'Iedereen moet zich thuis voelen hier. Geen skybox, maar gewoon de kleedkamer in'
Excelsior moet al jarenlang werken met de kleinste begroting van de Eredivisie, maar houdt zich keurig staande in de middenmoot. De Kralingers groeien langzaam, zonder dat ze hun informele, gezellige clubcultuur overboord gooien.
"We willen dat spelers, fans en sponsors zich hier thuis voelen. We doen niet aan skyboxen, je kunt zo de kleedkamer in lopen. En na afloop van de wedstrijd kun je over de reclameborden heen stappen en op het veld voetballen", stelt commercieel directeur Wouter Gudde tegenover het Algemeen Dagblad. "De valkuil is dat we te hard groeien of gaan roepen dat we Europa in willen. We willen vooruit, maar dan wel stapje voor stapje. En zonder ons kleinschalige, benaderbare, unieke karakter te verliezen", valt algemeen directeur Ferry de Haan zijn collega bij.
Rina, de beheerster van het spelershome, merkt echter dat er het een en ander is veranderd op Kralingen. "Het is nu wel anders dan tien of twintig jaar geleden, hoor. De huidige selectie is serieuzer, professioneler. Vroeger liepen hier jochies zoals René van Dieren en Jörg van Nieuwenhuijzen rond. Dat was tuig. Die hingen elke dag mijn peper- en zoutvaatjes aan het plafond en fietsten bij een trainingskamp in Texel in hun blote kont in het rond. Dat zie ik de jongens van nu niet meer doen."