelt die clubs tonnen euro's. Laat de tob-12 die echt gras willen dan maar wat afschuiven naar de kleintjes, lijkt mij wel zo eerlijk.
Aan de andere kant, ik zag die verdediger van Heracles uitlijden, dat maakte Feijenoord kampioen, ik zag spelers van Lyon uitglijden... ook voordelig voor Ajax, dat heb je op kunstgras niet he? Geen polletje, geen losliggende plag. Ik vind het lichtelijk overdreven, spelers kunnen beter investeren in hun techniek dan zeuren over gras.
Vind ik leuk
DubRtd +14994
vrijdag 19 mei 2017 om 13:47
Op je bek glijden kan ook aan verkeerd schoeisel liggen. Ijshockey op tennisschoenen gaat ten slotte ook niet echt lekker.

En clubs die op echt gras spelen moeten geld afstaan aan de plasticclubs?
Gaat alles wel goed met je? Die plasticclubs hebben jarenlang geld bespaard met die rommel en dat geld hebben ze toch ook niet aan de clubs gegeven die wel weten waar je voetbal op moet spelen?
Vind ik leuk
mcmodd +11444
vrijdag 19 mei 2017 om 15:28
Heb hier even keihard zitten lachen, geweldige "update"
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 12:13
Één jupiler ploeg in categorie 3 is best triest
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 12:53
ik tel er 2 cambuur en kowet
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 13:38
Kowet wou ik nog niet mee tellen. Volgens mij zijn de cijfers van het eredivisie seizoen dus vandaar
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 13:29
Maar de Nederlandse Jupiler L. is triest en heeft niets te maken met betaald voetbal.

Als je gisteren kijkt naar Helmond - Roda en je ziet dat er 3431 toeschouwers zijn incl seizoenkaarthouders en dat op een stad met 90.000 inwoners dan moet je je kapot schamen.

Hoffenheim heeft geloof ik 3500 inwoners en wekelijks zit het stadion vol met 31500 toeschouwers..hoe kan dat?
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 15:55
Ja ik denk dat het de meest zielige prof competitie is van Europa. Er zijn in de jupiler league 3 clubs die eredivisie waardig zijn en dat zijn nac, cambuur en de graafschap waar volgend jaar GAE bij komt.

Den vergelijking met de Duitse bundesliga kan je niet maken. Met de 2. Bundesliga mag je wel maken ook al is het land veel groter natuurlijk maar de gemiddelde supporters aantallen daar liggen over de 15.000 wat in de Nederlandse eredivisie bijna nergens lukt. Hoe kan dat?
Vind ik leuk
Johan_D +3216
vrijdag 19 mei 2017 om 12:13
Blijft dweilen met de kraan open daar in Limboland.

Gewoon fuseren die 2 clubs misschien dat er dan nog perspectief is.

Benieuwd wat er gebeurd als Roda degradeert ...
Vind ik leuk
darmianto +7226
vrijdag 19 mei 2017 om 12:20
Wel apart, ik dacht dat laatst allemaal Twente fans trots riepen dat ze weer in Cat 3 zaten, niet dus?
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 12:36
Heb je dat gedroomd of zo? Of heb je gewoon maar iets bedacht om te kunnen zeiken?
Vind ik leuk
DubRtd +14994
vrijdag 19 mei 2017 om 13:49
Nee, ze verlieten cat 1 en daarom was het feest.
Als dat namelijk niet was gebeurd op dat moment, was de licentie afgenomen vanwege te lang in cat 1 zitten.
Vind ik leuk
Wally g +238
vrijdag 19 mei 2017 om 15:57
Ag fc fraude word toch wel weer gematst of is Twente fc maffia en ligt het helemaal niet aan de knvb ........ maar zijn ze gewoon bang ?
Vind ik leuk
cvb +24
vrijdag 19 mei 2017 om 13:52
Altijd maar blijven zeuren over Fortuna. Wacht maar af, de toekomst ziet er positief uit. En pas als het met Roda slecht gaat beginnen ze over FC Limburg. Nooit dus!! Laat Fortuna en MVV gewoon hun eigen weg gaan. Deze clubs blijven hun trots houden en willen lekker zelfstandig blijven. Misschien moet Roda maar gaan fuseren met Allemania Aachen. En in Aken gaan spelen.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 14:33
Goed zo jungs, toch nog gepromoveerd dit jaar :)
Vind ik leuk
zaterdag 20 mei 2017 om 00:13
Sporting Limburg?
Vind ik leuk
zaterdag 20 mei 2017 om 00:18
misschien moet de knvb erover na gaan denken om de nacompetitie af te schaffen en de eerste drie van de competitie te laten promoveren.
het is toch niet te geloven dat bij mvv-cambuur met 5000 toeschouwers het druks bezet is.
schande
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Eén Eredivisie-club in zorgwekkende categorie 1: drie clubs verlaten gevarenzone