FC Groningen grijpt in en haalt beloftenteam na drie jaar uit voetbalpiramide

FC Groningen grijpt in en haalt beloftenteam na drie jaar uit voetbalpiramide

Gepubliceerd: maandag 25 maart 2019 om 11:20ma 25-03-2019 om 11:20

Het beloftenteam van FC Groningen is bezig aan het laatste seizoen in de derde divisie. De ploeg verdwijnt zodoende na drie jaar uit de voetbalpiramide. Dat maakt FC Groningen maandag bekend. 

Vanaf het seizoen 2019/20 zal het team uitkomen in de landelijke reservecompetitie, meldt De Trots van het Noorden op de website. De getalenteerde spelers die overgaan naar de senioren krijgen een programma op maat aangeboden die aansluiting heeft met het eerste elftal.

Er zijn verschillende redenen voor de beslissing om te stoppen met een team in de leeftijdscategorie O23. De dispensatieregels zijn dermate veranderd dat het niet meer mogelijk wordt om voldoende spelers uit de eerste selectie speeltijd te geven in het beloftenteam. Ook is de komst van de landelijke competitie voor O21 voor betaald voetbalclubs een reden voor het terugtrekken, meldt de club. 

Het programma op maat bestond al voor spelers in de bovenbouw van de club. De faciliteiten voor deze groep (O19 en O17) zal worden uitgebreid.

Lees meer over:EredivisieFC Groningen

Plaats een reactie

Yung Lean +64
maandag 25 maart 2019 om 11:33
Martin van Geel, kom er maar in
Vind ik leuk
Bertje 54 +179
maandag 25 maart 2019 om 11:46
Martin van Geel zijn tijd is geweest
Vind ik leuk
Just Nuts +868
maandag 25 maart 2019 om 11:49
Van Geel wist dit misschien al danzij Eric Gudde
Vind ik leuk
RebelVox +12560
maandag 25 maart 2019 om 13:16
Niet slim van Groningen, ze doen hiermee een stap terug.
Beter hadden ze meer energie gestoken in het promoveren van dat elftal.
Heel dom.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 14:59
Wie zegt dat Groningen zoveel geld heeft?
Het is juist goed voor de andere competitie.
Vind ik leuk
RebelVox +12560
maandag 25 maart 2019 om 15:52
Als Utrecht en AZ het kunnen betalen, dan kan Groningen het ook. Wil je als club verzekerd zijn in de toekomst van veel geld, dan zal dat vooral uit een goede jeugdopleiding en een goede scouting moeten komen.

Enige competitie die genoeg weerstqand bied voor jonge spelers is de KKD, nu stappen ze een competitie binnen waarbij het gat naar de eerste veel te groot is.
Heel dom.
Vind ik leuk
FCG1971 +5070
maandag 25 maart 2019 om 20:21
Dat zie jij verkeerd. FCG kan financieel niet mee met Utrecht (lees Van Seumeren) en zeker niet met AZ. Er is weer een tekort van 3 mln dat moet worden weggewerkt met uitgaande transfers. Dan moet je als club keuzes maken. Mijn club heeft meer succes met aantrekken van jonge spelers van elders (zoals ze dat deden met Van Dijk) en recentelijk met Reis dan met het zelf opleiden van jongens uit de regio.
Vind ik leuk
Ruud1987 +6374
maandag 25 maart 2019 om 15:10
misschien iets te voorbarig om te zeggen dat ze hiermee een stap terug doen.

Ik ben wel benieuwd hoe het gaat met de jeugd vanaf nu.
Vind ik leuk
Just Nuts +868
maandag 25 maart 2019 om 11:37
Artikel is niet kompleet VP “Groningen is van plan om over ruim een jaar met Jong FC Groningen in een nieuwe competitie te gaan spelen. "Er is sprake van de komst van een landelijke onder 21-competitie met ingang van het seizoen 2020/2021, waaraan alle betaaldvoetbalclubs kunnen deelnemen."
Vind ik leuk
Just Nuts +868
maandag 25 maart 2019 om 11:41
Meerdere clubs uitten al hun onvrede over de verscherpte dispensatieregels. Spelers van 24 jaar of ouder die in het eerste elftal weinig speeltijd krijgen of terugkeren na een blessure, mogen niet meer in de beloftenelftallen uitkomen.
Vind ik leuk
mcmodd +28725
maandag 25 maart 2019 om 11:47
En dus ook niet in de O21-competitie op landelijk niveau. Hier heb je wat, daar laat je wat, per saldo niet persé een verbetering derhalve.
Vind ik leuk
#Keizerout +50328
maandag 25 maart 2019 om 11:53
Hangt van de dispensatieregels af. Deze competitie gaat nergens om. In de KKD is iedereen boos omdat het oneerlijk wordt. Dat maakt hier niet uit.
Vind ik leuk
mcmodd +28725
maandag 25 maart 2019 om 12:11
Terecht zeg je dat van die dispensatieregels. Dat moet dan wel erg gunstig uitpakken. Voorlopig zie ik dit niet al te positief, maar je weet maar nooit.
Vind ik leuk
#Keizerout +50328
maandag 25 maart 2019 om 12:30
In de beloftecompetitie heb je ook dispensatie voor iedereen die mee wil doen.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 11:47
Ze stappen eruit omdat je geen spelers die terugkomen van een blessure mag opstellen ouder dan....daarom duurde het ook zo lang voordat Veltman weer fit was.
Vind ik leuk
Relaxie +1105
maandag 25 maart 2019 om 11:38
Gaan er nog wel een paar volgen op PSV,Ajax en AZ na!
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 11:49
Weet ik niet, de clubs zijn niet gebaat bij een verzwakte competitie bovendien klaagde Ajax al over spelers ouder dan 23 die met een blessure die mogen geen wedstrijd ritme opdoen in de KKD.
Vind ik leuk
Leonardus +203
maandag 25 maart 2019 om 11:53
En terecht. De reinste competitie vervalsing die zogenaamde Jong teams in de eerste divisie.
Vind ik leuk
Alex Koopman +1727
maandag 25 maart 2019 om 13:02
Jong teams op zich zie ik persoonlijk niet als competitievervalsing, spelers uit het eerste daar laten spelen weer wel.
Vind ik leuk
Roeptoeter +19164
maandag 25 maart 2019 om 11:39
Verdere splitsing tussen de clubs. Het lijkt wel de politiek.
Vind ik leuk
El Cazador +9344
maandag 25 maart 2019 om 11:51
Visionair Martin van Geel heeft dit al lang geleden aanzien komen en heeft Feijenoord bakken met geld bespaart, waarvan akte!! Meerdere clubs gaan de nieuwe landelijke 021 competitie in.
Vind ik leuk
Gelukshand +1482
maandag 25 maart 2019 om 12:03
Betekend nog steeds niet dat de reserve spelers van Feyenoord uit kunnen komen bij Jong Feyenoord, want daar moet je jonger dan 21 zijn. Als je jonger dan 21 bent dan mag je ook uitkomen in de KKD.

Dus hoezo is dit beter?

En hoezo is een speler van onder de 21 niet goed genoeg om betaald voetbal te spelen maar wel goed genoeg voor een contract bij Feyenoord?
Vind ik leuk
RebelVox +12560
maandag 25 maart 2019 om 13:22
Heeft dit geld bespaard @El Cazador?
Het heeft hun fors geld gekost.
Waar zijn alle talenten van Feyenoord gebleven?
Waarom komt er niks meer door naar het eerste?

Hadden ze met een elftal in de KKD gespeelt, was er veel meer doorgestroomd naar het eerste.
Van Geel heeft liggen slapen, maar is te trots om dat toe te geven.
Vind ik leuk
Gelukshand +1482
maandag 25 maart 2019 om 13:48
Hoezo reageer jij op mij?
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 15:04
Daar blijven de meningen over verdeeld.
Vind ik leuk
FCG1971 +5070
maandag 25 maart 2019 om 20:24
Mo El Hankouri door FCG gehaald bij Feyenoord. Een prima talent die nu al heel dicht tegen een basisplaats bij FCG aanzit.
[Reactie gewijzigd op maandag 25 maart 2019 om 20:25]
Vind ik leuk
Alex Koopman +1727
maandag 25 maart 2019 om 13:06
Visionair van Geel? Toe maar... Niks visionair. Die heeft de bus toen gemist en werd door vrijwel alles en iedereen ronduit stom genoemd, al snap ik wel dat Van Geel en jouw dit goed uitkomt. Van stom naar Visionair, kan snel gaan zo blijkt.
Vind ik leuk
Gelukshand +1482
maandag 25 maart 2019 om 11:53
Even over iets anders.

Wat zou er gebeuren als Ajax zaterdag promoveert naar de KKD en een proflicentie aanvraagt?
Vind ik leuk
appeltje +4303
maandag 25 maart 2019 om 12:14
Lijkt me niet dat toegestaan is. Ajax Amateurs valt onder een van de Ajax organisaties. Je mag niet twee clubs van dezelfde eigenaar in één competitie hebben.

Vind ik leuk
Gelukshand +1482
maandag 25 maart 2019 om 12:47
Dat is helaas niet waar.
Ajax 1 en Jong Ajax vallen onder het beursgenoteerde bedrijf en spelen wel op de licentie van de grootaandeelhouder.

De aandeelhouder is de vereniging Ajax en is ook lid van de KNVB. Het is in feiten een amateur club en speelt in de 3de divisie zaterdag.
Vind ik leuk
appeltje +4303
maandag 25 maart 2019 om 13:02
Dat klopt, maar als Ajax Amateurs een profclub wordt, zullen ze onder de NV vallen en niet onder de Vereniging.

Maar als dat niet zo zou zijn, en Ajax Amateurs onder de Vereniging zouden blijven vallen, dan zou het inderdaad wel ingewikkeld worden.
Vind ik leuk
Gelukshand +1482
maandag 25 maart 2019 om 13:45
Nee, ze vallen dan nog altijd onder de vereniging.
Net als dat de vrouwen dat doen.

Ajax NV huurt alleen het trainging veld en het hoofdveld om Jong Ajax daar te kunnen laten voetballen. Zo krijgt vereninging geld van de NV om de toekomst draaiend te kunnen houden.
De A1 is van de vereniging maar zitten spelers in die onder contract staan van NV, zijn voornamelijk 16 jarige.
De hoofdopleidingen van Ajax zit bijvoorbeeld ook niet in de directie van Ajax NV.

Overigens wordt het er niet moeilijker op want de vereninging heeft namelijk geen hele grote invloed op het dagelijk beleid van de NV.
Andersom overigens ook niet.

Dit zal wel het antwoord worden als Jong Ajax uit de KKD wordt gehaald.
Dan verhuurt Ajax NV de spelers aan de vereninging en brengen ze die naar de KKD.
Vind ik leuk
Thobar +4659
maandag 25 maart 2019 om 15:51
Maar dat zijn dan wel een normale huurovereenkomsten net zoals bv tussen Feyenoord en Dordrecht in het kader van een samenwerking.
Dat betekent ook dat Ajax niet meer kan "schuiven" met jonge voetballers, dwz een keer bij de selectie halen wanneer dat nodig is, wenselijk is of omdat daar de gelegenheid voor is.
Vind ik leuk
Gelukshand +1482
maandag 25 maart 2019 om 16:19
Ja maar Dordrecht is een profclub en Ajax zaterdag is dat niet.

Mochten ze een profclub worden dan zal zeer waarschijnlijk Jong Ajax vertrekken uit de kkd.
En die spelers verhuren die de boot missen aan Ajax zaterdag. Net als dat Feyenoord met Dordrecht nu doet.
Vind ik leuk
El Cazador +9344
maandag 25 maart 2019 om 12:17
Zou erg leuk zijn, niet meer dan dat!!!
Vind ik leuk
De Kleine +192
maandag 25 maart 2019 om 12:10
Als er 1 schaap over de dam is volgt de rest
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 12:36
Aan ene kant logisch nu de dispensatie regeling is veranderd. Aan de andere kant bied het spelers wel een competitie met weerstand. Misschien een eigen competitie opzetten Waarin b.v. de eredivisie clubs tegen elkaar spelen met b.v. max 3 spelers boven de 23 jaar . Uit eindelijk gaat het erom dat de pareltje doorstromen. En langdurig geblesseerde spelers ritme op kunnen doen.
Vind ik leuk
Busk +2145
maandag 25 maart 2019 om 13:31
Jong FC Groningen kan iedere maandagavond tegen jong Feyenoord gaan spelen.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws