Frenkie de Jong valt tegen in nieuw spel: 'Hij heeft tekortkomingen'

Frenkie de Jong valt tegen in nieuw spel: 'Hij heeft tekortkomingen'

Gepubliceerd: maandag 22 oktober 2018 om 12:11ma 22-10-2018 om 12:11

In de nieuwste editie van de populaire voetbalgame Football Manager blijkt Ajax-pareltje Frenkie de Jong helemaal niet te kunnen verdedigen. Volgens Jeroen Thijssen, hoofd research in Nederland, is dat eigenlijk best logisch. 

Op social media en fora reageerden Ajax-fans de afgelopen dagen verontwaardigd. De Jong, dit jaar in Amsterdam vaak ingezet als centrale verdediger, scoort in het spel héél laag op belangrijke kwaliteiten als koppen, mandekking en tackelen. "Tja, in het verdedigen is Frenkie de Jong gewoon niet heel goed", zegt Thijssen in gesprek met Voetbal International. 

"Kijk, zijn mentale stats zijn prima. Hoge waarderingen op beslissingen, concentratie en anticipatie zijn ook gewoon heel belangrijk voor een goede verdediger. Die heeft hij wel gekregen, maar hij heeft op die positie ook tekortkomingen. In het echt en ook in de game."

Afgelopen vrijdag kwam de beta-versie van Football Manager 2019 uit. Thijssen twijfelt of hij de kwaliteiten van De Jong vòòr de definitieve release toch niet moet opschalen. "Misschien dat ik hem qua positionering nog een kleine upgrade ga geven, maar aan zijn technische vaardigheden verander ik niks."

Plaats een reactie

Zoonvanmnoma +6844
maandag 22 oktober 2018 om 12:17
Thijssen komt vast uit Rotterdam of Eindhoven.
Vind ik leuk
DrDeef +2360
maandag 22 oktober 2018 om 12:23
Nee hij heeft gewoon gelijk. Positioneel is Frenkie goed, daarom staat hij verdedigend vaak op de goede plek. Verdedigend een duel aangaan is andere koek, heeft nagenoeg geen tackle en koppend stelt t eigenlijk niets voor. Alleen in de eredivisie met een fantastische pure verdediger als de Ligt ernaast kom je er mee weg.
Vind ik leuk
maandag 22 oktober 2018 om 12:46
Klopt. Én hangt dus af van de tegenstander welke positie-opties een coach heeft met De Jong. Maar dat hij van nature op het middenveld thuis is of wellicht zelfs een 'klassieke libero' (te vergelijken met Beckenbauer) staat buiten kijf.
Vind ik leuk
davidben +5789
maandag 22 oktober 2018 om 16:42
Heeft je vader je nooit iets verteld over Ronald Koeman?
Vind ik leuk
DrDeef +2360
maandag 22 oktober 2018 om 16:59
Ik heb hem nog zien spelen hoor, maar goed, wat wil je hiermee zeggen?
Vind ik leuk
davidben +5789
dinsdag 23 oktober 2018 om 21:26
Die tackelde en kopte nooit. Heb je 'm echt zien spelen? Dit had je moeten begrijpen.
Vind ik leuk
J Kiprich +17782
maandag 22 oktober 2018 om 12:26
Dat lijkt me nog altijd beter dan uit je oma komen....
Vind ik leuk
Zultkop +5970
maandag 22 oktober 2018 om 12:30
Had je beter niet kunnen zeggen....hij gaat je lastigvallen nu...
Vind ik leuk
maandag 22 oktober 2018 om 12:43
It takes one to know one. Als de waardering voor de tegenstanders of de kritische geest voor je eigen club en zijn spelers ontbreken, dan denk je zó. Een veilige manier om aan de realiteit te ontsnappen.
[Reactie gewijzigd op maandag 22 oktober 2018 om 12:47]
Vind ik leuk
Korm +38192
maandag 22 oktober 2018 om 15:30
Tegen PSV hebben we kunnen zien hoe goed frenkie was in verdedigen ;)
Vind ik leuk
Zultkop +5970
maandag 22 oktober 2018 om 12:17
.....
[Reactie gewijzigd op maandag 22 oktober 2018 om 12:18]
Vind ik leuk
HJR +8328
maandag 22 oktober 2018 om 12:18
OH shit, hoop dat Frenkie nog kan slapen na dit bericht :). Mooi spel overigens, hoop ´zinloze tijd´ in gestoken :). In de vorige edities dan.
[Reactie gewijzigd op maandag 22 oktober 2018 om 12:18]
Vind ik leuk
maandag 22 oktober 2018 om 12:33
Ik ook, lekker FM 18 blijven spelen en dan volgende zomer maar weer de nieuwe kopen. Soms een beetje onrealistisch, want VVV Venlo speelt Europa League kwalificatie en is gedegradeerd en FC Utrecht in de Champions League want die zijn kampioen geworden... en dat in het eerste jaar.
[Reactie gewijzigd op maandag 22 oktober 2018 om 12:33]
Vind ik leuk
Johnnie +897
maandag 22 oktober 2018 om 12:42
Binnenkort kun je 2019 al kopen!
Vind ik leuk
maandag 22 oktober 2018 om 16:07
Weet ik, maar dat is toch duur voor hetzelfde spel maar met nieuwe spelers.
Vind ik leuk
Ruud1987 +5350
maandag 22 oktober 2018 om 12:18
mmm speel al jaren championship manager 4 ben benieuwd of ik die nieuwere versies ook kan leren te spelen.
Vind ik leuk
Leozao +6127
maandag 22 oktober 2018 om 12:20
Lekker belangrijk. Stop playing get real!
Vind ik leuk
The Iceman +12871
maandag 22 oktober 2018 om 12:21
Je bent gewoon een n00b als je Frenkie bij FM in de verdediging zet.
Vind ik leuk
Vrolijkje +1615
maandag 22 oktober 2018 om 12:30
Toen het goed ging niet..was het een geweldige tactische vondst van ten hag ..en ben je dan een waardeloze trainer omdat 1 ploeg juist zijn zwaktes bloot legt??
Vind ik leuk
The Iceman +12871
maandag 22 oktober 2018 om 12:32
Ik had het over FM. Over de realiteit: Het gaat goed als je tegen mindere tegenstanders speelt en veel de bal hebt, maar een blinde kan zien dat het niet de ideale positie voor hem is. Frenkie maakt een verdediging aanvallend sterker, niet verdedigend.
[Reactie gewijzigd op maandag 22 oktober 2018 om 12:36]
Vind ik leuk
Nvd88 +5860
maandag 22 oktober 2018 om 13:30
Was geen uitvinding van TH, Keizer heeft Frenkie in de verdediging gezet.. Zo zie je maar weer hoe veel mensen hun club een beetje in de gaten houden.
[Reactie gewijzigd op maandag 22 oktober 2018 om 13:41]
Vind ik leuk
elmoo +713
maandag 22 oktober 2018 om 14:39
Tja ook als tenhag hem als cv neerzet
Vind ik leuk
Leeuw +6227
maandag 22 oktober 2018 om 12:22
Ga vooral zo door VP. Dan blijven de bezoekers vanzelf weg. Dit soort berichten helpen een handje bij. Doe maar EditVP, lekker belangrijk.
Vind ik leuk
markpark +1008
maandag 22 oktober 2018 om 12:22
Wat een enorm interessant artikel zeg.
Vind ik leuk
AllAdIn +20865
maandag 22 oktober 2018 om 12:23
Serieus?
[Reactie gewijzigd op maandag 22 oktober 2018 om 12:25]
Vind ik leuk
maandag 22 oktober 2018 om 12:26
Kan me nog een football manager spel herinneren dat ik met Ajax, alleen Bergkamp erbij kocht en alles gewoon won met 5-0 , 6-1 4-0 etc etc.

Vind ik leuk
G.Kopf +3227
maandag 22 oktober 2018 om 12:29
Dat is lang geleden
Vind ik leuk
G.Kopf +3227
maandag 22 oktober 2018 om 12:29
Tekortkomingen? De nieuwe Cruijf? Tssss
Vind ik leuk
Orphen89 +2991
maandag 22 oktober 2018 om 12:29
Weet je op zich heb ik niet zo heel veel moeite hiermee, mits hij ook realistische scores heeft op zijn kwaliteiten, dus hoog in dribbelen, passing, vision, positioning, balance, ball control etc. etc. ….
En dan bedoel ik dat veel van die dingen op wereldklasse horen te staan.
Vind ik leuk
maandag 22 oktober 2018 om 12:38
Kom op VP, jullie slaan echt door nu.
Vind ik leuk
stratumseind +187303
maandag 22 oktober 2018 om 12:38
ahhh kijk nou ,in de virtuele wereld is het kwartje al gevallen nu in real life nog
Vind ik leuk
JanTa48 +6739
maandag 22 oktober 2018 om 12:46
Gaan we computerspelletjes nu ook al serieus nemen? Het is geen sport en zal dat ook nooit worden.
Vind ik leuk
The Iceman +12871
maandag 22 oktober 2018 om 12:57
Eens, maar met een kleine kanttekening: er zijn clubs (geweest) die de database van FM gebruiken als input voor het scoutingsapparaat.
Vind ik leuk
JanTa48 +6739
maandag 22 oktober 2018 om 13:07
De grootste fout die ze hebben kunnen maken. Dat is het zelfde door op basis van youtube filmpjes spelers te gaan beoordelen.
Vind ik leuk
The Iceman +12871
maandag 22 oktober 2018 om 13:09
Niet bepaald. YouTube filmpjes zijn momentopnames. Bij FM maken ze gebruik van alle beschikbare data van alle wedstrijden. Niet zaligmakend, maar het geeft vaak wel een goed beeld van spelers.
Vind ik leuk
Koenbres +1621
maandag 22 oktober 2018 om 19:17
Niet mee eens, football manager is in bepaalde competities gewoon best goed in het scouten. Roberto Firmino is een voorbeeld van een speler die deels door het spel werdt opgepikt door Hoffenheim
Vind ik leuk
Lazy +12
maandag 22 oktober 2018 om 13:26
Football Manager heeft de grootste spelersdatabase ter wereld en de kwaliteiten van de spelers zijn - in veel gevallen - gebaseerd op rapporten van scouts die voor de game werken. Niet voor niets dat grote clubs als Watford, Everton en Bayer Leverkusen de inhoud van de database gebruiken bij het scouten en de analyse tool uit het spel gebruiken om hun eigen spel te verbeteren.
Vind ik leuk
Wouta80 +926
maandag 22 oktober 2018 om 12:55
Ben t ook met hem eens. Hij is geen hardcore defender.
Vind ik leuk
JanTa48 +6739
maandag 22 oktober 2018 om 13:04
Dat wisten we allang maar daar is hij ook niet voor aangenomen. Na 1 dramatisch experiment weten we nu wel dat hij nooit een cv zal worden.
Vind ik leuk
maandag 22 oktober 2018 om 13:03
Hahaha tegenwoordig nemen we mensen die dingen baseren op basis van een spelletje voor kleine kinderen al serieus.... zometeen gaan we spelers al beoordelen aan de hand van fischer price peuter speelgoed
Vind ik leuk
The Iceman +12871
maandag 22 oktober 2018 om 13:07
Ook clubs baseren zich soms op dit spel:
https://www.neveroffside.nl/is-waarom-profclubs-steeds-vaker-football-manager-gebruiken-transfers/
Vind ik leuk
maandag 22 oktober 2018 om 13:09
Dat vind ik dan echt lachwekkend. Misschien kunnen we wedstrijden dan af gaan doen met e-games....
[Reactie gewijzigd op maandag 22 oktober 2018 om 13:09]
Vind ik leuk
The Iceman +12871
maandag 22 oktober 2018 om 13:12
Lees het artikel dan eens. FM heeft 1300 scouts en een database van zo’n 700.000 spelers. Beetje veel voor enkel een spelletje voor kleine kinderen.
[Reactie gewijzigd op maandag 22 oktober 2018 om 13:12]
Vind ik leuk
Koenbres +1621
maandag 22 oktober 2018 om 19:19
Heb je het spel.wel eens gespeeld? Roberto Firmimo is destijds ook deels naar Hoffeheim gekomen door dit spel
Vind ik leuk
maandag 22 oktober 2018 om 13:22
Niet kritisch zijn op de jong. Dat mag niet in Amsterdam. Het is een goede speler,maar volmaakt? Nee
Vind ik leuk
JanTa48 +6739
maandag 22 oktober 2018 om 13:42
Oh jawel hoor, maar er is geen rede toe. We zijn hier in Amsterdam uitermate tevreden over Frenkie maar, hij is geen verdediger. Daar hebben we die andere wereldtopper voor, Mathijs.
Vind ik leuk
Lazy +12
maandag 22 oktober 2018 om 13:23
Kan weg...
[Reactie gewijzigd op maandag 22 oktober 2018 om 14:56]
Vind ik leuk
maandag 22 oktober 2018 om 13:26
Pffff, ligt de hele redactie van VP zich elke dag af te rukken op een poster van Frenkie of wa? Je kunt maar een afgod hebben als voetbalsite maar dit slaat alles.
Vind ik leuk
Emnu +6479
maandag 22 oktober 2018 om 13:40
Frenkie is natuurlijk ook geen verdediger.

De Jong en Blind tegen PSV was natuurlijk ook n kapitale fout van Ten Hag.

Laat onverlet dat ik t wel met Ten Hag eens ben dat De Jong daar naast De Ligt goed zou moeten kunnen functioneren.

Ik denk dat daar zelfs de toekomst van t Cruijffiaanse voetbal zou kunnen liggen.

T gaat namelijk om de onderlinge afstanden bewaren, de ruimtes zoeken en deze benutten.

Ruimtes worden steeds kleiner, t creëren van n ‘man meer’ situatie daarbij ook, daar gaat t juist om.

De meeste ruimte ligt tussen 4 en 6, wie (in theorie) beter om dat in te vullen dan De Jong, mits er n beest als De Ligt bij staat om gaten te vullen?
Vind ik leuk
Fritske01 +3994
maandag 22 oktober 2018 om 13:53
Dat is best logisch toch.
Wijnaldum rendeert ook beter als er een puinruimer achter hem het vuile werk doet.
Zo heeft iedereen z'n kwaliteit en daar moet je een elftal op samenstellen.
De enige die dat niet begrijpt en blijft ontkennen is Ten Hag
Vind ik leuk
ppdf +1222
maandag 22 oktober 2018 om 13:58
Volgens de statistieken ja bla bla. Volgens de statistieken zou Marinus Dijkhuizen een top trainer zijn. Nou dat pakte ook lekker uit.
Vind ik leuk
elmoo +713
maandag 22 oktober 2018 om 14:02
De jong is door de media de held maar football manager zit er niet vaak naast.
De jong is de nieuwe man van glas.
Vind ik leuk
Dordtenees +1186
maandag 22 oktober 2018 om 14:17
Kan er alstublieft voor de niet veel gamende bezoekers hier een aparte sectie voor gemaakt worden? Vorige keer ook over de footballrankings in EA.... Ik begrijp het principe clickbait, maar trap er toch weer in :(
[Reactie gewijzigd op maandag 22 oktober 2018 om 14:17]
Vind ik leuk
Hupfean +4621
maandag 22 oktober 2018 om 14:21
Boeie.
Vind ik leuk
maandag 22 oktober 2018 om 14:55
Maxim Tsigalko was een held!
Vind ik leuk
JanTa48 +6739
maandag 22 oktober 2018 om 15:05
STOP DE PERSEN !!!!!!! Volgen de laatste berichten zijn Ronaldo en Messi ook geen echte verdedigers.
Vind ik leuk
maandag 22 oktober 2018 om 15:09
Het voetbalnieuws van de dag. De wereld staat op zn kop door dit nieuwtje
Vind ik leuk
Il Gordo +14755
maandag 22 oktober 2018 om 20:46
Tsja, wat is het probleem. Wat voor een nitwit ben je als je Frenkie ook centraal in de verdediging zet.

Wat zijn z'n stats als middenvelder eigenlijk?
Vind ik leuk
Remark +3
woensdag 24 oktober 2018 om 05:09
Wat een volslagen nonsens! Ik heb Frenkie kopduels zien winnen van Wout Weghorst en wie na Ajax-Benfica nog durft te zeggen dat hij niet kan tackelen, kan samen met Jeroen Thijssen definitief de prullenbak in.
[Reactie gewijzigd op woensdag 24 oktober 2018 om 05:11]
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws