'Heb het er wel eens over gehad met Van der Velde: wat zijn we domoren geweest'

'Heb het er wel eens over gehad met Van der Velde: wat zijn we domoren geweest'

Gepubliceerd: vrijdag 9 november 2018 om 08:12vr 09-11-2018 om 08:12

De huidige situatie van FC Groningen gaat oud-speler Erik Nevland aan het hart. De Trots van het Noorden begint zondag als hekkensluiter aan het duel met rivaal sc Heerenveen, dat eveneens geen zorgeloze periode doormaakt.

"Het doet me pijn om te zien hoe Groningen er nu voorstaat, dat had ik me een paar jaar geleden niet kunnen voorstellen", vertelt Nevland aan Voetbal International. "In mijn tijd was de sfeer in het stadion fantastisch, nu is het leeg. Dat vind ik heel jammer, want ik herinner me Groningen als een heel mooie club met supporters die de club altijd en overal steunden. Dat is ook de reden waarom ik denk dat het uiteindelijk goed gaat komen. Ik kan me niet voorstellen dat Groningen degradeert."

Heerenveen staat er sportief beter voor, maar ook daar heeft de terugloop van supporters en sponsors voor omzetdalingen geleid. Dat is mede te wijten aan diverse interne conflicten, waaronder die tussen de vertrokken voorzitter Riemer van der Velde en de zittende directie in de periode 2006-2010. Toenmalig directeur Yme Kuiper betuigt spijt. "Daar heb ik het met Riemer later nog weleens over gehad. Van: wat zijn we een stel domoren geweest."

"Het is het niet waard geweest. Iedereen wilde de strijd winnen, maar uiteindelijk heeft niemand gewonnen. Er zijn heel veel mensen die sindsdien niet meer bij de club komen. Als je een groot Heerenveen wil hebben, heb je in deze regio alles en iedereen nodig", besluit Kuiper.

Poll

Wie wint de noordelijke derby tussen Groningen en Heerenveen?

(672 stemmen)

Plaats een reactie

Henkings +776
vrijdag 9 november 2018 om 08:19
Er staat veel boven Groningen was de slogan toch?
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:27
Nee
Vind ik leuk
SCH Fan +162
vrijdag 9 november 2018 om 08:34
Er gaat niets boven Groningen behalve de hele eredivisie
Vind ik leuk
Weetjewel +457
vrijdag 9 november 2018 om 08:21
Edit VP : Reactie verwijderd.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 09:20]
Vind ik leuk
Leozao +6088
vrijdag 9 november 2018 om 08:35
Alles is live op TV te zien. Alleen winnaars tellen tegenwoordig nog. Waarom zou je in de kou je plaatselijke clubje zien aanmodderen strijdende voor de 10e plaats. Ik heb daarentegen het geluk al meer dan 50 jaar Ajax-supporter te zijn.
Vind ik leuk
stock3 +829
vrijdag 9 november 2018 om 08:45
Er gaat niks boven je eigen cluppie! Wat interesseert mij het nou wat ajax of psv doet! Als ik bv thuis ben wil ik wel eens kijken maar om daarvoor niet naar het stadion te gaan, echt niet!!
Vind ik leuk
Leozao +6088
vrijdag 9 november 2018 om 09:09
het sloeg op 2e deel van mijn commentaar. Men kan alleen nog waardering opbrengen voor de winnaar.
Vind ik leuk
Lucky Kes +5413
vrijdag 9 november 2018 om 09:36
Nee hoor, vorig seizoen verloor mijn clubje bijna alles maar ik bleef ze wel trouw.
Het Ajax en PSV van tegenwoordig met hun miljarden elftal kan ik weinig waardering geven in de eredivisie terwijl ze toch vrijwel alles winnen.
Dan heb ik meer waardering voor een Emmen, De Graafschap, Excelsior en dat soort clubs dat zij met weinig middelen zich staande weten te houden.
Vind ik leuk
Leozao +6088
vrijdag 9 november 2018 om 09:39
Ik heb het over tendensen, niet over individuen.. Maar leuk om te horen dat Lucky Kes zijn clubje trouw blijft: ga zo door. Ik kan het waarderen.
Vind ik leuk
Cookee +11791
vrijdag 9 november 2018 om 12:33
Precies Kes... het ontbrekende succes maakt het hart oprispen als het weer meezit... een Ajacied weet elke week al zeker dat ze winnen.
Vind ik leuk
Cookee +11791
vrijdag 9 november 2018 om 12:31
Juist dat kleine cluppie wat nooit wint en dan ineens wel, dat geeft een vreugde die je bij Ajax nooit zult vinden, Ajax leeft alleen een keer op als het ergens om gaat.
Bij een kleine club is beleving, ik zou Ajacieden dat ook gunnen, maar helaas, ze weten nu al dat ze over 50 jaar 50% hebben om kampioen te worden.
Vind ik leuk
Leozao +6088
vrijdag 9 november 2018 om 12:34
Ga a.u.b. niet bepalen hoe ik Ajax beleef. Dat zul jij nooit begrijpen!
Vind ik leuk
Cookee +11791
vrijdag 9 november 2018 om 14:12
Ik heb medelijden met je want door anders clubs klein te houden heb je elke week een zielloos potje. Europees is er soms een keer sfeer of als ze tegen PSV moeten verder is het dooie boel.
Een eerlijker ED zou Ajax meer tegenstand geven.
Hoe moet PSV nu nog 5 pts verspillen, je bent nu al kansloos... geef meer geld aan de kleintjes en PSV zou mogelijk nog iets morsen. De hebzucht van jouw club beperkt je kansen om weer iets te winnen.
Vind ik leuk
Leozao +6088
vrijdag 9 november 2018 om 14:17
Je hoeft geen medelijden met me te hebben. Verre van dat! Heerlijk om Ajax-supporter te zijn! Ik hou er alleen niet van dat anderen voor mij gaan invullen hoe ik denk en/of voel. Ik heb respect voor alle clubs. Ik ben met "Cruijffy" groot geworden. Ajax is mijn club!. By the way: aan die 5 punten hadden jullie overigens wel wat kunnen doen! :-)
[Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 14:18]
Vind ik leuk
Cookee +11791
vrijdag 9 november 2018 om 15:03
Jullie? Ik ben van Cambuur. Als mijn club hogerop gespeeld had dan had PSV nu al 2 pts minder gehad en dan had je nog een kans gemaakt.

Maar de kans was ook groot geweest dat Ajax hier geslacht werd, dus dan heb je er nog nix aan. ;)

De ED heeft behoefte aan clubs die killers zijn, dat Twente, NEC, Cambuur, SParta lager zitten is in het voordeel v PSV.
Vind ik leuk
Leozao +6088
vrijdag 9 november 2018 om 15:19
En toen werd je wakker?
Vind ik leuk
Cookee +11791
vrijdag 9 november 2018 om 15:59
Je moet wel heel jong zijn als je die zwarte bladzijden niet kent. Cambuur Ajax 4-1. Is maar 1 voorbeeld. Ik voel me ineens alsof ik een pedofiel ben. ;)
Vind ik leuk
Leozao +6088
vrijdag 9 november 2018 om 17:10
Het zal ongetwijfeld wel eens een keer gebeurd zijn. Maar dat is dan meteen de uitzondering die de regel bevestigd
Vind ik leuk
Nietkoeroe +2752
vrijdag 9 november 2018 om 10:09
Das exact de reden dat Ajax zoveel fans heeft. Ik zal niet zeggen dat jij ook zo denkt maar de winnaar heeft fans. 3 jaar geleden was het in de Kuip ook een stuk drukker dan nu helaas
Vind ik leuk
Leozao +6088
vrijdag 9 november 2018 om 10:14
Thuis was ik als 4-5 jarig jochie voor Ajax, en dat terwijl mijn oudere broer en vader voor Feijenoord waren. Dat was zeer geregeld oorlog. Zelfs toen ik later zelf niet van Feijenoord verloor met voetballen konden ze daar geen compliment om geven...
[Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 10:33]
Vind ik leuk
Nietkoeroe +2752
vrijdag 9 november 2018 om 10:32
Sticker? Je mist mijn punt.
Vind ik leuk
Leozao +6088
vrijdag 9 november 2018 om 10:35
@Nietkoeroe: Op het moment dat ik Ajax supporter werd, had Feijenoord het nog voor het zeggen.
Vind ik leuk
komoanFC +2204
vrijdag 9 november 2018 om 12:20
Werd?
Ik ben als Groningen supporter geboren. 😎🇳🇬
Vind ik leuk
Leozao +6088
vrijdag 9 november 2018 om 12:21
Dus je had geen recht op een eigen opinie? :-)
[Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 12:21]
Vind ik leuk
komoanFC +2204
vrijdag 9 november 2018 om 13:30
Nee, dat was niet mogelijk.
Vind ik leuk
ELD070 +1003
vrijdag 9 november 2018 om 10:18
@Leozao, ik denk vaak hetzelfde als jij. Maar ik heb in mijn Jaren als ADO-Supporter ook gemerkt dat succes een relatief begrip is. Als Ajax fan ben je pas tevreden als ze kampioen worden, als ADO fan zit het geluk hem meer in het linkerrijtje en dat er af en toe eens wat te juichen valt door een mooie overwinning.

Iets waar ik het aller trotst op ben van ADO is bijvoorbeeld ook helemaal geen overwinning, beker of kampioenschap maar de knuffelbeer actie toen het Sophia Kinderziekenhuis in de Kuip zat. Voetbal is het mooiste wat er is, ook als je team niet wint.
Vind ik leuk
Forza ikkuhh +2693
vrijdag 9 november 2018 om 08:40
Groningen komt er sportief wel weer bovenop
[Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 08:40]
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 08:52
Als Ajacied zeg ik dat het zeker goed komt met Groningen geef het zijn tijd nieuwe trainer exc.
Vind ik leuk
mazu +3116
vrijdag 9 november 2018 om 09:27
Fijn dat je dat zegt als ajacied, dat maakt echt indruk. Nu moet het wel goedkomen in Groningen, wat een geruststelling.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 09:28]
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 13:05
Graag gedaan hoor 😁
Vind ik leuk
Cookee +11791
vrijdag 9 november 2018 om 12:23
Ik vond ze de laatste keer in 4-4-2 prima spelen.
Vind ik leuk
Cookee +11791
vrijdag 9 november 2018 om 12:21
Warrig verhaal, maar beide clubs zitten in de neergaande spiraal.
En dat keer je niet even om.
H'veen wilde ineens attractief gaan spelen zoals Cambuur en weet nu niet meer wat ze wel willen, hinken op 2 benen.
Vind ik leuk
Uncle Fester +2257
vrijdag 9 november 2018 om 15:19
Heerenveen gaat in ijltempo Roda achterna. De gelijkenissen zijn legio en het achterland is zelfs nog kleiner dan in Kerkrade. Groningen moet ook uitkijken, ondanks het (veel) grotere verzorgingsgebied. Maar in Grun hebben ze in ieder geval in de gaten dat je om het niveau omhoog te krikken niet meer genoeg hebt aan de regio. Daar zijn ze in Heerenveen blijkbaar nog niet achter. En dat zou ze nog wel eens lelijk kunnen opbreken.

Eén ding is zeker: de manier waarop beide clubs 'groot' zijn geworden werkt niet meer in de moderne voetballerij. Wie daar het best mee omgaat en zijn beleid durft aan te passen komt uiteindelijk als winnaar uit de bus. Maar ik vrees met grote vrezen voor beiden.
Vind ik leuk
vrijdag 9 november 2018 om 20:17
De trots van het noorden
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws