FIFA 18 dreigt uit schappen te verdwijnen door Nederlandse autoriteit

    FIFA 18 dreigt uit schappen te verdwijnen door Nederlandse autoriteit

    donderdag 19 april 2018 om 15:24

    Het is niet ondenkbaar dat FIFA 18 binnenkort niet meer verkocht mag worden. De Kansspelautoriteit oordeelt dat de populaire voetbalgame de Nederlandse kansspelregels overtreedt.

    Dat meldt de NOS. FIFA heeft, evenals spellen als Dota2, PubG en Rocket League, elementen in zich die ook in de gokwereld terug te vinden zijn. Het gaat om zogenoemde loot boxes. Dat zijn schatkisten die spelers kunnen kopen met extra voorwerpen erin, zoals bijvoorbeeld voetballers of contracten in FIFA 18.

    Belangrijk is dat spelers van tevoren niet weten welk item ze krijgen. Doordat de prijzen te verhandelen zijn, krijgen ze een economische waarde. Spelers kunnen geld verdienen als ze een zeldzaam voorwerp krijgen. Daardoor overtreden de spellen de kansspelregels, zo schrijft de NOS.

    "Er zijn allerlei geluidseffecten en visuele effecten als je zo'n loot box opent. Daarmee heb je de neiging om door en door te spelen", zegt Marja Appelman, directeur van de Kansspelautoriteit. FIFA 18 krijgt acht weken de tijd om de game aan te passen, anders dreigen boetes of wordt de verkoop van het spel aan banden gelegd.

    Voorbeeld van een loot box in FIFA 18:

    Plaats een reactie

    GaoYao +5190
    donderdag 19 april 2018 om 15:29
    Mooi zo! Aanpakken die hap. EA is toch alleen maar uit op geld..
    Vind ik leuk
    donderdag 19 april 2018 om 15:37
    PES is beter
    Vind ik leuk
    Meneer Smith +2774
    donderdag 19 april 2018 om 17:15
    Hehe eindelijk een mede kenner, speel je op ps4
    Vind ik leuk
    donderdag 19 april 2018 om 15:37
    Dan moet je pokemonkaarten ook verbieden. Je weet niet welke er in je pakje zitten. Weer typisch Nederlands dit, als het wereldwijd is oke, maar nee hoor Nederland moet weer anders doen.
    Vind ik leuk
    donderdag 19 april 2018 om 15:40
    Hopelijk doen meer regeringen dit, in Duitsland en Verenigd Koninkrijk zijn ze ook al bezig hiermee.
    Vind ik leuk
    donderdag 19 april 2018 om 17:09
    België ook geloof ik dus dan alle spellen in Belgie kopen heeft ook geen zin
    Vind ik leuk
    donderdag 19 april 2018 om 16:16
    Belgie was er in oktober al mee bezig. Zijn logische ontwikkelingen. Is eigenlijk een misselijkmakend verdien model. Mensen (en dus kinderen) kunnen spelelementen niet eerlijk spelen zonder geld te stoppen in iets waar het resultaat onduidelijk is. Je kan dag 1 een ronaldo verdienen, waardoor je voor 1 jaar voorzien bent van de beste speler. Een ander stopt er elke maand 100 euro in en krijgt 6x Dost als beste speler.

    Pokemon kaarten ben ik ook wel met je eens, alhoewel je dit vast sarcastisch bedoelt. De economische waarde is op het moment van aankoop echter minder relevant(jaren later pas) De gokervaring binnen fifa is veel aantrekkelijker. De geluiden, flairs en marktwaarde zijn echt triggers
    Vind ik leuk
    Kim Jung-On +2887
    donderdag 19 april 2018 om 15:35
    In welke mate kunnen spelers 'geld' verdienen als ze een bijzonder item krijgen? Het gaat toch alleen om virtuele currencies?
    Deze discussie had je vroeger al bij MMORPG's als World of Warcraft. Waar in game characters voor een hoop geld op marktplaats verkocht werden.
    Vind ik leuk
    donderdag 19 april 2018 om 15:41
    Het gaat om virtuele currencies, maar die kunnen wel van speler naar speler gehandeld worden waarbij er dus ook echt geld bij kan komen kijken.
    Vind ik leuk
    abraksas +1211
    donderdag 19 april 2018 om 15:41
    Je kunt die items aan anderen geven. Niks in deze wereld is gratis dus verlang je er natuurlijk wel eerst geld voor he.
    Kijk voor de grap maar eens bij Ebay. zoek naar "Messi FUT" ofzo.
    Vind ik leuk
    donderdag 19 april 2018 om 15:51
    Ik herinner me nog dat ik een keer heel veel geluk kreeg met zo een pakje en een hele goede speler uitkreeg. Had uiteindelijk 100 euro ervoor gekregen door het door te verkopen aan een ander persoon. (Zo een speler kan je op de fifa markt verkopen voor munten en die munten kan je in het echte wereld doorverkopen)
    Vind ik leuk
    poklane +4846
    donderdag 19 april 2018 om 15:57
    Volgens mij geldt dit niet voor FIFA, maar sommige Steam games laten je wel degelijk items voor echt geld via externe websites verkopen. Zo kan je via de website OPskins items uit onder andere CSGO, Dota 2, H1Z1 en PUBG voor echt geld verkopen en dat geld ook daadwerkelijk op bijvoorbeeld je PayPal account laten storten.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 19 april 2018 om 15:58]
    Vind ik leuk
    donderdag 19 april 2018 om 16:48
    Een slechte vergelijking. Voordat je daadwerkelijk je account ( los character kon/kun je niet verkopen) vol had met characters met goede gear leverde het alsnog max 100/200 euro op en had je er makkelijk weken aan speeltijd in zitten. Daarbjj werd het account ook vaak geblokkeed na verkoop mochten ze erachter komen. Dit gaat om het kopen van fifa points en het uitgeven daarvan aan spelerspacks.
    Vind ik leuk
    Kramertje +902
    donderdag 19 april 2018 om 15:35
    FIFA 18 die zal iedereen zo beetje toch al in de kast hebben liggen.
    Vind ik leuk
    Tom88Fey +192
    donderdag 19 april 2018 om 15:41
    Ik speel nog '16 x'D (Mijn PC trekt de latere games niet meer)
    Vind ik leuk
    abraksas +1211
    donderdag 19 april 2018 om 15:42
    Maar 19 nog niet ;). En ik neem aan dat die ook weer FUT zal krijgen en dus tegen de nederlandse wet verstoot
    Vind ik leuk
    Janzijnvader +15608
    donderdag 19 april 2018 om 15:57
    Ik speel 17 nog, totdat ik gefrustreerd raak van tegendoelpunten in de 90e minuut. Dan ruim ik hem weer op.
    Vind ik leuk
    Sil95 +10600
    donderdag 19 april 2018 om 18:20
    Speel 17 ook , op welke console?
    Vind ik leuk
    Janzijnvader +15608
    donderdag 19 april 2018 om 18:40
    Xbox One. Jij?
    Vind ik leuk
    vrijdag 20 april 2018 om 19:11
    Hetzelfde hier ook altijd tegen punt in 90e minuut
    Vind ik leuk
    abraksas +1211
    donderdag 19 april 2018 om 15:38
    Is ook vet kansloos hoeveel geld mensen daar in stoppen. Vooral bij Fifa. En dan is het bij Fifa ook nog eens elk jaar alles weg he. Dus elk jaar opnieuw al je geld erin stoppen
    Vind ik leuk
    donderdag 19 april 2018 om 15:41
    En de gameplay wordt ook nog is elk jaar slechter.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 19 april 2018 om 15:41]
    Vind ik leuk
    abraksas +1211
    donderdag 19 april 2018 om 15:43
    Dat ook nog ja
    Vind ik leuk
    Fce9091 +2355
    donderdag 19 april 2018 om 15:43
    Ieder z'n ding
    Vind ik leuk
    Fce9091 +2355
    donderdag 19 april 2018 om 15:44
    Zijn ook mensen zat die elke euro in een relatie stoppen en ook die is dan weer elk jaar weg.
    Vind ik leuk
    abraksas +1211
    donderdag 19 april 2018 om 19:09
    Jij bent vast en zeker nog maagd.
    Vind ik leuk
    Fce9091 +2355
    donderdag 19 april 2018 om 19:23
    Nope, ask your mom :)
    Vind ik leuk
    abraksas +1211
    donderdag 19 april 2018 om 22:42
    wow, zeer volwassen. Wel jammer dat je over de rug van mijn overleden moeder grappig probeert te zijn. Ben je nu trots op jezelf?
    Vind ik leuk
    Fce9091 +2355
    donderdag 19 april 2018 om 23:21
    Nee hoor, scheelt dat je eigen reactie ook van zeer hoog niveau was.
    Vind ik leuk
    BassieN +11253
    donderdag 19 april 2018 om 15:48
    Inderdaad, moet bekennen dat ik er in 3 jaar denk ik wel zo'n 1000 euro in heb zitten. Echt ongelooflijk dom want ik speel het niet meer, maarja, van dit soort fouten leer je
    Vind ik leuk
    abraksas +1211
    donderdag 19 april 2018 om 19:12
    Dan kom je met 1000€ in 3 jaar nog wel goed weg. Genoeg mensen die meer dan 1000€ per jaar erin steken.
    Vind ik leuk
    Fifagekkie +741
    donderdag 19 april 2018 om 16:48
    Er zijn sites zoals Futgalaxy die je fifa 17 coins kunnen verwisselen voor fifa 18 munten tegen een bepaalde koers.
    Op die site kan je trouwens ook bieden op wedstrijden met je futcoins zoals dat bij toto met echt geld gaat
    Vind ik leuk
    RtdDub +13051
    donderdag 19 april 2018 om 15:43
    Ja... want de kansspelen moeten natuurlijk wel een monopolie voor de staat blijven.
    Vind ik leuk
    Jeroen Water +2709
    donderdag 19 april 2018 om 16:09
    Is gewoon een smerig trucje om er kans spel belasting over te kunnen heffen.
    Vind ik leuk
    RtdDub +13051
    donderdag 19 april 2018 om 16:28
    Zou kunnen maar dan moet dat spel ook meteen 18+ gemaakt worden.
    Nou zullen er zat lui zijn boven de 18 die het spelen maar ga jij de 6 tot 17 jarigen effe utileggen dat Fifa niet meer voor ze weggelegd is?
    Vind ik leuk
    Fifagekkie +741
    donderdag 19 april 2018 om 16:52
    Hoef je bij mij niet te proberen ;)
    (Ik ben 17)
    Vind ik leuk
    Kramertje +902
    donderdag 19 april 2018 om 16:52
    is toch ook prima maken ze er 18+ van

    kinderen krijgen de spellen toch wel mee als ze met hun of vader zijn
    Vind ik leuk
    RtdDub +13051
    donderdag 19 april 2018 om 16:55
    Ja, ik zou ze gewoon naar buiten trappen met een bal zo van "Ga maar echt voetballen" maar kinderen schijnen tegenwoordig te smelten als ze buiten komen dus zitten ze met hun melis voor de buis de hele dag.
    Vind ik leuk
    Kramertje +902
    donderdag 19 april 2018 om 16:56
    ik weet er alles van
    Vind ik leuk
    BassieN +11253
    donderdag 19 april 2018 om 15:44
    Is toch een kutspel, spijt dat ik hier ooit geld in heb gestoken lol
    Vind ik leuk
    The Iceman +9028
    donderdag 19 april 2018 om 15:48
    Alsof je dan niet gewoon FIFA via Duitsland of België kan kopen?
    Vind ik leuk
    donderdag 19 april 2018 om 15:49
    Als je in FUT geen idee hebt hoe je moet handelen in die kaartjes kan het een dure grap worden. Er zijn genoeg mensen die honderden of duizenden euro's uitgeven aan die pakjes. Wat eigenlijk gewoon gebakken lucht is.

    Op zich geen probleem, maar ook minderjarigen kunnen zo best wat geld verbrassen.

    Verder is Fifa gewoon zoals altijd een kutspel. Wat ik elk jaar speel. Iets wat ik zelf nooit goed zal snappen.
    Vind ik leuk
    donderdag 19 april 2018 om 15:54
    Terecht. Ook alle games van Ubisoft, hebben deze elementen.
    Vind ik leuk
    Voebtal +6578
    donderdag 19 april 2018 om 16:03
    Helemaal terecht.
    Vind ik leuk
    Hagenees +325
    donderdag 19 april 2018 om 16:25
    Meeste spelletjes dan moeten ze die ook verbannen want er zijn zat spelletjes waar je wat moet kopen om verder te spelen net als het leuk word
    Vind ik leuk
    Chimi Pipo +108
    donderdag 19 april 2018 om 16:26
    Het is gewoon dom dat mensen geld er in steken in een computer spel...
    Vind ik leuk
    VanGoal +638
    donderdag 19 april 2018 om 16:30
    Prima toch?

    Ken jonge gasten van rond de 15/16 die een paar 100 euro extra aan fifa besteden. Is een vorm van verslaving. Loopt dan wel een beetje uit de hand vind ik. Ea wil overal van profiteren dus ik snap wel dat dit aan banden gelegd gaat worden .
    Vind ik leuk
    donderdag 19 april 2018 om 16:38
    Het is ook wel belachelijk als ik kijk hoeveel pakjes ik geopend heb normale en van de weekend league en nog steeds geen geweldige spelers zoals icons of 90+.
    Gelukkig naast het aanschaffen van de game nooit points gekocht.

    Het nadeel is dat veel mensen zich gedwongen voelen om te kopen aangezien je online anders nooit andere teams kan bijbenen.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 19 april 2018 om 16:40]
    Vind ik leuk
    Voetballert +1245
    donderdag 19 april 2018 om 16:47
    Als je enig verstand hebt snap je toch wel dat je niet zomaar alles kan kopen
    Vind ik leuk
    Farmer +11978
    donderdag 19 april 2018 om 17:48
    Goeie zaak! Al die zgn gokspelletjes in games opdat die fabrikanten je maar éxtra geld afhandig maken. Ze ontwerpen het er zelfs naar(neem die SW-game nu dan, of je kunt máándenlang grinden, óf, je dokt even 50 euri, en je hebt de beste poppetjes vrijgespeeld).

    Het wordt hoog tijd dat wet- en regelgeving hier eens grondig voor wordt aangepast en ingevoerd.
    'Giganten' als EA en Activision voeren de toon hiermee als zgn 'markleiders', maar de consumerende helft van de merkt, klaagt steen en been over deze 'constructie'.

    Nu zegt het toeval, dat, 2,5 jaar geleden ,er een 'nieuwere' Gamedeveloper om de hoek is gekomen, en deze 'Marktleiders', wel eventjes HEEL ernstig te kakken heeft gezet met het zéér populaire(en ook mooi gemaakte) Witcher 3-Wild hunt. Zo'n goed spel dat zelfs de expansie(die een jaar later uitkwam) Ook nog is verkozen tot 'game of the year'..

    'EA/Activision, are you watching?"..

    Mensen gaan té gemakkelijk overstag voor extra betalingen. Wat is er gebeurt met het leveren van een stukje kwaliteit voor de prijs die er voor betaald wordt?

    De 'nieuwe commerciële standaard'is dat je nu dezelfde, zo niet meer betaald, voor een déél van dat product, en dan later ,bijbetaald om het product alsnog volledig te krijgen.

    Je reinste oplichting. Maar wáárom moet het eerst 10-20 jaar duren eer hier es iets tegen gedaan wordt?

    Dit is al járen een klerebende..
    Niet voor niets wordt sony's Gamesysteem ook al 'liefkozend' de Pay-station genoemd.
    Vind ik leuk
    donderdag 19 april 2018 om 21:56
    W­e­lk­om o­p de w­e­b­s­i­t­e va­n be­s­t v­o­or s­e­x D­a­t­i­n­g ==>> w­w­w.­S­e­x­yd­r­o­m.­c­o­m
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    FIFA 18 dreigt uit schappen te verdwijnen door Nederlandse autoriteit