Driessen lyrisch: 'Marketingafdeling van Ajax draait op volle toeren'

18 september 2019 om 15:03
Laatste update: 18 september 2019 om 15:17

Valentijn Driessen heeft lovende woorden over voor de marketingafdeling van Ajax. De kampioen van Nederland baarde deze opzien opzien met krantenadvertenties in de Verenigde Staten, Mexico, Brazilië en Argentinië. 'Weer een spraakmakende actie van de marketingafdeling van Ajax', schrijft de chef voetbal in De Telegraaf.

'De marketingafdeling draait op volle toeren en komt keer op keer met verrassende acties om de club voor het voetlicht te brengen', aldus Driessen. Hij is lovend. 'Met die activiteiten smeedt Ajax het ijzer nu het heet is en de internationale uitstraling mede door sociale media hoogtes bereikt, die doet denken aan de tijd halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw toen Ajax voor het laatst heerste in Europa. Alleen zoekt de club het nu ook op andere continenten. Allemaal om te bewerkstelligen dat Ajax internationaal wordt gezien als een A-merk.'

Driessen stelt dat de uitingen tevens bedoeld zijn om commercieel voet aan de grond te krijgen in de eerdergenoemde landen. Daarnaast ziet Driessen een bijkomend voordeel. 'De Amsterdammers troeven PSV af op hun 'thuismarkten' Brazilië en Mexico en Feyenoord in Argentinië. Uiteindelijk moet het helpen de begroting van de kampioen verder op te schroeven.'

Eigen jeugd
De journalist ziet wel een keerzijde aan de marketingstrategie en vraagt zich af wat voor effecten deze strategie heeft op de jeugdopleiding. 'Hoe past de jeugdopleiding van Ajax hierin? Toch een van de belangrijkste pijlers onder de club. Blijft er ruimte voor zelfopgeleide spelers om zich bij Ajax te ontwikkelen en kansen te krijgen? Want het is vanzelfsprekend dat alle buitenlandse aankopen toptalenten in de weg staan, terwijl juist die filosofie, in combinatie met de prestaties, vorig seizoen Ajax zoveel goodwill heeft opgeleverd.'