'Er waait een wind van teleurstelling en verdriet bij Ajax. Je ruikt de mufheid'

'Er waait een wind van teleurstelling en verdriet bij Ajax. Je ruikt de mufheid'

donderdag 12 oktober 2017 om 22:05

Op 25 oktober is het zover. Dan wordt de thuishaven van Ajax officieel omgedoopt in de Johan Cruijff Arena. Hoe bijzonder dat ook is, Parool-columnist en Ajax-fan Menno Pot vraagt zich of de naamswijziging groots moet worden gevierd. 

'Op het moment dat het stadion officieel Cruijffs naam krijgt, is het de thuisbasis van een club die geen Europees voetbal speelt en van een nationale ploeg die niet naar het WK mag. Een paar mensen die 'cruijffiaans' over voetbal denken, liepen nog niet zo lang geleden als Ajacieden door de gangen, maar botsten met beleidsmakers die zéggen in de geest van Cruijff te werken - en dus werken ze nu elders', schrijft Pot.

'Op de façade van het stadion prijken twee enorme doeken. Op het ene staat de man die de naamswijziging rondbreide: burgemeester Eberhard van der Laan. Op het andere staat een steunbetuiging aan een heerlijk cruijffiaans voetballertje: 'Appie' Nouri, die nooit meer zal voetballen.'

'Het Ajaxjaar had een Cruijff-lente, maar ontpopte zich na 24 mei onverwachts als een rampjaar. Overal in en rond het stadion, dat snel z'n nieuwe naam zal krijgen, waait een gure wind van teleurstelling en verdriet', vervolgt Pot. 'Je ruikt de mufheid, het nieuw elan waarop alweer een laagje schimmel is verschenen. Misschien moet het maar in stilte gebeuren, die naamswijziging.'

Lees meer over:EredivisieAjax

Plaats een reactie

Santi +15650
donderdag 12 oktober 2017 om 22:17
Nog steeds akelig en moeilijk te begrijpen dat Nouri nooit meer zal voetballen. Uitgerekend hij. Leven blijft oneerlijk.
Vind ik leuk
Mo +6306
donderdag 12 oktober 2017 om 22:24
Verschrikkelijk he, doet des te meer pijn als je ziet hoe ongelooflijk veel plezier die jongen in het voetbal had. Echt vreselijk dat hem dit is overkomen
Vind ik leuk
Santi +15650
donderdag 12 oktober 2017 om 22:25
Zijn Willem II debuut blijft ook gewoon prachtig en dat voor een speler van de rivaal...

Verschrikkelijk gewoon wat er is gebeurd.
Vind ik leuk
GKL +128
donderdag 12 oktober 2017 om 22:28
Wie weet misschien had hij voor Marokko gekozen..
Vind ik leuk
Santi +15650
donderdag 12 oktober 2017 om 22:29
"Nog steeds akelig en moeilijk te begrijpen dat Nouri nooit meer zal voetballen. Uitgerekend hij. Leven blijft oneerlijk."

Ik snap je comment niet helemaal...
Vind ik leuk
Gerro +2850
vrijdag 13 oktober 2017 om 00:41
Dat had niet uitgemaakt ik kijk als voetbal liefhebber en daarvan kon ik genieten.
Vind ik leuk
rpaulp50 +2323
donderdag 12 oktober 2017 om 22:44
Misschien is de dood en wat daarna komt wel een zegen.........en staren wij ons blind op het, voor zo velen, zware leven dat wij kennen.
Vind ik leuk
Jerome +1177
vrijdag 13 oktober 2017 om 08:16
Mooi gesproken. Laat het na de dood niet afgelopen zijn.
Vind ik leuk
rpaulp50 +2323
vrijdag 13 oktober 2017 om 09:55
https://www.nieuwetijdskind.com/kinderen-herinneringen-vorig-leven/
Vind ik leuk
Thobar +2435
vrijdag 13 oktober 2017 om 02:30
Krijg je wanneer een dokter pas na 7 minuten gaat reanimeren
Vind ik leuk
vrijdag 13 oktober 2017 om 22:38
Wat een rot reactie, bah!
Vind ik leuk
Thobar +2435
zaterdag 14 oktober 2017 om 01:08
Weet ik maar helaas wel waar.
Het ergste is dat er binnen een paar minuten een aed was, dat ding had je zo aan kunnen sluiten. Aed maakt zelf een analyse en treedt pas in werking wanneer dat nodig is (Is er een (zwakke) hartslag zal ie niets doen, is er sprake van fibrilatie wel)

Nb was reactie op de opmerking: dat het moeilijk te begrijpen is dat.... etc.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 14 oktober 2017 om 09:56]
Vind ik leuk
vrijdag 13 oktober 2017 om 02:55
Maar uiteindelijk en met bloed zweet en tranen staan wij allemaal achter Ajax.
!supporters,voetballers,rijk ,arm in alle kleuren en in alle maten waar in de mensen is gemaakt,welk geloof hij of zij ook heeft wij staan achter en voor en met elkaar voor AJAX. WzAA. :).

X
X
X
Vind ik leuk
vrijdag 13 oktober 2017 om 08:52
Echt he. Het enige wat we kunnen doen is klappen en bidden. Maar niet tegelijkertijd.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 22:19
Het is een triest ja... Cruyff overleden... Appie die nooit meer kan voetballen... en dan ook nog eens Van der Laan die door zijn inzet er voor gezorgd heeft dat de Arena de Johan Cruyff Arena gaat heten is ook pas geleden overleden en kan die speciale dag 25 oktober niet meemaken... Amsterdam heeft een paar zware klappen gekregen... erg triest allemaal.... als ik daar aan denk dan denk ik wat kan mij dat achterlijke WK interesseren er zijn wel ergere dingen..
Vind ik leuk
Vamos M +4594
donderdag 12 oktober 2017 om 22:26
Ja het leven gaat gewoon door hoe hard het ook klinkt.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 22:29
Ja duhhhh.... maar daarom is het wel kut wat er is gebeurt....dus mij kan dat WK niks uitmaken... ik lig er niet wakker van in ieder geval....
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 22:27
Piet keizer
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 22:30
Ja die ook nog eens overleden.... het is toch een paar harde klappen die je moet opvangen... het is gewoon erg triest allemaal...
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 22:19
JC verdient wel een grootst event
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 22:23
In de Johan Cruyff Arena moeten ze met Ajax ieder jaar een toernooi gaan organiseren... iets met 8 clubs uit binnen en buitenland... zoiets als het Johan Cruyff toernooi.... waar dan bijvoorbeeld sowieso altijd Barcelona bij zou moeten zijn....dat lijkt mij een geweldige eerbetoon....
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 22:55
Zoiets als het Amsterdam Tournament voorheen bedoel je... :-)
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 23:01
Ja maar dan onder de naam het Johan Cruyff toernooi.... dat zou toch eervol zijn als dat gedaan zou kunnen worden en dan de opbrengst doneren aan de Johan Cruyff foundation...
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 22:22
Met 200 miljoen op de bank zou Ajax meer geld moeten uitgeven aan salarissen dan heb j eook de mogelijkheid om internationale topspelers binnen te slepen. Wat betreft Bosz die vind ik zwaar overhypt. Ik zie Keizer die prestatie ooit wel evenaren en is zoniet een betere trainer dan Bosz. Geef Keizer de tijd en ik zie het nog wel gebeuren dat hij Ajax naar de halve finale van de CL leidt. Dit heeft gewoon een jaartje tijd nodig.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 22:25
Meneer de optimist??? ;)
Vind ik leuk
vrijdag 13 oktober 2017 om 00:25
Of er staat een bierpomp in de kantine.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 22:25
Halve finale CL is schier onmogelijk voor Nederlandse clubs.... ben jij niet genomineerd voor de gouden televizier ring als beste komiek uit de Benelux...?
Vind ik leuk
R2 +2360
vrijdag 13 oktober 2017 om 00:27
Achja, het is in ieder geval iemand met een positieve geest in barre tijden. Dat lijkt me zo slecht nog niet. :)
Vind ik leuk
_AJAX_ +1959
vrijdag 13 oktober 2017 om 02:48
Wat? Never nooit niet!
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 22:23
Zou er eerst is een standbeeld neer zetten!
Vind ik leuk
furgist +1420
donderdag 12 oktober 2017 om 22:25
komt tijd komt raad. lange adem..
Vind ik leuk
Bizzy +5763
donderdag 12 oktober 2017 om 22:32
Ajax had de naam van de stadion moeten verhuren aan een sponsor en de toekomt omdopen tot vb Johan Cruyff Voetbal Academy of zo. Cruyff zelf had ook meer met die talenten. Zo had Ajax ook nog een paar centen kunnen verdienen.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 22:38
Ja en dan had heel Nederland Ajax weer uitgemaakt voor geldwolven en schofterig gedrag omdat ze het stadion niet naar de beste voetballer aller tijden die Nederland heeft gehad had vernoemd..... wel gek dat een PSV supporter zegt dat Ajax dan wat centen had kunnen verdienen...terwijl er altijd commentaar is dat Ajax alleen maar geld wil verdienen... beetje apart....
Vind ik leuk
Bizzy +5763
donderdag 12 oktober 2017 om 22:42
Hoezo apart, ik zie alleen maar zakelijke voordelen. Ajax is de rijkste club van Nederland. Als Psv supporter ben ik daar jaloers op. Had graag gezien dat de financiele positie van mijn club ook beter had gestaan. Helaas het is niet anders. Verder zit hier niks achter.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 22:46
Jaloers zijn is nooit goed... en soms heb je grenzen en moet je geld minder belangrijk vinden dan respect en een eerbetoon geven aan iets speciaal ... in dit geval Johan Cruyff....
Vind ik leuk
Bizzy +5763
donderdag 12 oktober 2017 om 22:48
Volgens mij hadden die 2 dingen samen kunnen gaan. Maar goed er is een klap gegaan op zaak.
Vind ik leuk
vrijdag 13 oktober 2017 om 05:06
Ajax heeft de Arena nooit in zn bezit gehad altijd gehuurd nu pas zijn er onderhandelingen richting overname.

Jammer dat Ajax internationaal niet meer meedoet vorig jr was best spannend finale naar nu echt bizar geen eens deelname.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 22:37
Misschien kan Ajax de komende 25 jaar volledig in het zwart gaan voetballen en moeten we in de Johan Cruijff Arena het lachen verbieden. Kom op, man! Alsof Cruijff, Van der Laan, Keizer en Nouri dat zouden willen.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 22:50
Jammer dat bosz, sanchez en Klaassen vorig jaar vertrokken
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 22:57
Jezus, wat loopt die gast te janken... Hij voorspelde ook een 5-1 nederlaag bij Heerenveen. Ga een keer op je vrouw/vriendin liggen, zak door met je vrienden, ga sporten.
Vind ik leuk
Foebele +32417
donderdag 12 oktober 2017 om 23:11
Een paar mensen die 'cruijffiaans' over voetbal denken, liepen nog niet zo lang geleden als Ajacieden door de gangen, maar botsten met beleidsmakers die zéggen in de geest van Cruijff te werken - en dus werken ze nu elders', schrijft Pot.

Hij heeft het eerst over Jonk en daarna over de huidige directie...
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 23:32
Hoezo was appie een cruijffiaanse voetballer? (Oprechte vraag)
Vind ik leuk
vrijdag 13 oktober 2017 om 00:47
Misschien moet jij eens begrijpen dat er niet alleen voorspoed bestaat in 't voetbal en een echte Ajaxfan ben je niet anders schrijf je deze negatieve onzin niet.
Vind ik leuk
Padason +274
vrijdag 13 oktober 2017 om 01:45
Vergeet vooral de fans die wel het beste met de club hebben. Deze fans zijn wel trots.
Vind ik leuk
vrijdag 13 oktober 2017 om 02:18
Mooi stuk... 100% gelijk
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

'Er waait een wind van teleurstelling en verdriet bij Ajax. Je ruikt de mufheid'