Jans wijst op 'Dumfries-effect' bij Ajax: 'Aantal jongens is dat niet gewend'

Jans wijst op 'Dumfries-effect' bij Ajax: 'Aantal jongens is dat niet gewend'

Gepubliceerd: maandag 18 maart 2019 om 08:28ma 18-03-2019 om 08:28

Laatste update: maandag 18 maart 2019 om 09:52ma 18-03-2019 om 09:52

Ron Jans denkt dat er bij Ajax sprake is van het 'Dumfries-effect'. De Amsterdammers oogden in de uitwedstrijd tegen AZ vermoeid en gingen met 1-0 onderuit.

"Je zou het het Dumfries-effect kunnen noemen. Een aantal jongens is niet gewend om een heel seizoen al die wedstrijden negentig minuten te spelen", stelt Jans bij Studio Voetbal. "Ajax heeft al vanaf de voorronde Champions League gespeeld."

De scheidend technisch manager van FC Groningen ziet nog een probleem voor de huidige nummer twee van de Eredivisie. "Op het moment dat je Europees speelt, gaat daar zoveel mentale concentratie en focus naartoe, dat je toch een dipje krijgt. Tegen PEC was het ook al niet geweldig bij Ajax. Het is gewoon lastig om elke wedstrijd maar fris te zijn, zowel fysiek als mentaal."

De Amsterdammers speelden begin deze maand nog de return in de kwartfinale tegen Real Madrid. Die wedstrijd werd met 1-4 gewonnen. Daarna volgden een overwinning op Fortuna Sittard en een benauwde zege op PEC Zwolle. Dit weekend was AZ te sterk. 

Lees meer over:EredivisieAjax

Poll

Gaat het zware programma Ajax de kop kosten?

(4861 stemmen)

Plaats een reactie

kees ee +1055
maandag 18 maart 2019 om 08:31
knvb ??, . . schemaatje omzetten ??
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 08:37
Zeker te weten alles gaan we eraan doen om Ajax een prijs te bezorgen . Zonder KNVB geen Ajax
Vind ik leuk
Babelagtig +2644
maandag 18 maart 2019 om 08:42
Her grappige is, dat nu juist blijkt dat diegene die er het hardst om huilen , er het meeste voordeel uithalen.
Vind ik leuk
Kevinm +1898
maandag 18 maart 2019 om 09:05
Haha! Origineel!
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 08:32
Al die berichten telkens over vermoeidheid.. vermoeiend...
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 08:33
Is misschien wel waar maar heeft ook te maken met onze instelling. Die was gister weer eens weg helaas. Als de druk op ploeg toeneemt bezwijken we.
Vind ik leuk
AnthonyAFCA +4518
maandag 18 maart 2019 om 08:48
Dat vond ik enigzinds meevallen.. het liep gisteren gewoon voor geen meter overal een stap te laat. Duidelijk vermoeidheid en geen scherpte. Het dolberg effect heeft zich weer van zijn slechtste kant laten zien wat een drama is dat als hij speelt. Mensen blijven achter hem staan maar hij doet werkelijk geen reet in een wedstrijd. We zijn dus ook duidelijk afhankelijk van ziyech.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 08:57
Over Dolberg heb je zeker gelijk! Volgens mij is dat vooral een mentaal dingetje. Hij speelt niet zo zeker als tevoren. Na de blessure van Ziyech konden we niet dreigend meer zijn, en er was geen creativiteit meer. Hopen dat deze blessure mee gaat vallen. In deze fase zijn we wel echt afhankelijk van Ziyech.
Vind ik leuk
AnthonyAFCA +4518
maandag 18 maart 2019 om 08:59
Zijn we indd zeker ja.. erg jammer om te zien. Ik zie psv ook gewoon kampioen worden. Ik heb alleen nog hoop op de beker de rest is naar mijn idee gewoon gespeeld.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 09:07
Daar ben ik ook bang voor. Je hoort je slechtste wedstrijden ook gewoon te winnen of minimaal voor gelijkspel te gaan. Hadden we gister misschien niet verdiend, maar psv kan dat gewoon wel. Denk dat je gelijk hebt en hoop op wat slippertjes van PSV en winst op hen over 2 wkn. Er is nog wel veel kans op de titel.
Vind ik leuk
AFCA_Scooby +2315
maandag 18 maart 2019 om 09:33
Dolberg is gewoon klaar.
Vind ik leuk
dhrwobo +45677
maandag 18 maart 2019 om 09:53
Toch verbaast het me wel, dat Ajax dit niet kan opvangen. Ze hebben in de breedte (denk ik) de sterkste selectie en daar ook met afstand het meeste in geinvesteerd. Dan is het bijzonder dat ze toch alle wedstrijden met min of meer dezelfde spelers moeten spelen. Ten Hag heeft in mijn ogen te weinig gerouleerd, waardoor er teveel druk is komen te liggen bij de 'vaste 11-12-spelers'.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 13:05
Vind dit een zeer goede en juiste analyse. Voetballen kunnen ze wel, maar de druk kunnen ze ondanks enkele ervaren spelers niet 100% aan.
Vind ik leuk
Mad Max +1289
maandag 18 maart 2019 om 08:34
Er is nog niks definitief beslist, Ajacieden die de laatste weken uit de bocht vlogen qua verwachtingspatroon worden nu weer door psvers uitgelachen. We weten het pas in mei.
Vind ik leuk
Degier +2038
maandag 18 maart 2019 om 08:35
Ajax heeft gewoon geen goede bank. Als er één speler wegvalt, wordt het al lastig.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 08:35
De heertjes moeten eens een weekje meelopen met de mensen in de bouw of de zorg. Ongelofelijk lapzwansen zijn het fikse boetes
Vind ik leuk
Onderkan +265
maandag 18 maart 2019 om 08:36
Klinkt wel logisch.
Ajax heeft toch altijd zoveel jeugd welke ze meteen kunnen inpassen.
Is dat nu anders?
Vind ik leuk
Hans Worst +1718
maandag 18 maart 2019 om 08:36
Daarom is het al belachelijk om de Eredivisie in te krimpen. Nog minder wedstrijden. Het moet gewoon bij 18 Clubs blijven,
Vind ik leuk
Reyvoetbal +2534
maandag 18 maart 2019 om 08:37
Als je jezelf een topclub vind en denkt de CL te kunnen winnen, moet je niet zeuren over het aantal wedstrijden.
Kijk naar Spanje en Engeland. Meer wedstrijden in de competitie.
Spanje een heen en terug wedstrijd in de beker en CL of EL.
Engeland 2 of 3 bekertoernooien ook erbij.
Hoor je ze daar dagelijks klagen??
In Engeland hebben ze zelfs geen winterstop.
Dus stop met klagen en het gezeur goed praten. Gewoon voetballen. Huppa.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 09:58
Mee eens. Als het je ambitie is om aan te haken bij de Europese (sub)top, dan moet je in staat zijn om meerdere wedstrijden te spelen.
Vind ik leuk
Importbrabo +2429
maandag 18 maart 2019 om 08:38
Diezelfde Dumfries die tot het gaatje gaat om de punten te verdedigen? Even refererende aan die geweldige acrobatische move op de doellijn?

Punt voor vergelijk: een 1 omdat je je naam goed had geschreven Jans.
Vind ik leuk
aartstyle +2006
maandag 18 maart 2019 om 08:46
Niks anders dan respect voor mijn rivaal uit Amsterdam. Na zoveel wedstrijden en de prestaties in de CL was de kans groot dat ze een dipje zouden krijgen. Ik hoop uiteraard dat PSV kampioen wordt, maar na weer zo'n dramatische pot gisteren kan er bijna geen lachje vanaf bij mij op dit moment. Wat een wanvertoning (en dat al sinds de winterstop). Gelukkig gaf Luuk de Jong dat gisteren ook ruiterlijk toe na de wedstrijd.

Daarbij is de strijd nog niet gestreden.5 punten is niks met PSV in deze vorm.
Vind ik leuk
Johnny020 +148
maandag 18 maart 2019 om 08:46
Hoe erg ik het ook vind maar voor deze jongens hoop ik niet eens dat ze kampioen worden. Buiten Nico was er niet een die een voldoende haalde tegen AZ. Vooral Frenkie, Lasse en zeker die waardeloze Dolberg vielen door de mand. Gun deze gasten geen kampioenschap als je hier niet alles voor wil geven. Doorschakelen nu. Frenkie al vast naar Barcelona sturen. Lasse is over de top en Dolberg naar de beloften. Diep diep triest dit.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 08:50
Ron Jans moet heel snel stoppen als TD en op TV en zich eerst maar weer eens bewijzen op het veld. Van een redelijke trainer veranderd in een vervelende wijsneus. Complete chaos in de selectie. Pas toen Buijs en Te Wierik gingen renoveren in hun netwerk ging het wat worden.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 08:53
Maar ik vrees dat veel mensen het overschatten welke voorronde wedstrijden ze hebben overwonnen waren een paar bijna kwart finale waardige wedstrijden bij.. dan komt bij dat ze nu al zoveel wedstrijden hebben gespeeld dan dat de comp. Normaal is..
Niet gek dat dan de vermoeidheid toeslaat.
Ze stellen dit jaar ook geen B elftal op en zo overal uit te vliegen. Psv. Bv. Spaart nu al spelers door ..waar is waar door jeugd waardjg word ingevuld.
Maar deze zie je straks tegen Ajax niet op het veld..dan staat de oude basis er wel
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 08:58
ligt het aan mij of moet een profvoetballer gewoon meerdere wedstrijden kunnen spelen? In andere competities spelen ze nog veel meer wedstrijden. Denk eerder dat dit een mentale kwestie is.
Vind ik leuk
Jesper Olsen +5601
maandag 18 maart 2019 om 09:03
Na Madrid hebben de mietjes 110 uur rust gehad, na Fortuna 76 uur, na PEC 90 uur. Flikker toch een eind heen met je vermoeidheid. Het zijn gewoon mentaal enorme mietjes.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 09:08
Nou ja, volgens mij heeft vrouwtje Dolberg nog niet zoveel gespeeld, maar juist hij loopt erbij alsof het de laatste wedstrijd van het seizoen is.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 09:09
Wie is jans
Vind ik leuk
Eimersweide +9611
maandag 18 maart 2019 om 09:51
Een man die altijd maar wat roept. Dumfries heeft vorig jaar 35 wedstrijden voor Heerenveen gespeeld.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 09:25
Er is nog niks aan de hand. Tuurlijk maak je het je zelf lastiger, maar 31 Maart winnen en de spanning is terug. Ik ben niet boos om de wedstrijden die we verliezen, ik word er wel een beetje moe van.
Vind ik leuk
rpaulp50 +14399
maandag 18 maart 2019 om 09:58
Ajax heeft de ambitie om te overwinteren in de CL, prachtig.
Wil je op alle fronten mee blijven tellen, moet je over een redelijk volwaardige dubbele bezetting kunnen beschikken.
Dat is waarschijnlijk voor Ajax geen haalbare kaart of men wil zo ver niet gaan financieel.
Dan heb je dus de kans dat je elk jaar met lege handen staat, je ziet het nu
al inzakken, Hakim valt uit.......geen volwaardige vervanger ( Labyad pfhhh )
Er zijn er nog meer met pijntjes en die last hebben van vermoeidheid die niet te vervangen zijn.
De kans is dus groot dat, met twee wedstrijden tegen Juventus in het vooruitzicht, de wedstrijd tegen PSV voor de boeg en met een 5 punten
achterstand, dit seizoen als een nachtkaars uitgaat voor Ajax voor de 5e keer.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 09:58
natuurlijk moet de span of control in orde zijn ajax is toch een complete top club, de trainer moet top zijn optijd wisselen, jekunt zien welke spelers voor spek en bonen in het veld staan, tenhag wisselt te laat. full profs moeten fysiek dit aan kunnen, mentaal moet groeien dit duurt bij ajax te lang.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 10:03
Jans heeft gewoon gelijk. Er staan veel jonge knapen in Ajax 1 voor wie dit allemaal nieuw is. Een wedstrijd spelen van 90 minuten is geen probleem, wel het reizen en vooral het mentale aspect. Ajax heeft al ontzettend veel wedstrijden gespeeld en dat gaat met het mentale gedeelte erbij vooral bij de jongste spelers doorwerken. Geen excuus maar de waarheid.
Vind ik leuk
Korm +40086
maandag 18 maart 2019 om 10:26
Ach nog steeds denk ik dat Ajax kampioen gaat worden.
Vind ik leuk
henk1952 +296
maandag 18 maart 2019 om 12:51
Het zware programma EN te weinig rouleren. Daardoor komen er een aantal niet in een ritme en moeten er gelijk staan.
Vind ik leuk
Donnygo +6136
maandag 18 maart 2019 om 13:03
Het is ook geen schande, het is alleen jammer, denk wel dat deze interland break voor Ajax op het juiste moment komt. Spelers die niet fit zijn blijven bij Ajax en kunnen net die rust pakken die nodig is.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 14:37