'Er waait een wind van teleurstelling en verdriet bij Ajax. Je ruikt de mufheid'

'Er waait een wind van teleurstelling en verdriet bij Ajax. Je ruikt de mufheid'

donderdag 12 oktober 2017 om 22:05

Op 25 oktober is het zover. Dan wordt de thuishaven van Ajax officieel omgedoopt in de Johan Cruijff Arena. Hoe bijzonder dat ook is, Parool-columnist en Ajax-fan Menno Pot vraagt zich of de naamswijziging groots moet worden gevierd. 

'Op het moment dat het stadion officieel Cruijffs naam krijgt, is het de thuisbasis van een club die geen Europees voetbal speelt en van een nationale ploeg die niet naar het WK mag. Een paar mensen die 'cruijffiaans' over voetbal denken, liepen nog niet zo lang geleden als Ajacieden door de gangen, maar botsten met beleidsmakers die zéggen in de geest van Cruijff te werken - en dus werken ze nu elders', schrijft Pot.

'Op de façade van het stadion prijken twee enorme doeken. Op het ene staat de man die de naamswijziging rondbreide: burgemeester Eberhard van der Laan. Op het andere staat een steunbetuiging aan een heerlijk cruijffiaans voetballertje: 'Appie' Nouri, die nooit meer zal voetballen.'

'Het Ajaxjaar had een Cruijff-lente, maar ontpopte zich na 24 mei onverwachts als een rampjaar. Overal in en rond het stadion, dat snel z'n nieuwe naam zal krijgen, waait een gure wind van teleurstelling en verdriet', vervolgt Pot. 'Je ruikt de mufheid, het nieuw elan waarop alweer een laagje schimmel is verschenen. Misschien moet het maar in stilte gebeuren, die naamswijziging.'

Lees meer over:EredivisieAjax

Plaats een reactie

donderdag 12 oktober 2017 om 22:19
JC verdient wel een grootst event
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 22:22
Met 200 miljoen op de bank zou Ajax meer geld moeten uitgeven aan salarissen dan heb j eook de mogelijkheid om internationale topspelers binnen te slepen. Wat betreft Bosz die vind ik zwaar overhypt. Ik zie Keizer die prestatie ooit wel evenaren en is zoniet een betere trainer dan Bosz. Geef Keizer de tijd en ik zie het nog wel gebeuren dat hij Ajax naar de halve finale van de CL leidt. Dit heeft gewoon een jaartje tijd nodig.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 22:25
Meneer de optimist??? ;)
Vind ik leuk
_AJAX_ +2134
vrijdag 13 oktober 2017 om 02:48
Wat? Never nooit niet!
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 22:23
Zou er eerst is een standbeeld neer zetten!
Vind ik leuk
furgist +1455
donderdag 12 oktober 2017 om 22:25
komt tijd komt raad. lange adem..
Vind ik leuk
Bizzy +8602
donderdag 12 oktober 2017 om 22:32
Ajax had de naam van de stadion moeten verhuren aan een sponsor en de toekomt omdopen tot vb Johan Cruyff Voetbal Academy of zo. Cruyff zelf had ook meer met die talenten. Zo had Ajax ook nog een paar centen kunnen verdienen.
Vind ik leuk
vrijdag 13 oktober 2017 om 05:06
Ajax heeft de Arena nooit in zn bezit gehad altijd gehuurd nu pas zijn er onderhandelingen richting overname.

Jammer dat Ajax internationaal niet meer meedoet vorig jr was best spannend finale naar nu echt bizar geen eens deelname.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 22:37
Misschien kan Ajax de komende 25 jaar volledig in het zwart gaan voetballen en moeten we in de Johan Cruijff Arena het lachen verbieden. Kom op, man! Alsof Cruijff, Van der Laan, Keizer en Nouri dat zouden willen.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 22:50
Jammer dat bosz, sanchez en Klaassen vorig jaar vertrokken
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 22:57
Jezus, wat loopt die gast te janken... Hij voorspelde ook een 5-1 nederlaag bij Heerenveen. Ga een keer op je vrouw/vriendin liggen, zak door met je vrienden, ga sporten.
Vind ik leuk
Foebele +35326
donderdag 12 oktober 2017 om 23:11
Een paar mensen die 'cruijffiaans' over voetbal denken, liepen nog niet zo lang geleden als Ajacieden door de gangen, maar botsten met beleidsmakers die zéggen in de geest van Cruijff te werken - en dus werken ze nu elders', schrijft Pot.

Hij heeft het eerst over Jonk en daarna over de huidige directie...
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 23:32
Hoezo was appie een cruijffiaanse voetballer? (Oprechte vraag)
Vind ik leuk
vrijdag 13 oktober 2017 om 00:47
Misschien moet jij eens begrijpen dat er niet alleen voorspoed bestaat in 't voetbal en een echte Ajaxfan ben je niet anders schrijf je deze negatieve onzin niet.
Vind ik leuk
Padason +323
vrijdag 13 oktober 2017 om 01:45
Vergeet vooral de fans die wel het beste met de club hebben. Deze fans zijn wel trots.
Vind ik leuk
vrijdag 13 oktober 2017 om 02:18
Mooi stuk... 100% gelijk
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

'Er waait een wind van teleurstelling en verdriet bij Ajax. Je ruikt de mufheid'